Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNår vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Kaffemann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 08 Mai 2007 18:38
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Norge

Når vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Innlegg av Kaffemann »

Burde ikke vi alle medlemmer holde oss for gode til å snakke dritt om alle religioner og heller være slik vi ønsker de ulike religionene skulle ha vært!?
:mozilla_oops:
Antall ord: 29
Sånn er det bare..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 829
Startet: 17 Jul 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av skeptikeren »

Dekke over problemene mener du, hvorfor det da?
Antall ord: 8
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Når vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Innlegg av Globeline »

Kaffemann skrev:Burde ikke vi alle medlemmer holde oss for gode til å snakke dritt om alle religioner og heller være slik vi ønsker de ulike religionene skulle ha vært!?
:mozilla_oops:
Dessverre er det slik at dersom du ønsker å bli respektert for dine meninger, så er ikke dette rett sted. Her har vi ikke meninger. Vi morer oss, kødder eller krangler og prater nedsettende om folk som har andre meninger.
Antall ord: 71

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kaffemann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 08 Mai 2007 18:38
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Norge

Sunt med skepsis

Innlegg av Kaffemann »

skeptikeren skrev:Dekke over problemene mener du, hvorfor det da?
Kan du løse "problemene" da?
Det komer vel ikke mye godt ut av side opp og ned med negative bemerkninger om ulike trosretninger. Bra å være skeptisk, men det finnes vel også noe godt i alle religioner.
:mozilla_cool:
Antall ord: 50
Sånn er det bare..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kaffemann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 08 Mai 2007 18:38
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Norge

Re: Når vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Innlegg av Kaffemann »

Globeline skrev:
Kaffemann skrev:Burde ikke vi alle medlemmer holde oss for gode til å snakke dritt om alle religioner og heller være slik vi ønsker de ulike religionene skulle ha vært!?
:mozilla_oops:
Dessverre er det slik at dersom du ønsker å bli respektert for dine meninger, så er ikke dette rett sted. Her har vi ikke meninger. Vi morer oss, kødder eller krangler og prater nedsettende om folk som har andre meninger.
Det er greit at du mener det. Da mener jeg at du kommer med tullprat. :mozilla_tongue:
Antall ord: 88
Sånn er det bare..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
skeptikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 829
Startet: 17 Jul 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold
Blitt takket: 1 gang

Re: Sunt med skepsis

Innlegg av skeptikeren »

Kaffemann skrev:
skeptikeren skrev:Dekke over problemene mener du, hvorfor det da?
Kan du løse "problemene" da?
Det komer vel ikke mye godt ut av side opp og ned med negative bemerkninger om ulike trosretninger. Bra å være skeptisk, men det finnes vel også noe godt i alle religioner.
:mozilla_cool:
Kan ikke løse dem nei, men dekker ikke over dem ved og bare snakke om de gode sidene
Antall ord: 71
"For those who don't believe, no amount of evidence is enough. And for those who do believe, no evidence is necessary."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kaffemann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 30
Startet: 08 Mai 2007 18:38
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Norge

Re: Sunt med skepsis

Innlegg av Kaffemann »

skeptikeren skrev:
Kaffemann skrev:
skeptikeren skrev:Dekke over problemene mener du, hvorfor det da?
Kan du løse "problemene" da?
Det komer vel ikke mye godt ut av side opp og ned med negative bemerkninger om ulike trosretninger. Bra å være skeptisk, men det finnes vel også noe godt i alle religioner.
:mozilla_cool:
Kan ikke løse dem nei, men dekker ikke over dem ved og bare snakke om de gode sidene
Jeg er ikke uenig i å snakke om det som garantert er negativt, det jeg ikke er gå glad i er å bare snakke stygt. Jeg tror ikke vi noensinne kommer til å slutte med diskusjoner om religion, men det er også bra.
Antall ord: 113
Sånn er det bare..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Når vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Innlegg av ludoburgero »

Kaffemann skrev:Burde ikke vi alle medlemmer holde oss for gode til å snakke dritt om alle religioner og heller være slik vi ønsker de ulike religionene skulle ha vært!?
:mozilla_oops:
Å snakke dritt er ikke feil, så lenge en kan argumentere for hvorfor en snakker dritt, og greie ut om hvorfor man mener det er dritt, er det vel?

Så kan jo noen selvsagt komme og kalle det for disrespekt, mangel på respekt, hensynsløshet og mange andre fine betegnelser, men alt kommer an på øyet som ser. Selv synes jeg at "dritt" er et veldig fleksibelt ord som brukes om alle mulige ting den dag idag. "Skjønte ikke en dritt", "Ter seg som en dritt", "Tok med seg hele dritten", "Jeg skjønner meg ikke på den dritten her, så jeg tar heller den andre dritten", dritt meg ditt og dritt meg datt... så det blir en veldig diffus betegnelse.

