Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDET ER FULLBRAKT!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

suss24

Innlegg av suss24 »

Alle religioner har negative sider. Alle religioner har positive sider.Alle religioner har feil. Vis meg en som ikke har noen? Det skremmende er da aldri religionen i seg selv men mennesker som skaper seg vrengbilder og slutter å reflektere selv. Det er aldri bra å være overbevist at guden deres er den eneste riktige. Altså.....de fleste religioner fordømmer store deler av menneskeheten pga tro og ikke hvordan de er som mennesker.

Samme greiene alt sammen stort sett. Min gud er bedre enn din og du vil få det skikkelig kjipt når du dør. Alle skal vi dø engang, jeg tar ikke sorgene på forskudd. Og jeg dømmer ikke andre som gjør det, selv om jeg ler litt innimellom. Men nå er ikke jeg religiøs heller..........
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Jeg tok et utdrag fra en religion for å vise til noe som er felles for de største og eldste.. mest kjente religioner. Jeg kunne like gjerne tatt fra en annen, men cluet var her å vise et aspekt hos religion som ikke alle finner seg vel.

det kommer jo nettopp frem i andre innlegg om hvorfor folk ikke liker så godt enkelte religioner.

Og for meg å ta et eksempel fra en annen religion vitner om dette: min kritikk bunner ikke i kristendommen alene.. men religion sett under ett slik den fremtrer idag i ulike varianter.

Vil dette vært lettere å forstå for deg om jeg hentet noe fra bibelen... Må du ha det så enkelt at jeg må hente det fra Johs et eller annet.

dette er diskusjonplass.. forvent ikke at den skal følge strenge kriterier du underforstått også sier i din kommentar til meg.

Kristendom er upopulær blant mange og kanskje i enda større grad enn buddhismen.. Naturlighvis.. dette er en nærmere religion å forholde seg til enn buddhisme!!

Dessuten har buddhismens enkelte trekk blitt omfavnet av vesten, mens andre blir fortsatt gjemme i østen. mennesker er jo slik.. man har en selektivutplukking.

menslik er det ikke for meg.. for jeg har sett trekk hos begge som jeg ikke liker... derfor kom jeg med mitt eksempel.. på noe jeg ser i alle religioner...

Er det så vanskelig å forstå any one?
Antall ord: 235
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Det jeg synes er artigt er ett nick som viser til ett bibelvers.Er ikke det en slags gudommeliggjøring?Og sier ikke ett av budene"Du skal ikke ha andre guder enn meg"? Når dette nicket samtidig viser til de minst flatterende versene i Bibelen (rett oversatt til norsk; Boka)som kan likne på en av tordentalene fra middelalderen, er det da noe annet å gjøre enn å fnise litt av vedkommendes dobbeltmoral :mozilla_tongue: Alle mennesker er like :mozilla_wink:
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

snuppedilla skrev:Jeg tok et utdrag fra en religion for å vise til noe som er felles for de største og eldste.. mest kjente religioner. Jeg kunne like gjerne tatt fra en annen, men cluet var her å vise et aspekt hos religion som ikke alle finner seg vel.
Nei, det var ikke en felles lære i alle religioner. Tråden handlet om kristendom, du snakker om buddhisme. Det er greit nok, men ikke skjær alle over en kam. Ikke alle negre er kriminelle.
Vil dette vært lettere å forstå for deg om jeg hentet noe fra bibelen... Må du ha det så enkelt at jeg må hente det fra Johs et eller annet.
Ja gjør det.
Antall ord: 119
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

Thyrin skrev:
MikkelRev skrev:
Har møtt ytterst få som har oppfattet "budskapet" fremfor ordene desverre.....
Vil ha meg frabedt å bli sammenlignet med en vigrid-sau av den grunn!

