Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSjamanisme og rusmidler hører ikke sammen!

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 61
Startet: 08 Aug 2007 15:50
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen!

Innlegg av bjørnekvinnen »

Ble litt forferdet da jeg leste et av innlegene her på denne siden. Vil bare formidle at sjamanisme og rusmidler ikke hører sammen. Ja, noen shamaner og medisinmenn fra urbefolkningen har benyttet seg av planter for å opnå kontakt med åndeverden, men de shamanene som jeg kjenner i Norge kombinerer ikke rusmidler og åndeverden. Vi klarer fint å ha kontakt med åndeverden uten noen ruspåvirkning. Kraften finner du i deg selv.

Så også at det ble urfarliggjort å leke med oijibrett, mulig stavet feil, men benytte brett og glass for å komme i kontakt med åndeverden. Det er ikke noe å leke med, og kan skade de personene som holder på med det. De eneste åndene de kommer i kontakt med er ånder som ikke har vandret over, og som er negative. Man skal vite hva man gjør, og å leke med brett, kan skade deg mentalt og fysisk. Sjamanisme er selvutvikling etter eldgamle tradisjoner og uten bruk av plantemedisin/rusfremkallende stoffer. Annbefaler alle til å lese "Vinden er min mor" av medisinmannen BEAR HEART. Den boken forandret mitt liv, håper den kan hjelpe andre.
Mitakoie Oyasin
Antall ord: 184
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen!

Innlegg av Kimbara »

bjørnekvinnen skrev:Ble litt forferdet da jeg leste et av innlegene her på denne siden. Vil bare formidle at sjamanisme og rusmidler ikke hører sammen. Ja, noen shamaner og medisinmenn fra urbefolkningen har benyttet seg av planter for å opnå kontakt med åndeverden, men de shamanene som jeg kjenner i Norge kombinerer ikke rusmidler og åndeverden. Vi klarer fint å ha kontakt med åndeverden uten noen ruspåvirkning. Kraften finner du i deg selv.

Så også at det ble urfarliggjort å leke med oijibrett, mulig stavet feil, men benytte brett og glass for å komme i kontakt med åndeverden. Det er ikke noe å leke med, og kan skade de personene som holder på med det. De eneste åndene de kommer i kontakt med er ånder som ikke har vandret over, og som er negative. Man skal vite hva man gjør, og å leke med brett, kan skade deg mentalt og fysisk. Sjamanisme er selvutvikling etter eldgamle tradisjoner og uten bruk av plantemedisin/rusfremkallende stoffer. Annbefaler alle til å lese "Vinden er min mor" av medisinmannen BEAR HEART. Den boken forandret mitt liv, håper den kan hjelpe andre.
Mitakoie Oyasin
Det med rusmidler og sjamanisme er bare en versjon av en halv sannhet, men allikevel er det fint du sier det, for rusmidler burde man holde seg unna. Pronto.

Men la nå ungdommen leke med oijabrett hvis de vil det. Grunnen til at det er "farlig" er at det blir hauset opp av vandrehistorier og overdrevne egenopplevelser fra andre, slik at de som driver med det forventer at det skal skje noe skummelt, og dermed blir skremt av den minste ting.
Antall ord: 268
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 61
Startet: 08 Aug 2007 15:50
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Det er Farlig

Innlegg av bjørnekvinnen »

Hvis du vil bli "besatt" av negative energier og bli deprimert, miste venner........osv. Så lek med brettet. Det gjelder å være ydmyk kreftene som finns i åndeverden, og åndene er som mennesker flest, noen snille andre ikke snill. Hvem kan vite vilke ånder man oppnår kontakt med? Jeg snakker av erfaring ikke hva jeg har lest. Da kan du like godt spille rusissk rullett.
Antall ord: 66
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 588
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

Re:Ja, noen shamaner og medisinmenn fra urbefolkningen har benyttet seg av planter for å opnå kontakt med åndeverden, men de shamanene som jeg kjenner i Norge kombinerer ikke rusmidler og åndeverden. Vi klarer fint å ha kontakt med åndeverden uten noen ruspåvirkning. Kraften finner du i deg selv.

