Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHar sola "flyttet" på seg..?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Har sola "flyttet" på seg..?

Innlegg av Bearchild »

Ikke særlig paranormalt, men litt "mystisk"..

Og jeg vet at det finnes personer her inne som har greie på sånne ting, og håper noen kan gi meg svar. :mozilla_smile:

Altså; her hvor jeg bor har sola bestandig vært borte en periode på vinteren, fra ca. 10- 12 desember til rundt 10- 12 januar. Jeg bor i en dal med høye fjell i alle retninger, og sola holder seg bak fjelltoppen i vest på denne tiden.

I fjor registrerte jeg derimot at sola var over toppen- om enn bare noen korte minutter- allerede 6. januar. I år kom den enda tidligere, den tittet fram en oppholdsdag i jula! Nå har vi hatt stort sett overskyet vær de siste 2- 3 månedene, så det er vanskelig å si eksakt når sola er her/ ikke er her..

Uansett så er det merkelig (synes jeg ihvertfall..) at sola nå er her når den egentlig ikke "skal" være her. Vi har diskutert fenomenet her hjemme og har flere teorier,- ingen veldig sannsynlige.. Fjellet som sola skal være bak er et høyt snaufjell, så det har ingenting med hogst å gjøre i alle fall. Så.. har fjellet liksom sunket sammen? Har sola kommet høyere på himmelen? Har jorda "vippet" litt? Disse (usannsynlige :mozilla_tongue: ) forslagene kan jo uansett ikke ha skjedd så fort?!

Sååå.. noen som kan hjelpe til å oppklare dette..?
Antall ord: 236
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Vomit

Innlegg av Vomit »

Sikkert en ny EU regel...
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
-Pedersen-
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 162
Startet: 12 Apr 2007 17:27
17
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 12 ganger

Re: Har sola "flyttet" på seg..?

Innlegg av -Pedersen- »

Bearchild skrev:Ikke særlig paranormalt, men litt "mystisk"..

Og jeg vet at det finnes personer her inne som har greie på sånne ting, og håper noen kan gi meg svar. :mozilla_smile:

Altså; her hvor jeg bor har sola bestandig vært borte en periode på vinteren, fra ca. 10- 12 desember til rundt 10- 12 januar. Jeg bor i en dal med høye fjell i alle retninger, og sola holder seg bak fjelltoppen i vest på denne tiden.

I fjor registrerte jeg derimot at sola var over toppen- om enn bare noen korte minutter- allerede 6. januar. I år kom den enda tidligere, den tittet fram en oppholdsdag i jula! Nå har vi hatt stort sett overskyet vær de siste 2- 3 månedene, så det er vanskelig å si eksakt når sola er her/ ikke er her..

Uansett så er det merkelig (synes jeg ihvertfall..) at sola nå er her når den egentlig ikke "skal" være her. Vi har diskutert fenomenet her hjemme og har flere teorier,- ingen veldig sannsynlige.. Fjellet som sola skal være bak er et høyt snaufjell, så det har ingenting med hogst å gjøre i alle fall. Så.. har fjellet liksom sunket sammen? Har sola kommet høyere på himmelen? Har jorda "vippet" litt? Disse (usannsynlige :mozilla_tongue: ) forslagene kan jo uansett ikke ha skjedd så fort?!

Sååå.. noen som kan hjelpe til å oppklare dette..?

Det er jorda som har flyttet på seg pga av polskifte som startet i starten av 80-tallet
Antall ord: 256
KNOWING IS POWER
UNDERSTANDING IS WISDOM


And they that are wise among the people shall instruct the many

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Har sola "flyttet" på seg..?

Innlegg av Bearchild »

-Pedersen- skrev:
Bearchild skrev:Ikke særlig paranormalt, men litt "mystisk"..

Og jeg vet at det finnes personer her inne som har greie på sånne ting, og håper noen kan gi meg svar. :mozilla_smile:

Altså; her hvor jeg bor har sola bestandig vært borte en periode på vinteren, fra ca. 10- 12 desember til rundt 10- 12 januar. Jeg bor i en dal med høye fjell i alle retninger, og sola holder seg bak fjelltoppen i vest på denne tiden.

I fjor registrerte jeg derimot at sola var over toppen- om enn bare noen korte minutter- allerede 6. januar. I år kom den enda tidligere, den tittet fram en oppholdsdag i jula! Nå har vi hatt stort sett overskyet vær de siste 2- 3 månedene, så det er vanskelig å si eksakt når sola er her/ ikke er her..

Uansett så er det merkelig (synes jeg ihvertfall..) at sola nå er her når den egentlig ikke "skal" være her. Vi har diskutert fenomenet her hjemme og har flere teorier,- ingen veldig sannsynlige.. Fjellet som sola skal være bak er et høyt snaufjell, så det har ingenting med hogst å gjøre i alle fall. Så.. har fjellet liksom sunket sammen? Har sola kommet høyere på himmelen? Har jorda "vippet" litt? Disse (usannsynlige :mozilla_tongue: ) forslagene kan jo uansett ikke ha skjedd så fort?!

Sååå.. noen som kan hjelpe til å oppklare dette..?

Det er jorda som har flyttet på seg pga av polskifte som startet i starten av 80-tallet
Ok, så jorda har "vippet" mener du? Seriøst? I såfall er det vel ikke bare akkurat her det merkes,- har ikke hørt at "solfester" har endret dato andre plasser..? Og vil man virkelig merke sånt så fort? Dette har antagelig kommet smygende over tid, vet ikke om noen egentlig har tenkt så nøye over det her. Men eldre naboer er HELT sikre på at sola skal være fraværende 10. desember til 10. januar.

Når du sier starten av 80- tallet så må det jo gå ganske fort når en kan se en så markant endring.. :mozilla_surprised:
Antall ord: 364
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Et annet forhold som kansje bør taes med i betraktning :

Hva med snømengde ?

Dersom det er lite snø på fjellet, i forhold til hva det har vært før, KAN det ha betydning !

A
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Jo, vi har tenkt på dette med snømengde også. I år er det særdeles mye snø i området, så det burde da være motsatt..

Og som sagt kom sola tidligere også forrige jul. Antagelig er det en stund siden dette begynte å endre seg, jeg har bare bodd her i 2,5 år. Men samboeren min som har bodd her i 10 år har ikke merket noe til dette,- han har vel ikke tenkt på det kanskje?

Snodig er det okke som..!
Antall ord: 85
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
-Pedersen-
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 162
Startet: 12 Apr 2007 17:27
17
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 12 ganger

Re: Har sola "flyttet" på seg..?

Innlegg av -Pedersen- »

Jorda har nok ikke vippet som du sier, men i.o.m at at polene på jorden har begynt å endre posisjon så har jo det merkbare virkninger på jorden:)
Antall ord: 29
KNOWING IS POWER
UNDERSTANDING IS WISDOM


And they that are wise among the people shall instruct the many

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaktis`s`
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 93
Startet: 01 Mai 2006 23:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i en skog

Innlegg av jaktis`s` »

Dette er det ikke noe lett svar på, har ikke sett noen andre som har skrevet om dette.

Men min første tanke må bli på avbøyninger i atmosfæren,dvs blir: samme prinsippet som om du lyser med en lykt i mørk vann , da vi du lett se lysets avbøyning. Dette kan muligen bli sterkere/svakere om det er større forandringer i atmosfærens tetthet, mulig dette kan vises med lokale variasjoner?

Men regelen er at lyset fra sola ned til deg tar 8 minutter, er rimelig konstant pga de extreme avstander og størrelser vi har der ute.. :mozilla_tongue:

Kan jo også vere jordens variasjoner :mozilla_undecided:

Konklusjonen blir at sola ser vi mindre og mindre pga skyer og dritt vær, så da gjør det jo ikke noe da :D
Antall ord: 134

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Er det snakk om flere dager dere har sett sola, eller var det en enkelt hendelse? Var været noenlunde likt de dagene dere så sola?

Det jeg tenker på var om det kan ha vært noen spesielle værfenomener, som gjorde at lyset fra sola ble bøyd eller speilet i atmosfæriske lag, eller noe slikt.
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jaktis`s`
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 93
Startet: 01 Mai 2006 23:49
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i en skog

Innlegg av jaktis`s` »

BA. skrev:Er det snakk om flere dager dere har sett sola, eller var det en enkelt hendelse? Var været noenlunde likt de dagene dere så sola?

Det jeg tenker på var om det kan ha vært noen spesielle værfenomener, som gjorde at lyset fra sola ble bøyd eller speilet i atmosfæriske lag, eller noe slikt.
Det er helt sykt Ba, du tror meg sikkert ikke men tirsdag 22 Januar såg jeg solen. Om du ikke tror meg så var vi tre stykker som såg set samme.
Det kunne muligens også vere et gatelys men de pleir ikke å virke, så det var nok sola :D
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

BA. skrev:Er det snakk om flere dager dere har sett sola, eller var det en enkelt hendelse? Var været noenlunde likt de dagene dere så sola?

Det jeg tenker på var om det kan ha vært noen spesielle værfenomener, som gjorde at lyset fra sola ble bøyd eller speilet i atmosfæriske lag, eller noe slikt.
Har sett sola "tidligere enn normalt" flere ganger ja. Blå himmel og.. sol. Det er ikke bare sånn at sollyset kommer inn på veggen, vi ser at sola er på oversiden av fjelltoppen den "normalt" skal være bak.

Har hørt at lyset kan bøye seg/ speile seg, men aner ikke hvilke forutsetninger som skal være til stede for noe sånt?
Antall ord: 127
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
trespiser
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 18 Feb 2008 18:04
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: oppland

Innlegg av trespiser »

på grunn av flere sterke jordskjelv som for eksempel jordskjelvet som skapte den store sunamien i asia og drepte flere hundre tusen mennesker i thailand, indonesia, sri lanka osv har jordas bane rundt sola blitt forstyrret med 1 sekund. det er ikke mye men det kan godt hende at det sekundet har blitt mer enn bare 1 sekund og at de som regnet ut det tok feil. en ting som roterer rundt noe som bare blir litt forstyrret kommer mer og mer ut av sin opprinnelige posisjon jo flere runder den går.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Det er ikke noe som mange tenker på eller vet, men i år var Jorden nærmest Sola i januar, derfor virker det nok som om den har "flyttet på seg". Det er altså bare Jorden som har flyttet på seg.
Antall ord: 41
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
trespiser
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 18 Feb 2008 18:04
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: oppland

Innlegg av trespiser »

mulig det men jeg hørte at det var månen som var nærmere jorda enn den hadde vært på lenge. kansje jorda blir påvirket av månen og vrir litt på seg fordi tyngdekraften ved ekvator er svakere enn på polene
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ernie
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 18 Des 2006 10:45
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: narvik

Innlegg av Ernie »

trespiser skrev:mulig det men jeg hørte at det var månen som var nærmere jorda enn den hadde vært på lenge. kansje jorda blir påvirket av månen og vrir litt på seg fordi tyngdekraften ved ekvator er svakere enn på polene
Jeg har sett på et vitenskap program at det er månen som stabiliserer jorden forde månen har en tiltrekningskraft. Der ble det blant annet sakt at det er månen som bestemmer når det er flo og fjære, og at månen kan utløse vulkanutbrudd. :mozilla_undecided:
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links