Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

Hexagram skrev:
Kimbara skrev:Fordømmelsen ligger i at h*n sier at alle som ikke tror det samme som han/henne vil havne i Helvete.

Dette er ikke bare fordømmende, men det er jævlig frekt. For det er typisk de religiøse (særlig nyfrelste eller folk som er med i sektliknende organisasjoner) å ikke ta høyde for annet enn at det de preker om er en absolutt sannhet. Og det er det rett og slett ikke. Ingenting av det de påstår er bevist, og kan dermed ikke prates om som noen sannhet. Religiøse skrifter kan forstås på så uendelig mange måter.
Når det gjelder frekkhet er du ikke bedre selv!!

Det jeg leser er forklaring og ingen ting galt i det.

Det hun skriver er for meg sannhet.

Hvordan du forstår er din sak hva du tror er også din sak.

Spiller det noen rolle på Himmel/helvete, for den som ikke tror?
Da er det jo bare eventyr alt som er.
hvis det er så, hvorfor skal du/dere preke om dette da?
Antall ord: 185
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:
doaivu skrev:himmel og helvete er en sinnstilstand, du skaper selv din egen skjebne, går du inn for å få et bra liv psykisk og fysisk, vil du få et lykkelig liv, hvis du er villig til å skifte på verdier og se de små tingene som store...
selv om det er lidelse og mye smerte i denne verden er vi alle med på å forme den gjennom våre egne verdier og hvordan vi stiller oss til hverandre...
denne jorden er ikke helvete, den er akkurat sånn som vi har lagd den, og nå får vi se konsekvensene av vår egen arroganse og vår grådighet, noe som kan forandres med et skifte av verdier, slik at det kan bli en bedre verden...
alt som finnes i den spirituelle verden er her, og det som finnes her er i den spirituelle verden...
vi har alltid et valg

himmel og helvete er to virkelige plasser. læren om skjebnen er rett ifrå helvete. skjebnen lærer at det som skjer, skjer, og at ein liksom kan bruka det som ein kvilehest for å drita i den virkelige sannhet. det er ein halvsannhet som er det samme som ei løgn. når ein er ufrelst blir ein lurt trill rundt av satan på alle mulige måter i og med at satan har studert oss sidan me var små...men når ein blir frelst er Gud med i bildet, og Han er større enn satan og avslører han gjennom oss. men ein kan leva godt, i luksus, til tross for at satan er eins far. men alt i alt er ein så vant med å ha eit tomt liv, at ein ikkje veit kva eit sant velsigna liv er. og på toppen av det heile fører det til evig pine i ildsjøen. (livet på jorda er ein dråpe i havet i forhold til evigheten). så då er det bedre å vera som gjester eller utlendinger på jorda, lida med Kristus i denne onde verden som går sin undergang i møte, enn å leva "godt" eller "i luksus" men ha satan til far.
det er sant, mennesket står bak ondskapen. men visst ein går djupare i det: kven påvirker mennesket ondskapen - i form av tanker?! er derfor det er så fint å vera frelst fordi då ser ein at djevelen er avvæpna sjøl om ein må gi han beskjed om det når han kjem med stygge tanker. "slik som man tenker, slik er man.".
denne jorda er ikkje helvete nei, men påvirka av satan, som igjen påvirker mennesket. uansett kor mykje mennesket i seg sjøl, uten Guds hjelp, prøver "å ta seg i sammen" for å bli bedre, faller det gong på gong støtt og stadig. Gud tillater at satan gjer slik at stolte mennesker (dei som seier i sitt hjerta at dei ikkje trenger Gud...) virkelig får kjenna kor avhengige dei er av Gud gjennom at det går nedover og hjem med dei...
det som skjer i åndeverden er eit resultat av satans verk og Guds verk. den som blir lurt blir lurt og må eta frukten av sitt sjølbedrag, den som stoler på Gud blir hjelpen..."Gud står den stolte imot, men den ydmyke gir Han nåde.". :)
hvordan kan du si at himmel og helvete er to virkelige plasser? har du vært der? himmel og helvete er et resultat av karma, det du gir er det du får, og det er det vi opplever her og nå...
læren om skjebnen er rett fra helvete? så det å ha fri vilje til å bestemme sin egen livsvei er satans verk? er ikke det litt selvmotsigende? og jeg har ikke sagt noe om at man skal overlate alt til skjebnen og bare sitte og se på at alt går i grøfta, skjebnen er noe vi kan påvirke og noe vi burde påvirke...
hva er vel livet uten skjebne? skjebnen sier at vi har noe å strebe etter, at vi har et personlig/spirituelt mål med våre liv, istedetfor å gi opp og la alt gå sin egen gang...jeg tror du har misforstått ideen om skjebne...
og jeg skal si deg en ting om det å leve uten din gud....samene levde i pakt med naturen og sine guder, og levde lykkelige liv leeeeeeenge før kristendommen kom og bannlyste samenes religion og drev heksejakt på dem, så ikke kom og si at man ikke kan leve et lykkelig og fullendt liv uten din gud..
jeg trenger ingen gud, kun egen styrke....

edit: en ting til, så du mener folk ikke klarer å få et bra liv om dem ikke overgir seg til din gud? er det ikke uavhengighet og selvstendig styrke din gud skal lære? avhengighet er ikke bra uansett hvilken form den har

har ikkje vore i himmel eller helvete nei, men eg har smakt litt av korleis åndsmaktene (satan`s) er og sett dei manifistera seg (på bibelske måter, det kan du sjå i dokumentaren eg har lagt ut på første kommentaren min). har på samme måte, som om eg har sett i eit speil, opplevd kreftene av den kommande verden (himmelen). er gjerne slik at eit falskt helvete og ein falsk himmel er eit resultat av karma. er mykje teorier (halvsannheter) men den virkelige sannhet er den som dømmer oss for kva me gjer og ikkje gjer.
det å bestemme sin egen livsvei er Guds vilje med oss. så om nokon går på ein av dei mange djevelens veier er deires problem, men Gud har lagt ned i dei sanne troande Sin kjærlighet slik at dei ikkje kan la vera å fortella om sannheten for Han elsker alle mennesker. så at det er selvmotsigende er det derfor ikke.
"kva er livet uten skjebne?" = "kva er livet uten halvsannheter?". eksempel: visst ein blir stempla som sinnsjuk er halvsannheten at ein trenger å gå til psykolog. så sant, så sant. men samtidig: LØGN. kvifor gå til psykolog når Jesus lever, virker i dei sanne frelste, slik at ein kan bli helbreda av Jesus gjennom sanne troande som har nådegave til å helbrede?! dette er ein bibelsk sannhet at ein kan gå til Jesus og ikkje til psykolog. dette skreiv eg for at du skulle skjønna poenget, kva eg meiner med halvsannheter (halvsannhet) og bibelske sannheter (sannhet), slik at det ikkje trenger å bli noko tull og suppeblanding (halvsannhet + sannhet ilag) i ettertid. :)
kristenDOMMEN er ikkje eg under, som eg har nevnt i eit tidligare innlegg. kristendommen har med religion å gjera. kristen tru har med at Jesus lever i dei troande å gjera. er halvsannhet(er) også her i bildet. den store hemmeligheten, som bibelen taler om, er at det er to typer kristne: * dei ufrelste, * dei frelste. i denne sammenheng blir folk lurt, dei ser på kva dei ufrelste kristne gjer eller ikkje gjer "i sin Gud". og folk blir endo meir forvirra når dei ser at dei frelste kristne gjer noko heilt annet...falske kristne er ein stor forførelse å sjå på og dermed la seg lura av... at ein kan leva eit falskt lykkelig liv uten Gud er sant, men at ein kan leva eit sant lykkelig liv uten Gud er løgn. visst ein går på tvers av halvsannhetane, til botnen, liksom til "rota", på halvsannhetene sine, skjønner ein at det berre er mykje løgn og fanteri blant oss... men dette er det KUN Gud ved Sin Ånd som kan åpenbara for dei som har eit åpent hjerta og sinn til Gud. for kven kjenner mennesket uten menneskeånda som bur i mennesket?! på samme måte kjenner ingen Gud uten at Guds Ånd, som bur i dei frelste, åpenbarer Gud (korleis Han er, korleis Han tenker, osv.)for dei.
du har lov til å ikkje trenga Gud og dermed takka nei til Gud, for Gud tvinger ingen til seg. men då har du iallefall ingen grunn å "klaga over Gud" før eller seinare når vanskelighetane og prøvelsane kjem.

svaret på det siste spørmålet ditt har eg svart på oppforbi i denne kommentaren :) konklusjon: ja! (men eit falskt bra liv inkludert tomhet får dei nok... kjærlighet til penger (elska materialisme høgare enn Gud) er jo f.eks. avgudsdyrkelse i Guds auger.) Gud lærer meg uavhengighet - avholdenhet - til ting som er i denne verden, for hemmeligheten er at når eg først søker Guds rike vil eg få alt det andre i tillegg...dvs. mine nødvendige behov. dette skjer på overnaturlig vis, for Gud har hørt mine bønner lenge før eg har bedd dei, og då kan eg få lov til å vandra, kvila, i Hans ferdiglagte gjerninger. Han kjenner meg meir enn eg kjenner meg sjøl og veit derfor kva som er best for meg på alle mulige måter. avhengighet til mat og drikke, avhengighet til det eine og det andre, er eit resultat av syndefallet - som siden har spredd seg som eit virus. men hemmeligheten er at Jesus tok på seg all forbannelse som kom over menneskeheten i ettertid, då han dødde på korset og stod opp igjen for våre synder og sjukdommer og plager. så det som er vanskelig behøver ikkje å vera vanskelig visst ein går til Gud....... men visst ikkje har ein iallefall ingen grunn å klaga med tanke på at ein vil ikkje i sitt hjerta ha med Gud å gjera... :)
Antall ord: 1601

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Hexagram skrev:
Når det gjelder frekkhet er du ikke bedre selv!!

Det jeg leser er forklaring og ingen ting galt i det.

Det hun skriver er for meg sannhet.

Hvordan du forstår er din sak hva du tror er også din sak.

Spiller det noen rolle på Himmel/helvete, for den som ikke tror?
Da er det jo bare eventyr alt som er.
Du kan ikke forklare noe som ingen har belegg for å vite noe om annet enn sine egne tanker. Du kan gjerne opplyse om troen din, men som sagt tidligere blir det både feil og frekt å snakke som om det er en sannhet. Alt med måte.

