Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterVi er FREKVENSER

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Men det var ganske morsomt at de to andre sa seg helt enig i noe som ikke ga mening i det hele tatt
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Vi er FREKVENSER

Innlegg av BA. »

problem skrev:Åjoda, doaivu har faktisk rett. Lys er bølger vet du, eller kvantepartikler om man skal være korrekt, og det er det øyet oppfatter. Og det stemmer også at alle atomer vibrerer og har noe som heter for egenfrekvens. Du, BA, har faktisk en egen frekvens, du også. Hvis man knyttet deg fast i et tau, lagde en pendel av deg og ga deg fart, ville du svingt i en bestemt svingetid, altså en frekvens. Men skywalker her, derimot, tar feil. Vi er ikke frekvenser, vi HAR frekvens. Frekvenser er ikke noe magisk, det er fysikk, og det er bare et annet ord for svingetid.
Doaivu har sikkert rett i mye, men ikke at fjellet har frekvens fordi elekroner snurrer rundt atomkjernene. Det vanlige bildet av at elektroner går i bane rundt kjernen, slik planeter går rundt sola stemmer ikke. Elektroner kan være båd bølge og partikkel, og de ligger som en sky rundt atomkjernene. Det vil ikke nødvendigvis gi noen frekvens.

Den røde fargen vi ser fra fjellet er ikke frekvenser fra fjellet, men refleksjoner. Lyset kommer fra sola, og reflekteres delvis fra fjellet. Delvis absorberes også lyset av fjellet, noe som varmer det opp, og som gjør at fjellet ikke ser hvitt ut for oss.

Hvis jeg be hengt i et tau så ville jeg fått en frekvens Det har ingen ting med min frekvens å gjøre men avhenge fullstendig av lengden på tauet jeg ble hengt i. Dersom jeg ikke ble gitt fart, ville jeg fått en sirkelbevegelse, som i Focaults pendel, på grunn av jordrotasjonen.
open_palm skrev:
problem skrev:For eksempel så finnes det masse
Ja,som har veeeeeldig lav vibrasjon....Som Doaivu sa: "uansett tetthet er det ikke så tett at molekylene ikke går rundt atomene"
For det første går ikke molekylene rundt atomene, men elektroner ligger som en sky rundt atomkjernene. Skyen fungerer om bilde på hstigheten de har, og uregelmessigheten i beegelsene. De følger ingen baner, men opphever den bevegelsen de satte igang for et lite øyeblikk siden.
doaivu skrev:
problem skrev:Jeg så det ikke før nå, men siden doaivu snakker om molekyler som snurrer rundt atomer så tar jeg tilbake alt jeg sa om at hun eller han hadde rett. Avstanden mellom noe tilsier ikke en dritt heller, i hvert fall ikke angående vibrasjoner. Haha. Dette er latterlig.
det jeg ville få frem var at uansett masse, vil molekylene alltid snurre rundt atomene, de vil ikke slutte å snurre selv om det er stor tetthet i massen...ergo vibrasjon..skjønner?
Jeg vet ikke hva som ville skjedd dersom tettheten var bortimo uendelig, slik den var idet BigBang startet. Da ser jeg ikke bort fra at selv elektronene ble holdt still. Det snakkes om at tid ikke fantes, og dermed ser jeg heller ikke at bevegelse kan ha funnet sted.
Antall ord: 488

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 670
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

Innlegg av open_palm »

har ikke sett så mange skrivefeil fra deg før jeg BA..er du hissig eller har du bare dårlig tid?
Antall ord: 22
"When right becomes wrong, resistance becomes your duty"
If you want to cut yourself,remember that i love you..
"to live till death is not easy"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Korrekturen var dårlig. :)

Tror det er ett eller annet med IE. Når jeg skriver på forumet her så hopper PC'en over en rekke tastetrykk. Det fungerer fint hvis jeg skriver i f.eks. notepad, og limer det inn, men det er ikke alltid jeg tar meg tid til det. Ellers må jeg lese over innlegget og legge til bokstavene etterpå.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 670
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

Innlegg av open_palm »

høres ytterst forstyrrende ut å måtte ha det sånn :mozilla_yell:
Antall ord: 11
"When right becomes wrong, resistance becomes your duty"
If you want to cut yourself,remember that i love you..
"to live till death is not easy"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Vi er FREKVENSER

Innlegg av problem »

BA. skrev:Doaivu har sikkert rett i mye, men ikke at fjellet har frekvens fordi elekroner snurrer rundt atomkjernene. Det vanlige bildet av at elektroner går i bane rundt kjernen, slik planeter går rundt sola stemmer ikke. Elektroner kan være båd bølge og partikkel, og de ligger som en sky rundt atomkjernene. Det vil ikke nødvendigvis gi noen frekvens.