Ja, det er riktig. Jeg tror nok samtlige av de som kaller seg både kristne og muslimer ikke er klar over hvor stor forvirringen er i deres egne rekker, men likevel; hva kan man annet vente siden budskapet ikke har vært mulig å begripe for folket og ennu ikke er modnet slik meningen var.
Antall ord: 84
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Re: DET ER FULLBRAKT!

Innlegg av Quist »

Joh. 3,16 skrev:For ved loven kommer erkjennelse av synd. Du er avslørt i det lyset som Guds ord kaster over deg. Du står med lukket munn og ser at du er fortapt i deg selv. Du har med en Hellig Gud å gjøre. Men din frelse er i Kristus, han som er Guds Sønn og som er ett med Faderen. Selv en kristen trenger å stadig avsløres i lys av Guds ord, så han ser seg fortapt i seg selv, men at han har liv og frelse i Jesus Kristus alene. Han alene. Ikke mitt verk, men hans verk. Ikke mine gjerninger, men hans. Det er han som frelser meg.


Salme 47:2-3
Klapp i hendene, alle folk! Juble for Gud med fryderop! For Herren, Den Høyeste, er forferdelig, en stor konge over all jorden.

Salme 50:3
Vår Gud kommer og skal ikke tie. Ild fortærer foran ham, og omkring ham stormer det sterkt.

Sefanja 1:14-18
Nær er Herrens dag, den store. Den er nær og kommer med stor hast. Hør! Det er Herrens dag! Full av angst skriker da kjempen. En vredes dag er den dagen, en dag med nød og trengsel, en dag med omveltning og ødeleggelse, en dag med mørke og mulm, en dag med skyer og skodde, en dag med basunklang og hærskrik mot de befestede byer og de høye murtinder. Da vil jeg sette slike angst i menneskene at de går der som blinde, fordi de har syndet mot Herren. Deres blod skal utøses som støv, og deres kjøtt som møkk. Verken deres sølv eller deres gull skal kunne berge dem på Herrens vredes dag. Ved hans nidkjærhets ild skal hele jorden bli fortært. For han vil gjøre ende, ja, brått gjøre ende på alle dem som bor på jorden.

Gud er forferdelig. Han er en fortærende ild. Han er hellig og rettferdig. Han er himmelens og jordens skaper. Han har skapt alle mennesker. Og en dag skal du stå foran ham og få en rettferdig dom over alt det som du har tenkt, sagt og gjort. Hvordan skal det da gå med deg? –For Gud er hellig. Han er atskilt fra alt som er urent. Og du er uren.

Mark 7:20-23
Han (Jesus) la til: Det som kommer ut fra mennesket, det gjør mennesket urent. For innenfra, fra menneskehjertet, er det de onde tankene kommer: utukt, tyveri, mord, hor, griskhet, ondskap, svik, utskeielser, ondt øye, spott, hovmod, uforstand. Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.

Og hvert unyttig ord du har sagt skal du gjøre regnskap for på dommens dag. Og om du til og med hadde holdt Guds lov, de ti bud, men snublet i ett av dem, da er du blitt skyldig i dem alle. Har du for eksempel en gang vært ulydig og vang mot foreldrene dine? For hvis du har det, så er dommen at du må gå evig fortapt. Eller har du baktalt eller sagt noe som ikke er sant om andre? For om du har det, så er den rettferdige Guds dom at du må gå evig fortapt under Guds vrede i helvete. Har du misbrukt Herren din Guds navn? Om du har det, så er straffen døden. Den evige død der du er forlatt av Gud. For syndens lønn er døden og du har gjort synd. Du har tenkt urene tanker. Intet urent kan komme inn i himmelen (staden). Du står uten ære for Gud.

Hebr. 10:31
Det er forferdelig å falle i den levende Guds hender!

