Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSjamanisme og rusmidler hører ikke sammen!

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

bjørnekvinnen har du noen gang vært i kontakt med DMT selv? eller har du noen kunnskap om det?
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:Mange meninger om mangt.
Men likevel en felles tanke:

Det er en tid for alt og alle.
En tid der de motsettende meningene samspiller og harmoniserer.
Et sted er vi alle enige, et sted blir selv de sterkeste motsetninger likheter.
Alt kan være i så hurtig bevegelse at det ser ut til å stå stille.

Man lærer og feiler, og denne prosessen er svaret i seg selv;
det finnes ingen ene og alene sannhet, alt endrer seg over tid,
det som er feil idag er riktig imorgen, og det som var feil igår er riktig idag.

Noen går den enkle veien, noen går den harde veien,
men - de møtes.
Når de så møtes kan de diskutere sine erfaringer, vise veien de tok til hverandre, og man trenger ikke gå, man må bare lytte!

Noen ganger er det viktigere å lytte enn å dømme.
Stryk den linja! Det er alltid viktigere.
Dømming kan man holde for seg selv, det er å bry seg med andre.
Å lytte er å bry seg om andre.

Bare noen tanker jeg ville dele...
Må da være i fantasien ein kan oppnå alt dette...og ja måtte si fra...det er oxo å bry seg om andre...
Antall ord: 208
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg vet ikke med deg, madjava, men jeg ser på fantasi som potensiale og muligheter og avlukker den ikke til kun å forbli fantasi. Drømmer blir virkelighet.
Det er en port, det er idéer og det er for meg viktig å finne broene fra virkelighet til fantasi og vice versa. Det å bry seg om andre er ikke å kritisere dem, det er å konfrontere dem isåfall. Jeg har erfart at også mange i mitt liv har snakket bak ryggen på andre fordi de egentlig bryr seg for mye med dem, men også mange bryr seg om dem de baksnakker og er for feige til å konfrontere dem det gjelder istedenfor.
I noen tilfeller er det fordi de tror at vedkommende ikke tåler "kritikk".
Men hva er bedre enn å være ærlig? Da bryr man seg?
Kan hende jeg har mine vrangforestillinger og at dette også bare er hva du kaller fantasi... men det må da fint gå an å ta hensyn og samtidig si sin mening... poenget er vel bare ikke hva man sier, men hvordan man sier det.
Antall ord: 177
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
bjørnekvinnen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 61
Startet: 08 Aug 2007 15:50
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av bjørnekvinnen »

Nei Chop Suey jeg har aldri prøvd DMT, og kommer neppe til å prøve det heller. De nord amerikanske indianerne bruker Peyote, men opprinnelig ble det brukt for å helbrede allslags sykdommer og senere benyttet for å bli synske i følge medisinmannen Bear Heart. Poenget er at man trenger ikke benytte plantemedisin for å komme i kontakt med åndene eller bli synsk, det er ikke noen nødvendighet. Men skal du gjøre det, må du bli lært opp av medisinmenn som kan dette, for alt som kan brukes kan og misbrukes. Peyote er på narkotikalisten i norge, men i amerika har de nordamerikanske indianerne lov å bruke peyote. Peyote er ifølge vitenskapsmenn ikke vanedannende.
Antall ord: 115
bjørnekvinnen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

På lik linje som cannabis og psilocybinholdige planter, så er heller ikke Peyote vanedannende. Og det spiller særdeles liten rolle om det hadde vært det, alt kan bli et mønster om man ikke har styrken til å være uavhengig. Det man er svak for som kan være skadelig ved feil bruk, det holder man seg unna. Overformynderi er gammeldags. Ansvar for egne handlinger er bare en illusjon, demokrati er juks, fascisme er på vei inn for fullt igjen, og snart har vi enkelt og greit ikke mer frihet å kjempe for.
Vet det ble litt avsporing for mange, men likevel henger det sammen med overformynderi. Å sette det på narkotikalisten er bare idiotisk og vitne om arrogant maktmisbruk.
Hva om noen skulle forby TV fordi man har forsket oss fram til at det kan være en viktig faktor til at vi får Alzheimer? (pga. passivt informasjonsmottak til hjernen)
Det hadde blitt furore da, gitt!
Men siden det fungerer så fint som verdens mest utbredte hjernevaskningsapparat... så finnes det stort potensiale i det... så det blir ikke ulovlig.
Mye som er feil - vi burde ta tilbake fornuft og demokrati like selvfølgelig som at tidene forandrer seg og at vi lærer av våre feil.
Antall ord: 209
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

