Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterStoppe asteroide fra å krasje med jorda

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Stoppe asteroide fra å krasje med jorda

Innlegg av Deep Space »

Hei!
Det florerer endel på nettet angående muligheter for å stoppe gigant steiner og asteroider fra å treffe jorden. Se her f.eks:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/ ... 29515.html

Forskerne er uenige om hvordan man eventuelt skal kunne unngå at en sånn stein skal treffe oss. Her er mine ideer:

1: Forske på laser teknologi og finne ut hvordan man kan få lys strålen så sterk at den kan skjære istykker en asteroide, og på den måten hindre at den treffer jorda. Jeg tror kanskje denne maskinen kunne blitt festet på en satelitt og med et enormt "solspeil" som fikk energi fra sola som igjen gav laseren nok kraft til å skyte på asteroiden. Det negative med dette er at i feil hender kan laseren kanskje brukes til militære formål.

2: Gravitasjon. Lag et romskip som er ganske stort. Like stort som danskebåten kanskje :-) Skipet må også ha en veldig sterk drill. Sånn som de bruker for å lete etter olje med kanskje? Denne vaieren med drill ytterst skytes forsiktig mot asteroiden og borrer seg fast i den. Så bruker man motorkraft for å slynge asteroiden inn i en annen bane enn jordens, for så å drille vaieren av igjen.

Dette er, sånn som jeg ser det, to muligheter vi faktisk har for å overleve en slik katastrofe. Du tenker kanskje "ja.. ro deg ner a.. skjer jo ikke før om 1 million år..." ?
Da tror jeg du må se opp på himmelen litt oftere.. Det er mange asteroider som har flydd forbi oss som ville ha knust hele Norge på et blunk i vår levetid..så hittil har vi vel hatt flaks tror jeg ;-)

Kom med flere tips folkens!
Antall ord: 287
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Stoppe asteroide fra å krasje med jorda

Innlegg av Kimbara »

Deep Space skrev:Hei!
Det florerer endel på nettet angående muligheter for å stoppe gigant steiner og asteroider fra å treffe jorden. Se her f.eks:
http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/ ... 29515.html

Forskerne er uenige om hvordan man eventuelt skal kunne unngå at en sånn stein skal treffe oss. Her er mine ideer:

1: Forske på laser teknologi og finne ut hvordan man kan få lys strålen så sterk at den kan skjære istykker en asteroide, og på den måten hindre at den treffer jorda. Jeg tror kanskje denne maskinen kunne blitt festet på en satelitt og med et enormt "solspeil" som fikk energi fra sola som igjen gav laseren nok kraft til å skyte på asteroiden. Det negative med dette er at i feil hender kan laseren kanskje brukes til militære formål.

2: Gravitasjon. Lag et romskip som er ganske stort. Like stort som danskebåten kanskje :-) Skipet må også ha en veldig sterk drill. Sånn som de bruker for å lete etter olje med kanskje? Denne vaieren med drill ytterst skytes forsiktig mot asteroiden og borrer seg fast i den. Så bruker man motorkraft for å slynge asteroiden inn i en annen bane enn jordens, for så å drille vaieren av igjen.

Dette er, sånn som jeg ser det, to muligheter vi faktisk har for å overleve en slik katastrofe. Du tenker kanskje "ja.. ro deg ner a.. skjer jo ikke før om 1 million år..." ?
Da tror jeg du må se opp på himmelen litt oftere.. Det er mange asteroider som har flydd forbi oss som ville ha knust hele Norge på et blunk i vår levetid..så hittil har vi vel hatt flaks tror jeg ;-)

Kom med flere tips folkens!
Det enkleste ville vel være å dytte den ut av kurs, eller eventuelt tilintetgjøre den, ved hjelp av et kraftig atomvåpen.

Er det en gigantisk asteriode som vil utslette nesten alt liv på jorden, er mange små, radioaktive steiner et lite problem i forhold.
Antall ord: 336
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

ok :-D
En 2012 svada tråd er tydeligvis viktigere......
Å bruke atomvåpen på en asteroide, i retning jorda er ikke bra uansett...

i givv øpp :-P
Antall ord: 26
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Osiris
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 09 Mar 2008 17:48
16

Innlegg av Osiris »

Man kan jo bare sende opp en stor gjenstand med stor masse som vil gjøre at astroiden blir trukket nok ut av bane til å akkurat unnvike jorda. Den lille gravitasjonen som denne gjenstanden lager sørger for dette. Dette er faktisk fult mulig og en diskutert mulighet. Har ingen kilder til dette, men har pratet om dette i fysikken på skolen også.
Antall ord: 63
Stillheten er min verste fiende....

Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Osiris skrev:Man kan jo bare sende opp en stor gjenstand med stor masse som vil gjøre at astroiden blir trukket nok ut av bane til å akkurat unnvike jorda. Den lille gravitasjonen som denne gjenstanden lager sørger for dette. Dette er faktisk fult mulig og en diskutert mulighet. Har ingen kilder til dette, men har pratet om dette i fysikken på skolen også.
men dette er jo en god ide faktisk. Det burde være mulig med nok motorkraft. de løfta jo nettopp 20 tonn på... var det Endavour?
Antall ord: 92
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

At astroider truer jorden er allerede blitt nevnt i disclosure project, at det er en planlagt trussel. Men først etter terrorisme trusselen er ferdig. etter astriode trusselene så trekkes det siste kortet, - hvor hoved trusselen blir annet liv i universet.

Alt dette for å trekke bort... oppmerksomheten fra ufo fenomenet, som er utrolig kompleks. latterliggjøring og desinformasjon er bare toppen av isfjellet.
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links