Mycket bra skrivet.
Planter skapar en falsk bild där du samtidigt bryter ner sakta men säkert dina
hjärnfunktioner.
Ett samspel bör alltid föras i positiv anda av godhet, kärlek och medmänsklighet.
Antall ord: 86
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Det er Farlig

Innlegg av Kimbara »

bjørnekvinnen skrev:Hvis du vil bli "besatt" av negative energier og bli deprimert, miste venner........osv. Så lek med brettet. Det gjelder å være ydmyk kreftene som finns i åndeverden, og åndene er som mennesker flest, noen snille andre ikke snill. Hvem kan vite vilke ånder man oppnår kontakt med? Jeg snakker av erfaring ikke hva jeg har lest. Da kan du like godt spille rusissk rullett.
Da vil jeg si at du er en av de som har latt deg overbevise av din egen psyke/andres påvirkning. Hvorfor startet du med leken i utgangspunktet?

Du snakker som om du sitter på en sannhet...hvorfor det? Du vet vel egentlig ikke mer enn at det glasset du holdt fingeren på flyttet på seg på magisk vis når du spurte åndene om det...Du fornekter vel også at underbevisstheten reagerer kjappere enn du kan tenke, og er i stand til å kontrollere muskler og kroppsbevegelser uten at du hverken vet eller tenker over det?

Jeg bare spør, for det er ofte det er lettere å ty til fiksjon framfor sannhet når sannheten blir for komplisert.
Antall ord: 188
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 61
Startet: 08 Aug 2007 15:50
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av bjørnekvinnen »

Kimbara, din sanhet er din og min sanhet er min. Jeg kan bare bruke min egen sanhet. Den erfaring jeg har fått er min sanhet. Alle har et valg, men jeg synes ikke ungdom skal oppfordres til å leke med brett, for det er ikke noe lek i min sanhet. Kanskje utrykket den som er med på leken må smake steken passer inn her? Men da må disse ungdommene få informasjon om hva de begir seg inn på før de velger denne leken.

Et av grunnprinsippene i sjamanismen er at alle er likeverdig. Planter, dyr, mennesker og stener er like mye verdifull. Mennesket er ikke noe "høyere" stående vesen enn f.eks. en maur. Din sanhet er din egen og ingen andres. Den får du av dine erfaringer.
Antall ord: 132
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Marií
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 269
Startet: 18 Jan 2005 16:05
19

Re: Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen!

Innlegg av Marií »

bjørnekvinnen skrev:Ble litt forferdet da jeg leste et av innlegene her på denne siden. Vil bare formidle at sjamanisme og rusmidler ikke hører sammen. Ja, noen shamaner og medisinmenn fra urbefolkningen har benyttet seg av planter for å opnå kontakt med åndeverden, men de shamanene som jeg kjenner i Norge kombinerer ikke rusmidler og åndeverden. Vi klarer fint å ha kontakt med åndeverden uten noen ruspåvirkning. Kraften finner du i deg selv.

Så også at det ble urfarliggjort å leke med oijibrett, mulig stavet feil, men benytte brett og glass for å komme i kontakt med åndeverden. Det er ikke noe å leke med, og kan skade de personene som holder på med det. De eneste åndene de kommer i kontakt med er ånder som ikke har vandret over, og som er negative. Man skal vite hva man gjør, og å leke med brett, kan skade deg mentalt og fysisk. Sjamanisme er selvutvikling etter eldgamle tradisjoner og uten bruk av plantemedisin/rusfremkallende stoffer. Annbefaler alle til å lese "Vinden er min mor" av medisinmannen BEAR HEART. Den boken forandret mitt liv, håper den kan hjelpe andre.
Mitakoie Oyasin
Hvor finner du denne boken? Kunne du sagt litt mer om den?
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 61
Startet: 08 Aug 2007 15:50
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av bjørnekvinnen »

"Vinden er min mor" om medisinmannen Bear Heart får du fatt i hos Norli eller du kan bestille den på internett. ISBN nr. 82-04-08392-0. Pris 99,-. En annen bok som også kan anbefales er Winonas Visdom ISBN 82-7413-5857 . Begge bøkene handler om nordamerikansk sjamanisme. Selv om den siste er en roman, er det mye gratis læring om sjamanisme i den. Lykke til!
Antall ord: 70
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Marií
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 269
Startet: 18 Jan 2005 16:05
19

Innlegg av Marií »

Takk for det :) Mulig jeg sjekker det ut senere.
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

"DMT is closely related to seretonin,the neurotransmitter that psychedelics affect so widely. The pharmacology of DMT is similar to that of other well-known psychedelics. It affects receptor sites for seretonin in much the same way that LSD,psilocybin,and mescaline do. These seretonin receptors are widespread throughout the body and can be found in blood vessels,muscle,glands and skin.
However,the brain is where DMT exerts its most interesting effects. There,sites rich in these DMT-sensitive seretonin receptors are involved in mood,perception,and thought. Although the brain denies access to most drugs and chemicals,it takes particular and remarkable fancy to DMT. It is not stretching the truth to suggest that brain hungers for it. "


"The brain is a highly sensitive organ,especially suspectible to toxins and metabolic imbalances. A nearly impenetrable shield,the blood-brain barrier,preventes unwelcome agents from leaving the blood and crossing the capillary walls into the brain tissue.This defense extends even to keeping out complex carbohydrates and fats that other tissues use for energy. The brain burns instead only the purest form of fuel: simple sugar or glucose."

