Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Jeg husker ikke om du har gjort det, men det har vært flere tilfeller her hvor kristne har truet med at heisen går ned til Helvete hvis man ikke følger deres bestemte versjon av den kristne tro. Dette kalles ikke å utveksle meninger, og er bare smålig.
Truet noen har jeg nok ikke, men har vel heller ikke lagt skjul på livets to utganger.
Det er ellers mange oppfatninger om,av dette, og folk har til alle tider vært opptatt av slike spørsmål. Mange tror på reinkarnasjon, andre igjen at livet er totalt slutt ved legemeets død. Så det er ikke til å undre seg over at dette er et diskusjonstema mange er intresert i.
Antall ord: 123
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Jehovas vitner

Innlegg av Borte.. »

izabel skrev:Jeg syntes at Jehovas Vitner skal finne seg et annet forum :mozilla_wink:
Agreed!!! :D Snakk om å innfiltrere samfunnet!!!
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:Først: Det hadde vært fint om du ikke siterte slik du gjør. Det blir mye å scrolle forbi ;)

runehera skrev: 1. nope, Gud kalte på meg faktisk... :) er ikkje eg som har utvalgt Han, men Han som har utvalgt meg...Gud utvelger nemlig dei som vil i sitt hjerta, altså dei som virkelig vil...
Uansett om du velger det selv eller ikke så har du ikke lengre fri vilje. Det er jo innleggene dine en vitnesbyrd om. Du lar deg frivillig undertrykke av noe som -kanskje- er der.

Gud velger ut sier du...behandlet han ikke alle likt da? Det er ikke rettferdig å velge seg ut noen favoritter som driver med rævslikking vel?
2. hadde Gud vore sjølopptatt hadde Han tatt knekken på dei med det samme då dei gjorde opprør mot Han, men Han lot dei leve....
Ja, fordi han tydeligvis nyter hyllesten og rævslikkere. Sett personligheten til Gud (slik du fremstiller ham) i et menneske, så skjønner du hva jeg mener. Se bort ifra alle de flotte evnene hans og at han skapte verden, og tenk litt nøyere etter.
3. Ord med kraft i faktisk , denne kraften er synlig for alle. eksempel: døve hører, lamme går, blinde ser, osv. har du sett på kristen tv? har du sett den overnaturlige forvandlingen, som ein som ikkje har tatt seg i sammen (gjort noko sjøl - i egen kraft), til ein som er blitt frelst i forhold til då han var ufrelst? det har nemlig eg...! men det er fordi eg har søkt og ikkje sagt "nei, nei, nei, slik er det ikkje...!" i mitt hjerta. :) Gud står nemlig den stolte imot (viser seg ikkje for dei) men dei ydmyke (dei som er motsatt enn dei stolte) gir Han nåde (frelser Han, viser seg for, osv.).
Jeg har sett på kristne TV-sendinger ja, og det imponerte meg ikke den smule. Det jeg VET er at det kryr av sjarlataner som vil tjene noen raske grunker, og at det er lett å lure troende.

Så de som velger å ikke tro på Gud er stolte? Hva er galt med det? Troen på seg selv er langt viktigere enn troen på en fiktiv Gud. Det er ved hjelp av slikt snakk som du driver med man hjernevasker folk.
4. denne troen får ein visst ein tar seg tid (vil) høra Guds Ord, for troen kommer av forkynnelsen av forkynnelsen kommer av Guds Ord. Gud leiter etter villige folk...men Han kan ikkje trossa den frie viljen som Han har bestemt skal vera...Han kan ikkje gå imot Sitt Eget Ord...ellers er Han ein løgnar...Guds Ord MÅ gå i oppfyllelse, slik at mennesket veit kva dei skal forholda seg til...Gud er ÅND og åpenbarer seg på åndelig vis...
det hjerta er fullt av, det taler munnen. :) Guds Ord er jo ånd og liv, og Ånden er i meg ;) kan ikkje noko for det, beklager! :D beklager at eg er dårlig i enkelte ord, men kva meinest med rasjonell?
Jeg har tatt meg tid (det har blant annet skolesystemet sørget for i sin tid) til å høre Guds ord, men er bare styrket i vissheten på at dette er unødvendig fjas og gammel tro basert på uvitenhet (ikke uvitenhet i negativ forstand, men fordi man før i tiden ikke hadde så mye kunnskap om verden og psykologi som vi har i dag).

Gud lyver. Følgende selvmotsigende bibeltekster viser dette:

1.Mos.1:25-26 kontra 1.Mos.2:18-19

1.Sam.28:6-7 kontra 5.Mos.5:12-15

2.Sam.24:1 kontra 1.Krøn.21:1

Heb.11:17 kontra Gal.4:22

Matt.1:16 kontra Luk.3:23-24

Matt.10:10 kontra Mark.6:8-9

Joh.5:22 (her påstås det at Gud ikke dømmer noen, noe som er feil ifølge deg, men har overlatt all dom til Jesus) kontra Joh.8:15 (her sier Jesus at han ikke dømmer noen)

Og flere er det. Hvis Bibelen er Guds ord, er han enten en løgner, eller elendig på kontinuitet.

En rasjonell grunn er en god grunn, for å si det enkelt.
eg tenker sjøl , men Jesus er i meg og eg i Han, me er ett... så då blir det vanskelig å la vera... ;) kan ikkje lyga heller! :D
Ifølge f.eks. gresk mytologi lyver du. Disse har like mye både rett og grunn til å mene de har rett som det du har.
5. eg har ikkje sagt at det som andre seier er "kloakk". kan du henvisa til det? Gud har skapt oss som mennesker...
Vel, skal vi tro deg, så er alle som ikke tror på det du tror syndere og løgnere, forledet av Satan. Jeg regnet med det var disse du siktet til.
Er jeg full av dritt?
6. like "usannsynlig" skjer tegn, under og mirakler støtt og stadig rundt omkring i verden...
likheten i den sammenheng med lotto og englevakt er at skjer englevakt er ein heldig på overnaturlig vis likesom ein er heldig på overnaturlig vis om det så skulle være at ein vant såpass mykje i lotto - "umulig" med andre ord!
det lotto-bildet var igjen berre eit eksempel...
du skal leita lenge om du ikkje finner tegn på englevakt i denne verden så stor som den er...med mindre ein ikkje VIL finna da...
Kan du vise til et av disse genuine miraklene?

Flaks er flaks. Vinner man i lotto var man den personen, eller blant de personene, som hadde riktig tallkombinasjon.
Overlever man en flystyrt kan det ha med hvor høyt flyet var i luften, om det tok fyr, hvor man satt i flyet, hvor sterk man er, osv, osv.
7. nope, for dei som ikkje vil tru på Han ber jo i sitt hjerta om konsekvenser av å ikkje tru på Han... er det hjerta vil som har noko å sei, ikkje kva det som er oppe i hodet vil... nope, eg ser på troande og ikkje-troande som mennesker...ingen er bedre enn dei andre...
Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg tror ikke, dermed ber jeg heller ikke om de konsekvensene du mener det vil ha for meg. Jeg tror rett og slett ikke, for jeg har ikke noen grunn til det. Jeg reflekterer ofte over årsaken til religion, og jeg holder meg til vitenskapen hva fakta angår. Hvis din Gud er så allmektig, så er han ikke så kynisk at han ikke forstår dette.
Og uansett er det forskjellsbehandling å kun velge de som driver med rævslikking, for så å dømme de som våger å tenke selv. Din Gud elsker ikke alle menneskene, for hadde han gjort det hadde han ikke brydd seg om om de trodde på ham eller ikke.

