Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Sol@ngelica skrev:Så mild og god gud dere tilber han tilgir alle?
46 Så sier Herren Gud: Jeg kaller en folkemengde sammen mot dem og overgir dem til mishandling og ran.
47 Folkemengden skal steine dem og hogge dem ned med sverd. Deres sønner og døtre skal de drepe, og husene skal de brenne opp.
48 Jeg gjør slutt på den skammelige utukten i landet. Alle kvinner skal ta lærdom av det og ikke lenger drive hor som dere.
49 Dere må selv ta ansvaret for deres skammelige ferd og bære straffen for den syndige avgudsdyrkelsen. Da skal dere sanne at jeg er Herren Gud.Esekiel
Kapittel 23

er du ikkje redd for å havna i helvete?
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Queen Gorgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 207
Startet: 05 Nov 2007 20:54
16

Innlegg av Queen Gorgo »

runehera skrev:
Sol@ngelica skrev:Så mild og god gud dere tilber han tilgir alle?
46 Så sier Herren Gud: Jeg kaller en folkemengde sammen mot dem og overgir dem til mishandling og ran.
47 Folkemengden skal steine dem og hogge dem ned med sverd. Deres sønner og døtre skal de drepe, og husene skal de brenne opp.
48 Jeg gjør slutt på den skammelige utukten i landet. Alle kvinner skal ta lærdom av det og ikke lenger drive hor som dere.
49 Dere må selv ta ansvaret for deres skammelige ferd og bære straffen for den syndige avgudsdyrkelsen. Da skal dere sanne at jeg er Herren Gud.Esekiel
Kapittel 23

er du ikkje redd for å havna i helvete?
Helvete er skapt av mennesket. finnes ikke
Antall ord: 131
Queen Gorgo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

runehera skrev:
Sol@ngelica skrev:Så mild og god gud dere tilber han tilgir alle?
46 Så sier Herren Gud: Jeg kaller en folkemengde sammen mot dem og overgir dem til mishandling og ran.
47 Folkemengden skal steine dem og hogge dem ned med sverd. Deres sønner og døtre skal de drepe, og husene skal de brenne opp.
48 Jeg gjør slutt på den skammelige utukten i landet. Alle kvinner skal ta lærdom av det og ikke lenger drive hor som dere.
49 Dere må selv ta ansvaret for deres skammelige ferd og bære straffen for den syndige avgudsdyrkelsen. Da skal dere sanne at jeg er Herren Gud.Esekiel
Kapittel 23

er du ikkje redd for å havna i helvete?
Helvete høres ut som et mer fritt sted enn i himmelen.
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Jehovas vitner

Innlegg av Jael »

Kimbara skrev: Dette viser bare hvor lite reflektert du er. Det finnes kristne som ikke er like fanatiske som deg, og det finnes mennesker som tror på Helvete uten å være kristne.
Anmerkninger og kommentarer vedrørende min refleksjonsevne og grad av fanatisme ser jeg ingen grunn til å svare på.

Hvis du leser ditt eget sitat av mitt innlegg, vil du se at jeg skriver at trusler om helvete ikke kan oppleves som trusler for dem som ikke tror på helvete.
Det blir overhodet ikke det samme. Du "advarer" (jeg vil si truer) etter din personlige overbevisning.


Hvis du leser mine innlegg, har jeg faktisk ikke skrevet noe her i tråden der jeg advarer folk mot helvete. Jeg griper simpelhet tak i diskusjonen om hvorvidt det å nevne fortapelsens mulighet er å anse som en trussel, og hvorvidt det skal være tillatt å ytre slike meninger.

Videre er fortapelsens mulighet like virkelig og håndgripelig for den kristne som muligheten for at mennesker kan bli avhengige av narkotika.

Til slutt var altså poenget med sammenligningen at det å advare mot noe fryktelig ikke automatisk kan stemples som "trusler" bare fordi det er en advarsel.
Hvis du ikke skjønner hva jeg mener her, så viser det nok en gang hvor lite reflekterende du er.
Hvis jeg ikke skjønner det du mener, så må du forklare deg selv nærmere. Å bruke hersketeknikker av den typen du gjør her ("hvis du ikke skjønner dette så er du dum"), hører ikke hjemme i en saklig debatt.
Hva har du å vinne på å "vinne" meg over til din religion da?
Ingenting. Å vinne deg for Kristus gir meg ingenting. Det er kun du som vinner noe på det.
Hjernevask foregår ved å regelrett prente inn noe i offeret, til offeret selv begynner å ha samme mening eller tankesett.


Og hvordan ser du for deg at jeg, evt andre kristne, gjør dette her på forumet, eller når vi prater med mennesker? Slik du legger det fram virker det som om det å høre andre legge fram sitt syn i en sak er hjernevasking. Og er det at mennesker endrer oppfatning utelukkende et resultat av hjernevasking, eller er det mulig at mennesker faktisk tar valg på grunnlag av argumentasjon, opplevelser, erfaringer og egen refleksjon?
Predikanter, kristne skoler, alt som predikerer religion på en ensidig måte slik som du gjør, er for meg forsøksvis hjernevask.
1. Gi eksempler på hva det vil si å forkynne noe på en ensidig måte.
2. Gi en begrunnelse for hvorfor dette skulle være definisjonen på hjernevask.
3. Forklar hvordan jeg her har preket ensidig - kom gjerne med eksempler.
4. Betyr det da at alle som argumenterer for sitt syn på "ensidig" måte driver med hjernevask? For eksempel representater for politiske partier?
Phø, for noe sprøyt. Du sier dette, men likevel er det for det meste trusler om Helvete dere kommer med i "felten".


Kan du vise til eksempler på dette?
Kan du vise til at disse eksemplene er overførbare på meg?
"Åja, du tror ikke nei, synd for deg, for da skal du brenne i Helvete. Men, men...nå har jeg advart deg.". Og med tanke på hva for et tankesett som har kommet tydelig fram her i andre innlegg, så fremstår dere ikke som veldig kjærlige mennesker.
Så hva er definisjonen på et "kjærlig" menneske for deg? Den som oppfører seg som en nikkedukke til alle dine meninger og som aldri våger si hva en mener? Er alle foreldre som advarer sine barn ukjærlige, for eksempel?
For meg er dere falske og lite selvstendige mennesker som prøver å smiske til den guden dere tror på ved å omvende folk - for å si det rett fram og ærlig.
Fint at du er ærlig. Med tanke på at det i kristendommen ikke er noe å vinne på å omvende folk, så tar du altså feil i din fordom om at vi prøver å smiske med Gud ved å omvende folk.

Videre kan du forklare hvorfor vi fremstår som falske og lite selvstendige.
Hadde dere nestekjærlighet hadde dere ikke forsøkt å indusere frykt og undertrykkelse på folk, dere hadde respektert dem for akkurat det de er, uten å mase og prøve å presse på deres tro.
Nestekjærlighet handler om å tale ærlig og våge å gi beskjed når noen er i ferd med å ødelegge seg selv. Dette er ikke å indusere undertrykkelse, men det kan sees på som et forsøk på å gi folk en sunn og begrunnet frykt som hjelper dem. For eksempel lærer en dykker å frykte havet - ikke på den måten at han er livredd - men på en sunn måte der han tar forholdsregler når han skal dykke.

Det er fullt mulig å ha respekt for mennesker som tror annerledes. Å ha respekt for et menneske er absolutt nødvendig. Derfor vil man også respektere dette mennesket ved å fortelle sannheten og gi det sjanse til å ta et valg. Å la være å fortelle de gode nyhetene ville virkelig være å ikke ha respekt eller kjærlighet for enkeltmennesket.
Slik dere har fremstilt det her, så dreier kristendommen seg om å ha stor kjærlighet til Gud, og å leve etter Jesu ord. En stor del av fritiden deres skal gå med til å "redde" folk fra å havne i Helvete, og dere kjemper imot Satans manipulerende kraft på forskjellige måter. Eller hva vil du vite? Historien?
Det er riktig at vi har stor kjærlighet til Gud og ønsker å leve etter Jesu ord, å omvende mennesker. Men kan du si hvorfor vi gjør dette? Du har tidligere gitt uttrykk for at du mener at vi gjør dette for å smiske for Gud - som om vi hadde noe å vinne på det.

