Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisNår vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

ludoburgero skrev:
Hecate skrev:
ludoburgero skrev:Tro er viktig.
Din egen tro. På deg selv.

Først når man respekterer dette, respekterer sin tro, kan man tro på andre, og å tro på hverandre er en bra ting, det skaper håp. Tro kan ikke flytte fjell. Men å ha troen på at man kan leie inn gigantisk industrielt utstyr til å flytte fjellet er ihvertfall en begynnelsen. Så er neste steget å gjøre noe.
Der feiler de fleste religioner; de forteller deg hva du IKKE skal gjøre, og de forteller deg hva du skal gjøre, og det ender opp med at du gjør masse rare ritualer som å gå i kirken og kaste vekk tiden din på uviktige ting, slik at virkelig fæle ting kan skje med verden.
Så stå på beina dine og bevar troen på deg selv.
Veldig, veldig enig, og det gjelder ikke bare for de som går i kirken!Det gjelder uansett hva en tror på. Ritualer og slikt...det er en diagnose for sånt: Obsessive Compulsive Disorder. Tvangslidelse, heter det på godt norsk. For hva pokker skulle skje dersom en unnlater å gjøre slike ritualer? Står verden til daggry eller går det rett vest?
Nei, nei... ikke bare de som går i kirken. Jeg tok et eksempel og prøvde å skuffe inn litt påspissensetting. Tvangslidelse? Vel, jeg er ikke så aggressiv mot hva angår religiøsitet, jeg respekterer at forskjellige mennesker har forskjellige syn på livet og hva det inneholder og dreier seg om, hva mening og mål er, men jeg er derimot veldig opptatt av en felles forståelse og dermed kommunikasjon. Enighet er utopisk, sett helhetlig, vi kan ikke gå rundt og være "like" hele verden, men vi må kunne respektere (eller i det minste akseptere) forskjeller. Ritualer har klart noe for seg, bare så det også er sagt.
Ritualer er også en del av tro, det er en utvidelse og symboliserer og kan være et hjelpemiddel for en selv til å styrke sin tro. Det er ikke noe galt med ritualer, helt generelt, det gir ofte en god følelse hvis en tror at ritualene hjelper til.
At du sier godnatt til din(e) kjære er da også på en måte et rituale?
Det er et ønske, det er en vane, og det er noe man gjør fordi man mener det godt.
Ja, men det er helt andre typer ritualer. Sånn sett er vel alle mønstre som gjentar seg ritualer.
Altså: Ritualer virker fordi en legger intensjonen i det. Det er energien en investerer i ritualene som oppfyller dem, på en måte. Det jeg peker på er tvangshandlinger. Ritualer som er pålagt en, enten av en selv eller av noen utenforstående og som utføres fordi en tror at en ikke kan unnlate seg å gjøre det. Jeg er redd slike ritualer får mer "negativ" makt over en fordi en kan spørre seg om hva motivet er for å utføre ritualet. Jeg mener kun som et innspill til tro på seg selv.

Og når en utfører ritualer for å få tro på seg selv, så funker det. Men er det ritualet eller en selv som står for "magien" her?
Antall ord: 550
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Lilja skrev:
Globeline skrev:
ChopSuey skrev:hvis man mener religion er no dritt da.. skal ikke det bli respektert av religiøse da? syns man skal skille mellom respekt for religion og respekt for religiøse, mange av dere ser på det som samme ting virker det som..
Vel,

hvis du sitter på resturant og spiser. Og naboen spiser noe du syns ser ut som drit .- pleier du da gå over og fortelle det? Eller holder det å si at det ikke frister eller ikke er hva du ønsker?

For respekt har litt med hva man uttaler

Et godt eksempel!

Men hvis da personen ved nabobordet gjentatte ganger forteller deg at det h*n spiser er mye bedre enn det du spiser, at livet ditt har dårligere kvalitet fordi du spiser noe annet, og at det kommer til å gå deg svært ille hvis du ikke sporenstreks kaster det du har på din egen tallerken for så å bestille samme rett som h*n (altså en rett som fortsatt ser ut som drit i dine øyne...)

-Hva da?
Jeg hadde vel begynt å forklare hvorfor jeg mener min mat er nok best tross alt. så kunne vi evt smakt litt av hverandre. Og hvis jeg ikke var villig til å smake maten som ser ut som drit, så er det faktiskk mitt problem. I stede for å hyle at maten er bare drit og du som spiser den og prøver å prakke det på meg er hjernevasket. Spesielt hvis jeg da påstår at vedkommende er forblindet og ikke egentlig smaker maten sin, men bare er så dum i hodet at han tror den er god.
Antall ord: 273