Den røde fargen vi ser fra fjellet er ikke frekvenser fra fjellet, men refleksjoner. Lyset kommer fra sola, og reflekteres delvis fra fjellet. Delvis absorberes også lyset av fjellet, noe som varmer det opp, og som gjør at fjellet ikke ser hvitt ut for oss.

Hvis jeg be hengt i et tau så ville jeg fått en frekvens Det har ingen ting med min frekvens å gjøre men avhenge fullstendig av lengden på tauet jeg ble hengt i. Dersom jeg ikke ble gitt fart, ville jeg fått en sirkelbevegelse, som i Focaults pendel, på grunn av jordrotasjonen.
BA, sorry ass, men nå krangler du bare for å krangle igjen. Fjellet har frekvens, og den frekvensen er den samme som om det skulle hengt i en pendel og svingt med en bestemt hastighet pr. tid. Det er nettopp dette som definerer frekvens. Svingning pr. tid, rett og slett. Tørketromler har til og med dempere sånn at de skal hindre at vibrasjonene fra den skal resonere med frekvensene til huset sånn at det ikke skal gå til helvete med det. Les om resonans. Dette er fysikk som bygningarkitekter må ta hensyn til når de bygger for eksempel broer og skyskrapere.

Forøvrig avhenger ikke frekvensen av lengden av tauet du henger i, bare av masse og eventuelt luftmotstand. Dette er 1. klasse naturfag. Jeg vet ikke om det er elektronene som gir et atom frekvens, men i følge fysikken så er det i hvert fall sant at alle atomer vibrerer. Nå har vi kommet til 2fy.

Elektroner kan forresten ikke være både bølger og partikler. Elektroner er fast masse med ladning. Jeg tror du blander med kvantepartikler eller fotoner. Det er noe annet.
Antall ord: 357

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Vi er FREKVENSER

Innlegg av problem »

dobbelpost. hrmf.
Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Tenk på et svart hull. Hvis jorden havner i et sådant, så ville den ha blitt presset sammen som på størelse med en ert,med samme vekt som den har nå.Begynner å minne meg om at jorden er et atom.
Antall ord: 42
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

problem skrev:BA, sorry ass, men nå krangler du bare for å krangle igjen. Fjellet har frekvens, og den frekvensen er den samme som om det skulle hengt i en pendel og svingt med en bestemt hastighet pr. tid.
Den frekvensen fjellet ville hatt om det hang i en snor ville vært avhengig av tauets lengde.

La oss si et tau på en kilometer.

Det ville gitt en svingningstid på 2*pi*kvadratroten av (1000m/9,81m/s^2)=6,28*10,1s=63,5s/svingning fra sentrum til høyre, til venstre og tilbake til sentrum.

Hvilket ville gitt en frekvens på 1/63,5=0,015Hz. Om fjellet hang i 1 meter tau, ville fekvensen ha vært 0,5Hz
Om det er et fjell eller meg eller en fjær ville ikke ha noen betydning.
Det er nettopp dette som definerer frekvens. Svingning pr. tid, rett og slett. Tørketromler har til og med dempere sånn at de skal hindre at vibrasjonene fra den skal resonere med frekvensene til huset sånn at det ikke skal gå til helvete med det. Les om resonans. Dette er fysikk som bygningarkitekter må ta hensyn til når de bygger for eksempel broer og skyskrapere.
Dette er noe annet.

Denne typen egenfrekvens er rett og slett snakk om lengden på tauet i eksemplet over.

Hvis det som henger i tauet får en ytre påvirkning regelmessig, som stemmer med utregningen ovenfor, så vil svingningene øke hele tiden.

