Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVil rense vekk dårlig energi etter Bush-besøk

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Nei den der forsto jeg med hjertet for lenge siden.

Og det er min ledestjerne, det som føles rett fra hjertet
blir min sannhet, derfor er min overbevisning at Gud ikke
elsker kun de som leser Bibelen. Han er I alle, og MED alle.

Det er der jeg detter ut, at en kan tro at en Gud er ren kjærlighet
og at han samtidig deler oss inn etter levevis og tro.
Han har jo skapt alt? Da må han jo også elske alt.

Merkelig hvordan disse grunnleggende trosspørsmålene
klarer å trigge noe i oss, igjen og igjen :mozilla_smile:
Antall ord: 102
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Eller så kan en bare drite i det og kjøre sitt eget løp.....
Personlig er jeg mer opptatt av det som skjer i livet her og nå, enn hvor jeg havner etterpå. Kan jeg være snill og grei mot mine medmennesker uten å ha en agenda som f.eks. å tjene poeng til himmelriket i ren frykt for å havne i "feil hus", så er det hyggeligere for alle parter.
Antall ord: 70
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

kaja43 skrev:Nei den der forsto jeg med hjertet for lenge siden.
Vel jeg forstod ikke det skriftstedet med en gang, er vel litt treg av meg.

Måtte gå til min himmelske Far for å be han forklare det for meg. Jeg så for meg det materialistiske, slik som rike mot fattige Ja jeg synes da at det hørtes meget urettferdig ut og fikk det ikke til å stemme med den Gud jeg var kommet til tro på.

Men Gud være takk, han ledet meg til dette skriftstedet og forklarte meg, får vel si dets til da hemmelighet for meg.

Joh 3:36 Den som tror på Sønnen, har evig liv; men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham

Det er mange år siden nå. Og det er sant at når man fødes påny av Ånden, så begynner en sin vandring som et åndelig barn, man lærer på veien og får den riktige forståelse ved å lære av ham som er læremesteren selv, en trenger ingen mellommann eller kvinne. Det er dermed ikke sagt at en ikke skal lytte til de som er kommet lengre, men en må alltid prøve det man lærer på skriften, ja Guds Ord.

Har spurt mange andre kristne om dette, og det viste seg at flere har hatt samme tanker rundt dette, helt til de ble gitt den rette forståelsen av det, slik jeg har beskrevet det her.

Altså en modnes og vokser på veien, dette kalles: Helliggjørelse.
Antall ord: 268
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Jeg følger deg i alt du skriver her jeg skjønner du :mozilla_wink:

Vi er kun uenige i en ting og det er at en må følge alt som står i bibelen
eller kalle seg kristen for og oppnå dette.

Jeg har aldri lest bibelen annet enn det vi måtte på skolen og under
konfirmasjon, men jeg jobber med dette daglig likevel og tror ikke
jeg blir sendt i noen fortapelse på grunn av at jeg ikke tar alt i den boka
for god fisk.
Jeg kjenner at Gud er levende i hjertet og opplever ofte at jeg kan
åpne andre for samme opplevelse gjennom healing av blokkeringer.
Og det skjer uten noen forkynnelse eller pålegg. Det bare kommer av seg
selv, forde det er en indre prosess og ikke noe noen kan gi andre med ord
utenfra.

Gud har skapt alt, så også det folk kaller ånder, det onde/mørke og dermed
opplever jeg at han elsker alt.
Antall ord: 166
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Vi er nok fortapt vi, Kaja. For der er skriften klar; vi er ikke rettroende. Vår tro på Gud og Jesus, kan ikke sidestilles med kristendommens definisjoner på tro.
Så vi får se hva Gud og Jesus sier den dagen vi skal dømmes, om de godkjenner under tvil eller om vi havner på et godt, varmt og fryktelig folksomt sted. Jeg ser frem til å møte mange kjente. :)
Antall ord: 71
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Jeg har ingen problemer med å forstå at det å få høre at den tro man har ikke holder, ja at den ikke når fram til evig saliggjøring, at det sårer, joda det forstår jeg.

Jeg har jo en fortid som ikke- kristen, og det jeg hørte og opplevde, at Jesus var den eneste som kunne gi meg frelse, både fra meg selv, men og alt annet var i seg selv en smertelig prosess. Men ikke bare det, det var oogså en interessant begynnelse på en helt ny verden som begynte å åpne seg for meg som for alle andre som starter på den livsveien, ja livets vei.