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

for å gjøre det til litt bedre sammenligning : hvis mannen ved nabobordet hadde sittet med forgiftet råtten mat som han også delte ut og maste om at alle andre måtte trykke i seg, så hadde jeg bedt de andre om å holde seg vekk, fordi maten er råtten og full av gift så man blir bare syk av det....
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ChopSuey skrev:for å gjøre det til litt bedre sammenligning : hvis mannen ved nabobordet hadde sittet med forgiftet råtten mat som han også delte ut og maste om at alle andre måtte trykke i seg, så hadde jeg bedt de andre om å holde seg vekk, fordi maten er råtten og full av gift så man blir bare syk av det....
Og hvordan visste du at den var forgiftet og råtten? Det her her du viser en svart flekk i hjernen. Jeg pleier kalle det svart flekk, når det er som om tanken begynner i ene enden, så forsvinner hele tankerekka, og konklusjonen trekkes uten noen som helst form for logikk.
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

"Svart flekk"...
"The black spot"... bra... det klinger godt... som fuglesang i ørene våre...

For en metafor!

:lol:

Neida...
Antall ord: 19
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Globeline skrev:
Lilja skrev:
Globeline skrev:
ChopSuey skrev:hvis man mener religion er no dritt da.. skal ikke det bli respektert av religiøse da? syns man skal skille mellom respekt for religion og respekt for religiøse, mange av dere ser på det som samme ting virker det som..
Vel,

hvis du sitter på resturant og spiser. Og naboen spiser noe du syns ser ut som drit .- pleier du da gå over og fortelle det? Eller holder det å si at det ikke frister eller ikke er hva du ønsker?

For respekt har litt med hva man uttaler

Et godt eksempel!

Men hvis da personen ved nabobordet gjentatte ganger forteller deg at det h*n spiser er mye bedre enn det du spiser, at livet ditt har dårligere kvalitet fordi du spiser noe annet, og at det kommer til å gå deg svært ille hvis du ikke sporenstreks kaster det du har på din egen tallerken for så å bestille samme rett som h*n (altså en rett som fortsatt ser ut som drit i dine øyne...)

-Hva da?
Jeg hadde vel begynt å forklare hvorfor jeg mener min mat er nok best tross alt. så kunne vi evt smakt litt av hverandre. Og hvis jeg ikke var villig til å smake maten som ser ut som drit, så er det faktiskk mitt problem. I stede for å hyle at maten er bare drit og du som spiser den og prøver å prakke det på meg er hjernevasket. Spesielt hvis jeg da påstår at vedkommende er forblindet og ikke egentlig smaker maten sin, men bare er så dum i hodet at han tror den er god.
Jeg ville med ekstrem nysgjerrighet observert hvordan maten påvirket naboen. Da selvfølgelig over en viss tid. Hvis det hadde vært masse mas fra naboens side ville jeg klart og tydelig sagt ifra at vi først fikk vente å se hvordan maten påvirket han. Muligens jeg også ville gått litt nøyere til verks ved å utsette naboen for en hel rekke tester som ga meg de svarene jeg ville ha.
Antall ord: 349

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

jeg kunne sagt "se det er masse mugg der, og dere får vondt i magen og kaster opp, hva var det jeg sa!" også ville de stakkars offera sagt no som "neida det er bare ingrediensene som tester vår tro, vi må forene denne maten med vår kropp og sjel ellers vil vi ende opp i helvete der vi brenner i en evighet.. de forstår jo selvfølgelig ikke at helvette bare er en del av frykt elementet i den hjernevaskingen de går gjennom :)

og du viser det jeg kaller et asshole, jeg pleier å kalle det asshole, når man virkelig vil være med å diskutere men så har man ikke noe å komme med, så man bare prøver å fremstille motparten som teit :) thihi
Antall ord: 129

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ChopSuey skrev:jeg kunne sagt "se det er masse mugg der, og dere får vondt i magen og kaster opp, hva var det jeg sa!" også ville de stakkars offera sagt no som "neida det er bare ingrediensene som tester vår tro, vi må forene denne maten med vår kropp og sjel ellers vil vi ende opp i helvete der vi brenner i en evighet.. de forstår jo selvfølgelig ikke at helvette bare er en del av frykt elementet i den hjernevaskingen de går gjennom :)

og du viser det jeg kaller et asshole, jeg pleier å kalle det asshole, når man virkelig vil være med å diskutere men så har man ikke noe å komme med, så man bare prøver å fremstille motparten som teit :) thihi
Du glemmer å lytte til hva de sier. Da du hopper over refleksjons- og utprøvingsbiten til fordel for dine egne ufullstendige konklusjoner. Noen ganger kan det hende du har rett i det du sier, sansynligheten er likvel stor for at ting ser veldig annerledes ut enn det du tror. Og det er kun av en eneste grunn, din uvilje til å gi andre tvilen til gode og tro på deres intelligens og evne til å tenke selv. De andre som du så flott velger å tro er idioter, er mest sannsynlig akkurat like intelligente, om ikke mer intelligente og oppegående enn du er.
Antall ord: 232

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

ChopSuey skrev:jeg kunne sagt "se det er masse mugg der, og dere får vondt i magen og kaster opp, hva var det jeg sa!" også ville de stakkars offera sagt no som "neida det er bare ingrediensene som tester vår tro, vi må forene denne maten med vår kropp og sjel ellers vil vi ende opp i helvete der vi brenner i en evighet.. de forstår jo selvfølgelig ikke at helvette bare er en del av frykt elementet i den hjernevaskingen de går gjennom :)

og du viser det jeg kaller et asshole, jeg pleier å kalle det asshole, når man virkelig vil være med å diskutere men så har man ikke noe å komme med, så man bare prøver å fremstille motparten som teit :) thihi
Dersom dette er noe du vet 100% sikkert, så ser jeg ikke noe galt i å si ifra til de som skal til å spise denne maten. Det er kanskje til og med din plikt og iallefall din rett å si din mening. Men det er ikke din rett å bestemme over folk hva de skal gjøre eller tro. (Det er jo å frata folk en menneskerettighet, ta vekk frihet)
Og dersom du vet slike ting 100% sikkert, så burde du også bevise det til disse folkene. Noe som jo burde være mulig, om du vet ting 100% sikkert. Ellers kan du jo ikke forvente at folk skal blindt tro på hva du sier.

Jeg syns at denne sammenligningen med religion ikke helt stemmer. Men det er da min mening. Og om dette er ditt syn, så har du full rett til det.
Hva er det du mener? Er det eneste som eksisterer det vi kan sanse?
Og om det ikke er tilfelle, hvordan kan du vite noe om det du ikke kan sanse?
Hvor mange sanser har vi? (hehe)

Du mener religion er gift?
Antall ord: 313

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Re: Når vi ønsker å bli respektert for våre meninger!

Innlegg av Quist »

Kaffemann skrev:Burde ikke vi alle medlemmer holde oss for gode til å snakke dritt om alle religioner og heller være slik vi ønsker de ulike religionene skulle ha vært!?
:mozilla_oops:
Det er dessverre ikke mulig. Her inne er det bare hedninger og fritenkere og satanister. Altså bare totalt forvirrede personer både i ånd og materie.

Jeg er den eneste rettroende her inne og du skulle bare visst hvordan de tok meg fatt. Jeg har blitt hudstrøket og pint og plaget og korsfestet utallige ganger og min sjel har blitt trakasert på det groveste så den ikke var så mye verdt som oppvaskvannet til min salige oldemor, som ellers var et godt og gudfryktig menneske.

Nei, dette er ikke stedet verken for tro eller forståelse. Å komme hit er å komme til misjonsmarken og jeg skal be for deg, at det går deg godt !

Men tanken er god og men tanke og tro kan vi flytte hvert fjell og snu hver stein til det verken er gnu eller gnissel tilbake i verden.
Antall ord: 174
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

sammenligning mellom religion og den matretten syntes jeg også var litt merkelig men jeg tilsatt litt gift for morroskyld, beklager :)
jeg har heller ikke sagt no om at folk må gjøre/tro det jeg sier dette hadde jo vært å ta fra dem menneskerett som du sier.. og dette mener jeg blir gjort når et land tar på seg en religion og sprøyter det inn i befolkningen fra dem er småbarn.
og siden jeg tror dette ødelegger, tar jeg meg full rett til å kritisere det akkurat som alle andre kritiserer ting de ikke liker.
og hvis jeg ikke kan si det jeg tror men ikke er 100% sikker på så skulle det jo ikke vært no religion her :)
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

ChopSuey skrev:sammenligning mellom religion og den matretten syntes jeg også var litt merkelig men jeg tilsatt litt gift for morroskyld, beklager :)
jeg har heller ikke sagt no om at folk må gjøre/tro det jeg sier dette hadde jo vært å ta fra dem menneskerett som du sier.. og dette mener jeg blir gjort når et land tar på seg en religion og sprøyter det inn i befolkningen fra dem er småbarn.
og siden jeg tror dette ødelegger, tar jeg meg full rett til å kritisere det akkurat som alle andre kritiserer ting de ikke liker.
og hvis jeg ikke kan si det jeg tror men ikke er 100% sikker på så skulle det jo ikke vært no religion her :)
Hvis landet vårt driver så omfattende hjernevasking så syns jeg det er litt pussig at det finnes så få skikkelig kristne folk.
Nei, jeg tror ikke Norge i seg selv har så mye å si på hva folk velger å kaste bort livet sitt på. Familie og venner er nok de største bidragsyterne der.
Et annet spørsmål er jo om det er riktig med overvekt av kristendom i religions- og livssyntimene...Eller statskirkeordningen som man selv aktivt må melde seg ut av for å slippe kirkeskatt, istedetfor å faktisk velge selv å melde seg inn. Men det skjer langt verre ting, for det meste på økonomifronten, i regjeringa vår.

Men over til religion generelt. Dette er som oftest noe som begrenser, og ikke åpner, som så mange skal ha det til. De fleste religioner forventer at en skal følge et sett med ganske idiotiske regler, og å begrense seg til å svelge alt som står i én bok (som man ikke kan kontrollere kilder til, for å si det sånn).
Kristendommen, f.eks. har vært, og er, til hinder for langt viktigere ting, som vitenskap og ytringsfrihet (selv om den har forbedret seg betraktelig siden middelalderen).
Islam gjør sitt for å holde folk nede, da særlig kvinner.
Jødedommen setter griller i hodet til folk på sin måte.

Nå tenner sikkert mange; "Jamen, de negative tingene der er ikke disse religioners egentlige mål!"
Neida...

Sannheten er vel at ingen vet hva religionenes formål egentlig er. Det er helt opp til hver enkelt trosretning, hver enkelt gruppering, og til og med hvert enkelt individ.
Det som er lett å se, derimot, er at religioner er en katalysator for veldig, veldig mye av den dritten som skjer rundt oss i verden, ved siden av grådighet og uvitenhet selvfølgelig (ofte går disse hånd i hånd).
Antall ord: 436
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

ChopSuey skrev:sammenligning mellom religion og den matretten syntes jeg også var litt merkelig men jeg tilsatt litt gift for morroskyld, beklager :)
jeg har heller ikke sagt no om at folk må gjøre/tro det jeg sier dette hadde jo vært å ta fra dem menneskerett som du sier.. og dette mener jeg blir gjort når et land tar på seg en religion og sprøyter det inn i befolkningen fra dem er småbarn.
og siden jeg tror dette ødelegger, tar jeg meg full rett til å kritisere det akkurat som alle andre kritiserer ting de ikke liker.
og hvis jeg ikke kan si det jeg tror men ikke er 100% sikker på så skulle det jo ikke vært no religion her :)
Ja, er vel enig med deg og, da :)
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mashuu

Innlegg av mashuu »

Kimbara skrev: Sannheten er vel at ingen vet hva religionenes formål egentlig er. Det er helt opp til hver enkelt trosretning, hver enkelt gruppering, og til og med hvert enkelt individ.
Ja, nettopp...
Folk må få være fri til å tenke og velge selv, mener jeg.
Men slik er det dessverre ikke overalt.
Kimbara skrev:
Det som er lett å se, derimot, er at religioner er en katalysator for veldig, veldig mye av den dritten som skjer rundt oss i verden, ved siden av grådighet og uvitenhet selvfølgelig (ofte går disse hånd i hånd).
Kanskje det er grådigheten og uvitenheten som har skylda, da.
(Og maktbegjær osv.)
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

er vel ikke så veldig konsentrert hvernevasking i dette landet som i mange andre.. men vi har nå kristendom fra barneskolen, og ja alt du ser rundt deg har gjerne litt kristendom i seg.. dette VET man at manipulerer tankeretningen til folk, og det er nok bevisst gjort sånn også, tror hvertfall jeg .. hvis en dag alle religiøse hadde sagt at "nå respekterer vi hverandre, alle får tro hva de vil" så hadde jeg jo gitt blaffen i hva folk går å tror, men slik er det ikke... ignorante låste amøber av troende dreper hver dag for sin gud, og det er det "normalt religiøse" samfunnet som avler fram ekstremister i mine øyne. de har jo lært at det er guds ord som står i boka si, og de vil jo ikke leve et liv etter døden i uendelig smerte, så da må de drepe alle som det står man skal drepe i boka.. "normale religiøse" klarer som regel å vri de sadistiske versene til no vakkert med fantasien sin mens andre desverre ikke klarer det.

men dette ble vel litt utenfor topic kanskje:P
back on topic:
man hadde ikke fått alle disse store religionene hvis man hadde respektert meningene til hverandre, folk ble drept hvis man ikke meldte seg inn i kristendom, tor og odin kirker ble brent ned, så kom de skittene stygge ekle kristne folka og satt stavkirker der de fine tor og odin kirkene hadde stått (det er etter dette at det norske folket har begynt å bli kristent,, meen neeeida ikke no manipulasjon inne i bildet :) ).. kom ikke her å si at man må respektere folks religioner, folks religioner har null respekt for noen/noe annet. fins sikkert noen fine harmløse noen bhuddismen f.eks. uten at jeg vet for mye om den, men kristendommen hvertfall har jeg null respekt for. :) så får de som tar seg nær av det bare gjøre det, og de som respekterer mine meninger skal få respekt tilbake, its like a mirror you see? :)
Antall ord: 349

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links