"25 years ago,Japanese scientists discovered that the brain actively transports DMT across the blood-brain barrier into its tissues. I know of no other psychedelic drug that the brain treats with such eagerness. This is a startling fact that we shold keep in mind when we recall how readily biological psychiatrists dismissed a vital role for DMT in our lives. If DMT were only a significant ,irrelevant by-product of our metabolism,why does the brain go out of its way to draw it into its confines?"

"Once the body produces or takes in DMT,certain enzymes break it down within seconds. These enzymes,called monoamine oxidases(MAO),occur in high concentrations in the blood,liver,stomach,brain and intestines. The widespread presence of MAO is why DMT effects are so short-lived.Whenever and wherever it appears,the body makes sure it is used up quickly."

"In a way,DMT is brain food,treated in a manner similar to how brain handles glucose,its precious fuel source. It is part of a high turnover system: quick in,quick used. The bran actively transports DMT across its defense system and just as rapidly breaks it down.It is as if DMT necessary for maintaining normal brain function. It is only when levels get too high for normal function that we start undergoing unusual experiences."

"Now that we have reviewed the history and science behind DMT,lets return to the most pressing question,one that no one has adequately answered: What is DMT doing in our bodies? More specifically,lets ask,Why do we make DMT in our bodies? My answer is: Because it is the spirit molecule"

"A spirit molecule needs to elicit,with reasonable reliability,certain psychological states we consider spiritual. These are feelings of extraordinary joy,timelessness,and a certainity that we are experiencing is more real than real. Such a substance may lead us to an acceptance of the coexistence of opposites,such as life and death ,good and evil; a knowledge that consciousness continues after death; a deep understanding of the basic unity of all phenomena; and a sense of wisdom or love pervading all existence.
A spirit molecule also leads us to t spiritual realms. These worlds usually are invisible to us and our instruments and are not accessible using our normal state of consciousness. However ,just as likely as the theory that these worlds exist only in our minds is that they are in reality outside of us and freestanding.If we simply chang our brains receiving abilities,we can apprehend and interact with them."

"Furthermore,keep in mind that a spirit molecule is not spiritual in and of itself.It is a tool,or a vehicle.Think of it as a tugboat,a chariot,a scout on horseback,something to which we can hitch our consciousness. It pulls us into worlds known only to itself. We need to hold on tight,and we must be prepared for spiritual realms include both heaven and hell,both fantasy and nightmare.While the spirit molecules role may seem angelic,there is no guarantee it will not take us to the demonic."

"Equally important is that DMT occurs in our bodies. We produce it naturally. Our brain seeks it out,pulls it in,and readily digests it. As an enogenous psychedelic,DMT may be involved in naturally occuring psychedelic states that have nothing to do with taking drugs,but whose similarities to drug-induced conditions are striking. While these states certainly can include psychosis,we must also include in our discussion conditions outside of mental illness.It may be upon endogenous DMTs wings that we experience other life-changing states of mind associated with birth,death,and near death,entity or alien contact experiences,and mystical/spiritual consciousness."

"Western and Eastern mystical traditions are repete with descriptions of a blinding bright white light accompanying deep spiritual realization. This enlightenment usually is the result of a progression of conscioussness through various levels of spiritual,psychological, and ethical development. All mystical traditions describe the process and its stages.
In judaism,for example,consciousness moves through the sefirot,or Kabbalistic centers of spiritual development,the highest being Keter, or Crown. In the Eastern Ayurvedic tradition,these centers are called chakras,and particular experiences likewise accompany the movement of energy through them. The highest chakra is also called the crown,or the Thousand Petaled Lotus. In both traditions,the location of this Crown sefira or chakra is the center and top of the skull,anatomically corresponding to the human pineal gland.