Jeg skjønner ikke hvordan det er frekt av meg å påpeke dette?
Antall ord: 125
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:
doaivu skrev:
runehera skrev:
doaivu skrev:himmel og helvete er en sinnstilstand, du skaper selv din egen skjebne, går du inn for å få et bra liv psykisk og fysisk, vil du få et lykkelig liv, hvis du er villig til å skifte på verdier og se de små tingene som store...
selv om det er lidelse og mye smerte i denne verden er vi alle med på å forme den gjennom våre egne verdier og hvordan vi stiller oss til hverandre...
denne jorden er ikke helvete, den er akkurat sånn som vi har lagd den, og nå får vi se konsekvensene av vår egen arroganse og vår grådighet, noe som kan forandres med et skifte av verdier, slik at det kan bli en bedre verden...
alt som finnes i den spirituelle verden er her, og det som finnes her er i den spirituelle verden...
vi har alltid et valg

himmel og helvete er to virkelige plasser. læren om skjebnen er rett ifrå helvete. skjebnen lærer at det som skjer, skjer, og at ein liksom kan bruka det som ein kvilehest for å drita i den virkelige sannhet. det er ein halvsannhet som er det samme som ei løgn. når ein er ufrelst blir ein lurt trill rundt av satan på alle mulige måter i og med at satan har studert oss sidan me var små...men når ein blir frelst er Gud med i bildet, og Han er større enn satan og avslører han gjennom oss. men ein kan leva godt, i luksus, til tross for at satan er eins far. men alt i alt er ein så vant med å ha eit tomt liv, at ein ikkje veit kva eit sant velsigna liv er. og på toppen av det heile fører det til evig pine i ildsjøen. (livet på jorda er ein dråpe i havet i forhold til evigheten). så då er det bedre å vera som gjester eller utlendinger på jorda, lida med Kristus i denne onde verden som går sin undergang i møte, enn å leva "godt" eller "i luksus" men ha satan til far.
det er sant, mennesket står bak ondskapen. men visst ein går djupare i det: kven påvirker mennesket ondskapen - i form av tanker?! er derfor det er så fint å vera frelst fordi då ser ein at djevelen er avvæpna sjøl om ein må gi han beskjed om det når han kjem med stygge tanker. "slik som man tenker, slik er man.".
denne jorda er ikkje helvete nei, men påvirka av satan, som igjen påvirker mennesket. uansett kor mykje mennesket i seg sjøl, uten Guds hjelp, prøver "å ta seg i sammen" for å bli bedre, faller det gong på gong støtt og stadig. Gud tillater at satan gjer slik at stolte mennesker (dei som seier i sitt hjerta at dei ikkje trenger Gud...) virkelig får kjenna kor avhengige dei er av Gud gjennom at det går nedover og hjem med dei...
det som skjer i åndeverden er eit resultat av satans verk og Guds verk. den som blir lurt blir lurt og må eta frukten av sitt sjølbedrag, den som stoler på Gud blir hjelpen..."Gud står den stolte imot, men den ydmyke gir Han nåde.". :)
hvordan kan du si at himmel og helvete er to virkelige plasser? har du vært der? himmel og helvete er et resultat av karma, det du gir er det du får, og det er det vi opplever her og nå...
læren om skjebnen er rett fra helvete? så det å ha fri vilje til å bestemme sin egen livsvei er satans verk? er ikke det litt selvmotsigende? og jeg har ikke sagt noe om at man skal overlate alt til skjebnen og bare sitte og se på at alt går i grøfta, skjebnen er noe vi kan påvirke og noe vi burde påvirke...
hva er vel livet uten skjebne? skjebnen sier at vi har noe å strebe etter, at vi har et personlig/spirituelt mål med våre liv, istedetfor å gi opp og la alt gå sin egen gang...jeg tror du har misforstått ideen om skjebne...
og jeg skal si deg en ting om det å leve uten din gud....samene levde i pakt med naturen og sine guder, og levde lykkelige liv leeeeeeenge før kristendommen kom og bannlyste samenes religion og drev heksejakt på dem, så ikke kom og si at man ikke kan leve et lykkelig og fullendt liv uten din gud..
jeg trenger ingen gud, kun egen styrke....

edit: en ting til, så du mener folk ikke klarer å få et bra liv om dem ikke overgir seg til din gud? er det ikke uavhengighet og selvstendig styrke din gud skal lære? avhengighet er ikke bra uansett hvilken form den har

har ikkje vore i himmel eller helvete nei, men eg har smakt litt av korleis åndsmaktene (satan`s) er og sett dei manifistera seg (på bibelske måter, det kan du sjå i dokumentaren eg har lagt ut på første kommentaren min). har på samme måte, som om eg har sett i eit speil, opplevd kreftene av den kommande verden (himmelen). er gjerne slik at eit falskt helvete og ein falsk himmel er eit resultat av karma. er mykje teorier (halvsannheter) men den virkelige sannhet er den som dømmer oss for kva me gjer og ikkje gjer.
det å bestemme sin egen livsvei er Guds vilje med oss. så om nokon går på ein av dei mange djevelens veier er deires problem, men Gud har lagt ned i dei sanne troande Sin kjærlighet slik at dei ikkje kan la vera å fortella om sannheten for Han elsker alle mennesker. så at det er selvmotsigende er det derfor ikke.
"kva er livet uten skjebne?" = "kva er livet uten halvsannheter?". eksempel: visst ein blir stempla som sinnsjuk er halvsannheten at ein trenger å gå til psykolog. så sant, så sant. men samtidig: LØGN. kvifor gå til psykolog når Jesus lever, virker i dei sanne frelste, slik at ein kan bli helbreda av Jesus gjennom sanne troande som har nådegave til å helbrede?! dette er ein bibelsk sannhet at ein kan gå til Jesus og ikkje til psykolog. dette skreiv eg for at du skulle skjønna poenget, kva eg meiner med halvsannheter (halvsannhet) og bibelske sannheter (sannhet), slik at det ikkje trenger å bli noko tull og suppeblanding (halvsannhet + sannhet ilag) i ettertid. :)
kristenDOMMEN er ikkje eg under, som eg har nevnt i eit tidligare innlegg. kristendommen har med religion å gjera. kristen tru har med at Jesus lever i dei troande å gjera. er halvsannhet(er) også her i bildet. den store hemmeligheten, som bibelen taler om, er at det er to typer kristne: * dei ufrelste, * dei frelste. i denne sammenheng blir folk lurt, dei ser på kva dei ufrelste kristne gjer eller ikkje gjer "i sin Gud". og folk blir endo meir forvirra når dei ser at dei frelste kristne gjer noko heilt annet...falske kristne er ein stor forførelse å sjå på og dermed la seg lura av... at ein kan leva eit falskt lykkelig liv uten Gud er sant, men at ein kan leva eit sant lykkelig liv uten Gud er løgn. visst ein går på tvers av halvsannhetane, til botnen, liksom til "rota", på halvsannhetene sine, skjønner ein at det berre er mykje løgn og fanteri blant oss... men dette er det KUN Gud ved Sin Ånd som kan åpenbara for dei som har eit åpent hjerta og sinn til Gud. for kven kjenner mennesket uten menneskeånda som bur i mennesket?! på samme måte kjenner ingen Gud uten at Guds Ånd, som bur i dei frelste, åpenbarer Gud (korleis Han er, korleis Han tenker, osv.)for dei.
du har lov til å ikkje trenga Gud og dermed takka nei til Gud, for Gud tvinger ingen til seg. men då har du iallefall ingen grunn å "klaga over Gud" før eller seinare når vanskelighetane og prøvelsane kjem.

svaret på det siste spørmålet ditt har eg svart på oppforbi i denne kommentaren :) konklusjon: ja! (men eit falskt bra liv inkludert tomhet får dei nok... kjærlighet til penger (elska materialisme høgare enn Gud) er jo f.eks. avgudsdyrkelse i Guds auger.) Gud lærer meg uavhengighet - avholdenhet - til ting som er i denne verden, for hemmeligheten er at når eg først søker Guds rike vil eg få alt det andre i tillegg...dvs. mine nødvendige behov. dette skjer på overnaturlig vis, for Gud har hørt mine bønner lenge før eg har bedd dei, og då kan eg få lov til å vandra, kvila, i Hans ferdiglagte gjerninger. Han kjenner meg meir enn eg kjenner meg sjøl og veit derfor kva som er best for meg på alle mulige måter. avhengighet til mat og drikke, avhengighet til det eine og det andre, er eit resultat av syndefallet - som siden har spredd seg som eit virus. men hemmeligheten er at Jesus tok på seg all forbannelse som kom over menneskeheten i ettertid, då han dødde på korset og stod opp igjen for våre synder og sjukdommer og plager. så det som er vanskelig behøver ikkje å vera vanskelig visst ein går til Gud....... men visst ikkje har ein iallefall ingen grunn å klaga med tanke på at ein vil ikkje i sitt hjerta ha med Gud å gjera... :)
et falskt lykkelig liv med tomhet og kjærlighet til penger??
man kan da leve uten din gud og likevel leve et liv som ikke er materialistisk, så lenge jeg føler hjertet mitt og følger det klarer jeg meg utrolig bra, uten å måtte trekke gud inn i dette...
hva med de fleste naturreligionene før kristendommens tid? de hadde ikke noe forhold til guden fra bibelen, og likevel levde de lykkelige med det de trengte, og enda fins det stammer som lever på denne måten og klarer seg utmerket i sitt forhold til sine guder og naturen...
jeg tror på manifestering av det du trenger om du setter din lit til universet og kraften til det underbevisste, men selv om du har en gud å tro på, gir det deg ikke fritak fra prøvelsene og lidelsene her på jorda, det er snakk om å akseptere og adaptere...smerte er en del av livet og kommer alltid til å være det, du kan ikke ha det ene uten det andre...
Antall ord: 1775
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:Fordømmelsen ligger i at h*n sier at alle som ikke tror det samme som han/henne vil havne i Helvete.

