Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisReligion?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
japanese
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 11 Mar 2007 00:07
17

Religion?

Innlegg av japanese »

Dette har jeg tenkt lenge på. Hvis man ser på alt som foregår i vår verden, og alt som finnes. Vi har hjelpere, synske, ånder, chakraer, healing etc. (Alt det paranormale)

Da lurer jeg på: Hvilken religion er den rette? Hvilken religion passer best med alt dette? Selv er jeg litt i villrede om hvilken religion jeg selv tilhører. Jeg føler meg mest som en buddhist faktisk. Der snakkes det både om chakraer, meditasjon, ånder og kontakt med naturen.

Men jeg føler meg også litt kristen, kanskje fordi jeg har blitt skremt av alt som er skrevet av gud, slik at jeg ikke tør noe annet? Dessuten sies det jo at det har skjedd at "djevelen" har tatt bolig i mennesker og at eksorsisme må til. Jeg er overtroisk, bare så det er sagt...

Men tenk over det dere! Hvilken religion passer best sammen med alt det paranormale folk opplever? Buddhismen eller Kristendommen eller andre religioner?
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Religion er vel mer et samlebregrep på de største livssynene i verden; Hinduismen, Buddhismen, Kristendommen, Jødedommen, Islam og Katolismen. For min del så er ikke det alternative en religion- men mer et livssyn man har.

Jeg føler og buddhismens tankegang forklarer mye av det jeg tror på. F.eks er jeg 100% enig i at intensjonen er det som har noe å si for karma- men buddhismen har aspekter som jeg ikke er helt sikker på- som f.eks gjenfødelse og nirvana.- Jeg tor at når man dør så er ikke man bundet til gjenfødelsens hjul pga karma. Jeg tror vi har mer makt til å velge i forhold til gjenfødelse enn det buddhismen sier.

Jeg tror jeg heller vil betegne meg selv som holist, fordi jeg ser at det er en sammenheng mellom alt som skjer i verden- alle livssynene og hvorfor mennesket velger å definere seg selv etter en viss retning. F.eks det faktum at majoriteten av verdens befolkning faktisk tilhører en "religion" på bakgrunn av deres geografiske plassering.
Mennesket har mer makt til å forandre på sin tilværelse enn hva de store verdensreligionene sier.

Leste en kanalisering en gang som sa noe slikt som at mennesket havner der religionen deres sier de havner- har forundret meg over denne kanaliseringen- fordi om den skulle være riktig så ville jo det si at vi skaper vår egen fremtid etter døden. Hvis jeg tror at jeg haver på den andre siden og kommer til å fungere som hjelper for dem som er på jorden- for siden evt å bli gjenfødt- så skjer det kun fordi jeg velger å tro på det?

Hvem har rett til å definere? Mennesket blir jo til de grader påvirket av det folk rundt dem sier i mer eller mindre grad. Vet ikke om det var i samme kanalisering- men leste og at de nyeste sjelene blir født i "primitive samfunn". For meg blir å tro på slike kanaliseringer det samme som å tro på bibelen eller koranen- man må bare velge å tro på det eller ikke.

Det alternative omfatter jo et bredt antall livssyn som; sjamanisme, spiritisme, wicca, bahai osv osv.osv Det virker på meg som om veldig menge innenfor det alternative miljøet henter litt her og litt der- og hva skal man da kalle det? Holisme? Eller selektiv eklektisk religion? Undecided
Antall ord: 396

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
macette - sluttet

Innlegg av macette - sluttet »

mener du at du er enig med meg eller ?
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 165
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

Dette er vell ikke Fakta, teori eller skepsis?
Vill ikke virke pirkete eller gretten, men det er svært lite i "FAKTA, TEORI OG SKEPSIS"
Som er Fakta, teori eller skepsis.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links