Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNew Age

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Pink_heaven

New Age

Innlegg av Pink_heaven »

Er det noen her som er tilhengere av New Age? Er du kristen i tillegg?
Jeg har i det siste blitt svært fascinert av dette livssynet, og lest en del om det. Men jeg ser den har noen koblinger til kristendommen. Er det slik bare for noen "new-agere", eller for de fleste? Jeg anser meg ikke som kristen, og tror ikke på Gud, men energier i universet og astrogi.
Er det forresten noen steder i Trondheim hvor jeg kan kjøpe meg slik livshoroskop?
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
DclxvI
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 63
Startet: 31 Okt 2007 15:48
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av DclxvI »

Jeg vet ikke så mye om dette "new age" greiene du snakker om.. jeg er personlig spiritist og tror på en gud, ikke nødvendigvis den kristene guden, eller noen av gudene i de forsjellige religionene. Jeg tror på rainkarnasjon, en ånderlig verden og kontakt med avdøde. Den mest vanlige måten blir vel quija eller pendel.. vel vel.. det var ikke det du ville vite? sa det likevel jeg.. så får du greie på flere livssyn:)

Et sånt "livshoroskop" som du snakket om.. kan du vel få kjøpt på internett.. sjekk ut www.arwen.no de har masse slike ting og tjenester å slikt.. kjøpte pentagrammet mitt der:)

Lykke til med dette da, blir du først intresert i et enkelt livsyn eller religion er det litt for å falle inn, hehe les mye å du blir klok:D
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

New age, eller ny tid som det heter på norsk har lite, eller ingenting med den tradisjonelle kristendommen å gjøre. Når den kom, var det New Age på den tiden, men ikke lenger nå. Allikevel kan man høre mye om Kristus energi, engler og guddommelighet. Men enhver troende og "frelst" kristen vil ta veldig avstand fra dette. Det er mere antikristelig og satans verk. Rett og slett fordi man ikke tror på det falne mennesket, som trenger frelse.
Her i norge har uttrykket New Age ikke fått så stort rom. Man snakker heller om alternativ, og holistisk livssyn.
Du har Alternativt Nettverk
http://www.altnett.no/
Som gir ut bladet Visjon. Dette kan du finne på Narvesen. De arrangerer også messer rundt omkring i hele landet. Sikkert oppe i Trondheim også. Der har de også oversikt over en masse som driver ulike former for healing, og helhetsmedisin og behandling. Ved siden av dette har du mer selvutvikling i form av kreativkurser og finn deg selv.
Ny tid, viser til at de fra veldig langt tilbake, delte inn historien og tiden i ulike astrologiske tidsaldre. Det var værens, en meget krigersk tid, og tyren hvor det var hjemmet og stammenes tid. Vi har nå levd siden omkring år 0 i Fiskenes tidsalder. Hvor den tradisjonelle religionene har rådet med sin dualisme mellom mørket og lyset. Og at vi er adskilt fra det guddommelige og trenger kirken, prestene og bud og regler, for å finne veien tilbake. Bli overbevist om hvor syndelfulle vi er, og trenger å bli reddet.
Den nye tiden, er på vei inn nå. Istedenfor skille mellom de som tror og ikke tror. Skille mellom tro og vitenskap og mellom sjel og kropp. Så kommer Vannmannens tidsalder inn med et forståelse om at alt henger sammen.
Vannmannen er det eneste menneske tegnet i astrologien. Og denne tidsalder peker også på det skapende og guddommelige mennesket. Ikke at vi skal fortsette å gå til prester, eller andre for å ble hele. Andre kan og skal ikke lenger være vår vei til å bli det vi egentlig er. De kan være til hjelp og støtte. Men om noen kommer å fortelle deg at de har noe du må til dem for å få. Noe du må ha, og som du må betale for. Så står de egentlig i den gamle tidsalderen.
Dette har vært et problem blant de som holder på innenfor det alternative, eller new age. Men det er flere som etterhvert har vokst ut av å "leve" på andres energi og penger på den måten. Det handler ikke om penger i seg selv, men er det noe som oppmuntrer deg til å lære og lytte og stole på deg selv. Hjelpe deg til å utvikle din egen intuisjon og evner. Eller noen som egentlig forteller deg hvor liten du er, hvor lite du kan eller hvor avhengig du er av dem.
Det er en vei man må gå selv. Man kan kjøpe horoskop, spådommer, og personlig "lesning" men det handler først og fremst om å gå veien selv.
Du vil få mye mer om du f.eks. finner en bok i bokhandelen å finner en god bok om astrologi. Du kan også kjøpe astrologi program, men her kan du helt gratis få ditt eget hororskop.
http://www.astro.com/
Dette er da et fødsels horoskop. Ut i fra dette finnes deg mange måter å finne ut mer om dette året nå, eller sammenligne med hvordan planetene står nå.
Følg din egen nysgjerrighet og fascinasjon. Men husk også på å kjenne etter om det du finner stemmer med deg. Det er mye flott og fint innenfor New Age, Alternative, men det er også mange der som ikke er spesielt bevisste og egentlig bare vil ha din energi og dine penger.
Antall ord: 639
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: New Age