Dette er ikke bare fordømmende, men det er jævlig frekt. For det er typisk de religiøse (særlig nyfrelste eller folk som er med i sektliknende organisasjoner) å ikke ta høyde for annet enn at det de preker om er en absolutt sannhet. Og det er det rett og slett ikke. Ingenting av det de påstår er bevist, og kan dermed ikke prates om som noen sannhet. Religiøse skrifter kan forstås på så uendelig mange måter.

dette er Guds reine ord, ikkje mine egne ord. det er viktig å skilla i denne sammenheng. :) i menneskelige auger er det kanskje frekt, men i Guds auger er det sannhet. eksempel: visst ein som heiter Knut, som du ikkje kjenner, veit noko som ikkje du veit. f.eks. at det kjem ein luring på besøk til deg for å drepa deg om noko få min...er det då frekt av Knut å bryta seg inn i huset heilt uten vidare og gi deg beskjed?! :)
det hjerta er fullt av, det taler munnen. i og med at hjerta mitt er fylt med Guds Ord i Den Hellige Ånd kjem det Guds Ord ut, likesom at det kjem boss ut av ein som er fylt med søppel. og Guds Ord er sannhet taler Guds Ord om. det er bevist for dei troande, for bibelen seier at ingen kan sjå eller komma inn i Guds rike uten å bli født på ny - av Den Hellige Ånd. og Guds Ord taler om at dei som kjem til Han får bevis, så konklusjonen ligger ikkje i kva ein ser eller ikkje ser, men kva ein vil eller ikkje vil. f.eks. vil Odd ha noko med Gud å gjera åpenbarer Gud seg for Han - slik at personen får bevis, men visst Odd ikkje vil ha noko med Gud å gjera skjer det motsatte. ringer det ei bjelle?! :) og livene til dei frelste vitner til dei ufrelste om at Gud finst, for visst du noko gong har sett ein ufrelst bli frelst er ikkje dette av han sjøl men Guds kraft. det kan gjerne bortforklares på falsk måte visst ein absolutt ikkje vil ha med Gud å gjera, men ikkje visst ein vil ha med Han å gjera. dei sanne troande si oppgåve - som er ein Gudgitt vilje - er å gi folk muligheten til å venda om og ta imot. dei som vil vil, dei som ikkje vil vil ikkje. men då har dei iallefall fått muligheten! ;) og kan dermed ikkje klaga visst dei sitter med skjegget i postkassen før eller seinare.
"religiøse skrifter" kan tolkes på mange mulige måter ja, men er "død tolka" på menneskelig vis, men "Gud tolka" på overnaturlig vis.
Antall ord: 480

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:og kan dermed ikkje klaga visst dei sitter med skjegget i postkassen før eller seinare.
dette er dømmende...
Antall ord: 22
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:

hehe, den ære du tilegner gud er ikke noe skikkelig ære da? hahaha:D:D:D

sto det ikke noe i bibelen om at gud og jesus ikke ville ha noe ære? skulle ikke mennesket ære seg selv? nei, jesus ville ikke hylles, var det...hyll dere selv sa han...
aner jeg et lite hint av dobbeltmoralisme her kanskje??
kanskje på tide å slutte å se opp mot himmelen og ordne opp her nede selv?

nope, det står faktisk i bibelen at Gud Fader vil ha tilbedelse i Ånd og Sannhet. dvs. i Den Hellige Ånd i Jesus Kristus. som frelst har ein Den Hellige Ånd som er Jesu Ånd i seg, og kan æra Faderen i denne sammenheng. den som ærer seg sjøl driver med å dyrka seg sjøl som Gud og er dermed avgudsdyrkelse. visst du viser meg skriftsted på kva sammenheng evt. Jesus sa "hyll dere selv" i og til kven kan eg ta deg seriøst :)
dobbeltmoral = sei ein ting, gjera ein anna ting. ofte kan det sjåast ut som ein gjer andre ting enn ein seier at ein gjer, men om det er sant eller ikkje er ein anna sak.
ingen som nekter noen til å stola på sin egen forstand framfor Skaparens. men sjølbedraget ligger ikkje langt unna då.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
Hexagram skrev:
Kimbara skrev:Fordømmelsen ligger i at h*n sier at alle som ikke tror det samme som han/henne vil havne i Helvete.

Dette er ikke bare fordømmende, men det er jævlig frekt. For det er typisk de religiøse (særlig nyfrelste eller folk som er med i sektliknende organisasjoner) å ikke ta høyde for annet enn at det de preker om er en absolutt sannhet. Og det er det rett og slett ikke. Ingenting av det de påstår er bevist, og kan dermed ikke prates om som noen sannhet. Religiøse skrifter kan forstås på så uendelig mange måter.
Når det gjelder frekkhet er du ikke bedre selv!!

Det jeg leser er forklaring og ingen ting galt i det.

Det hun skriver er for meg sannhet.

Hvordan du forstår er din sak hva du tror er også din sak.

Spiller det noen rolle på Himmel/helvete, for den som ikke tror?
Da er det jo bare eventyr alt som er.
hvis det er så, hvorfor skal du/dere preke om dette da?

godt spm. det står i bibelen "kast ikkje perler på svin.". men det står også "Guds Ord går aldri tomt tilbake.". det fører enten til frelse (hjelp) eller forherdelse (vil ikkje ha med Gud å gjera). men visst ein har gitt nokon muligheten er jo det veldig bra! ;) men så er det også det at andre, som kanskje blir frelst før eller seinare, får lesa det levande Ordet! :D
Antall ord: 260