Om jeg er forelsket i ei jente som ikke er forelsket i meg, så tar ikke jeg livet av henne.
Han stiller ikkje på valg dei som Han veit ikkje vil...dei blir ikkje stilt på valg før dei i sannhet vil...men i og med at Han stiller dei på valg når dei vil får dei eit valg så sant dei vil ha eit valg...
Du får trøste deg med det.
Guds Ord er dårskap for dei som går fortapt, men ein Guds kraft til frelse for kvar den som tror. kan du utdype "å ta livet av uskyldige"? kva er "omnipotente"?
:)
Omnipotent er et ord som typisk er litt vanskelig å forklare. Slå det opp i ordboka.

Hvis du skulle ta livet av en haug "uskyldige" mennesker (det er jo umulig å si hvem som er uskyldig, og i forhold til hva og hvem), så ville du likevel fått innpass i Paradis bare du ba Herren om unnskyldning. Dette er omtrent samme prinsipp som selvmordsbombere følger.

ok, korleis vil du eg skal sitera? :)

1. nope, gidder ikkje skriva det samme om igjen :)

Han behandler alle likt i den sammenheng at dei Gud ser vil tar Han hensyn til etter deires vilje, og dei Gud ser ikkje vil tar Han også hensyn til etter deires vilje...Gud har ingen favoritter, Han tar kun hensyn til kva folk vil...

2. nope, Jesus hylla ikkje i seg sjøl men Gud Fader...Jesus peikte alltid på Faderen i alle ting Han gjorde...

3. er ikkje så løye ein ser slik på det når blikket er festa mot menneskene og ikkje mot Jesus...

ja, stolthet fører til fall... den som setter seg høgt skal settast lavt og den som opphøyer seg sjøl skal senkast ned... eksempel: Knut er sjøldiggar. kor mange venner trur du han får når han kun er opptatt av seg sjøl og ikkje folk rundt han?! visst ein har blikket festa på seg sjøl blir ein ofte veldig fortvila, fordi ein ser at ein er full av feil og mangler...med mindre ein er perfekt, som ingen er...ser ein derimot på andre blir ein ofte forvirra, men ser ein på Jesus blir ein forvandla...den slår aldri feil og har aldri slått feil! hjernevaska vil man bli uansett samme kva ein gjer eller ikkje gjer, for i verden bombarderes man med inntrykk og slike ting heile dagen lang...det som betyr noko er kven som hjernevasker eller kor hjernevaskinga kjem ifrå...om det er hjernevasking som er bra, eller om det er hjernevasking som er dårlig...er ikkje til å flykta for hjernevask...

4. er ikkje så løye det når Guds Ord blir satt ut av kraft, er mulig det og...eksempel: ein ufrelst prest leser noko bibelvers...flokken sovner... ein frelst pastor leser noko bibelvers mens han er fylt opp av Den Hellige Ånd...flokken blir gira...

har ikkje tid å lesa alle versene, men leste dei første (1.Mos.1:25-26 kontra 1.Mos.2:18-19): kva som er motsigande der då?

ang. Joh. 5,22 at Gud ikkje dømmer nokon: Jesus er Gud...:)
ang. Joh. 8,15 at Jesus ikkje dømmer nokon: visst du bryr deg om sammenhengene i forhold til desse versene ser du at dei utdyper hverandre: det er forskjellige typer dømming: to typer er: * dommens dag-dømming * mennesketypisk-dømming.

nope, Guds Ord utdyper hverandre...eksempel: visst Ole påstår at eit hus uten vindu som er låst ikkje har rom sjøl om han ikkje er inne i huset, får ikkje opp døra, og dermed ikkje ser rommene, betyr ikkje det at det ikkje er rom sjøl om han ikkje klarer å sjå rommene fordi han er forblinda...han må f.eks. bruka motorsag og skjera vekk deler av huset for å kunne sjå inn...med andre ord ødelegga noko for å få tilgang til å sjå inn...

handler ikkje om kva ein meiner eller ikkje meiner, men om kva ein veit eller ikkje veit...

5. nope, ikkje i den sammenheng...
kjem an på kva ein legger i begrepet "dritt"? kan tolkast på mange måter det...

6. www.mjl.no

halvsant det du skriver ang. lotto flaks-greiene. men eg må legga til dette: Gud hører bønnene til dei frelste lenge før dei ber dei og har på forhånd lagt til rette alt..."gud"feldig og ikkje tilfeldig for å setta ord på det... det samme gjelder fly-greiene...

7. hjerta ditt, da innerste i deg, ber ofte om andre ting enn det som hodet ditt gjør eller i forhold til ordene dine (det du sier/skriver)...eksempel: Knut er forelska i Mari. Knut er veldig beskjeden og veldig sjenert. Mari går forbi han og skal til å gi han ein klem, Knut springer vekk, men han vil det egentlig ikkje...i sitt hjerta vil han ha ein klem av ho...
er ingen som tvinger deg til å tru heller...men den som ikke tror er allerede dømt...
er ikkje forskjellsbehandling det nei som eg har nevnt tidligare i innlegget...kjem nett an på kva ein legger i, kva ein definerer, "å elske" og "kjærlighet" det...;) mykje vranglære...

Gud tar heller ingen liv...men kanskje ein ser det slik visst satan er eins gud...satan tar liv, Gud redder liv. koffor skulle Gud ha frelst menneskene gjennom Jesus visst Han hadde tatt liv?! hovudforskjellen på Gud og satan: Gud hjelper mennesker, satan ødelegger mennesker... så då er det opptil ein og kvar kven ein vil ha som Gud bevisst/ubevisst (ubevisst pga. satans løgn og bedrag som Gud advarer mot - til dei som elsker Ham). :)

selvfølgelig! :D trøster meg faktisk med alt som står i Skriften... for eg skal ikkje gjera det som står i egen kraft - men i Den Hellige Ånd`s kraft... ;) i denne sammenheng virker Gud ved dei frelste sin vilje... :) enten er ein trell under satan, ellers er ein Kristi trell. og Kristi trell ELSKER eg å vera!!! :D :D ellers hadde eg fortsatt hatt satan som trell! smak og behag! ;)

ein sak er å vera tilgitt, ein anna sak er å vera plagd... ein vil jo ikkje pina seg sjøl heller ved å gjera slike ting... ;) og meir piner ein seg sjøl visst ein gjer slike ting når Gud er i personen... ;)

ang. selvmordsbomberne: nope, hadde det vore samme prinsipp hadde selvmordsbomberne bedd om unnskyldning, men dei fekk aldri tid til det...den heilhjerta unnskyldningen kommer først etterpå ein har gjort noko gale...og selvmordsbomberne trur at dei trur på Gud mens dei trur på satan...Guds gjerninger og satans gjerninger er veldig forskjellige, men visst ein blander Gud og satan ilag som samme person er det løgn - og løgnens far er satan, så då er det altså satan det er snakk om og ikkje Gud i den sammenheng...


hvor gammel er du forresten?:) berre lurer!
Antall ord: 2336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Queen Gorgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 207
Startet: 05 Nov 2007 20:54
16

Innlegg av Queen Gorgo »

Kimbara skrev:Jeg husker ikke om du har gjort det, men det har vært flere tilfeller her hvor kristne har truet med at heisen går ned til Helvete hvis man ikke følger deres bestemte versjon av den kristne tro. Dette kalles ikke å utveksle meninger, og er bare smålig.
Nettopp!
Antall ord: 53
Queen Gorgo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Queen Gorgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 207
Startet: 05 Nov 2007 20:54
16

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Queen Gorgo »

Sol@ngelica skrev:
Queen Gorgo skrev:
runehera skrev:
misty-gutt skrev:
runehera skrev:

... hørtes ut som ein veldig kjødelig menighet når pastoren kan sei noko slikt...ei slags "kontroll"-ånd med han trur eg...
Dette var/er en karismatisk menighet som har ord på seg for å være en levende menighet.
Ble minnet om mye fra Bibelen, som er en åpen bok både for frelste og ufrelste, like etter denne erfaringen som jeg opplevde, rett nok for mange år siden nå, men...