Det er bare ett navn under himmelen og én eneste som vi kan bli frelst ved, og det er Guds egen Sønn, Jesus Kristus. I ham (I Jesus) har vi forløsningen ved hans blod, syndenes forlatelse, etter hans nådes rikdom (Ef.1:7).
Forløsning: Ordet ble brukt når krigsfanger eller slaver skulle frikjøpes, likeså når noen ble befridd fra dødsstraff etter at de hadde gjort en eller annen forbrytelse. At Gud har forløst oss, vil si at han har befridd oss fra en situasjon som vi ikke selv var i stand til å løse oss fra.

Når regnet skyller ned og flommen kommer og vindene blåser, det vil si når Guds dom flommer over deg, da er det ett som er din og min redning, - det er om vi er grunnlagt på klippegrunn. Jesus er den eneste klippe eller grunnvoll hvor vi står trygt for Guds vredes dom. Og det er fordi at Guds vredes dom ikke rammet deg, men Jesus. Kristus gikk inn i vårt sted og tok straffen. Den straffen vi skulle hatt, den tok han på seg da han døde på korset.

Sal 62:2-9
2 Bare i håp til Gud er min sjel stille, fra ham kommer min frelse.
3 Han alene er min klippe og min frelse, min borg, jeg skal ikke rokkes meget.
4 Hvor lenge vil dere alle storme løs på en mann, bryte ham ned som en mur som heller, et gjerde som brytes ned?
5 De rådslår bare om å styrte ham ned fra hans høyhet. De har sin lyst i løgn, med sin munn velsigner de, men i sitt hjerte forbanner de. Sela.
6 Bare i håp til Gud vær stille, min sjel, for fra ham kommer mitt håp.
7 Han alene er min klippe og min frelse, min borg. Jeg skal ikke rokkes.
8 Hos Gud er min frelse og min ære, min sterke klippe, min tilflukt er i Gud.
9 Sett deres lit til ham til enhver tid, dere folk! Utøs deres hjerte for hans åsyn! Gud er vår tilflukt. Sela.

Jesaja 53:8
Ved trengsel og dom ble han revet bort.

Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme ham. Jesus sonet vår skyld.
Soning er å gjøre opp noe man er skyldig i. Vi er alle skyldig. Vi har alle gjort gale ting. Det kan f. eks. være å misunne noen, eller å la være å gjøre det som er rett å gjøre. Også går Jesus inn som vår stedfortreder for oss mennesker og betaler og soner den reelle straff, nemlig døden. Døden betyr å skilles fra Gud. Jesus måtte gi sitt liv og utøse sitt blod til soning for oss.

Han ble forlatt av Gud når han hang på korset. Jesus ropte: ”Min far, min far, hvorfor har du forlatt meg?”. Der ser du hvor høyt Gud elsker deg. Han gav sin egen Sønn. Det kostet ham alt. Har du tatt din tilflukt til Jesus? Den som tror på Jesus Kristus skal ikke bli til skamme når han kommer igjen for å dømme levende og døde. Du skal ikke bli til skamme, hvis du har tatt din tilflukt til ham.

-Forsoning innebærer at et ødelagt forhold mellom to parter blir gjennopprettet. For at mennesket igjen kan få kontakt med Gud, ofrer han et stedfortredende liv. Vi kunne ikke hatt et samfunn med Gud hvis ikke Jesus lot seg være lydig til å dø på korset. For at Gud kunne redde oss inn i samfunnet med seg, måtte han selv bli dette mennesket som måtte dø. Jesus måtte oppleve dette mørke å være forlatt av Gud da han var naglet til korset. Guds dom falt over ham, idet han tok vår synd og skyld og betalte med sitt eget dyrebare blod. Jesu soningsdød er derfor en forutsetning for at forholdet mellom Gud og mennesker kunne gjenopprettes.