Satan har mye på gang, joda han gir seg ut for også å være både god og snill for mennesker som foretrekker det, men for andre som liker det tøffe og onde, ja da viser han seg som både tøff og ond, han er både kuul og trendy, ja i folks bevissthet. Og han bruker mange navn for ikke alle, langt nær alle vil jo ha noe med satan å gjøre, så vips så er han en eller annen lysets engel. Han er; the master of disquise.
Hans oppgave er å forføre, forvirre, gi mennesker alternativer, ja gi alt annet enn frelse fra Gud er hans hovedmål. Stenge frelsesveien. Derfor hater han særlig kristne, og nærmere en kristen står Gud (dette varierer fra pers til pers) større blir da hatet, for Gud er den han hater aller mest, men kan lite og ingenting gjøre med det, derfor er hans budbringere lagelig til hugg, for de vet hvem han egentlig er.

For å forstå hvem satan EGENTLIG er, ja da trenger en Jesus, for bare i ham vil en få de svarene en trenger når det gjelder dette. Og det er jo også dette som er det viktigste av alt, når alt kommer til alt.

Det viktigste som har hendt på denne planet er korsfestelsen av Guds Sønn, Jesus Kristus, for ved den og bare den ga Gud den som vil muligheten til å vende tilbake til sin opprinnelse. Med djevelen løs og våre egne mangehånde lyster som drar i en, er og blir frelsesveien den smale at gå, hele den tid vi skal vandre her i verden. Men tiden sett i lys av evigheten blir for intet å regne, så korsets åk blir ikke så alt for vanskelig å bære alikevel, selv om det noen ganger går litt trådt.

New Age ideologien er jeg nødt til å advare imot selv hvor hip den måtte oppleves. fant en art. har bare skummlest den men legger ut denne artikkel som advarer mot denne ideologi/religion : http://www.religion-cults.com/Secret/New-Age/new.htm
Antall ord: 473
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Kjære misty-gutt, det sårer ikke, det morer meg oftest.

Og andre ganger blir jeg litt trist over at noen kan gå rundt å tenke
at det er kun en tanke som leder en til Gud, for det gjør at så mange
utestenges fra det fantatiske som Gud kan være bare forde de ikke
klarer å se rundt alle disse fordømmingene som "rettroende" roper
ut om.
Antall ord: 69
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Ok, du sier at en trenger Jesus for å forstå hvem Satan er. Hvordan kan Jesus vise oss det?
Antall ord: 18
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Hecate skrev:Ok, du sier at en trenger Jesus for å forstå hvem Satan er. Hvordan kan Jesus vise oss det?
Ingenting er umulig for Gud, heller ikke det å avsløre satan.

For å forstå det, forstå hvem satan er til fulle, så må en altså omvende seg til Gud, han som har skapt himmel og jord.

Når jeg tenker tilbake på tiden i den perioden jeg søkte å få svar, ja selve svaret på mine spørsmål, så må jeg smile litt for meg selv. Ja, for på den tiden hvor jeg søkte Gud, ble det klart for meg at jeg måtte gi opp mitt eget liv,(en skremmende tanke) og det var nok ikke alt jeg var villig til å gi slipp på sånn helt uten videre. Derfor ble det for meg en, ja vanskelig prosess og det tok sin tid før jeg klarte å gi han, Jesus, alt. Det var ikke helt lett nei, men jeg brøt da igjennom tilslutt. Både mitt eget ego og satans sterke festningsverker kollapset, uten at jeg helt, eller på langt nær på daværende tidspunkt forsto helheten av hva som egentlig skjedde med meg i mitt livs viktigste kamp. Så på veien frem til frelsen kom jeg til det punkt hvor jeg la ALT av meg selv fram for Jesus i hva jeg vel må kalle inderlig bønn og påkallelse, både det som var meg bevisst men og det som eventuelt måtte være ubevisst av alle mine, ja her kommer det "stygge" ordet, SYNDER!
Det skjedde mange mange flere ting på veien til min frelse, men det blir en alt for lang historie å ta her.