Les det her:
Og skriv til engelen for menigheten i Sardes: Dette sier han som har de syv Guds ånder og de syv stjerner: Jeg vet om dine gjerninger, at du har navn av at du lever, og du er død.

Bli våken, og styrk det annet, som var på vei til å dø! for jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud.

Kom derfor i hu hvorledes du har lært og hørt, og ta vare på det og omvend deg! Dersom du da ikke våker, skal jeg komme som en tyv, og du skal ikke vite hva stund jeg kommer over deg.

Dog har du noen få navn i Sardes som ikke har smittet sine klær, og de skal gå med meg i hvite klær; for de er det verd.

Den som seirer, han skal således bli kledd i hvite klær, og jeg vil ikke utslette hans navn av livsens bok, og jeg vil kjennes ved hans navn for min Fader og for hans engler.

Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene!
Her ser vi hvor viktig det er for frelste mennesker å våkne opp på alvor, mens det ennå er tid for det. Som du ser så formaner Gud selv sovende kristne til å våkne opp!

heilt sant, spesielt visst dei virkelig trengst å vekkast opp...
Ett spørsmål;
Finnes det ingen kristne forumer der dere kan diskutere dette? Jeg tenker da på slike forum der man kan diskutere dette spesielt.
El er dere her for å omvende oss andre?
Ærlig..det begynner å kjede meg :mozilla_tongue:
hehe..gidder ikke engang lese hele innleggene deres :D
Ha ha ha, har sett det finnes andre kristne forum, men engang iblandt bestemmer de seg nok visst for å sende en hit for å forsøke å frelse oss, det skjer med jevne mellomrom, he he he.
Haha..det gode her er at det biter lite på oss :mozilla_tongue:
Kanskje går de lei om en stund? :mozilla_undecided:
Japp :D La oss ri det av :mozilla_wink:
Antall ord: 427
Queen Gorgo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Det hadde vært fint hvis dere lot være å sitere "tusen" innlegg i innleggene deres. Det resulterer i fryktelig mye scrolling.
Antall ord: 22
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Det hadde vært fint hvis dere lot være å sitere "tusen" innlegg i innleggene deres. Det resulterer i fryktelig mye scrolling.
Enig. :)
Antall ord: 25
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:
runehera skrev:
(blei litt tull i og med at eg trudde eg hadde skreve til alle spm. då eg hadde dei siste spm. igjen.)
No prob. :)
Gud måtte gjera seg lik oss mennesker, for at me skulle kunne ha samfunn med Han... ;)
Men der feilet han grundig.

det blir uaktuelt, visst ein då virkelig forstår kva eg meiner med det eg skriver...
Jeg forstår hva du mener, men forstår ikke at noen vil begrense seg slik basert på tro, og jeg blir provosert av snakk om sannhet når en ikke har belegg for dette.
9. der seier du feil. eg har brukt masse jordiske eksempel som pizza,lotto,sukker, osv. som er jordiske ting...men for å skjønna dei himmelske ting er minstekravet at ein må skjønna dei jordiske ting... trusler har eg ikkje kommet med... eg har ikkje sagt til deg "runehera (eg) drar til deg visst du ikkje åpner deg for Gud...". :) eg seier berre kva Gud seier og kva Gud meiner...
Joda, du har brukt eksempler, selv om lottoeksempelet f.eks. var helt ute av kontekst.

Du har ikke kommet med trusler om at du skal dra til meg, men du har kommet med trusler om at jeg kommer til Helvete. Jeg bryr meg ikke om dette personlig, da jeg ikke tror på Helvete, men for andre kan dette være støtende. Det hjelper ikke at du sier at dette er Guds ord, for du bruker dem flittig selv, og viser at du er hjertens enig.
fakta = det finst skog i Norge.
Ja, det er fakta, for det kan alle undersøke selv, og det finnes klare beviser som er åpent for alle. Men å si f.eks. "spøkelser finnes", er ikke fakta, for en slik antakelse er basert på personlig overbevisning, og kan ikke studeres. Det er forskjell på å konstantere fakta (supplementert med dokumentasjon hvis nødvendig) og å påstå at noe er fakta (uten fnugg av dokumentasjon).
Så lenge man kun "vet" med seg selv at noe er "sant", uten å kunne vise til hvorfor det er sant på en generell måte, så kan man ikke kalle det for sannhet.
10. visst du søker på google.no eller går inn på rotten.com (så sant den sida eksisterer) og søker overalt - på google tenker eg på no - etter alt som har med 2.verdenskrig, Holocaust, Hitler, Saddam, Bin Laden, satanister, ja, det som ikkje er like oppbyggande for alle å sjå på, så finner du sikkert mykje djevelsk og ekkelt....
Hva har dette med Helvete og andre dimensjoner å gjøre? At noe er "djevelsk" er en personlig oppfatning, og ikke gjeldende generelt.
når det gjelder teorier om at helvete finst kan du likegodt søka etter dei samme ting eller eg kan gi deg bibelvers (som du gjerne ikkje er interessert i). visst du virkelig vil ha dokumentasjon, visst du virkelig leiter etter dokumentasjon, så er det masse av dei rundtomkring på forskjellige sykehus i heile verden...om folk som har blitt helbredet frå uhelbredelige sykdommer...men det er veldig mykje tegn,under og mirakler på kristen tv! det vil ein sjå, så sant ein tar seg tid til å sjå...
Bibelen er ikke dokumentasjon, det er kun anekdoter. Du har rett og slett ikke noe dokumentasjon altså?
Når det gjelder mirakler (igjen - hva har dette med Helvete og andre dimensjoner å gjøre?), så er også dette subjektivt, og bygger på tro.
nope, for Jesus avvæpnet maktene og myndighetene (satan og hans hær) på Golgata kors... ;) djevelen er altså avvæpnet og dei troande si oppgåve i denne sammenheng er å gi han beskjed om da og han vil flykta, eller la vera og ikkje ha samme visshet om at da skjer...
Og på liknende vis er ikke jeg redd for Helvete, fordi vitenskapen ikke har funnet fnugg av belegg for noe slikt. Gang på gang er elementer av Bibelen og kristendommen bevist feilaktig, og dette svekker grunnen til å tro på noe av det betraktelig.
11. noko feilfri er eg ikkje, men fakta veit eg kva er ;) har gitt ut masse fakta med mindre ein misforståelse er i bildet eller om du har misforstått begrepet fakta eller deler av det.
Hvilke fakta? Alt du har kommet med er påstander forkledd som fakta.
bibelen advarer mot å setta Gud på prøve. ;) det funker ikkje seier Guds Ord. eksempel: Kari er sammen med mannen sin, ho har små bryst og mangler eit bryst. Odd, som er pervers kjem på besøk til dei. han vil sjå brystene til Kari før han vil tru på at ho mangler det ho mangler. han seier til ho "vis meg brystene dine så skal eg tru på deg.". kva gagner det?
Selvfølgelig advarer Bibelen om å sette Gud på prøve, da kunne man jo kommet fram til alt som er feil der. Kristne gjør en grundig jobb for å gjøre sine påstander ufalsifiserbare. For eksempel "Guds veier er uransakelige" som brukes titt og ofte når noen kommer med kritiske spørsmål.