ludoburgero skrev:Jeg vet ikke med deg, madjava, men jeg ser på fantasi som potensiale og muligheter og avlukker den ikke til kun å forbli fantasi. Drømmer blir virkelighet.
Det er en port, det er idéer og det er for meg viktig å finne broene fra virkelighet til fantasi og vice versa. Det å bry seg om andre er ikke å kritisere dem, det er å konfrontere dem isåfall. Jeg har erfart at også mange i mitt liv har snakket bak ryggen på andre fordi de egentlig bryr seg for mye med dem, men også mange bryr seg om dem de baksnakker og er for feige til å konfrontere dem det gjelder istedenfor.
I noen tilfeller er det fordi de tror at vedkommende ikke tåler "kritikk".
Men hva er bedre enn å være ærlig? Da bryr man seg?
Kan hende jeg har mine vrangforestillinger og at dette også bare er hva du kaller fantasi... men det må da fint gå an å ta hensyn og samtidig si sin mening... poenget er vel bare ikke hva man sier, men hvordan man sier det.
Hehe...fin vri...men det å bry seg om andre er meir enn å lytte...det er oxo å seie fra...spørre...kritisere...rose...gå den veien andre frykter...fordi alt tjener eit mål...dog ikkje like synleg for alle og kanskje ikkje meint synleg for fleire enn nokre få.

Denna "en felles tanke" er fantasi for meg, fordi eg realistisk ikkje ser for meg at dømming kan unnlates egoet vi alle er så belasta med...noko du viser i svaret ditt...og fordi vi ser ulikt på dømming...kritisering...meningsytring...

Fantasi i seg sjølv er viktig, fordi det påvirker oss...men kvifor er nokre avhengig av andre sine fantasier?
Antall ord: 291
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

madjava skrev:
ludoburgero skrev:Jeg vet ikke med deg, madjava, men jeg ser på fantasi som potensiale og muligheter og avlukker den ikke til kun å forbli fantasi. Drømmer blir virkelighet.
Det er en port, det er idéer og det er for meg viktig å finne broene fra virkelighet til fantasi og vice versa. Det å bry seg om andre er ikke å kritisere dem, det er å konfrontere dem isåfall. Jeg har erfart at også mange i mitt liv har snakket bak ryggen på andre fordi de egentlig bryr seg for mye med dem, men også mange bryr seg om dem de baksnakker og er for feige til å konfrontere dem det gjelder istedenfor.
I noen tilfeller er det fordi de tror at vedkommende ikke tåler "kritikk".
Men hva er bedre enn å være ærlig? Da bryr man seg?
Kan hende jeg har mine vrangforestillinger og at dette også bare er hva du kaller fantasi... men det må da fint gå an å ta hensyn og samtidig si sin mening... poenget er vel bare ikke hva man sier, men hvordan man sier det.
Hehe...fin vri...men det å bry seg om andre er meir enn å lytte...det er oxo å seie fra...spørre...kritisere...rose...gå den veien andre frykter...fordi alt tjener eit mål...dog ikkje like synleg for alle og kanskje ikkje meint synleg for fleire enn nokre få.

Denna "en felles tanke" er fantasi for meg, fordi eg realistisk ikkje ser for meg at dømming kan unnlates egoet vi alle er så belasta med...noko du viser i svaret ditt...og fordi vi ser ulikt på dømming...kritisering...meningsytring...