Innlegg av Moonstone »

Pink_heaven skrev:Er det noen her som er tilhengere av New Age? Er du kristen i tillegg?
Jeg har i det siste blitt svært fascinert av dette livssynet, og lest en del om det. Men jeg ser den har noen koblinger til kristendommen. Er det slik bare for noen "new-agere", eller for de fleste? Jeg anser meg ikke som kristen, og tror ikke på Gud, men energier i universet og astrogi.
Er det forresten noen steder i Trondheim hvor jeg kan kjøpe meg slik livshoroskop?
Det er en meget tynn gråsone mellom New Age og det som nå kalles det Alternative.
Kristendom har som sagt lite med New Age å gjøre. Det finnes selvsagt en del Kristne/Gnostiske ideer innenfor New Age miljøer, men like mye,om ikke mer av Astrologi, mystikk, okkultisme, buddisme, naturvitenskap, Hinduisme, UFO osv.

Også var mange av hoved-ideene nettopp det å skille seg fra det gamle, religiøst dogmatiske som ble sett på som negativt og som tilhørte fortidens verden.
New Age var etterdønningene etter Hippie idealismen på 1960-70 tallet, og fikk fotfeste i 1980 årene.
New Age begrepet har vel mer eller mindre utspilt sin rolle, fordi de skulle prøve å forberede oss mennesker inn i den nye tidsalder-Vannmannens tidsalder. Nå er vel den tidsalderen over, og New Age bevegelsen har "mutert" til Alternativ-bevegelsen.

Høres ut som om du hadde passet utmerket som en "New-Ager" ;)
Antall ord: 244
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: New Age

Innlegg av problem »

Jeg forbinder nu-agere med lite reflekterte personer. Har du lyst til å være forbundet med lite reflekterte personer?
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: New Age

Innlegg av Moonstone »

problem skrev:Jeg forbinder nu-agere med lite reflekterte personer. Har du lyst til å være forbundet med lite reflekterte personer?
Jøss, Problem jo..lenge siden :)
Jeg er faktisk litt enig med deg, de fleste jeg kjenner av dem som regner seg som det ser ut til å være like lite selvreflekterte som dogmatisk religiøse..men de gjorde uansett mye bra for de kommende generasjoner med tanke på Alternativt livssyn og å ta nye fremmede ideer inn i den Vestlige kulturen. Takket være dem så MÅ ikke alle bare tenke likt, og ha samme Religion alle sammen.
Jeg takker dem for det :D
Antall ord: 104
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: New Age

Innlegg av problem »

Men det beste hadde jo vært om alle var ateister, sånn at vi har ordentlige grunner til å krige med hverandre
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: New Age

Innlegg av Kimbara »

Moonstone skrev:..men de gjorde uansett mye bra for de kommende generasjoner med tanke på Alternativt livssyn og å ta nye fremmede ideer inn i den Vestlige kulturen. Takket være dem så MÅ ikke alle bare tenke likt, og ha samme Religion alle sammen.
Jeg takker dem for det :D
Takker dem for å innføre en alternativ måte å være ignorant, korttenkt og lite kritisk på?

