Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:er mykje ein kan og har lov til, men om det fører til velsignelser eller forbannelser på sikt er ein anna sak.
eg trur at all religion, samme kor bra det ser ut eller ikkje, er det det er for å tiltrekka oppmerksomheten mot dette istadenfor på Den Sanne og Levande Gud. satan har jo allerede fått sin vilje då i denne sammenheng, for hans hensikt er å stjela, drepa og ødelegga mennesket.
men visst ein får kontakt med det overnaturlige, samme korleis, er det ofte falske guder (satan`s engler...) som ein egentlig har kontakt med ofte ubevisst og i andre tilfeller bevisst.
er sant det at dei frelste går gjennom forskjellige prøvelser, men det som er fint i denne sammenheng er at Gud som er i dei frelste bærer dei gjennom dei forskjellige prøvelsene - at det går fint liksom. for Gud har lovt å vera med dei frelste alle dager inntil verdens ende. men Han har ikkje lovt dei ufrelste å vera med dei - det er iallefall ingen garanti for det - med tanke på at Gud apellerer til vår frie vilje... (satan sniker seg inn på den måten at han skyter løgntanker (halvsannheter) i åndeverden, Gud skyter inn Guds tanker i åndeverden så sant ein slepper Gud til. satan er ein tjuv, Gud er ein "gentleman". :D
å virkelig tru på Gud og åndskamp frå den onde hører ilag! men i og med at sjelefienden er såpass sterk som han er på sine måter har ikkje mennesket noko sjanse uten Guds hjelp (og spesielt ikkje i ildsjøen)! er derfor det er viktig å stola på Gud samme kva prøvelser ein må gjennom! men Gud lærer oss å stola på Han, alt begynner med Gud... :)
hehe, javel, da må jeg være satans sønn da :D:D:D:D
runehera skrev:er sant det at dei frelste går gjennom forskjellige prøvelser, men det som er fint i denne sammenheng er at Gud som er i dei frelste bærer dei gjennom dei forskjellige prøvelsene - at det går fint liksom. for Gud har lovt å vera med dei frelste alle dager inntil verdens ende.
men det må da være så mye bedre å kunne gå gjennom disse prøvelsene på egen hånd? kun ved egen styrke? ellers virker dette som om gud undergraver menneskets styrke og vilje, som vi ikke er noenting? hva er vi å samle på da om gud ikke har tiltro til oss engang?mener du det er umulig uten gud?
Antall ord: 428
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:
doaivu skrev:
runehera skrev:og kan dermed ikkje klaga visst dei sitter med skjegget i postkassen før eller seinare.
dette er dømmende...

er det også dømmende å sei at ein blir råten i magen visst ein eter feil kebab i ein slik sammenheng at ein har åte ein slik kebab sjøl og vil hjelpa personen til å ikkje få samme mageknip som ein har fått sjøl av denne kebaben?! :D
litt av en sammenligning, uansett ville ikke jeg følge andres råd om noe jeg selv ikke vet noe om eller har lagt tid i, det folk gjør er riktige valg utifra deres overbevisning(med forbehold om sunn fornuft), de kan ikke ta andre valg om de ikke vet andre veier å gå...det folk gjør er det de er lært til å gjøre... det du sier her er jo det samme som å høre på rykter, å ta andres ord for absolutt sannhet uten å ofre det en tanke selv...
det kan jo være en hel verden der ute med masse erfaring å tilby som du går glipp av ved å tolke bibelen på den måten du gjør og den måten du legger fram din sak på...
Antall ord: 208
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Kimbara skrev:
runehera skrev:

dette er Guds reine ord, ikkje mine egne ord. det er viktig å skilla i denne sammenheng. :) i menneskelige auger er det kanskje frekt, men i Guds auger er det sannhet. eksempel: visst ein som heiter Knut, som du ikkje kjenner, veit noko som ikkje du veit. f.eks. at det kjem ein luring på besøk til deg for å drepa deg om noko få min...er det då frekt av Knut å bryta seg inn i huset heilt uten vidare og gi deg beskjed?! :)
Du kan ikke sammenlikne det slik. For det første ville ikke den personen som skulle advare meg mot en drapsmann forsøkt å frelse meg, og for det andre dreier troen din seg om nettopp TRO. Du tar utgangspunkt i at de tankene du er proppet med, og det levesettet du så lydig følger, er det eneste riktige, og prøver å få bedre samvittighet eller innpass i hos din gud ved å "frelse folk". Hvorfor ikke bare tro i fred?
det hjerta er fullt av, det taler munnen. i og med at hjerta mitt er fylt med Guds Ord i Den Hellige Ånd kjem det Guds Ord ut, likesom at det kjem boss ut av ein som er fylt med søppel. og Guds Ord er sannhet taler Guds Ord om. det er bevist for dei troande, for bibelen seier at ingen kan sjå eller komma inn i Guds rike uten å bli født på ny - av Den Hellige Ånd. og Guds Ord taler om at dei som kjem til Han får bevis, så konklusjonen ligger ikkje i kva ein ser eller ikkje ser, men kva ein vil eller ikkje vil. f.eks. vil Odd ha noko med Gud å gjera åpenbarer Gud seg for Han - slik at personen får bevis, men visst Odd ikkje vil ha noko med Gud å gjera skjer det motsatte. ringer det ei bjelle?! :)