Like før Jesus oppgav ånden sin, like før han døde på korset, sa han Det er fullbrakt!
Det vil si at frelsesverket er nå utført. Han hadde oppfylt loven. Han hadde betalt vår skyld med sitt blod. Jesus har fullført det han var kommet for å gjøre, og han gav seg selv i døden. Han stod også opp igjen fra de døde og beviste sin seier over døden. Han viste naglemerkene og merket etter spydet han ble stukket med da han hang på korset. Han har betalt med sitt eget liv og blod den straffen vi egentlig skulle hatt. Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme ham. Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred. Og i Jesus har vi fred med Gud. Det er fullbrakt! Det er fullbyrdet! Det er fullført! Du kan ikke legge til eller trekke noe ifra det fullbrakte verket som Jesus Kristus har gjort, for det verket står fast i evighet, det er urokkelig. Det er han som frelser deg. Det er han som gir deg liv, for Jesus er livet. Det er ikke din bønn eller din Bibellesning, eller dine gjerninger som frelser deg. Det er Kristus alene. Han gjorde alt det som du skulle ha gjort. Han er din rettferdighet for Gud. Og i Jesus er du Guds barn. I Kristus har du fått barnekårets ånd, som roper Abba, Far! Du er i Guds nådesfavn i Kristus.

Fil. 3:8-9
Ja, jeg akter i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min Herre, er så meget mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, jeg akter det for skrap, for at jeg kan vinne Kristus og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen,

- Tilregnelse av Jesu rettferdighet ved troen. – kledd i frelsens drakt, svøpt i rettferdighetens kappe av Jesus. Vi vil ikke stå med vår egen rettferdighet foran Guds trone på vredens dag, for den holder ikke. Det er bare èn rettferdighet som holder, og det er Jesu rettferdighet.

1. Joh. 1:7
Men dersom vi vandrer i lyset, likesom han er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd.

Påske betyr forbigang. Likesom at Gud dro forbi de hus som hadde sin dørbjelke og sine dørstolper påstrøket med blod fra påskelammet, slik går Guds vredes dom forbi den som er renset i Jesu dyrebare blod. Vårt påskelam er slaktet, Kristus.

Slik som Israelsfolket gikk midt gjennom Rødehavet på tørr bunn, med vannet som en mur på deres høyre og på deres venstre side, slik er Jesus veien. Jesus sier: Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Jesus er vår vei hvor Guds vrede ikke faller og hvor vi kommer trygt igjennom, fordi at Jesus har tatt straffen og det er ryddet vei. Den veien er Kristus selv.

Så får du komme til Jesus. Han sier: ”kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile! Han har gjort et fullbrakt verk på korset som står fast i all evighet. Prisen er betalt og du får komme. Kom til ham.
Dette er feil. Det er ennå ikke fullbragt og det må man ta hensyn til. Ingenting er fullbragt.
Antall ord: 1915
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Re: DET ER FULLBRAKT!

Innlegg av Quist »

Det heter ellers ikke fullbrakt med k. Ordet kommer ikke av å brake, men av å bringe.
Antall ord: 15
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

MikkelRev skrev:
snuppedilla skrev:Jeg tok et utdrag fra en religion for å vise til noe som er felles for de største og eldste.. mest kjente religioner. Jeg kunne like gjerne tatt fra en annen, men cluet var her å vise et aspekt hos religion som ikke alle finner seg vel.
Nei, det var ikke en felles lære i alle religioner. Tråden handlet om kristendom, du snakker om buddhisme. Det er greit nok, men ikke skjær alle over en kam. Ikke alle negre er kriminelle.
.
Så du kan tillate deg noe i en diskusjon.. men nekte dette andre for å stadig få et poeng og siste ord i saken? jeg snakket om kristendom.. dette er en religion og mitt ståsted som jeg belyste her.. gjelder kristendommen OG flere religioner og alfa og omega i hvordan jeg forholder meg til religion. Å ta et eksempel fra buddhismen gjør ikke mitt poeng mindre reellt for kristendommen. I en diskusjon går det springende. men jeg kan ikke se at jeg har gått meg bort slik du ynder å fremstille det... det er fellesnevnere i religioner. finner du de i en kan du finne de i en annen og for å bygge opp om en mening i diskusjon må du kunne etablere et poeng og her henviste jeg til et av de grunnleggende problemene i religion.. kjønnsaspektet.