Puppedama hadde vel kanskje heller ikke proklamert at hun ville ta livet av Odd hvis han ikke trodde at hun kun hadde ett bryst da?
Jesus var faktisk ein rablande gal mann i menneskelige auger... ;) seier ikkje imot det! :D bibelen advarer faktisk mot falske messiaser :) dei er falske gudesønner isåfall visst dei kaller seg for det.
Ja, Bibelen sier mye den, men hva med å tenke litt selv? Nei vent...fornuft og refleksjon er jo Satans verk. ;)
Den Hellige Ånd vitner om det (ein ser fruktene av Hans gjerninger på jorda), Guds Ord vitner om det (ein ser at Ånden er i ett med Ordet, at det Ånden meiner ikkje motseier Ordet, og det Ordet meiner ikkje motseier Ånden...), Jesu blod vitner om det (ein ser at pga. Jesu fullbragte verk på Golgata - at Han dødde for våre synder og at Faderen reiste Han opp på den tredje dag - har ein samfunn med Gud Fader i Den Hellige Ånd`s kraft. Ånden sendte Jesus til dei troande etter at Han for opp til himmelen, slik at Han kunne fortsetta Sitt verk - dei ting Han gjorde på jorda - gjennom dei troande...... jo fleire, jo bedre...... ;)
Hvilke frukter? Hvis du tenker på "skaperverket", så har vi bevis for at det ikke ble til på den måten Bibelen proklamerer.

Når det gjelder Jesus vet vi lite. Det var mange såkalte profeter som "herjet" på den tiden, og det er faktisk flere som sa akkurat det samme som Jesus og led samme skjebne.

Igjen er det ikke bevis du kommer med, bare reproduksjoner av ting du har lest i Bibelen. Studer litt historie, studer fysikk, psykologi. Ikke hold deg til èn bok.
evolusjonsteorien er ikkje fakta, berre "antydninger"... det var sikkert slik, det var gjerne sånn, men ikkje heilt sikkert, men mest sannsynlig, tja, men, kanskje, osv.

:)
Uansett så foreligger det faktisk dokumentasjon som tyder så sterkt på at evolusjonen er fakta, at det så godt som kan kalles sannhet. Det er forsvinnende lite som tyder på at evolusjonen ikke pågår.

Noen enkle eksempler; vi har rester etter svømmehud mellom fingrene. Vi har rester etter hale. Vi har rester etter ekstra øyelokk til bruk under vann. Vi har rester etter pels (vi har ikke alltid hatt klær vet du).

Videre er det funnet arter som har utviklet seg til nye arter på begrensede geografiske områder.

Sett deg litt inn i evolusjonslæren.


på kva måte feilet han i den sammenheng at Han måtte gjera seg lik oss - i dine auger?

begrenser alt som har med satan å gjera så det ikkje skal giast rom for djevelen, for då fryder djevelen seg...

9. har ingenting å sei om lotto-eksempelet var dårlig...det som har noko å sei er om ein skjønner kva ein meiner med eksempelet...ellers vitner ein jo om at ein er mindre interessert i poenget - slik at ein då heller ikkje kjem vidare, men meir interessert i sjølve eksempelet som eksempel...

nope, verken eg eller Gud har trua deg på noko som helst måte...er stor forskjell på ein trussel og ein advarsel...jordiske ting må ein kunne forstå for å skjønna himmelske ting...eksempel på den sammenheng med trussel: visst ein fyllik som har blackout holder på å gå utfor eit stup uten at han er edru nok til å forstå det, gjer ikkje edrue folk som ser på det som skjer slik at dei går bort til personen og advarer han?! hjelper det å sei "eg banker deg visst du går utfor stupet!"?!
når det gjelder at det er støtende: eksempel: visst ein tiger er laus ein eller anna plass, og Kari befinner seg på den plassen, er det ikkje då bra om Rolf som er berre 20 m unna brøler til Kari med full hals slik at han risikerer å mista stemma, om at ho må komma seg vekk, visst han ser tigeren og ho ikkje ser den?!
når det gjelder at det er Guds Ord og ikkje mine ord: eksempel: visst Roger forteller Truls ein hemmelighet om kva faren hans sa til broren hans, er det då det som Roger sa som Truls får veta eller det som faren sa til broren, til tross for at Roger trudde det som faren hans hadde sagt?!

likesom norsk skog er åpenbart, er resten av naturen åpenbart...då er det i tillegg åpenbart at nokon har skapt dette...likesom ein lastebil ikkje hadde vore ein lastebil uten at det hadde vore ein byggmester bak lastebilen...med mindre ein ikkje forstår dei jordiske ting...
eksempel ang. bevis som er åpen for alle: for at du skal tru på at det finst f.eks. fjellvatn, er du ikkje då nødt til å gå opp på fjellet for å sjå om det er fjellvatn der så sant du ikkje har sett fjellvatn før?! altså, må du ikkje gjera ei handling først i denne sammenheng?!
eksempel ang. sannhet: visst ein gjeng oppegåande folk ser eit program på tv mens ein gjeng tilbakeståande, psykisk feilutvikla, folk ser på det samme programmet får kvar og ein ei åpenbaring av kva dei har sett...men dei førstnevnte folk skjønte kva dei såg på, mens dei sistnevnte folk skjønte ikkje kva dei såg på...altså; sannheten var der sjøl om dei sistnevnte ikkje tok den.....

10. sjå så får du sjå!! ;) eksmpel ang. personlig oppfatning: her må eg nesten ta fram flyeksempelet igjen eller noko lignande: du kan ikkje bestemma om flyet kræsjer i huset ditt om så skulle være at det gjorde det heilt uten vidare...

spørst korleis ein tolker begrepet "dokumentasjon" ;)
helvetes krefter blir manifistert i det synlige...frå det usynlige til det synlige...tru er full visshet!!:)

visst du ikkje er redd for helvete er du heller ikkje redd for den verste tingen i ditt liv, den største svakheten i ditt liv... f.eks. visst du hater at nokon stikker ein skarp kniv inni håvet ditt mens du er fanga i lenker og begynner å ete på deg. det er bra gjort om så skulle være sant i det du seier...! eg hadde aldri takla om nokon hadde gjort det på meg iallefall!!! du er modig, det skal du ha...!
vitenskapen har mykje med menneskelig lære å gjera, lite med Gud å gjera...eksempel: visst ein på 40 år og ein på 4 år snakker ilag, kem trur du har mest livserfaring?!
visst eg skulle ha stått og sett på hovudet til eit menneske heile tida men ikkje på kroppen, skulle eg då dømma personen utifrå det auga såg visst kroppen var heilt annleis enn eg hadde trudd?!

11. fakta om at Jesus lever... :) men ikkje for dei som ikkje er åpne for fakta... eksempel: visst eg aldri vil snakka med Jens som er min onkel, korleis skal eg då kjenna fakta om han?! då er det isåfall berre rykter eg kjenner om han...

ang. å setta Gud på prøve: nope, for Gud er ein sannhets Gud ;) ang. det å stilla kritiske spm.: eksempel: visst Ida har kjøpt ein motorsykkel i gave til Per som ikkje Per veit om, skal Per kritisera og kritisera og kritisera...........osv. for det eine og det andre som er gale med Ida heilt til ho ikkje gidder å gi han presangen i og med at han blir aldri fornøyd uansett samme korleis ho er for det gagner ikkje, eller skal ho gi han presangen og igjen høra på kritisering, kritisering, kritisering....osv.?!

Gud dreper ingen, så då er svaret ditt ang. bryst-greiene uten mål og meining!

Gud har skapt oss med fornuft:) så det er ikkje slik du trur! men når ein blir frelst kjem Jesu fornuft inn i bildet og då er det opp til vår fornuft å takka ja til Hans fornuft eller stola kun på egen fornuft... ;)

ang. det med frukter: det samme som skjedde då Jesus vandra på jorda, for dei som får det med seg..... ;)
ingen bevis, berre teorier...Gud er størst!;) seier seg jo sjøl det!:D

det er ein sann Jesus og mange falske Jesus`er ;) dei troande kjenner Jesus, dei vantro kjenner Han ikkje...

bibelen er best! ;)

teori, teori, teori ;)

dei som vil vera i slekt med Julius skal få lov til det....;)

nei takk! :D
Antall ord: 2262

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

runehera skrev:
ok, korleis vil du eg skal sitera? :)
Det blir mer ryddig om man deler opp sitatene til hvert spørsmål, men i og med at du opererer med nummerering, så trenger du egentlig ikke å sitere i det hele tatt.
Han behandler alle likt i den sammenheng at dei Gud ser vil tar Han hensyn til etter deires vilje, og dei Gud ser ikkje vil tar Han også hensyn til etter deires vilje...Gud har ingen favoritter, Han tar kun hensyn til kva folk vil...
En allmektig skapning som Gud burde ha nok i topplokket til å forstå psykologien til de han selv har skapt. Du maler et sort/hvitt-bilde av både verden og det åndelige.

Men jeg har uansett illustrert for deg hvor forskjellige oppfatninger det finnes av Gud og Bibelen. Du har på ingen måte rett til å hevde at du tror "det rette". Du bruker akkurat de samme argumentene som andre troende.
2. nope, Jesus hylla ikkje i seg sjøl men Gud Fader...Jesus peikte alltid på Faderen i alle ting Han gjorde...
Jeg skrev ikke om Jesus, jeg skrev om Gud. Men uansett så er vel Jesus det samme som Gud. Gud, Jesus og den Hellige Ånd - Den Hellige Treenighet?
3. er ikkje så løye ein ser slik på det når blikket er festa mot menneskene og ikkje mot Jesus...
Dette er jo nettopp deres problem, at dere ikke evner å se rundt dere, bare "opp".
Prøv å sett deg litt inn i psykologi og mennesker, så vil du kanskje få noen aha-opplevelser. Det beste av alt er at dette ikke krever noe av deg annet enn å tenke.
ja, stolthet fører til fall... den som setter seg høgt skal settast lavt og den som opphøyer seg sjøl skal senkast ned... eksempel: Knut er sjøldiggar. kor mange venner trur du han får når han kun er opptatt av seg sjøl og ikkje folk rundt han?! visst ein har blikket festa på seg sjøl blir ein ofte veldig fortvila, fordi ein ser at ein er full av feil og mangler...med mindre ein er perfekt, som ingen er...ser ein derimot på andre blir ein ofte forvirra, men ser ein på Jesus blir ein forvandla...den slår aldri feil og har aldri slått feil! hjernevaska vil man bli uansett samme kva ein gjer eller ikkje gjer, for i verden bombarderes man med inntrykk og slike ting heile dagen lang...det som betyr noko er kven som hjernevasker eller kor hjernevaskinga kjem ifrå...om det er hjernevasking som er bra, eller om det er hjernevasking som er dårlig...er ikkje til å flykta for hjernevask...
Du går ut ifra at Gud eksisterer og at Jesus fortsatt lever. Dette finnes det ingenting som taler for. Det som finnes, derimot, er kunskap om psyken.
Så hvorfor velger du å tro på Jesus? Jeg kan forklare deg det enkelt og greit; du vil til Himmelen. Det er en egoistisk holdning. Du kan fint gjøre alt mulig godt i verden uten å tro på Jesus, men du velger å overse kunnskap og mennesker, og heller tro på ditt ego.

Hjernevasking er å effektivt gå inn for å prente inn en tro eller mening hos noen, helst ved hjelp av tvang. Hjernevasking pågår ikke i det daglige. Jeg skjønner at du sikter til TV f.eks. TV-en kan man slå av - noe jeg også ofte gjør når det kommer kristne programmer på skjermen.
Hvis man er litt smart, og tenker selv, så kan man fint stå imot hjernevask.
4. er ikkje så løye det når Guds Ord blir satt ut av kraft, er mulig det og...eksempel: ein ufrelst prest leser noko bibelvers...flokken sovner... ein frelst pastor leser noko bibelvers mens han er fylt opp av Den Hellige Ånd...flokken blir gira...
Jeg har vært borti all slags kristne mennesker som har forkynt sin tro, men aldri har det slått meg som annet enn eventyr. I voksen alder har jeg fått, og får stadig, nye beviser for at det også faktisk ER eventyr.
har ikkje tid å lesa alle versene, men leste dei første (1.Mos.1:25-26 kontra 1.Mos.2:18-19): kva som er motsigande der då?
Det ene hevder at mennesket ble skapt ETTER dyrene, mens det andre hevder at vi ble skapt FØR.
ang. Joh. 5,22 at Gud ikkje dømmer nokon: Jesus er Gud...:)
ang. Joh. 8,15 at Jesus ikkje dømmer nokon: visst du bryr deg om sammenhengene i forhold til desse versene ser du at dei utdyper hverandre: det er forskjellige typer dømming: to typer er: * dommens dag-dømming * mennesketypisk-dømming.
Skrev ikke du nettopp at Jesus tilba Gud, og at gud ikke er sjøldigger? Og her sier du at Jesus ER Gud?

Her kan du forresten se hvor forskjellig Bibelen tolkes av folk. Du kan ikke og skal ikke hevde at DU vet hva som er rett.
nope, Guds Ord utdyper hverandre...eksempel: visst Ole påstår at eit hus uten vindu som er låst ikkje har rom sjøl om han ikkje er inne i huset, får ikkje opp døra, og dermed ikkje ser rommene, betyr ikkje det at det ikkje er rom sjøl om han ikkje klarer å sjå rommene fordi han er forblinda...han må f.eks. bruka motorsag og skjera vekk deler av huset for å kunne sjå inn...med andre ord ødelegga noko for å få tilgang til å sjå inn...
Nok eksempler nå. Jeg har vist deg en rekke bibelvers, og du har ikke giddet å lese alle engang. Spesielt den første selvmotsigelsen jeg viste deg kan ikke bortforklares med at de "utfyller hverandre". Det er en regelrett kontinuitetsfeil, og beviser langt på vei at Bibelen er skrevet av mennesker.
handler ikkje om kva ein meiner eller ikkje meiner, men om kva ein veit eller ikkje veit...
Men du vet ikke, for du sitter ikke på noe dokumentasjon. Du tror du vet. Du "vet med deg selv". Psykologer kan forklare det annerledes, og din visshet slår sprekker. Mye av det du "vet" er dessuten bevist feil. Evolusjonen, jordens alder, og ikke minst menneskelige aspekter.
5. nope, ikkje i den sammenheng...
kjem an på kva ein legger i begrepet "dritt"? kan tolkast på mange måter det...
Nei, "dritt" kan ikke tolkes på så veldig mange måter. Slutt å vri deg unna, og svar på spørsmålet mitt.
6. www.mjl.no

halvsant det du skriver ang. lotto flaks-greiene. men eg må legga til dette: Gud hører bønnene til dei frelste lenge før dei ber dei og har på forhånd lagt til rette alt..."gud"feldig og ikkje tilfeldig for å setta ord på det... det samme gjelder fly-greiene...
Du gir meg en superkristen webside som bevis for at ekte mirakler forekommer? Dette er mennesker med nøyaktig samme tro som deg, så det blir det samme som om du bare skulle skrevet det selv. Jeg ba om bevis. Siden du hevder at ekte mirakler forekommer, så har du vel bevis?

Det andre du sier der tar igjen utgangspunkt i at Gud eksisterer, og er verdiløst som argument i denne sammenhengen. Du synser bare om hvordan Gud arbeider med bønner. Nok en billig bortforklaring. Jeg regner med det er derfor det finnes så mange kristne; fordi den tilbyr enkle svar på alt som enten ikke har noe svar, eller har et svar som ikke er bekjentgjort ennå. Slik var det med hvor dyr og mennesker kommer fra. Slik var det med tilblivelsen av jorden. Slik var det med verdensrommet. Alt dette vet vi mer om nå enn den gang Bibelen ble skrevet.

