Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Brenda skrev:
runehera skrev:det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan.
Jeg lurer på en ting her. Du skriver at det er kun i dette livet et vi må velge hvor vi vil....Gud eller Satan.

Hva mener du, og står dette i bibelen?

eg meiner at som mennesker har ein fått ein fri vilje av Gud til å velga og ha samfunn med Han eller ikkje. velger ein å ha samfunn med Han kjem ein til himmelen visst ein holder seg nær til Gud (er Gud som virker ved vår vilje til å holda oss nær til Han), velger ein å ikkje ha samfunn med Han blir ein lurt av satan pga. satan er større enn mennesket og kjem til helvete (ildsjøen).

"19 Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' 25 Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' 27 Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' 29 Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' 30 Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' 31 Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.'»" (Lukas kap. 16)
Antall ord: 471

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:1. Gud kjenner hjertene... men den som ikkje tilhører Gud, tilhører satan står da.

2. eksempel: visst du får i oppdrag å løfta ein stein på 10 000 kg, blir du ikkje då veldig skuffa når du ikkje klarer det?! slik er det også i denne sammenheng: sannheten om mennesker er at dei har begrensa makt, som om dei er fanga i sin egen kropp. sannheten om satan er at han har større makt enn mennesker og viser sin makt gjennom sin overnaturlige kraft gjennom/i mennesker. Gud er størst! Han har skapt alle ting og alle ting er underlagt Ham. er det då vitsi at mennesker lurer seg sjøl til å tru at dei er noko når dei ikkje er det?! eller tilbe avguder når dei ikkje er som Gud?! sannheten setter nemlig fri! eg opplever kvar einaste dag at Gud er med meg i alt eg tar meg fore, Han har endo ikkje svikta meg. Han åpenbarer Ordet for meg gjennom Sin Ånd og eg ser støtt og stadig at Han ikkje lyger men taler sant... eg kjenner det innvendig også... så bibelen vitner om at Gud finst, det samme gjer Den Hellige Ånd også, og skaperverket... eg har prøvd mange gongar å gå i egen kraft men har feila gong på gong på sin måte. gjennom mine egne feil og svakheter har Gud vist meg at eg trenger Han. når eg ser dette og skjønner dette og handler på dette går det til seier... når eg ser ting, skjønner ting men alikavel er ulydig går det til tap... slik lærer Gud meg kva som kjem frå Han og kva som kjem frå satan, slik at eg kan vandra på Hans veier i Hans ferdiglagte gjerninger. for Guds Ord må gå i oppfyllelse. er det mange sannheter blir det mykje rolp for då veit ein ikkje kva ein skal forholda seg til, men når Gud har gjort det så enkelt at det berre er ein sannhet trenger me kun å forholda oss til den! fakta er at vi er høgt elska, dyrebare i Guds auger, som edelstener, men også støv. Gud skapte oss i Sitt bilde og elsker oss med ein grenseløs og evig kjærlighet. Han vil ikkje at nokon skal gå fortapt, men komma til sannhetserkjennelse. det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan. Gud kom for å frelsa det som var fortapt, Han elska oss mens me endo var syndarar! Jesus elsker deg!
hvis jeg hadde fått i oppdrag å løfte en stein på 10 000 kg hadde jeg fått en kran til å løfte den, eller oppfunnet en annen maskin til å løfte den om det var det om å gjøre, det viser bare at jeg kan gjøre det meste i denne verdenen...
og det at satan har større makt enn mennesker er jeg ikke enig i...men hvis vi skal ta denne diskusjonen inn på åndelig og spirituell tro sier jeg at jeg tror på det gode og det onde, men han du sier er satan har aldri mer makt enn det jeg har, han kan aldri vinne over meg, om jeg ikke vil det selv, så her vil det bare stå på vilje, og jeg som menneske har en samvittighet og en erfaring om hva som er godt og vondt, så hvorfor skulle jeg da la han få vinne over meg?

bibelen vitner ikke om annet enn at det er gamle maktsyke menn som har sittet og skrevet denne i frykt for å miste kontrollen over folk, og som ikke klarer å kommunisere med andre uten å bruke frykt som en grunn til å konformere seg og holde seg på matta...
hvor mange "åpenbaringer" og "evangelier" var det som ble skrevet ut av bibelen, fordi det ikke stemte med troen til de makthavende på den tiden bibelen ble til?? bibelen er desverre i mitt syn sjeldent stort annet enn et avleggs minne om gamle redde menn og et samfunn uten selvkontroll..