Fantasi i seg sjølv er viktig, fordi det påvirker oss...men kvifor er nokre avhengig av andre sine fantasier?
vi kan inspireres av andre fantasi, men vi skal ikke slutte å fantasere selv...å være avhengig av noe annet utenfor deg selv og som i lengden ikke er bra forteller vel at man fortsatt ikke er glad nok i seg selv til å tørre å stå "naken" som en er, hverken mer eller mindre.....
Antall ord: 346
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Det som gjør at kraftplanter som spesielt Ayahuasca,Iboga,San Pedro og Peyote har en fordel overfor andre metoder og verktøy innenfor sjamanismen er at disse plantene er programmert spesielt til å heale og rense kropp og sinn. Det er den store forskjellen på vanlige meditative og trancelignende metoder og som jeg også har erfart. Det er jo selvfølgelig også healing og renselse iforbindelse med andre metoder og verktøy, men ikke på samme måte og det er heller ikke programmert på den måten kraftplantene har blitt designet på av andre intelligenser i Universet.

Allsidigheten til kraftplantene gjør dem unik så lenge man vet hvordan man skal bruke dem og bruker dem sammen med dyktige sjamaner,seremoniledere,assistenter/hjelpere og at det er en konstruktiv setting.

Kraftplantene har blitt designet/skapt til å heale,rense og være en slag navigatør i åndelige sfærer for sjamaner,healere o.l.Og allsidigheten gjør disse metoder veldig komplett i å jobbe med oss mennesker i sjamanistisk setting spesielt. Og er som sagt mer allsidig enn andre metoder og verktøy som jeg erfarer det.Og det fine med disse plantene er at man også kan bruke andre metoder og verktøy inkludert i slike seremonier. Det har jeg stor sans for om det er meditative tilstander,chanting eller synging,tromming,dansing mm....
Antall ord: 226
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

bjørnekvinnen skrev:Kimbara, din sanhet er din og min sanhet er min. Jeg kan bare bruke min egen sanhet. Den erfaring jeg har fått er min sanhet. Alle har et valg, men jeg synes ikke ungdom skal oppfordres til å leke med brett, for det er ikke noe lek i min sanhet. Kanskje utrykket den som er med på leken må smake steken passer inn her? Men da må disse ungdommene få informasjon om hva de begir seg inn på før de velger denne leken.

Et av grunnprinsippene i sjamanismen er at alle er likeverdig. Planter, dyr, mennesker og stener er like mye verdifull. Mennesket er ikke noe "høyere" stående vesen enn f.eks. en maur. Din sanhet er din egen og ingen andres. Den får du av dine erfaringer.
Folk må få gjøre akkurat hva de vil. Du kan ikke si hva som er riktig for andre bare fordi du føler at dette ikke var riktig for deg. Og, de erfaringene du gjorde deg med Ouija-board var akkurat de erfaringene du trengte...enten du vil tro det eller ikke. Det er ikke Ouija-boardet i seg selv som skapte disse negative opplevelsene. Alt handler om deg, og de følelsene du selv har inne i deg. Du hadde en bevissthet som tiltrekte deg disse opplevelsene. Du hadde frykt i bevisstheten, derfor trengte du disse erfaringene for å forsterke denne frykten. Og det trengte du fordi du hadde undertrykt disse følelsene, de trengte å komme opp - for så å gi deg muligheten til forløsning. Så....det du heller kan gjøre er å takke Ouja-boardet som gav deg disse erfaringene som en mulighet til å heve din bevissthet. :)

Andre mennesker trenger ikke å ha den samme frykten som du hadde, og disse vil kun få positive opplevelser. Dette gjelder mye mer enn bare Ouija-board. Går vi inn i noe med frykt eller en negativ tanke, blir utfallet alltid negativt.

Og apropo temaet...: Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen, det er jeg helt enig i. Men det er et definisjonsspørsmål hva som er rusmidler. Og plantestoffer brukt i sjamanistisk sammenheng har ingenting med rusmidler å gjøre. Sannheten om disse plantene blir holdt tilbake av frykt for at vi mennesker skal nå opplysthet. Dette er en trussel for kapitalistene som råder på Jorda som helst ser at vi lever for å tjene kapitalismen og IKKE oss selv og den vi er som guddommelige vesener. Tilgang til kilden og den Ene blir sett på som galskap, derfor blir dette kriminalisert.