Ifølge Bibelen gikk solen rundt jorden f.eks. Dette er jo latterlig å tenke på i dag (men du tror det kanskje, siden Bibelen er Guds ord, og han ikke lyver?).
7. hjerta ditt, da innerste i deg, ber ofte om andre ting enn det som hodet ditt gjør eller i forhold til ordene dine (det du sier/skriver)...eksempel: Knut er forelska i Mari. Knut er veldig beskjeden og veldig sjenert. Mari går forbi han og skal til å gi han ein klem, Knut springer vekk, men han vil det egentlig ikkje...i sitt hjerta vil han ha ein klem av ho...
er ingen som tvinger deg til å tru heller...men den som ikke tror er allerede dømt...
er ikkje forskjellsbehandling det nei som eg har nevnt tidligare i innlegget...kjem nett an på kva ein legger i, kva ein definerer, "å elske" og "kjærlighet" det...;) mykje vranglære...
Hjertets oppgave er å frakte blod rundt i kroppen, og det inneholder ikke følelser. Alle følelsene vi har og får kommer fra hjernen.
Igjen tegner du verden i sort/hvitt. Følelseslivet er langt mer komplisert enn du skal ha det til, og hvis du leser litt psykologi vil du forstå det. Det er alltid omstendigheter rundt, det er alltid konsekvenser, det er alltid mye å veie for og imot for i tankene, man har alltid en livshistorie som farger de valgene man gjør. Mange er preget av hendelser tidligere i livet.

Din verden fortoner seg som en tegnefilm slik du fremstiller den ved eksempler.
Gud tar heller ingen liv...men kanskje ein ser det slik visst satan er eins gud...satan tar liv, Gud redder liv. koffor skulle Gud ha frelst menneskene gjennom Jesus visst Han hadde tatt liv?! hovudforskjellen på Gud og satan: Gud hjelper mennesker, satan ødelegger mennesker... så då er det opptil ein og kvar kven ein vil ha som Gud bevisst/ubevisst (ubevisst pga. satans løgn og bedrag som Gud advarer mot - til dei som elsker Ham). :)
Det eneste som gir liv til mennesker, er mennesker, og det eneste som tar livet av oss er at viktige kroppsfunksjoner slutter å fungere.
Guden din tar kanskje ikke fysisk livet av folk, men ifølge deg dømmer han dem til Helvete i evigheten. Ja, det er jo mye bedre.

Hitler advarte mot jødene også. De var også løgnere og onde. Din gud er igrunn slående lik Hitler på mange måter. Han tok heller ikke liv direkte, han dømte folk til et helvete i konsentrasjonsleir.

Nei, Satan er et kristent argument som brukes for å "uskadeliggjøre" de argumentene som blir brukt imot dem. Sier noen at evolusjonen beviser feil i Bibelen, så er det Satan som snakker gjennom dem, og Satan lyver. Mer har de ikke å si.
selvfølgelig! :D trøster meg faktisk med alt som står i Skriften... for eg skal ikkje gjera det som står i egen kraft - men i Den Hellige Ånd`s kraft... ;) i denne sammenheng virker Gud ved dei frelste sin vilje... :) enten er ein trell under satan, ellers er ein Kristi trell. og Kristi trell ELSKER eg å vera!!! :D :D ellers hadde eg fortsatt hatt satan som trell! smak og behag! ;)
Hva med å bare leve livet som en fri mann, og heller le av troen på både Gud og Satan?
ein sak er å vera tilgitt, ein anna sak er å vera plagd... ein vil jo ikkje pina seg sjøl heller ved å gjera slike ting... ;) og meir piner ein seg sjøl visst ein gjer slike ting når Gud er i personen... ;)
Det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg forsøker å vise deg hvor latterlig det opplegget er, og hvor lite "godt" det er hvis man tenker nøyere etter.
ang. selvmordsbomberne: nope, hadde det vore samme prinsipp hadde selvmordsbomberne bedd om unnskyldning, men dei fekk aldri tid til det...den heilhjerta unnskyldningen kommer først etterpå ein har gjort noko gale...og selvmordsbomberne trur at dei trur på Gud mens dei trur på satan...Guds gjerninger og satans gjerninger er veldig forskjellige, men visst ein blander Gud og satan ilag som samme person er det løgn - og løgnens far er satan, så då er det altså satan det er snakk om og ikkje Gud i den sammenheng...
Det sier du, selvmordsbombere sier noe annet. De "vet" at de er lovet en plass i Paradis om de utfører slike handlinger. Hvorfor tar de feil og ikke du?
Antall ord: 2058
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 64
Startet: 17 Mar 2008 17:23
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norge

Innlegg av Verbatim »

Det er svært mange beviser på evolusjonslæren, men hva med livets opprinelse?
hmm undres... :-k
Antall ord: 16
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:
runehera skrev:
veldig, veldig mykje...
Hva da?

dei 10 bud....dei 10 bud er djupt. f.eks. du skal ikkje driva hor = visst ein ser på ei kvinne med begjær har ein allerede drevet hor med henne i sitt hjerte.
(loven er til for å kjenna kva som er synd)
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av runehera »

misty-gutt skrev:
runehera skrev:men det står at ein skal gå fram i visdom og ha blikket festa på Jesus...det er eg også heilt enig med
Ja, og i den konkrete saken jeg fortalte om, så mener og vet jeg at jeg gikk frem i visdom, men også i lydighet. Guds omsorg og kjærlighet for mannen som var påvirket av demoniske krefter var det Gud selv som la på mitt hjerte, og det var det som var det viktige. Og du vet jo nå hvilken reaksjon jeg ble møtt med av den menigheten. Jeg kunne jo ha feiget ut der og da, da det ante meg at det kom til å bli bråk. Men jeg valgte altså riktig, og det fikk så være at jeg ble utstøtt, ja kastet på dør.
men blir dei mykje kun fortalt det av enkelttroande vil dei jo berre henga seg opp i det og ta avstand meir enn før...
Tror ikke at en skal undervurdere ufrelste mennesker. Du skal se at noen forstår at det jeg gjorde var det rette. Om noen mener det motsatte, eller ikke vil ha noen formening om det, ja så er de fri til å velge også det.
Husker at jeg som ufrelst leste om Paulus som irettesatte Peter. Syntes da at det var merkelig, hang meg opp i det, men det viste seg at det var en nyttig historie å få med seg.
Ellers fra vår tid, og uten sammenligning forøvrig. Du husker vel Knutby historien som var mye omtalt i media for noen år siden, det er vel ikke mange som ikke har fått med seg den saken. Hovedsaken blir da; at folk skal forstå at det blir gjort mye i Guds navn, også i menighetene, men som alikevel ikke er av Gud.

Nyttig lærdom, enkelt og greit.

er enig med at det var rett av deg å gjera det du gjorde på møte, men er uenig med at det er rett av deg å skriva slike ting - som er sanne ting (det er ikkje det det er snakk om) - blant ufrelste i og med at det er veldig uinnbydande for ufrelste når ein trekker fram feilene imotsetning til Jesus - som er perfekt...er her visdommen kjem inn i bildet og det å ha blikket festa på Jesus...

bibelen "undervurderer" jo ufrelste..."Uten meg kan dere ingenting gjøre." seier Jesus.
dei ufrelste er forblinda og trenger å vekkast opp, ikkje slik som oss frelste pga. Jesus...visst dei frelste holder seg nær til Jesus, Jesus er der, ein merker at Han er der, osv. slepper ein å anfekta seg...der me er svake er Han sterk...valget til frelse for dei ufrelste ligger ikkje i feil og mangler hos frelste, men i Jesu fullbragte verk på Golgata...
greit nok å sjå på enkelte bibelvers, men endo greiare å sjå på alt som står i sammenheng........:)

Guds Ord består ikkje i ord men i kraft.....:) er du åndsdøpt?
Antall ord: 503

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av runehera »

Queen Gorgo skrev:
runehera skrev:
misty-gutt skrev:
runehera skrev:
misty-gutt skrev:
Dette viser vel litt hvordan det står til i dagens "menigheter"

Tror min nådegave er å si sannheten og å være upoppulær i mange kretser, heh...

