Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

G80 skrev: [Lever du etter disse reglene?
Er dette som dine egne meninger?
Har enda mye å lære.
Antall ord: 18
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

Oi,oi, oi oi :mozilla_surprised:

Så du mener at tukt er den rette veien å gå?
Er det tukt som skal til for at vi skal lære?
Er det tukt som skal til for å finne Gud?
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

G80 skrev:Oi,oi, oi oi :mozilla_surprised:

Så du mener at tukt er den rette veien å gå?
Er det tukt som skal til for at vi skal lære?
Er det tukt som skal til for å finne Gud?
Er glad i ettertid, men ikke særlig når det står på :mozilla_wink: når Herren har tuktet meg, noe han har måttet gjort mange ganger pga. min ulydighet. Jeg lærer, om enn sakte.
Antall ord: 78
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

misty-gutt skrev:
G80 skrev:Oi,oi, oi oi :mozilla_surprised:

Så du mener at tukt er den rette veien å gå?
Er det tukt som skal til for at vi skal lære?
Er det tukt som skal til for å finne Gud?
Er glad i ettertid, men ikke særlig når det står på :mozilla_wink: når Herren har tuktet meg, noe han har måttet gjort mange ganger pga. min ulydighet. Jeg lærer, om enn sakte.
Da vil jeg gjerne vite hva du legger i ordet "tukt"...
Antall ord: 92
En gang vil du tvile
En gang vil du tro
Det er sannheten som skiller...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

G80 skrev:Da vil jeg gjerne vite hva du legger i ordet "tukt"...
Du vet ikke hvordan Herren tukter, og hva tukt er? Vel, rettmessig tukt er det motsatte av misshandling.

Den Herren elsker, den tukter han. Men han gjør det bare når det trengs, er nødvendig, det har jeg erfart. Og etter tukten ser man klart at det var en kjærlig tukt, en tukt med mening og innhold.

Dette er noe som for enkelte eller mange kan være vanskelig å forstå.
Antall ord: 86
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

misty-gutt skrev:
G80 skrev:Da vil jeg gjerne vite hva du legger i ordet "tukt"...
Du vet ikke hvordan Herren tukter, og hva tukt er? Vel, rettmessig tukt er det motsatte av misshandling.

Den Herren elsker, den tukter han. Men han gjør det bare når det trengs, er nødvendig, det har jeg erfart. Og etter tukten ser man klart at det var en kjærlig tukt, en tukt med mening og innhold.

Dette er noe som for enkelte eller mange kan være vanskelig å forstå.
Tukt er noe jeg forbinder med negativt. Derfor måtte jeg spørre :mozilla_wink:
Rettmessig tukt.....eeeh....hva sker når du får rettferdig tukt da?
Hvis det er en kjærlig handling uten vold, psykisk mishandling etc, så ok. Men ordet tukt i en kjælig handling blir helt feil for meg.
:)
Antall ord: 144
En gang vil du tvile
En gang vil du tro
Det er sannheten som skiller...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Meningen, ja hensikten med tukten, tilrettevisningen, er at en skal unngå alvorlig skade av forskjellig art.
Et eksempel. Herren viser meg en vei, så kan jeg tenke, ja..joo, men jeg tror jeg prøver den veien der istedet, og labber ivei. Oi, støtte på et uventet problem *kræsj* Men så er Herren der, med tukt for at jeg var ulydig, men også tilgivelse og formaning.

Jeg angrer da min brøde, og må bare innrømme at Gud vet best og er god.

Gud er kjærlighet.
Antall ord: 90
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

G80 skrev:
1. den som ER tilgitt mykje, elsker mykje
bibelprinsippet "gi så skal du få." går igjen og igjen i mange sammenhenger og situasjoner det er ein åndelig lov som funker.
Der er vi tildels enige. Det du gir, er det du får :mozilla_wink:

handler ikkje om kva/kven som er Gud for meg eller deg eller Per osv., men om kven som i sannhet er Gud, den ekte Gud. det finst ein Gud og det er Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd som er ett.
Her forklarte du deg dårlig tidligere. Du skrev Gud, og da tenker man automatisk på andre GUDER, ikke penger etc. Du har Muhammed osv.
Så igjen: Er det kun vår Gud som gjelder? At treenigheten henger sammen, jo det er jeg helt enig med.

me mennesker har eit kjød (ein syndig menneskenatur) som har mykje rart i seg og for seg...men Guds Ånd (som dei frelste får) er i krig med kjødet, for kjødet og Ånden står kvarandre imot...det kjødet vil, vil ikkje Ånden og motsatt...det ein vil gjer ein ikkje og det ein ikkje vil gjer ein...
visst ein ikkje trur på satan,helvete,satans demoner,o.l. var Jesus sin død forgjeves...då er det jo ingenting å bli frelst ifrå...
Javisst har vi en "Syndig" side, Men det du kaller for "å handle ut fra synd", er det jeg kaller for "å handle i frykt". Det er der forskjellen ligger. Du sier synd, og jeg sier frykt. Det er jo på grunn av frykt at man lyver foreks?
Hmmm.....Jo, jeg er enig om det med ånden og kjødet. Du kaller det det, og jeg kaller det personligheten og sjelen. Det er personligheten som styrer oss helt til man oppdager sjelen og skjønner at det er sjelen man bør lytte til :D
Som jeg skriver så tror jeg det var en helt annen grunn til at Jesus døde.
Hva skal vi bli frelst fra? Er det nok ikke nok at flere og flere oppdager sjelen sin, og handler ut fra det? Må man bli frelst? Jeg vet ikke om jeg helt liker ordet frelst jeg. Det ligger så mye i det ordet, som får andre til å hugge. Delvis meg selv.
Er det ikke bedre å si at man finner sjelen sin, og lever i harmoni med universet da?
Hvorfor må Gud skremme oss for at vi skal tro på ham? Om alle skulle gått å skremme hverandre, for å få noen til å tro på dem......hvordan i huleste skulle det ha blitt?? :mozilla_wink:
Nei, da tror jeg heller at Gud har verdens største tålmodighet, og vet at den dagen kommer at vi oppdager ham uansett.

universet dømmer oss ikkje men Gud må dømma dei som ikkje har Jesus for at Skriften skal gå i oppfyllelse...mennesker er veldig flinke til å dømma andre i og med at mennesker har ein syndig natur...
Nei det er det du tror på. At Gud skapte universet. Her ligger forskjellen hos meg og deg. Jeg tror universet er det samme som Gud.
Hvilken skrift egentlig. Alt som står i bibelen..? Men da må man ta med det som er utelatt bibelen også. Kan man kalle det fullverdig skrift, når det ikke er fullverdig?
Når jeg får lese absolutt hele skriften, ja da kan jeg uttale meg mer om det.

godt spm. er ikkje alt me mennesker har svar på, for vi får berre åpenbart litt etter litt...
ja det er sant :D

men det var iallefall slik at satan og hans engler hadde fri vilje som dei misbrukte, det blei synd i himmelen, og blei derimot kasta ut...når Gud ikkje sparte sine egne engler, kor mykje meir skal ikkje me som mennesker då akta på frelsen?! dette med at englane blei kasta vekk ifrå Guds åsyn er eit advarande eksempel til oss mennesker...
eg pleier å sei det på denne måten: Faderen har 100% kontroll over kva som skjer...mennesker i seg sjøl er som Jesus seier: som sauer. like dumme! er derfor Jesus som kaller på oss, Jesus som frelser oss, osv. men menneskene må følga etter Hyrden (Jesus) likesom bondens sauer må følga etter bonden. er altså ikkje snakk om kva ein veit eller ikkje veit, eller lignande, men kva ein vil eller ikkje vil...
heilt sant! mennesker har ansvar for jorda...men sjelefienden (satan) er også med og påvirker mennesker til å ta feil valg...men Guds stemme til mennesker - Den Hellige Ånd - stopper stygge tanker til å bli stygge ord/handlinger - så sant ein tar imot Ånden som er Jesu Ånd.
Igjen, jeg tror ikke på satan og hans engler for den saks skyld. Les: Det du kaller synd= det jeg kaller for frykt.
At vi mennesker er dumme.....ja det finnes det ingen tvil om!! :)
Her får vi det ene etter det andre lagt opp i hendene, og det eneste vi gjør er å ødelegger, istede for å skape. Virkelig smart.....not.
Det er det jeg kaller for frykt som styrer menneskene til å handle ut fra det valget de tar.
Det er der det skjærer seg for mange. :)
Ånden min.....er ånden til Jesus? Jeg tror vi alle er ETT og ALT på samme tid.
Du er meg, og jeg er deg. Hvordan kan tiltrekningskraften fungere ellers, hvis ALT ikke henger sammen med ETT. Skjønner du vha jeg vil fram til? :D

2. fordi at det er kun gjennom Jesus Kristus at mennesker får kontakt med Gud Fader som sitter med løftene...
Hmmmm.....jeg ser på det slik: Når man får kontakt med universet og sjelen sin=ALT, så kommer Jesus og resten av seg selv.

3. nei, det seier eg ikkje. visst du leser vidare kva som står etterpå ser du at det ikkje stemmer...viktig å ta med heile sammenhengen...dei andre gudene er avguder - onde ånder, penger, seg sjøl, osv., osv. med andre ord: alt ein setter høgare enn Gud. for det står skrevet: "ein kan ikkje tilbe to guder, for då vil ein holda seg til den eine og forakta den andre. ein kan ikkje tilbe både Gud og mammon.". nei, det seier eg ikkje. det eg seier er at du har rett i at det finst ein Gud bak skaperverket, og at småunger til og med ikkje har problem med å forstå det...dei andre gudene er falske guder som er skapt av Gud - det er skapninger eller skapte ting (f.eks. onde ånder eller penger).
Som jeg forklarte ovenfor, at her forklarte du deg dårlig. Gud= Gud.
Jeg skjønte ikke hva du mente, fordi jeg har aldri tenkt på penger foreks. som Gud/er.
Hmm....sier du at Gud skapte andre falske Guder? Jeg henger ikke med der enkelt og greit fordi jeg tror som sagt at Gud= universet.

4. det er sant at ein ikkje legger igjen noko av seg sjøl i det ein skaper, men er forskjell på det og når Gud er tilstede på jorda ved Sin Ånd...eg trur det finst berre ein "åndeverden"-dimensjon, ikkje fleire av den typen...nope, eg trur ikkje at Gud er universet men eg trur at Gud har skapt universet - for å visa kor stor Han er, kor stor makt Han har...Faderen er i ein dimensjon fordi Han ikkje trenger å vera i fleire dimensjoner...så lenge kontakten er der mellom mennesket og Han er det godt nok...
Igjen. Jeg tror universet= Gud. Jeg tror Gud/ universet finnes i ALT.
Hvis det finnes bare en åndeverden-dimensjon.......hvorfor er vi "mennesker her" og "åndene" der? Hvorfor omgås vi ikke hverandre daglig da? Hvorfor "ser" vi ikke hverandre hele tiden da? Jo, jeg ser tidvis, men det er ikke mange som gjør det :mozilla_wink:

. nope.
eg trur ikkje at Gud er i alle ting men eg trur at Hans Ånd virker på forskjellige måter, mellom annet blant mennesker og i frelste folk...
Gud har skapt alt, men Han trenger seg ikkje på folk...
Den Hellige Ånd er Guds Ånd som virker på jorda på forskjellige måter...men denne Ånd kjenner ikkje ufrelste folk...derfor må ein bli født på ny av denne Ånd for å sjå eller komma inn i Guds rike...uten at ein blir frelst skjønner ein ikkje korleis Den Hellige Ånd er...
Nei, jeg sa ikke at du trodde det. Det jeg sa var at Gud er ikke i alle ting, men han holder liv i alt. Hvorfor skal han holde liv i noe han ikke har?
Jeg tror at Guds/ universets ånd kjenner ALT og alle. Uansett livsstil osv. Universet kjenner til hvert et sandkorn og hver en plante og hver en menneske.
Hvis Gud skapte universet, så kjenner han jo ALT eller hur?
Komme inn i Guds rike.....Er vi ikke i Guds rike allerede da på ett vis?
Er vi ikke i universet som Gud har skapt i følge dine meninger?
Er Guds rike en annen dimensjon, som i følge deg ikke finnes?
Hvis vi skal til Guds rike, hva er Guds rike, hvor er det og hva skjer når man kommer dit i såfall?

Gud har lagt evigheten ned kun i mennesker. himmel og jord skal forgå men Hans Ord skal aldri forgå...Gud har skapt menneskene i Sitt bilde slik at me kan ha kontakt med Han...likesom mennesket har ånd, sjel og legeme har Gud: Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd. og Faderen vil ha tilbedelse i ånd og sannhet...å kommunsera vil sei å snakka med og bli snakt til...f.eks. ein katt kan ikkje snakka eller bli snakt til, men Gud kan bruka katter til sin Egen fordel men katten kan ikkje kommunisera med Gud forda...det som er synlig skal forgå likesom menneskekroppen skal forgå, er derfor frelste er opptatt med det usynlige som skal bestå til evig tid...mennesker er det mest dyrbare i heile universet...er derfor Gud blei lik oss, då Han sendte Jesus, for at me skulle kunne ha kontakten med Han...mennesker er også som støv i Guds auger men alikavel høgt elsket og dyrebare som edelsteiner...
Så himmel og jord varer ikke evig?
Er du hundre prosent sikker på at en katt ikke kan snakke? Eller at en plante ikke kan snakke?
Hvis gud har skapt katter og andre ting kun for menneskenes sine skyld, så fy noe så egoistisk! Jeg tror vi alt henger sammen. Alle er avhengige av hverandre for å fungere. Hvorfor skal noe være skapt bare for menneskene sin skyld?
Er ikke dyrene skapt for hverandre? Er ikke planetene skapt for hverandre. Er ikke alle avhengige av hverandre for å fungere? Fungerer alt bare for menneskene sin skyld?
Skapte Gud lyset bare for at vi skal kunne se? Men hva med dyrene og plantene da?
Trenger ikke de lys, og hvis de trenger lys- så kan ikke Gud ha skapt lyset bare for oss???
Vi er avhengige av universet, men universet er ikke avhengige av oss hvis jeg skal se på det slik du gjør. Da mener jeg det slik.
At vi alle er verdifulle, det er sant. Det er jeg hjertens enig med. :D
Men det inkluderer også ALT=universet for min sin del.

7. alt annet er skapt ikkje i Hans bilde, men mennesket er skapt i Hans bilde.
Gud ga oss fri vilje med heile vårt liv, så det er opptil oss om me vil gi livet til Han eller om me vil ikkje gi det til Han
Hmmm...sier du at bare menneskene er skapt i Guds bilde, men ikke alt det andre?
Og Gud ga oss den frie viljen, bare fordi vi at vi skal egentlig skal ende opp med å gi det til ham? Men skal vi ikke gi det til oss selv også da?


gir me det til Han vil han forvandla oss, gir me det ikkje til Han blir me ikkje forvandla på samme måte - på overnaturlig vis.
Gud elsker menneskene men ikkje synda. det er det stor forskjell på. er derfor Han sendte Jesus FOR oss.
fedre og mødre hadde ikkje skapt ungane sine uten at Gud hadde gjort det mulig slik...det begynner alltid med Gud...men er stor forskjell på * å vera skapt og * å tilhøra. visst det skapte ikkje vil tilhøra, så tar Gud hensyn til det...
Gud elsker menneskene, men ikke synd. I min teori så er alle ETT, og ETT er universet.
Universet er Gud osv. Jeg tror Gud (i mitt tilfelle universet), lever igjennom oss. Vi er alle Gud, og Gud er alle. Uten denne synden (eller frykten som jeg kaller det), så er det ingen som vet hva synd (frykt) er. Ikke Gud engang. Det er slik vi lærer forskjell på Kjærlighet og hat, glede og sorg, balanse og ubalanse osv osv.
Hva er meningen med den frie viljen hvis vi ikke skal lære dette?
Hvordan skal vi ellers lære det? Hvis det ikke er meningen vi skal lære slike ting, så hva har vi den frie viljen til da?

8. i Paradis under Adam og Eva si tid var alt perfekt...etterpå: ikkje!...mennesker VAR perfekte på den tid men etter at dei synda mista dei sin herlighet...
stemmer:)
dei som skal straffes skal straffes fordi dei ikkje vil ta imot denne frelse, dei vil ikkje "skriva under på kvitteringen" visst du skjønner poenget.
Ok. Så...Så vi mennesker er ikke perfekte lenger. Vi er bare noen dumme hyklere som ikke vet att fram på seg selv, og som har mistet all sin guddommelighet og herlighet?
Merkelig at det er så mange som forandrer seg da, til det bedre.
At vi er dumme= jupp. Men at vi har mistet vår herlighet=neppe.
Som jeg nevnte tidligere.......hvordan skal mennesker vite om sin guddommelighet hvis de ikke vet hvor de skal lete, og hvordan?
Det ligger der i hver eneste sjel. men vi må erindre.
Jo, jo. Jeg forstår hva du mener med kvitteringen. Men hvordan kan noen skrive under på en kvittering hvis de ikke husker hvordan?



det er ein menneskelig kjærlighet, og ein guddommelig kjærlighet...den guddommelige er den som betyr noko i Guds auger...
nope.
Gud seier i Sitt Ord at mennesker er ingenting i seg sjøl, men alt i Han...at uten Jesus kan eit menneske ingenting vetigt i Guds auger, som er til behag for Han, gjera...
det står faktisk i bibelen at denne verdens gud er satan...
alle mennesker har eit hode å tenke med ja, men det finst ein sjelefiende (satan) som påvirker menneskenes tanker...
Dette tror jeg nok jeg har forklart godt nok ovenfor nå :mozilla_wink:

9. ved å misbruka den frie viljen...
ein får ikkje noko av Gud før ein tar imot frelsen som ikkje skal forgå...det ein får tidligare av Gud skal forgå...
ein må ta masse valg for å komma vidare ja, men Gud er ein rådgivar for alle frelste...men det eine og mest viktige valg er frelsen...for då kommer alt det andre i tillegg...
Gud sender satan på folk for at folk skal skjønna at dei trenger Gud...Gud og Jesus som er ett kommer inn i bildet når mennesket kjem til det punktet når det skjønner det...Gud har allerede tilgitt alle mennesker gjennom Jesus, er kun "å ta imot" som har noko å bety...månen og sola og stjernene er skapt for at mennesker skal ha lys om natta og dagen...kun for oss...
Gud tukter/refser dem Han elsker...
Missbruke den frie viljen? Altså jeg går ut i fra at du mener de valgene man tar?
Det du gir, er det du får.
igjen jeg henger meg opp i ordet frelse......
Man finner seg sjæl og ferdig med det. Å når man finner seg "Sjæl", så finner du resten også som du sier selv. Du sier finner Gud. Jeg sier: Finner seg selv=universet=alt=Gud osv.
Det andre her har jeg kommentert nok tror jeg. :mozilla_wink:

(hadde vore greitt om da ikkje hadde blitt skreve så forferdelig mykje her innpå, for det tar så lang tid å svara, og det er så mykje å forholda seg til... litt er bra...)
Synes du unniviker noe her jeg....hehe :D :mozilla_wink:

11. eg seier Guds meininger...
unger skjønner at det finst ein Gud...
me får ikkje Gud i oss før me ber Han om å komma i oss ved Sin Ånd pga. Jesu fullbragte verk på Golgata...
det er ikkje vanskelig å sjå at Gud er større enn oss når det som mennesker lager er mindre enn det som Gud lager (f.eks. Gud har skapt skogen, mennesker har skapt eit fly). er stor forskjell på ein skog og eit fly - 2 heilt forskjellige ting...mennesker skaper sine ting, Gud skaper sine ting - på kvar sin måte...men mennesker må bruke det skapte for å "skapa" noko...og det er 2 forskjellige måter å skapa ting på - den guddommelige skapermåten - kun ved ett ord, den menneskelige skapermåten - må gjera noko og bruka av det skapte...
ein vil ikkje få det guddommelige i seg før ein tar imot frelsen...då lærer Gud oss derifrå alle ting...
ein vil ikkje finna Gud før Gud kaller, for ingen kan komma til Jesus uten at Faderen drar i Han...men den ydmyke gir Han nåde, men den stolte står Han imot...den ydmyke vil, den stolte vil ikkje (fordi han ikkje trenger Gud)...men er Gud som virker ved menneskene sin vilje til å gjera Hans vilje...første steg er å bli frelst...
alt annet utenom menneskene, f.eks. dyra, er skapt for at menneskene skal herska over det, naturen likeså...og stjernene,sola,månen,osv. er til for at mennesker skal ha lys om natten og for at mennesker skal skjønna kor stor Gud er, osv.
Alt dette tror jeg nok jeg har svart på ovenfor :D

1. jepp :)

2. det er kun kven me trur på som Gud som teller, trur me på Faderen, Jesus og Den Hellige Ånd som den einaste sanne Gud er det ingen problem...men trua må vera skikkelig då...

3. visst ein frykter Gud lar ein vera å synda som å leva i synd (men faller), visst ein frykter mennesker eller satan synder ein...
kjødet er "jeg"-et vårt og kroppen vår, sjela vår eller sinnet vårt gjer at me f.eks. griner, ånda vår gjer at me har mulighet å gjer dei ting som sjela og sinnet vårt gjer (er iallefall slik eg har forstått det). sinnet vårt gjer at me tenker som me gjer ("for slik som han tenker i sin sjel/sinn, slik er han.) f.eks. ser eg ei banan og tenker på ein tissefant er det sinnet mitt som er fullt med søppel...men når ein fyller seg med Guds Ord, som er ånd og liv, blir sinnet fornya dag for dag...
vi er frelst ifra evig fortapelse i ildsjøen (helvete), syndens makt over vårt liv, djevelens makt over vårt liv, liv uten Gud på jorda, osv. mange ting faktisk...Jesus bar våre sjukdommer og plager også på korset...
man må bli frelst for å komma til himmelen ja.
satan skyter inn tanker i åndeverden, for satans vilje er ikkje at nokon som helst skal bli frelst...me er alle i krig, både frelst og ufrelst, men er ein stor fordel å vera på Gud sitt lag...
Gud skremmer ingen, men satan gjør det...satan innbiller oss til å tro at Gud er slik eller slik, osv. mens fakta om Gud seier heilt andre ting...
Gud er tålmodig ja, og Han kjenner inngangen og utgangen til eit menneske sitt liv, men den tanken kan også vera ein kvilehest til at ein aldri blir frelst...satan kviskrer i våre tanker: "du kan venta til du blir gammal..." så risikerer ein at ein ikkje blir frelst i det heile tatt...når Gud er nær er det viktig at ein tar imot, for at ikkje hjerta skal bli forherda...Han kaller og kaller og kaller på mennesker, men Han kan ikkje kalla på dei lenger når Han ser at dei ikkje vil samme kva...

4. alt som står i bibelen, ja. nope, for bibelen advarer mot falske evangelium... Gud har bestemt i Sin visdom kva som skal vera med og kva som ikkje skal vera med, og Han advarer i slutten av Sitt Ord at den som legger til eller trekker frå går det ikkje vel med...
eg har ikkje lest heile bibelen, men Gud åpenbarer det som står litt etter litt, for me skal forstå stykkevis...me har ikkje kapasitet til å forstå alt på ein gong...

5. :)

6. nope, me mennesker har ei menneskeånd i oss men Guds Ånd er noko annet...det er Jesu personlighet som kun flytter inn i dei som vil bli frelst...
skjønner ikkje heilt kva du meiner;)

7. ok

8. Gud skapte englene før Han skapte oss, Guds engler og satans engler, satan og hans engler utgir seg som guder...

9. åndeverden-dimensjonen påvirker vår verden...me omgås satan og hans engler daglig uten at me er klar over det...i tankelivet vårt...dei ufrelste er forblinda av denne verdens (Gud) satan så dei ikkje ser Lyset som er Gud.

10. Gud har gitt satan makt over jorda men Han eiger jorda forda sjøl om det er ein anna som sitter med makten.
Gud kjenner alle ting, ja. ingenting er skjult som ikkje skal bli åpenbart. Han veit kva alle mennesker tenker.
nope, Guds rike er eit åndelig rike som kun frelste folk for tilgang til...
me er i universet, på jorda ja, men Gud er på jorda men alikavel i åndeverden som påvirker oss...
Guds rike er i åndeverden...
Guds rike er eit rike der Jesus er tilstede. Guds rike er i dei frelste og midt i mellom menneskene. dei frelste ser det, dei ufrelste ser det ikkje på samme måte. pga. Guds rike skjer tegn,under og mirakler blant oss som ingen kan forklara. men masse falske tegn,under og mirakel skjer også - men det har med satan å gjera. så er det også eit annet Guds rike som skal komma i si tid...ein ny himmel og ei ny jord...Guds rike er ikkje av denne verden...

11. nope.
ja, ikkje på samme måte som mennesker. men Gud hører våre indre rop (hjerteropet) og ein katt eller plante sine indre rop er på langt nær sammeleis som menneskers og er dermed uten verdi når det gjelder kontakt med Gud...
Guds tanker er høgare enn våre tanker, og Hans veier er høgare enn våre veier...

12. når vi gir det vi gir til Gud gir Han oss det tilbake igjen...her går "gi så skal du få"-prinsippet vidare...

13. den frie viljen våras bruker me til å ta imot Jesus når Han kaller eller la vera og ta imot Jesus når Han kaller...kvart menneske kjem til eit/fleire punkt i livet der dei skjønner at dei må svara ja eller nei (handla på valget).
når me søker Guds rike først vil me få alt det andre (nødvendige, våre behov dekka) i tillegg...

14. ja.
Gud har gjenoppretta det paradisiske som Adam og Eva hadde gjennom troen på Jesus...
Gud kaller på mennesker...som eg nevnte her nett i stad i dette innlegget...
mennesker søker etter fred...mennesker finner ikkje fred før dei finner Jesus...det er det mange vitnesbyrd om...
dei som blir stilt på valg av Gud, pga. Gud kaller på dei, får ein mulighet til å skriva under eller ikkje skriva under...

15. :)

16. ja, om man tar bra valg eller dårlig valg - for jordlivet og ikkje minst evigheten.

17. gjer ikkje det;) men har andre ting eg må prioritera også vettu;)

18. :)
Antall ord: 4063

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev:Meningen, ja hensikten med tukten, tilrettevisningen, er at en skal unngå alvorlig skade av forskjellig art.
Et eksempel. Herren viser meg en vei, så kan jeg tenke, ja..joo, men jeg tror jeg prøver den veien der istedet, og labber ivei. Oi, støtte på et uventet problem *kræsj* Men så er Herren der, med tukt for at jeg var ulydig, men også tilgivelse og formaning.

Jeg angrer da min brøde, og må bare innrømme at Gud vet best og er god.