I urgamle ritualer brukes plantestoffene i dyp respekt for naturen og det guddommelige som er i oss alle, det handler ikke om rus og virkelighetsflukt. Det handler om å gjenopprette forbindelsen til sitt indre og skapelsen. Det er medisin. I f.eks ayahuasca-seremonier blir man vist akkurat det man trenger for å komme videre i livet. Det kan dukke opp vonde følelser, man blir vist hva følelsene kommer av - og man får ofte en trang til å spy opp disse negative følelsene. Dette er helt normalt under slike seremonier. Man går gjennom en healing-prossess, kaster opp gammel frykt - og går ut fra seremonien som en ny person med bedre kontakt med det guddommelige i seg selv. Dette kan være noe man gjør en gang i livet dersom man ikke føler behov for noe mer, eller man kan gjøre det flere ganger dersom man har flere blokkeringer å forløse eller om man trenger klarhet i noe. Det er helt individuelt og alltid helt riktig for den det gjelder.

All kritikk mot indianernes ritualer bunner i frykt og uvitenhet, ikke noe annet. Vår "siviliserte" verden har MYE å lære fra urbefolkningen. Det grunnleggende som mangler i den vestlige verden er respekt for naturen og seg selv. Dette kan indianernes gamle tradisjoner hjelpe oss å finne tilbake til. Noen av disse tradisjonene har eksistert i tusener av år, så dersom det var noe som helst negativt forbundet med dette så hadde det neppe overlevd i så lang tid. Å tro noe annet blir å undervurdere indianernes visdom, og det er noe vi i den "velfungerende" vestlige verden skal være forsiktig med. For er det noen som bortimot har mistet kontakten med sin indre kilde og visdom så er det nettopp vi i den vestlige industrialiserte verden.
Antall ord: 728

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Gaute skrev:
bjørnekvinnen skrev:Kimbara, din sanhet er din og min sanhet er min. Jeg kan bare bruke min egen sanhet. Den erfaring jeg har fått er min sanhet. Alle har et valg, men jeg synes ikke ungdom skal oppfordres til å leke med brett, for det er ikke noe lek i min sanhet. Kanskje utrykket den som er med på leken må smake steken passer inn her? Men da må disse ungdommene få informasjon om hva de begir seg inn på før de velger denne leken.

Et av grunnprinsippene i sjamanismen er at alle er likeverdig. Planter, dyr, mennesker og stener er like mye verdifull. Mennesket er ikke noe "høyere" stående vesen enn f.eks. en maur. Din sanhet er din egen og ingen andres. Den får du av dine erfaringer.
Folk må få gjøre akkurat hva de vil. Du kan ikke si hva som er riktig for andre bare fordi du føler at dette ikke var riktig for deg. Og, de erfaringene du gjorde deg med Ouija-board var akkurat de erfaringene du trengte...enten du vil tro det eller ikke. Det er ikke Ouija-boardet i seg selv som skapte disse negative opplevelsene. Alt handler om deg, og de følelsene du selv har inne i deg. Du hadde en bevissthet som tiltrekte deg disse opplevelsene. Du hadde frykt i bevisstheten, derfor trengte du disse erfaringene for å forsterke denne frykten. Og det trengte du fordi du hadde undertrykt disse følelsene, de trengte å komme opp - for så å gi deg muligheten til forløsning. Så....det du heller kan gjøre er å takke Ouja-boardet som gav deg disse erfaringene som en mulighet til å heve din bevissthet. :)

Andre mennesker trenger ikke å ha den samme frykten som du hadde, og disse vil kun få positive opplevelser. Dette gjelder mye mer enn bare Ouija-board. Går vi inn i noe med frykt eller en negativ tanke, blir utfallet alltid negativt.