Du kjenner sikkert også historien bak kristendommen i korte trekk. Spørsmålet er om du kan forklare hva disse begivenhetene betyr for kristne. Vet du hvorfor Jesus døde? Vet du hvem Jesus er? Vet du hva kristne håper på etter døden? Dette er ikke spørsmål for å teste deg, men for at du skal kunne teste deg selv og være ærlig med deg selv: Hvor mye vet jeg egentlig? Så kan du bestemme fritt om du vil lære mer, skrive svarene dine, lese selv eller leve videre med eventuelle fordommer.
(I tillegg kan jeg legge til at kristendommen innebærer å tenke minst mulig selv, forkaste vitenskap, fornekte fakta, ha et snevert verdensbilde, snevert menneskesyn, minimal kunnskap om psykologi og natur, og generelt stå fritt til å tråkke på alt som blir sagt imot dere ved bruk av dårlige argumenter og pekefingeren godt plantet i en eldgammel bok full av selvmotsigelser og feil).
Dette var mange påstander som ikke ble begrunnet med så mye som en liten fotnote, engang. Jeg utfordrer deg til å ta hvert enkelt punkt og argumentere for hvorfor du mener det er korrekt.
Kristendommen generelt går vel i korte trekk ut på å først og fremst tro på Gud og leve i tråd med de ti bud. Det man lærer på skolen er en god plattform å bygge videre på hvis man skulle være interessert.
Nei, dette er ikke hva kristendommen i korte trekk går ut på, selv om det kanskje er en del av kristendommen. Det er ikke dette som særpreger kristendommen. I stedet har du her beskrevet jødedommen.
Hvorfor er det en innskrenking?
Troen ER og SKAL være noe personlig. Det finnes absolutt ingen grunn til at den skal være offentlig og generell.
Du trekker inn et nytt ord her: "Generell". Jeg har aldri hevdet at kristendommen skal være generell, selv om det er ønskelig fra min side.

Det å kreve at troen skal være personlig og ikke en del av offentligheten er en innskrenkning, det ser du vel? Å skrenke inn troen fra det offentlige til det private er i seg selv en innskrenkning. Siden menneskerettighetene gir meg - og alle andre mennesker - rett til å tale offentlig om sin tro, innskrenker du menneskerettighetene til saudi-arabisk nivå når du hevder at troen skal være helt personlig.
Norge ble kristnet med sverdet - syns du det er riktig?
Hva har kristningen av Norge å gjøre med alle menneskers rett til å tale fritt og åpent om deres tro?
Ellers kan jeg si følgende: Norge var i stor grad allerede kristnet på Olav den helliges tid, så myten om at Norge ble kristnet med sverd er nettopp det - en myte. Videre: Jeg mener ikke at forkynnelse skal foregå med sverd, dette strider totalt i mot min tro.
Troens grunnpillar ble til i en helt annen tid. Nå lever vi i et sivilisert samfunn


Hvilke forskjeller finner du på denne "andre tiden" og vår egen tid?
Hva er det som definerer et samfunn som "sivilisert"?
Kan du ved hjelp av disse svarene så begrunne din indirekte påstand her?
og skal du komme med påstander slik du gjør, så forvent i det minste å kunne svare for deg skikkelig når du blir satt til veggs.


Gjør jeg ikke det da? Fortell heller hva som er galt med svarene mine, ikke bare si at det ikke er skikkelig. Jeg kan ikke endre på noe når jeg ikke vet hva feilen er. Videre kan jeg ikke se at jeg blir stilt til veggs - jeg har egentlig en opplevelse av at jeg stiller dine fordommer til veggs. Men det er kanskje to sider av samme sak?
Religion er på mange måter fordummende, og verden er absolutt ikke tjent med det.
Begrunn påstanden din.
Forklar hvordan du ser for deg at religion i tilfelle kan utryddes.
Hva skal vi gjøre med dem som holder fast på religion?
For det første er ikke religion noe som opptar alle.


Nei, men det opptar mange flere enn filmproduksjon... 89 prosent står som medlemmer i statskirken, ca 70% tar et aktivt valg om å døpe barna sine, ca 90% velger kirkelig begravelse. Alternativmesser trekker flere tusen mennesker, religionsdebattene på internett er brennhete og godt besøkt, på tv vises det synske show, kinoene sender DaVincikoden, bøker om religion som Richard Dawkins God Delusion oppnår enorm popularitet.... Dette i seg selv indikerer at religion er noe som opptat de aller, aller fleste på en eller annen måte.
For det andre; hvorfor tror du det er slik at religionen din er noe som angår så mange?


Se ovenfor. Kristendommen har ca 2 milliarder tilhengere verden over.
Opprinnelig angikk den bare folk i midtøsten. Her i nord var det noe helt annet som angikk folk før kristne kom med doktrinen sin og tvang folk til å leve etter den kristne lære.
Det første du skriver er helt riktig. De første året etter Jesu død var det bare folk i den romerske provinsen i Midtøsten som hadde hørt om dette. Men på få år hadde det spredt seg helt til Roma, Egypt, Bysants og Spania.
Jeg kan ikke se at dette skulle være et argument mot min påstand om at kristendommen spesielt og religion generelt er noe som opptar svært mange mennesker.
Din påstand om tvangskristning er en myte - Norge var i stor grad allerede kristnet, men Heilag Olav dreit på draget da han tvang de siste åsatruende til å underkaste seg.
Er det noen som induserer frykt og hat, så er det faktisk religiøse.
Begrunn påstanden din.
Når det er snakk om å undersøke ting grundig, så kan jeg ikke forstå at du har gjort det.


Javel? Hvorfor det?
Du er en av de som fornekter de fakta vi har her i verden til fordel for en bok med historier fra gammelt av.


Fortell meg hva jeg fornekter av fakta her i verden, og hvordan jeg gjør dette til fordel for en bok med gamle historier. Vis eksempler, og argumenter.
Hvorfor har ikke du satt deg inn i psykologi og annen vitenskap?
Jeg kan fortelle at jeg faktisk har studert psykologi, og at jeg er akademiker med seks års fartstid på universitetet, med to bachelorgrader innen religion, og nordisk litteratur, gresk, hebraisk og nørront språk, med mer.
Hvordan ble du kristen?
Jeg var Human-etiker med samme syn på kristne som du har her (ingenting av det du sier her sjokkerer meg, jeg har tenkt samme tanker selv). Jeg ønsker å studere religionsvitenskap og ta rotta på de kristne ved å argumentere med dem ut i fra bibelen. Jeg studerte flere religioner, og satte meg særlig inn i kvinnesynet i islam og fordypet meg i zen-buddhisme. Jeg leste koranen, edda, dhammapada og andre religiøse skrifter.

Til slutt kom turen til bibelen. Jeg leste gjennom Det nye testamentet, og oppdaget at alt det jeg trodde jeg visste om kristne og Jesus-preiket deres ikke var helt riktig. Jeg så omsorgen Jesus hadde for de svake, og jeg tenkte at slik han levde og hans etikk var det jeg ville rette livet mitt etter. Han var et forbilde.

Men jeg kunne ikke anta hans etiske lære og ha ham som forbilde hvis jeg trodde han ogs å var gal eller en løgner. Hvis jeg skulle følge ham, måtte jeg akseptere miraklene. Jeg måtte tro på Gud.

Det var en utfordring, for jeg trodde ikke på Gud, og jeg la det litt på is. Da jeg var ferdig med Det nye testamentet hadde jeg derimot lært at troen ikke er noe jeg skal klare, men at det er en gave jeg kan få fra Gud.

Så jeg tok sjansen.

En kveld, mutters alene og med låst dør, ba jeg i hemmelighet til Gud om at hvis han fantes, så måtte han gi meg tro.

Hvis jeg tok feil, ville ingen andre enn jeg selv vite hva tøys jeg hadde funnet på.

Men Gud svarte, og i det øyeblikket jeg ba, fikk jeg en opplevelse av at Jesus var der og jeg trodde i samme øyeblikk på Gud.