We first read about the physical pineal gland in the writings of Herophilus,a third-century B.C. Greek physician from the time of Alexander The Great. Its name comes from the Latin pineus,relating to the pine,pinus. This little organ is thus piniform,or shaped like a pinecone,no bigger than the nail of our pinkie finger."
------------------------
Jeg kjenner til flere sjamaner og seremoniledere som driver med såkalt plantesjamanisme. Alle mennesker har DMT i hjernen og det komiske er at det er et stoff som blir rangert som farligere enn kokain f.eks - vi er alle narkomane eller hva? :D

Jeg har respekt for dem som jobber med sjamanisme og det samme for deg Bjørnekvinne. Men uvitenhet eksisterer ikke bare utenfor sjamankretser,men også inni sjamankretser angående disse kraftplantene som du og andre sier er rusmidler. Ayahuasca har sjamaner i Amazonas jobbet med i titusener av år - Peyote har flere nord-amerikanske indianere jobbet med i flere århundrer - tusener av år - i regi av native american church er det lovlig.

Jeg har også jobbet med afrikanske kraftplanten Iboga. Jeg er en tilhenger av å ha kjennskap til noe av erfaring. De fleste selv innenfor sjamankretser som nevner at disse plantene er rusmidler har jo knapt hatt erfaringer med dem.....er det ikke mulig å være mer ydmyk og innrømme at en ikke har peiling før man har gjort egne erfaringer med noe?

Det er lov å være kritisk til noe - men manglende erfaringer ang kraftplanter i sjamanseremonier er vanlig blant kritikere av disse plantene som har healende og rensende effekter spesielt. Om Bjørnekvinnen vil gå mer utdypende i en slik debatt med meg så send PM.

Hjemmesiden var fin den,Bjørnekvinne - men for meg snakker du her i uvitenhetens ånd.....og det er en vanlig barnesykdom angående snakk om disse plantene.
Antall ord: 1259
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

hvis vi har såkalte russtoffer i hjernen.. hvorfor i alle dager tilføre mer og det i en unaturlig høy dose enn vi har fra naturen av???

så må du respektere Bjørnekvinnens sannhet.. sa hun ikke at hun hadde sin og Kimbara hadde sin... du kan ikke gå og kalle et menneske uvitende på den måten plantespirit.. da må du begynne å vurdere andre substitutter som kan faktisk åpne øynene dine litt for at noen av oss velger å gå en tøffere, naknere og hardere vei i det åndelige uten hjelp av plantestoffer... at noen av oss er så modige at vi tør det.. det syns jeg du kan respektere... du trenger jo hjelp av plantestoffer selv!!! til både å åpne og dempe for hva som dukker din vei?

Nei vær så snill... ha litt respekt for oss som velger den reale nakne veien uten substitutt iform av planter eller gud vet hva for å forhøye visse typer stoffer som vi egentlig ble utrustet fra naturen av i en viss riktig mengde...

for meg så er det å fucke opp med moder natur å hive seg hallusinogener uansett hva man dekker det med navn... jeg er såre fornøyd med hva hjernen min og kroppen min er uten substitutt til hjelp.

jeg er også STOLT AV DET!!!!
Antall ord: 221
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Mange meninger om mangt.
Men likevel en felles tanke:

Det er en tid for alt og alle.
En tid der de motsettende meningene samspiller og harmoniserer.
Et sted er vi alle enige, et sted blir selv de sterkeste motsetninger likheter.
Alt kan være i så hurtig bevegelse at det ser ut til å stå stille.

Man lærer og feiler, og denne prosessen er svaret i seg selv;
det finnes ingen ene og alene sannhet, alt endrer seg over tid,
det som er feil idag er riktig imorgen, og det som var feil igår er riktig idag.

Noen går den enkle veien, noen går den harde veien,
men - de møtes.
Når de så møtes kan de diskutere sine erfaringer, vise veien de tok til hverandre, og man trenger ikke gå, man må bare lytte!

Noen ganger er det viktigere å lytte enn å dømme.
Stryk den linja! Det er alltid viktigere.
Dømming kan man holde for seg selv, det er å bry seg med andre.
Å lytte er å bry seg om andre.