Men det viktigst skal jeg ta med. Satan var også der i den natt jeg ble frelst, og bare minutter før frelsesøyeblikket satte han alle sine krefter inn på å hindre meg i å få del i denne vidunderlige frelse. Alt han hadde på meg kom med full styrke, en kunne blitt gal av mindre, mye mindre..men, og jeg sier MEN, det rare var at da visste jeg alt at det var satan som kom med ALL den anklagen som overskyllet meg, selv om jeg på det tidspunkt ikke kjente til hele hans vesen. Og neida, han løy ikke, jeg visste om alt dette min brøde som han villig trakk frem. Men løgnen han serverte var at en slik som meg på INGEN måte kunne få adgang til GUD, og han tilføyde, i sin skrekk vel; om han finnes da.

Så, mens denne kamp stod på for fullt, da befalte jeg satan (ja jeg gjorde det) om å ta alle sine anklager han hadde mot meg, og viste han rett til korset hvor denne min skyld alt var blitt gjort opp for, ja betalt en gang for alle, til siste blodsdråpe.

DA, ja da kom et hvitt lys til syne, det ble sterkere og sterkere, samtidig kjente jeg krefter som forlot kroppen min, ja ikke bare kjente, jeg hørte det også. Da, med alt dette som utspant seg, en meget sterk opplevelse, begynte jeg å undres; ¨hva..hva er det som skjer??? Joo, jeg ba jo om frelse, men alt dette og lyset som bare ble sterkere og sterkere. Det var blankere og hvitere en hvitt, en stråleglans jeg ikke kan beskrive.Jeg trodde jo da at Gud fantes, men at han var i himmelen langt langt borte...men dette? Og så med et åpner lyset seg, og der midt i lyset ser jeg JESUS, JESUS GUDS SØNN like foran meg. For en fred for en atmosfære. Jeg ser like inn i min Frelsers vakre øyne, øyne jeg aldri har sett maken til. Hvordan beskrive dette møtet med fattige ord, nei det lar seg ikke på noen måte å si det med bare ord for det kan jeg aldri klare. Men for å beskrive det som best jeg kan så var hans øyne fylt med kjærlighet, tilgivelse, godhet, ja det var som å se innover i en kjærlighetstunell om jeg kan si det på den måten. Og kraften fra ham fylte meg til over randen og jeg la meg på kne i takknemmelighet og lovprisning for denne store frelse, ja Frelser. Gjett om jeg var lykkelig, jo mere enn lykkelig. Salig er vel det nærmeste jeg kan beskrive det med ord. Nå var min søken som var gått over til tro blitt til full visshet. Derfor sier jeg ofte på min vei i møte med mennesker som ikke tror på Gud at jeg tror heller ikke, jeg VET.

Joh 8:36 Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri. :mozilla_smile:
Antall ord: 794
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Du er like sikker i din sak og dine opplevelser som vi er i våre; hvordan er du så sikker på at det ikke er du som ble lurt? At Satan satte inn nådestøtet ved å lure deg trill rundt, slik han tydeligvis lurer alle oss andre?
Antall ord: 49
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Hecate skrev:Du er like sikker i din sak og dine opplevelser som vi er i våre; hvordan er du så sikker på at det ikke er du som ble lurt? At Satan..
Satan er under mine føtter..om du skjønner? Nå har jeg bare beskrevet litt om akkurat frelses øyeblikket. Men det hendte mer, MYE mer. Iikke lenge etter dette fikk jeg dåpen i Den Hellige Ånd, og det var en mektig opplevelse, og da mener jeg MEKTIG. Det skjedde på åpen gate, men ble profetert eller forutsagt en halvtimes tid før det skjedde av en eldre kristen, etter et oppbyggelig møte i forsamlingen som jeg ble ledet til, ja det skjedde i Oslo. Synd at Åndsdåpen ikke blir praktisert i f.eks Den Norske Kirke, folk vet omtrent ikke om denne viktige hendelse som og skal være den enkelte kristne til hjelp på sin vandring i den nåværende verden. Etter dette igjen gikk jeg i dåpens vanngrav med full neddykkelse, ja på bibelsk vis, som er en god sammvittighets pakt med Gud.

Så har det skjedd og skjer mange ting ellers, i mitt nye liv. Folks som kommer til tro, blir helbredet. Bevitner på nært hold andre som mottar dåpen i Ånden osv................

Folk som kjente meg før og som jeg traff etter omvendelsen kjente meg ikke igjen bortsett fra mitt yttre, ja utseende mitt, skallet mitt som jeg nå sier. :mozilla_wink:

Nei jeg er ikke lurt, men verden er forført. Jesus er den eneste som gir mennesker frelse, og har mer enn nok kraft til å sette en i frihet, hvem det så enn måtte være.

Men det er en frivillig sak, jeg kan bare anbefale det. Det å gå over fra døden og til livet er det største som kan skje et menneske, hvem det så enn er.
Antall ord: 320
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Det er intressant å lese dine opplevelser misty, for det er gjenkjennelig for alle
oss som dedikerer oss inn i det vi kaller den nye energien.
Vi har akkurat de samme opplevelsene.
Borsett fra at vi ikke bruker ordet satan. men mørke krefter eller terskelvokter.
OG at vi ikke opplever Gud som dømmende men snarere altomsluttende.
OG at vi ikke leser bibelen blindt, men føler selv med hjertet i stedet for å
binde oss inn i noe gamle menn har bestemt
Antall ord: 82
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Kristne hevder at deres Gud er en allmektig og kjærlig Gud som skapte og styrer universet, de har flere argumenter som de mener beviser dette.

Bibelen

Dersom man spør en kristen hvordan man kan bevise at Gud finnes, vil han ofte åpne bibelen og si at siden det står i bibelen at Gud eksisterer så må det være riktig. Problemet er at dersom vi spør en Muslim, Jøde, Hindu etc. så vil de også peke på sine respektive hellige bøker å si akkurat det samme for å bevise eksistensen av sin Gud. Hvorfor skal vi tro på bibelen, men ikke andre religioners bøker ? Å bruke bibelen som bevis er bare mulig om vi går ut i fra at bibelen er den eneste boka som inneholder sannheten. Det finnes overhodet ikke noe belegg for at dette er riktig.

Universet

I sine forsøk på å bevise Guds eksistens, vil kristne ofte hevde ”Universet oppstod ikke av seg selv, noen må ha skapt det og derfor finnes det en Gud” Dette argumentet holder ikke!.Når det begynner å regne, spør vi ikke ”hvem er det som lager regnet ?”, fordi vi vet at regnet ikke lages av noen, men at regn er en naturlig prosess. Et resultat av varme, fordamping, avkjøling etc. Når vi ser glatte steiner langs elvebredden, spør vi ikke ”hvem var det som polerte disse steinene ?” , vi vet at det er sand og vann som over tid gjør dette.

Alt som skjer i universet har naturlige årsaker, det trengs ingen Gud for å skape en begynnelse og styre de prosesser som foregår. Siden vitenskapens barndom har vi oppdaget tyngdekraft, magnetisme, ulike typer radioaktivitet, kjernefysisk fisjon, kvantefysikk etc. og hver dag oppdager vitenskapen nye ting. Om vi så kommer til at det må en Gud til for å forklare kompleksiteten bak universet og de evt. åndelige og fysiske dimensjoner rundt oss. Hvorfor skal vi tro at det er de kristnes Gud som står bak? Det kan like gjerne være hinduenes guder eller muslimenes Gud eller kanskje gudene til de gamle stammefolkene og deres naturreligioner. Nesten alle religioner påstår at det var deres Gud (er) som skapte universet.

Kreasjonisme

Som respons til ovenstående utsagn vil kanskje de kristne si at universet (skaperverket) er perfekt. Det er et system og en balanse som peker på at det er skapt av en høyere intelligens og at denne høyere intelligens er Gud. Men som tidligere sagt: dette holder ikke!!

1. Hvordan vet de kristne at det er deres Gud som står bak skaperverket? Kanskje er det de ikke kristne gudene som står bak.

2. Hvordan vet vi at det bare er en gud som har skapt alt og ikke flere. Siden universet er så intrikat og komplekst og at paranormale fenomener peker på at det finnes paralelle univers med forskjellige egenskaper. Trengs det kanskje mange guder for å holde styr på alt, ja for alt jeg vet kanskje dusinvis av dem. Ut fra indikasjonene på at det finnes flere dimensjoner enn de vi kjenner, er det kanskje polyteisme som er riktig og ikke at det bare finnes en Gud som de kristne hevder.



Når det kommer til at Guds skaperverk er perfekt, må vi spørre oss. Dersom Gud finnes og er perfekt burde ikke også alt han har skapt være perfekt. Det er det nemlig ikke!! Hvis vi ser rundt oss ser vi naturkatastrofer, hungersnød, mennesker og dyr som blir født med defekter som to hoder, flere bein enn normalt, missdannelser av alle slag og ikke minst alle som er født med psykiske defekter. Er dette også Guds straff eller satans verk?. Det finnes så mange eksempler på slike ”uperfekte” ting rundt oss at det langt fra tyder på noen allmektig og perfekt Gud. Dette er noe de kristne glatt lukker øynene for eller bortforklarer med svada.

Naturen kan ved første øyekast virke både vakker og harmonisk, men sannheten er at eksistens er noe av det mest ubarmhjertige som finnes. Alt som er levende må kjempe for å overleve. Det er enten spise andre eller kjempe for å unngå å bli spist. I naturen er det ikke rom for barmhjertighet og kjærlighet eller nåde. Etikk finnes rett og slett ikke i dyreriket, bare den sterkestes rett. Hvis en barmhjertig gud har skapt alt, hvorfor tillater han da slik grusomhet.

Mirakler

Kristne hevder ofte at det skjer mirakler i Guds navn og at dette beviser at Gud eksisterer. Dette kan virke som et tiltalende argument til vi studerer det litt nærmere.

Kristne er veldig raske til å hevde at folk blir helbredet pga. bønn, men har aldri noe bevis som kan konkludere med hva som egentlig førte til det heldige utkommet. Aldri spørres det om det heller var legevitenskapen eller kroppens egen evne til å helbrede seg selv som var den virkelige årsaken.

Det er riktig at uforklarlige og paranormale ting oppstår i religiøse sammenhenger, men ikke bare hos de kristne. Hinduer, muslimer, taoister etc. hevder også at deres guder kan utføre mirakler. Kristendommen har overhodet ikke monopol på mirakler. Så om mirakler skal bevise at den kristne Gud finnes så vil mirakler som skjer i regi av andre religioner, kunne bevise at deres guder også eksisterer.

Som Misty-Gutt her snakker så mye om, vil de fleste kristne si at det er satan som står bak det som måtte se ut som Gud og Guds verk i andre religioner. Den beste måten å møte slike utsagn på er kanskje å gå til bibelen selv. Når Jesus helbredet de syke, beskyldte hans fiender han for å gjøre det gjennom Satan. Jesus svarte at å helbrede var å gjøre godt og at dersom Satan skulle begynne å utføre gode handlinger ville han utslette seg selv.

Markus 3, 22-26

22 De skriftlærde som var kommet fra Jerusalem, sa: «Han er besatt av Beelsebul! Det er ved hjelp av herskeren over de onde ånder at han driver de onde åndene ut!» 23 Da kalte han dem til seg og talte til dem i lignelser: «Hvordan kan Satan drive ut Satan? 24 Om et rike kommer i strid med seg selv, kan det riket ikke bli stående, 25 og om et hus kommer i strid med seg selv, kan det huset ikke bli stående. 26 Har nå Satan reist seg mot seg selv og er kommet i strid med seg selv, kan han ikke bli stående. Da er det ute med ham.

Det samme kan man si om andre religioners mirakler, dersom disse fører til noe godt hvordan kan de være Satans verk?

Guds nødvendighet

Kristne vil ofte hevde at troen på Gud hjelper mennesker å takle livets problemer. Dette utsagnet ”backes” opp av en masse bøker skrevet av kristne som selv har kommet over kriser i livet gjennom sin tro på Gud. Disse historiene høres veldig ofte overbevisende ut helt til man går de litt nærmere etter i sømmene.
Dersom dette skulle være sant skulle en tro at folk som tror på andre religioner lider av store psykiske plager, forvirring og lever håpløse liv. Mens kristne alltid levde det gode liv uten behov for hjelp fra psykologer og terapeuter. Det viser seg faktisk at de som har en annen religion eller ikke er kristne lever like gode liv som de som er kristne, ja folk i andre kulturer med annen religion har ofte mindre psykiske problemer enn kristne her i vesten. Det hender ofte at kristne som har vært gjennom en seriøs livs krise mister sin tro på den kristne troen eller re-orienterer seg religiøst.

Når kristne ikke klarer å overbevise om Guds eksistens med tvilsomme fakta og logikk, vil de ofte skifte taktikk og si: ” Mulig vi kristne ikke kan bevise Guds eksistens, men du kan heller ikke motbevise noe”. Dette er selvfølgelig sant. Man kan ikke motbevise Guds eksistens, men man kan heller ikke motbevise andre religioners guder.