Hvorfor mener du at det snakkes dritt om religioner her da?
Kan du utgreie det, så har du sikkert en diskusjon på gang, og kanskje du får respekt for dine meninger... man skal ikke høre så mye på dem som sier at "man ikke får ha sine egne meninger her inne". Hvis noen sier slik er det kanskje fordi de føler seg utstøtt selv, eller at de bryr seg for mye med hvordan noen svarer for seg når andre skriver. Det må de jo gjerne få gjøre, men jeg mener ihvertfall ikke at det står respekt av en mening som tilsier "her inne får man ikke respekt for sine meninger". Det blir en selvoppfyllende profeti ;) Skjønner?
Antall ord: 278
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Re: Når vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Innlegg av snuppedilla »

Kaffemann skrev:Burde ikke vi alle medlemmer holde oss for gode til å snakke dritt om alle religioner og heller være slik vi ønsker de ulike religionene skulle ha vært!?
:mozilla_oops:
Vi skal aldri holde oss for gode til å fortelle vår sannhet.. definisjon av hva som bli seende som drittslenging kan også variere avhengig av hvem sin sannhet som "taler"

Om du ikke klarer å omvende oss i å slutte med det som du definerer som drittslenging og som sikkert mange andre deler samme definisjon, så omvend deg selv og vær et godt eksempel for oss andre :)

Og enn så trettende og tålmodighetskrevende det skal være.. så husk: se inn i deg selv og se hva slags følelse det gir deg å ha et ståsted og om det er slik du vil være, slik kan du være et nydelig eksempel til følge for oss evnt. Ikke bare vent på resultat fra andre, vent helst på det far deg selv og gi aldri opp med å ha en edel hensikt omsatt til handling :)

Så må du huske.. noen vekkes med milde ord.. andre med morsomme.. andre med skarphet og andre igjen med drittslenging... alt avhenger av hvordan mottakeren har det med seg selv...

og så er jeg veldig enig.. verden ville blitt bedre om vi sluttet å fordømme alt vi møter.. inklusive religion.. de er vår arv som vi kan dra erindring av (populært kalt lærdom) og vite at det var ikke slik menneskeheten ville fremstå og handle deretter... ;) Men dette er ikke mulig før en god del har kommet til det standpunktet.. flere enn idag.

Det er faktisk ikke noe veien å rettlede.. kritisere og opplyse.. med mildhet og kjærlighet...selv om noen vil motsi dette og si: hva med de virkelige drittsekkene? svaret på dette avhenger av hva man føler er ens sannhet... at det fins intet utenom det du kan se... det fins intet "Alt" som har skapt og skaper og at vi er da Alt og har skapt og skaper og det vil da hete en prosess, ikke lidelse... igjen vil svaret avhenge av sannheten til den du møter... slit deg ikke alltid ut på å forklare din sannhet, men godta at like mye som du har din "virkelighet" og sannhet, så har motpart det. Dette har ikke akkurat løst verdenskrisene .. men har ofte gitt to sjeler en litt større ro inni seg og oppdagelse av et videre aspekt i samhandling med andre. og et lite frø blir til et stort vakkert tre ;)
Antall ord: 429
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Dette handler ikke om å kaste dritt eller ha disrespekt for andres meninger. Det handler om retten til å diskutere religioners dogmer og "sannheter" for å se om de holder mål.

C.S. Lewis sa:
'You don't need to defend a Lion. You just need to let him
out of his cage.'

Dersom du virkelig sitter på sannheten har du lite å frykte. Sannhet snakker for seg selv.

Ute i samfunnet er det desverre ikke "politisk korrekt" å diskutere religion og følgene av religions utøvelse. Vi er redde for å tråkke andre på tærne.
Det er mer riktig å holde kjeft om sevmordsbombere og kvinneundertrykkelse enn å snakke om det.

Resultatet blir at vi til slutt blir offer for frykt og isolasjon .

Noen holder på ideer og forestillinger som er totalt verdiløse, men siden disse verdiene er så opplest og vedtatt, utfordres de skjelden.

Dersom du søker sannhet, vær da klar over at du titt og ofte kommer over ting du ikke vil like og ting som rister din forestillingsverden.
Antall ord: 171
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Når vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Innlegg av Globeline »

Kaffemann skrev:
Globeline skrev:
Kaffemann skrev:Burde ikke vi alle medlemmer holde oss for gode til å snakke dritt om alle religioner og heller være slik vi ønsker de ulike religionene skulle ha vært!?
:mozilla_oops:
Dessverre er det slik at dersom du ønsker å bli respektert for dine meninger, så er ikke dette rett sted. Her har vi ikke meninger. Vi morer oss, kødder eller krangler og prater nedsettende om folk som har andre meninger.
Det er greit at du mener det. Da mener jeg at du kommer med tullprat. :mozilla_tongue:
Ettersom jeg stort sett respekterer andres meninger. Og du her ikke prøver å oppfordre folk til å gjøre et mildt selvmordsforsøk. Så har ikke jeg noe å si til dette. Syns tvert om det er bra hvis noen, for eksempel du, faktisk opplever at det er mulig å diskutere dine meninger her inne.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Sunt med skepsis