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:dobbeltmoral = sei ein ting, gjera ein anna ting. ofte kan det sjåast ut som ein gjer andre ting enn ein seier at ein gjer, men om det er sant eller ikkje er ein anna sak.
det kan se sånn ut?? dette må du utdype for meg, for dobbeltmoral er ikke noe annet enn dobbeltmoral...
Antall ord: 58
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

runehera skrev:

dette er Guds reine ord, ikkje mine egne ord. det er viktig å skilla i denne sammenheng. :) i menneskelige auger er det kanskje frekt, men i Guds auger er det sannhet. eksempel: visst ein som heiter Knut, som du ikkje kjenner, veit noko som ikkje du veit. f.eks. at det kjem ein luring på besøk til deg for å drepa deg om noko få min...er det då frekt av Knut å bryta seg inn i huset heilt uten vidare og gi deg beskjed?! :)
Du kan ikke sammenlikne det slik. For det første ville ikke den personen som skulle advare meg mot en drapsmann forsøkt å frelse meg, og for det andre dreier troen din seg om nettopp TRO. Du tar utgangspunkt i at de tankene du er proppet med, og det levesettet du så lydig følger, er det eneste riktige, og prøver å få bedre samvittighet eller innpass i hos din gud ved å "frelse folk". Hvorfor ikke bare tro i fred?
det hjerta er fullt av, det taler munnen. i og med at hjerta mitt er fylt med Guds Ord i Den Hellige Ånd kjem det Guds Ord ut, likesom at det kjem boss ut av ein som er fylt med søppel. og Guds Ord er sannhet taler Guds Ord om. det er bevist for dei troande, for bibelen seier at ingen kan sjå eller komma inn i Guds rike uten å bli født på ny - av Den Hellige Ånd. og Guds Ord taler om at dei som kjem til Han får bevis, så konklusjonen ligger ikkje i kva ein ser eller ikkje ser, men kva ein vil eller ikkje vil. f.eks. vil Odd ha noko med Gud å gjera åpenbarer Gud seg for Han - slik at personen får bevis, men visst Odd ikkje vil ha noko med Gud å gjera skjer det motsatte. ringer det ei bjelle?! :)


Ja, det ringer en bjelle, og det burde det gjøre for deg også. Det du sier her er at man må tro på Gud for at Gud skal bevise sin tilstedeværelse. Dette sier meg at det "beviset" kun er noe man lager seg selv for å backe opp sin tro. Ergo er det psykologisk.

Man tolker ting som tegn fra Gud, man tror drømmer kan inneholde Guds ord, man tror kanskje forskjellige følelser av lykke, kjærlighet eller velvære kan være bevis på Gud. Dette er ting alle andre også opplever og føler uten å tolke det til å være Gud.
og livene til dei frelste vitner til dei ufrelste om at Gud finst, for visst du noko gong har sett ein ufrelst bli frelst er ikkje dette av han sjøl men Guds kraft. det kan gjerne bortforklares på falsk måte visst ein absolutt ikkje vil ha med Gud å gjera, men ikkje visst ein vil ha med Han å gjera. dei sanne troande si oppgåve - som er ein Gudgitt vilje - er å gi folk muligheten til å venda om og ta imot. dei som vil vil, dei som ikkje vil vil ikkje. men då har dei iallefall fått muligheten! ;) og kan dermed ikkje klaga visst dei sitter med skjegget i postkassen før eller seinare.


Og hvem har sagt at dette er de kristnes oppgave? Gud selv? Åpenbarte han seg for deg og sa dette direkte til deg?
"religiøse skrifter" kan tolkes på mange mulige måter ja, men er "død tolka" på menneskelig vis, men "Gud tolka" på overnaturlig vis.
For noe tull. Alt er tolket av mennesker på en menneskelig måte.
Antall ord: 596
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Bilde
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 670
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

Innlegg av open_palm »

tror det ligger en bibel i vedkurven ett sted
Antall ord: 9
"When right becomes wrong, resistance becomes your duty"
If you want to cut yourself,remember that i love you..
"to live till death is not easy"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:
doaivu skrev:
runehera skrev:
doaivu skrev:himmel og helvete er en sinnstilstand, du skaper selv din egen skjebne, går du inn for å få et bra liv psykisk og fysisk, vil du få et lykkelig liv, hvis du er villig til å skifte på verdier og se de små tingene som store...
selv om det er lidelse og mye smerte i denne verden er vi alle med på å forme den gjennom våre egne verdier og hvordan vi stiller oss til hverandre...
denne jorden er ikke helvete, den er akkurat sånn som vi har lagd den, og nå får vi se konsekvensene av vår egen arroganse og vår grådighet, noe som kan forandres med et skifte av verdier, slik at det kan bli en bedre verden...
alt som finnes i den spirituelle verden er her, og det som finnes her er i den spirituelle verden...
vi har alltid et valg