Ja, det ringer en bjelle, og det burde det gjøre for deg også. Det du sier her er at man må tro på Gud for at Gud skal bevise sin tilstedeværelse. Dette sier meg at det "beviset" kun er noe man lager seg selv for å backe opp sin tro. Ergo er det psykologisk.

Man tolker ting som tegn fra Gud, man tror drømmer kan inneholde Guds ord, man tror kanskje forskjellige følelser av lykke, kjærlighet eller velvære kan være bevis på Gud. Dette er ting alle andre også opplever og føler uten å tolke det til å være Gud.
og livene til dei frelste vitner til dei ufrelste om at Gud finst, for visst du noko gong har sett ein ufrelst bli frelst er ikkje dette av han sjøl men Guds kraft. det kan gjerne bortforklares på falsk måte visst ein absolutt ikkje vil ha med Gud å gjera, men ikkje visst ein vil ha med Han å gjera. dei sanne troande si oppgåve - som er ein Gudgitt vilje - er å gi folk muligheten til å venda om og ta imot. dei som vil vil, dei som ikkje vil vil ikkje. men då har dei iallefall fått muligheten! ;) og kan dermed ikkje klaga visst dei sitter med skjegget i postkassen før eller seinare.


Og hvem har sagt at dette er de kristnes oppgave? Gud selv? Åpenbarte han seg for deg og sa dette direkte til deg?
"religiøse skrifter" kan tolkes på mange mulige måter ja, men er "død tolka" på menneskelig vis, men "Gud tolka" på overnaturlig vis.
For noe tull. Alt er tolket av mennesker på en menneskelig måte.

1. visste du at frelse er det samme som å hjelpe? :D her blir svaret altså ja. menneskelig tru er å meina noko men ikkje vera heilt sikker e.l. bibelsk (guddommelig) tru er full visshet om ting ein ikkje ser. kva er full visshet?! svaret ligger i sjølve ordet! ;) nope, grunnen til at eg forteller om Gud er fordi at eg kan ikkje la vera og fortella om annet enn eg har sett og hørt. :) altså, det er ein drivkraft i meg til dette, ein lyst i meg til dette. eksempel: du er skamsulten, du har lyst på pizza, du kjøper ein pizza. samme lyst er det også i denne sammenheng. trua er delbar ;) men eg tvinger ingen til omvendelse! det er forskjell på å gi folk ein mulighet og tvinga folk. :D

2. dette beviset begynte faktisk allerede frå skapelsen av Adam og Eva. dei hadde kontakt med Gud, men mista kontakten. så igjenoppretta Gud kontakten gjennom Jesus - og då Jesus for opp til himmelen kunne Han senda Den Hellige Ånd - Jesu Ånd. Han ga løftet til disiplane om Ånden mens Han endo var på jorda, sidan har Ordet som er ånd og liv spredd seg.... :) konklusjon: det begynte med Gud, ikkje med mennesker...altså ikkje noko sjøllagt greier! ;)

3. til og med satan skaper seg om som ein lysets engel eller som Gud. satan bruker også Guds Ord til sin egen fordel, som då han f.eks. brukte Guds Ord mot Jesus i ødemarken. Jesus vant over satan ved at Han brukte Guds Ord tilbake då Han sa "Og atter står det skrevet...". tar ein ikkje heile Skriften med blir ein lett eit bytte for satan og blir ført vill. Jesus sa til dei religiøse at dei farer vill fordi dei ikkje kjenner * skriftene og * kraften. begge deler er nødvendig!

4. Jesus sjøl sa "Gå ut i all verden og forkynn evangeliet......osv." "den som tror og blir døpt skal bli frelst. den som ikke tror er allerede dømt....". Gud selv, ja. Ja, Gud har åpenbart seg for meg gjennom Den Hellige Ånd som er Jesu Ånd. Gud er Ånd og ikkje kjøtt og blod slik som mennesker er. så eg og Gud kommuniserer med kvarandre på det åndelige plan. Han er i meg, eg er i Han. "Den som kjenner meg hører min røst.", "Jeg kjenner mine og mine kjenner meg." har Han sagt. altså, eg har kontakt med Gud gjennom Hans Ånd men også Hans Ord (bibelen). for desse to er ett, likesom øyra henger fast i ansiktet og ansiktet henger fast i øyra. bokstavelig talt! :)

5. nope, for Gud lyger ikkje i Sitt Ord om at Talsmannen (Den Hellige Ånd) skal læra oss alt og minna oss om alt som Jesus har sagt. :) det er jo dette eg opplever kvar dag likesom andre sanne troande. :) eg har ingen hensikt å sitta her og lyga til deg! ;)
Antall ord: 1090

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:4. Jesus sjøl sa "Gå ut i all verden og forkynn evangeliet......osv." "den som tror og blir døpt skal bli frelst. den som ikke tror er allerede dømt....".
jeg er ikke døpt, og utifra det du har lagt frem i dine innlegg tror jeg heller ikke på din gud, så jeg er nok dømt......

huff og huff, stakkars meg :D:D:D:D:D:D:D:D:D
Antall ord: 75
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:er mykje ein kan og har lov til, men om det fører til velsignelser eller forbannelser på sikt er ein anna sak.
eg trur at all religion, samme kor bra det ser ut eller ikkje, er det det er for å tiltrekka oppmerksomheten mot dette istadenfor på Den Sanne og Levande Gud. satan har jo allerede fått sin vilje då i denne sammenheng, for hans hensikt er å stjela, drepa og ødelegga mennesket.
men visst ein får kontakt med det overnaturlige, samme korleis, er det ofte falske guder (satan`s engler...) som ein egentlig har kontakt med ofte ubevisst og i andre tilfeller bevisst.
er sant det at dei frelste går gjennom forskjellige prøvelser, men det som er fint i denne sammenheng er at Gud som er i dei frelste bærer dei gjennom dei forskjellige prøvelsene - at det går fint liksom. for Gud har lovt å vera med dei frelste alle dager inntil verdens ende. men Han har ikkje lovt dei ufrelste å vera med dei - det er iallefall ingen garanti for det - med tanke på at Gud apellerer til vår frie vilje... (satan sniker seg inn på den måten at han skyter løgntanker (halvsannheter) i åndeverden, Gud skyter inn Guds tanker i åndeverden så sant ein slepper Gud til. satan er ein tjuv, Gud er ein "gentleman". :D
å virkelig tru på Gud og åndskamp frå den onde hører ilag! men i og med at sjelefienden er såpass sterk som han er på sine måter har ikkje mennesket noko sjanse uten Guds hjelp (og spesielt ikkje i ildsjøen)! er derfor det er viktig å stola på Gud samme kva prøvelser ein må gjennom! men Gud lærer oss å stola på Han, alt begynner med Gud... :)
hehe, javel, da må jeg være satans sønn da :D:D:D:D
runehera skrev:er sant det at dei frelste går gjennom forskjellige prøvelser, men det som er fint i denne sammenheng er at Gud som er i dei frelste bærer dei gjennom dei forskjellige prøvelsene - at det går fint liksom. for Gud har lovt å vera med dei frelste alle dager inntil verdens ende.
men det må da være så mye bedre å kunne gå gjennom disse prøvelsene på egen hånd? kun ved egen styrke? ellers virker dette som om gud undergraver menneskets styrke og vilje, som vi ikke er noenting? hva er vi å samle på da om gud ikke har tiltro til oss engang?mener du det er umulig uten gud?

