Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisOm sjelen, engler, eller faen finnes veit ingen.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Ad Libitum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 11 Feb 2007 23:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Porsgrunn

Om sjelen, engler, eller faen finnes veit ingen.

Innlegg av Ad Libitum »

Hvordan noen så bastant kan hevde oe som helst er meg ubegripelig.

For to tusen år siden "visste" de fleste at jorden var flat. For tusen år siden var jorden rund (midgardsormen biter seg selv i halen, og holder jorden samlet). For fem hundra år siden blai den flat, og idag er den rund igjen.

Mange eldre kulturer såg solen i et sentrum, mens man i middelalderen såg jorden i sentrum. Idag er det solen igjen.

Gjennom hele historen har mennesket gjort seg forskjellige tanker, og meninger. De aller fleste har dødt ut, mens noen har levd videre... Således har de blitt til forskjellige religioner, vitenskap, eller overtru, avhengig av hvor flink noen har vært med å "markedsføre" forskjellige tanker og meninger, og hvem som lytter...

Arv, og miljø har ofte vært avgjørende i hva noen mener... En religiøs person ville kanskje vært en budistisk munk, dersom person blei født i Kina, eller muslim, dersom vedkommende hadde vokst opp i Syria...

Om mennesket noen gang vil få svar på om vi har en sjel, om det finnes en Gud, hvordan livet begynnte, universets begynnelse, og så videre, tvlier jeg personligen sterkt på, men at det er faen så masse ting vi aldri vil få svar på er jeg veldig sikker på... Det er mine meninger...
Antall ord: 225
Skulle ønske jeg visste allt, men jeg veit veldig lite...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Intet nytt under solen... og du er da jaggu like bastant som de du klager over ;)
Antall ord: 16
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
macette - sluttet

Innlegg av macette - sluttet »

Ja merkelig det der. For som du sier- hvor i verden man blir født peker jo nesten i alle tilfeller på hva man tror på. Hadde jeg blitt født i Syria så ville jeg sikkert vært muslim.. Hadde jeg vært født i Chile ville jeg nok vært katolikk... Personlig er jeg 100% sikker på hva jeg tror på- men jeg har for eksempel et problem med det alternative miljøet fordi det er useriøse folk der- og veldig mange av de som er i media virker mer kynisk enn ute etter å hjelpe folk. Man kan jo egentlig ikke hevde at man vet noe 100% uten å ha bevis for det- men jeg har opplevd nok personlig til å vite at åndeverdenen kommuniserer med oss, det er mulig å la sjelen vandre selv om man ikke er død- og når man dør så er det et liv hvor man farer videre! Om folk er uenig i det så får de være det!! :mozilla_wink:
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Ad Libitum: 3MUA, ja? :) I så fall kan jeg gjerne fortsette diskusjonen i et friminutt en gang. ^^ Norge er jammen ikke stort. Jeg kikker innom her en gang iblant, jeg var her egentlig oftere før.

Merkelig at du skal dra frem dette med at jorden har "skiftet form" i folks øyne opp gjennom historien. Mener du virkelig at vi om noen hundre år kanskje oppdager at jorda er flat likevel? Jeg vil påstå at med de midlene *noen* har i dag har de virkelig like godt grunnlag for å si at det finnes en sjel eller "ånd" (etter *deres* definisjon på hva en sjel er, selvfølgelig) som at jorden er rund.

Det er likevel ikke fullt så svart - hvitt som du sier når det gjelder jordens form og solens posisjon opp gjennom tidene. Det er heller ofte sånn at det finnes folk med *mange* forskjellige meninger samtidig (jorden er rund, jorden er flat, jorden er firkanta), men når en overbevisende vitenskapelig teori/oppdagelse kommer, får plutselig *en* mening kraftig overvekt. Det blir f.eks. feil å bruke midgardsormen som eksempel her, fordi det var mange på den tiden som ikke trodde på den. Du får det til å virke som om vi kan likestille den gang med nå, som om det at vi i dag mener at jorda er rund ikke er annerledes enn da *en liten* gruppe trodde på midgardsormen for lenge siden.

Som du sier - folk har forskjellige meninger som i stor grad er avhengig av miljøet.
Antall ord: 255
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ad Libitum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 11 Feb 2007 23:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Porsgrunn

Innlegg av Ad Libitum »

Jeg mener på ingen måte at jorden vil skifte form, eller posisjon, men at mye av hva vi tror på i dag vil snart være forandret... Nylig hørte jeg på en debatt om tru, og livssyn. Hvor man mente at man kunne dokumenter en religion så langt 75000 år tilbake. Vi har bestandig trott på noe og gjennom tiden har det bestandig blitt forandret...