Omvendelsen min holdt jeg hemmelig i ett år. Det tok to år før jeg våget si det rett ut til familien min at jeg var blitt kristen.
Og igjen; forkynnelse er èn ting - trusler er noe annet. Hadde du sagt "Ifølge troen min vil du havne i Helvete..." istedet for "Du havner i Helvete...", så hadde saken stilt seg litt annerledes. Du driver ikke opplysning, du driver med falske konklusjoner for å drive folk til tro.
Hvor har jeg skrevet "du havner i helvete"? Vis meg.
Og er det ikke implisitt i det noen sier angående helvete, himmel eller andre trosutsagn at de er nettopp det - trosutsagn? Hvorfor skal jeg måtte spesifisere "i følge min tro"? Videre er altså kristendommen den eneste sannheten, den gjelder ikke bare meg. Men jeg har ingenting i mot å legge til " i følge min tro" for å forklare at jeg prater om religiøs tro.
Det får jeg stadig vekk bruk for, merkelig nok. Og det i en helt vanlig hverdag.
Nei.
En modig påstand. Kjenner du meg og mitt liv? Kan du begrunne ditt "nei"? Jeg måtte faktisk bruke disse kunnskapene da jeg skulle skrive kjørelogg for leiebilen jeg leide, fordi jeg hadde glemt å registrere avstandene enkelte ganger.
Som sagt kan du ikke likestille religion med politikk, miljø, osv. Politikk og forurensing er reellt, og vi vet det gir en virkning på det samfunnet vi lever i. Tro derimot, er TRO.
Du må lese argumentene mine nøyere. Det er ikke snakk om å likestille politikk og miljø som vesenslikt med religion. Det er snakk om å få fram at de er likestilte når det gjelder retten til å ytre seg fritt.
Men det er faktisk ikke slik at kristen tro er "bare tro", altså en antagelse, en gjetning. Frasen "kristen tro" indikerer faktisk å holde noe for sant med god grunn. "Tro" når det gjelder religion handler ikke om antagelser og luftige gjetninger, men velbegrunnet viten.
Jeg har ikke sagt jeg verdsetter reklame, men selv det er jo noe håndfast, og heldigvis fremsetter de ikke trusler om at du havner i Helvete hvis du ikke kjøper produktet deres.


Hva med reklamer som fremsetter "trusler" om at du kan bli invalid hvis du glemmer belte i bilen, eller at du kan få kreft av å røyke?
Du har rett til å si hva du vil, for all del, men det betyr ikke at det ikke går an å tenke seg om litt på forhånd.
Helt sant. Det man sier skal man ha dekning for, og man skal si det på en saklig måte. Men jeg tier ikke med det som er sant fordi noen ikke liker budskapet eller føler seg støtt når jeg sier at kristendommen er den eneste sannheten. Jeg mener tvert i mot at det å utfordre mennesker på denne måten kan være fruktbart - og lede til gode samtaler der begge parter får tenkt seg om og utfordret sitt ståsted. Det er jo det som skjer i vår diskusjon her, er det ikke?
Budskapet er i seg selv ikke en god ting, men spesielt måten det blir lagt fram på er forkastelig.
Utdyp disse to meningene dine. Hva er budskapet jeg sender, hvorfor er det ikke bra og på hvilken måte er presentasjon forkastelig?
Som sagt så kan du påstå at Gud er en stor ost og holder til i Paris for alt jeg bryr meg, men da forventer jeg at du har belegg for det.


Har jeg gitt deg inntrykk av at jeg ikke har belegg for påstandene mine?
Verden bremses opp av folk som ukritisk forkynner universelle "sannheter" uten å ha belegg for det. Det skader ikke å ha et åpent sinn.
Som sagt: hvor har jeg gitt inntrykk av at jeg ikke har belegg for påstandene mine? Så langt har jeg vel egentlig ikke påstått så veldig mye, men grepet mer tak i dine påstander - som så langt har vært uten belegg. Åpent sinn gjelder også deg - tør du åpne sinnet og utforske kristendommen? Hvorfor/ hvorfor ikke?
Man kan diskutere hvorvidt ytringsfriheten går for langt enkelte ganger.
Når gjør den det?
Gjelder dette kristendommen?
Er det din påstand at ytringsfriheten må begrenses? I hvilken grad? Hvorfor?
Vi diskuterer allerede.


Vi diskuterer først og fremst ytringsfriheten og hva kristendom handler om. Kristendommens sannhet var kanskje utgangspunktet for denne tråden, men avsporingene har vært mange. Jeg ser helst at en ny, frisk tråd blir opprettet, så blir det kanskje litt mer oversiktelig og ordentlig.
Mitt krav om grunnlaget for deres proklamasjon av "sannheten" kom som en følge av påstandene tråden startet med.
Hva er ditt krav om grunnlaget, da?
Antall ord: 3153

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

reina skrev:som jeg har forstått det skapte gud menneskene i sitt bilde.dvs.at vi alle er en del av gud.
Gud skapte Adam = mennesket, alle mennesker, i sitt bilde, ja i sin lignelse. Men ikke alle vet dette, eller vil akseptere denne sannhet, og en kan spørre, hvorfor? Men den som leter finner, og svaret på dette er ikke så langt unna slik som mange tror at det er.
gud betyr energi etter det jeg vet
Gud Fader har ved sin Sønn, Jesus Kristus, vist oss sitt sanne vesen. Alt vi trenger finner vi i ham. Opprøret mot Gud, det at vi brøt hans lover har ført oss bort fra Gud. Men ved Jesus gir Gud Fader selv oss lov til å vende tilbake til ham. Og det er en gave, en nåde så stor at vi vel ikke kan fatte det fullt ut her i denne verden. Men våg å tro det helt og fullt, og en ny verden av dimensjoner vil åpne seg.
jeg ser på menneskene som ett sandkorn på en strand.hvert sandkorn er ett menneske.alle sandkorn er forskjellige,men alle er nødvendige for å skape stranden.
Det synes jeg var en fin lignelse. Si at du er et sandkorn på en strand, og jeg et sandkorn på en annen strand. Men sandkorn kan drifte langt, og når det kommer flere sandkorn til stranden, ja da gleder alle de andre sandkornene seg for og med de nyankomne. :)
.jeg personlig tror at å gjøre forskjell på mennesker pga tro å livs stil.skaper uro og krig,som igjen skaper helvete.
Jeg tror at det er menneskets syndenatur som skaper all elendighet, uro, krig, ja alskens uvesen. Her kommer mørkets makter også inn i bildet og "hjelper" menneskene i sin ferd mot natt og mørke.
Jeg tror at grådighet, jag etter penger, makt og slikt, og det at mange ikke kjenner den sanne Gud, at det er grunnen til at verden er slik den er. Menneskenes problemer er av åndelig art, på vei uten samfunn med den sanne Gud i denne fallne verden. Den himmelen som nå er over oss, med alle stjerner og planeter samt jorden skal forgå, men Guds Ord skal inngenlunde forgå.
så fins det ett helvete,blir det skapt her på jorden å ingen andre steder.
Mye ondt skaper menneskene her på jorden, sant, men så lenge en er her ja så finnes det håp. Det gjør det ikke i helvetet dvs. de fortaptes sted.
å tro at sin vei er den rette og at andre er fortapt.er vel det samme som å si at du gjør deg større enn gud ved å fordømme mangfoldet han skapte!(en filosofisk tanke jeg har om dette emnet)åpne ditt hjerte å gå i fred med skaper verket
Kan bare si at min vei ikke var den rette. Men derimot så er Jesu vei den rette. Han har både sagt og bevist i kraft for meg at hans ord er sanne. - Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.

Ja, det er mer enn mulig å gå i fred med Gud.
Antall ord: 533
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Sol@ngelica skrev:Ja jeg ser det, bare en stor haug med selvmotsigelser hele bibelen.
Selvmotsigelse mellom Esekiel og Johannes 3, 16 tenker du på?

Hvis du ser på disse to skriftstedene, så er de faktisk sammenfallende. Hver den som ønsker evig liv skal få evig liv. Hver den som ikke ønsker evig liv slipper evig liv.

Gud er Livet. Uten ham finnes det ikke liv. Den som heller vil dyrke andre guder tar da et valg hvor h*n sier nei til Livet.

I Esekiel - riktignok i et profetisk syn - har menneskene sagt nei til Livet.
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 64
Startet: 17 Mar 2008 17:23
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norge

Innlegg av Verbatim »

Det er mye i Bibelen som tyder på at den ikke fortjener sin ære som "guds bok"
blant annet:

2Mos 31,14
14 Dere skal holde sabbaten; den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.

5Mos 21,18
18 Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, 19 da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen 20 og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» 21 Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt.

3Mos 20,10
10 Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.

5Mos 22,23
23 Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, 24 skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.

5Mos 22,11
11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff, ull og lin.

3Mos 20,27
27 Når en mann eller kvinne har en dødningeånd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines; det hviler blodskyld på dem.

3Mos 20,13
13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

Dette er ikke det jeg assosierer med jesus/gud. Tror man bare må se bort i fra bibelen? :mozilla_undecided:
Antall ord: 376
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Verbatim skrev:Det er mye i Bibelen som tyder på at den ikke fortjener sin ære som "guds bok"
blant annet:

2Mos 31,14
14 Dere skal holde sabbaten; den skal være hellig for dere. Den som vanhelliger sabbaten, må dø. Hver den som gjør noe arbeid på den, han skal utryddes av sitt folk.

5Mos 21,18
18 Når en mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham, 19 da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de eldste i byen 20 og si til dem: «Denne sønnen vår er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier. Ødsel og drikkfeldig er han også.» 21 Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av frykt.

3Mos 20,10
10 Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.

5Mos 22,23
23 Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, 24 skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.

5Mos 22,11
11 Du skal ikke gå i klær som er vevd av to slags stoff, ull og lin.

3Mos 20,27
27 Når en mann eller kvinne har en dødningeånd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines; det hviler blodskyld på dem.

3Mos 20,13
13 Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

Dette er ikke det jeg assosierer med jesus/gud. Tror man bare må se bort i fra bibelen? :mozilla_undecided:

Bibelen består av to hoveddeler: Det gamle testamentet og Det nye testamentet.

Det gamle testamentet betyr "den gamle pakt" eller "den gamle avtale", og viser til jødenes lov. Det var en avtale de inngikk med Gud, og de fikk et sett med bud som de skulle forholde seg til for å overholde avtalen.

Det nye testamentet betyr "den nye avtale" og viser til kristnes lære. Vi har en ny avtale med Gud enn den jødene hadde. Vi har ingen lov som vi må holde for å oppfylle avtalen. Vår avtale er at Jesus oppfylte denne gamle loven på vår vegne, fordi menneskene ikke er i stand til det selv. Vår avtale er at vi kun ved å tro på Jesus og det han har gjort, så får vi adgang til Gud.

Sitatene du viser til hører til den gamle pakt, som Jesus har oppfylt for oss kristne. Denne gamle avtalen viser hvor hellig Gud er. Selv det som for oss ikke virker galt i det hele tatt er faktisk alvorlige brudd på Kjærlighetens prinsipper.

Gud er Kjærlighet. Og kjærligheten særmerkes ved at den ikke søker sitt eget. Når menneskene søker seg selv og sin egen rettferdighet, da vender vi oss til vårt eget og er ikke i kjærligheten.

Når menneskene vender seg bort fra Gud vender vi oss bort fra Livet. Livet har sitt opphav i Gud, han er Kilden til Livet. Å vende seg bort fra ham medfører derfor døden.

Disse gamle lovene konkretiserer denne konsekvensen, som er helt naturlig. Den som bryter forbindelsen med Livets Kilde, den dør.

Men Gud vet at vi ikke er i stand til å opprettholde denne forbindelsen på egenhånd. Frelse ved å holde Guds Lov er umulig, som du sikkert ser. Derfor har Gud selv kommet til jorden som et menneske og hold sin egen lov på vår vegne.
Antall ord: 702

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
reina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mar 2008 18:15
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fer alt æ veit,norge

Innlegg av reina »

tja..hva skjer da,hvis vi plukker bort alle religioner,alle profeter,jesus å mere til.så setter vi mennesket på bar bakke..kun med seg selv å ett åpent hjerte.vil ikke gud ha hentet oss inn?gud har jo gitt oss ett løfte igjennom dåpen/eller i skapelses prossesen på at vi er enestående alle en del av guds helhet.må vi virkelig ha religion da?min oppfatning er at mennesket har gjort sin egen innvirkning på bibelen,gjennom generasjon etter generasjon.å følge noens andres skrevne ord,blir for meg litt skremmende.jeg tror gud må kjennes å føles,ikke leses...ingen forteller en nyfødt kalv hvor melken er...den bare vet det...sånn tror jeg det er med oss å...gå i fred :mozilla_smile:
Antall ord: 131
reina

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Verbatim
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 64
Startet: 17 Mar 2008 17:23
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norge

Innlegg av Verbatim »

Jael skrev:

Bibelen består av to hoveddeler: Det gamle testamentet og Det nye testamentet.

Det gamle testamentet betyr "den gamle pakt" eller "den gamle avtale", og viser til jødenes lov. Det var en avtale de inngikk med Gud, og de fikk et sett med bud som de skulle forholde seg til for å overholde avtalen.

Det nye testamentet betyr "den nye avtale" og viser til kristnes lære. Vi har en ny avtale med Gud enn den jødene hadde. Vi har ingen lov som vi må holde for å oppfylle avtalen. Vår avtale er at Jesus oppfylte denne gamle loven på vår vegne, fordi menneskene ikke er i stand til det selv. Vår avtale er at vi kun ved å tro på Jesus og det han har gjort, så får vi adgang til Gud.

Sitatene du viser til hører til den gamle pakt, som Jesus har oppfylt for oss kristne. Denne gamle avtalen viser hvor hellig Gud er. Selv det som for oss ikke virker galt i det hele tatt er faktisk alvorlige brudd på Kjærlighetens prinsipper.

Gud er Kjærlighet. Og kjærligheten særmerkes ved at den ikke søker sitt eget. Når menneskene søker seg selv og sin egen rettferdighet, da vender vi oss til vårt eget og er ikke i kjærligheten.

Når menneskene vender seg bort fra Gud vender vi oss bort fra Livet. Livet har sitt opphav i Gud, han er Kilden til Livet. Å vende seg bort fra ham medfører derfor døden.

Disse gamle lovene konkretiserer denne konsekvensen, som er helt naturlig. Den som bryter forbindelsen med Livets Kilde, den dør.

Men Gud vet at vi ikke er i stand til å opprettholde denne forbindelsen på egenhånd. Frelse ved å holde Guds Lov er umulig, som du sikkert ser. Derfor har Gud selv kommet til jorden som et menneske og hold sin egen lov på vår vegne.
Så alle kan egentlig gjøre som de vil, gud har gitt mennesket det vi trenger for å evig å holde hans pakt?
viss gud har skjønt at vi ikke kunne oppretholde pakten, og derfor har fullgjort pakten for oss? Så bøver vi ikke lenger utøve religion da?
Antall ord: 375
Hvis ingenting er noe, blir noe da ingenting?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Jehovas vitner

Innlegg av Kimbara »

Jael skrev: Anmerkninger og kommentarer vedrørende min refleksjonsevne og grad av fanatisme ser jeg ingen grunn til å svare på.
Du fremstår som til dels fanatisk, men det ble lagt fram litt feil av meg, det beklager jeg.
Hvis du leser ditt eget sitat av mitt innlegg, vil du se at jeg skriver at trusler om helvete ikke kan oppleves som trusler for dem som ikke tror på helvete.
Det trenger ikke har ikke noe å si. Jeg tror ikke på Helvete, men opplever likevel at den fremgangsmåten mange kristne har, er å utstede trusler. Uansett hvor reell trusselen er, så er det like fullt en trussel.
Hvis du leser mine innlegg, har jeg faktisk ikke skrevet noe her i tråden der jeg advarer folk mot helvete. Jeg griper simpelhet tak i diskusjonen om hvorvidt det å nevne fortapelsens mulighet er å anse som en trussel, og hvorvidt det skal være tillatt å ytre slike meninger.


Jeg har heller ikke sagt noe om at du har skrevet noe slikt her i tråden, men siden du forsvarer dette så sterkt, så regner jeg med at du enten gjør/ha gjort, eller kommer til å gjøre det.
Dette har som sagt ikke noe med meningsytring å gjøre. Det som er essensen her er hvordan mange religiøse påtar seg rollen som allviter og griper personlig inn ved å fremsette trusler. Uansett om det er på "Guds vegne", så er dette en ganske forkastelig ting å gjøre.
Videre er fortapelsens mulighet like virkelig og håndgripelig for den kristne som muligheten for at mennesker kan bli avhengige av narkotika.


For den kristne ja, og her kommer det jeg skriver om at troen er og bør/skal være på et personlig plan inn.
Til slutt var altså poenget med sammenligningen at det å advare mot noe fryktelig ikke automatisk kan stemples som "trusler" bare fordi det er en advarsel.


Det kommer som sagt an på hvordan det fremlegges.
Hvis jeg ikke skjønner det du mener, så må du forklare deg selv nærmere. Å bruke hersketeknikker av den typen du gjør her ("hvis du ikke skjønner dette så er du dum"), hører ikke hjemme i en saklig debatt.
Med at du er lite reflekterende mener jeg at du ikke ser ut til å ha tenkt over at det for mange kan oppfattes som trusler, og istedet valser ivei med din egen kristne agenda.
Ingenting. Å vinne deg for Kristus gir meg ingenting. Det er kun du som vinner noe på det.
Så hvorfor denne iveren etter å frelse folk? Jeg sier ikke at du har gjort noe slik akkurat nå, men du forsvarer det, derfor spør jeg slik.
Du skrev lengre opp her at "Vårt mål som kristne bør være å vinne mennesker for Jesus". Hva mente du med det?
Og hvordan ser du for deg at jeg, evt andre kristne, gjør dette her på forumet, eller når vi prater med mennesker? Slik du legger det fram virker det som om det å høre andre legge fram sitt syn i en sak er hjernevasking. Og er det at mennesker endrer oppfatning utelukkende et resultat av hjernevasking, eller er det mulig at mennesker faktisk tar valg på grunnlag av argumentasjon, opplevelser, erfaringer og egen refleksjon?


Jeg sier ikke at dere driver med hjernevask, jeg sier at det minner om det. Og jeg må nok en gang få presisere at de fleste kristne innlegg jeg har lest her, ikke kun forkynner sitt syn på ting, de legger det fram som en gitt sannhet. Da går plutselig meningsytringen over i doktrine og konklusjoner uten belegg.

Jeg sier heller ikke at mennesker utelukkende endrer oppfattning på grunn av hjernevask. Verden er selvfølgelig langt mer nyansert enn som så.

1. Gi eksempler på hva det vil si å forkynne noe på en ensidig måte.
2. Gi en begrunnelse for hvorfor dette skulle være definisjonen på hjernevask.
3. Forklar hvordan jeg her har preket ensidig - kom gjerne med eksempler.
4. Betyr det da at alle som argumenterer for sitt syn på "ensidig" måte driver med hjernevask? For eksempel representater for politiske partier?
1. Å forkynne noe på en ensidig måte er å kun ta utgangspunkt i sin egen tro, fremlegge den som en sannhet, fremfor å ha en litt mer reflekterende fremgangsmåte og ta i betraktning de feilene og selvmotsigelsene som faktisk er påvist i Bibelen (for eksempel).

2. Dette kan minne om hjernevask fordi det er slik hjernevask ofte blir utført - presse den informasjonen og de meningene man vil ha fram inn i hodene på folk. Jeg sier ikke at det er slik overalt, men det finnes mange lukkede menigheter og sektliknende grupperinger som driver på slik. Da oftest på barn. Levende Ord er vel et slik eksempel vil jeg tro (dette blir bare en påstand fra min side, da jeg ikke vet så mye om dem i skrivende øyeblikk...rett meg gjerne om jeg tar feil ;)).

3. Jeg beklager, jeg blandet litt sammen med innleggene til Runehera, som jeg hadde en liknende diskusjon med. Du kan bytte ut "du" med "de", og siden du ser ut til å forsvare den måten å preke på, så gjelder forsåvidt argumentet på en måte.

4. Jeg har ikke sagt at de driver med hjernevask, men at mye av det kan virke som forsøksvis hjernevask, det står jeg for. Ja, dette gjelder også en del politiske partier, hvor det aktivt benyttes løgner og bortforklaringer av andre partiers agenda.
Kan du vise til eksempler på dette?
Kan du vise til at disse eksemplene er overførbare på meg?


Runehera skrev tidligere i denne tråden "den breie vei som fører til fortapelsen, og den smale vei som fører til himmelen Wink". Det er ett eksempel.
Dette eksempelet er overførbart til deg fordi du forsvarer det.

Så hva er definisjonen på et "kjærlig" menneske for deg? Den som oppfører seg som en nikkedukke til alle dine meninger og som aldri våger si hva en mener? Er alle foreldre
som advarer sine barn ukjærlige, for eksempel?
Hvis man er et kjærlig menneske så har man respekt for andre i det minste.
Ingen er tjent med å være nikkedukke, og det er derfor jeg forsøker å få folk til å tenke selv framfor å leve etter gamle religioner og skrifter. Jeg vet ikke helt hvor iherdig kristen du er (mulig jeg har generalisert deg litt), men for eksempel Runehera er slik.

Det er forskjell på å advare folk mot reelle trusler, og å advare mot deler av en personlig tro.
Fint at du er ærlig. Med tanke på at det i kristendommen ikke er noe å vinne på å omvende folk, så tar du altså feil i din fordom om at vi prøver å smiske med Gud ved å omvende folk.
Alle kristne gjør nok ikke det, men veldig mange gir meg det inntrykket. Hvorfor ellers være så besatt av å få folk over på "sin side"? Var det ikke Jesus som sa at dere skulle spre ordet og frelse folk? Og ble det ikke samtidig sagt "vend det andre kinn til"? Hva lever du etter?
Videre kan du forklare hvorfor vi fremstår som falske og lite selvstendige.
Falske fordi de fleste kristne (det blir jo egentlig litt feil å si "dere", siden det er så mange forskjellige tolkninger) ser ut til å prøve å fremstå som reddende engler fordi religionen deres sier at de skal det. Lite selvstendige fordi dere følger skriftene på en nesten naiv måte, og alle forsøk fra utenforstående på å reflektere rundt troen deres blir avfeid med bibelsitater og doktriner.
Dette gjelder selvsagt ikke alle, men det er et gjennomgående fenomen.
Hvorfor leve etter reglene til en Gud vi ikke vet om finnes, hvis man er selvstendig? Hvorfor søke enkle svar i en gammel bok fremfor å sette seg mer inn i hvordan verden, psykologien og naturen fungerer?
Nestekjærlighet handler om å tale ærlig og våge å gi beskjed når noen er i ferd med å ødelegge seg selv. Dette er ikke å indusere undertrykkelse, men det kan sees på som et forsøk på å gi folk en sunn og begrunnet frykt som hjelper dem. For eksempel lærer en dykker å frykte havet - ikke på den måten at han er livredd - men på en sunn måte der han tar forholdsregler når han skal dykke.
Din definisjon på å "ødelegge seg selv" kommer vel fra religionen din og troen på Gud. Jeg syns det virker som mange kristne mener at alle som ikke er kristne ødelegger seg selv. Dette er ikke nestekjærlig, det er ignorant.
Religioner er undertrykkende i mer eller mindre grad. Her overses gjerne menneskelige aspekter til fordel for en eller annen Gud og hans vilje.

Og igjen er det forskjell på å frykte reelle ting og å frykte elementer i en tro.
Det er fullt mulig å ha respekt for mennesker som tror annerledes. Å ha respekt for et menneske er absolutt nødvendig. Derfor vil man også respektere dette mennesket ved å fortelle sannheten og gi det sjanse til å ta et valg. Å la være å fortelle de gode nyhetene ville virkelig være å ikke ha respekt eller kjærlighet for enkeltmennesket.
Jeg er enig i det første, men du skal ikke si at du forteller om sannheten når du forteller om din religion. Det er en "sannhet" for deg, men ikke nødvendigvis i virkeligheten. Det er bare å være hoverende.
Nok en gang kommer det litt an på hvordan man velger å legge det fram.
Det er riktig at vi har stor kjærlighet til Gud og ønsker å leve etter Jesu ord, å omvende mennesker. Men kan du si hvorfor vi gjør dette? Du har tidligere gitt uttrykk for at du mener at vi gjør dette for å smiske for Gud - som om vi hadde noe å vinne på det.
Mange gjør det nok for å smiske, mens andre igjen gjør det i god tro. Du er nok en av de som gjør det i god tro, men kjernen i det hele blir ikke mye forandret fordèt.
Du kjenner sikkert også historien bak kristendommen i korte trekk. Spørsmålet er om du kan forklare hva disse begivenhetene betyr for kristne. Vet du hvorfor Jesus døde? Vet du hvem Jesus er? Vet du hva kristne håper på etter døden? Dette er ikke spørsmål for å teste deg, men for at du skal kunne teste deg selv og være ærlig med deg selv: Hvor mye vet jeg egentlig? Så kan du bestemme fritt om du vil lære mer, skrive svarene dine, lese selv eller leve videre med eventuelle fordommer.
Jesus var en påstått profet som antakeligvis levde rundt år null. For dere var han Guds sønn som etter sigende ble sendt til Jorden av Gud for å bøte for menneskers synder (det blir vel ikke direkte beskrevet hva disse syndene var, og hvorfor det var synder). Dere sier at Jesus døde for å frelse menneskene, et offerlam for å gi oss en sjanse til så og si.
Kristne tror jo på Paradis, og håper på å havne der etter døden. Nøyaktig hva som venter der varierer vel vil jeg tro.