nei jeg trenger ingen bok for å være et godt menneske:)

det er sjølbedrag å tru i sitt hjerta at ein er større enn Gud. når satan får folk til å tru på det mest idiotiske, viser det berre kor mykje makt han allerede har over folk. mange kjem iallefall til eit punkt i livet der dei innser at dei berre er mennesker. men nok om det! :)
då er me enige om at me er uenige! ;) poenget er at satan påvirker kjødet vårt (dvs. den syndige menneskenaturen, egoet vårt) på alle mulige måter. trur ein på sine egne tanker og sine egne følelser, som satan har fri bane til, trur ein på den eine løgnen etter den andre heilt til det kommer til eit klimaks der det er nok. ofte er det slik at enten dreper ein seg sjøl men ikkje om ein ikkje har fått tid å komma så langt i prosessen (at ein dør før ein kjem så langt), eller blir ein frelst. for då skjønner ein alvoret! då har satan fått sin vilje. satan`s første steg er å stjela - oppmerksomheten vekk ifrå Gud, drepa - alt som Gud har produsert gjennom Guds Ord og Den Hellige Ånd, ødelegga - gjera at personen har det tungt og sliter, osv. pga. mangel på åndelig næring (åndelig mat - likesom brød er mat for kroppen er Guds Ord mat for Ånden) både på jorda og i ildsjøen. dette er det samme som "evig død" som bibelen taler om.

menneskelige åpenbaringer av Skriften har eg ikkje mykje tru på! ;) men roten på problemet, løgntanken frå satan at ein trur ein er større enn Gud, må vekk før ein kan skjønna dette. visst ein er plaga med masse løgntanker frå før, jo verre er det... og blir det...
å frykta Gud er begynnelsen til visdom. å frykta mennesker framfor å frykta Gud er sjølbedrag. "frykt ikkje for dei som slår ihjel legemet men ikkje kan slå ihjel sjela, men frykt for Han som har makt til å kasta både sjel og legeme i helvete." står det.
Gud har fulle kontrollen på Sitt Ord! ;) Ånden opplyser Ordet heldigvis...
det som er tingen i den sammenheng at du har eit feil syn på bibelen i forhold til det som bibelen seier, er at når ein blir frelst slepper ein det problemet... då er det Gud som opplyser...

ok, har ingenting uoppgjort me då! :)
Antall ord: 1140

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

runehera skrev:
Vermilion Oriol skrev:Prøver du å frelse oss alle her???

For jeg vil ikke bli frelst!!

Sol: hvor er du??? Dette har vi snakket om!! Himmelen og helvette....hva som virket mest fristende?? :D


ooOOooh....christian catfight!!!

nei, eg kan ikkje frelsa nokon. men eg kjenner ein som kan! ;)

nei og då har eg ingenting uoppgjort med deg heller! :D

Fint!!! For hvis himmelen er fyllt av slike dømmende som deg.....vil jeg heller sette farten nedover istedet :D
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 757
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

runehera skrev:
Brenda skrev:
runehera skrev:det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan.
Jeg lurer på en ting her. Du skriver at det er kun i dette livet et vi må velge hvor vi vil....Gud eller Satan.

Hva mener du, og står dette i bibelen?

eg meiner at som mennesker har ein fått ein fri vilje av Gud til å velga og ha samfunn med Han eller ikkje. velger ein å ha samfunn med Han kjem ein til himmelen visst ein holder seg nær til Gud (er Gud som virker ved vår vilje til å holda oss nær til Han), velger ein å ikkje ha samfunn med Han blir ein lurt av satan pga. satan er større enn mennesket og kjem til helvete (ildsjøen).

"19 Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' 25 Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' 27 Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' 29 Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' 30 Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' 31 Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.'»" (Lukas kap. 16)
Hmm...du svarte ikke på det jeg spurte om. Jeg lurer på om Gud står i veien så du ikke har egen fri vilje til å svare meg? Det var ikke spott.........

Det er fortsatt noe jeg ikke skjønner. Så du tolker det dit hen at om man er rik og festesjuk i dette livet, skal man da pines i evigheten? Siden den rike hadde fått alt "godset" på jorden og den andre stakkaren var fattig og syk? Mener du at det skal utgjevnes når vi dør?