Bare noen tanker jeg ville dele...
Antall ord: 182
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

DMT er ikke et russtoff. Det er et naturlig stoff. Det er der uvitenheten ligger. DMT er naturlig del av mennesket,dyr og natur. At noen har satt merkelapp som et stoff farligere enn kokain så bør det ringe en bjelle om man skal tro på det eller ikke. En velger selv. Troverdigheten handler om hvem man skal stole på...sjamaner med flere tusener år av erfaringsmateriale eller noen tiår med vit.menn som fornekter det åndelige og se hva disse plantene egentlig er. Det er ikke et spørsmål om hva som er mer nødvendig eller ikke. Å komme i trance-tilstander kan man gjøre via mange metoder......meditasjon,tromming,kraftplanter,dansing,chanting mm....jeg er tilhenger av allsidigheten og ikke å velge bort noe man tror ikke er bra eller ikke. Sjamanisme handler om å komme i kontakt med ekstase,kraft og healing....ingen metoder og verktøy er så mye bedre enn andre...det er hva den personen kan OPPNÅ med verktøyene eller metodene som er det som teller inkl intensjoner....hvorfor er det så vanskelig å forstå? En sjaman som bruker kraftplanter er ikke mindre sjaman enn andre sjamaner som trommer eller chanter......ikke verktøyet som er det avgjørende om man er sjaman eller ikke, men hvordan man bruker dem - og hvor dyktig og erfaren man er osv .....Tydelig noen som må gå igjennom slike faser og prosesser i livet for å erkjenne det...det gjelder alt som har med det åndelige å gjøre...finnes ikke metoder og verktøy som er så mye bedre enn andre osv....det er hva personen kan utrette med dem som er avgjørende.

Noen bruker steiner,planter,trommer,rasler eller andre metoder som handler om å jobbe med åndeverdenen. Jeg har møtt sjamaner,mystikere,medium,healere mm som har drevet på med forskjellige metoder og teknikker- eller verktøy. Det som jeg har merket i møtene med disse var ikke hvor fantastisk metodene - verktøyene osv var...men hvor unike de er som personer...det er personlige egenskaper som gjelder og ikke verktøy og metoder. Fordelen med kraftplanter er at de jobber på et veldig dypt og intenst nivå om man er vant med å jobbe med dem. Og jeg er en tilhenger av allsidigheten i disse seremoniene..danse,chante,spille på tromme,rasle o.l. og andre metoder i disse seremoniene...er et unikt samspill -. med mange metoder og verktøy.

Mye rare motsetninger i vestlig mentaliteten.....at kraftplanter skal fucke opp det som er naturlig er helt bak mål.....de tuner oss inn på krefter - frekvenser - tilstander som er uhyre naturlig - som gjør at man kan se at mye av det som skjer i hverdagen er illusjoner....Mye fine naturlige metoder og verktøy innenfor sjamanismen som jeg er en tilhenger av - kraftplanter er definitivt veldig naturlig.

Det er mye i samfunnet som fucker opp det naturlige ang oss mennesker. Legemiddelindustrien har f.eks stor makt.

Idag er jeg på krigsstien - plantspirit warrior-delen våknet litt av sommerdvalen. :D
Antall ord: 508
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

bjørnekvinnen skrev:Kimbara, din sanhet er din og min sanhet er min. Jeg kan bare bruke min egen sanhet. Den erfaring jeg har fått er min sanhet. Alle har et valg, men jeg synes ikke ungdom skal oppfordres til å leke med brett, for det er ikke noe lek i min sanhet. Kanskje utrykket den som er med på leken må smake steken passer inn her? Men da må disse ungdommene få informasjon om hva de begir seg inn på før de velger denne leken.

Et av grunnprinsippene i sjamanismen er at alle er likeverdig. Planter, dyr, mennesker og stener er like mye verdifull. Mennesket er ikke noe "høyere" stående vesen enn f.eks. en maur. Din sanhet er din egen og ingen andres. Den får du av dine erfaringer.
Særlig med tanke på det siste du skrev: Hvorfor mener du da at du må gå ut å advare andre mot lek med brett? Det er jo bare din sannhet, og ingen andres, og ungdommen må finne ut av det selv, og skaffe seg erfaring så de får sin sannhet.
Antall ord: 186
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 61
Startet: 08 Aug 2007 15:50
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av bjørnekvinnen »

Kimbara, synes ikke du at det bør være en balanse? Når det på denne siden praktiskt talt oppfordrer unge til å leke med brettet, så synes jeg det er viktig at de også får info om at det ikke er noe å leke med. Da kan de ta et realt valg, hvis de er opplyst om flere sider ved å leke med brettet. Hva de velger er deres eget valg, men å si at det ikke er farlig, når det for mange er det, man åpner en "tunnel", og vet man hvordan man lukker den?
Jeg dømmer ingen som bruker brett, jeg har ingen rett til å dømme andre, men jeg har lov til å gi disse ungdommen min sannhet, så de har mer innsikt før de tar et valg.

LUDUBURQERO takk for et meget flott svar.
Antall ord: 139
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !