Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDen som søker finner?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

intodeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 14 Jul 2008 23:35
15

Den som søker finner?

Innlegg av intodeep »

Jeg mener ikke å gjøre noen opprørt. Jeg er helt fersk her inne. Dette er bare mitt inntrykk.

Ved å klikke litt frem og tilbake, så virker det som om det postes mye ugjennomtenkte ting. Jeg har alltid vært meget kritisk av natur, og dette er en egenskap som har vist seg å være fruktbar på mange måter. Jeg er ikke kritisk for å være kritisk, men jeg er kritisk fordi folk kan si og påstå masse rart - og det trenger ikke å være sant.

Jeg har nylig vært borti et russisk ordtak som sier: "trust, but verify"

Dette er min base. Jeg vil av ren interesse fordype meg i de tingene som opptar meg, og finne ut av om påstandene kun er påstander, eller om det ligger noe til grunn for dette.

Samtidig så ønsker jeg ikke å fremstille så kritisk at alt som ikke er stadfestet fra før, ikke er tilfelle. For meg handler det om å utvise god dømmekraft, tenke logisk og rasjonelt og tenkte igjennom den informasjonen man blir gitt. Jeg håper at jeg vil lykkes i å ta med meg de gode og riktige tingene, og etterlate meg de tingene riktig å etterlate.

Det skal sies at store tenkere gjennom historien ikke ble annerkjent av sin egen tid, og at påstander de hadde ble forkastet men senere bevisst gjennom vitenskapen.

Jeg bare søker andre kritiske som ser at det er et behov for 100% seriøsitet for at "nye tanker" skal komme på banen.

Pleier folk her og sjekke kilder rundt dokumentarer og bøker de leser? Eller er alt godtatt som god fisk?
Antall ord: 276

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Det finnes ikke god fisk.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Joo, det gjør det :mozilla_tongue:
Makrell... :mozilla_wink:
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Hei, intodeep

Det er nok mange "troende" her, som også er kritiske i større eller mindre grad!

(De synes bare ikke like godt som alle de som har lekt med glass og brett i kjellerstua hos noen de kjenner, eller tatt rare bilder av støv og regn, for ikke å snakke om de som bare MÅ ha navnet sitt i en tråd uavhengig av om de egentlig har noe å si... )

Jeg tror du har en riktig og sunn innstilling!

Samtidig håper jeg du er åpen for at "logisk og rasjonelt" ikke alltid er forenlig med hva mennesker opplever av ymse ting, uten at det dermed er selvsagt at det de forteller er løgn.
Når det er snakk om paranormale fenomener tror jeg man er nødt til å tenke "litt utenfor boksen"! Det er jo noe av det som gjør det paranormalt...

Uansett; Velkommen hit til oss!!
Håper vi får høre mer fra deg.

Mvh Lilja
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Ja, velkommen, skal du være :D
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Velkommen, og husk at det du mener er sant - ikke nødvendigvis er sannheten for meg, fordi jeg er en annen enn du.... :mozilla_cool:
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
intodeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 14 Jul 2008 23:35
15

Innlegg av intodeep »

Lilja skrev:Hei, intodeep
Jeg tror du har en riktig og sunn innstilling!

Samtidig håper jeg du er åpen for at "logisk og rasjonelt" ikke alltid er forenlig med hva mennesker opplever av ymse ting, uten at det dermed er selvsagt at det de forteller er løgn.
Når det er snakk om paranormale fenomener tror jeg man er nødt til å tenke "litt utenfor boksen"! Det er jo noe av det som gjør det paranormalt...

Uansett; Velkommen hit til oss!!
Håper vi får høre mer fra deg.

Mvh Lilja
Hei, og takk for det.

Jeg er åpen, men så sunn kritisk jeg kan være. :)
Antall ord: 112
Knowing is not enough,
we must apply.

Willing is not enough,
we must do.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Jada, det er bare sunt å være kritisk. Hvis ikke hadde man fått for seg alt for mange vrangforestillinger, her tyter det jo frem "spøkelsesbilder" og "orber" til stadighet, men det er vel strengt talt en nanoprosent av dem som kan være ekte.

Derimot blir gleden enda større når man først finner noe som overbeviser =)


Og ja, velkommen og greier!
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
intodeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 14 Jul 2008 23:35
15

Innlegg av intodeep »

TheMartine skrev:Jada, det er bare sunt å være kritisk. Hvis ikke hadde man fått for seg alt for mange vrangforestillinger, her tyter det jo frem "spøkelsesbilder" og "orber" til stadighet, men det er vel strengt talt en nanoprosent av dem som kan være ekte.

Derimot blir gleden enda større når man først finner noe som overbeviser =)


Og ja, velkommen og greier!
Takk takk. Når du sikter til orber, så mener du kulelyn?
Antall ord: 80
Knowing is not enough,
we must apply.

Willing is not enough,
we must do.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

intodeep skrev:
Takk takk. Når du sikter til orber, så mener du kulelyn?
Nei, mer a la dette:

https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... hlight=orb for ekesmpel.

Altså små lyskuler som ofte dukker opp på bilder. Er som regel støv eller et insekt eller noe, men noen ganger, ytterst sjelde, er det vel en ånd eller ett eller annet =)
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Hei intodeep :)

Synes egentlig det er alle mulige mennesker her inne, og det er noen som er slik som deg også. Vi må ikke glemme at mange som begynner sin søken er unge og suger til seg veldig mye, før de finner ut hvor viktig det er å være kritisk og stille spørsmål. De tror jeg det er mange av her, om ikke av de mest aktive, men sikkert mange av de som leser mest her inne.

Jeg har vært medlem her siden 2004, og har vært aktiv og brukt MYE tid her inne, likevel har jeg få innlegg sammenlignet med mange. Det er fordi jeg leser mye, og som regel bare svarer på en brøkdel av trådene. Veldig mange skriver før de tenker, det er jeg helt enig i.
Jeg opplever det faktisk sånn at jo lenger jeg har vært her inne og jo lenger jeg søker etter svar, jo mer bevisst blir jeg på at jeg ikke har noe fasit å gi andre.
Antall ord: 176
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Innlegg av Astarte »

Denne signerer jeg, Zind!

Jeg leser det aller meste selv her inne, men føler ikke alltid at jeg har kunnskap nok til å kaste meg inn i debattene :mozilla_oops: :mozilla_wink:

Men jeg setter utrolig pris på innleggene til de forskjellige, og det er finnes mye kunnskap å fråtse i! :D
Antall ord: 49
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
intodeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 14 Jul 2008 23:35
15

Innlegg av intodeep »

Jeg merker meg det du sier, og jeg er enig og uenig. :)

Jeg er enig i at det ikke er bra å legge seg opp i noe man ikke vet noe om, utenom at man er ydmyk nok til å ta en lærende vinkling på det. Å påstå ting man ikke har grunnlag for å påstå, det blir feil.

Likevel synes jeg det er bra at man engasjerer seg litt. 1+1=3 Hvis to personer kommer sammen og deler noen tanker, så får man en felles tankepott som man aldri ville sittet igjen med på egenhånd. :)

Det som "opprører" meg er at det finnes så utrolig mange måter å beskrive "sannheten" på. Som nevnt i en annen post så er det mange ting som forteller den samme beskjeden, men de blir fortalt med forskjellige vrier og ord.

Betyr dette kanskje at vi alle er på søken etter samme ting, og noen er flinkere enn andre til å finne dette - og problemet ligger i å vite hva det er man finner?

Som jeg har skrevet i en annen tråd så mener jeg at folk gjør rett i å søke inn i seg selv, og ikke på utsiden av seg selv. Dette er min personlige oppfattning. Hvis det er som du sier en masse unge folk her som leter etter noe å bli en del av, så ser jeg på det som trist. De vil kanskje finne noe som sjarmerer dem en periode, men det er ikke dems eget. Det er bare en tilpassning til noen andres. Derfor sier jeg søk i deg selv.
Antall ord: 266
Knowing is not enough,
we must apply.

Willing is not enough,
we must do.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

man skal søke i seg selv, men før man forstår alt som skjer - og hvorfor det og det skjer, er det veldig greit å gå til mestre og spørre: hvorfor?? Og hva skjer?
Og hvordan?
Og når man har spurt og gravd en del,, begynner man å lytte til sin egen indre, stille stemme og fra da av går veien til egenverd og egenforståelse lettere.
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
intodeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 14 Jul 2008 23:35
15

Innlegg av intodeep »

Hva gjør en mester?
Antall ord: 5
Knowing is not enough,
we must apply.

Willing is not enough,
we must do.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links