Og vær så snill, ikke skriv så langt svar :) Det holder med at du svarer på det jeg spør om...
Antall ord: 586
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doaivu
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 122
Startet: 24 Jan 2008 16:19
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: skjærsilden

Innlegg av doaivu »

runehera skrev:menneskelige åpenbaringer av Skriften har eg ikkje mykje tru på!
da sier du imot deg selv, det er jo akkurat det bibelen er da, mennesker som visstnok har fått åpenbaringer av gud og så skrevet de ned, og de skriftene som omhandlet kvinnesyn og mange skrifter om jesus og hans lære ble tatt bort fordi presteskapet ville miste makta over folket...
er du kreasjonist?

men uansett får du ha lykke til med livet ditt, jeg takker herved for meg i denne diskusjonen:)

og btw, jeg har aldri påstått at mennesket er større enn gud
Sist redigert av doaivu på 30 Mar 2008 20:33, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 102
Bilde
- i fell in love with a spirit -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Asbjørn skrev:Jeg må påpeke at hoved ideen med dette forumet er å DISKUTERE paranormale fenomen, ikke dytte kristendom eller andre religioner ned i halsen på folk.

Diskuter heller hva som skjedde da Jesus laget vin av vann, og hvordan han vekket døde til live ...
DET er paranormale fenomen, ikke å få folk til å tro på noe som står i ei bok...
Det finnes masser av bøker rundt om hvorav bibelen er en av de som omtaler guds vilje.

Det man SKAL og MÅ være obs på , er at det ikke var guds vilje å forårsake religionskriger.
DET er menneskers verk.
Og bygger på slike bastante meninger som visse av diskusjonens deltagere viser.

Andre bøker jeg vil anbefale er Koranen, Skriftene om Åsatroa, og andre i samme sjanger, Alle disse sier at de er den eneste sanne tro....
Og det er skrevet av mennesker...

Jeg tror GUD gråter når h*n ser hva mennesker klarer å lage spetakkel om !

Ondskap finnes, - og viser seg i hvordan mennesker oppfører seg mot hverandre.

Å putte inn masser av smilefjes for å forsøke å skjule hva man faktisk viser,
er som når foreldre banker barna helselause, og stenger de inne i et mørkt rom, - og så sier ; dette er like vondt for deg som for meg....

Jeg har selv vært kristen, og vet at i de miljøene finner man ekstremt dobbeltmoralske folk.
Det finnes noen få som jeg vil kalle ekte kristne, som faktisk lever et moralsk liv, og ikke plager andre med å stappe tro ned i halsen på folk...
Disse viser andre sin verdi - ene og alene ved sin oppførsel.

Det nytter ikke å komme med masser av "gode ord" - dine gjerninger skriker høyere enn orda dine - tenk litt på det...

Asbjørn

visst du leser kva denne gruppa heiter forandrer du nok meining om det ;)

er ikkje kunnskapen som frelser, men kjennskapen :)

kva har religionskriger med det eg skriver om å gjera?! :)

Gud er lei seg for kvar sjel som går til helvete...

dette skreiv du: "Å putte inn masser av smilefjes for å forsøke å skjule hva man faktisk viser,
er som når foreldre banker barna helselause, og stenger de inne i et mørkt rom, - og så sier ; dette er like vondt for deg som for meg...."

kan du utdjupa dette? :)

satan også kan kalla seg for kristen, men han blir ikkje noko meir frelst av det av den grunn. til og med dei onde ånder trur - men skjelver, står det. visst du i sannhet har vore kristen er du isåfall ein fråfallen kristen...heilt bibelsk det å falle frå trua... ikkje at eg endo har fått lys over kvifor dei vil det... :)

det er stor forskjell på å tvinga folk frelst og svara på spm. som ein får og forklara åndelige sannheter som Gud har åpenbart. men ein skal tåla at andre lyger om ein! ;)

min bibel seier derimot at dei troande er vitner i * ORD og * HANDLING , så den må du lenger ut på landet med! ;)
Antall ord: 512

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Vermilion Oriol skrev:
runehera skrev:
Vermilion Oriol skrev:Prøver du å frelse oss alle her???

For jeg vil ikke bli frelst!!

Sol: hvor er du??? Dette har vi snakket om!! Himmelen og helvette....hva som virket mest fristende?? :D


ooOOooh....christian catfight!!!

nei, eg kan ikkje frelsa nokon. men eg kjenner ein som kan! ;)

nei og då har eg ingenting uoppgjort med deg heller! :D

Fint!!! For hvis himmelen er fyllt av slike dømmende som deg.....vil jeg heller sette farten nedover istedet :D

er nok ikkje eg som dømmer, men Guds Ord! :D men det er som så! :) kjør på!...
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av misty-gutt »

runehera skrev:er ikkje interessert i å snakka med deg innpå her i og med at forvirring blant dei ufrelste kan oppstå..
Da skal jeg ikke kommentere dine innlegg lengre, men jeg fastholder det som jeg alt har skrevet, selv om du ikke har tatt poenget.