himmel og helvete er to virkelige plasser. læren om skjebnen er rett ifrå helvete. skjebnen lærer at det som skjer, skjer, og at ein liksom kan bruka det som ein kvilehest for å drita i den virkelige sannhet. det er ein halvsannhet som er det samme som ei løgn. når ein er ufrelst blir ein lurt trill rundt av satan på alle mulige måter i og med at satan har studert oss sidan me var små...men når ein blir frelst er Gud med i bildet, og Han er større enn satan og avslører han gjennom oss. men ein kan leva godt, i luksus, til tross for at satan er eins far. men alt i alt er ein så vant med å ha eit tomt liv, at ein ikkje veit kva eit sant velsigna liv er. og på toppen av det heile fører det til evig pine i ildsjøen. (livet på jorda er ein dråpe i havet i forhold til evigheten). så då er det bedre å vera som gjester eller utlendinger på jorda, lida med Kristus i denne onde verden som går sin undergang i møte, enn å leva "godt" eller "i luksus" men ha satan til far.
det er sant, mennesket står bak ondskapen. men visst ein går djupare i det: kven påvirker mennesket ondskapen - i form av tanker?! er derfor det er så fint å vera frelst fordi då ser ein at djevelen er avvæpna sjøl om ein må gi han beskjed om det når han kjem med stygge tanker. "slik som man tenker, slik er man.".
denne jorda er ikkje helvete nei, men påvirka av satan, som igjen påvirker mennesket. uansett kor mykje mennesket i seg sjøl, uten Guds hjelp, prøver "å ta seg i sammen" for å bli bedre, faller det gong på gong støtt og stadig. Gud tillater at satan gjer slik at stolte mennesker (dei som seier i sitt hjerta at dei ikkje trenger Gud...) virkelig får kjenna kor avhengige dei er av Gud gjennom at det går nedover og hjem med dei...
det som skjer i åndeverden er eit resultat av satans verk og Guds verk. den som blir lurt blir lurt og må eta frukten av sitt sjølbedrag, den som stoler på Gud blir hjelpen..."Gud står den stolte imot, men den ydmyke gir Han nåde.". :)
hvordan kan du si at himmel og helvete er to virkelige plasser? har du vært der? himmel og helvete er et resultat av karma, det du gir er det du får, og det er det vi opplever her og nå...
læren om skjebnen er rett fra helvete? så det å ha fri vilje til å bestemme sin egen livsvei er satans verk? er ikke det litt selvmotsigende? og jeg har ikke sagt noe om at man skal overlate alt til skjebnen og bare sitte og se på at alt går i grøfta, skjebnen er noe vi kan påvirke og noe vi burde påvirke...
hva er vel livet uten skjebne? skjebnen sier at vi har noe å strebe etter, at vi har et personlig/spirituelt mål med våre liv, istedetfor å gi opp og la alt gå sin egen gang...jeg tror du har misforstått ideen om skjebne...
og jeg skal si deg en ting om det å leve uten din gud....samene levde i pakt med naturen og sine guder, og levde lykkelige liv leeeeeeenge før kristendommen kom og bannlyste samenes religion og drev heksejakt på dem, så ikke kom og si at man ikke kan leve et lykkelig og fullendt liv uten din gud..
jeg trenger ingen gud, kun egen styrke....

edit: en ting til, så du mener folk ikke klarer å få et bra liv om dem ikke overgir seg til din gud? er det ikke uavhengighet og selvstendig styrke din gud skal lære? avhengighet er ikke bra uansett hvilken form den har

har ikkje vore i himmel eller helvete nei, men eg har smakt litt av korleis åndsmaktene (satan`s) er og sett dei manifistera seg (på bibelske måter, det kan du sjå i dokumentaren eg har lagt ut på første kommentaren min). har på samme måte, som om eg har sett i eit speil, opplevd kreftene av den kommande verden (himmelen). er gjerne slik at eit falskt helvete og ein falsk himmel er eit resultat av karma. er mykje teorier (halvsannheter) men den virkelige sannhet er den som dømmer oss for kva me gjer og ikkje gjer.
det å bestemme sin egen livsvei er Guds vilje med oss. så om nokon går på ein av dei mange djevelens veier er deires problem, men Gud har lagt ned i dei sanne troande Sin kjærlighet slik at dei ikkje kan la vera å fortella om sannheten for Han elsker alle mennesker. så at det er selvmotsigende er det derfor ikke.
"kva er livet uten skjebne?" = "kva er livet uten halvsannheter?". eksempel: visst ein blir stempla som sinnsjuk er halvsannheten at ein trenger å gå til psykolog. så sant, så sant. men samtidig: LØGN. kvifor gå til psykolog når Jesus lever, virker i dei sanne frelste, slik at ein kan bli helbreda av Jesus gjennom sanne troande som har nådegave til å helbrede?! dette er ein bibelsk sannhet at ein kan gå til Jesus og ikkje til psykolog. dette skreiv eg for at du skulle skjønna poenget, kva eg meiner med halvsannheter (halvsannhet) og bibelske sannheter (sannhet), slik at det ikkje trenger å bli noko tull og suppeblanding (halvsannhet + sannhet ilag) i ettertid. :)
kristenDOMMEN er ikkje eg under, som eg har nevnt i eit tidligare innlegg. kristendommen har med religion å gjera. kristen tru har med at Jesus lever i dei troande å gjera. er halvsannhet(er) også her i bildet. den store hemmeligheten, som bibelen taler om, er at det er to typer kristne: * dei ufrelste, * dei frelste. i denne sammenheng blir folk lurt, dei ser på kva dei ufrelste kristne gjer eller ikkje gjer "i sin Gud". og folk blir endo meir forvirra når dei ser at dei frelste kristne gjer noko heilt annet...falske kristne er ein stor forførelse å sjå på og dermed la seg lura av... at ein kan leva eit falskt lykkelig liv uten Gud er sant, men at ein kan leva eit sant lykkelig liv uten Gud er løgn. visst ein går på tvers av halvsannhetane, til botnen, liksom til "rota", på halvsannhetene sine, skjønner ein at det berre er mykje løgn og fanteri blant oss... men dette er det KUN Gud ved Sin Ånd som kan åpenbara for dei som har eit åpent hjerta og sinn til Gud. for kven kjenner mennesket uten menneskeånda som bur i mennesket?! på samme måte kjenner ingen Gud uten at Guds Ånd, som bur i dei frelste, åpenbarer Gud (korleis Han er, korleis Han tenker, osv.)for dei.
du har lov til å ikkje trenga Gud og dermed takka nei til Gud, for Gud tvinger ingen til seg. men då har du iallefall ingen grunn å "klaga over Gud" før eller seinare når vanskelighetane og prøvelsane kjem.