Således tror jeg ikke at jorden blir flat om 100 år, men våe sine tanker, og meninger om mye annet som vi i dag skal være så overbevisst om... Albert Einstein var overbevist, og greide å bevise for mange at lys er energi. I dag er lys både lys og partikler. Avhengig av hva som skal vises til, og bevises. Og hva er så en vitenskapelig overbevisende teori? At vi ikke var stand til å bevege oss i mer enn 15 km / h grunnet akselerasjon, trykk... som de lærte mente i forbindelse med den første jern veien blei åpnet? Den og mange andre vitenskapelige teorier er blitt forandret med tiden. Videre vil også diverse religioner bli forandret med tiden. Og hva vi velger å tro på er opp til enhver av oss.
Antall ord: 202
Skulle ønske jeg visste allt, men jeg veit veldig lite...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dagnass
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 91
Startet: 27 Feb 2007 15:33
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av dagnass »

Er det så viktig da? Om jorda er flat eller ikke? Who cares? Den er sikkert flat, eller så er den kanskje ikke det? Rund el ikke? Slik jeg ser det er Gud i absolutt alt. I alle fragmenter av livet. Han er i muslimen, buddhisten og den kristne osv. Men, dette er bare slik JEG forstår Gud...han er allmektig og i det ligger det jo nettopp at han er i alle fragmenter i livet. ALT. Det gode og det onde. ALt er av Gud fordi det ene kan ikke eksistere uten det andre. Du kan ikke vite hva det gode er hvis du ikke har erfart hva som er ondt osv. Kaldt og varmt? Høyre og venstre? Greit å vite forskjellen, eller hur? Tror vi alle er her på planeten for å erfare det livet vi lever akkurat NÅ. Denne gangen...kanskje neste gang lever du et annet liv hvor du erfarer noe helt annet enn det du erfarer i dag... :mozilla_wink:
Antall ord: 165
Hvem som helst kan være hvem som helst (Terningmannen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Ad Libitum skrev:Jeg mener på ingen måte at jorden vil skifte form, eller posisjon, men at mye av hva vi tror på i dag vil snart være forandret... Nylig hørte jeg på en debatt om tru, og livssyn. Hvor man mente at man kunne dokumenter en religion så langt 75000 år tilbake. Vi har bestandig trott på noe og gjennom tiden har det bestandig blitt forandret...

Således tror jeg ikke at jorden blir flat om 100 år, men våe sine tanker, og meninger om mye annet som vi i dag skal være så overbevisst om... Albert Einstein var overbevist, og greide å bevise for mange at lys er energi. I dag er lys både lys og partikler. Avhengig av hva som skal vises til, og bevises. Og hva er så en vitenskapelig overbevisende teori? At vi ikke var stand til å bevege oss i mer enn 15 km / h grunnet akselerasjon, trykk... som de lærte mente i forbindelse med den første jern veien blei åpnet? Den og mange andre vitenskapelige teorier er blitt forandret med tiden. Videre vil også diverse religioner bli forandret med tiden. Og hva vi velger å tro på er opp til enhver av oss.
Dette er jeg helt enig i, selvfølgelig. Vitenskapelige teorier har forandret seg opp gjennom tiden, det er et kjent faktum. Sannsynligvis kommer de til å fortsette å forandre seg også. Og religioner forandrer seg jo mye. Det jeg ikke er enig i er at disse tingene som eksistensen av Gud (eller guder), sjeler og hvordan livet begynte er såpass annerledes fra alt annet at vi sannsynligvis aldri vil få særlig sikre svar på det. (Til sammenligning, vi kan vel si at vi har fått et temmelig sikkert svar på om jorda er flat eller ikke..)

Det virker som om du er irritert over noen personers selvsikkerhet her på forumet.
Samtidig virker du ganske sikker i din egen sak.
Antall ord: 325
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ad Libitum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 11 Feb 2007 23:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Porsgrunn

Innlegg av Ad Libitum »

Gud, Jahve, Allah, Manitu… Slik jeg ser det er de alle en og samme sak på en forklaring til det meste som mennesket ikke kan forklare… Hvordan universet blei skapt, hvordan alt en gang begynte, hvordan liv blei skapt, og så videre. Reelle begreper som høyre og venstre lærer de fleste seg i tidlig alder uavhengig av Gud, eller noe teologisk. Hva som er godt og ondt er forskjellige fra person til person. 9/11 var særdeles ondt for veldig mange, mens det føltes godt for noen. Og selv om jeg ikke kan kalle meg for religiøs synes jeg at for eksempel bud 3 – 10, i bibelen er fine bud som alle skylle følge, selv om jeg ikke kan forsvare bud 1 – 3, nettopp fordi jeg ikke kan anse meg for religiøs, selv om jeg vokste opp i en religiøs familie.