Innlegg av Diffusa »

skeptikeren skrev:
Kaffemann skrev:
skeptikeren skrev:Dekke over problemene mener du, hvorfor det da?
Kan du løse "problemene" da?
Det komer vel ikke mye godt ut av side opp og ned med negative bemerkninger om ulike trosretninger. Bra å være skeptisk, men det finnes vel også noe godt i alle religioner.
:mozilla_cool:
Kan ikke løse dem nei, men dekker ikke over dem ved og bare snakke om de gode sidene
Hvilke gode sider?
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 206
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Det samme sier jeg, hvilke gode sider?

Det handler om og dumme menneskeheten ned
for og kontrolere oss ved at vi lever i den illusjon om at biblen er sann i den forstand at den er definert på menneskers fulle og hele sannhet. som vi blir fortalt på skolen hva nå enn de skal reformere oss til å fokusere på, man skal være rimlig korka i pappen for og finne noe gode bivirkninger fra biblen
det gode er jo ikke være basert på biblen i det hele tatt. Kun det eneste. Din kjærlighet for alt.
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Hvilke dårlige sider?

Er det ikke slik at religioner er der for å bidra med forklaringer til de store spørsmålene og gi regler for hvordan man skal opptre osv?
Det er kanskje religionene som har holdt folk fra å gjøre dumme ting i flere tilfeller og religionene som har "frelst" folk ut av dårlige retninger i livet.

Dere vil nå sikkert tro at jeg er helt korka... hehe
Men, det jeg tenkte var at det som dere anser som religionenes dårlige sider, er egentlig ikke religionen men folkene som følger den. Det er disse folkenes ønske om å bestemme og få makt som ødelegger. Også deres ønske om at alle skal tro det samme som dem.

Noen syns kanskje at religiøse folk er naive eller dumme (av mangel på bedre ord) som tror på ting/ er religiøse. Fordi de rett og slett ikke ser sannsynligheten osv.
Og det er fordi en ikke forstår, mener jeg. Folk har jo forskjellige forhold til sin religion, og forskjellig syn. Og i og med at man ikke er denne personen, så kan man ikke vite hvor feil de tar og om deres syn er feil. Om man virkelig dypt og inderlig tror på noe, så må det jo ligge noe mer bak... eller så har man tvil... eller så velger de å tro blindt på det, uansett hva (noe som kanskje er inntrykket enkelte har av religiøse).

Det intrykket av at religiøse er sta og nekter å se sannheten, er noe som er utbredt... muligens.
Det første jeg tenker da er: Hvem vet hva sannheten er? Hvem kan si det helt bombesikkert 100% ?
Om man ikke vet sannheten 100%, kan man da være så kjepphøy og si at andre tar feil?
Det andre jeg tenker er at disse folkene som anser religiøse som sta, egentlig er litt sta selv... Eller de har selv et ønske om at disse religiøse skal ha det samme synet på ting som en selv.

Enhver syns selvfølgelig at deres eget syn på ting er det beste. Det sier jo seg selv, ellers ville man jo hatt et annet syn på ting. Dette tatt i betraktning, så er det interessant å tenke på hvorfor denne personen har valgt å ta denne synsvinkelen som sin, og ser på den som den beste... Det er det vel en grunn til.
Også er det kanskje også bra å være åpen for at noen kan ha et enda bedre syn på ting enn seg selv... det vil si lære av andre.
En tanke, bare... :)
Antall ord: 432

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

De fleste her inne som vil kritisere religionen evt. troen din vil ha sine egne oppgjorte meninger om den.
De vil ha dratt sine egne sluttsatser om Guds eksistens og religion som fenomen og som historisk faktor i flere sammenhenger.

Det er verdt og merke seg att disse har heller ikke noen "beviser" for sine varianter av sannheten ang. hva Gud og religioner er.
Deres "tro" er heller ikke bedre "bevist" eller fundamentert en de religionene de kritiserer er.
Unntak er henvisninger til hva religioner historisk har gjort, men det berører egentlig ikke den spirituelle siden av troen eller Gudsbegrepet. Det berører det mennesker har funnet på i sine emosjonelle tilstander ti religionens navn til ulike tider.
De talentløshetene kjenner vi til i dag fra nyhetsbildet.
Derfor har jeg all respekt for troen din.
Til tiden og verden er moden til og sikkert fortelle meg noe annet en det vi ser pr. i dag,velger jeg og ikke si "den ene spekkulasjonen er ikke bedre en den andre", men og si att din versjon er minst like sannsynlig som de andres.
Så skal jeg ha respekt for "dem" med sine tolkninger av verden, er jeg også nødt til å ha respekt for din.
Antall ord: 206

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links