Og hvis du absolutt vil holde deg til diskusjonen så så kunne du valgt å se på den underliggende problematikken jeg belyste.. ikke prøve å ta meg ved et litt billig diskusjonsteknisk poeng.. som jeg egentlig ikke ser poenget i.. annet enn at du vil så gjerne ha rett og nedvurdere min mening ved å vri den istedenfor å gripe fatt i hva jeg mente.

Men dette er siste gang jeg svarer på din kommentar til meg.. det er egentlig ufruktbart... *snuppedilla vender fokus bort fra Mikkel.. han har ikke no nytt å lære henne eller som kan skape grobunn for utveksling.... *
Antall ord: 325
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

MikkelRev skrev:Hadde et slikt innlegg dreid seg om Moder Jord, Buddha, Shiva, sufiislam eller whatever new age-åpenbaringer, hadde innlegget blitt tatt veldig godt imot.

Men kristendom er rett og slett blitt veldig populært å være motstander av. Det handler sjelden om å ha grunner, men å ri en bølge. Dette er saueflokkmentalitet og hjernevask på høyt nivå. Det bekreftes jo og av de mange gjennomtenkte og intelligente svarene et kristenforkynnende innlegg gir. Ikke så forskjellig som at alle under krigen visste (og vigrid fremdeles vet) at jødene er ondskapens kilde, så er det nå kristendom (evt de kristne) som er blitt ondskapens kilde.
Ja, det er ganske fantastisk.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

suss24 skrev:Det jeg synes er artigt er ett nick som viser til ett bibelvers.Er ikke det en slags gudommeliggjøring?Og sier ikke ett av budene"Du skal ikke ha andre guder enn meg"? Når dette nicket samtidig viser til de minst flatterende versene i Bibelen (rett oversatt til norsk; Boka)som kan likne på en av tordentalene fra middelalderen, er det da noe annet å gjøre enn å fnise litt av vedkommendes dobbeltmoral :mozilla_tongue: Alle mennesker er like :mozilla_wink:
Jeg syns ganske mye om å ha et bibelvers til nick. Men hadde aldri kommet på at det var noen guddommeliggjøring. Ikke i det hele tatt. Han/hun bruker vel det som nick fordi det er et vers han/hun setter stor pris på.

De fleste bruker vel nick i form av noe de liker eller setter sammen noen bokstaver. Bruker nicket for å formidle noe, eller bare tar det første som kommer. Hvis jeg kalte meg julenissen ville jeg ikke trodd at jeg hadde julenissens evner. for si det slik ;)

Men, jeg vet jo ikke hva vedkommende tenker. Men det med guddommeliggjøring av seg selv ble veldig langt borte fra min oppfattelse.
Antall ord: 196

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

hvis noen jobber på søndag så vil gud at de skal drepes..
hvis noen er homo så vil gud at de skal drepes..
hvis en slaveeier slår slaven sin med en stokk og slaven dør umiddelbart skal slaveeieren straffes, men hvis slaven overlever i 2dager før han dør så skal slaveeieren ikke straffes, slaven er jo hans eiendom..
and the list goes on...


så kan jo dere kristne fortsette og forandre på bibelen og si ting som "neimen gud mente ikke det han sa den gangen, han er snill nå" eller hva for unnskyldninger dere bruker for å forsvare denne typen ting som blir sagt i bibelen. eller rett og slett nekte for at dette har blitt skrevet i bibler og tro at jeg bare er et vesen satt til å fortelle løgner for å teste deres tro til gud :).. håper noen av dere tenker litt lengre enn det tho og begynner å undersøke litt og tenke litt gjennom det med deres egene tanker, så kanskje dere til og med våkner opp fra denne vakre drømmen deres..
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