svaret på det siste spørmålet ditt har eg svart på oppforbi i denne kommentaren :) konklusjon: ja! (men eit falskt bra liv inkludert tomhet får dei nok... kjærlighet til penger (elska materialisme høgare enn Gud) er jo f.eks. avgudsdyrkelse i Guds auger.) Gud lærer meg uavhengighet - avholdenhet - til ting som er i denne verden, for hemmeligheten er at når eg først søker Guds rike vil eg få alt det andre i tillegg...dvs. mine nødvendige behov. dette skjer på overnaturlig vis, for Gud har hørt mine bønner lenge før eg har bedd dei, og då kan eg få lov til å vandra, kvila, i Hans ferdiglagte gjerninger. Han kjenner meg meir enn eg kjenner meg sjøl og veit derfor kva som er best for meg på alle mulige måter. avhengighet til mat og drikke, avhengighet til det eine og det andre, er eit resultat av syndefallet - som siden har spredd seg som eit virus. men hemmeligheten er at Jesus tok på seg all forbannelse som kom over menneskeheten i ettertid, då han dødde på korset og stod opp igjen for våre synder og sjukdommer og plager. så det som er vanskelig behøver ikkje å vera vanskelig visst ein går til Gud....... men visst ikkje har ein iallefall ingen grunn å klaga med tanke på at ein vil ikkje i sitt hjerta ha med Gud å gjera... :)
et falskt lykkelig liv med tomhet og kjærlighet til penger??
man kan da leve uten din gud og likevel leve et liv som ikke er materialistisk, så lenge jeg føler hjertet mitt og følger det klarer jeg meg utrolig bra, uten å måtte trekke gud inn i dette...
hva med de fleste naturreligionene før kristendommens tid? de hadde ikke noe forhold til guden fra bibelen, og likevel levde de lykkelige med det de trengte, og enda fins det stammer som lever på denne måten og klarer seg utmerket i sitt forhold til sine guder og naturen...
jeg tror på manifestering av det du trenger om du setter din lit til universet og kraften til det underbevisste, men selv om du har en gud å tro på, gir det deg ikke fritak fra prøvelsene og lidelsene her på jorda, det er snakk om å akseptere og adaptere...smerte er en del av livet og kommer alltid til å være det, du kan ikke ha det ene uten det andre...

er mykje ein kan og har lov til, men om det fører til velsignelser eller forbannelser på sikt er ein anna sak.
eg trur at all religion, samme kor bra det ser ut eller ikkje, er det det er for å tiltrekka oppmerksomheten mot dette istadenfor på Den Sanne og Levande Gud. satan har jo allerede fått sin vilje då i denne sammenheng, for hans hensikt er å stjela, drepa og ødelegga mennesket.
men visst ein får kontakt med det overnaturlige, samme korleis, er det ofte falske guder (satan`s engler...) som ein egentlig har kontakt med ofte ubevisst og i andre tilfeller bevisst.
er sant det at dei frelste går gjennom forskjellige prøvelser, men det som er fint i denne sammenheng er at Gud som er i dei frelste bærer dei gjennom dei forskjellige prøvelsene - at det går fint liksom. for Gud har lovt å vera med dei frelste alle dager inntil verdens ende. men Han har ikkje lovt dei ufrelste å vera med dei - det er iallefall ingen garanti for det - med tanke på at Gud apellerer til vår frie vilje... (satan sniker seg inn på den måten at han skyter løgntanker (halvsannheter) i åndeverden, Gud skyter inn Guds tanker i åndeverden så sant ein slepper Gud til. satan er ein tjuv, Gud er ein "gentleman". :D
å virkelig tru på Gud og åndskamp frå den onde hører ilag! men i og med at sjelefienden er såpass sterk som han er på sine måter har ikkje mennesket noko sjanse uten Guds hjelp (og spesielt ikkje i ildsjøen)! er derfor det er viktig å stola på Gud samme kva prøvelser ein må gjennom! men Gud lærer oss å stola på Han, alt begynner med Gud... :)
Antall ord: 2072

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:og kan dermed ikkje klaga visst dei sitter med skjegget i postkassen før eller seinare.
dette er dømmende...

er det også dømmende å sei at ein blir råten i magen visst ein eter feil kebab i ein slik sammenheng at ein har åte ein slik kebab sjøl og vil hjelpa personen til å ikkje få samme mageknip som ein har fått sjøl av denne kebaben?! :D
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:dobbeltmoral = sei ein ting, gjera ein anna ting. ofte kan det sjåast ut som ein gjer andre ting enn ein seier at ein gjer, men om det er sant eller ikkje er ein anna sak.
det kan se sånn ut?? dette må du utdype for meg, for dobbeltmoral er ikke noe annet enn dobbeltmoral...

ok... i kva sammenheng tenker du på at det er snakk om dobbeltmoral? :)
Antall ord: 73

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links