... hørtes ut som ein veldig kjødelig menighet når pastoren kan sei noko slikt...ei slags "kontroll"-ånd med han trur eg...
Dette var/er en karismatisk menighet som har ord på seg for å være en levende menighet.
Ble minnet om mye fra Bibelen, som er en åpen bok både for frelste og ufrelste, like etter denne erfaringen som jeg opplevde, rett nok for mange år siden nå, men...

Les det her:
Og skriv til engelen for menigheten i Sardes: Dette sier han som har de syv Guds ånder og de syv stjerner: Jeg vet om dine gjerninger, at du har navn av at du lever, og du er død.

Bli våken, og styrk det annet, som var på vei til å dø! for jeg har ikke funnet dine gjerninger fullkomne for min Gud.

Kom derfor i hu hvorledes du har lært og hørt, og ta vare på det og omvend deg! Dersom du da ikke våker, skal jeg komme som en tyv, og du skal ikke vite hva stund jeg kommer over deg.

Dog har du noen få navn i Sardes som ikke har smittet sine klær, og de skal gå med meg i hvite klær; for de er det verd.

Den som seirer, han skal således bli kledd i hvite klær, og jeg vil ikke utslette hans navn av livsens bok, og jeg vil kjennes ved hans navn for min Fader og for hans engler.

Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene!
Her ser vi hvor viktig det er for frelste mennesker å våkne opp på alvor, mens det ennå er tid for det. Som du ser så formaner Gud selv sovende kristne til å våkne opp!

heilt sant, spesielt visst dei virkelig trengst å vekkast opp...
Ett spørsmål;
Finnes det ingen kristne forumer der dere kan diskutere dette? Jeg tenker da på slike forum der man kan diskutere dette spesielt.
El er dere her for å omvende oss andre?
Ærlig..det begynner å kjede meg :mozilla_tongue:
hehe..gidder ikke engang lese hele innleggene deres :D

sikkert:)
eg er ikkje så veldig for å preika med kem som helst andre frelste innpå her, men eg må jo svara:)
eg kan desverre ikkje omvenda nokon, men eg kjenner ein som kan;)
skjønner eg godt;)
Antall ord: 430

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Re: Jehovas vitner

Innlegg av runehera »

izabel skrev:Jeg syntes at Jehovas Vitner skal finne seg et annet forum :mozilla_wink:

forskjellen på Jehova`s vitner og sanne frelste: Jehova`s vitner trur at gode gjerninger fører til himmelen, sanne frelste trur at Jesus fører til himmelen.
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:
runehera skrev:
ok, korleis vil du eg skal sitera? :)
Det blir mer ryddig om man deler opp sitatene til hvert spørsmål, men i og med at du opererer med nummerering, så trenger du egentlig ikke å sitere i det hele tatt.
Han behandler alle likt i den sammenheng at dei Gud ser vil tar Han hensyn til etter deires vilje, og dei Gud ser ikkje vil tar Han også hensyn til etter deires vilje...Gud har ingen favoritter, Han tar kun hensyn til kva folk vil...
En allmektig skapning som Gud burde ha nok i topplokket til å forstå psykologien til de han selv har skapt. Du maler et sort/hvitt-bilde av både verden og det åndelige.

Men jeg har uansett illustrert for deg hvor forskjellige oppfatninger det finnes av Gud og Bibelen. Du har på ingen måte rett til å hevde at du tror "det rette". Du bruker akkurat de samme argumentene som andre troende.
2. nope, Jesus hylla ikkje i seg sjøl men Gud Fader...Jesus peikte alltid på Faderen i alle ting Han gjorde...
Jeg skrev ikke om Jesus, jeg skrev om Gud. Men uansett så er vel Jesus det samme som Gud. Gud, Jesus og den Hellige Ånd - Den Hellige Treenighet?
3. er ikkje så løye ein ser slik på det når blikket er festa mot menneskene og ikkje mot Jesus...
Dette er jo nettopp deres problem, at dere ikke evner å se rundt dere, bare "opp".
Prøv å sett deg litt inn i psykologi og mennesker, så vil du kanskje få noen aha-opplevelser. Det beste av alt er at dette ikke krever noe av deg annet enn å tenke.
ja, stolthet fører til fall... den som setter seg høgt skal settast lavt og den som opphøyer seg sjøl skal senkast ned... eksempel: Knut er sjøldiggar. kor mange venner trur du han får når han kun er opptatt av seg sjøl og ikkje folk rundt han?! visst ein har blikket festa på seg sjøl blir ein ofte veldig fortvila, fordi ein ser at ein er full av feil og mangler...med mindre ein er perfekt, som ingen er...ser ein derimot på andre blir ein ofte forvirra, men ser ein på Jesus blir ein forvandla...den slår aldri feil og har aldri slått feil! hjernevaska vil man bli uansett samme kva ein gjer eller ikkje gjer, for i verden bombarderes man med inntrykk og slike ting heile dagen lang...det som betyr noko er kven som hjernevasker eller kor hjernevaskinga kjem ifrå...om det er hjernevasking som er bra, eller om det er hjernevasking som er dårlig...er ikkje til å flykta for hjernevask...
Du går ut ifra at Gud eksisterer og at Jesus fortsatt lever. Dette finnes det ingenting som taler for. Det som finnes, derimot, er kunskap om psyken.
Så hvorfor velger du å tro på Jesus? Jeg kan forklare deg det enkelt og greit; du vil til Himmelen. Det er en egoistisk holdning. Du kan fint gjøre alt mulig godt i verden uten å tro på Jesus, men du velger å overse kunnskap og mennesker, og heller tro på ditt ego.

Hjernevasking er å effektivt gå inn for å prente inn en tro eller mening hos noen, helst ved hjelp av tvang. Hjernevasking pågår ikke i det daglige. Jeg skjønner at du sikter til TV f.eks. TV-en kan man slå av - noe jeg også ofte gjør når det kommer kristne programmer på skjermen.
Hvis man er litt smart, og tenker selv, så kan man fint stå imot hjernevask.
4. er ikkje så løye det når Guds Ord blir satt ut av kraft, er mulig det og...eksempel: ein ufrelst prest leser noko bibelvers...flokken sovner... ein frelst pastor leser noko bibelvers mens han er fylt opp av Den Hellige Ånd...flokken blir gira...
Jeg har vært borti all slags kristne mennesker som har forkynt sin tro, men aldri har det slått meg som annet enn eventyr. I voksen alder har jeg fått, og får stadig, nye beviser for at det også faktisk ER eventyr.
har ikkje tid å lesa alle versene, men leste dei første (1.Mos.1:25-26 kontra 1.Mos.2:18-19): kva som er motsigande der då?
Det ene hevder at mennesket ble skapt ETTER dyrene, mens det andre hevder at vi ble skapt FØR.
ang. Joh. 5,22 at Gud ikkje dømmer nokon: Jesus er Gud...:)
ang. Joh. 8,15 at Jesus ikkje dømmer nokon: visst du bryr deg om sammenhengene i forhold til desse versene ser du at dei utdyper hverandre: det er forskjellige typer dømming: to typer er: * dommens dag-dømming * mennesketypisk-dømming.
Skrev ikke du nettopp at Jesus tilba Gud, og at gud ikke er sjøldigger? Og her sier du at Jesus ER Gud?