1. Gud kjenner hjertene... :) men den som ikkje tilhører Gud, tilhører satan står da.

2. eksempel: visst du får i oppdrag å løfta ein stein på 10 000 kg, blir du ikkje då veldig skuffa når du ikkje klarer det?! slik er det også i denne sammenheng: sannheten om mennesker er at dei har begrensa makt, som om dei er fanga i sin egen kropp. sannheten om satan er at han har større makt enn mennesker og viser sin makt gjennom sin overnaturlige kraft gjennom/i mennesker. Gud er størst! Han har skapt alle ting og alle ting er underlagt Ham. er det då vitsi at mennesker lurer seg sjøl til å tru at dei er noko når dei ikkje er det?! eller tilbe avguder når dei ikkje er som Gud?! sannheten setter nemlig fri! :) eg opplever kvar einaste dag at Gud er med meg i alt eg tar meg fore, Han har endo ikkje svikta meg. Han åpenbarer Ordet for meg gjennom Sin Ånd og eg ser støtt og stadig at Han ikkje lyger men taler sant... eg kjenner det innvendig også... :) så bibelen vitner om at Gud finst, det samme gjer Den Hellige Ånd også, og skaperverket... eg har prøvd mange gongar å gå i egen kraft men har feila gong på gong på sin måte. gjennom mine egne feil og svakheter har Gud vist meg at eg trenger Han. når eg ser dette og skjønner dette og handler på dette går det til seier... når eg ser ting, skjønner ting men alikavel er ulydig går det til tap... slik lærer Gud meg kva som kjem frå Han og kva som kjem frå satan, slik at eg kan vandra på Hans veier i Hans ferdiglagte gjerninger. for Guds Ord må gå i oppfyllelse. er det mange sannheter blir det mykje rolp for då veit ein ikkje kva ein skal forholda seg til, men når Gud har gjort det så enkelt at det berre er ein sannhet trenger me kun å forholda oss til den! :D fakta er at vi er høgt elska, dyrebare i Guds auger, som edelstener, men også støv. Gud skapte oss i Sitt bilde og elsker oss med ein grenseløs og evig kjærlighet. Han vil ikkje at nokon skal gå fortapt, men komma til sannhetserkjennelse. :) det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan. Gud kom for å frelsa det som var fortapt, Han elska oss mens me endo var syndarar! :) Jesus elsker deg! :)
Antall ord: 892

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av misty-gutt »

runehera skrev:veit ikkje om du er frelst eller ikkje, men isåfall skulle det vera slik at me skal vera lys og salt i verden - i kraft av Den Hellige Ånd. :) og dermed vera likesinnede i verden, så ikkje verden skal bli forvirra.
Joda, jeg er frelst. Og jeg er helt på linje med deg i det du skriver her.
er mange som er opptatt av slike ting, ja, men vår oppgåve er å ha blikket festa på Jesus og ikkje omstendighetane - så overser ein slike bagateller
Bagateller? Er det å påpeke livsstilen til diverse amerikanske tv forkynnere som lever i verdslig luxus, at det er "bagateller" mener du? Tror du at Jesus selv mener at slikt bare er "bagateller"? Mange av disse "tv forbildene" skor seg på menneskers ulykke og er ute etter pengene deres i stor stil.

Når det gjelder utdrivelse av demoner, for å ta det, så har jeg selvsagt ingen problemer med det. Det jeg påpeker er at noen ser muligheten og benytter den til å tjene seg rike på det. Så kom Herrens Ord ihu. Forøvrig; se linken i mitt forige innlegg.
.. dei religiøse sa til Jesus at han hadde ei ei ond ånd som dreiv ut onde ånder. og då sa Jesus rett ut til dei ang. å spotta Den Hellige Ånd - så slike uttalelser skal ein vera veldig forsiktig med!!
Jesus levde det livet Han forkynte. Så å sammenligne Ham med disse amerikanske "tv forbildene" vil jeg advare sterkt imot!!

- Mange skal si til meg på den dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn?

Og da skal jeg vidne for dem: Jeg har aldri kjent dere; vik bort fra meg, dere som gjorde urett!
Antall ord: 302
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Prøver du å frelse oss alle her???

For jeg vil ikke bli frelst!!

Sol: hvor er du??? Dette har vi snakket om!! Himmelen og helvette....hva som virket mest fristende?? :D


ooOOooh....christian catfight!!!
Sist redigert av Borte.. på 30 Mar 2008 19:18, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 757
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

runehera skrev:det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan.
Jeg lurer på en ting her. Du skriver at det er kun i dette livet et vi må velge hvor vi vil....Gud eller Satan.