Selvsagt veit vi dag med sikkerhet flere ting om foreksempel vår planet, at den er rund, er en ting. Og bra er vel det, ellers måtte vi passe oss slik at vi ikke detter over kanten :) Men det er flere andre vitenskapelige teorier som med tiden har forandret seg, og vil med tiden forandre seg, og våre sine meninger med det. Med tiden er det også flere teologiske teorier som er, og blir forandret, og hvorledes de blir forandret i fremtiden veit ikke jeg.

Jeg er således ikke sikker i min sak, eller irritert på andre sin selvsikkerhet, men stiller meg spørrende til hvordan noen kan hevde at dere sin overbevisning om hvorledes sjelen er en realitet, eller ikke, eller om himmel og helvete er en realitet. Jeg tror ikke på for eksempel arvesynden. Således forstår jeg ikke… Hva om et menneske som aldri har hørt om Gud, eller vandrer omkring på jorden, og aldri gjør noe galt… er han, eller hun da fortapt bare fordi vedkommende ikke tror?
Antall ord: 327
Skulle ønske jeg visste allt, men jeg veit veldig lite...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Amen?
Antall ord: 1
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bob_stew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 12 Jul 2006 00:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Bob_stew »

Ad Libitum skrev:[..]
Du skriver godt. ^^
Mye innen religion bryter sammen logisk. Jeg er helt enig i det der med arvesynden, og jeg drar det gjerne lenger:

Som du sa tidligere, hvor man vokser opp bestemmer i stor grad hva slags religion man får. Det samme gjelder definitivt meninger generelt, holdninger og normer. Jeg stiller meg i det hele tatt skeptisk til det med at fri vilje, om det strengt tatt finnes i den betydningen folk gjerne definerer det, har særlig stor innflytelse på handlingene våre, men det er en annen diskusjon. Jeg synes de kristne forklaringene jeg har hørt på sammenheng mellom rettferdighet og arvesynd skranter, fordi samfunnet former meningene våre.

For å svare på spørsmålet ditt i siste del av posten; folk som jeg vet ganske sikkert at har god peiling på magi, det astrale og menneskets ("vår") natur generelt definerer sjelen som det "grunnleggende" (eller for å sammenligne med en datamaskin, "hardwaren") i oss; kjernen av vår eksistens, på en måte, og det er en definisjon som fungerer for dem. Det er ikke sikkert at det er det andre mener når de sier "sjel", fordi det er et så upresist ord, omtrent som "paranormal".. Noen definerer feks sjelen som det som gjør fri vilje mulig. Men disse magikerne har grunnlag for å kunne vite at det de kaller "sjel" er der, på samme måte som at de kan se andre ting med såkalte "astrale" eller "magiske" sanser. (Og for ordens skyld; det er ikke noe jeg tror, det er noe jeg mener å vite.)

Helt ok om du ikke tror meg, men nå har jeg i hvert fall forklart hva svaret på ditt spørsmål er for meg. :) Kanskje det kan hjelpe til å forstå hvordan noen andre med den slags påstander tenker.

En Gud som per definisjon kan eksistere og bare skjule seg for oss fordi han er definert til å være allmektig blir for meg en annen sak.. dog jeg benekter ikke at det kan finnes "guder" i den forstand at de er vesener med høy grad av makt (og da snakker vi ikke politisk makt. :P)
Antall ord: 363
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ad Libitum
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 11 Feb 2007 23:20
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Porsgrunn

Innlegg av Ad Libitum »

Jeg er til dels enig med deg når det gjelder fri vilje, men som du også nevner er det måten vi definerer den på som er avgjørende.

Din forklaring på sjelen er din, og sikkert mange andre sin, teori, men for meg blir det bare enda en teori… Jeg aksepterer den , og synes den er, la meg si, veldig positiv. Selv er jeg veldig tvilende til det meste som ikke er konkret. Altså det jeg kan føle av med mine fem sanser… Men jeg fornekter på ingen måte at det finnes mye mer enn hva jeg, med min begrensning, kan begripe. Snarere tvert om.

Når det så blir snakk om astrale sanser, og vesener med høy grad av makt, så ”henger” jeg ikke med lenger…
Antall ord: 132
Skulle ønske jeg visste allt, men jeg veit veldig lite...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links