Og apropo temaet...: Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen, det er jeg helt enig i. Men det er et definisjonsspørsmål hva som er rusmidler. Og plantestoffer brukt i sjamanistisk sammenheng har ingenting med rusmidler å gjøre. Sannheten om disse plantene blir holdt tilbake av frykt for at vi mennesker skal nå opplysthet. Dette er en trussel for kapitalistene som råder på Jorda som helst ser at vi lever for å tjene kapitalismen og IKKE oss selv og den vi er som guddommelige vesener. Tilgang til kilden og den Ene blir sett på som galskap, derfor blir dette kriminalisert.
Kriminaliserte plantestoffer gjev rusmidler...og om ein er gal eller rusavhengig betyr mindre da det ofte er ungdom og faktisk barn som ender opp med å få ødelagt livet når rusmiddelet vert pusha.

Sjamanisme burde fungere godt nok med fluesopp og fleinsopp viss målet er å ruse hjernen.
Gaute skrev:I urgamle ritualer brukes plantestoffene i dyp respekt for naturen og det guddommelige som er i oss alle, det handler ikke om rus og virkelighetsflukt. Det handler om å gjenopprette forbindelsen til sitt indre og skapelsen. Det er medisin. I f.eks ayahuasca-seremonier blir man vist akkurat det man trenger for å komme videre i livet. Det kan dukke opp vonde følelser, man blir vist hva følelsene kommer av - og man får ofte en trang til å spy opp disse negative følelsene. Dette er helt normalt under slike seremonier. Man går gjennom en healing-prossess, kaster opp gammel frykt - og går ut fra seremonien som en ny person med bedre kontakt med det guddommelige i seg selv. Dette kan være noe man gjør en gang i livet dersom man ikke føler behov for noe mer, eller man kan gjøre det flere ganger dersom man har flere blokkeringer å forløse eller om man trenger klarhet i noe. Det er helt individuelt og alltid helt riktig for den det gjelder.

All kritikk mot indianernes ritualer bunner i frykt og uvitenhet, ikke noe annet. Vår "siviliserte" verden har MYE å lære fra urbefolkningen. Det grunnleggende som mangler i den vestlige verden er respekt for naturen og seg selv. Dette kan indianernes gamle tradisjoner hjelpe oss å finne tilbake til. Noen av disse tradisjonene har eksistert i tusener av år, så dersom det var noe som helst negativt forbundet med dette så hadde det neppe overlevd i så lang tid. Å tro noe annet blir å undervurdere indianernes visdom, og det er noe vi i den "velfungerende" vestlige verden skal være forsiktig med. For er det noen som bortimot har mistet kontakten med sin indre kilde og visdom så er det nettopp vi i den vestlige industrialiserte verden.
Ein ting er å dra fram positive elementer fra urbefolkninga, som at mennesket burde ta vare på naturen, men mange av dei gamle tradisjonane baserte seg på mangelfull kunnskap og kan knapt sjåast på som visdom. Husk at overtro før har samme funksjon som lover og regler i dag. Å ha respekt for seg sjølv er jaffal ikkje å ty til rusmiddel...
Antall ord: 842
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Gaute:
Og apropo temaet...: Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen, det er jeg helt enig i. Men det er et definisjonsspørsmål hva som er rusmidler. Og plantestoffer brukt i sjamanistisk sammenheng har ingenting med rusmidler å gjøre. Sannheten om disse plantene blir holdt tilbake av frykt for at vi mennesker skal nå opplysthet. Dette er en trussel for kapitalistene som råder på Jorda som helst ser at vi lever for å tjene kapitalismen og IKKE oss selv og den vi er som guddommelige vesener. Tilgang til kilden og den Ene blir sett på som galskap, derfor blir dette kriminalisert.

I urgamle ritualer brukes plantestoffene i dyp respekt for naturen og det guddommelige som er i oss alle, det handler ikke om rus og virkelighetsflukt. Det handler om å gjenopprette forbindelsen til sitt indre og skapelsen. Det er medisin. I f.eks ayahuasca-seremonier blir man vist akkurat det man trenger for å komme videre i livet. Det kan dukke opp vonde følelser, man blir vist hva følelsene kommer av - og man får ofte en trang til å spy opp disse negative følelsene. Dette er helt normalt under slike seremonier. Man går gjennom en healing-prossess, kaster opp gammel frykt - og går ut fra seremonien som en ny person med bedre kontakt med det guddommelige i seg selv. Dette kan være noe man gjør en gang i livet dersom man ikke føler behov for noe mer, eller man kan gjøre det flere ganger dersom man har flere blokkeringer å forløse eller om man trenger klarhet i noe. Det er helt individuelt og alltid helt riktig for den det gjelder.