Det er fint med mangfold, men jeg syns ikke det skal komme i veien for sunn fornuft.
Antall ord: 83
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: New Age

Innlegg av Astarte »

Er man nødvendigvis ignorant, korttenkt og lite kritisk hvis man har en tro på noe som ikke er vitenskapelig bevist? Er man uten unntak i mangel på sunn fornuft fordi man tror på noe som andre ikke tror? Det synes jeg virker som å stemple veldig mange mennesker som litt "mindre inelligente" enn andre. Og da er man litt på gyngende grunn, tror jeg.

Kan det hende at noen kanskje har skjønt mer enn andre heller? ;) :lol:

Man skal vel ikke ta alle trossamfunn under en kam heller. Det finnes faktisk rom for fri tenking i mange former for tro og livvstil. Min tro, for eksempel utelukker ikke vitenskapen. Den utelukker egentlig veldig lite. Men nå er jo heller ikke det en monotoetisk tro.
Antall ord: 124
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: New Age

Innlegg av Kimbara »

Så må vi huske at vi i denne tråden snakker om "new age"...
Antall ord: 14
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: New Age

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:
Moonstone skrev:..men de gjorde uansett mye bra for de kommende generasjoner med tanke på Alternativt livssyn og å ta nye fremmede ideer inn i den Vestlige kulturen. Takket være dem så MÅ ikke alle bare tenke likt, og ha samme Religion alle sammen.
Jeg takker dem for det :D
Takker dem for å innføre en alternativ måte å være ignorant, korttenkt og lite kritisk på?

Det er fint med mangfold, men jeg syns ikke det skal komme i veien for sunn fornuft.
Nei, jeg takker dem for å åpne døren for det som den gang ble sett på som fremmed og farlig.
Jeg takker dem for å sette klima og naturen mer i fokus og på dagsorden. Jeg takker dem for at de satt mange spørsmål til datidens normer og religiøse jerngrep, sånn at vi i dag har en har mere frihet til å tenke selv, og bestemme hva vil vil tro på selv..
Og ikke minst det du skrev: Mangfold, og ikke bare EN korrekt, dogmatisk sannhet/livsstil.
Antall ord: 174
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: New Age

Innlegg av problem »

Astarte skrev:Det synes jeg virker som å stemple veldig mange mennesker som litt "mindre inelligente" enn andre. Og da er man litt på gyngende grunn, tror jeg.
Ikke nødvendigvis mindre intelligente. Men helt klart mindre reflekterte.
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: New Age

Innlegg av Astarte »

Det syns jeg nok ikke nødvendigvis. De reflekterer litt over andre ting kanskje, og på en annen måte enn de som er ateister.

Og Kimbara, jeg skjønte det. ;) Men det blir litt på samme måte man kan oppfattes uansett tro, har jeg inntrykk av. :D
Antall ord: 48
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: New Age

Innlegg av Eaglespirit »

Egentlig spiller det ingen rolle hva du på, vi skal alle sammen til den samme smeltedigelen, for resirkulasjon.
Antall ord: 18
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: New Age

Innlegg av Moonstone »

Eaglespirit skrev:Egentlig spiller det ingen rolle hva du på, vi skal alle sammen til den samme smeltedigelen, for resirkulasjon.
Til syvende og sist skal vi det, det er jeg enig i.
Men så lenge vi er her, så spiller det faktisk en STOR rolle, sånn jeg ser det.
Verdensbilde innvirker VELDIG på enkeltindividers og gruppers livskvalitet og mental psyke, og hvordan vi oppfører oss mot hverandre..
Antall ord: 69
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links