Ta iallefall ikke etter disse: http://www.youtube.com/watch?v=1SgByE0pX1M

Vil bare si at det foruten mange kristne, (dette har vi snakket endel om) også er mange sekulære mennesker, som reagerer og rister på hodet av disse amerikanske tv predikantene. Derfor at de også ser hykleriet.

Ser at det er mye forvirring ellers i tråden her, så jeg ønsker deg lykke til med å rydde opp i den.
Antall ord: 116
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

Brenda skrev:
runehera skrev:
Brenda skrev:
runehera skrev:det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan.
Jeg lurer på en ting her. Du skriver at det er kun i dette livet et vi må velge hvor vi vil....Gud eller Satan.

Hva mener du, og står dette i bibelen?

eg meiner at som mennesker har ein fått ein fri vilje av Gud til å velga og ha samfunn med Han eller ikkje. velger ein å ha samfunn med Han kjem ein til himmelen visst ein holder seg nær til Gud (er Gud som virker ved vår vilje til å holda oss nær til Han), velger ein å ikkje ha samfunn med Han blir ein lurt av satan pga. satan er større enn mennesket og kjem til helvete (ildsjøen).

"19 Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' 25 Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' 27 Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' 29 Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' 30 Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' 31 Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.'»" (Lukas kap. 16)
Hmm...du svarte ikke på det jeg spurte om. Jeg lurer på om Gud står i veien så du ikke har egen fri vilje til å svare meg? Det var ikke spott.........

Det er fortsatt noe jeg ikke skjønner. Så du tolker det dit hen at om man er rik og festesjuk i dette livet, skal man da pines i evigheten? Siden den rike hadde fått alt "godset" på jorden og den andre stakkaren var fattig og syk? Mener du at det skal utgjevnes når vi dør?

Og vær så snill, ikke skriv så langt svar :) Det holder med at du svarer på det jeg spør om...

nope :) har mange innlegg eg må svara på ;)

nope, men visst ein ikkje har Jesus i hjerta skal ein pinast. men det blir vanskelig for ein som er "rik i seg sjøl" som er plaga med masse "avguder som penger, alkohol, hor, osv.", altså ting som er viktigare enn Gud for personen, å bli frelst. fordi at då er ikkje Jesus så viktig liksom... :) når ein er frelst er ein fattig i seg sjøl men RIK I GUD. på samme måte er ein det i evigheten. enten fattig i seg sjøl i helvete eller rik i Gud i himmelen.

beklager, men om eg ikkje hadde tatt med bibelversene hadde du kanskje ikkje skjønt poenget ;) men skal prøva å skriva kortast mulig innlegg visst interessen ikkje er så stor...
Antall ord: 721

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Innlegg av runehera »

doaivu skrev:
runehera skrev:menneskelige åpenbaringer av Skriften har eg ikkje mykje tru på!
da sier du imot deg selv, det er jo akkurat det bibelen er da, mennesker som visstnok har fått åpenbaringer av gud og så skrevet de ned, og de skriftene som omhandlet kvinnesyn og mange skrifter om jesus og hans lære ble tatt bort fordi presteskapet ville miste makta over folket...
er du kreasjonist?

men uansett får du ha lykke til med livet ditt, jeg takker herved for meg i denne diskusjonen:)

og btw, jeg har aldri påstått at mennesket er større enn gud

men hemmeligheten er at menneskene som har fått åpenbaring av Gud har Gud (Den Hellige Ånd) i seg... :) uten at Ånden hadde vore der, hadde da vore vanskeligare...
Gud har bestemt i Sin visdom kva som skal vera i Skriften og kva som ikkje skal vera i Skriften. bibelen advarer faktisk mot falske evangelium.
kva meinest med "kreasjonist"?

takk ligeså:)

visst du leser noko tidligare innlegg har du faktisk det;) men det er som så!
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 757
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Brenda »

[quote="misty-gutt
Ta iallefall ikke etter disse: http://www.youtube.com/watch?v=1SgByE0pX1M

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, morsomste jeg har sett på lenge. Er det mulig.....
Antall ord: 25
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 757
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

runehera skrev:
Brenda skrev:
runehera skrev:
Brenda skrev:
runehera skrev:det er kun ved Guds nåde (at det er gratis, ufortjent) at dei som lever faktisk lever per i dag, for det er kun i dette livet at ein må velga kor ein vil tilbringa evigheten. hos Gud eller hos satan.
Jeg lurer på en ting her. Du skriver at det er kun i dette livet et vi må velge hvor vi vil....Gud eller Satan.