snuppedilla skrev: Så du kan tillate deg noe i en diskusjon.. men nekte dette andre for å stadig få et poeng og siste ord i saken?
:?:
jeg snakket om kristendom.. dette er en religion og mitt ståsted som jeg belyste her.. gjelder kristendommen OG flere religioner og alfa og omega i hvordan jeg forholder meg til religion. Å ta et eksempel fra buddhismen gjør ikke mitt poeng mindre reellt for kristendommen. I en diskusjon går det springende. men jeg kan ikke se at jeg har gått meg bort slik du ynder å fremstille det... det er fellesnevnere i religioner. finner du de i en kan du finne de i en annen og for å bygge opp om en mening i diskusjon må du kunne etablere et poeng og her henviste jeg til et av de grunnleggende problemene i religion.. kjønnsaspektet.
Som sagt, ikke alle negre er kriminelle. Det er bare ikke holdbart å fortelle om grunnleggende egenskaper til negre fordi du nettopp har vært vitne til en som gjorde innbrydd. I ditt tilfelle, gjorde du den samme grove overtrampingen mot kristendommen basert på lære fra en annen religion. Kvinneundertrykking er ikke en bibelsk lære, tvert imot!

På Jesu’ tid var det undertrykkelse, men Jesus opphøyet kvinnen, satte hun i et bedre lys. Det samme gjorde den tidlige kirken, som anses av seg selv på som en stor familie, kvinnen er eldste og viktigste i familien i kristne og jødiske familier. Det er derfor mange nå anklager katolikker for å drive Mariadyrkelse, noe de selvfølgelig ikke gjør. De ber ikke til, men med Maria.

Men vis meg gjerne hvor i bibelen du baserer din forutinntatte holdning om at kristendom er kvinnefiendtlig.

Og hvis du absolutt vil holde deg til diskusjonen så så kunne du valgt å se på den underliggende problematikken jeg belyste.. ikke prøve å ta meg ved et litt billig diskusjonsteknisk poeng.. som jeg egentlig ikke ser poenget i.. annet enn at du vil så gjerne ha rett og nedvurdere min mening ved å vri den istedenfor å gripe fatt i hva jeg mente.
Ja jeg holder meg til diskusjonen, men ser ikke dette underliggende problemet du prøvde å
skuffe fram, for det var ingenting der. Heller ikke så jeg det underliggende problemet til negerfolk.
Men dette er siste gang jeg svarer på din kommentar til meg.. det er egentlig ufruktbart... *snuppedilla vender fokus bort fra Mikkel.. han har ikke no nytt å lære henne eller som kan skape grobunn for utveksling.... *
Trist, trodde ikke du skulle bli såpass fornærmet av å bli opplyst, men har man bestemt seg for enting, så er det lite andre kan gjøre noe med. Så du må gjerne bare glemme hele dette innlegget og vende tilbake til din tro (ditt ståsted) om hvor kvinnefiendtlig alle religioner er, inkludert kristendommen (ikke minst!).


ChopSuey skrev:hvis noen jobber på søndag så vil gud at de skal drepes..
hvis noen er homo så vil gud at de skal drepes..
Feil, feil.

Du sa noe om ditt ønske om at folk undersøker og tenker, så jeg setter pris på om du gjør det samme selv før du kommer med slike feilaktige påstander.
Antall ord: 536
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Nei!!! jeg nekter å bli opplyst \:D/ nei men hør seriøst... ta min reaksjon, kommentar som du vil, men det er dessverre fjernt fra jeg mente med den... men frihet er noe fint.. frihet til å tolke hva andre mener.. sådan er du like uopplyst som meg ;)

Og jeg er ikke enig med deg enkelte ganger og ja.. religion er på sett og vis ment menneskets beste etc.. men likevel har den elementer som ikke er slik, men heller frihetsberøvende og selvmotsigende og ja kvinnefiendtlige... hvem var det som fristet Adam.. jo Eva. for et flott grunnlag.. å bruke for undertrykkelse av et kjønn for den som vil.. videre:”Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud.” videre: ”Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens.” (Paulus`første brev til korinterne)

en skal huske på at bibelen ofte er et skrevet resultat ment godt ja.. men det var menn som sto for mye av den og fargela synet på kvinnen...