Hva mener du, og står dette i bibelen?
Antall ord: 78
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:
doaivu skrev:
runehera skrev:og kan dermed ikkje klaga visst dei sitter med skjegget i postkassen før eller seinare.
dette er dømmende...

er det også dømmende å sei at ein blir råten i magen visst ein eter feil kebab i ein slik sammenheng at ein har åte ein slik kebab sjøl og vil hjelpa personen til å ikkje få samme mageknip som ein har fått sjøl av denne kebaben?! :D
litt av en sammenligning, uansett ville ikke jeg følge andres råd om noe jeg selv ikke vet noe om eller har lagt tid i, det folk gjør er riktige valg utifra deres overbevisning(med forbehold om sunn fornuft), de kan ikke ta andre valg om de ikke vet andre veier å gå...det folk gjør er det de er lært til å gjøre... det du sier her er jo det samme som å høre på rykter, å ta andres ord for absolutt sannhet uten å ofre det en tanke selv...
det kan jo være en hel verden der ute med masse erfaring å tilby som du går glipp av ved å tolke bibelen på den måten du gjør og den måten du legger fram din sak på...
hehe :) det skjønner eg veldig godt, for trua kjem av forkynnelsen og forkynnelsen kjem av Guds Ord. for Guds Ord har ein guddommelig kraft med seg, Guds Ord er levande, Guds Ord er ånd og liv. men den frie viljen Gud har gitt oss handler om å ville høra eller ikkje ville høra. vil ein hører ein seg frelst, vil ein ikkje hører ein ingenting og dermed blir det heller ikkje produsert tru. Gud apellerer til vår frie vilje, ser Han at du vil - i sannhet - blir du frelst. ser Han at du ikkje vil blir du ikkje frelst. så det er snakk om vilje, vilje, vilje, vilje i denne sammenheng... :D
sannheten setter fri, ein berre ser at det er sant, at alt stemmer når det blir åpenbart av Den Hellige Ånd. ein kan ikkje bortforklara det liksom. puslebetane detter liksom meir og meir på plass etter kvart. men fella i denne sammenheng er at visst ein tolker Ordet etter det som andre "frelste" eller kven som helst seier, ofte etter det som klør dem i øyret, blir ein lurt. så det er snakk om å høra Guds Ord i denne sammenheng!
verden har mykje å tilby, men i og med at satan er denne verdens gud seier Guds Ord at det berre er ei kortvarig glede før det blir like tomt igjen. Guds Ord er slikt at ein aldri blir tørst igjen, ein får liksom det sjela trenger heile tida så lenge ein holder seg nær til Gud. og det er Gud som virker ved dei troande sin vilje til å holda seg nær til Gud. :) det som er poenget er at om ein har fred er det bra, men har ein ikkje fred er det noko som skurrer... :) Gud gir dei troande ein fred som ikkje verden kan gi, ein overnaturlig fred. for Gud har tatt dei troande ut av verden og satt dei i himmelen med Han. men dei troande er alikevel I verden i menneskekroppene sine. her er det viktig å ikkje blanda AV og I i ei suppa. :) eg lengter ikkje tilbake til det gamle livet for å sei det slik! :D
Antall ord: 574

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:1. Gud kjenner hjertene... men den som ikkje tilhører Gud, tilhører satan står da.

2. eksempel: visst du får i oppdrag å løfta ein stein på 10 000 kg, blir du ikkje då veldig skuffa når du ikkje klarer det?! slik er det også i denne sammenheng: sannheten om mennesker er at dei har begrensa makt, som om dei er fanga i sin egen kropp. sannheten om satan er at han har større makt enn mennesker og viser sin makt gjennom sin overnaturlige kraft gjennom/i mennesker. Gud er størst! Han har skapt alle ting og alle ting er underlagt Ham. er det då vitsi at mennesker lurer seg sjøl til å tru at dei er noko når dei ikkje er det?! eller tilbe avguder når dei ikkje er som Gud?! sannheten setter nemlig fri! eg opplever kvar einaste dag at Gud er med meg i alt eg tar meg fore, Han har endo ikkje svikta meg. Han åpenbarer Ordet for meg gjennom Sin Ånd og eg ser støtt og stadig at Han ikkje lyger men taler sant... eg kjenner det innvendig også... så bibelen vitner om at Gud finst, det samme gjer Den Hellige Ånd også, og skaperverket... eg har prøvd mange gongar å gå i egen kraft men har feila gong på gong på sin måte. gjennom mine egne feil og svakheter har Gud vist meg at eg trenger Han. når eg ser dette og skjønner dette og handler på dette går det til seier... når eg ser ting, skjønner ting men alikavel er ulydig går det til tap... slik lærer Gud meg kva som kjem frå Han og kva som kjem frå satan, slik at eg kan vandra på Hans veier i Hans ferdiglagte gjerninger. for Guds Ord må gå i oppfyllelse. er det mange sannheter blir det mykje rolp for då veit ein ikkje kva ein skal forholda seg til, men når Gud har gjort det så enkelt at det berre er ein sannhet trenger me kun å forholda oss til den! fakta er at vi er høgt elska, dyrebare i Guds auger, som edelstener, men også støv. Gud skapte oss i Sitt bilde og elsker oss med ein grenseløs og evig kjærlighet. Han vil ikkje at nokon skal gå fortapt, men komma til sannhetserkjennelse. det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan. Gud kom for å frelsa det som var fortapt, Han elska oss mens me endo var syndarar! Jesus elsker deg!
hvis jeg hadde fått i oppdrag å løfte en stein på 10 000 kg hadde jeg fått en kran til å løfte den, eller oppfunnet en annen maskin til å løfte den om det var det om å gjøre, det viser bare at jeg kan gjøre det meste i denne verdenen...
og det at satan har større makt enn mennesker er jeg ikke enig i...men hvis vi skal ta denne diskusjonen inn på åndelig og spirituell tro sier jeg at jeg tror på det gode og det onde, men han du sier er satan har aldri mer makt enn det jeg har, han kan aldri vinne over meg, om jeg ikke vil det selv, så her vil det bare stå på vilje, og jeg som menneske har en samvittighet og en erfaring om hva som er godt og vondt, så hvorfor skulle jeg da la han få vinne over meg?

bibelen vitner ikke om annet enn at det er gamle maktsyke menn som har sittet og skrevet denne i frykt for å miste kontrollen over folk, og som ikke klarer å kommunisere med andre uten å bruke frykt som en grunn til å konformere seg og holde seg på matta...
hvor mange "åpenbaringer" og "evangelier" var det som ble skrevet ut av bibelen, fordi det ikke stemte med troen til de makthavende på den tiden bibelen ble til?? bibelen er desverre i mitt syn sjeldent stort annet enn et avleggs minne om gamle redde menn og et samfunn uten selvkontroll..

nei jeg trenger ingen bok for å være et godt menneske:)
Antall ord: 726
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:4. Jesus sjøl sa "Gå ut i all verden og forkynn evangeliet......osv." "den som tror og blir døpt skal bli frelst. den som ikke tror er allerede dømt....".
jeg er ikke døpt, og utifra det du har lagt frem i dine innlegg tror jeg heller ikke på din gud, så jeg er nok dømt......

huff og huff, stakkars meg :D:D:D:D:D:D:D:D:D

dåpen er den troandes dåp, det vil sei Åndens dåp, då ein får Den Hellige Ånd. men så er det også ein anna dåp som blir kalt "voksendåp" der ein døyper seg i vatn med full neddykkelse, slik som disiplane på Jesu tid døypte dei voksne i vatn. denne andre dåp er ein samvittighetspakt med Gud som det står i bibelen.
du trenger ikkje vera det visst du tar imot Guds frelse! ;)
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

runehera skrev:

1. visste du at frelse er det samme som å hjelpe? :D her blir svaret altså ja. menneskelig tru er å meina noko men ikkje vera heilt sikker e.l. bibelsk (guddommelig) tru er full visshet om ting ein ikkje ser. kva er full visshet?! svaret ligger i sjølve ordet! ;) nope, grunnen til at eg forteller om Gud er fordi at eg kan ikkje la vera og fortella om annet enn eg har sett og hørt. :) altså, det er ein drivkraft i meg til dette, ein lyst i meg til dette. eksempel: du er skamsulten, du har lyst på pizza, du kjøper ein pizza. samme lyst er det også i denne sammenheng. trua er delbar ;) men eg tvinger ingen til omvendelse! det er forskjell på å gi folk ein mulighet og tvinga folk. :D
Det er også forskjell på å prate om sin tro, og å få det til å virke som en universell sannhet.
2. dette beviset begynte faktisk allerede frå skapelsen av Adam og Eva. dei hadde kontakt med Gud, men mista kontakten. så igjenoppretta Gud kontakten gjennom Jesus - og då Jesus for opp til himmelen kunne Han senda Den Hellige Ånd - Jesu Ånd. Han ga løftet til disiplane om Ånden mens Han endo var på jorda, sidan har Ordet som er ånd og liv spredd seg.... :) konklusjon: det begynte med Gud, ikkje med mennesker...altså ikkje noko sjøllagt greier! ;)
Nei, dette er ikke noe bevis, det er kun en historie. Om jeg for eksempel sier at det var en kortvokst fyr ved navn Frodo som sloss mot Orker og kunne gjøre seg usynlig med en magisk ring, så er det ikke mer sant fordi jeg har lest det i en bok, er det vel? Uansett hvor mye jeg selv føler det er sant.

