Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynZen

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 04 Nov 2007 01:23
16

Zen

Innlegg av doodles »

Søkte på det, og kunne ikke se at det hadde blitt lagd en tråd om dette før...
Mulig det ikke er så stor interesse for det her?
Jeg interesserer meg veldig for det, og elsker å fundere over slike koans og historier fra zen.


Så hvis det er noen som har noen historier eller lignende de vil dele, så føl dere fri til å skrive inn, eventuelt komme med forslag til tolkninger :)



Har en anekdote jeg vil dele med dere som jeg leste her om dagen.
Håper ikke det gjør noe at det er på engelsk:






The eleventh hour



Chosha used to come to participate in the special annual intensive meditation session with zen master Hakuin every single year, yet he never attained anything. Finally one year Hakuin said to him at the conclusion of the session: "You come here every year, just like a duck diving into the water when it is cold. You are making a long journey in vain, without gaining half a bit of empowerment. I can't imagine how many straw sandals you have worn out over the years making this trip. I have no use for idlers like you around here, so don't come anymore!"

Deeply stirred, Chosha thought to himself, "Am I not a man? If I do not penetrate through to realization this time, I will never return home alive. I will concentrate on meditation until I die." Setting himself a limit of seven days, Chosha went to sit in a fishnet shed by the seashore.

But even after seven days of sitting in meditation without eating or sleeping, Chosha was still at a loss. There was nothing for him to do but drown himself in the ocean. Removing his shoes in the traditional manner of a suicide rite, Chosha stood out in the waves. At that moment, seeing the shimmering ocean and the rising sun emerging into crimson radiance, all at once he became completely emtpy and greatly awakened.
Antall ord: 333

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
uenord
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 67
Startet: 09 Okt 2007 13:36
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: oslo

Innlegg av uenord »

Antall ord: 8
utelukker ingenting

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 04 Nov 2007 01:23
16

Innlegg av doodles »

ooo, de likte jeg :D
spesielt den med at livet er som et musikkstykke, det er ikke meningen at man skal kjempe for å komme til slutten, men nyte det mens det pågår.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bate
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 03 Apr 2007 07:46
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør trøndelag

zen

Innlegg av Bate »

doodles skrev:ooo, de likte jeg :D
spesielt den med at livet er som et musikkstykke, det er ikke meningen at man skal kjempe for å komme til slutten, men nyte det mens det pågår.
Høres da utmerket ut.. :mozilla_kiss:
Antall ord: 40
Bate er her

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links