Hva mener du, og står dette i bibelen?

eg meiner at som mennesker har ein fått ein fri vilje av Gud til å velga og ha samfunn med Han eller ikkje. velger ein å ha samfunn med Han kjem ein til himmelen visst ein holder seg nær til Gud (er Gud som virker ved vår vilje til å holda oss nær til Han), velger ein å ikkje ha samfunn med Han blir ein lurt av satan pga. satan er større enn mennesket og kjem til helvete (ildsjøen).

"19 Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.
22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' 25 Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' 27 Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' 29 Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' 30 Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' 31 Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.'»" (Lukas kap. 16)
Hmm...du svarte ikke på det jeg spurte om. Jeg lurer på om Gud står i veien så du ikke har egen fri vilje til å svare meg? Det var ikke spott.........

Det er fortsatt noe jeg ikke skjønner. Så du tolker det dit hen at om man er rik og festesjuk i dette livet, skal man da pines i evigheten? Siden den rike hadde fått alt "godset" på jorden og den andre stakkaren var fattig og syk? Mener du at det skal utgjevnes når vi dør?

Og vær så snill, ikke skriv så langt svar :) Det holder med at du svarer på det jeg spør om...

nope :) har mange innlegg eg må svara på ;)

nope, men visst ein ikkje har Jesus i hjerta skal ein pinast. men det blir vanskelig for ein som er "rik i seg sjøl" som er plaga med masse "avguder som penger, alkohol, hor, osv.", altså ting som er viktigare enn Gud for personen, å bli frelst. fordi at då er ikkje Jesus så viktig liksom... :) når ein er frelst er ein fattig i seg sjøl men RIK I GUD. på samme måte er ein det i evigheten. enten fattig i seg sjøl i helvete eller rik i Gud i himmelen.

beklager, men om eg ikkje hadde tatt med bibelversene hadde du kanskje ikkje skjønt poenget ;) men skal prøva å skriva kortast mulig innlegg visst interessen ikkje er så stor...
Jeg trodde Gud hadde humor. Jeg må revurdere. Han har skapt ALT - ikke sant? Hvorfor skape så mange onde fristelser? Kan man ikke drikke seg full, vinne i Lotto og tro på Jesus samtidig da? Går helt fint det!!
Antall ord: 763
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av runehera »

misty-gutt skrev:
runehera skrev:er ikkje interessert i å snakka med deg innpå her i og med at forvirring blant dei ufrelste kan oppstå..
Da skal jeg ikke kommentere dine innlegg lengre, men jeg fastholder det som jeg alt har skrevet, selv om du ikke har tatt poenget.

Ta iallefall ikke etter disse: http://www.youtube.com/watch?v=1SgByE0pX1M

Vil bare si at det foruten mange kristne, (dette har vi snakket endel om) også er mange sekulære mennesker, som reagerer og rister på hodet av disse amerikanske tv predikantene. Derfor at de også ser hykleriet.

Ser at det er mye forvirring ellers i tråden her, så jeg ønsker deg lykke til med å rydde opp i den.

det er to typer kristne, dei frelste og ufrelste. så er det også mange frelste som er prega av religiøsitet (mykje menneskelige greier som setter Guds Ord ut av kraft), så er det også religiøse, lunkne, frafalne osv. mange kategorier! men er sant det du seier, er heilt sikkert mange falske kristne som hykler seg...seier ikkje imot det! men er ikkje så opptatt med å fokusera så mykje på det, er kun det eg er uenig med deg i - kva ein fokuserer på! :)

verden surrer så fælt frå før. slik skal det også være! denne verdens gud har forblinda dei vantroe sitt sinn, står det. har ingen hensikt med å rydda opp i noko som Gud rydder opp i! ;) Guds hensikt er at Ordet blir forkynt...
Antall ord: 250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av misty-gutt »

Brenda skrev:[quote="misty-gutt
Ta iallefall ikke etter disse: http://www.youtube.com/watch?v=1SgByE0pX1M

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, morsomste jeg har sett på lenge. Er det mulig.....
Som du ser ja, fullt mulig! Og det er bare ét eksempel på hva som skjer over there, heh..
Antall ord: 46
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
runehera
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 117
Startet: 01 Mai 2005 13:21
19

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av runehera »

misty-gutt skrev:
runehera skrev: Ta iallefall ikke etter disse: http://www.youtube.com/watch?v=1SgByE0pX1M
er skeptiske til enkelte eg også! ;) men er lett å legga for mykje energi i det! :)
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links