Mennesker skrev ned Bibelen, det er ingenting som tyder på noe annet. Mennesker har fantasi, og de skriver mye.
3. til og med satan skaper seg om som ein lysets engel eller som Gud. satan bruker også Guds Ord til sin egen fordel, som då han f.eks. brukte Guds Ord mot Jesus i ødemarken. Jesus vant over satan ved at Han brukte Guds Ord tilbake då Han sa "Og atter står det skrevet...". tar ein ikkje heile Skriften med blir ein lett eit bytte for satan og blir ført vill. Jesus sa til dei religiøse at dei farer vill fordi dei ikkje kjenner * skriftene og * kraften. begge deler er nødvendig!
Mulig det, men det er fremdeles bare anekdoter du har lest i ei bok kjære deg.
4. Jesus sjøl sa "Gå ut i all verden og forkynn evangeliet......osv." "den som tror og blir døpt skal bli frelst. den som ikke tror er allerede dømt....". Gud selv, ja. Ja, Gud har åpenbart seg for meg gjennom Den Hellige Ånd som er Jesu Ånd. Gud er Ånd og ikkje kjøtt og blod slik som mennesker er. så eg og Gud kommuniserer med kvarandre på det åndelige plan. Han er i meg, eg er i Han. "Den som kjenner meg hører min røst.", "Jeg kjenner mine og mine kjenner meg." har Han sagt. altså, eg har kontakt med Gud gjennom Hans Ånd men også Hans Ord (bibelen). for desse to er ett, likesom øyra henger fast i ansiktet og ansiktet henger fast i øyra. bokstavelig talt! :)
Jeg skjønner at dette virker ekte for deg, og at du tolker dine opplevelser slik du vil. Det er ikke noe galt i det. Men det lønner seg å ikke være naiv. Det faktum at du mener du kommuniserer på et åndelig plan sier meg at dette er noe som foregår i tankene dine. Kanskje ønsketenking, kanskje noe annet. Jeg kjenner deg ikke, så det er umulig å si. Men vær ihvertfall så smart at du er åpen for at de mer sannsynlige årsakene kanskje også er de riktige.

5. nope, for Gud lyger ikkje i Sitt Ord om at Talsmannen (Den Hellige Ånd) skal læra oss alt og minna oss om alt som Jesus har sagt. :) det er jo dette eg opplever kvar dag likesom andre sanne troande. :) eg har ingen hensikt å sitta her og lyga til deg! ;)
Jeg tror ikke du lyver til meg. Jeg tror at du er overbevist i det du skriver om. Det jeg vil få deg til er å tenke litt utover de snevre rammene du har satt deg før du predikerer som en bedreviter.

Jeg vil du skal tenke på hvorfor alle tegn fra Gud er så subtile og tvetydige, og at disse tegnene kun blir sett/følt individuelt hos akkurat de som velger å tro i første omgang. Jeg vil du skal tenke på hvorfor det er så vanskelig å svare på kritiske spørsmål for dere uten å ty til Bibelsitater eller tarvelige bortforklaringer.

Jeg vil du skal tenke litt på at absolutt ingenting tyder på at kristendommen bygger på annet enn en hunger etter lette svar, trygghet, makt og uvitenhet fra gammelt av.
At den kristne tro er en blanding av moralprekende eventyr og regler satt opp av en maktsyk kirke.

Himmelen er kun et lag med gass rundt jorden. Dette visste man ikke før i tiden. Det var bare ett eksempel.
Antall ord: 880
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Jeg må påpeke at hoved ideen med dette forumet er å DISKUTERE paranormale fenomen, ikke dytte kristendom eller andre religioner ned i halsen på folk.

Diskuter heller hva som skjedde da Jesus laget vin av vann, og hvordan han vekket døde til live ...
DET er paranormale fenomen, ikke å få folk til å tro på noe som står i ei bok...
Det finnes masser av bøker rundt om hvorav bibelen er en av de som omtaler guds vilje.

Det man SKAL og MÅ være obs på , er at det ikke var guds vilje å forårsake religionskriger.
DET er menneskers verk.
Og bygger på slike bastante meninger som visse av diskusjonens deltagere viser.

Andre bøker jeg vil anbefale er Koranen, Skriftene om Åsatroa, og andre i samme sjanger, Alle disse sier at de er den eneste sanne tro....
Og det er skrevet av mennesker...

Jeg tror GUD gråter når h*n ser hva mennesker klarer å lage spetakkel om !