All kritikk mot indianernes ritualer bunner i frykt og uvitenhet, ikke noe annet. Vår "siviliserte" verden har MYE å lære fra urbefolkningen. Det grunnleggende som mangler i den vestlige verden er respekt for naturen og seg selv. Dette kan indianernes gamle tradisjoner hjelpe oss å finne tilbake til. Noen av disse tradisjonene har eksistert i tusener av år, så dersom det var noe som helst negativt forbundet med dette så hadde det neppe overlevd i så lang tid. Å tro noe annet blir å undervurdere indianernes visdom, og det er noe vi i den "velfungerende" vestlige verden skal være forsiktig med. For er det noen som bortimot har mistet kontakten med sin indre kilde og visdom så er det nettopp vi i den vestlige industrialiserte verden
Det er for meg ingen tvil om at du forstår hvor jeg vil hen og at du er tunet på en ren informasjonskanal via din bevissthet. Jeg håper en vakker dag at våre veier vil krysses. Keep up the good work! :mozilla_cool:
Antall ord: 449
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

madjava skrev: Kriminaliserte plantestoffer gjev rusmidler...og om ein er gal eller rusavhengig betyr mindre da det ofte er ungdom og faktisk barn som ender opp med å få ødelagt livet når rusmiddelet vert pusha.
Du snakker om rusmidler, altså midler som blir brukt til rusmisbruk. Planter som blir brukt som medisin i sjamanistiske ritualer er noe helt annet. Faktisk det motsatte. Å ruse seg for å nære egoet er stikk motsatt av å delta i healing-seremonier for å tjene det guddommelige i seg selv.
Sjamanisme burde fungere godt nok med fluesopp og fleinsopp viss målet er å ruse hjernen.
Ja, dersom det var målet så. Men det er det ikke.
Ein ting er å dra fram positive elementer fra urbefolkninga, som at mennesket burde ta vare på naturen, men mange av dei gamle tradisjonane baserte seg på mangelfull kunnskap og kan knapt sjåast på som visdom. Husk at overtro før har samme funksjon som lover og regler i dag. Å ha respekt for seg sjølv er jaffal ikkje å ty til rusmiddel...

Nei, helt feil. Gamle indianske tradisjoner er basert på ren visdom. Urbefolkninga har tatt vare på det grunnleggende som forbinder oss mennesker. Den vestlige verden lever i illusjonen om at vi er adskilte fra hverandre og naturen.

Nei, å ty til rusmidler for å flykte fra hverdagen og følelsene er ikke å ha respekt for seg selv. Sjamanistisk bruk av planter handler som sagt om nettopp det motsatte, å gå inn i følelsene og sitt indre for å oppnå helbredelse og balanse. Ser du forskjellen? Eller ser du bare svart?
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

PlantSpirit skrev: Det er for meg ingen tvil om at du forstår hvor jeg vil hen og at du er tunet på en ren informasjonskanal via din bevissthet. Jeg håper en vakker dag at våre veier vil krysses. Keep up the good work! :mozilla_cool:
Ja, jeg har lagt merke til at vi snakker i fra samme kilde. Vi er jo ett! Og jeg føler vi kommer til å møtes en dag. :D
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Gaute:
Urbefolkninga har tatt vare på det grunnleggende som forbinder oss mennesker. Den vestlige verden lever i illusjonen om at vi er adskilte fra hverandre og naturen.
Ja, urfolk som følger urgamle spirituelle tradisjoner har alltid hatt en solid forankring og forbindelser til Naturen. Det føles veldig bra å lære fra dem. Enten om man er i Peru,Gabon i Afrika og USA i Indianerland.
Antall ord: 67
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Sjamanisme og rusmidler hører ikke sammen!

Innlegg av Konto avsluttet »

Du skriver om ayahuasca i omtrent hver eneste post, David.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links