Vel.. så har du det berømmelige med at "Kvinnen skal tie i forsamling" Jeg har ikke vett jeg på å tie i en forsamling.. aller minst denne Mikkel...;)
Antall ord: 206
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Nei!!! jeg nekter å bli opplyst \:D/ nei men hør seriøst... ta min reaksjon, kommentar som du vil, men det er dessverre fjernt fra jeg mente med den... men frihet er noe fint.. frihet til å tolke hva andre mener.. sådan er du like uopplyst som meg ;)

Og jeg er ikke enig med deg enkelte ganger og ja.. religion er på sett og vis ment menneskets beste etc.. men likevel har den elementer som ikke er slik, men heller frihetsberøvende og selvmotsigende og ja kvinnefiendtlige... hvem var det som fristet Adam.. jo Eva. for et flott grunnlag.. å bruke for undertrykkelse av et kjønn for den som vil.. videre:”Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode, og Kristi hode er Gud.” videre: ”Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens.” (Paulus`første brev til korinterne)

en skal huske på at bibelen ofte er et skrevet resultat ment godt ja.. men det var menn som sto for mye av den og fargela synet på kvinnen...


Vel.. så har du det berømmelige med at "Kvinnen skal tie i forsamling" Jeg har ikke vett jeg på å tie i en forsamling.. aller minst denne Mikkel...;)

jeg er det "jævla" ribbenet i Adams kropp noen ganger... :badgrin:
Antall ord: 217
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

hva var så "feil, feil" med det mikkelrev? står det ikke i den utgaven du har av bibelen kanskje?

-If a man commits adultery with the wife of his neighbour, both the adulterer and the adulteress shall be put to death. The man who lies with his father’s wife has uncovered his father’s nakedness; both of them shall be put to death; their blood is upon them. If a man lies with his daughter-in-law, both of them shall be put to death; they have committed perversion; their blood is upon them. If a man lies with a male as with a woman, both of them have committed an abomination; they shall be put to death; their blood is upon them. [Leviticus, chapter 20]

When a slave-owner strikes a male or female slave with a rod and the slave dies immediately, the owner shall be punished. But if the slave survives for a day or two, there is no punishment; for the slave is the owner’s property. [Exodus, chapter 21]


... men dere er vel så oppegående dere at dere har forstått at det er det nye testamentet som the real deal, det gamle var jo bare tullete.. eller? kan du forklare meg mikkelrev? :)

undertrykking av kvinner er vel heller ikke bibelsk lære som du sier..

-I desire, then, that in every place the men should pray, lifting up holy hands without anger or argument; also that the women should dress themselves modestly and decently in suitable clothing, not with their hair braided, or with gold, pearls, or expensive clothes, but with good works, as is proper for women who profess reverence for God. Let a woman learn in silence with full submission. I permit no woman to teach or to have authority over a man; she is to keep silent. For Adam was formed first, then Eve; and Adam was not deceived, but the woman was deceived and became a transgressor. Yet she will be saved through childbearing, provided they continue in faith and love and holiness, with modesty. [1 Timothy, chapter 2]

(offtopic):
edit: forresten mikkelrev, kan ikke du gå tilbake til den topicen kalt "koslig nettside om kristendom og slikt.." og kommentere den siden jeg linket til, etter jeg ba folk slutte med kverruleringen av mine ord og heller komentere linken ble det liksom helt stille der :(
hadde vært interresant å få hørt hva for tanker religiøse gjør seg om de filmene som er der, men er lissom ingen som vil svare :S håper på å se et svar der snart :) (beklager offtopic men dette har irritert meg litt :P )
Antall ord: 443

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links