Når alt annet er prøvd, vil de kristne prøve å overbevise oss med å appellere til følelser. En ihuga kristen vil kanskje si: ”jeg levde et håpløst og miserabelt liv, men etter at jeg ble omvendt og gav meg selv til Gud har jeg blitt et helt menneske og har fred med meg selv”
Slike utsagn kan være veldig rørende for mange, men hva beviser de? Det finnes millioner av mennesker på jorda som fikk liv like meningsfulle og lykkelige etter at de ble buddhister, hinduister eller muslimer. Mange som har blitt kristne har heller ikke blitt noe lykkeligere i livet av å bli frelst. Menneskets svakheter og problemer forblir de samme.

Jeg vil med dette ikke prøve å ødelegge for de kristne, men prøve å få dem til å se at Gud er like mye verdt i alle religioner og sammenhenger. Uansett hva man måtte kalle ham eller definere han (hun/den) som.
Antall ord: 1511
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Takk for at du deler, Misty-Gutt. Jeg betviler ikke et øyeblikk at det var en enorm opplevelse og jeg er glad på dine vegne at du har fått oppleve det. :)

Men som sagt det jeg lurer på, i sær i lys av det Kaja43 beskriver som er mye mer bevandret i åndelige eneriger enn jeg, hvordan skal en stakkar kunne merke forskjell på Satans forførelse og den sanne frelse, dersom de to opplevelsene er identiske?
Er det mulig?
Handler det ikke tilslutt om tillitt og tro på det gode? Og da er vi kanskje ikke så ulike likevel?
Antall ord: 102
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Ja du, Hecate. Svaret på det og nøkkelen er at man gir HELE seg over til Kristus. Han gav alt, og han krever alt. Det å bli kristen kan som du nå vet være en smertelig prosess. Jesus sier at en må fødes på ny, en god beskrivelse, og ingen fødsler skjer vel helt smertefritt, noen med mer smerte, andre mindre, alt etter som.

Satan kan aldri bli identisk med Jesus, men han skaper seg om til en lysets engel, men det blir aldri det samme, på langt nær for å si det mildt.

Ingen vet hvordan et møte med Jesus er eller oppleves før en selv har møtt han. Han har alt gjort jobben, ja sin del, nå er det opp til den enkelte. Da må en søke til ham og bare han. Det som står imellom er ens ego og djevelens åndehær. Men den som søker med HELE sitt hjerte skal finne ham.

Det snakkes mye om det okkulte, ikke rart egentlig. Men en enkel måte å forklare dette okkulte på er at alt som står mellom Gud og mennesket, i varierende grad rett nok, det som skygger for Gud er det okkulte, ja Gud blir dulgt for menneskene.

Nei satan kan aldri bli identisk med Jesus. Hva skal jeg si..tenk deg et lite stearinlys i sammenligning mot en megasterk lyskaster. Men er lyskasteren milevis borte og mange ting imellom som hindrer dens stråler, da blir stearinlys lyset sterkt i forhold, men det er alikevel bare en illusjon, for lyskasteren er mye sterkere.

Hvor sterk min overbevisning om dette er, vil jeg la skriften selv forklare med disse ord.

"Og vi vet at alle ting tjener dem til gode som elsker Gud, dem som efter hans råd er kalt.

For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns billede, forat han skulde være den førstefødte blandt mange brødre;

og dem som han forut bestemte, dem har han også kalt; og dem som han kalte, dem har han også rettferdiggjort; og dem som han rettferdiggjorde, dem har han også herliggjort.

Hvad skal vi da si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss?

Han som ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle, hvorledes skal han kunne annet enn gi oss alle ting med ham?

Hvem vil anklage Guds utvalgte? Gud er den som rettferdiggjør;

hvem er den som fordømmer? Kristus er den som er død, ja, hvad mere er, som også er opstanden, som også er ved Guds høire hånd, som også går i forbønn for oss;

hvem vil skille oss fra Kristi kjærlighet? Trengsel eller angst eller forfølgelse eller hunger eller nakenhet eller fare eller sverd?

som skrevet er: For din skyld drepes vi hele dagen; vi er regnet som slaktefår.

Men i alt dette vinner vi mere enn seier ved ham som elsket oss.

For jeg er viss på at hverken død eller liv, hverken engler eller krefter, hverken det som nå er eller det som komme skal, eller nogen makt,

hverken høide eller dybde eller nogen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre."

http://www.fastupwards.com/bibelen/inde ... vers=38#37

Luk 10:18 Da sa han til dem: Jeg så Satan falle ned fra himmelen som et lyn.
Antall ord: 591
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links