Gud er kjærlighet.
Like fullt kan du følge veien Gud har "pekt ut for deg" - *kræsj*, uventet problem, men da var det plutselig ment sånn, det var da Gud som hadde lagt ut noe å ta lærdom av...er det ikke så?
Antall ord: 135
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev:Meningen, ja hensikten med tukten, tilrettevisningen, er at en skal unngå alvorlig skade av forskjellig art.
Et eksempel. Herren viser meg en vei, så kan jeg tenke, ja..joo, men jeg tror jeg prøver den veien der istedet, og labber ivei. Oi, støtte på et uventet problem *kræsj* Men så er Herren der, med tukt for at jeg var ulydig, men også tilgivelse og formaning.

Jeg angrer da min brøde, og må bare innrømme at Gud vet best og er god.

Gud er kjærlighet.
Like fullt kan du følge veien Gud har "pekt ut for deg" - *kræsj*, uventet problem, men da var det plutselig ment sånn, det var da Gud som hadde lagt ut noe å ta lærdom av...er det ikke så?
Det er bedre å lide for det rette man gjør, enn det gale man gjør.

Jeg forstår spørsmålet ditt, Kimbara. Og tror disse ord kan forklare det best for deg:
Fil 1:29 For dere ble det unt, for Kristi skyld - ikke bare å tro på ham, men og å lide for hans skyld..
Antall ord: 193
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Har sittet og fundert litt over vårt siste ordskifte, Kimbara; du er observant, og det skal du ha credit for. :mozilla_smile:

Jeg vil legge til dette med vei valg i en gitt situasjon. Jeg prøver altså en annen vei, en annen mulighet, også går det som det går da, mislykkes. Kanskje at jeg ante at den veien Herren viste meg, ville føre til noe jeg ikke var helt villig til. Mens det alternativet jeg istedet valgte, så mer innbydende og enkelt ut, men akk, den gang ei.

Konklusjonen blir da at Herren refser en i sin store visdom og kjærlighet. Han vet hva som skjuler seg bak neste sving, for å si det sånn.
Antall ord: 121
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
G80
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 29 Mar 2008 15:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-trøndelag

Innlegg av G80 »

misty-gutt skrev:Har sittet og fundert litt over vårt siste ordskifte, Kimbara; du er observant, og det skal du ha credit for. :mozilla_smile:

Jeg vil legge til dette med vei valg i en gitt situasjon. Jeg prøver altså en annen vei, en annen mulighet, også går det som det går da, mislykkes. Kanskje at jeg ante at den veien Herren viste meg, ville føre til noe jeg ikke var helt villig til. Mens det alternativet jeg istedet valgte, så mer innbydende og enkelt ut, men akk, den gang ei.

Konklusjonen blir da at Herren refser en i sin store visdom og kjærlighet. Han vet hva som skjuler seg bak neste sving, for å si det sånn.
Men hvorfor bruke ord som "refser" og "tukt".
Refs og tukt er jo forbundet med dårlige ting.
Hvorfor ikke kalle det kjærlig veileding istede? :)
Antall ord: 150
En gang vil du tvile
En gang vil du tro
Det er sannheten som skiller...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Joda. Det ene ordet trenger ikke å utelate det andre her, så lenge refsen og veiledningen kommer fra kyndig hold, om det er Herren eller en mor eller far som refser og veileder. Refsen oppleves nok som litt mer intens en veiledning, så det er vel snakk om nyanser her vil jeg tro. :)
Antall ord: 52
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 670
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

Innlegg av open_palm »

jesus er jeg med på,men ikke bibelen,ingen religion,ingen guder....
Antall ord: 12
"When right becomes wrong, resistance becomes your duty"
If you want to cut yourself,remember that i love you..
"to live till death is not easy"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Queen Gorgo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 207
Startet: 05 Nov 2007 20:54
16

Innlegg av Queen Gorgo »

open_palm skrev:jesus er jeg med på,men ikke bibelen,ingen religion,ingen guder....
signerer denne!!
beste som er sagt her i denne tråden
Antall ord: 26
Queen Gorgo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links