Her kan du forresten se hvor forskjellig Bibelen tolkes av folk. Du kan ikke og skal ikke hevde at DU vet hva som er rett.
nope, Guds Ord utdyper hverandre...eksempel: visst Ole påstår at eit hus uten vindu som er låst ikkje har rom sjøl om han ikkje er inne i huset, får ikkje opp døra, og dermed ikkje ser rommene, betyr ikkje det at det ikkje er rom sjøl om han ikkje klarer å sjå rommene fordi han er forblinda...han må f.eks. bruka motorsag og skjera vekk deler av huset for å kunne sjå inn...med andre ord ødelegga noko for å få tilgang til å sjå inn...
Nok eksempler nå. Jeg har vist deg en rekke bibelvers, og du har ikke giddet å lese alle engang. Spesielt den første selvmotsigelsen jeg viste deg kan ikke bortforklares med at de "utfyller hverandre". Det er en regelrett kontinuitetsfeil, og beviser langt på vei at Bibelen er skrevet av mennesker.
handler ikkje om kva ein meiner eller ikkje meiner, men om kva ein veit eller ikkje veit...
Men du vet ikke, for du sitter ikke på noe dokumentasjon. Du tror du vet. Du "vet med deg selv". Psykologer kan forklare det annerledes, og din visshet slår sprekker. Mye av det du "vet" er dessuten bevist feil. Evolusjonen, jordens alder, og ikke minst menneskelige aspekter.
5. nope, ikkje i den sammenheng...
kjem an på kva ein legger i begrepet "dritt"? kan tolkast på mange måter det...
Nei, "dritt" kan ikke tolkes på så veldig mange måter. Slutt å vri deg unna, og svar på spørsmålet mitt.
6. www.mjl.no

halvsant det du skriver ang. lotto flaks-greiene. men eg må legga til dette: Gud hører bønnene til dei frelste lenge før dei ber dei og har på forhånd lagt til rette alt..."gud"feldig og ikkje tilfeldig for å setta ord på det... det samme gjelder fly-greiene...
Du gir meg en superkristen webside som bevis for at ekte mirakler forekommer? Dette er mennesker med nøyaktig samme tro som deg, så det blir det samme som om du bare skulle skrevet det selv. Jeg ba om bevis. Siden du hevder at ekte mirakler forekommer, så har du vel bevis?

Det andre du sier der tar igjen utgangspunkt i at Gud eksisterer, og er verdiløst som argument i denne sammenhengen. Du synser bare om hvordan Gud arbeider med bønner. Nok en billig bortforklaring. Jeg regner med det er derfor det finnes så mange kristne; fordi den tilbyr enkle svar på alt som enten ikke har noe svar, eller har et svar som ikke er bekjentgjort ennå. Slik var det med hvor dyr og mennesker kommer fra. Slik var det med tilblivelsen av jorden. Slik var det med verdensrommet. Alt dette vet vi mer om nå enn den gang Bibelen ble skrevet.

Ifølge Bibelen gikk solen rundt jorden f.eks. Dette er jo latterlig å tenke på i dag (men du tror det kanskje, siden Bibelen er Guds ord, og han ikke lyver?).
7. hjerta ditt, da innerste i deg, ber ofte om andre ting enn det som hodet ditt gjør eller i forhold til ordene dine (det du sier/skriver)...eksempel: Knut er forelska i Mari. Knut er veldig beskjeden og veldig sjenert. Mari går forbi han og skal til å gi han ein klem, Knut springer vekk, men han vil det egentlig ikkje...i sitt hjerta vil han ha ein klem av ho...
er ingen som tvinger deg til å tru heller...men den som ikke tror er allerede dømt...
er ikkje forskjellsbehandling det nei som eg har nevnt tidligare i innlegget...kjem nett an på kva ein legger i, kva ein definerer, "å elske" og "kjærlighet" det...;) mykje vranglære...
Hjertets oppgave er å frakte blod rundt i kroppen, og det inneholder ikke følelser. Alle følelsene vi har og får kommer fra hjernen.
Igjen tegner du verden i sort/hvitt. Følelseslivet er langt mer komplisert enn du skal ha det til, og hvis du leser litt psykologi vil du forstå det. Det er alltid omstendigheter rundt, det er alltid konsekvenser, det er alltid mye å veie for og imot for i tankene, man har alltid en livshistorie som farger de valgene man gjør. Mange er preget av hendelser tidligere i livet.

Din verden fortoner seg som en tegnefilm slik du fremstiller den ved eksempler.
Gud tar heller ingen liv...men kanskje ein ser det slik visst satan er eins gud...satan tar liv, Gud redder liv. koffor skulle Gud ha frelst menneskene gjennom Jesus visst Han hadde tatt liv?! hovudforskjellen på Gud og satan: Gud hjelper mennesker, satan ødelegger mennesker... så då er det opptil ein og kvar kven ein vil ha som Gud bevisst/ubevisst (ubevisst pga. satans løgn og bedrag som Gud advarer mot - til dei som elsker Ham). :)
Det eneste som gir liv til mennesker, er mennesker, og det eneste som tar livet av oss er at viktige kroppsfunksjoner slutter å fungere.
Guden din tar kanskje ikke fysisk livet av folk, men ifølge deg dømmer han dem til Helvete i evigheten. Ja, det er jo mye bedre.

Hitler advarte mot jødene også. De var også løgnere og onde. Din gud er igrunn slående lik Hitler på mange måter. Han tok heller ikke liv direkte, han dømte folk til et helvete i konsentrasjonsleir.

Nei, Satan er et kristent argument som brukes for å "uskadeliggjøre" de argumentene som blir brukt imot dem. Sier noen at evolusjonen beviser feil i Bibelen, så er det Satan som snakker gjennom dem, og Satan lyver. Mer har de ikke å si.
selvfølgelig! :D trøster meg faktisk med alt som står i Skriften... for eg skal ikkje gjera det som står i egen kraft - men i Den Hellige Ånd`s kraft... ;) i denne sammenheng virker Gud ved dei frelste sin vilje... :) enten er ein trell under satan, ellers er ein Kristi trell. og Kristi trell ELSKER eg å vera!!! :D :D ellers hadde eg fortsatt hatt satan som trell! smak og behag! ;)
Hva med å bare leve livet som en fri mann, og heller le av troen på både Gud og Satan?
ein sak er å vera tilgitt, ein anna sak er å vera plagd... ein vil jo ikkje pina seg sjøl heller ved å gjera slike ting... ;) og meir piner ein seg sjøl visst ein gjer slike ting når Gud er i personen... ;)
Det har ikke noe med saken å gjøre. Jeg forsøker å vise deg hvor latterlig det opplegget er, og hvor lite "godt" det er hvis man tenker nøyere etter.
ang. selvmordsbomberne: nope, hadde det vore samme prinsipp hadde selvmordsbomberne bedd om unnskyldning, men dei fekk aldri tid til det...den heilhjerta unnskyldningen kommer først etterpå ein har gjort noko gale...og selvmordsbomberne trur at dei trur på Gud mens dei trur på satan...Guds gjerninger og satans gjerninger er veldig forskjellige, men visst ein blander Gud og satan ilag som samme person er det løgn - og løgnens far er satan, så då er det altså satan det er snakk om og ikkje Gud i den sammenheng...
Det sier du, selvmordsbombere sier noe annet. De "vet" at de er lovet en plass i Paradis om de utfører slike handlinger. Hvorfor tar de feil og ikke du?


beklager, men eg gidda ikkje ta meg tid til å svara...;) me kjem ikkje vidare alikavel...;) du står på ditt, eg står på mitt...

kjekt å læra ting gjennom å snakka med deg!:)
Antall ord: 2093

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links