Ondskap finnes, - og viser seg i hvordan mennesker oppfører seg mot hverandre.

Å putte inn masser av smilefjes for å forsøke å skjule hva man faktisk viser,
er som når foreldre banker barna helselause, og stenger de inne i et mørkt rom, - og så sier ; dette er like vondt for deg som for meg....

Jeg har selv vært kristen, og vet at i de miljøene finner man ekstremt dobbeltmoralske folk.
Det finnes noen få som jeg vil kalle ekte kristne, som faktisk lever et moralsk liv, og ikke plager andre med å stappe tro ned i halsen på folk...
Disse viser andre sin verdi - ene og alene ved sin oppførsel.

Det nytter ikke å komme med masser av "gode ord" - dine gjerninger skriker høyere enn orda dine - tenk litt på det...

Asbjørn
Antall ord: 298

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av runehera »

misty-gutt skrev:
runehera skrev:veit ikkje om du er frelst eller ikkje, men isåfall skulle det vera slik at me skal vera lys og salt i verden - i kraft av Den Hellige Ånd. :) og dermed vera likesinnede i verden, så ikkje verden skal bli forvirra.
Joda, jeg er frelst. Og jeg er helt på linje med deg i det du skriver her.
er mange som er opptatt av slike ting, ja, men vår oppgåve er å ha blikket festa på Jesus og ikkje omstendighetane - så overser ein slike bagateller
Bagateller? Er det å påpeke livsstilen til diverse amerikanske tv forkynnere som lever i verdslig luxus, at det er "bagateller" mener du? Tror du at Jesus selv mener at slikt bare er "bagateller"? Mange av disse "tv forbildene" skor seg på menneskers ulykke og er ute etter pengene deres i stor stil.

Når det gjelder utdrivelse av demoner, for å ta det, så har jeg selvsagt ingen problemer med det. Det jeg påpeker er at noen ser muligheten og benytter den til å tjene seg rike på det. Så kom Herrens Ord ihu. Forøvrig; se linken i mitt forige innlegg.
.. dei religiøse sa til Jesus at han hadde ei ei ond ånd som dreiv ut onde ånder. og då sa Jesus rett ut til dei ang. å spotta Den Hellige Ånd - så slike uttalelser skal ein vera veldig forsiktig med!!
Jesus levde det livet Han forkynte. Så å sammenligne Ham med disse amerikanske "tv forbildene" vil jeg advare sterkt imot!!

- Mange skal si til meg på den dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn?

Og da skal jeg vidne for dem: Jeg har aldri kjent dere; vik bort fra meg, dere som gjorde urett!

er ikkje interessert i å snakka med deg innpå her i og med at forvirring blant dei ufrelste kan oppstå... :) eg veit ikkje om du er frelst eller om du kaller deg frelst, det veit du best sjøl og Gud.

"visst den rettferdige vanskelig blir frelst, korleis går det då med den ugudelige og synderen?".

men kan svara på det du har skreve.

er ikkje det som er bagateller! :) det som er bagateller er å henga seg opp i om sanne troande er som dei skal vera. Ånden er den samme og avslører slike ting. er ikkje menneskene dei troande skal vera opptatt med, men å setta sin lit til Jesus og stå imot djevelen. så går resten av seg sjøl... visst ein eller annen amerikansk forkynner kaller seg frelst men ikkje er det, er det Guds jobb å dømma han, ikkje vår. "dommen begynner med Guds hus." står det.

Gud virker gjennom Sitt folk, så visst ein ikkje ser på kva Jesus gjer i/gjennom folk, kor er den Jesus som ein trur på hen då?! frelste folk er full i feil, det veit eg, men kor mykje hjelper det å fokusera på feil med tanke på at det vil slå tilbake på ein sjøl før eller seinare gjennom Guds tukt?! for ingen er feilfrie, men alikavel skal ein prøva alt og holda fast på det gode. så eg sammenligner ikkje Bob Larson med Jesus, men eg prøver å påpeika at Jesus virker gjennom Bob Larson. "dei gjerningane Jeg gjør, skal også dere gjøre." seier Jesus.
Antall ord: 571

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Vermilion Oriol skrev:Prøver du å frelse oss alle her???

For jeg vil ikke bli frelst!!

Sol: hvor er du??? Dette har vi snakket om!! Himmelen og helvette....hva som virket mest fristende?? :D


ooOOooh....christian catfight!!!

nei, eg kan ikkje frelsa nokon. men eg kjenner ein som kan! ;)

nei og då har eg ingenting uoppgjort med deg heller! :D
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links