Jeg er alltid åpen for å lære mer om det meste, og for meg er kristendommen interessant på grunn av det psykologiske og historiske aspektet. Hvorfor velger mennesker å tro? Hvorfor ble kristendommen til?
Dette var mange påstander som ikke ble begrunnet med så mye som en liten fotnote, engang. Jeg utfordrer deg til å ta hvert enkelt punkt og argumentere for hvorfor du mener det er korrekt.
Jeg setter ting litt på spissen, og det er litt dårlig diskusjonsetikk ;)
Men at dere forkaster vitenskap og fakta, det er sant. Evolusjonen og alderen på Jorda er to eksempler.
Minimal kunnskap om psykologi gir seg til kjenne ved troen på paranormale fenomener innen kristendommen, gjengmentalitet, lite innblikk i hvordan mennesker tenker og handler (dere liker å dele opp ting i "godt" og "ondt", Gud og Satan), osv.

Nei, dette er ikke hva kristendommen i korte trekk går ut på, selv om det kanskje er en del av kristendommen. Det er ikke dette som særpreger kristendommen. I stedet har du her beskrevet jødedommen.
Vel, det er mange forskjellige tolkninger. Hva mener du er særtrekkene?
Du trekker inn et nytt ord her: "Generell". Jeg har aldri hevdet at kristendommen skal være generell, selv om det er ønskelig fra min side.

Det å kreve at troen skal være personlig og ikke en del av offentligheten er en innskrenkning, det ser du vel? Å skrenke inn troen fra det offentlige til det private er i seg selv en innskrenkning. Siden menneskerettighetene gir meg - og alle andre mennesker - rett til å tale offentlig om sin tro, innskrenker du menneskerettighetene til saudi-arabisk nivå når du hevder at troen skal være helt personlig.
Det er innskrenkende overfor de kristne, men overfor alle andre, de som ikke er kristne, er dette en befrielse. Det at vi har en statskirke f.eks. er noe som henger igjen fra gammelt av, og er absolutt ikke en nødvendighet i dag. Du kan fint få lov å både tro og å snakke om troen din, for all del, men det bør være noe personlig. Hvorfor dette sterke behovet for å spre troen din forresten?
Hva har kristningen av Norge å gjøre med alle menneskers rett til å tale fritt og åpent om deres tro?
Fordi de som trodde på norrøn mytologi ble fratatt denne retten, noe som ifølge deg ikke skal skje.
Ellers kan jeg si følgende: Norge var i stor grad allerede kristnet på Olav den helliges tid, så myten om at Norge ble kristnet med sverd er nettopp det - en myte.
Kan du vise at dette er en myte?
Hvilke forskjeller finner du på denne "andre tiden" og vår egen tid?
Hva er det som definerer et samfunn som "sivilisert"?
Kan du ved hjelp av disse svarene så begrunne din indirekte påstand her?


Jeg burde kanskje sagt "et mer avansert og utviklet samfunn". I tiden de store religionene ble til var ikke kunnskapsnivået like høyt som i dag, naturlig nok. Religioner oppstod av samme grunn som spøkelseshistorier oppstår. Det vi ikke har svar på, det lager vi et svar på. Dette er noe jeg prøver å sette meg dypere inn i, men det er tunge studier.
Gjør jeg ikke det da? Fortell heller hva som er galt med svarene mine, ikke bare si at det ikke er skikkelig. Jeg kan ikke endre på noe når jeg ikke vet hva feilen er. Videre kan jeg ikke se at jeg blir stilt til veggs - jeg har egentlig en opplevelse av at jeg stiller dine fordommer til veggs. Men det er kanskje to sider av samme sak?


Jeg siktet til generelle påstander som kristendommen kommer med; at jorden er skapt på seks dager, at Satan lokker oss, at evolusjonen ikke finner sted, osv. Jeg ordla meg litt feil i farten, så jeg beklager misforståelsen der ;)
Begrunn påstanden din.
Forklar hvordan du ser for deg at religion i tilfelle kan utryddes.
Hva skal vi gjøre med dem som holder fast på religion?
Som tidligere nevnt fornekter religioner som kristendommen og islam vitenskap og fakta (og ofte psykologi og andre menneskelige aspekter), slik gammel doktrine gjør at utviklingen i verden bremses opp.

Jeg sier ikke at religion skal utryddes (jeg får en følelse av at du sikter til Holocaust her nå), men det er viktig å opplyse folk, slik at overtro ikke blir nødvendig. Antallet religiøse er på vei ned, og det er en god ting.
De som holder fast på religion får bare gjøre det, jeg er ikke tilhenger av å nekte folk å tro, men det er selvfølgelig ønskelig at det ikke bedrives ukritisk prat om "sannheter" og fornektelse av fakta.

Nei, men det opptar mange flere enn filmproduksjon... 89 prosent står som medlemmer i statskirken, ca 70% tar et aktivt valg om å døpe barna sine, ca 90% velger kirkelig begravelse. Alternativmesser trekker flere tusen mennesker, religionsdebattene på internett er brennhete og godt besøkt, på tv vises det synske show, kinoene sender DaVincikoden, bøker om religion som Richard Dawkins God Delusion oppnår enorm popularitet.... Dette i seg selv indikerer at religion er noe som opptat de aller, aller fleste på en eller annen måte.


Det at folk står som medlemmer i statskirken, døper barna sine og gravlegges på kristent vis, er ikke ensbetydende med at disse menneskene faktisk ER kristne. Det er tradisjoner. Selv er jeg både døpt og konfirmert kristelig, men har ikke noen kristen familie, og er selvfølgelig langt ifra kristen selv.
Alternativmesser er heller ikke noe spesielt kristent eller religiøst, og trekker nok mennesker fordi det er spennende og annerledes.

Man kan si at religion er noe som berører de fleste, men ikke dermed sagt opptar dem.
Se ovenfor. Kristendommen har ca 2 milliarder tilhengere verden over.


Ja, men hvorfor tror du det er slik?
Det første du skriver er helt riktig. De første året etter Jesu død var det bare folk i den romerske provinsen i Midtøsten som hadde hørt om dette. Men på få år hadde det spredt seg helt til Roma, Egypt, Bysants og Spania.
Jeg kan ikke se at dette skulle være et argument mot min påstand om at kristendommen spesielt og religion generelt er noe som opptar svært mange mennesker.
Din påstand om tvangskristning er en myte - Norge var i stor grad allerede kristnet, men Heilag Olav dreit på draget da han tvang de siste åsatruende til å underkaste seg.
Du kan jo reflektere litt over hvordan religion sprer seg, og hvorfor. Se det i lys av tiden slik spredning pågikk, sett det opp mot det generelle utdanningsnivået, hvem som styrte skolene, og hvem som hadde makten.
Tvangskristning kan foregå både åpenlyst og mer subtilt. At vi hadde kristendom som fag på skolen tidligere er faktisk tvangskristning i relativt liten skala.
Begrunn påstanden din.
Det snakkes om Helvete, og at man kommer dit om man ikke tror.
Også har vi selvfølgelig mange av stridighetene rundt om i verden. Krisen i midtøsten for eksempel - religion. Det krangles tilsynelatende om landområder, men det er på grunn av forskjellige religiøses syn på hva som ble lovet dem av landområder av Gud, og på grunn av de "hellige" stedene det kryr av der.
Javel? Hvorfor det?


Hvordan kan du ellers feste din lit til en religion som prøver å avlive fakta om naturen, mennesket og jorden?
Fortell meg hva jeg fornekter av fakta her i verden, og hvordan jeg gjør dette til fordel for en bok med gamle historier. Vis eksempler, og argumenter.


Jeg vil tro du, siden du er kristen og forsvarer Guds ord, at du fester din lit til Bibelen, dermed forkaster du for eksempel evolusjonslæren.
Ved ditt snakk om "sannhet" forkaster du vitenskapen, og ved det kristne syn på menneskers begrensede frie vilje (Satan som frister), fornekter du også psykologien.
Jeg kan fortelle at jeg faktisk har studert psykologi, og at jeg er akademiker med seks års fartstid på universitetet, med to bachelorgrader innen religion, og nordisk litteratur, gresk, hebraisk og nørront språk, med mer.
Ok, hvordan vil du si Satan passer inn i psykologien? Hvordan vil du avkrefte at psyken vår lett kan overbevise seg selv om at noe er "ekte" bare man vil det selv? Eller hva med den høyst psykologiske og sannsynlige årsaken til at troen på Gud først oppstod?
Jeg var Human-etiker med samme syn på kristne som du har her (ingenting av det du sier her sjokkerer meg, jeg har tenkt samme tanker selv). Jeg ønsker å studere religionsvitenskap og ta rotta på de kristne ved å argumentere med dem ut i fra bibelen. Jeg studerte flere religioner, og satte meg særlig inn i kvinnesynet i islam og fordypet meg i zen-buddhisme. Jeg leste koranen, edda, dhammapada og andre religiøse skrifter.

Til slutt kom turen til bibelen. Jeg leste gjennom Det nye testamentet, og oppdaget at alt det jeg trodde jeg visste om kristne og Jesus-preiket deres ikke var helt riktig. Jeg så omsorgen Jesus hadde for de svake, og jeg tenkte at slik han levde og hans etikk var det jeg ville rette livet mitt etter. Han var et forbilde.

Men jeg kunne ikke anta hans etiske lære og ha ham som forbilde hvis jeg trodde han ogs å var gal eller en løgner. Hvis jeg skulle følge ham, måtte jeg akseptere miraklene. Jeg måtte tro på Gud.

Det var en utfordring, for jeg trodde ikke på Gud, og jeg la det litt på is. Da jeg var ferdig med Det nye testamentet hadde jeg derimot lært at troen ikke er noe jeg skal klare, men at det er en gave jeg kan få fra Gud.

Så jeg tok sjansen.

En kveld, mutters alene og med låst dør, ba jeg i hemmelighet til Gud om at hvis han fantes, så måtte han gi meg tro.

Hvis jeg tok feil, ville ingen andre enn jeg selv vite hva tøys jeg hadde funnet på.

Men Gud svarte, og i det øyeblikket jeg ba, fikk jeg en opplevelse av at Jesus var der og jeg trodde i samme øyeblikk på Gud.

Omvendelsen min holdt jeg hemmelig i ett år. Det tok to år før jeg våget si det rett ut til familien min at jeg var blitt kristen.
Det høres ut som om du har funnet din nisje, og det unner jeg deg selvfølgelig, men hvordan kan du påstå at Gud svarte? Hvis det var ved at du plutselig ble troende, kan ikke dette like gjerne ha vært på grunn av ditt eget ønske om dette. Hvis du først ba til Gud om dette, så vil jeg tro det lå et sterkt ønske der fra din side.

Og hvis du har studert Bibelen, så er du sikkert også klar over alle selvmotsigelsene (jeg viste noen av disse i et tidligere innlegg til Runehera). Hvordan vil du forklare disse? Hva er grunnen til at du valgte å tro på den kristne lære framfor de fakta vitenskapen legger fram?
Hvor har jeg skrevet "du havner i helvete"? Vis meg.
På grunn av din forsvarsposisjon gikk jeg ut ifra at du også prater i slike ordlag. Hvis jeg tar feil så beklager jeg.
Og er det ikke implisitt i det noen sier angående helvete, himmel eller andre trosutsagn at de er nettopp det - trosutsagn? Hvorfor skal jeg måtte spesifisere "i følge min tro"? Videre er altså kristendommen den eneste sannheten, den gjelder ikke bare meg. Men jeg har ingenting i mot å legge til " i følge min tro" for å forklare at jeg prater om religiøs tro.
Så hva er problemet med å gjøre det? Før man har dokumentasjoner og bevis skal man ikke snakke om noe som om det er en sannhet. Det blir rett og slett misledende og, som jeg skrev i sted, fordummende.
En modig påstand. Kjenner du meg og mitt liv? Kan du begrunne ditt "nei"? Jeg måtte faktisk bruke disse kunnskapene da jeg skulle skrive kjørelogg for leiebilen jeg leide, fordi jeg hadde glemt å registrere avstandene enkelte ganger.
Jeg syns det stod "det får MAN bruk for...". My bad :)
Du må lese argumentene mine nøyere. Det er ikke snakk om å likestille politikk og miljø som vesenslikt med religion. Det er snakk om å få fram at de er likestilte når det gjelder retten til å ytre seg fritt.
Men det er faktisk ikke slik at kristen tro er "bare tro", altså en antagelse, en gjetning. Frasen "kristen tro" indikerer faktisk å holde noe for sant med god grunn. "Tro" når det gjelder religion handler ikke om antagelser og luftige gjetninger, men velbegrunnet viten.
Nja, det blir likevel ikke på samme måte. Ihvertfall ikke når det er snakk om å fremlegge sannheter.
I det siste du skriver tar du rett og slett feil. Tro handler aldri om viten. Tro er tro nettopp fordi det ikke er velbegrunnet. Viten har gode grunner.
Hvis kristendommen har så rett som du påstår, så burde det kunne falsifiseres, testes, bevises, men det kan ikke det. Tvert imot.

Troende kan tro de vet, men det blir ikke mer sant av den grunn.
Hva med reklamer som fremsetter "trusler" om at du kan bli invalid hvis du glemmer belte i bilen, eller at du kan få kreft av å røyke?


Vel, heller ikke disse er alltid like ærlige i sin fremgangsmåte, men nok en gang er det altså snakk om høyst reelle ting, og ikke en tro. Advarselen på røykpakker har en god begrunnelse, og det er lungekreft. Lungekreft vet vi eksisterer, og det forskes intenst på området hver dag. Vi vet at røyking øker risikoen for dette, og dette har vi studier som viser.

Så må du også se hva truslene om Helvete stammer fra (om vi skal tro Runehera) - at man ikke følger Guds ord. Diktaturisk. Innskrenket frihet. Det er ikke bare en advarsel om Helvete, det er en trussel om at hvis man ikke følger Guds vilje, så kastes man i Helvete.
Helt sant. Det man sier skal man ha dekning for, og man skal si det på en saklig måte. Men jeg tier ikke med det som er sant fordi noen ikke liker budskapet eller føler seg støtt når jeg sier at kristendommen er den eneste sannheten. Jeg mener tvert i mot at det å utfordre mennesker på denne måten kan være fruktbart - og lede til gode samtaler der begge parter får tenkt seg om og utfordret sitt ståsted. Det er jo det som skjer i vår diskusjon her, er det ikke?
Her er du selvmotsigende. Du sier man skal ha god dekning for ting man sier, men likevel snakker du like iherdig om din "sannhet" uten å ha noe dekning for det.

Men ja, jeg er helt enig, diskusjoner bærer nesten alltid frukt ved at begge parter (forhåpentligvis) lærer av hverandre og om seg selv. (så håper jeg bare at jeg ikke blir så ivrig at jeg fremsetter for mange "satt på spissen"-utsagn ;)).
Utdyp disse to meningene dine. Hva er budskapet jeg sender, hvorfor er det ikke bra og på hvilken måte er presentasjon forkastelig?
Altså, det kristne budskap har mye positivt i seg, men det som ødelegger er alt rundt. Det oppfordres til å følge en diktaturisk gud, følge regler som ofte er tvetydige (du skal ikke slå ihjel...men hva om det gjelder livet?), osv.
Presentasjonen har jeg vist hvorfor er forkastelig. Det fremsettes mer eller mindre subtile trusler, og det tales i store ordlag om sannheter som vi enten vet er feil, eller unulig kan vite noe om.
Har jeg gitt deg inntrykk av at jeg ikke har belegg for påstandene mine?


Du kan jo prøve å bortforklare evolusjonen, selvmotsigelsene i Bibelen, og bevise Guds eksistens?
Som sagt: hvor har jeg gitt inntrykk av at jeg ikke har belegg for påstandene mine? Så langt har jeg vel egentlig ikke påstått så veldig mye, men grepet mer tak i dine påstander - som så langt har vært uten belegg. Åpent sinn gjelder også deg - tør du åpne sinnet og utforske kristendommen? Hvorfor/ hvorfor ikke?
Du har ikke direkte påstått så mye, men i din tro ligger det påstander som du gir utrykk for å være enig i. For eksempel snakket ditt om "sannhet".

Jeg har et åpent sinn, og en del av dette er å ikke høre til noen religion eller tro i det heletatt. Jeg er ikke troende (man trenger ikke å ha troen for å ha et åpent sinn i forhold til en tro), men jeg har interesse av psykologien som ligger bak tro, og grunnlaget for å faktisk tro.
Jeg er ikke så åpen for alt direkte prat om sannheter innen troens verden.
Når gjør den det?
Gjelder dette kristendommen?
Er det din påstand at ytringsfriheten må begrenses? I hvilken grad? Hvorfor?
For eksempel har vi saker der ytringsfriheten misbrukes til å spre propaganda. Nynazistgruppa Vigrid ble jo kjent for dette f.eks., da de la frem manipulerte eventyr med nazistisk innhold.
Jeg sier ikke at dette er direkte galt, men det kan diskuteres.

Innen kristendommen (og andre religioner) gjøres mye av det samme med måten ting legges fram på. Som allerede nevnt et utall ganger; snakket om "sannhet".

Jeg påstår ikke noe som helst i denne sammenhengen, men sier at det kan diskuteres. Jeg vet ikke helt hvor jeg står i den saken ennå, da jeg er både for og imot.
Hva er ditt krav om grunnlaget, da?
Simpelten at det fremlegges et grunnlag (?).
Antall ord: 4888
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Jeg er overbevist om at det finnes en uskapt skaper av alle ting, en som har satt alt i gang og en som er evig i sitt vesen. Denne karakteren kan ha relasjon til mennesker, men befinner selv i en annen dimensjon enn oss mennesker når det gjelder tid og rom.

I likhet med de fundamentale lovene innenfor fysikken (Ohms-/newtons lover osv), så finnes det noe som heter for guds lover. Man kan f.eks. ikke se elektrisitet, man ser kun effekten av dette ved målinger og observasjoner. De samme prinsippene spiller inn når det gjelder Guds lover.

Livet i seg selv er en stor og fantastisk effekt av Gud, som også senere tids forskning har vist - at strukturen av DNA og celler har en helt unik og kompleks sammensetning slik at man ikke kan overlate det til tilfeldigheter. Dette er noe Charles Darwin og hans medsammensvorne ikke visste da de presenterte Artenes Opprinnelse og evolusjonsteorien. Darwin gikk så langt som å hevde at hvis vitenskapen engang skulle motbevise cellens simpelhet slik som beskrevet i Artenes Opprinnelse, ville han tro at det faktisk fantes en overnaturlig skaper.

Så hvorfor er det likevel så mange som ikke vil tro og regelrett hater Gud? Har du noengang hørt noen si at vedkommende hater elektrisitet? Det hadde hørtes veldig tåpelig ut.. tvert imot. Elektrisitet gir lys, varme og mye positivitet oss. Mange sier at de hater Gud og guds bud, men hvordan kan noen egentlig si at èn hater Gud og hans bud? Det blir heller like tåpelig som man skulle si èn hater elektrisitet og tyngdekraft.
Antall ord: 271
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

runehera skrev:
Sol@ngelica skrev:Så mild og god gud dere tilber han tilgir alle?
46 Så sier Herren Gud: Jeg kaller en folkemengde sammen mot dem og overgir dem til mishandling og ran.
47 Folkemengden skal steine dem og hogge dem ned med sverd. Deres sønner og døtre skal de drepe, og husene skal de brenne opp.
48 Jeg gjør slutt på den skammelige utukten i landet. Alle kvinner skal ta lærdom av det og ikke lenger drive hor som dere.
49 Dere må selv ta ansvaret for deres skammelige ferd og bære straffen for den syndige avgudsdyrkelsen. Da skal dere sanne at jeg er Herren Gud.Esekiel
Kapittel 23

er du ikkje redd for å havna i helvete?
Igjen....skal man virkelig gå å være redd for å havne i helvete hele livet??
Det høres jo fornuftig ut, og bruke tiden på det......
Ja da blir man happy.... (les- masse ironi her nå, for den som ikke fattet det) :mozilla_cool:
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Jael »

Verbatim skrev:Så alle kan egentlig gjøre som de vil, gud har gitt mennesket det vi trenger for å evig å holde hans pakt?
Uansett hva vi har gjort galt, så har Gud gitt mennesket det vi trenger for å evig holde hans pakt, ja. Det eneste vi trenger å gjøre, er å godta tilbudet. Det vi da sier ja til, er at Kjærligheten får ta bolig i oss med hele sin fylde, slik at vi kan forandres innenfra litt etter litt.

Hver gang vi gjør noe galt fra dette øyeblikk av, vil vi falle ut av denne nye avtalen. Men hvis vi søker om fornyelse, da vil den fornyes. Derfor er kristendommen et liv i daglig ransakelse og omvendelse. Hver dag må vi se på hva vi har gjort, be om tilgivelse og få fornyet vårt fellesskap med Gud.
viss gud har skjønt at vi ikke kunne oppretholde pakten, og derfor har fullgjort pakten for oss? Så bøver vi ikke lenger utøve religion da?
Det eneste du behøver, er å godta avtalen og la Kjærligheten få bolig i deg. Kjærligheten er ikke bare en følelse av ekstase og glede. Av og til merker vi ikke noen følelse. Kjærligheten er å ikke søke sitt eget. Kjærligheten er å alltid søke andres beste. Kjærligheten er selvoppofrelse.

Denne kjærligheten har Mesteren Jesus vist oss i praksis, og ved å se på hans liv og hans lære kan vi selv arbeide og la kjærligheten som bor i oss forandre oss til nye mennesker.

Å tro på Gud og inngå denne avtalen med ham handler ikke om at vi skal utøve religion. Vi skal la kjærligheten bo i oss og vi skal la oss selv bli tjenere for kjærligheten - ikke fordi vi har noe som helst å vinne på det - men fordi vi selv er elsket og fordi vi har del i kjærligheten.
Antall ord: 325

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

G80 skrev:
runehera skrev:
Sol@ngelica skrev:Så mild og god gud dere tilber han tilgir alle?
46 Så sier Herren Gud: Jeg kaller en folkemengde sammen mot dem og overgir dem til mishandling og ran.
47 Folkemengden skal steine dem og hogge dem ned med sverd. Deres sønner og døtre skal de drepe, og husene skal de brenne opp.
48 Jeg gjør slutt på den skammelige utukten i landet. Alle kvinner skal ta lærdom av det og ikke lenger drive hor som dere.
49 Dere må selv ta ansvaret for deres skammelige ferd og bære straffen for den syndige avgudsdyrkelsen. Da skal dere sanne at jeg er Herren Gud.Esekiel
Kapittel 23

er du ikkje redd for å havna i helvete?
Igjen....skal man virkelig gå å være redd for å havne i helvete hele livet??
Det høres jo fornuftig ut, og bruke tiden på det......
Ja da blir man happy.... (les- masse ironi her nå, for den som ikke fattet det) :mozilla_cool:

ein har virkelig grunn til å vera redd når ein driter i Gud, men om ein ikkje driter i Gud blir ein frelst og slepper denne byrden...
så bruker altså ikkje tiden på det, som frelst! :D
har aldri vore lykkeligare som frelst i forhold til som ufrelst tidligare faktisk! ;) (hadde gjerne vore litt meir seriøs eg også visst ting hadde blitt tatt seriøst her :D)
Antall ord: 235

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links