På en lang bro så vil egenfrekvensen også være som en gitarstreng, der man har flere svingninger, Man må da f.eks. passe på at bropilarene ikke står i skjæringspunktene for disse svingningene.

Det er det samme som skjer her. Hvis vinden eller andre påvirkninger påvirker regelmessig i samme frekvens som egenfrekvensen, så vil bevegelsene øke, og en katastrofe kan være resultatet.

Denne egenfrekvensen er altså ikke en frekvens broen har, men det er en frekvens som vil påvirke broen.
Forøvrig avhenger ikke frekvensen av lengden av tauet du henger i, bare av masse og eventuelt luftmotstand. Dette er 1. klasse naturfag. Jeg vet ikke om det er elektronene som gir et atom frekvens, men i følge fysikken så er det i hvert fall sant at alle atomer vibrerer. Nå har vi kommet til 2fy.
Det kan hende luftmotstanden har en innvirkning, det er jeg ikke sikker på, men om en ser bort fra den, så er massen uvesentlig.

Det er lengden på snora og gravitasjonskraften som er vesentlig. Gravitasjonskraften er imidlertid 9,8m/s² over hele jorda.
Elektroner kan forresten ikke være både bølger og partikler. Elektroner er fast masse med ladning. Jeg tror du blander med kvantepartikler eller fotoner. Det er noe annet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Elektron
Antall ord: 472

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Jeg prøvde å rette opp masse med tyngde rett etter at jeg skrev det, men det ble en jævla dobbeltpost i stedet, så jeg gadd ikke likevel. Du har visst rett i at lengde på snora også påvirker. Men du tar fremdeles feil i at fjellet ikke har egenfrekvens.

Resonans handler om å øke energien til egenfrekvensen. Det står dårlig forklart på wikipedia. Men ta det klassiske huske-eksemplet. En huske kan ses på som en pendel, og på grunn av gravitasjonen og lengden på snora, som du sa, har den en bestemt frekvens. Hvis man dytter på husken vil man øke energien dens slik at den får økt utslag, men ikke frekvensen dens. Poenget er at hvis man ikke hadde dyttet i samme takt som huskens egenfrekvens ville man ikke kunnet økt aplituden dens. Dette gjelder også for en bro og en skyskraper, såvel som fjellet; det bare hvis man dytter i riktig takt at de blir påvirket og eventuelt utgjør en trussel. Derav ordet egenfrekvens, som er indivituelt for ulike gjenstander.

Angående tema så betyr altså ikke dette at fjellet står og forer oss med magiske frekvenser som gjør at vi kommer i ett med universet uavhengig av rom og tid, sånn som noen tidligere antydet til.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

problem skrev:Jeg prøvde å rette opp masse med tyngde rett etter at jeg skrev det, men det ble en jævla dobbeltpost i stedet, så jeg gadd ikke likevel. Du har visst rett i at lengde på snora også påvirker. Men du tar fremdeles feil i at fjellet ikke har egenfrekvens.

Resonans handler om å øke energien til egenfrekvensen. Det står dårlig forklart på wikipedia. Men ta det klassiske huske-eksemplet. En huske kan ses på som en pendel, og på grunn av gravitasjonen og lengden på snora, som du sa, har den en bestemt frekvens. Hvis man dytter på husken vil man øke energien dens slik at den får økt utslag, men ikke frekvensen dens. Poenget er at hvis man ikke hadde dyttet i samme takt som huskens egenfrekvens ville man ikke kunnet økt aplituden dens. Dette gjelder også for en bro og en skyskraper, såvel som fjellet; det bare hvis man dytter i riktig takt at de blir påvirket og eventuelt utgjør en trussel. Derav ordet egenfrekvens, som er indivituelt for ulike gjenstander.

Angående tema så betyr altså ikke dette at fjellet står og forer oss med magiske frekvenser som gjør at vi kommer i ett med universet uavhengig av rom og tid, sånn som noen tidligere antydet til.
Vi er nok enige her. :)

Fjellets eller huskas egenfrekvens er der, som en verdi, men det er ingen svingninger så lenge huska henger i ro. Det er først når man setter den i bevegelse at frekvensen kommer, og den frekvensen er lik hver gang man setter den i bevegelse.
Antall ord: 273

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !