Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Jael
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 10 Jan 2007 19:33
17
Blitt takket: 1 gang

Re: Jehovas vitner

Innlegg av Jael »

Kimbara skrev:
Du fremstår som til dels fanatisk, men det ble lagt fram litt feil av meg, det beklager jeg.
Det er helt greit. Jeg synes ikke det er ille å bli kalt litt fanatisk (ikke veldig fanatisk, engang), men er nysgjerrig på hvorfor du mener at jeg virker slik? Hva legger du i ordet "fanatisme"?
Det trenger ikke har ikke noe å si. Jeg tror ikke på Helvete, men opplever likevel at den fremgangsmåten mange kristne har, er å utstede trusler. Uansett hvor reell trusselen er, så er det like fullt en trussel.
Hvis en trussel om noe ikke-eksisterende fremsettes, er det da en trussel? Hvis noen truer meg med etevleh eller qwerty, da vil jeg ikke føle meg særlig truet. Jeg føler meg ikke truet når muslimer advarer meg mot helvete. Jeg føler meg kun truet når folk fremsetter trusler som går på liv og helse.
Jeg har heller ikke sagt noe om at du har skrevet noe slikt her i tråden, men siden du forsvarer dette så sterkt, så regner jeg med at du enten gjør/ha gjort, eller kommer til å gjøre det.
"Jeg er riv ruskende uenig med deg, men vil forsvare din rett til å ytre det". Sier dette, nokså frie sitatet, deg noe? Det at jeg forsvarer menneskers rett til å advare mot helvete betyr ikke at jeg er enig i fremgangsmåten, at jeg selv har advart mot helvete eller noen gang kommer til å gjøre det.
Dette har som sagt ikke noe med meningsytring å gjøre. Det som er essensen her er hvordan mange religiøse påtar seg rollen som allviter og griper personlig inn ved å fremsette trusler. Uansett om det er på "Guds vegne", så er dette en ganske forkastelig ting å gjøre.
Det som er forkastelig, er å sette seg i Guds sted og fordømme mennesker til helvete, det har du helt rett i. Intet menneske, uansett kristen eller ei, kan gi seg selv denne retten. Men å advare om at det finnes et helvete, og fortelle hva som kan kvalifisere til å komme dit, er en annen ting.
Begge disse ytringene er beskyttet av ytringsfriheten, enten vi liker det eller ikke. Hvis vi har innsigelser til det som blir sagt, må vi argumentere mot det. Hvorfor kan ikke et menneske sette seg i Guds sted og avsi en helvetesdom? Eller hvorfor kan ikke religiøse informere om sin tros lære og advare mot det som kan ødelegge mennesker?
Med at du er lite reflekterende mener jeg at du ikke ser ut til å ha tenkt over at det for mange kan oppfattes som trusler, og istedet valser ivei med din egen kristne agenda.
Hva gir deg inntrykk av at jeg ikke har tenkt over at det kan oppfattes slik? Jeg tar aktivt del i dine påstander, går inn i dem og gir mine motargumenter. Å være reflektert er ikke synonymt med å gi deg rett, men å vurdere dine utsagn kritisk og utfordre deg tilbake med motargumenter hvis jeg har noen, eller innse at jeg kanskje tar feil. Jeg ser at trusler om helvete kan oppfattes som reelle trusler for den som tror på slikt og er usikker på sin stilling framfor Gud. Men jeg snakker om ateisten som ikke tror på helvete. Der vet jeg av egen erfaring som ateist at snakk om helvete ikke oppfattes truende.
Ingenting. Å vinne deg for Kristus gir meg ingenting. Det er kun du som vinner noe på det.
Så hvorfor denne iveren etter å frelse folk? Jeg sier ikke at du har gjort noe slik akkurat nå, men du forsvarer det, derfor spør jeg slik.
Iveren bunner i to ting som er nøye knyttet sammen: Det jeg har fått (den kristne tro) er så fantastisk at jeg ikke synes det er rettferdig at jeg holder den for meg selv. Det handler om kjærlighet for mine medmennesker: Jeg vil at de skal ha det like godt som meg. Det eneste som driver kristne er kjærligheten.
Du skrev lengre opp her at "Vårt mål som kristne bør være å vinne mennesker for Jesus". Hva mente du med det?
Å vinne et menneske for Jesus er å gi dette menneske den største gave, en uendelig verdifull skatt: Et liv i samfunn med Gud. Og det er et liv som aldri tar slutt. Å vinne mennesker for Jesus handler om å hjelpe dem hjem til Faren som inderlig ønsker å gi dem alt som er godt.
Jeg sier ikke at dere driver med hjernevask, jeg sier at det minner om det. Og jeg må nok en gang få presisere at de fleste kristne innlegg jeg har lest her, ikke kun forkynner sitt syn på ting, de legger det fram som en gitt sannhet. Da går plutselig meningsytringen over i doktrine og konklusjoner uten belegg.
En meningsytring kan gjerne gis i form av doktrine og konklusjon uten belegg. Men jeg er enig i at det vekker større interesse om det følger med litt argumentasjon. Derimot er det også mulig å bruke den første, ubegrunnede påstanden som en tankevekker som kan lede ut i en fruktbar samtale der argumentasjon og dialog kommer til sin rett.
1. Å forkynne noe på en ensidig måte er å kun ta utgangspunkt i sin egen tro, fremlegge den som en sannhet, fremfor å ha en litt mer reflekterende fremgangsmåte og ta i betraktning de feilene og selvmotsigelsene som faktisk er påvist i Bibelen (for eksempel).
Er det ikke mer fruktbart å la hver part først få fremme sitt syn ensidig, og så stille hverandre spørsmål som reflekterer og belyser eventuelle problemstillinger? Du fremmer jo her selv en ensidig meningsytring: At det finnes feil og selvmotsigelser i bibelen. Dette verken dokumenterer du, eller reflekterer over.
2. Dette kan minne om hjernevask fordi det er slik hjernevask ofte blir utført - presse den informasjonen og de meningene man vil ha fram inn i hodene på folk. Jeg sier ikke at det er slik overalt, men det finnes mange lukkede menigheter og sektliknende grupperinger som driver på slik. Da oftest på barn. Levende Ord er vel et slik eksempel vil jeg tro (dette blir bare en påstand fra min side, da jeg ikke vet så mye om dem i skrivende øyeblikk...rett meg gjerne om jeg tar feil ;)).
Det finnes helt klart sekter som gjør bruk av såkalt hjernevasking. Men dette handler ikke først og fremst om budskap (selv om det kan gjelde det også) men om metode. For at noe slikt skal kunne gjennomføres må man evne å isolere medlemmene og slik sett kun få dem til å høre det man vil de skal høre, og overbevise dem. Det er på ingen måte mulig på et åpent diskusjonsforum på nettet.
Levende Ord har de siste årene åpnet seg veldig, og er nok mindre sekterisk enn før.
Sekter kan selvsagt fokusere på barn, men det er helst voksne som blir ofre for deres arbeid. Barn blir med på lasset sammen med foreldrene (noe som kan være ille nok), men utvikler ofte egen evne til selvstendig tenkning og gjør opprør i tenårene.
3. Jeg beklager, jeg blandet litt sammen med innleggene til Runehera, som jeg hadde en liknende diskusjon med. Du kan bytte ut "du" med "de", og siden du ser ut til å forsvare den måten å preke på, så gjelder forsåvidt argumentet på en måte.
Mange diskusjoner her og der fører ofte til sammenblandinger, så det er greit. Det jeg vil utfordre deg på, er tanken om at det å forsvare noens rett til å uttale seg ikke betyr at man er enig. Jeg har aldri anvendt helvete som en grunn til å tro, og vil neppe gjøre det heller.
Hvis man er et kjærlig menneske så har man respekt for andre i det minste.
Selvsagt. Men respekt for et menneske er noe annet enn respekt for meningene dette mennesket forfekter. Det er svært viktig at vi er klar over denne forskjellen. Jeg forventer ingen respekt for mitt livssyn, men jeg forventer respekt på grunnlag av min menneskelighet, og respekt for retten til å tro hva jeg vil.
Ingen er tjent med å være nikkedukke, og det er derfor jeg forsøker å få folk til å tenke selv framfor å leve etter gamle religioner og skrifter. Jeg vet ikke helt hvor iherdig kristen du er (mulig jeg har generalisert deg litt), men for eksempel Runehera er slik.
Jeg vet ikke noe om Runehera, men jeg tror ikke det er mulig å danne seg et bilde av mennesker gjennom det lille de skriver på nettet. Men det finnes helt klart mennesker som ikke tenker selv, men som antar andres ideer ukritisk. Dette kan gjelde både kristne som hører en predikant og ateister som hører Richard Dawkins.
Jeg er en veldig iherdig kristen, men jeg alle mine meninger og all min tro fastholder jeg på grunnlag av flere års studier. Jeg forfekter aldri et syn uten å kunne begrunne det - i hvertfall er det målet. Og jeg lar gjerne troen min bli utfordret med vanskelige spørsmål, fordi hvis det jeg tror er feil så vil jeg vite det. Men er det sant, da tåler det å bli saumfart.
Det er forskjell på å advare folk mot reelle trusler, og å advare mot deler av en personlig tro.
Selvsagt, og her sier du det selv: Reelle trusler vs tro. Helvete er ikke reelt for den som ikke tror på helvete, og ergo ingen trussel.
Alle kristne gjør nok ikke det, men veldig mange gir meg det inntrykket. Hvorfor ellers være så besatt av å få folk over på "sin side"? Var det ikke Jesus som sa at dere skulle spre ordet og frelse folk? Og ble det ikke samtidig sagt "vend det andre kinn til"? Hva lever du etter?
Du svarer egentlig selv på det spørsmålet jeg brenner inne med akkurat nå: Hvorfor får du det inntrykket av folk? Svaret, slik jeg tolker ditt spørsmål om hvorfor kristne er besatt av å frelse, er at du tror at kristne får belønning for strevet. Hvem er det som ivrer sånn for noe uten å få belønning? Det er en helt naturlig tanke. Men i kristendommen finnes det ingen belønning.
Jesus sa vi skulle omvende folk. Men vi får ingen belønning. Vi gjør det av kjærlighet. Når Jesus har elsket oss så høyt at han gav sitt liv for oss, da blir vi fylt med kjærlighet til ham og av kjærlighet til ham og til vår neste sprer vi dette budskapet.
Jeg prøver mitt beste å leve etter Jesu ord. Men av og til driter jeg meg på leggen, og da må jeg bare legge meg flat og beklage.
Falske fordi de fleste kristne (det blir jo egentlig litt feil å si "dere", siden det er så mange forskjellige tolkninger) ser ut til å prøve å fremstå som reddende engler fordi religionen deres sier at de skal det.


Men når du vet at vi ikke gjør dette fordi vi blir kommandert og lovet belønning, men fordi en kjærlig Far og Venn ber oss om å spre nestekjærlighetens budskap, er det da fortsatt et inntrykk av falskhet? Jeg vet at kristne har samme feil som andre mennesker, så vi vil kanskje gi dårlig inntrykk av og til. Men vi er oppriktige.

Med tanke på de ulike tolkningene, så er de ikke så ulike som det man kanskje skulle tro.
Lite selvstendige fordi dere følger skriftene på en nesten naiv måte, og alle forsøk fra utenforstående på å reflektere rundt troen deres blir avfeid med bibelsitater og doktriner.
Ja, det kanskje virke slik. For noen er det kanskje sant. For andre handler det om at de er fastlåst i et kristent språk, der og ord og uttrykk stenger. Andre er ikke så flinke til å ordlegge seg i en diskusjon, atter andre har intet ønske om å diskutere. Uansett skal man ikke tro at de fleste kristne er naive og ureflekterte.
Hvorfor leve etter reglene til en Gud vi ikke vet om finnes, hvis man er selvstendig?


Fordi man er blitt overbevist om at Gud finnes.
Hvorfor søke enkle svar i en gammel bok fremfor å sette seg mer inn i hvordan verden, psykologien og naturen fungerer?
Disse to er ikke motsetninger, men utfyller hverandre. I enkelte tilfeller vil noen mennesker vurdere enten den ene eller den andre som det beste alternativet, basert på gitte argumenter.
Din definisjon på å "ødelegge seg selv" kommer vel fra religionen din og troen på Gud. Jeg syns det virker som mange kristne mener at alle som ikke er kristne ødelegger seg selv. Dette er ikke nestekjærlig, det er ignorant.
Ignorant er det ikke på noen måte. Det er uttrykk for en oppriktig bekymring for sine medmennesker.
Religioner er undertrykkende i mer eller mindre grad. Her overses gjerne menneskelige aspekter til fordel for en eller annen Gud og hans vilje.
I den grad religioner oppleves som undertrykkende er det fordi mennesker bruker dem slik, ikke fordi de i sitt vesen nødvendigvis er sånn.
Jeg er enig i det første, men du skal ikke si at du forteller om sannheten når du forteller om din religion. Det er en "sannhet" for deg, men ikke nødvendigvis i virkeligheten. Det er bare å være hoverende.
Nok en gang kommer det litt an på hvordan man velger å legge det fram.
Og som sagt: Dette er sannheten. Så får du avgjøre hva du selv vil tro.
Jeg setter ting litt på spissen, og det er litt dårlig diskusjonsetikk ;)
Men at dere forkaster vitenskap og fakta, det er sant. Evolusjonen og alderen på Jorda er to eksempler.
Tror du de fleste kristne forkaster evolusjon og jordas alder?
Mener du at evolusjonsteorien er mer enn bare en teori? Det er den beste teorien vi har så langt, derfor aksepterer jeg den, men vitenskapen er i prinsippet åpen for at det kan oppstå andre og bedre begrunnede teorier.
Minimal kunnskap om psykologi gir seg til kjenne ved troen på paranormale fenomener innen kristendommen, gjengmentalitet, lite innblikk i hvordan mennesker tenker og handler (dere liker å dele opp ting i "godt" og "ondt", Gud og Satan), osv.
Så du mener at alle paranormalene fenomen kan forklares ved hjelp av psykologi? Jeg synes dette var en meget forenklet forestilling av hvordan mennesker oppfører seg. De aller færreste mennesker har innblikk i psykologi, likevel er de svært reflekterte og oppegående - og i stand til å ta et valg om hva de vil tro eller ikke tro.
Vel, det er mange forskjellige tolkninger. Hva mener du er særtrekkene?
Kristendommens ulike retninger er ikke så forskjellige at du kan sette de ti bud og troen på Gud som særmerker. Det som særmerker alle kristne kirkesamfunn er troen på Jesus som Guds enbårne sønn, og hans død og oppstandelse. Uten denne er kristendommen intet. En noe mer detaljert beskrivelse av alle kristne kirkesamfunns tro og lære finner du i de oldkirkelige trosbekjennelsene.
Det er innskrenkende overfor de kristne, men overfor alle andre, de som ikke er kristne, er dette en befrielse. Det at vi har en statskirke f.eks. er noe som henger igjen fra gammelt av, og er absolutt ikke en nødvendighet i dag.


Vi diskuterer ikke kristendommens særstilling i samfunnet (jeg er forresten i mot statskirken). Vi snakker om kristnes rett til å tale offentlig om sin tro. Denne retten kan ikke innskrenkes.
Du kan fint få lov å både tro og å snakke om troen din, for all del, men det bør være noe personlig.


Hvordan kan jeg få snakke om min tro fritt, hvis denne talen skal begrenses til den personlige sfære (eller mener du at talen min skal inneholde kun personlige elementer?). Nei, forkynnelse av religion skal være tillatt i det offentlige. Enhver kan få tillatelse til å stille seg opp på Karl Johan og spre kristendommen. Enhver kan dele ut flygeblader, eller ringe på døren hos folk og forkynne (selv om jeg ikke mener dette er en god fremgangsmåte).
Hvorfor dette sterke behovet for å spre troen din forresten?
Det grunner i kjærlighet.
Fordi de som trodde på norrøn mytologi ble fratatt denne retten, noe som ifølge deg ikke skal skje.
Det er riktig, det skal ikke skje. Men hva har jeg med Heilag Olav å gjøre?
Kan du vise at dette er en myte?

At overgrep og tvang skjedde er det ingen som benekter, men at kristningen kun skjedde ved sverd er en stor overdrivelse. For en mer reflektert gjennomgang av temaet kan du lese litt her http://www.forskning.no/Artikler/2004/d ... 1719700.09
Jeg burde kanskje sagt "et mer avansert og utviklet samfunn". I tiden de store religionene ble til var ikke kunnskapsnivået like høyt som i dag, naturlig nok. Religioner oppstod av samme grunn som spøkelseshistorier oppstår. Det vi ikke har svar på, det lager vi et svar på. Dette er noe jeg prøver å sette meg dypere inn i, men det er tunge studier.
Jeg er ikke enig. Les litt medisin, filosofi eller matematikk fra antikkens dager, og du vil se at de var både avanserte og utviklede. Vi er fortsatt avhengige av Pytagoras og Aristoteles, for eksempel. De gamle grekerne visste hva omkretsen på jorda var, ikke ved at datamaskiner og satelitter hadde regnet det ut, med ved at de selv foretok målinger og beregniner.
Jeg siktet til generelle påstander som kristendommen kommer med; at jorden er skapt på seks dager, at Satan lokker oss, at evolusjonen ikke finner sted, osv. Jeg ordla meg litt feil i farten, så jeg beklager misforståelsen der ;)
På hebraisk - som skapelsesberetningen originalt er skrevet på - er ordet for dag "yom". Dette ordet kan bety både en bokstavelig dag, eller det kan bety et tidsrom av ulik lengde. For eksempel står det at Gud en av disse "dagene" skapte solen og månen, slik at vi kunne få dag og natt... Altså er det ikke nødvendigvis riktig at verden ble skapt på seks bokstavelige dager.

Det er heller ikke slik at Satan lokker oss. Vi lokker oss selv. Satan kan sikkert lokke oss han også, men vi klarer jobben ganske bra på egenhånd.

Evolusjon? Som sagt er det en vitenskapelig teori som er godt underbygget. Jeg holder meg til den, men griner ikke om forskere plutselig skulle gjøre nye funn som viser at mennesker stammer fra en bestemt mann og kvinne
Som tidligere nevnt fornekter religioner som kristendommen og islam vitenskap og fakta (og ofte psykologi og andre menneskelige aspekter), slik gammel doktrine gjør at utviklingen i verden bremses opp.
Hvordan kan det da ha seg at vitenskapen blomstret opp i de kristne og islamske landene? Vi kan finne forskere og vitere som Hildegard av Bingen, Averroës, Occham osv. Det finnes helt klart mennesker som sikkert ønsker å stanse all utvikling, men det synes å være et moderne, sekterisk fenomen, ikke et generelt kristen eller islamsk fenomen. Tvert i mot.
Jeg sier ikke at religion skal utryddes (jeg får en følelse av at du sikter til Holocaust her nå), men det er viktig å opplyse folk, slik at overtro ikke blir nødvendig. Antallet religiøse er på vei ned, og det er en god ting.
Er antall religiøse på vei ned? Det synes som om interessen for det åndelige er større enn på lenge. Men kanskje er det forskjell på åndelig interesse og religiøs hengivenhet?
Det at folk står som medlemmer i statskirken, døper barna sine og gravlegges på kristent vis, er ikke ensbetydende med at disse menneskene faktisk ER kristne. Det er tradisjoner.


Tradisjon, ja, men det er også noe mer. Man må ta et aktivt valg om å døpe barnet, for eksempel. Man må gjennom en samtale med presten. For noen er det ren tradisjon. For ganske mange er det faktisk en mulighet til å få uttrykke sin tro, ettersom de mangler frimodighet og ikke minst ordene som trengs til å snakke om troen.
Alternativmesser er heller ikke noe spesielt kristent eller religiøst, og trekker nok mennesker fordi det er spennende og annerledes.
Og hva ved Alternativmessen er det som er så spennende og annerledes, tror du?
Man kan si at religion er noe som berører de fleste, men ikke dermed sagt opptar dem.
Det er nok et bedre ordvalg, ja.

Til ditt neste spørsmål:
Kristendommen har tilhengere fordi folk er kristne i større eller mindre grad.
Du kan jo reflektere litt over hvordan religion sprer seg, og hvorfor. Se det i lys av tiden slik spredning pågikk, sett det opp mot det generelle utdanningsnivået, hvem som styrte skolene, og hvem som hadde makten.
Med tanke på at kristne ble forfulgt i ca 300 år og i løpet av denne perioden spredte seg som ild i tørt gress blant både fattige og rike, velutdannede og ikke-utdannede i hele Romerriket, så er det nok ikke så enkelt som å si at religion sprer seg fordi makthaverne ønsker det slik.
Tvangskristning kan foregå både åpenlyst og mer subtilt. At vi hadde kristendom som fag på skolen tidligere er faktisk tvangskristning i relativt liten skala.
Ja, vi ser jo hvor tvangskristnet du er blitt... ;)
Det snakkes om Helvete, og at man kommer dit om man ikke tror.
Også har vi selvfølgelig mange av stridighetene rundt om i verden. Krisen i midtøsten for eksempel - religion. Det krangles tilsynelatende om landområder, men det er på grunn av forskjellige religiøses syn på hva som ble lovet dem av landområder av Gud, og på grunn av de "hellige" stedene det kryr av der.
Jeg tror nok at stridighetene i Midtøsten både kan begrunnes religiøst, politisk og på all annen måte. Det handler om vanntilgang, fruktbart land, naturressurser, penger, ideologi, religion, etnisitet - you name it. Det ene fyrer opp det andre, og voldsspiralen fortsetter. Å skylde på religion som den "egentlige" årsaken blir for enkelt.
Hvordan kan du ellers feste din lit til en religion som prøver å avlive fakta om naturen, mennesket og jorden?
Jeg tror jeg har besvart dette ovenfor.
Jeg vil tro du, siden du er kristen og forsvarer Guds ord, at du fester din lit til Bibelen, dermed forkaster du for eksempel evolusjonslæren.
Som du sikkert har oppdaget er dette helt feil.
Ved ditt snakk om "sannhet" forkaster du vitenskapen, og ved det kristne syn på menneskers begrensede frie vilje (Satan som frister), fornekter du også psykologien.
Faktisk omfavner jeg vitenskapen, så den fordommen tror jeg du trygt kan legge av deg her og nå.
Kristendommen forfekter en lære om fri vilje. Mennesket faller lett for sine egne fristelser (Satan trengs ikke til slikt).
Ok, hvordan vil du si Satan passer inn i psykologien?


Satan har ingen plass i psykologien. Det er mennesket selv som står for eventuelle fristelser.
Hvordan vil du avkrefte at psyken vår lett kan overbevise seg selv om at noe er "ekte" bare man vil det selv?


Hvorfor skulle jeg avkrefte det? Det er jo sant at vi kan overbevise oss selv om ulike ting.
Eller hva med den høyst psykologiske og sannsynlige årsaken til at troen på Gud først oppstod?
Alle mennesker har sine mestringsstrategier - livet er tøft. Og det er svært bibelsk: Det sies at Gud har lagt ned lengselen etter seg i oss. Det at gudstro oppstod blant mennesker på et gitt tidspunkt i historien som følge av behov, betyr derimot ikke at Gud ikke eksisterer. Er du med?
Det høres ut som om du har funnet din nisje, og det unner jeg deg selvfølgelig, men hvordan kan du påstå at Gud svarte?


Fordi jeg erfarte det. Det er som om jeg skulle spørre deg hvordan du kan påstå at du ser. Du erfarer det.
Hvis det var ved at du plutselig ble troende, kan ikke dette like gjerne ha vært på grunn av ditt eget ønske om dette. Hvis du først ba til Gud om dette, så vil jeg tro det lå et sterkt ønske der fra din side.
Det var nok mer et behov for å få en avklaring. Jeg regnet ikke med at noe skulle skje, men kunne ikke legge det fra meg uten å ha prøvd. Jeg hadde ikke noe ønske om å bli kristen.
Og hvis du har studert Bibelen, så er du sikkert også klar over alle selvmotsigelsene (jeg viste noen av disse i et tidligere innlegg til Runehera). Hvordan vil du forklare disse?


Jeg har sett flere påstander om bibelske selvmotsigelser, men jeg har aldri sett noen som faktisk er det når det blir studert. Påstander om selvmotsigelser bunner ofte i dårlige kunnskaper om de bibelske skriftenes litterære særegenheter. Jeg vet ikke hvilket innlegg du refererer til, kunne du gjentatt noen av selvmotsigelsene?
Hva er grunnen til at du valgte å tro på den kristne lære framfor de fakta vitenskapen legger fram?
Som sagt tror jeg på begge.
På grunn av din forsvarsposisjon gikk jeg ut ifra at du også prater i slike ordlag. Hvis jeg tar feil så beklager jeg.

Det er helt greit.
Så hva er problemet med å gjøre det? Før man har dokumentasjoner og bevis skal man ikke snakke om noe som om det er en sannhet. Det blir rett og slett misledende og, som jeg skrev i sted, fordummende.
Eller det kan bli starten til en fruktbar samtale... Interesse skapes ofte ved at man fremsetter påstander som skaper reaksjoner. Dernest kan dokumentasjonen komme.
Nja, det blir likevel ikke på samme måte. Ihvertfall ikke når det er snakk om å fremlegge sannheter.
I det siste du skriver tar du rett og slett feil. Tro handler aldri om viten. Tro er tro nettopp fordi det ikke er velbegrunnet. Viten har gode grunner.
Kristendommen er velbegrunnet.
Hvis kristendommen har så rett som du påstår, så burde det kunne falsifiseres, testes, bevises, men det kan ikke det. Tvert imot.
Du blander nå sammen viten med naturvitenskap. Ikke all viten opererer med naturvitenskapens kriterier. Det er for eksempel ikke mulig innen litteraturvitenskap eller historievitenskap. Likevel har vi meget gode grunner for å tro det historikerne forteller oss. Kristendommen kan ikke testes og bevises naturvitenskapelig, men den er velbegrunnet.
Troende kan tro de vet, men det blir ikke mer sant av den grunn.
Sant det, men hvis de kan begrunne sin tro stiller saken seg annerledes.
Vel, heller ikke disse er alltid like ærlige i sin fremgangsmåte, men nok en gang er det altså snakk om høyst reelle ting, og ikke en tro. Advarselen på røykpakker har en god begrunnelse, og det er lungekreft. Lungekreft vet vi eksisterer, og det forskes intenst på området hver dag. Vi vet at røyking øker risikoen for dette, og dette har vi studier som viser.
Og som sagt: Kristendommen er velbegrunnet.
Så må du også se hva truslene om Helvete stammer fra (om vi skal tro Runehera) - at man ikke følger Guds ord. Diktaturisk. Innskrenket frihet. Det er ikke bare en advarsel om Helvete, det er en trussel om at hvis man ikke følger Guds vilje, så kastes man i Helvete.
Man går kun fortapt hvis man avviser Jesu død og oppstandelse på korset.
Her er du selvmotsigende. Du sier man skal ha god dekning for ting man sier, men likevel snakker du like iherdig om din "sannhet" uten å ha noe dekning for det.
Hva får deg til å tro at jeg ikke har dekning?
Altså, det kristne budskap har mye positivt i seg, men det som ødelegger er alt rundt. Det oppfordres til å følge en diktaturisk gud
På hvilken måte er han diktaturisk?
følge regler som ofte er tvetydige (du skal ikke slå ihjel...men hva om det gjelder livet?), osv.
Det er ikke reglene som frelser. Man følger reglene av kjærlighet.
Du kan jo prøve å bortforklare evolusjonen, selvmotsigelsene i Bibelen, og bevise Guds eksistens?
Evolusjon tror jeg kanskje jeg svarte på, selvmotsigelsene må jeg ha presentert for å kunne svare på, og Guds eksistens kan ikke bevises - men den kan begrunnes. Jeg foreslår at vi oppretter noen nye tråder med disse ulike temaene, slik at vi slipper disse endeløse trådene. Jeg tror ikke jeg orker å skrive så langt som dette en gang til :D
Jeg har et åpent sinn, og en del av dette er å ikke høre til noen religion eller tro i det heletatt. Jeg er ikke troende (man trenger ikke å ha troen for å ha et åpent sinn i forhold til en tro), men jeg har interesse av psykologien som ligger bak tro, og grunnlaget for å faktisk tro.
Jeg er ikke så åpen for alt direkte prat om sannheter innen troens verden.
Vel, enten er du åpen for at du kan ta feil, eller så er du det ikke. Det blir argumentene som avgjør hvorvidt du skal godta påstander eller ikke.


Simpelten at det fremlegges et grunnlag (?).
Det kan man alltids ordne!

Som sagt ble dette altfor langt. Er du med på å opprette flere nye tråder for hvert tema som kunne være interessant?

Ha en fin kveld, det er veldig spennende å prate med deg!
Antall ord: 4944

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

runehera skrev:
G80 skrev:
runehera skrev:
Sol@ngelica skrev:Så mild og god gud dere tilber han tilgir alle?
46 Så sier Herren Gud: Jeg kaller en folkemengde sammen mot dem og overgir dem til mishandling og ran.
47 Folkemengden skal steine dem og hogge dem ned med sverd. Deres sønner og døtre skal de drepe, og husene skal de brenne opp.
48 Jeg gjør slutt på den skammelige utukten i landet. Alle kvinner skal ta lærdom av det og ikke lenger drive hor som dere.
49 Dere må selv ta ansvaret for deres skammelige ferd og bære straffen for den syndige avgudsdyrkelsen. Da skal dere sanne at jeg er Herren Gud.Esekiel
Kapittel 23

er du ikkje redd for å havna i helvete?
Igjen....skal man virkelig gå å være redd for å havne i helvete hele livet??
Det høres jo fornuftig ut, og bruke tiden på det......
Ja da blir man happy.... (les- masse ironi her nå, for den som ikke fattet det) :mozilla_cool:

ein har virkelig grunn til å vera redd når ein driter i Gud, men om ein ikkje driter i Gud blir ein frelst og slepper denne byrden...
så bruker altså ikkje tiden på det, som frelst! :D
har aldri vore lykkeligare som frelst i forhold til som ufrelst tidligare faktisk! ;) (hadde gjerne vore litt meir seriøs eg også visst ting hadde blitt tatt seriøst her :D)
Jeg driter ikke i Gud. Hvis du ser bak i tråden så kan du lese at jeg tror både på Gud og Jesus. Jeg har ingen problemer med å akseptere at andre har sine meninger.
Det som er rett for deg- er rett for deg. Det som er rett for meg- er rett for meg.
Vi har alle våre egne sannheter som vi lever etter.
Og det er jo det som kommer fram i denne tråden. Hver enkelt sine sannheter. Det kan vi vel være enige om?
Jeg er det du vil si- ikke frelst, selv om jeg er både døpt, konfirmert og gift.
Men jeg synes det er rart på sett og vis at noen velger å leve i frykt for Gud.
Er det ikke slik at man skal elske seg selv og andre?
Det gjelder vel Gud også?
Hvorfor skal man frykte Gud og hans straff da?

Du sier man har grunn til å være redd hvis man driter i Gud.
Men jeg tror på Gud- men allikevel skal jeg da være redd?
Ja, jeg tror nok antagelig på en litt annen Gud enn deg.
Som jeg har nevnt tidligere så tror jeg Gud er ALT. Han finnes i mennesker, dyr og hver en plante osv. Jeg tror ikke han er en håndfast person.
Det vil si at Gud er Gud. Gud er deg og meg. Gud er ALT og ALT er Gud.
Vi mennesker gjør mange dumme ting og sier mange dumme ting.
Men hvorfor skal vi straffes for det? Finnes det ikke noe som heter tilgivelse, eller å lære av sine feil? Skal vi straffes fordi Gud ikke vil tilgi oss.
Og hvis du sier at Gud tilgir- hvorfor skal vi da frykte straff når den dagen kommer?

Beklager min mangelende bibelsitater og bibelkunnskaper, men er vi ikke alle skapt av Gud? Er vi ikke alle skapt perfekte i Guds øyne?
Er vi ikke alle Guds barn?

Er det ikke bedre å se på det slik- at alle er Guds barn, derfor så behandler man alle som om de var Gud? Eller skal man gå å behandle alle som Gud, men samtidig være redd for å få straff for de gangene man ikke klarer det?
De gangene man ikke klarer det, det er jo det man lærer og vokser på.
Er det ikke bra på ett vis at noen gjør ett feilskjær eller to, så de og andre lærer noe?
Tror du ikke Gud forstår det?
Må man være frelst for å få lov til å komme inn porten da?
Gjelder ikke de samme reglene for deg- som det gjør for meg selv om vi begge er Guds barn?

Synes denne tråden er interessant. Man lærer å kjenne andre sine meninger og det er moro. Det er slik man blir kjent med hverandre :)
Antall ord: 717

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Jehovas vitner

Innlegg av Kimbara »

Jael skrev:
Det er helt greit. Jeg synes ikke det er ille å bli kalt litt fanatisk (ikke veldig fanatisk, engang), men er nysgjerrig på hvorfor du mener at jeg virker slik? Hva legger du i ordet "fanatisme"?
Med fanatisk mener jeg at man for all del skal tro på det man tror på, uansett hva som blir lagt frem av motstridende bevis (og uansett mangelen av egne bevis). Det brukes også om de som går til ekstreme lengder for å fremme religionen sin. Jeg skjønner jo etter å ha lest mer av dine meninger at dette absolutt ikke er tilfellet med deg.
Hvis en trussel om noe ikke-eksisterende fremsettes, er det da en trussel? Hvis noen truer meg med etevleh eller qwerty, da vil jeg ikke føle meg særlig truet. Jeg føler meg ikke truet når muslimer advarer meg mot helvete. Jeg føler meg kun truet når folk fremsetter trusler som går på liv og helse.
Jeg skjønner poenget ditt, men det er ikke nødvendigvis slik at alle føler seg truet på alvor av det - det er mer den truende væremåten som er negativ, for ikke å snakke om at man ved en slik væremåte ofte viser at man er forskjellsbehandlende og relativt respektløs.
"Jeg er riv ruskende uenig med deg, men vil forsvare din rett til å ytre det". Sier dette, nokså frie sitatet, deg noe? Det at jeg forsvarer menneskers rett til å advare mot helvete betyr ikke at jeg er enig i fremgangsmåten, at jeg selv har advart mot helvete eller noen gang kommer til å gjøre det.
Ok, da har vi fått oppklart det ;)
Det som er forkastelig, er å sette seg i Guds sted og fordømme mennesker til helvete, det har du helt rett i. Intet menneske, uansett kristen eller ei, kan gi seg selv denne retten. Men å advare om at det finnes et helvete, og fortelle hva som kan kvalifisere til å komme dit, er en annen ting.
Begge disse ytringene er beskyttet av ytringsfriheten, enten vi liker det eller ikke. Hvis vi har innsigelser til det som blir sagt, må vi argumentere mot det. Hvorfor kan ikke et menneske sette seg i Guds sted og avsi en helvetesdom? Eller hvorfor kan ikke religiøse informere om sin tros lære og advare mot det som kan ødelegge mennesker?
Joda, men da er vi over på det å opplyse om sin tro framfor å legge den frem som et gitt faktum, og da stiller saken seg litt annerledes. Det gir rom for diskusjon og meningsfylte samtaler.
Du har helt rett i at alle har rett til å snakke som de vil, men som sagt så bør man også tenke igjennom hva det er man sier, hvordan man sier det, og hvem man sier det til.
Hva gir deg inntrykk av at jeg ikke har tenkt over at det kan oppfattes slik? Jeg tar aktivt del i dine påstander, går inn i dem og gir mine motargumenter. Å være reflektert er ikke synonymt med å gi deg rett, men å vurdere dine utsagn kritisk og utfordre deg tilbake med motargumenter hvis jeg har noen, eller innse at jeg kanskje tar feil. Jeg ser at trusler om helvete kan oppfattes som reelle trusler for den som tror på slikt og er usikker på sin stilling framfor Gud. Men jeg snakker om ateisten som ikke tror på helvete. Der vet jeg av egen erfaring som ateist at snakk om helvete ikke oppfattes truende.
Jeg snakket i første omgang om mennesker generelt, uten å gå inn på tro eller ikke tro hos hver enkelt, men ok, jeg tar poenget ditt.
Iveren bunner i to ting som er nøye knyttet sammen: Det jeg har fått (den kristne tro) er så fantastisk at jeg ikke synes det er rettferdig at jeg holder den for meg selv. Det handler om kjærlighet for mine medmennesker: Jeg vil at de skal ha det like godt som meg. Det eneste som driver kristne er kjærligheten.
Vel, det er noe generaliserende og feilaktig å si det, med tanke på hvor mange forskjellige tolkninger og avarter som finnes. Du drives kanskje av kjærlighet, men hos andre kan det være kun ønsket om å komme til Himmelen, penger, makt, søken etter lette svar, søken etter hjelp, at man er blitt hjernevasket, osv, osv.

Å vinne et menneske for Jesus er å gi dette menneske den største gave, en uendelig verdifull skatt: Et liv i samfunn med Gud. Og det er et liv som aldri tar slutt. Å vinne mennesker for Jesus handler om å hjelpe dem hjem til Faren som inderlig ønsker å gi dem alt som er godt.

Men da er det også viktig å være litt nøktern i sin fremgangsmåte. Det er simpelten ikke alle som ønsker denne "gaven", og hvis man går ut i offentligheten, for eksempel på et forum, og driver på som en predikant og snakker om Himmel og Helvet, hva man skal gjøre og ikke gjøre, da er det uungåelig at det blir en plage for veldig mange. Kanskje spesielt på et forum som dette, hvor det er så mye forskjellig tro.

Og det er derfor jeg mener at de som er interessert i dette, burde kunne oppsøke det selv. Da er det ikke dermed sagt at kristne skal holde kjeft, bare moderere seg litt og fremstå som litt mer åpne mennesker. Det burde være i deres egen interesse også. "Gi og ta" er det jo noe som så fint heter.
En meningsytring kan gjerne gis i form av doktrine og konklusjon uten belegg. Men jeg er enig i at det vekker større interesse om det følger med litt argumentasjon. Derimot er det også mulig å bruke den første, ubegrunnede påstanden som en tankevekker som kan lede ut i en fruktbar samtale der argumentasjon og dialog kommer til sin rett.
Joda, men det er ofte at påstander blir konklusjoner, og all diskusjon stopper opp på grunn av en sta overforbruk av argumenter som er av en slik karakter at de umulig eller vanskelig kan argumenteres imot. Et eksempel på dette, som ikke har noe med kristendommen å gjøre, er denne mannen som påstod han kom fra fremtiden. For å sikre seg selv brukte han som argument at alt som forandres i fortiden, skjer i andre dimensjoner, og dermed kunne man ikke "ta ham" dersom det han snakket om kom til å skje ikke skjedde.
Man bruker en argumentasjon som baserer seg på det vi ikke har mulighet for å vite, ting som i beste fall kan kalles påstander.
Er det ikke mer fruktbart å la hver part først få fremme sitt syn ensidig, og så stille hverandre spørsmål som reflekterer og belyser eventuelle problemstillinger? Du fremmer jo her selv en ensidig meningsytring: At det finnes feil og selvmotsigelser i bibelen. Dette verken dokumenterer du, eller reflekterer over.
Jo, jeg har dokumentert det, jeg bare var litt slapp og gadd ikke lete fram det innlegget akkurat nå :P
Og ja, så absolutt; enhver god diskusjon burde bygge på en slik gjensidig respekt. Men som med alt annet så er det jo lett at diskusjonsinnlegg blir preget av dagshumøret og andre faktorer, og da er det lett å glemme seg litt og være litt generaliserende og rask til å konkludere.
Det finnes helt klart sekter som gjør bruk av såkalt hjernevasking. Men dette handler ikke først og fremst om budskap (selv om det kan gjelde det også) men om metode. For at noe slikt skal kunne gjennomføres må man evne å isolere medlemmene og slik sett kun få dem til å høre det man vil de skal høre, og overbevise dem. Det er på ingen måte mulig på et åpent diskusjonsforum på nettet.
Nei, men det kan minne om det like fullt.
Levende Ord har de siste årene åpnet seg veldig, og er nok mindre sekterisk enn før.
Sekter kan selvsagt fokusere på barn, men det er helst voksne som blir ofre for deres arbeid. Barn blir med på lasset sammen med foreldrene (noe som kan være ille nok), men utvikler ofte egen evne til selvstendig tenkning og gjør opprør i tenårene.
Alt er mulig selvfølgelig, og ingen regel uten unntak. Det er ikke alle barn som får muligheten til å gjøre opprør når de kommer i tenårene, fordi de da tror de vil bli utstøtt eller rett og slett få juling. Mye sekterisk virksomhet bygger jo på frykt. For ikke å snakke om den ofte sterke frykten for Helvete. Troen kan sitte veldig dypt vet du, særlig hvis den er prentet inn fra barnsben av.
Mange diskusjoner her og der fører ofte til sammenblandinger, så det er greit. Det jeg vil utfordre deg på, er tanken om at det å forsvare noens rett til å uttale seg ikke betyr at man er enig. Jeg har aldri anvendt helvete som en grunn til å tro, og vil neppe gjøre det heller.
Det kan jeg være enig i, det var bare viten om at du er kristen og samtidig forsvarte disse uttalelsene som gjorde at jeg tok det opp.
Selvsagt. Men respekt for et menneske er noe annet enn respekt for meningene dette mennesket forfekter. Det er svært viktig at vi er klar over denne forskjellen. Jeg forventer ingen respekt for mitt livssyn, men jeg forventer respekt på grunnlag av min menneskelighet, og respekt for retten til å tro hva jeg vil.
Der er vi enige. Det vi ser ut til å være mer uenige om er hvorvidt denne troen skal spres aktivt.
Jeg vet ikke noe om Runehera, men jeg tror ikke det er mulig å danne seg et bilde av mennesker gjennom det lille de skriver på nettet. Men det finnes helt klart mennesker som ikke tenker selv, men som antar andres ideer ukritisk. Dette kan gjelde både kristne som hører en predikant og ateister som hører Richard Dawkins.
Man kan jo bare ta utgangspunkt i slik mennesker velger å fremstille seg selv, og danne seg et bilde basert på det. Noe annet blir bare antakelser. Men slikt har det med å dukke opp i løpet av diskusjoner, og det er mye derfor diskusjoner er så interessante.
Alle mennesketyper kan selvsagt være ukritiske. Det finnes de som gaper over alt de leser i Illustrert Vitenskap, og det finnes de som leser Her & Nå og tror alt som står der. Slikt er negativt uansett hva man tror eller ikke tror.
Jeg er selv litt usikker ofte på om jeg bør tro på den og den artikkelen jeg leser. Jeg skjønner at folk ikke gidder å gjøre research og gruble på ting hele tiden, derfor er det alltid moro med diskusjoner med folk som faktisk gjør dette.
Jeg er en veldig iherdig kristen, men jeg alle mine meninger og all min tro fastholder jeg på grunnlag av flere års studier. Jeg forfekter aldri et syn uten å kunne begrunne det - i hvertfall er det målet. Og jeg lar gjerne troen min bli utfordret med vanskelige spørsmål, fordi hvis det jeg tror er feil så vil jeg vite det. Men er det sant, da tåler det å bli saumfart.
Det er en holdning jeg har sansen for, uansett tro.
Du svarer egentlig selv på det spørsmålet jeg brenner inne med akkurat nå: Hvorfor får du det inntrykket av folk? Svaret, slik jeg tolker ditt spørsmål om hvorfor kristne er besatt av å frelse, er at du tror at kristne får belønning for strevet. Hvem er det som ivrer sånn for noe uten å få belønning? Det er en helt naturlig tanke. Men i kristendommen finnes det ingen belønning.
Vel, det kommer igjen an på hvordan man tolker det. Jeg tror det er mange som, kanskje uten å mene det slik, har en forholdsvis egoistisk holdning på det punktet.
Jesus sa vi skulle omvende folk. Men vi får ingen belønning. Vi gjør det av kjærlighet. Når Jesus har elsket oss så høyt at han gav sitt liv for oss, da blir vi fylt med kjærlighet til ham og av kjærlighet til ham og til vår neste sprer vi dette budskapet.
Jeg prøver mitt beste å leve etter Jesu ord. Men av og til driter jeg meg på leggen, og da må jeg bare legge meg flat og beklage.
Hehe, det må vi nok alle i ny og nè, selv om det nok er litt forskjellige situasjoner.
Men når du vet at vi ikke gjør dette fordi vi blir kommandert og lovet belønning, men fordi en kjærlig Far og Venn ber oss om å spre nestekjærlighetens budskap, er det da fortsatt et inntrykk av falskhet? Jeg vet at kristne har samme feil som andre mennesker, så vi vil kanskje gi dårlig inntrykk av og til. Men vi er oppriktige.


Nå som du har forklart din side av det, så vet jeg at du antakeligvis ikke gjør det, men jeg vil likevel presisere at det som sagt er forskjellige tolkninger, og folk har forskjellig holdning.
"Vi" er oppriktige? Jeg tror du er det, men ikke alle.
Med tanke på de ulike tolkningene, så er de ikke så ulike som det man kanskje skulle tro.


Nja, si ikke det. Selv om ulikhetene kanskje kan virke subtile, så er de ganske store likevel. En ting er hva folk sier, en annen ting er hvordan psyken ofte virker når det handler om tro og tolkning.
Ja, det kanskje virke slik. For noen er det kanskje sant. For andre handler det om at de er fastlåst i et kristent språk, der og ord og uttrykk stenger. Andre er ikke så flinke til å ordlegge seg i en diskusjon, atter andre har intet ønske om å diskutere. Uansett skal man ikke tro at de fleste kristne er naive og ureflekterte.
Jeg kan bare ta utgangspunkt i de diskusjoner jeg har deltatt i, så jeg står ikke i en posisjon hvor jeg kan gå noe nærmere inn på hvor mange som tenker sånn. Men det er likevel et inntrykk jeg sitter med.
Fordi man er blitt overbevist om at Gud finnes.


Jeg vet Staten finnes, men jeg er likevel ikke enig i enkelte av lovene og reglene.
Disse to er ikke motsetninger, men utfyller hverandre. I enkelte tilfeller vil noen mennesker vurdere enten den ene eller den andre som det beste alternativet, basert på gitte argumenter.
De de kan kanskje utfylle hverandre på noen punkter, men ikke på alle - for eksempel evolusjonen og det psykologiske aspektet ved å ha behovet for å tro.
Ignorant er det ikke på noen måte. Det er uttrykk for en oppriktig bekymring for sine medmennesker.
Men likevel er det ignorant. Det er mange kristne som lar sin bekymring gå utover realitet og andres velbehag.
I den grad religioner oppleves som undertrykkende er det fordi mennesker bruker dem slik, ikke fordi de i sitt vesen nødvendigvis er sånn.
Men disse menneskene er ofte like overbevist som deg om at de gjør det rette. Hvorfor tar de mer feil enn deg?
Og som sagt: Dette er sannheten. Så får du avgjøre hva du selv vil tro.
Vel, der er vi uenige i måten å ordlegge seg på. En individuell sannhet er ikke nødvendigvis en universell sannhet, og det å si at man sitter på en universell sannhet er blant andre ting ganske respektløst.
Tror du de fleste kristne forkaster evolusjon og jordas alder?
Mener du at evolusjonsteorien er mer enn bare en teori? Det er den beste teorien vi har så langt, derfor aksepterer jeg den, men vitenskapen er i prinsippet åpen for at det kan oppstå andre og bedre begrunnede teorier.
Hvis man er kristen følger man gjerne Bibelen (eller er det slik at ikke alt som står i Bibelen er sant for dere?), og det er såvidt meg bekjent ingenting i Bibelen som støtter evolusjonen.
Vi har god dokumentasjon på at evolusjonen finner sted, blant annet i fossiler og oppdagelsen av nye arter som har oppstått på begrensede områder. Det finnes ingenting som tyder på at den er feil.
Vitenskapen er alltid åpen for nye og bedre forklaringsmodeller, og det er det som er så flott med den. Innen religion derimot, er det en tendens til at nye forklaringsmodeller tråkkes på.
Igjen; dette gjelder ikke alle religiøse.
Så du mener at alle paranormalene fenomen kan forklares ved hjelp av psykologi? Jeg synes dette var en meget forenklet forestilling av hvordan mennesker oppfører seg. De aller færreste mennesker har innblikk i psykologi, likevel er de svært reflekterte og oppegående - og i stand til å ta et valg om hva de vil tro eller ikke tro.

Ikke alle, men mange. Det snakkes f.eks. mye om åpenbaringer i drømmer, og dette kan forklares med at det rett og slett var snakk om drømmer. På lik linje med UKO, gjenferd om natten, UFO-bortføring, osv.
Dette er ikke forenklet - en rask konklusjon om at man har opplevd noe åndelig er derimot en forenkling.
Kristendommens ulike retninger er ikke så forskjellige at du kan sette de ti bud og troen på Gud som særmerker. Det som særmerker alle kristne kirkesamfunn er troen på Jesus som Guds enbårne sønn, og hans død og oppstandelse. Uten denne er kristendommen intet. En noe mer detaljert beskrivelse av alle kristne kirkesamfunns tro og lære finner du i de oldkirkelige trosbekjennelsene.
Hele troen på Jesus og hans liv baserer seg vel på troen på Gud? Og jeg har fått inntrykk av at de ti bud står ganske sterkt, så det blir vel strengt tatt mest et supplement til det jeg skrev, i og med at disse står sammen?
Vi diskuterer ikke kristendommens særstilling i samfunnet (jeg er forresten i mot statskirken). Vi snakker om kristnes rett til å tale offentlig om sin tro. Denne retten kan ikke innskrenkes.


Da tror jeg vi gikk litt forbi hverandre.
Hvordan kan jeg få snakke om min tro fritt, hvis denne talen skal begrenses til den personlige sfære (eller mener du at talen min skal inneholde kun personlige elementer?). Nei, forkynnelse av religion skal være tillatt i det offentlige. Enhver kan få tillatelse til å stille seg opp på Karl Johan og spre kristendommen. Enhver kan dele ut flygeblader, eller ringe på døren hos folk og forkynne (selv om jeg ikke mener dette er en god fremgangsmåte).


Vel, jeg snakker hele tiden fritt om mine tanker, uten å søke å få folk til å tenke det samme.
Jeg skrev vel mer om dette med måter å ordlegge seg på og oppføre seg lengre opp her.
Det er riktig, det skal ikke skje. Men hva har jeg med Heilag Olav å gjøre?
Du tilhører samme religion, men jeg har faktisk glemt hvorfor eller om jeg sammenliknet dere.

At overgrep og tvang skjedde er det ingen som benekter, men at kristningen kun skjedde ved sverd er en stor overdrivelse. For en mer reflektert gjennomgang av temaet kan du lese litt her http://www.forskning.no/Artikler/2004/d ... 1719700.09

Takk, skal lese mer på den linken når jeg får tid.
Jeg er ikke enig. Les litt medisin, filosofi eller matematikk fra antikkens dager, og du vil se at de var både avanserte og utviklede. Vi er fortsatt avhengige av Pytagoras og Aristoteles, for eksempel. De gamle grekerne visste hva omkretsen på jorda var, ikke ved at datamaskiner og satelitter hadde regnet det ut, med ved at de selv foretok målinger og beregniner.
Selv om matematikk og medisin var avansert på den tiden, har likevel verden utviklet seg enormt siden den gang, da mest innen forskning og psykologi.
Hvor nøyaktig grekernes utregninger var vet jeg ikke, men det skal jeg sjekke.
På hebraisk - som skapelsesberetningen originalt er skrevet på - er ordet for dag "yom". Dette ordet kan bety både en bokstavelig dag, eller det kan bety et tidsrom av ulik lengde. For eksempel står det at Gud en av disse "dagene" skapte solen og månen, slik at vi kunne få dag og natt... Altså er det ikke nødvendigvis riktig at verden ble skapt på seks bokstavelige dager.
Hvor mange tror du sitter på den samme kunnskapen som deg? At du kommer med denne informasjonen er bra, for det åpner for mer dyptgående diskusjoner. Vi får ta det i en annen tråd en gang.
Det er heller ikke slik at Satan lokker oss. Vi lokker oss selv. Satan kan sikkert lokke oss han også, men vi klarer jobben ganske bra på egenhånd.
Der ser du hvordan kristne skrifter tolkes forskjellig. I andre diskusjoner jeg har deltatt i påstås det at Satan er den som frister folk til synd (f.eks. å ikke tro på Gud). Det er alltid bra med et litt mer nyansert syn på det.
Evolusjon? Som sagt er det en vitenskapelig teori som er godt underbygget. Jeg holder meg til den, men griner ikke om forskere plutselig skulle gjøre nye funn som viser at mennesker stammer fra en bestemt mann og kvinne
Men det er likevel mange kristne som fnyser av evolusjonslæren.
Hvordan kan det da ha seg at vitenskapen blomstret opp i de kristne og islamske landene? Vi kan finne forskere og vitere som Hildegard av Bingen, Averroës, Occham osv. Det finnes helt klart mennesker som sikkert ønsker å stanse all utvikling, men det synes å være et moderne, sekterisk fenomen, ikke et generelt kristen eller islamsk fenomen. Tvert i mot.
Men vi ser også at forskning på områder som kunne utfordre kristendommen ble veldig uglesett og forsøkt stanset. Det er heller ikke gitt at forskere på den tiden var kristne selv.
Er antall religiøse på vei ned? Det synes som om interessen for det åndelige er større enn på lenge. Men kanskje er det forskjell på åndelig interesse og religiøs hengivenhet?
Ja, religion og åndelighet trenger ikke være det samme. Nå om dagen virker det som om det er populært med åndelighet i form av "klarsynthet" og spøkelser, for ikke å snakke om alle andre avarter i form av gammel indiansk lære, new age, og liknende.
Tradisjon, ja, men det er også noe mer. Man må ta et aktivt valg om å døpe barnet, for eksempel. Man må gjennom en samtale med presten. For noen er det ren tradisjon. For ganske mange er det faktisk en mulighet til å få uttrykke sin tro, ettersom de mangler frimodighet og ikke minst ordene som trengs til å snakke om troen.


Jeg vil tro det er motsatt, men jeg tror ikke det finnes noe statistikk på dette. Det er nok en vanskelig ting å få gode tall på. Hvis du finner noe så må du si ifra.
Og hva ved Alternativmessen er det som er så spennende og annerledes, tror du?
Det faktum at det er elementer her i verden vi ikke kan forklare, eller tilsynelatende ikke kan forklare, gjør at mange fatter interesse for de som mener de har forklaringen. Også har vi jo spenningen som naturlig nok følger med healing, spøkelser, spådom, osv. Det er nok mange som ikke er direkte troende som går på slike messer. De er mer nysgjerrige på hva dette er for noe rart, og tar det som underholdning.
Til ditt neste spørsmål:
Kristendommen har tilhengere fordi folk er kristne i større eller mindre grad.
Og mer eller mindre frivillig kanskje.
Med tanke på at kristne ble forfulgt i ca 300 år og i løpet av denne perioden spredte seg som ild i tørt gress blant både fattige og rike, velutdannede og ikke-utdannede i hele Romerriket, så er det nok ikke så enkelt som å si at religion sprer seg fordi makthaverne ønsker det slik.
Undertrykkelse kan også sørge for stor spredning, og det var jo det romerne drev med. Etter romerrikets fall var det dog kristendommen som regjerte, og i denne perioden, spesielt i middelalderen, har kristendommen mye stygt på rullebladet. Og dette preger jo både europa og amerika den dag i dag.
Ja, vi ser jo hvor tvangskristnet du er blitt... ;)
Hehe, i ganske liten skala da. Hadde jeg hatt kristne foreldre hadde kanskje ting sett annerledes ut? Ikke godt å si.
Jeg tror nok at stridighetene i Midtøsten både kan begrunnes religiøst, politisk og på all annen måte. Det handler om vanntilgang, fruktbart land, naturressurser, penger, ideologi, religion, etnisitet - you name it. Det ene fyrer opp det andre, og voldsspiralen fortsetter. Å skylde på religion som den "egentlige" årsaken blir for enkelt.
Èn ting er sikkert, og det er at religion står ubeskrivelig sterkt på begge sider av konflikten.
Som du sikkert har oppdaget er dette helt feil.
Ja, det fikk vi oppklart.
Faktisk omfavner jeg vitenskapen, så den fordommen tror jeg du trygt kan legge av deg her og nå.
Kristendommen forfekter en lære om fri vilje. Mennesket faller lett for sine egne fristelser (Satan trengs ikke til slikt).
Men like fullt brukes Satan aktivt av mange kristne i diskusjoner og det daglige. Jeg tror det er et mindretall kristne som er like åpne og beleste som deg. Her kommer selvsagt også de forskjellige tolkningene inn.
Mange mener de forfekter fri vilje, men gir klart utrykk for det motsatte i det de skriver.
Satan har ingen plass i psykologien. Det er mennesket selv som står for eventuelle fristelser.


My point.
Hvorfor skulle jeg avkrefte det? Det er jo sant at vi kan overbevise oss selv om ulike ting.


Isåfall har jeg langt mer respekt for valget ditt.
Alle mennesker har sine mestringsstrategier - livet er tøft. Og det er svært bibelsk: Det sies at Gud har lagt ned lengselen etter seg i oss. Det at gudstro oppstod blant mennesker på et gitt tidspunkt i historien som følge av behov, betyr derimot ikke at Gud ikke eksisterer. Er du med?
Men det indikerer også at Gud ikke eksisterer, og siden det faktisk finnes en forklaring på hvorfor gudetro oppsto, så finner jeg den langt mer sannsynlig.
Fordi jeg erfarte det. Det er som om jeg skulle spørre deg hvordan du kan påstå at du ser. Du erfarer det.


Men hvordan erfarte du det? Hva var tegnet?
Det var nok mer et behov for å få en avklaring. Jeg regnet ikke med at noe skulle skje, men kunne ikke legge det fra meg uten å ha prøvd. Jeg hadde ikke noe ønske om å bli kristen.
Ok.
Jeg har sett flere påstander om bibelske selvmotsigelser, men jeg har aldri sett noen som faktisk er det når det blir studert. Påstander om selvmotsigelser bunner ofte i dårlige kunnskaper om de bibelske skriftenes litterære særegenheter. Jeg vet ikke hvilket innlegg du refererer til, kunne du gjentatt noen av selvmotsigelsene?


Jeg orker ikke skrive ned alle igjen, men her er en link hvor du kan lese noen: http://radikal.net/tema/bibel.html.

Jeg er klar over at enkelte av dem kan være både oversettelsesfeil og skrivefeil, men likevel er det verdt å lese.
Eller det kan bli starten til en fruktbar samtale... Interesse skapes ofte ved at man fremsetter påstander som skaper reaksjoner. Dernest kan dokumentasjonen komme.
Det er sant.
Kristendommen er velbegrunnet.
Ser fram til å få disse i en annen tråd.
Sant det, men hvis de kan begrunne sin tro stiller saken seg annerledes.
Jeg har tilgode å få gode begrunnelser som ikke kan forklares på andre måter, men er likevel interessert i å få høre dem.
Man går kun fortapt hvis man avviser Jesu død og oppstandelse på korset.
Ifølge din tro, ja.
Hva får deg til å tro at jeg ikke har dekning?
Jeg vil tro du har dekning i argumenter enten tatt ut fra Bibelen, eller av egen erfaring. Dette er som sagt ikke ensbetydende med god dekning.
På hvilken måte er han diktaturisk?
Hvis man ikke tror, havner man i Helvete. Hvis man ikke følger de ti bud havner man i Helvete, med mindre man ber om tilgivelse.

Det minner sterkt om måten nazi-Tyskland opererte på.
Det er ikke reglene som frelser. Man følger reglene av kjærlighet.
Men dog.
Evolusjon tror jeg kanskje jeg svarte på, selvmotsigelsene må jeg ha presentert for å kunne svare på, og Guds eksistens kan ikke bevises - men den kan begrunnes. Jeg foreslår at vi oppretter noen nye tråder med disse ulike temaene, slik at vi slipper disse endeløse trådene. Jeg tror ikke jeg orker å skrive så langt som dette en gang til :D
Enig :)
Vel, enten er du åpen for at du kan ta feil, eller så er du det ikke. Det blir argumentene som avgjør hvorvidt du skal godta påstander eller ikke.
Korrekt.
Det kan man alltids ordne!

Som sagt ble dette altfor langt. Er du med på å opprette flere nye tråder for hvert tema som kunne være interessant?

Ha en fin kveld, det er veldig spennende å prate med deg!
http://radikal.net/tema/bibel.html

Vi bør så absolutt opprette noen tråder ja. Kunne vært interessant å fått flere synspunkter inn i bildet også.

Og i likemåte :)
Antall ord: 4950
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

G80 skrev:
runehera skrev:
G80 skrev:
runehera skrev:
Sol@ngelica skrev:Så mild og god gud dere tilber han tilgir alle?

er du ikkje redd for å havna i helvete?
Igjen....skal man virkelig gå å være redd for å havne i helvete hele livet??
Det høres jo fornuftig ut, og bruke tiden på det......
Ja da blir man happy.... (les- masse ironi her nå, for den som ikke fattet det) :mozilla_cool:

ein har virkelig grunn til å vera redd når ein driter i Gud, men om ein ikkje driter i Gud blir ein frelst og slepper denne byrden...
så bruker altså ikkje tiden på det, som frelst! :D
har aldri vore lykkeligare som frelst i forhold til som ufrelst tidligare faktisk! ;) (hadde gjerne vore litt meir seriøs eg også visst ting hadde blitt tatt seriøst her :D)
Jeg driter ikke i Gud. Hvis du ser bak i tråden så kan du lese at jeg tror både på Gud og Jesus. Jeg har ingen problemer med å akseptere at andre har sine meninger.
Det som er rett for deg- er rett for deg. Det som er rett for meg- er rett for meg.
Vi har alle våre egne sannheter som vi lever etter.
Og det er jo det som kommer fram i denne tråden. Hver enkelt sine sannheter. Det kan vi vel være enige om?
Jeg er det du vil si- ikke frelst, selv om jeg er både døpt, konfirmert og gift.
Men jeg synes det er rart på sett og vis at noen velger å leve i frykt for Gud.
Er det ikke slik at man skal elske seg selv og andre?
Det gjelder vel Gud også?
Hvorfor skal man frykte Gud og hans straff da?

Du sier man har grunn til å være redd hvis man driter i Gud.
Men jeg tror på Gud- men allikevel skal jeg da være redd?
Ja, jeg tror nok antagelig på en litt annen Gud enn deg.
Som jeg har nevnt tidligere så tror jeg Gud er ALT. Han finnes i mennesker, dyr og hver en plante osv. Jeg tror ikke han er en håndfast person.
Det vil si at Gud er Gud. Gud er deg og meg. Gud er ALT og ALT er Gud.
Vi mennesker gjør mange dumme ting og sier mange dumme ting.
Men hvorfor skal vi straffes for det? Finnes det ikke noe som heter tilgivelse, eller å lære av sine feil? Skal vi straffes fordi Gud ikke vil tilgi oss.
Og hvis du sier at Gud tilgir- hvorfor skal vi da frykte straff når den dagen kommer?

Beklager min mangelende bibelsitater og bibelkunnskaper, men er vi ikke alle skapt av Gud? Er vi ikke alle skapt perfekte i Guds øyne?
Er vi ikke alle Guds barn?

Er det ikke bedre å se på det slik- at alle er Guds barn, derfor så behandler man alle som om de var Gud? Eller skal man gå å behandle alle som Gud, men samtidig være redd for å få straff for de gangene man ikke klarer det?
De gangene man ikke klarer det, det er jo det man lærer og vokser på.
Er det ikke bra på ett vis at noen gjør ett feilskjær eller to, så de og andre lærer noe?
Tror du ikke Gud forstår det?
Må man være frelst for å få lov til å komme inn porten da?
Gjelder ikke de samme reglene for deg- som det gjør for meg selv om vi begge er Guds barn?

Synes denne tråden er interessant. Man lærer å kjenne andre sine meninger og det er moro. Det er slik man blir kjent med hverandre :)

når det gjelder at kvar og ein av oss har våre sannheter er det på ein måte sant og ein måte løgn (halvsant), pga. det finst berre ein sannhet for at ikkje forvirring skal oppstå...men dei som har funnet sannheten har ikkje behov å leita lenger, men forholda seg til den...då har ein fred! :)
kjærligheten (det å elske nesten sin som seg sjøl) ligger ikkje i at me har elska Gud, men at Han har elska oss først...når ein får åpenbart Guds kjærlighet til oss kan ein ikkje la vera å elska både Gud og mennesker..."den som er tilgitt mykje, elsker mykje.".
man har to valg ang. å frykta Gud: * å velga og frykta Gud, * å velga og ikkje frykta Gud. visst ein holder seg nær til Gud, vil Gud holda seg nær til personen, og då har ein ingenting å frykta...når det gjelder Hans straff er det slik at når Gud dømmer nokon tillater Han at satan får ødelegga fordi at mennesker skal skjønna at dei er avhengig av Gud, både på jorda og i evigheten...

det er ein sann Gud, og mange falske guder. visst ein trur på ein falsk gud blir løftene satt ut av kraft.
når det gjelder at Gud er ALT: likesom ein lastebil har ein byggmester, har naturen og universet likeså. det er ikkje vanskelig å skjønna. :) det kan til og med ein liten unge forstå. :) eg trur at Gud har skapt alt, men at Han ikkje er alt. i og med at Gud er 3 trur eg at Faderen er i himmelen som i ein anna dimensjon (den fjerde dimensjon), Jesus sitter ved Hans høgre hånd, MEN at Den Hellige Ånd (som er Faderens og Jesu Ånd) er på jorda blant mennesker og i sanne frelste mennesker...det er Gud som holder liv i alle ting...men eg trur at mennesker er skapt i Guds bilde, at Han har lagt evigheten ned i hjertene deires, og at dei er einaste skapningane på jorda som kan kommunisera med Gud...
Hvorfor vi skal straffes: eksempel: "visst eg bryter loven, f.eks. stjeler noko greier og må i retten for det. eg har ingenting å betala boten med, så eg må straffes. er dommeren god eller dårlig visst han dømmer meg? god, ellers gjer han ikkje jobben sin...men så kjem det ein og gjer opp for meg som betaler boten. då blir eg fri!" dette eksempelet kan sammenlignast i forhold til Gud. Gud Fader tåler ikkje synd, og alle mennesker har synda mot Hans lov (brøte eit av buda), for har ein gjort så lite som å sjå på ei kvinne med begjær har ein allerede drevet hor i sitt hjerte med henne...poenget er: ingenting skal til for å synda! alle mennesker faller i synd mange gongar kvar einaste dag! Gud Fader er med andre ord hellig! Men Gud Fader har 2 andre sider (det første var *hellig): * kjærlig (Han sendte Jesus i døden for våre synder...) og rettferdig (Han dømmer dei som ikkje har Jesus).
når det gjelder "å lære av sine feil": man kommer til eit punkt i livet der man innser at man er en synder. når man innser det, får man to valg: * ta imot tilgivelse, * ikkje ta imot tilgivelse. for når ein kjem til det punktet, kjem Gud inn i bildet...! :)

alle er skapt av Gud, ja. ingen mennesker er perfekte i Guds auger, men høgt elska alikavel til tross for våre feil. Adam og Eva var perfekte, men dei mista kontakten med Gud gjennom synd. siden har synda spreidd seg som eit virus. men Gud gjenoppretta denne kontakten då Han sendte Jesus for oss. her kjem den frie viljen mennesket har når det gjelder kontakt med Gud.
alle mennesker er Guds skapninger, men blir ikkje Hans barn før dei vil bli Hans barn. eksempel: Per har falske foreldre i dag fordi han mista kontakten med sine rette foreldre i sin ungdom. dei falske foreldrene kidnappa han. men foreldrene søkte han og fant han, då var berre spm.: ville han ha med dei å gjera? !

når det gjelder å sjå på at alle er Guds barn vil ein bedra seg sjøl (sjølbedrag), ein vil bli svært skuffa når ein ser at mennesker ikkje er så perfekte som ein trudde alikavel...det er ikkje eit einaste perfekt menneske på jorda desverre...er ikkje snakk om at ein skal ta seg i sammen, rettferdiggjera seg sjøl, for Gud på noko som helst måte i og med at Jesus er rettferdigheten for menneskene...ein skal berre vandra i Hans fotspor men i kraft av Hand Ånd som bur i dei frelste...ein går ikkje i egen kraft, men i Hans kraft...ein gjer som ein vil liksom (samme fri vilje) som frelst men har fått ein ny natur (ein ny personlighet) i seg - guddommelig natur (Jesu natur, Jesu sinn) i seg som gjer at ein berre er lik Jesus. (ein blir meir og meir lik Jesus dag for dag pga. Ånden får rom i personen likesom rom i eit hus). når det gjelder at man lærer og vokser gjennom sine feil er det heilt sant, men ein må ha Jesus som læremester skal ein læra sannheten å kjenna...finst jo mange falske læremestere rundt omkring desverre...
Gud kjenner inngangen og utgangen i eit menneske sitt liv :) Han er alfa og omega, begynnelsen og enden. Gud visste frå begynnelsen av kem som trudde og kem som ville forråda Ham. Han kjenner hjertene, Han ser etter villige hjerter... :) ser Han at ein person vil bli frelst tar Han selvfølgelig hensyn til det, men Han tvinger ingen (som ein gentleman)! :)
man må være frelst for å komma til himmelen ja, ikkje berre at ein får det salig (høgaste form for lykke) der, men også på jorda fordi ein har samme Ånd i seg...å være frelst er det samme som å ha Guds (Jesu) Ånd i seg etter eit resultat av å ta imot Jesus som Herre og Frelsar som igjen er eit resultat av å sei ja til Jesu fullbragte verk på Golgata...då ser Gud Fader på Jesus og ikkje oss og me blir rettferdiggjort i Jesus... :)
kva regler meiner du?

når det gjelder meininger om ting og slikt er det vel og bra, men eg stoler ikkje på mine egne meininger eller andre mennesker sine meininger pga. eg veit me berre er mennesker...eg veit at Han som har skapt oss er så mykje større enn oss (Han kjenner oss meir enn me kjenner oss sjøl, osv.) og dermed veit kva som er best for oss...
:)
Antall ord: 1766

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Damaris
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 10 Des 2007 19:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Innlegg av Damaris »

Sol@ngelica skrev:Ehh hva var det Jesus egentlig gjorde da?
Lagde vann om til vin(det er syndig å drikke)
Og pulte på prosituerte? Er vel en smule syndig det også, på en eller annen måte.
Du skal ikke *** din første er vel et av budene :D
Eh.. hvor står det at det er syndig å drikke??
Vi katolikker drikker på festene våre i kirken. Er ikke syndig det! Det er bare noe noen syke sekter har fått for seg..
Og at Jesus pulte på prostituerte er vel bare skrevet i et forsøk på å provosere, som de fleste useriøse innleggene dine.
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

kjærligheten (det å elske nesten sin som seg sjøl) ligger ikkje i at me har elska Gud, men at Han har elska oss først...når ein får åpenbart Guds kjærlighet til oss kan ein ikkje la vera å elska både Gud og mennesker..."den som er tilgitt mykje, elsker mykje.".
man har to valg ang. å frykta Gud: * å velga og frykta Gud, * å velga og ikkje frykta Gud. visst ein holder seg nær til Gud, vil Gud holda seg nær til personen, og då har ein ingenting å frykta...når det gjelder Hans straff er det slik at når Gud dømmer nokon tillater Han at satan får ødelegga fordi at mennesker skal skjønna at dei er avhengig av Gud, både på jorda og i evigheten...
Det er jeg enig i. Den som tilgir mye, elsker mye.
Men man får det man gir. Tiltrekningskraften :mozilla_wink:
For meg er Gud=universet. Behandler du universet godt, så får du det gode tilbake også.
Men vi alle sammen styres av to ting (slik jeg ser det), og det er frykt og kjærlighet
Jeg tror ikke på satan eller helvete, og mener det er skapt av mennesker i frykt.
Hvorfor skulle universet dømme oss? Er det ikke vi som dømmer hverandre åpenlyst?
Igjen, du får det du gir.
Hvorfor skulle Gud/universet tillate satan å ødelgge for oss mennesker for at vi skal skjønne at vi er avhengige av Gud/ universet?
Alt henger sammen på en perfekt måte- hele universet. Det er bare vi mennesker som er for "dumme" til å skjønne sammenhengen og leve etter det.
Vi ødelegger alt rundt oss, og straffen vi får en ubalansen vi skaper.

det er ein sann Gud, og mange falske guder. visst ein trur på ein falsk gud blir løftene satt ut av kraft.
Jeg tror alle guder bunner ned til det samme= universet. Hvorfor skal løftene bli satt ut av spill da?

når det gjelder at Gud er ALT: likesom ein lastebil har ein byggmester, har naturen og universet likeså. det er ikkje vanskelig å skjønna. det kan til og med ein liten unge forstå.
Altså Gud= universet. Det sier du også her. Men alle de andre Gudene da?
Gjelder det bare en eneste Gud? Så det du sier er at Gud er universet, det skjønner til og med en unge. Men ikke de andre gudene? Er ikke de også en del av universet?

eg trur at Gud har skapt alt, men at Han ikkje er alt. i og med at Gud er 3 trur eg at Faderen er i himmelen som i ein anna dimensjon (den fjerde dimensjon),
Gud/universet har skapt alt. Jo det er jeg enig i. Men når du skaper noe, legger du aldri igjen noe av deg selv i det du skaper du? Det gjør jeg. Uansett hva jeg skaper så legger jeg igjen noe av meg selv i det. At det finnes mange dimensjoner, det tror jeg også.
Men jeg tror som sagt at Gud/universet finnes i alt. altså universet finnes i alle dimensjoner. Du tror også at Gud er unvierset på en måte. Men hvorfor skal Faderen bare være i en dimensjon da? Hvorfor finnes ikke Faderen i alle dimensjoner?

Jesus sitter ved Hans høgre hånd, MEN at Den Hellige Ånd (som er Faderens og Jesu Ånd) er på jorda blant mennesker og i sanne frelste mennesker...det er Gud som holder liv i alle ting...men eg trur at mennesker er skapt i Guds bilde, at Han har lagt evigheten ned i hjertene deires, og at dei er einaste skapningane på jorda som kan kommunisera med Gud...
Jo, jeg tror også at Jesus, og at han er ved Guds/universets side. Er vi ikke alle det, når det kommer til alt?
Gud/universet holder liv i alle ting. Men samtidig tror du ikke at Gud/universet er i alle ting?
Hvorfor skulle Gud/universet holde liv i noe som Gud/universet ikke har skapt og lagt igjen noe av seg selv i?
Du mener at Gud/universet ikke finnes i alt, men allikevel at Gud/universet holder liv i alt?
Dette må du forklare litt bedre for meg tror jeg. :mozilla_wink:

At vi har evigheten, helt enig.
Men at vi menneskene er de eneste som kan kommunisere med Gud/universet??
Hvorfor bare menneskene? Er ikke det urettferdig? Hva har resten av universet gjort galt, som ikke får kommunisere med Gud/universet?
Hvorfor skal Gud/universet holde liv i alle ting som du sier, men ikke alle skal få kommunisere med Gud/universet? Hvordan skal alt annet overleve hvis de ikke kan kommunisere med universet?
Du snakker bare om mennesker i forhold til Gud. Men det finnes vel mer enn bare mennesker? Mener du menneskene er overlegne i forhold til alt annet i unvierset?
Hvor er balansen i det?

Hvorfor vi skal straffes: eksempel: "visst eg bryter loven, f.eks. stjeler noko greier og må i retten for det. eg har ingenting å betala boten med, så eg må straffes. er dommeren god eller dårlig visst han dømmer meg? god, ellers gjer han ikkje jobben sin...men så kjem det ein og gjer opp for meg som betaler boten. då blir eg fri!" dette eksempelet kan sammenlignast i forhold til Gud. Gud Fader tåler ikkje synd, og alle mennesker har synda mot Hans lov (brøte eit av buda), for har ein gjort så lite som å sjå på ei kvinne med begjær har ein allerede drevet hor i sitt hjerte med henne...poenget er: ingenting skal til for å synda! alle mennesker faller i synd mange gongar kvar einaste dag! Gud Fader er med andre ord hellig! Men Gud Fader har 2 andre sider (det første var *hellig): * kjærlig (Han sendte Jesus i døden for våre synder...) og rettferdig (Han dømmer dei som ikkje har Jesus).
når det gjelder "å lære av sine feil": man kommer til eit punkt i livet der man innser at man er en synder. når man innser det, får man to valg: * ta imot tilgivelse, * ikkje ta imot tilgivelse. for når ein kjem til det punktet, kjem Gud inn i bildet...!
Tåler virkelig ikke Gud Fader synd? Hvorfor har han gitt oss den frie viljen da?
Du tror at Gud/universet holder liv i alle ting, men hvorfor skal Gud/ universet holde liv i noe som han skal dømme fordi de ikke har Jesus med seg?
Jeg tror ikke Gud/ universet sendte Jesus i døden for våre synder. Hvem er han som har rett til å sende noen i døden fordi noen har syndet? Hvilken rett har han til å gjøre det?

Jeg tror Jesus hadde de vi kaller for paranormale evner. Han helbredet og hadde visjoner for hva han måtte gjøre og han "så" syner. Jesus bestemte seg tidlig for å leve med disse evnene og dele dem med menneskeheten. Han helbredet og hjalp mange mennesker.
Det er du enig i?
I den tiden vi lever i nå, så er det vanskelig å få aksept for slike evner, og da kan du tenke deg hvordan det ble mottatt for 2000år siden.
Korsfestelse var en vanlig straff på den tiden. Jeg tror at noen øynet en sjanse til å spille på mennskene sin frykt for 2000år siden. Jesus ble brukt for å motvirke synder.
Ingen så på evnene hans til å hjelpe som Guds gave.....istede ble han straffet for menneskenes synder. Hvordan henger det sammen?
Selv i dag blir vi med slike evner sett rart på. Det er få mennesker som ser på det som Gud/ universets gave. Det er mange som får beskyldninger for å ha skapt en ny religion på grunn av disse evnene. Men hva med Jesus sine evner da?
Gud/ universet er alltid inn i bildet, det er bare vi som ikke ser det.
Hvorfor skal Gud/ universet bare komme inn i bildet når noen skal straffes eller ei?



alle er skapt av Gud, ja. ingen mennesker er perfekte i Guds auger, men høgt elska alikavel til tross for våre feil. Adam og Eva var perfekte, men dei mista kontakten med Gud gjennom synd. siden har synda spreidd seg som eit virus. men Gud gjenoppretta denne kontakten då Han sendte Jesus for oss. her kjem den frie viljen mennesket har når det gjelder kontakt med Gud.
alle mennesker er Guds skapninger, men blir ikkje Hans barn før dei vil bli Hans barn. eksempel: Per har falske foreldre i dag fordi han mista kontakten med sine rette foreldre i sin ungdom. dei falske foreldrene kidnappa han. men foreldrene søkte han og fant han, då var berre spm.: ville han ha med dei å gjera? !
igjen, du nevner bare menneskene. hva med alt annet?
Gud/ universet ga oss den frie viljen med den ene hånden, men skal straffe oss hvis vi bruker den med den andre hånden? Hvordan henger det sammen?
Det eneste viruset som spredde seg er frykt tror jeg. De mistet ikke kontakten med Gud/ universet- men det var frykten deres som hindret dem i se og høre Gud/ universet.
Du sier at Adam og Eva mistet kontakten med Gud/ universet. Men hvorfor det, hvis Gud/ universet elsker oss tross våre feil?
Hvis Gud/ universet elsker oss tross våre feil, hvorfor skal vi straffes da?
Så hvis vi skal ha kontakt med Gud/ universet så må vi først gå igjennom Jesus?
Og det er her den frie viljen kommer hvis mennesker vil ha kontakt med Gud/ universet?
Du sier at menneskene er alle Guds barn, men ikke før vi velger det selv.
Jo på ett vis kan jeg være enig i det. Men uansett er vi da hans barn når alt kommer til alt. Det må jo blir slik da? For vi er jo alle skapt av Gud/ universet.
Holder ikke det? Holder det ikke å være skapt av Gud/ universet for å være hans barn?
Eks: Din far og din mor har skapt deg. Du er deres barn, men bare hvis du velger det?
Er de ikke dine foreldre uansett hvordan du vender å vrir på det?

når det gjelder å sjå på at alle er Guds barn vil ein bedra seg sjøl (sjølbedrag),
Nå detter jeg snart av lasset her. Nå må du bestemme deg snart.
Vi er alle skapt av Gud/ universet, det er vi enige om. Men du sier at vi ikke er Guds barn før vi bestemmer oss for det. Men Gud/ universet er jo din "far" uansett hvordan du vrir på det. Så hvis det er slik, hvorfor lever er det selvbedrag da?
Se eksempelet over igjen :mozilla_wink:

ein vil bli svært skuffa når ein ser at mennesker ikkje er så perfekte som ein trudde alikavel...det er ikkje eit einaste perfekt menneske på jorda desverre...er ikkje snakk om at ein skal ta seg i sammen, rettferdiggjera seg sjøl, for Gud på noko som helst måte i og med at Jesus er rettferdigheten for menneskene...ein skal berre vandra i Hans fotspor men i kraft av Hand Ånd som bur i dei frelste...ein går ikkje i egen kraft, men i Hans kraft...ein gjer som ein vil liksom (samme fri vilje) som frelst men har fått ein ny natur (ein ny personlighet) i seg - guddommelig natur (Jesu natur, Jesu sinn) i seg som gjer at ein berre er lik Jesus. (ein blir meir og meir lik Jesus dag for dag pga. Ånden får rom i personen likesom rom i eit hus). når det gjelder at man lærer og vokser gjennom sine feil er det heilt sant, men ein må ha Jesus som læremester skal ein læra sannheten å kjenna...finst jo mange falske læremestere rundt omkring desverre...
Hvorfor skulle Gud/ universet skape alt perfekt. Alt henger sammen i en balanse og harmoni i naturen og menneskene. Men det er bare naturen som er skapt perfekt da? Eller ingen av delene? Hvorfor skulle bare naturen være skapt perfekt og ikke vi menneskene? Hvorfor snakker du bare om mennesker, og ikke hele helheten?
Er ikke helheten er del av universet og Gud?
Stemmer det...du mente at....Gud skapte alt og holder liv i alt, men Gud er ikke i alt.
Ble det rett?? :)
Du sier også at man trenger ikke å rettferdiggjøre seg for Gud/ universet fordi Jesus gjør det. Men hvis Jesus gjør det, hvorfor skal vi da straffes for at vi bruker den frie viljen vi har fått og som er skapt av Gud/ unvierset?

Når menneskene (i mitt tilfelle alt) finner kjærligheten så forandrer man seg til et "bedre" menneske, ja. Alt kommer i en bedre balanse, og man blir lykkeligere.
Igjen, du får det du gir :)
Jeg gjør det, og opplever universet på en helt annen måte enn før. Så da er jeg frelst da, i følge deg?
Lik Jesus....Hmmmm. Der fikk jeg litt problemer, selv om jeg tror på Jesus.
Jeg ser på det slik at man finner seg selv, og den man virkelig er. Ikke mer enn det.
Man finner ånden i seg selv, og sjelen sin. Men jeg sammenligner meg ikke med Jesus av den grunn. Jeg sammenligner meg med den jeg vet jeg er innerst inne, og den jeg vil være.
Jeg bruker heller ikke Jesus som læremester. Jeg bruker universet som læremester.
Det du gir, er det du får tilbake.
Alle har en stemme som sier at hvis vi er snille, så er andre snille mot deg. Man trenger ingen læremester for å skjønne det :mozilla_wink:



Gud kjenner inngangen og utgangen i eit menneske sitt liv Han er alfa og omega, begynnelsen og enden. Gud visste frå begynnelsen av kem som trudde og kem som ville forråda Ham. Han kjenner hjertene, Han ser etter villige hjerter... ser Han at ein person vil bli frelst tar Han selvfølgelig hensyn til det, men Han tvinger ingen (som ein gentleman)!
man må være frelst for å komma til himmelen ja, ikkje berre at ein får det salig (høgaste form for lykke) der, men også på jorda fordi ein har samme Ånd i seg...å være frelst er det samme som å ha Guds (Jesu) Ånd i seg etter eit resultat av å ta imot Jesus som Herre og Frelsar som igjen er eit resultat av å sei ja til Jesu fullbragte verk på Golgata...då ser Gud Fader på Jesus og ikkje oss og me blir rettferdiggjort i Jesus...
At Gud/ universet kjenner til alt, er jeg også enig i. At universet er alfa omega, ja. At universet med alle sine mennesker, ånder, planter, dyr, jord, luft osv osv her alfa omega, igjen et stort rungende ja. Det tror jeg også på.
Men så kommer foråde igjen da. Hvem foråder vi egentlig. Er det oss selv eller Gud/ unvierset? Hvordan kan vi Foråde hvis vi har den frie viljen Gud/ unvierset har gitt oss?
Igjen, skal vi straffes for å bruke noe vi har fått, og ikke skapt selv?
Vi fikk fri vilje og evnene til å velge, ja. Men hvis vi skal lære noe, erindre noe og vokse på det, så må man vel nødvendigvis gjøre masse valg?
Å da må man ha den frie viljen. Men stakkars deg hvis du velger galt?
Da sender Gud satan på deg og gir deg straff slik? Eller var det da Jesus kom inn i bildet for han er rettferdigheten selv? Gud kom vel også inn i bildet, for å få si om du får tilgivelse eller ikke?
Du mener menneskene ikke er skapt perfekte. Men hvorfor skulle Gud/ universet skape noe som ikke var perfekt? Hvorfor skal Gud/ universet ønske å straffe noen for noe de har skapt? Å igjen, det finnes mer enn bare mennesker i universet.
Hvis katten min henger seg på meg og ødelegger aniktet mitt, er det da Gud/ universet kommer inn med satan for å gi kattepusen sin straff, etter at Jesus har vært der først med sin rettferdighet og Gud for tilgivelse eller ei??
Jeg setter det litt på spissen her nå, for å gi deg den sammenhengen jeg ser. :)
Og man trenger ikke Golgata for å skjønne at man får det man gir. :mozilla_wink: :D


kva regler meiner du?
Det tror jeg kanskje du har begynt å skjønne nå? :)

når det gjelder meininger om ting og slikt er det vel og bra, men eg stoler ikkje på mine egne meininger eller andre mennesker sine meininger pga. eg veit me berre er mennesker...eg veit at Han som har skapt oss er så mykje større enn oss (Han kjenner oss meir enn me kjenner oss sjøl, osv.) og dermed veit kva som er best for oss...
Stoler du ikke på dine meninger? Det var litt skremmende synes jeg :mozilla_surprised:
Hvorfor sier du dine meninger da, hvis du ikke stoler på dem og kan stå for det du sier???
Hvis du ikke kan stole på deg selv, og andre......ja da synes jeg synd på deg :mozilla_kiss:
Tror ikke jeg trenger å utdype den videre :mozilla_wink:
At Gud/ universet vet mer enn oss, å ja. Det er jeg enig i. Også at han vet hva som er best for oss. Men at han er større enn oss.....hmmmm. Er vi ikke alle skapt av Gud/ universet? Har vi ikke alle en del av Gud/ universet i oss? Nei, det stemmer det. Vi har ikke en del av Gud/ universet i oss....elller hvordan var det igjen??
Jo, slik var det. Til og med unger skjønner at Gud/ universet er det samme. Men allikevel har vi ikke en del av det i oss, eller gjaldt det bare alt annet enn menneskene??
Hvis vi er den del av Gud/ universet, så er vel vi på lik linje med Gud/ universet da?
Hvorfor er Gud/ universet større enn oss da? Bare fordi vi har en del av det i oss da? Og ikke alt?
Eller har vi alt det guddommelige i oss, men ikke alle vet hvordan man skal bruke det, eller finne det? Vi er alle Gud/ universets barn, men bare hvis vi er frelst. Hvis vi bestemmer oss for at Gud/ universet er noe vi hører til.
Men allikevel er Gud/ universet større enn oss?
Og igjen....hva med alt annet utenom menneskene?
Antall ord: 3124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

G80,du skriver mye bra. Spirituell dømmekraft er ikke lett - dvs å skille hva som er riktig og rent av informasjon eller ikke. F.eks at bare Jesus var Guds Sønn er jo bare i negative egoets-ånd. Jeg er like mye sønn av Gud - som andre menn er og kvinner er døtre av Gud. Bibelen er så full av negativ ego-påvirkning i dens tolkninger. Men også bra sider som jeg har nevnt litt og vil si mer av når jeg føler det.

Tree-enigheten - Gud,Hellige Ånd og Kristus-bevisstheten - er noe alle kan få kontakt med og det er ikke via Jesus vi får det. Problemet med kristne at de tror alt det Jesus gjorde og sa var uoppnåelig. Hadde flere kristne også hatt kjennskap til at Jesus tok innvielser i Egypt under Melchizedek-ordenen,studerte buddhisme og andre åndelige retninger i Asia og besøkte Druidene(som også fulgte en slags mysterie-skole a la Melchizedek-ordenen) så hadde de ikke vært så arrogant overfor andre åndelige retninger og religioner. Og akkurat nå jobber han for det spirituelle hierarkiet(hans egentlige navn er Sananda) tilknyttet Jorden.

Vi kan gjøre alt det Jesus gjorde og mer til - men negative egoet har holdt oss nede ang vårt enorme potensialet. Jesus viste oss hvilket enormt potensiale vi har - vi mennesker. Og han er ikke alene i historien om å ha lykkes med sin lysmestervei. En av de største negative-ego sider i oss er at vi har så dårlig tro på oss selv og vårt enorme potensiale. Negative egoet får oss til å tro at Gud har sendt en enslig sønn - mens i sannhetens navn så er alle sønner og døtre av Gud.
At Gud/ universet vet mer enn oss, å ja. Det er jeg enig i. Også at han vet hva som er best for oss. Men at han er større enn oss.....hmmmm. Er vi ikke alle skapt av Gud/ universet? Har vi ikke alle en del av Gud/ universet i oss? Nei, det stemmer det. Vi har ikke en del av Gud/ universet i oss....elller hvordan var det igjen??
Jo, slik var det. Til og med unger skjønner at Gud/ universet er det samme. Men allikevel har vi ikke en del av det i oss, eller gjaldt det bare alt annet enn menneskene??
Hvis vi er den del av Gud/ universet, så er vel vi på lik linje med Gud/ universet da?
Hvorfor er Gud/ universet større enn oss da? Bare fordi vi har en del av det i oss da? Og ikke alt?
Eller har vi alt det guddommelige i oss, men ikke alle vet hvordan man skal bruke det, eller finne det? Vi er alle Gud/ universets barn, men bare hvis vi er frelst. Hvis vi bestemmer oss for at Gud/ universet er noe vi hører til.
Men allikevel er Gud/ universet større enn oss?
Og igjen....hva med alt annet utenom menneskene?
I Guds bevissthet så rommer han/hun alle Univers,galakser,solsystemer,stjerner,planeter,mennesker,dyr,natur osv osv....med bare en liten tanke så skaper han et helt Univers. Men han får hjelp av blant annet de som blir kalt for Elohim - som Bibelen har nevnt - de er med å hjelper Gud. Gud har mange hjelpere i det åndelige hierarkiet tilknyttet mange steder i alle Univers,Galakser,solsystemer,planeter osv...

Negative egoet har fått oss til å tro at Jesus var mye større enn han var - men Jesus ville vise oss hvilken vei ALLE kan gå - en lysmestervei.(vi kan også kalle det for kjærlighetsmestervei alt etter som man vil velge å kalle det for).

Noe av det reneste kilder(bøker) angående å forklare noe i Bibelen er THE BOOK OF KNOWLEDGE - KEYS OF ENOCH av JJ Hurtak etter min mening. Han møter Metatron og oppstegen Mester Enoch(som det står om i Bibelen) og forklarer endel ting hvordan det vil si å gå lysmesterveien. Den er på ca 600 sider. Og er noe av det mest imponerende jeg har lest og om man forstår den boka sånn noenlunde så forstår man sånn litt hvordan det er å gå på en lysmestervei. Alle som er innviet i Melchizedek-ordenen o.l. går igjennom mye av det som står i Keys of Enoch ang erfaringer,informasjon osv...

Bibelen er en fin historiebok med elementer av ren åndelig informasjon - men det blir som sagt veldig individuelt å tolke - ens spirituelle dømmekraft er synonymt med hva en forstår. Personlig så husker jeg mer og mer inkarnasjoner i det gamle Egypt - og har vært med i Melchizedek-ordenen og innvielser i pyramidene der sånn.

Gud er perfekt - og alt negative ting som har skjedd i menneskets historie er i negative egoets ånd. En stor indisk lysmester(som lever enda) Sai Baba - som kan gjøre mye av det samme som Jesus gjorde ang mirakler og magi - sa en gang at Gud er Mennesket minus Ego.......det stemmer. Alt som har med egoet(jeg liker bedre å si negative egoet - fordi det er visse elementer med egoet som er viktig å ha for å være integrert her på Jorden og leve i fysisk kropp) har ikke noe med Gud å gjøre. Så vi er i en Universell Skole her på Jorden for å realisere hvem Gud egentlig er - og jeg har nevnt at i Guds bevissthet så rommer alle Univers i hans/hennes Kosmiske Riket - og bare ved en tanke så skaper han et nytt Univers........ved hjelp av Elohim-gruppesjeler og andre hjelpere.

Vi er medskapere i Universet. Gud har gitt oss muligheter til å skape det livet vi vil selv. Ingenting er tilfeldig i våre liv. Det er bare negative egoet som skaper illusjonene om at vi bare lever 1 liv, at det er bare tilfeldigheter i livet,all materialistisk avhengighet,det åndelige ikke eksisterer osv osv....

Det negative egoet ikke vil at vi skal forstå er at vi har en fødselsrett - det er å gå lysmester-veien,som Jesus,Moses,Buddha,Mohammed(negative egoet har selvfølgelig påvirket Koranen også ganske kraftig) med mange flere har erfart.

Gud har ikke skapt oss for ingenting. Negative egoet vil også se ned på alt som har med Gud å gjøre. I en sånn fri vilje-verden vi lever i(det er mange steder i Universet og andre Univers hvor alle(gruppebevissthet med individuell frihet) følger Gud - dvs å realisere Gud på mange nivåer og hvor det ikke er fri vilje i det å velge å følge lysmsestervei eller ikke) så kan vi velge å følge realisering av Gud til det fulle eller ikke. Når man har lært alt man skal lære her på Jorden så vil man dra andre steder i vår galakse f.eks eller være tilknyttet Jorden på en eller annen måte. Men det er en vei å gå som alle er kapable til å gjøre - men bare svært få klarer og vil gjøre.

Negative egoet tror også at vi er separert fra resten av vår galakse - men det stemmer heller ikke. Flere og flere våkner opp av den type hypnotiske-dvale. Jorden er tilknyttet i aller høyeste grad - men det er ikke mange som erfarer det eller forstår det her og nå. Negative egoet er tilfreds med å være separert fra Naturen,Gud,resten av vår galakse og det Universelle systemet,å leve 1 liv,ikke tjene andre men bare seg selv,skape endel illusjoner osv osv
Antall ord: 1277
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

G80 skrev:
kjærligheten (det å elske nesten sin som seg sjøl) ligger ikkje i at me har elska Gud, men at Han har elska oss først...når ein får åpenbart Guds kjærlighet til oss kan ein ikkje la vera å elska både Gud og mennesker..."den som er tilgitt mykje, elsker mykje.".
man har to valg ang. å frykta Gud: * å velga og frykta Gud, * å velga og ikkje frykta Gud. visst ein holder seg nær til Gud, vil Gud holda seg nær til personen, og då har ein ingenting å frykta...når det gjelder Hans straff er det slik at når Gud dømmer nokon tillater Han at satan får ødelegga fordi at mennesker skal skjønna at dei er avhengig av Gud, både på jorda og i evigheten...
Det er jeg enig i. Den som tilgir mye, elsker mye.
Men man får det man gir. Tiltrekningskraften :mozilla_wink:
For meg er Gud=universet. Behandler du universet godt, så får du det gode tilbake også.
Men vi alle sammen styres av to ting (slik jeg ser det), og det er frykt og kjærlighet
Jeg tror ikke på satan eller helvete, og mener det er skapt av mennesker i frykt.
Hvorfor skulle universet dømme oss? Er det ikke vi som dømmer hverandre åpenlyst?
Igjen, du får det du gir.
Hvorfor skulle Gud/universet tillate satan å ødelgge for oss mennesker for at vi skal skjønne at vi er avhengige av Gud/ universet?
Alt henger sammen på en perfekt måte- hele universet. Det er bare vi mennesker som er for "dumme" til å skjønne sammenhengen og leve etter det.
Vi ødelegger alt rundt oss, og straffen vi får en ubalansen vi skaper.

det er ein sann Gud, og mange falske guder. visst ein trur på ein falsk gud blir løftene satt ut av kraft.
Jeg tror alle guder bunner ned til det samme= universet. Hvorfor skal løftene bli satt ut av spill da?

når det gjelder at Gud er ALT: likesom ein lastebil har ein byggmester, har naturen og universet likeså. det er ikkje vanskelig å skjønna. det kan til og med ein liten unge forstå.
Altså Gud= universet. Det sier du også her. Men alle de andre Gudene da?
Gjelder det bare en eneste Gud? Så det du sier er at Gud er universet, det skjønner til og med en unge. Men ikke de andre gudene? Er ikke de også en del av universet?

eg trur at Gud har skapt alt, men at Han ikkje er alt. i og med at Gud er 3 trur eg at Faderen er i himmelen som i ein anna dimensjon (den fjerde dimensjon),
Gud/universet har skapt alt. Jo det er jeg enig i. Men når du skaper noe, legger du aldri igjen noe av deg selv i det du skaper du? Det gjør jeg. Uansett hva jeg skaper så legger jeg igjen noe av meg selv i det. At det finnes mange dimensjoner, det tror jeg også.
Men jeg tror som sagt at Gud/universet finnes i alt. altså universet finnes i alle dimensjoner. Du tror også at Gud er unvierset på en måte. Men hvorfor skal Faderen bare være i en dimensjon da? Hvorfor finnes ikke Faderen i alle dimensjoner?

Jesus sitter ved Hans høgre hånd, MEN at Den Hellige Ånd (som er Faderens og Jesu Ånd) er på jorda blant mennesker og i sanne frelste mennesker...det er Gud som holder liv i alle ting...men eg trur at mennesker er skapt i Guds bilde, at Han har lagt evigheten ned i hjertene deires, og at dei er einaste skapningane på jorda som kan kommunisera med Gud...
Jo, jeg tror også at Jesus, og at han er ved Guds/universets side. Er vi ikke alle det, når det kommer til alt?
Gud/universet holder liv i alle ting. Men samtidig tror du ikke at Gud/universet er i alle ting?
Hvorfor skulle Gud/universet holde liv i noe som Gud/universet ikke har skapt og lagt igjen noe av seg selv i?
Du mener at Gud/universet ikke finnes i alt, men allikevel at Gud/universet holder liv i alt?
Dette må du forklare litt bedre for meg tror jeg. :mozilla_wink:

At vi har evigheten, helt enig.
Men at vi menneskene er de eneste som kan kommunisere med Gud/universet??
Hvorfor bare menneskene? Er ikke det urettferdig? Hva har resten av universet gjort galt, som ikke får kommunisere med Gud/universet?
Hvorfor skal Gud/universet holde liv i alle ting som du sier, men ikke alle skal få kommunisere med Gud/universet? Hvordan skal alt annet overleve hvis de ikke kan kommunisere med universet?
Du snakker bare om mennesker i forhold til Gud. Men det finnes vel mer enn bare mennesker? Mener du menneskene er overlegne i forhold til alt annet i unvierset?
Hvor er balansen i det?

Hvorfor vi skal straffes: eksempel: "visst eg bryter loven, f.eks. stjeler noko greier og må i retten for det. eg har ingenting å betala boten med, så eg må straffes. er dommeren god eller dårlig visst han dømmer meg? god, ellers gjer han ikkje jobben sin...men så kjem det ein og gjer opp for meg som betaler boten. då blir eg fri!" dette eksempelet kan sammenlignast i forhold til Gud. Gud Fader tåler ikkje synd, og alle mennesker har synda mot Hans lov (brøte eit av buda), for har ein gjort så lite som å sjå på ei kvinne med begjær har ein allerede drevet hor i sitt hjerte med henne...poenget er: ingenting skal til for å synda! alle mennesker faller i synd mange gongar kvar einaste dag! Gud Fader er med andre ord hellig! Men Gud Fader har 2 andre sider (det første var *hellig): * kjærlig (Han sendte Jesus i døden for våre synder...) og rettferdig (Han dømmer dei som ikkje har Jesus).
når det gjelder "å lære av sine feil": man kommer til eit punkt i livet der man innser at man er en synder. når man innser det, får man to valg: * ta imot tilgivelse, * ikkje ta imot tilgivelse. for når ein kjem til det punktet, kjem Gud inn i bildet...!
Tåler virkelig ikke Gud Fader synd? Hvorfor har han gitt oss den frie viljen da?
Du tror at Gud/universet holder liv i alle ting, men hvorfor skal Gud/ universet holde liv i noe som han skal dømme fordi de ikke har Jesus med seg?

Jeg tror ikke Gud/ universet sendte Jesus i døden for våre synder. Hvem er han som har rett til å sende noen i døden fordi noen har syndet? Hvilken rett har han til å gjøre det?

Jeg tror Jesus hadde de vi kaller for paranormale evner. Han helbredet og hadde visjoner for hva han måtte gjøre og han "så" syner. Jesus bestemte seg tidlig for å leve med disse evnene og dele dem med menneskeheten. Han helbredet og hjalp mange mennesker.
Det er du enig i?
I den tiden vi lever i nå, så er det vanskelig å få aksept for slike evner, og da kan du tenke deg hvordan det ble mottatt for 2000år siden.
Korsfestelse var en vanlig straff på den tiden. Jeg tror at noen øynet en sjanse til å spille på mennskene sin frykt for 2000år siden. Jesus ble brukt for å motvirke synder.
Ingen så på evnene hans til å hjelpe som Guds gave.....istede ble han straffet for menneskenes synder. Hvordan henger det sammen?
Selv i dag blir vi med slike evner sett rart på. Det er få mennesker som ser på det som Gud/ universets gave. Det er mange som får beskyldninger for å ha skapt en ny religion på grunn av disse evnene. Men hva med Jesus sine evner da?
Gud/ universet er alltid inn i bildet, det er bare vi som ikke ser det.
Hvorfor skal Gud/ universet bare komme inn i bildet når noen skal straffes eller ei?



alle er skapt av Gud, ja. ingen mennesker er perfekte i Guds auger, men høgt elska alikavel til tross for våre feil. Adam og Eva var perfekte, men dei mista kontakten med Gud gjennom synd. siden har synda spreidd seg som eit virus. men Gud gjenoppretta denne kontakten då Han sendte Jesus for oss. her kjem den frie viljen mennesket har når det gjelder kontakt med Gud.
alle mennesker er Guds skapninger, men blir ikkje Hans barn før dei vil bli Hans barn. eksempel: Per har falske foreldre i dag fordi han mista kontakten med sine rette foreldre i sin ungdom. dei falske foreldrene kidnappa han. men foreldrene søkte han og fant han, då var berre spm.: ville han ha med dei å gjera? !
igjen, du nevner bare menneskene. hva med alt annet?
Gud/ universet ga oss den frie viljen med den ene hånden, men skal straffe oss hvis vi bruker den med den andre hånden? Hvordan henger det sammen?
Det eneste viruset som spredde seg er frykt tror jeg. De mistet ikke kontakten med Gud/ universet- men det var frykten deres som hindret dem i se og høre Gud/ universet.
Du sier at Adam og Eva mistet kontakten med Gud/ universet. Men hvorfor det, hvis Gud/ universet elsker oss tross våre feil?
Hvis Gud/ universet elsker oss tross våre feil, hvorfor skal vi straffes da?
Så hvis vi skal ha kontakt med Gud/ universet så må vi først gå igjennom Jesus?
Og det er her den frie viljen kommer hvis mennesker vil ha kontakt med Gud/ universet?
Du sier at menneskene er alle Guds barn, men ikke før vi velger det selv.
Jo på ett vis kan jeg være enig i det. Men uansett er vi da hans barn når alt kommer til alt. Det må jo blir slik da? For vi er jo alle skapt av Gud/ universet.
Holder ikke det? Holder det ikke å være skapt av Gud/ universet for å være hans barn?
Eks: Din far og din mor har skapt deg. Du er deres barn, men bare hvis du velger det?
Er de ikke dine foreldre uansett hvordan du vender å vrir på det?

når det gjelder å sjå på at alle er Guds barn vil ein bedra seg sjøl (sjølbedrag),
Nå detter jeg snart av lasset her. Nå må du bestemme deg snart.
Vi er alle skapt av Gud/ universet, det er vi enige om. Men du sier at vi ikke er Guds barn før vi bestemmer oss for det. Men Gud/ universet er jo din "far" uansett hvordan du vrir på det. Så hvis det er slik, hvorfor lever er det selvbedrag da?
Se eksempelet over igjen :mozilla_wink:

ein vil bli svært skuffa når ein ser at mennesker ikkje er så perfekte som ein trudde alikavel...det er ikkje eit einaste perfekt menneske på jorda desverre...er ikkje snakk om at ein skal ta seg i sammen, rettferdiggjera seg sjøl, for Gud på noko som helst måte i og med at Jesus er rettferdigheten for menneskene...ein skal berre vandra i Hans fotspor men i kraft av Hand Ånd som bur i dei frelste...ein går ikkje i egen kraft, men i Hans kraft...ein gjer som ein vil liksom (samme fri vilje) som frelst men har fått ein ny natur (ein ny personlighet) i seg - guddommelig natur (Jesu natur, Jesu sinn) i seg som gjer at ein berre er lik Jesus. (ein blir meir og meir lik Jesus dag for dag pga. Ånden får rom i personen likesom rom i eit hus). når det gjelder at man lærer og vokser gjennom sine feil er det heilt sant, men ein må ha Jesus som læremester skal ein læra sannheten å kjenna...finst jo mange falske læremestere rundt omkring desverre...
Hvorfor skulle Gud/ universet skape alt perfekt. Alt henger sammen i en balanse og harmoni i naturen og menneskene. Men det er bare naturen som er skapt perfekt da? Eller ingen av delene? Hvorfor skulle bare naturen være skapt perfekt og ikke vi menneskene? Hvorfor snakker du bare om mennesker, og ikke hele helheten?
Er ikke helheten er del av universet og Gud?
Stemmer det...du mente at....Gud skapte alt og holder liv i alt, men Gud er ikke i alt.
Ble det rett?? :)
Du sier også at man trenger ikke å rettferdiggjøre seg for Gud/ universet fordi Jesus gjør det. Men hvis Jesus gjør det, hvorfor skal vi da straffes for at vi bruker den frie viljen vi har fått og som er skapt av Gud/ unvierset?

Når menneskene (i mitt tilfelle alt) finner kjærligheten så forandrer man seg til et "bedre" menneske, ja. Alt kommer i en bedre balanse, og man blir lykkeligere.
Igjen, du får det du gir :)
Jeg gjør det, og opplever universet på en helt annen måte enn før. Så da er jeg frelst da, i følge deg?
Lik Jesus....Hmmmm. Der fikk jeg litt problemer, selv om jeg tror på Jesus.
Jeg ser på det slik at man finner seg selv, og den man virkelig er. Ikke mer enn det.
Man finner ånden i seg selv, og sjelen sin. Men jeg sammenligner meg ikke med Jesus av den grunn. Jeg sammenligner meg med den jeg vet jeg er innerst inne, og den jeg vil være.
Jeg bruker heller ikke Jesus som læremester. Jeg bruker universet som læremester.
Det du gir, er det du får tilbake.
Alle har en stemme som sier at hvis vi er snille, så er andre snille mot deg. Man trenger ingen læremester for å skjønne det :mozilla_wink:



Gud kjenner inngangen og utgangen i eit menneske sitt liv Han er alfa og omega, begynnelsen og enden. Gud visste frå begynnelsen av kem som trudde og kem som ville forråda Ham. Han kjenner hjertene, Han ser etter villige hjerter... ser Han at ein person vil bli frelst tar Han selvfølgelig hensyn til det, men Han tvinger ingen (som ein gentleman)!
man må være frelst for å komma til himmelen ja, ikkje berre at ein får det salig (høgaste form for lykke) der, men også på jorda fordi ein har samme Ånd i seg...å være frelst er det samme som å ha Guds (Jesu) Ånd i seg etter eit resultat av å ta imot Jesus som Herre og Frelsar som igjen er eit resultat av å sei ja til Jesu fullbragte verk på Golgata...då ser Gud Fader på Jesus og ikkje oss og me blir rettferdiggjort i Jesus...
At Gud/ universet kjenner til alt, er jeg også enig i. At universet er alfa omega, ja. At universet med alle sine mennesker, ånder, planter, dyr, jord, luft osv osv her alfa omega, igjen et stort rungende ja. Det tror jeg også på.
Men så kommer foråde igjen da. Hvem foråder vi egentlig. Er det oss selv eller Gud/ unvierset? Hvordan kan vi Foråde hvis vi har den frie viljen Gud/ unvierset har gitt oss?
Igjen, skal vi straffes for å bruke noe vi har fått, og ikke skapt selv?
Vi fikk fri vilje og evnene til å velge, ja. Men hvis vi skal lære noe, erindre noe og vokse på det, så må man vel nødvendigvis gjøre masse valg?
Å da må man ha den frie viljen. Men stakkars deg hvis du velger galt?
Da sender Gud satan på deg og gir deg straff slik? Eller var det da Jesus kom inn i bildet for han er rettferdigheten selv? Gud kom vel også inn i bildet, for å få si om du får tilgivelse eller ikke?
Du mener menneskene ikke er skapt perfekte. Men hvorfor skulle Gud/ universet skape noe som ikke var perfekt? Hvorfor skal Gud/ universet ønske å straffe noen for noe de har skapt? Å igjen, det finnes mer enn bare mennesker i universet.
Hvis katten min henger seg på meg og ødelegger aniktet mitt, er det da Gud/ universet kommer inn med satan for å gi kattepusen sin straff, etter at Jesus har vært der først med sin rettferdighet og Gud for tilgivelse eller ei??
Jeg setter det litt på spissen her nå, for å gi deg den sammenhengen jeg ser. :)
Og man trenger ikke Golgata for å skjønne at man får det man gir. :mozilla_wink: :D


kva regler meiner du?
Det tror jeg kanskje du har begynt å skjønne nå? :)

når det gjelder meininger om ting og slikt er det vel og bra, men eg stoler ikkje på mine egne meininger eller andre mennesker sine meininger pga. eg veit me berre er mennesker...eg veit at Han som har skapt oss er så mykje større enn oss (Han kjenner oss meir enn me kjenner oss sjøl, osv.) og dermed veit kva som er best for oss...
Stoler du ikke på dine meninger? Det var litt skremmende synes jeg :mozilla_surprised:
Hvorfor sier du dine meninger da, hvis du ikke stoler på dem og kan stå for det du sier???
Hvis du ikke kan stole på deg selv, og andre......ja da synes jeg synd på deg :mozilla_kiss:
Tror ikke jeg trenger å utdype den videre :mozilla_wink:
At Gud/ universet vet mer enn oss, å ja. Det er jeg enig i. Også at han vet hva som er best for oss. Men at han er større enn oss.....hmmmm. Er vi ikke alle skapt av Gud/ universet? Har vi ikke alle en del av Gud/ universet i oss? Nei, det stemmer det. Vi har ikke en del av Gud/ universet i oss....elller hvordan var det igjen??
Jo, slik var det. Til og med unger skjønner at Gud/ universet er det samme. Men allikevel har vi ikke en del av det i oss, eller gjaldt det bare alt annet enn menneskene??
Hvis vi er den del av Gud/ universet, så er vel vi på lik linje med Gud/ universet da?
Hvorfor er Gud/ universet større enn oss da? Bare fordi vi har en del av det i oss da? Og ikke alt?
Eller har vi alt det guddommelige i oss, men ikke alle vet hvordan man skal bruke det, eller finne det? Vi er alle Gud/ universets barn, men bare hvis vi er frelst. Hvis vi bestemmer oss for at Gud/ universet er noe vi hører til.
Men allikevel er Gud/ universet større enn oss?
Og igjen....hva med alt annet utenom menneskene?

1. den som ER tilgitt mykje, elsker mykje :)
bibelprinsippet "gi så skal du få." går igjen og igjen i mange sammenhenger og situasjoner :) det er ein åndelig lov som funker.
handler ikkje om kva/kven som er Gud for meg eller deg eller Per osv., men om kven som i sannhet er Gud, den ekte Gud. det finst ein Gud og det er Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd som er ett.
me mennesker har eit kjød (ein syndig menneskenatur) som har mykje rart i seg og for seg...men Guds Ånd (som dei frelste får) er i krig med kjødet, for kjødet og Ånden står kvarandre imot...det kjødet vil, vil ikkje Ånden og motsatt...det ein vil gjer ein ikkje og det ein ikkje vil gjer ein...
visst ein ikkje trur på satan,helvete,satans demoner,o.l. var Jesus sin død forgjeves...då er det jo ingenting å bli frelst ifrå...
universet dømmer oss ikkje men Gud må dømma dei som ikkje har Jesus for at Skriften skal gå i oppfyllelse...mennesker er veldig flinke til å dømma andre i og med at mennesker har ein syndig natur...
godt spm. er ikkje alt me mennesker har svar på, for vi får berre åpenbart litt etter litt...men det var iallefall slik at satan og hans engler hadde fri vilje som dei misbrukte, det blei synd i himmelen, og blei derimot kasta ut...når Gud ikkje sparte sine egne engler, kor mykje meir skal ikkje me som mennesker då akta på frelsen?! dette med at englane blei kasta vekk ifrå Guds åsyn er eit advarande eksempel til oss mennesker...
eg pleier å sei det på denne måten: Faderen har 100% kontroll over kva som skjer...mennesker i seg sjøl er som Jesus seier: som sauer. like dumme! er derfor Jesus som kaller på oss, Jesus som frelser oss, osv. men menneskene må følga etter Hyrden (Jesus) likesom bondens sauer må følga etter bonden. er altså ikkje snakk om kva ein veit eller ikkje veit, eller lignande, men kva ein vil eller ikkje vil...
heilt sant! mennesker har ansvar for jorda...men sjelefienden (satan) er også med og påvirker mennesker til å ta feil valg...men Guds stemme til mennesker - Den Hellige Ånd - stopper stygge tanker til å bli stygge ord/handlinger - så sant ein tar imot Ånden som er Jesu Ånd.

2. fordi at det er kun gjennom Jesus Kristus at mennesker får kontakt med Gud Fader som sitter med løftene...

3. nei, det seier eg ikkje. visst du leser vidare kva som står etterpå ser du at det ikkje stemmer...viktig å ta med heile sammenhengen...dei andre gudene er avguder - onde ånder, penger, seg sjøl, osv., osv. med andre ord: alt ein setter høgare enn Gud. for det står skrevet: "ein kan ikkje tilbe to guder, for då vil ein holda seg til den eine og forakta den andre. ein kan ikkje tilbe både Gud og mammon.". nei, det seier eg ikkje. det eg seier er at du har rett i at det finst ein Gud bak skaperverket, og at småunger til og med ikkje har problem med å forstå det...dei andre gudene er falske guder som er skapt av Gud - det er skapninger eller skapte ting (f.eks. onde ånder eller penger).

4. det er sant at ein ikkje legger igjen noko av seg sjøl i det ein skaper, men er forskjell på det og når Gud er tilstede på jorda ved Sin Ånd...eg trur det finst berre ein "åndeverden"-dimensjon, ikkje fleire av den typen...nope, eg trur ikkje at Gud er universet men eg trur at Gud har skapt universet - for å visa kor stor Han er, kor stor makt Han har...Faderen er i ein dimensjon fordi Han ikkje trenger å vera i fleire dimensjoner...så lenge kontakten er der mellom mennesket og Han er det godt nok...

5. nope.
eg trur ikkje at Gud er i alle ting men eg trur at Hans Ånd virker på forskjellige måter, mellom annet blant mennesker og i frelste folk...
Gud har skapt alt, men Han trenger seg ikkje på folk...
Den Hellige Ånd er Guds Ånd som virker på jorda på forskjellige måter...men denne Ånd kjenner ikkje ufrelste folk...derfor må ein bli født på ny av denne Ånd for å sjå eller komma inn i Guds rike...uten at ein blir frelst skjønner ein ikkje korleis Den Hellige Ånd er...

Gud har lagt evigheten ned kun i mennesker. himmel og jord skal forgå men Hans Ord skal aldri forgå...Gud har skapt menneskene i Sitt bilde slik at me kan ha kontakt med Han...likesom mennesket har ånd, sjel og legeme har Gud: Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd. og Faderen vil ha tilbedelse i ånd og sannhet...å kommunsera vil sei å snakka med og bli snakt til...f.eks. ein katt kan ikkje snakka eller bli snakt til, men Gud kan bruka katter til sin Egen fordel men katten kan ikkje kommunisera med Gud forda...det som er synlig skal forgå likesom menneskekroppen skal forgå, er derfor frelste er opptatt med det usynlige som skal bestå til evig tid...mennesker er det mest dyrbare i heile universet...er derfor Gud blei lik oss, då Han sendte Jesus, for at me skulle kunne ha kontakten med Han...mennesker er også som støv i Guds auger men alikavel høgt elsket og dyrebare som edelsteiner...

6. du stiller mange vanskelige spm....svarer på det eg veit - for å unngå å bruka for mykje tid på å finna fram etter det som står i Hans Ord...ser også at mange av spm. har eg svart på før som eg ikkje gidder å svara på igjen...

ja.
Jesus gjorde rett i alt Han gjorde på jorda, Han levde eit fullkomment liv uten synd, men mennesker trudde ikkje på Han...nokon få trudde, mange trudde ikkje...og slik er det også per i dag!
Jesu evner er kun kjent for frelste folk i og gjennom frelste mennesker. dei gjerninger Jesus gjorde, gjer også dei frelste.
Gud kjem inn i bildet når mennesker vil at Han skal komma inn i bildet...dei som søker Gud skal finna Gud...

7. alt annet er skapt ikkje i Hans bilde, men mennesket er skapt i Hans bilde.
Gud ga oss fri vilje med heile vårt liv, så det er opptil oss om me vil gi livet til Han eller om me vil ikkje gi det til Han...gir me det til Han vil han forvandla oss, gir me det ikkje til Han blir me ikkje forvandla på samme måte - på overnaturlig vis.
Gud elsker menneskene men ikkje synda. det er det stor forskjell på. er derfor Han sendte Jesus FOR oss.
fedre og mødre hadde ikkje skapt ungane sine uten at Gud hadde gjort det mulig slik...det begynner alltid med Gud...men er stor forskjell på * å vera skapt og * å tilhøra. visst det skapte ikkje vil tilhøra, så tar Gud hensyn til det...

8. i Paradis under Adam og Eva si tid var alt perfekt...etterpå: ikkje!...mennesker VAR perfekte på den tid men etter at dei synda mista dei sin herlighet...
stemmer:)
dei som skal straffes skal straffes fordi dei ikkje vil ta imot denne frelse, dei vil ikkje "skriva under på kvitteringen" visst du skjønner poenget.

det er ein menneskelig kjærlighet, og ein guddommelig kjærlighet...den guddommelige er den som betyr noko i Guds auger... :)
nope.
Gud seier i Sitt Ord at mennesker er ingenting i seg sjøl, men alt i Han...at uten Jesus kan eit menneske ingenting vetigt i Guds auger, som er til behag for Han, gjera...
det står faktisk i bibelen at denne verdens gud er satan...
alle mennesker har eit hode å tenke med ja, men det finst ein sjelefiende (satan) som påvirker menneskenes tanker...

9. ved å misbruka den frie viljen...
ein får ikkje noko av Gud før ein tar imot frelsen som ikkje skal forgå...det ein får tidligare av Gud skal forgå...
ein må ta masse valg for å komma vidare ja, men Gud er ein rådgivar for alle frelste...men det eine og mest viktige valg er frelsen...for då kommer alt det andre i tillegg...
Gud sender satan på folk for at folk skal skjønna at dei trenger Gud...Gud og Jesus som er ett kommer inn i bildet når mennesket kjem til det punktet når det skjønner det...Gud har allerede tilgitt alle mennesker gjennom Jesus, er kun "å ta imot" som har noko å bety...månen og sola og stjernene er skapt for at mennesker skal ha lys om natta og dagen...kun for oss...
Gud tukter/refser dem Han elsker...

(hadde vore greitt om da ikkje hadde blitt skreve så forferdelig mykje her innpå, for det tar så lang tid å svara, og det er så mykje å forholda seg til...;) litt er bra...)

10. dei 10 bud? :)

11. eg seier Guds meininger... ;)
unger skjønner at det finst ein Gud...
me får ikkje Gud i oss før me ber Han om å komma i oss ved Sin Ånd pga. Jesu fullbragte verk på Golgata...
det er ikkje vanskelig å sjå at Gud er større enn oss når det som mennesker lager er mindre enn det som Gud lager (f.eks. Gud har skapt skogen, mennesker har skapt eit fly). er stor forskjell på ein skog og eit fly - 2 heilt forskjellige ting...mennesker skaper sine ting, Gud skaper sine ting - på kvar sin måte...men mennesker må bruke det skapte for å "skapa" noko...og det er 2 forskjellige måter å skapa ting på - den guddommelige skapermåten - kun ved ett ord, den menneskelige skapermåten - må gjera noko og bruka av det skapte...
ein vil ikkje få det guddommelige i seg før ein tar imot frelsen...då lærer Gud oss derifrå alle ting...
ein vil ikkje finna Gud før Gud kaller, for ingen kan komma til Jesus uten at Faderen drar i Han...men den ydmyke gir Han nåde, men den stolte står Han imot...den ydmyke vil, den stolte vil ikkje (fordi han ikkje trenger Gud)...men er Gud som virker ved menneskene sin vilje til å gjera Hans vilje...første steg er å bli frelst...
alt annet utenom menneskene, f.eks. dyra, er skapt for at menneskene skal herska over det, naturen likeså...og stjernene,sola,månen,osv. er til for at mennesker skal ha lys om natten og for at mennesker skal skjønna kor stor Gud er, osv.

(hadde vore greitt om da ikkje hadde blitt skreve så forferdelig mykje her innpå, for det tar så lang tid å svara, og det er så mykje å forholda seg til...;) litt er bra...)
Antall ord: 4951

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

føyer til at Gud har lagt evigheten ned i englene også ;) men på jorda er det mennesker det er snakk om ;)
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

1. den som ER tilgitt mykje, elsker mykje
bibelprinsippet "gi så skal du få." går igjen og igjen i mange sammenhenger og situasjoner det er ein åndelig lov som funker.
Der er vi tildels enige. Det du gir, er det du får :mozilla_wink:

handler ikkje om kva/kven som er Gud for meg eller deg eller Per osv., men om kven som i sannhet er Gud, den ekte Gud. det finst ein Gud og det er Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd som er ett.
Her forklarte du deg dårlig tidligere. Du skrev Gud, og da tenker man automatisk på andre GUDER, ikke penger etc. Du har Muhammed osv.
Så igjen: Er det kun vår Gud som gjelder? At treenigheten henger sammen, jo det er jeg helt enig med.

me mennesker har eit kjød (ein syndig menneskenatur) som har mykje rart i seg og for seg...men Guds Ånd (som dei frelste får) er i krig med kjødet, for kjødet og Ånden står kvarandre imot...det kjødet vil, vil ikkje Ånden og motsatt...det ein vil gjer ein ikkje og det ein ikkje vil gjer ein...
visst ein ikkje trur på satan,helvete,satans demoner,o.l. var Jesus sin død forgjeves...då er det jo ingenting å bli frelst ifrå...
Javisst har vi en "Syndig" side, Men det du kaller for "å handle ut fra synd", er det jeg kaller for "å handle i frykt". Det er der forskjellen ligger. Du sier synd, og jeg sier frykt. Det er jo på grunn av frykt at man lyver foreks?
Hmmm.....Jo, jeg er enig om det med ånden og kjødet. Du kaller det det, og jeg kaller det personligheten og sjelen. Det er personligheten som styrer oss helt til man oppdager sjelen og skjønner at det er sjelen man bør lytte til :D
Som jeg skriver så tror jeg det var en helt annen grunn til at Jesus døde.
Hva skal vi bli frelst fra? Er det nok ikke nok at flere og flere oppdager sjelen sin, og handler ut fra det? Må man bli frelst? Jeg vet ikke om jeg helt liker ordet frelst jeg. Det ligger så mye i det ordet, som får andre til å hugge. Delvis meg selv.
Er det ikke bedre å si at man finner sjelen sin, og lever i harmoni med universet da?
Hvorfor må Gud skremme oss for at vi skal tro på ham? Om alle skulle gått å skremme hverandre, for å få noen til å tro på dem......hvordan i huleste skulle det ha blitt?? :mozilla_wink:
Nei, da tror jeg heller at Gud har verdens største tålmodighet, og vet at den dagen kommer at vi oppdager ham uansett.

universet dømmer oss ikkje men Gud må dømma dei som ikkje har Jesus for at Skriften skal gå i oppfyllelse...mennesker er veldig flinke til å dømma andre i og med at mennesker har ein syndig natur...
Nei det er det du tror på. At Gud skapte universet. Her ligger forskjellen hos meg og deg. Jeg tror universet er det samme som Gud.
Hvilken skrift egentlig. Alt som står i bibelen..? Men da må man ta med det som er utelatt bibelen også. Kan man kalle det fullverdig skrift, når det ikke er fullverdig?
Når jeg får lese absolutt hele skriften, ja da kan jeg uttale meg mer om det.

godt spm. er ikkje alt me mennesker har svar på, for vi får berre åpenbart litt etter litt...
ja det er sant :D

men det var iallefall slik at satan og hans engler hadde fri vilje som dei misbrukte, det blei synd i himmelen, og blei derimot kasta ut...når Gud ikkje sparte sine egne engler, kor mykje meir skal ikkje me som mennesker då akta på frelsen?! dette med at englane blei kasta vekk ifrå Guds åsyn er eit advarande eksempel til oss mennesker...
eg pleier å sei det på denne måten: Faderen har 100% kontroll over kva som skjer...mennesker i seg sjøl er som Jesus seier: som sauer. like dumme! er derfor Jesus som kaller på oss, Jesus som frelser oss, osv. men menneskene må følga etter Hyrden (Jesus) likesom bondens sauer må følga etter bonden. er altså ikkje snakk om kva ein veit eller ikkje veit, eller lignande, men kva ein vil eller ikkje vil...
heilt sant! mennesker har ansvar for jorda...men sjelefienden (satan) er også med og påvirker mennesker til å ta feil valg...men Guds stemme til mennesker - Den Hellige Ånd - stopper stygge tanker til å bli stygge ord/handlinger - så sant ein tar imot Ånden som er Jesu Ånd.
Igjen, jeg tror ikke på satan og hans engler for den saks skyld. Les: Det du kaller synd= det jeg kaller for frykt.
At vi mennesker er dumme.....ja det finnes det ingen tvil om!! :)
Her får vi det ene etter det andre lagt opp i hendene, og det eneste vi gjør er å ødelegger, istede for å skape. Virkelig smart.....not.
Det er det jeg kaller for frykt som styrer menneskene til å handle ut fra det valget de tar.
Det er der det skjærer seg for mange. :)
Ånden min.....er ånden til Jesus? Jeg tror vi alle er ETT og ALT på samme tid.
Du er meg, og jeg er deg. Hvordan kan tiltrekningskraften fungere ellers, hvis ALT ikke henger sammen med ETT. Skjønner du vha jeg vil fram til? :D

2. fordi at det er kun gjennom Jesus Kristus at mennesker får kontakt med Gud Fader som sitter med løftene...
Hmmmm.....jeg ser på det slik: Når man får kontakt med universet og sjelen sin=ALT, så kommer Jesus og resten av seg selv.

3. nei, det seier eg ikkje. visst du leser vidare kva som står etterpå ser du at det ikkje stemmer...viktig å ta med heile sammenhengen...dei andre gudene er avguder - onde ånder, penger, seg sjøl, osv., osv. med andre ord: alt ein setter høgare enn Gud. for det står skrevet: "ein kan ikkje tilbe to guder, for då vil ein holda seg til den eine og forakta den andre. ein kan ikkje tilbe både Gud og mammon.". nei, det seier eg ikkje. det eg seier er at du har rett i at det finst ein Gud bak skaperverket, og at småunger til og med ikkje har problem med å forstå det...dei andre gudene er falske guder som er skapt av Gud - det er skapninger eller skapte ting (f.eks. onde ånder eller penger).
Som jeg forklarte ovenfor, at her forklarte du deg dårlig. Gud= Gud.
Jeg skjønte ikke hva du mente, fordi jeg har aldri tenkt på penger foreks. som Gud/er.
Hmm....sier du at Gud skapte andre falske Guder? Jeg henger ikke med der enkelt og greit fordi jeg tror som sagt at Gud= universet.

4. det er sant at ein ikkje legger igjen noko av seg sjøl i det ein skaper, men er forskjell på det og når Gud er tilstede på jorda ved Sin Ånd...eg trur det finst berre ein "åndeverden"-dimensjon, ikkje fleire av den typen...nope, eg trur ikkje at Gud er universet men eg trur at Gud har skapt universet - for å visa kor stor Han er, kor stor makt Han har...Faderen er i ein dimensjon fordi Han ikkje trenger å vera i fleire dimensjoner...så lenge kontakten er der mellom mennesket og Han er det godt nok...
Igjen. Jeg tror universet= Gud. Jeg tror Gud/ universet finnes i ALT.
Hvis det finnes bare en åndeverden-dimensjon.......hvorfor er vi "mennesker her" og "åndene" der? Hvorfor omgås vi ikke hverandre daglig da? Hvorfor "ser" vi ikke hverandre hele tiden da? Jo, jeg ser tidvis, men det er ikke mange som gjør det :mozilla_wink:

. nope.
eg trur ikkje at Gud er i alle ting men eg trur at Hans Ånd virker på forskjellige måter, mellom annet blant mennesker og i frelste folk...
Gud har skapt alt, men Han trenger seg ikkje på folk...
Den Hellige Ånd er Guds Ånd som virker på jorda på forskjellige måter...men denne Ånd kjenner ikkje ufrelste folk...derfor må ein bli født på ny av denne Ånd for å sjå eller komma inn i Guds rike...uten at ein blir frelst skjønner ein ikkje korleis Den Hellige Ånd er...
Nei, jeg sa ikke at du trodde det. Det jeg sa var at Gud er ikke i alle ting, men han holder liv i alt. Hvorfor skal han holde liv i noe han ikke har?
Jeg tror at Guds/ universets ånd kjenner ALT og alle. Uansett livsstil osv. Universet kjenner til hvert et sandkorn og hver en plante og hver en menneske.
Hvis Gud skapte universet, så kjenner han jo ALT eller hur?
Komme inn i Guds rike.....Er vi ikke i Guds rike allerede da på ett vis?
Er vi ikke i universet som Gud har skapt i følge dine meninger?
Er Guds rike en annen dimensjon, som i følge deg ikke finnes?
Hvis vi skal til Guds rike, hva er Guds rike, hvor er det og hva skjer når man kommer dit i såfall?

Gud har lagt evigheten ned kun i mennesker. himmel og jord skal forgå men Hans Ord skal aldri forgå...Gud har skapt menneskene i Sitt bilde slik at me kan ha kontakt med Han...likesom mennesket har ånd, sjel og legeme har Gud: Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd. og Faderen vil ha tilbedelse i ånd og sannhet...å kommunsera vil sei å snakka med og bli snakt til...f.eks. ein katt kan ikkje snakka eller bli snakt til, men Gud kan bruka katter til sin Egen fordel men katten kan ikkje kommunisera med Gud forda...det som er synlig skal forgå likesom menneskekroppen skal forgå, er derfor frelste er opptatt med det usynlige som skal bestå til evig tid...mennesker er det mest dyrbare i heile universet...er derfor Gud blei lik oss, då Han sendte Jesus, for at me skulle kunne ha kontakten med Han...mennesker er også som støv i Guds auger men alikavel høgt elsket og dyrebare som edelsteiner...
Så himmel og jord varer ikke evig?
Er du hundre prosent sikker på at en katt ikke kan snakke? Eller at en plante ikke kan snakke?
Hvis gud har skapt katter og andre ting kun for menneskenes sine skyld, så fy noe så egoistisk! Jeg tror vi alt henger sammen. Alle er avhengige av hverandre for å fungere. Hvorfor skal noe være skapt bare for menneskene sin skyld?
Er ikke dyrene skapt for hverandre? Er ikke planetene skapt for hverandre. Er ikke alle avhengige av hverandre for å fungere? Fungerer alt bare for menneskene sin skyld?
Skapte Gud lyset bare for at vi skal kunne se? Men hva med dyrene og plantene da?
Trenger ikke de lys, og hvis de trenger lys- så kan ikke Gud ha skapt lyset bare for oss???
Vi er avhengige av universet, men universet er ikke avhengige av oss hvis jeg skal se på det slik du gjør. Da mener jeg det slik.
At vi alle er verdifulle, det er sant. Det er jeg hjertens enig med. :D
Men det inkluderer også ALT=universet for min sin del.

7. alt annet er skapt ikkje i Hans bilde, men mennesket er skapt i Hans bilde.
Gud ga oss fri vilje med heile vårt liv, så det er opptil oss om me vil gi livet til Han eller om me vil ikkje gi det til Han
Hmmm...sier du at bare menneskene er skapt i Guds bilde, men ikke alt det andre?
Og Gud ga oss den frie viljen, bare fordi vi at vi skal egentlig skal ende opp med å gi det til ham? Men skal vi ikke gi det til oss selv også da?


gir me det til Han vil han forvandla oss, gir me det ikkje til Han blir me ikkje forvandla på samme måte - på overnaturlig vis.
Gud elsker menneskene men ikkje synda. det er det stor forskjell på. er derfor Han sendte Jesus FOR oss.
fedre og mødre hadde ikkje skapt ungane sine uten at Gud hadde gjort det mulig slik...det begynner alltid med Gud...men er stor forskjell på * å vera skapt og * å tilhøra. visst det skapte ikkje vil tilhøra, så tar Gud hensyn til det...
Gud elsker menneskene, men ikke synd. I min teori så er alle ETT, og ETT er universet.
Universet er Gud osv. Jeg tror Gud (i mitt tilfelle universet), lever igjennom oss. Vi er alle Gud, og Gud er alle. Uten denne synden (eller frykten som jeg kaller det), så er det ingen som vet hva synd (frykt) er. Ikke Gud engang. Det er slik vi lærer forskjell på Kjærlighet og hat, glede og sorg, balanse og ubalanse osv osv.
Hva er meningen med den frie viljen hvis vi ikke skal lære dette?
Hvordan skal vi ellers lære det? Hvis det ikke er meningen vi skal lære slike ting, så hva har vi den frie viljen til da?

8. i Paradis under Adam og Eva si tid var alt perfekt...etterpå: ikkje!...mennesker VAR perfekte på den tid men etter at dei synda mista dei sin herlighet...
stemmer:)
dei som skal straffes skal straffes fordi dei ikkje vil ta imot denne frelse, dei vil ikkje "skriva under på kvitteringen" visst du skjønner poenget.
Ok. Så...Så vi mennesker er ikke perfekte lenger. Vi er bare noen dumme hyklere som ikke vet att fram på seg selv, og som har mistet all sin guddommelighet og herlighet?
Merkelig at det er så mange som forandrer seg da, til det bedre.
At vi er dumme= jupp. Men at vi har mistet vår herlighet=neppe.
Som jeg nevnte tidligere.......hvordan skal mennesker vite om sin guddommelighet hvis de ikke vet hvor de skal lete, og hvordan?
Det ligger der i hver eneste sjel. men vi må erindre.
Jo, jo. Jeg forstår hva du mener med kvitteringen. Men hvordan kan noen skrive under på en kvittering hvis de ikke husker hvordan?



det er ein menneskelig kjærlighet, og ein guddommelig kjærlighet...den guddommelige er den som betyr noko i Guds auger...
nope.
Gud seier i Sitt Ord at mennesker er ingenting i seg sjøl, men alt i Han...at uten Jesus kan eit menneske ingenting vetigt i Guds auger, som er til behag for Han, gjera...
det står faktisk i bibelen at denne verdens gud er satan...
alle mennesker har eit hode å tenke med ja, men det finst ein sjelefiende (satan) som påvirker menneskenes tanker...
Dette tror jeg nok jeg har forklart godt nok ovenfor nå :mozilla_wink:

9. ved å misbruka den frie viljen...
ein får ikkje noko av Gud før ein tar imot frelsen som ikkje skal forgå...det ein får tidligare av Gud skal forgå...
ein må ta masse valg for å komma vidare ja, men Gud er ein rådgivar for alle frelste...men det eine og mest viktige valg er frelsen...for då kommer alt det andre i tillegg...
Gud sender satan på folk for at folk skal skjønna at dei trenger Gud...Gud og Jesus som er ett kommer inn i bildet når mennesket kjem til det punktet når det skjønner det...Gud har allerede tilgitt alle mennesker gjennom Jesus, er kun "å ta imot" som har noko å bety...månen og sola og stjernene er skapt for at mennesker skal ha lys om natta og dagen...kun for oss...
Gud tukter/refser dem Han elsker...
Missbruke den frie viljen? Altså jeg går ut i fra at du mener de valgene man tar?
Det du gir, er det du får.
igjen jeg henger meg opp i ordet frelse......
Man finner seg sjæl og ferdig med det. Å når man finner seg "Sjæl", så finner du resten også som du sier selv. Du sier finner Gud. Jeg sier: Finner seg selv=universet=alt=Gud osv.
Det andre her har jeg kommentert nok tror jeg. :mozilla_wink:

(hadde vore greitt om da ikkje hadde blitt skreve så forferdelig mykje her innpå, for det tar så lang tid å svara, og det er så mykje å forholda seg til... litt er bra...)
Synes du unniviker noe her jeg....hehe :D :mozilla_wink:

11. eg seier Guds meininger...
unger skjønner at det finst ein Gud...
me får ikkje Gud i oss før me ber Han om å komma i oss ved Sin Ånd pga. Jesu fullbragte verk på Golgata...
det er ikkje vanskelig å sjå at Gud er større enn oss når det som mennesker lager er mindre enn det som Gud lager (f.eks. Gud har skapt skogen, mennesker har skapt eit fly). er stor forskjell på ein skog og eit fly - 2 heilt forskjellige ting...mennesker skaper sine ting, Gud skaper sine ting - på kvar sin måte...men mennesker må bruke det skapte for å "skapa" noko...og det er 2 forskjellige måter å skapa ting på - den guddommelige skapermåten - kun ved ett ord, den menneskelige skapermåten - må gjera noko og bruka av det skapte...
ein vil ikkje få det guddommelige i seg før ein tar imot frelsen...då lærer Gud oss derifrå alle ting...
ein vil ikkje finna Gud før Gud kaller, for ingen kan komma til Jesus uten at Faderen drar i Han...men den ydmyke gir Han nåde, men den stolte står Han imot...den ydmyke vil, den stolte vil ikkje (fordi han ikkje trenger Gud)...men er Gud som virker ved menneskene sin vilje til å gjera Hans vilje...første steg er å bli frelst...
alt annet utenom menneskene, f.eks. dyra, er skapt for at menneskene skal herska over det, naturen likeså...og stjernene,sola,månen,osv. er til for at mennesker skal ha lys om natten og for at mennesker skal skjønna kor stor Gud er, osv.
Alt dette tror jeg nok jeg har svart på ovenfor :D
Antall ord: 3035

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

runehera skrev:føyer til at Gud har lagt evigheten ned i englene også ;) men på jorda er det mennesker det er snakk om ;)
Må nesten tilføye jeg også da :D

At englene lever evig....ÅJA. Helt enig.
At det kun er mennesker det er snakk om.....nope.
Jeg tror også at vi lever evig :D
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

G80,du skriver mye bra. Spirituell dømmekraft er ikke lett - dvs å skille hva som er riktig og rent av informasjon eller ikke. F.eks at bare Jesus var Guds Sønn er jo bare i negative egoets-ånd. Jeg er like mye sønn av Gud - som andre menn er og kvinner er døtre av Gud. Bibelen er så full av negativ ego-påvirkning i dens tolkninger. Men også bra sider som jeg har nevnt litt og vil si mer av når jeg føler det.

Tree-enigheten - Gud,Hellige Ånd og Kristus-bevisstheten - er noe alle kan få kontakt med og det er ikke via Jesus vi får det. Problemet med kristne at de tror alt det Jesus gjorde og sa var uoppnåelig. Hadde flere kristne også hatt kjennskap til at Jesus tok innvielser i Egypt under Melchizedek-ordenen,studerte buddhisme og andre åndelige retninger i Asia og besøkte Druidene(som også fulgte en slags mysterie-skole a la Melchizedek-ordenen) så hadde de ikke vært så arrogant overfor andre åndelige retninger og religioner. Og akkurat nå jobber han for det spirituelle hierarkiet(hans egentlige navn er Sananda) tilknyttet Jorden.

Vi kan gjøre alt det Jesus gjorde og mer til - men negative egoet har holdt oss nede ang vårt enorme potensialet. Jesus viste oss hvilket enormt potensiale vi har - vi mennesker. Og han er ikke alene i historien om å ha lykkes med sin lysmestervei. En av de største negative-ego sider i oss er at vi har så dårlig tro på oss selv og vårt enorme potensiale. Negative egoet får oss til å tro at Gud har sendt en enslig sønn - mens i sannhetens navn så er alle sønner og døtre av Gud
Takker for det :D
Her er jeg ganske enig med deg.
Egoet- personligheten ødelegger veldig mye. Ikke bare det- men også stammens formaninger og meninger som man blir printet inn med når vi kommer til dette livet.
Du blir hele tiden fortalt hva du skal mene, og hva som er rett og galt.
Jeg mener også at alle er like mye verd. At vi alle er Gud/universets sønner og døtre uansett.
Tre-enigheten tror jeg også på. ALT henger sammen= universet henger sammen :D
Å jeg er så enig i det du skriver i andre avsnitt :D

I siste avsnitt også. Hjertens enig :D :D
Antall ord: 403

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

I Guds bevissthet så rommer han/hun alle Univers,galakser,solsystemer,stjerner,planeter,mennesker,dyr,natur osv osv....med bare en liten tanke så skaper han et helt Univers. Men han får hjelp av blant annet de som blir kalt for Elohim - som Bibelen har nevnt - de er med å hjelper Gud. Gud har mange hjelpere i det åndelige hierarkiet tilknyttet mange steder i alle Univers,Galakser,solsystemer,planeter osv...

Negative egoet har fått oss til å tro at Jesus var mye større enn han var - men Jesus ville vise oss hvilken vei ALLE kan gå - en lysmestervei.(vi kan også kalle det for kjærlighetsmestervei alt etter som man vil velge å kalle det for).
Her må jeg vel si meg enig. Jeg tror Gud= universet. Universet består av alt, fra planeter, dyr, og planter osv osv. At Gud har mange hjelpere, ja det er jeg også enig i.
Veldig mange :D

Det er det jeg vil fram til jeg også. Hvorfor er Jesus større enn oss? Hvorfor er Gud større enn oss, når alle= ETT.
Ved å våge å være seg selv, finne seg selv (sjelen) og leve ut med de evnene man har, så er man tro mot seg selv, og tro mot Gud/ universet.
Da faller mye av den egoismen og stammens "ødeleggende moral" bort, og man finner lysmesterveien :D
Antall ord: 226

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Ordspråkene er en bok i Bibelen som kan gi en mye visdom, om man er mottakelig for det.
Det kan jo passe bra i denne tråden å sitere et kapittel, og linke, slik at de som vil lese mer lett kan gjøre det.

Ordspråkene gir visdom

2 Ordspråkene gir visdom og lærdom,
så en skjønner forstandig tale

3 og tar imot tukt som gir fremgang,
og lærer rettferd, rett og redelighet.

4 De gir den uerfarne klokskap
og ungdommen kunnskap og omtanke.

5 Den vise som hører dem, øker sin lærdom,
den forstandige lærer å styre sin tanke,

6 så han skjønner ordspråk og billedtale,
vismenns utsagn og gåter.

7 Frykt for Herren er opphav til kunnskap,
dårer ringeakter visdom og tukt.
Glem ikke det du har lært!

8 Hør på din fars formaning, min sønn,
og glem ikke det du har lært av din mor!

9 For det er en fager krans om ditt hode,
et kjede som pryder din hals.

10 Følg ikke syndere, min sønn,
når de lokker deg,

11 når de sier: «Kom og bli med oss!
Vi vil ligge på lur for å drepe,
og uten grunn sette feller for uskyldige.

12 Vi vil sluke dem levende,
likesom dødsriket,
la dem gå helt til grunne
lik dem som går i graven.

13 Alle slags kostbare saker skal vi finne,
fylle våre hus med røvet gods.

14 Du skal få kaste lodd med oss om dette,
vi skal alle ha felles pengepung.»

15 Min sønn, slå ikke lag med dem,
sett ikke foten der de ferdes!

16 De løper jo lett etter det som er ondt,
og er snare til å utøse blod.

17 Det nytter ikke å spenne ut nettet
mens alle fuglene ser det.

18 Men disse lurer på sitt eget liv,
de setter feller for seg selv.

19 Slik går det med alle som jager etter vinning,
den tar livet av dem som får den.
Visdommen kaller til bot

20 Visdommen roper høyt på gaten,
lar røsten lyde på alle torg.

21 Midt i larmen roper den ut,
tar til orde i byens åpne porter:

22 Hvor lenge skal dere troskyldige
elske godtroenheten?
Hvor lenge skal spotterne
ha glede av å spotte
og dårene hate kunnskap?

23 Vend dere hit når jeg refser,
så lar jeg min ånd strømme ut over dere
og gir dere kjennskap til mine ord.

24 Dere ville ikke høre når jeg ropte,
og ingen enste at jeg rakte ut hånden;

25 dere brydde dere ikke om mine råd
og ville ikke vite av mine refsende ord.

26 Derfor skal jeg le
når ulykken rammer dere,
og spotte når dere blir slått av redsel,

27 når redselen farer fram som et uvær,
når ulykken kommer som en storm,
og dere blir rammet av trengsel og nød.

28 Da roper de på meg, men jeg svarer ikke,
de leter etter meg, men finner meg ikke.

29 Fordi de hatet kunnskap
og ikke valgte å frykte Herren,

30 fordi de ikke ville høre på mitt råd
og foraktet alle mine refsende ord,

31 derfor skal de få smake
frukten av sin atferd
og mettes med det de selv har planlagt.

32 Frafallet koster de troskyldige livet,
dårenes trygghet gjør ende på dem selv.

33 Men den som hører på meg, skal bo trygt
og leve i fred uten frykt for noe vondt.

http://bibelen.no/chapter.aspx?book=PRO&part=GT
Antall ord: 616
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

misty-gutt skrev:Ordspråkene er en bok i Bibelen som kan gi en mye visdom, om man er mottakelig for det.
Det kan jo passe bra i denne tråden å sitere et kapittel, og linke, slik at de som vil lese mer lett kan gjøre det.

Ordspråkene gir visdom

2 Ordspråkene gir visdom og lærdom,
så en skjønner forstandig tale

3 og tar imot tukt som gir fremgang,
og lærer rettferd, rett og redelighet.

4 De gir den uerfarne klokskap
og ungdommen kunnskap og omtanke.

5 Den vise som hører dem, øker sin lærdom,
den forstandige lærer å styre sin tanke,

6 så han skjønner ordspråk og billedtale,
vismenns utsagn og gåter.

7 Frykt for Herren er opphav til kunnskap,
dårer ringeakter visdom og tukt.
Glem ikke det du har lært!

8 Hør på din fars formaning, min sønn,
og glem ikke det du har lært av din mor!

9 For det er en fager krans om ditt hode,
et kjede som pryder din hals.

10 Følg ikke syndere, min sønn,
når de lokker deg,

11 når de sier: «Kom og bli med oss!
Vi vil ligge på lur for å drepe,
og uten grunn sette feller for uskyldige.

12 Vi vil sluke dem levende,
likesom dødsriket,
la dem gå helt til grunne
lik dem som går i graven.

13 Alle slags kostbare saker skal vi finne,
fylle våre hus med røvet gods.

14 Du skal få kaste lodd med oss om dette,
vi skal alle ha felles pengepung.»

15 Min sønn, slå ikke lag med dem,
sett ikke foten der de ferdes!

16 De løper jo lett etter det som er ondt,
og er snare til å utøse blod.

17 Det nytter ikke å spenne ut nettet
mens alle fuglene ser det.

18 Men disse lurer på sitt eget liv,
de setter feller for seg selv.

19 Slik går det med alle som jager etter vinning,
den tar livet av dem som får den.
Visdommen kaller til bot

20 Visdommen roper høyt på gaten,
lar røsten lyde på alle torg.

21 Midt i larmen roper den ut,
tar til orde i byens åpne porter:

22 Hvor lenge skal dere troskyldige
elske godtroenheten?
Hvor lenge skal spotterne
ha glede av å spotte
og dårene hate kunnskap?

23 Vend dere hit når jeg refser,
så lar jeg min ånd strømme ut over dere
og gir dere kjennskap til mine ord.

24 Dere ville ikke høre når jeg ropte,
og ingen enste at jeg rakte ut hånden;

25 dere brydde dere ikke om mine råd
og ville ikke vite av mine refsende ord.

26 Derfor skal jeg le
når ulykken rammer dere,
og spotte når dere blir slått av redsel,

27 når redselen farer fram som et uvær,
når ulykken kommer som en storm,
og dere blir rammet av trengsel og nød.

28 Da roper de på meg, men jeg svarer ikke,
de leter etter meg, men finner meg ikke.

29 Fordi de hatet kunnskap
og ikke valgte å frykte Herren,

30 fordi de ikke ville høre på mitt råd
og foraktet alle mine refsende ord,

31 derfor skal de få smake
frukten av sin atferd
og mettes med det de selv har planlagt.

32 Frafallet koster de troskyldige livet,
dårenes trygghet gjør ende på dem selv.

33 Men den som hører på meg, skal bo trygt
og leve i fred uten frykt for noe vondt.

http://bibelen.no/chapter.aspx?book=PRO&part=GT
Lever du etter disse reglene?
Er dette som dine egne meninger?
Antall ord: 630

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links