Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterParalelle Verdener : Noe litt morsomt noe

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Thevillian
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 08 Feb 2008 11:23
16

Paralelle Verdener : Noe litt morsomt noe

Innlegg av Thevillian »

Kom til å tenke på noe, hvis det er sånn at det er en verden for hver eneste mulige hendelse, da vil det være milliarder av verdener der Hitler vant, ikke sant? :D

Hva hvis vi en gang klarer å reise mellom paralelle verdener, da kan det jo plutselig komme en hel haug med Hitlere og alle deres tyske hærer og ta over verden :mozilla_undecided:

rofl :mozilla_tongue:
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mathema
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 186
Startet: 27 Mar 2008 20:34
16
Kjønn (valgfri): Night Princess
Lokalisering: Sandnes

Innlegg av Mathema »

Dette var ikke så voldsomt morsomt, mest brutalt..
Men tror du Hitler kan klare å reise til andre parallelle verdener?

Det er vell egentlig ikke så mange verdener som har Adolf Hitler i, for det skal mye til for at akkurat de menneskene skal forplante seg slik at Hitler til slutt blir til.. Men alikavell, det finnes sikkert en del.
Antall ord: 59
En dag skal vi dø, men alle de andre dagene skal vi det ikke.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

Tja... synes ikke tanken på massevis av Hitlere er særlig morsom akkurat. :mozilla_undecided:
Antall ord: 13
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
suss24

Innlegg av suss24 »

Om ikke annet hadde vi hatt haugevis av mannfolk med kusleik og rar bart vi kunne le av :D
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Mathema skrev:Dette var ikke så voldsomt morsomt, mest brutalt..
Men tror du Hitler kan klare å reise til andre parallelle verdener?

Det er vell egentlig ikke så mange verdener som har Adolf Hitler i, for det skal mye til for at akkurat de menneskene skal forplante seg slik at Hitler til slutt blir til.. Men alikavell, det finnes sikkert en del.
Hvis det finnes et parallelt univers for hver minste forandring, vil det tilsi ca. uendelig parallelle universer.
Det ville da selvfølgelig eksistert et utall universer hvor Tyskland vant krigen.
Antall ord: 91
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Dette var litt interessant.

Hva om hver gang du tok et valg. Helt enkelt, å ta veien til høyre eller venstre. De fleste av våre i valg i hverdagen er egenlig ikke mye til valg. Vi går på autopilot. så om vi utelukker disse valgene, og bare ser på valg du gjør bevisst.

Hva om etthvert bevisst valg, utløste skapte en mulighet for en annen dimensjon av deg selv, og forske ut den andre veien. Det valget du ikke tok, i en annen dimensjon?

Hitler blir litt for fjernt for meg.

Kanskje noen av våre drømmer om natten, kan ta inn noe av disse andre dimensjonene.

Men vi tror vi kun er her, i denne kroppen og denne dimensjonen. Mens vi egenlig er litt all over.

Hva om mennesket utvikling handler om å ekspandere bevisstheten til å favne flere dimensjoner på en gang.Og at vårt nå så store behov av mental kontroll og forståelse og utvikling på denne måten gjennom strenge vitenskapelige metoder og framgangsmåter, egentlig er et hinder for menneskehetens utvikling som vesen.

Nei, nå skal jeg ut å google litt på dette, og se hva jeg finner. Kommer tilbake med mer.
Antall ord: 201
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Vitenskapen og dimensjoner. Video
http://www.youtube.com/watch?v=0QlphXTciig
Antall ord: 11
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Er det MWI du sikter til?
Her står det svart på hvitt, tror jeg, har ikke lest den.
http://www.univer.omsk.su/omsk/Sci/Ever ... r1957.html
Antall ord: 29
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

He he hecate....
Jeg holder meg nok mest til litt forklarede utgaver.
Hadde aldri sett MVI før, men jeg skal titte nærmere. Har mest funnet på engelske sider, hvor det er litt mer forståelig, og spennende for en novise som meg.
Antall ord: 44
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Ja, Hecate. Det var den første. Men mange har forsket og forsker fortsatt på kvantefysikken i dag.
Antall ord: 18
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Dersom du er interessert i mer om Kaluza-Klein og ekstra dimensjoner, kan du også sjekke ut en masteroppgave og en doktoravhandling som en tidl. lærer jeg hadde har skrevet. Det er noen formler der også, men det er trossalt den eneste måten det kan være etterprøvbart ;)
Antall ord: 51
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Enten er det eit univers eller så vil det finnast så uendelig mange parallelle univers at det i seg sjølv blir ein umulighet...og det paranormale har ein tendens til å ende opp med troen på det umulige...
Antall ord: 38
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

madjava skrev:Enten er det eit univers eller så vil det finnast så uendelig mange parallelle univers at det i seg sjølv blir ein umulighet...og det paranormale har ein tendens til å ende opp med troen på det umulige...
Kan ikke du kikke litt på den artikkelen til Everett. :mozilla_cool:

Jeg er enig i at det er litt søkt å lete etter bevis for eller forklaringer på det paranormale i "populærvitenskap."
Da finner en straks mange forklaringer uten at det foreligger undersøkelser, beregninger og bevis. Selv om det er interessante teorier, der striden mellom vitenskapsfolk er like bitter som mellom religiøse, så er jeg redd det må være vitenskapen som må komme frem til den rette forklaringen, ikke lekfolk. Vi får se hva som skjer etterhvert. Den som finner beviset først, er ett skritt nærmere løsningen. Og jeg holder en knapp på at Albert får rett til slutt.
Antall ord: 159
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Las litt fort gjennom denne...kikker i vei på linken din... :)
Antall ord: 11
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Sia du har mest tro på Albert(tek for gitt at det er Einstein du sikter til) lure eg på om du tenker på utsagnet "naturlovene spiller ikkje terning med universet"? :)

Sjølv om kvantefysikken er over 100 år og teorier har utvikla seg på ein meget snill revolusjonær måte, ser det ut til at svært få forstår kvantefysikken, dets begrensninger og dets muligheter.

Kvantefysikk er spesifikt, med klare grenser om kva som kan skje under visse forutsetninger, og fasiten finner vi i naturen.

Kvantemekanikken beskriver naturen i liten skala. Kan difor ikkje beskrive naturen i stor skala.

Mange liker å bruke kvantemekanikkens egenskaper for å beskrive naturen i stor skala, og det er her mangelen på kunnskap kjem tydelig fram. Sammenfiltring og superposisjon i kvantemekanikken kan ikkje overførast til stor skala naturen. At vi kan nyttiggjere oss kvantemekanikken i framtidige datamaskiner osv gjev oss ikkje fleire univers.

Problemet med kvantemekanikken er at alt som ska observerast vert påvirka av korleis observatøren(måleinstrumentet) virker inn på hendelsen. Med 2-spalte eksprimentet får vi forskjellig resultat avhengig av plasseringa til obsevatøren, utan at det dermed seie noko sikkert om kvifor dette skjer.

Everetts teori om "mange univers" er eit bildet som prøver å forklare sannsynligheten for ikkje-observerte hendelser. Korleis nokon har vridd det om til at det ska eksistere fleire univers er meg ei gåte. :)

For min egen del trur eg forsatt at fleire univers/parallelle univers er ein umulighet.
Antall ord: 249
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links