Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDen som søker finner?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Innlegg av Tyrell »

intodeep skrev:Hva gjør en mester?
Si det,er man ikke sin egen mester etter hvert 8)
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
intodeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 14 Jul 2008 23:35
15

Innlegg av intodeep »

Noe jeg finner interessant er at man lærer mer når man selv er lærer for noen.
Antall ord: 19
Knowing is not enough,
we must apply.

Willing is not enough,
we must do.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

intodeep skrev:Jeg merker meg det du sier, og jeg er enig og uenig. :)

Jeg er enig i at det ikke er bra å legge seg opp i noe man ikke vet noe om, utenom at man er ydmyk nok til å ta en lærende vinkling på det. Å påstå ting man ikke har grunnlag for å påstå, det blir feil.

Likevel synes jeg det er bra at man engasjerer seg litt. 1+1=3 Hvis to personer kommer sammen og deler noen tanker, så får man en felles tankepott som man aldri ville sittet igjen med på egenhånd. :)

Det som "opprører" meg er at det finnes så utrolig mange måter å beskrive "sannheten" på. Som nevnt i en annen post så er det mange ting som forteller den samme beskjeden, men de blir fortalt med forskjellige vrier og ord.

Betyr dette kanskje at vi alle er på søken etter samme ting, og noen er flinkere enn andre til å finne dette - og problemet ligger i å vite hva det er man finner?

Som jeg har skrevet i en annen tråd så mener jeg at folk gjør rett i å søke inn i seg selv, og ikke på utsiden av seg selv. Dette er min personlige oppfattning. Hvis det er som du sier en masse unge folk her som leter etter noe å bli en del av, så ser jeg på det som trist. De vil kanskje finne noe som sjarmerer dem en periode, men det er ikke dems eget. Det er bare en tilpassning til noen andres. Derfor sier jeg søk i deg selv.
Hei intodeep :)

Jeg mener ikke nødvendigvis at disse unge leter etter noe å bli en del av, men det er vel ganske naturlig å ønske tilbakemelding på ting man har opplevd eller finne ut om andre har lignende opplevelser. Det er naturlig nok mange som stiller spørsmål hvor de ikke har filosofert over hva svaret kan være en gang, det gjorde jeg også når jeg var 13-14 :)

Du sier at du har funnet ut at man lærer mer når man selv er lærer for noen. Det respekterer jeg fullt ut, men har en litt annen oppfatning selv og det har med det faktum å gjøre at man kan prøve å forklare - men man kan ikke få noen til å innse en sannhet før de er klar for det selv. Jeg er har så stor respekt for den åndelige søken, at jeg faktisk mener at man lærer mest av å gå veien selv. "Jeg kan ikke gå veien for deg, men jeg kan gå den med deg" som Eidsvåg sier :)

Yes, indeed... flere hjerner kan definitivt tenke bedresammen enn en gjør alene. Det er jo derfor jeg er her også, det er masse å hente her av synspunkter, opplevelser og tanker som man kan lære mye av og spinne videre på..

Jeg skulle gjerne skrevet mye mer her, du stiller jo store spørsmål :) Ser uansett frem til å ha deg her og lese postene dine, du har allerede kommet med mye bra som jeg syntes er interessant. Men, nå må jeg ut å lufte bikkja her, før det går galt. Kommer tilbake med mer, her eller i den andre tråden du startet :)
Antall ord: 552
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
intodeep
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 14 Jul 2008 23:35
15

Innlegg av intodeep »

zind skrev: Du sier at du har funnet ut at man lærer mer når man selv er lærer for noen. Det respekterer jeg fullt ut, men har en litt annen oppfatning selv og det har med det faktum å gjøre at man kan prøve å forklare - men man kan ikke få noen til å innse en sannhet før de er klar for det selv. Jeg er har så stor respekt for den åndelige søken, at jeg faktisk mener at man lærer mest av å gå veien selv. "Jeg kan ikke gå veien for deg, men jeg kan gå den med deg" som Eidsvåg sier :)

Yes, indeed... flere hjerner kan definitivt tenke bedresammen enn en gjør alene. Det er jo derfor jeg er her også, det er masse å hente her av synspunkter, opplevelser og tanker som man kan lære mye av og spinne videre på..

Jeg skulle gjerne skrevet mye mer her, du stiller jo store spørsmål :) Ser uansett frem til å ha deg her og lese postene dine, du har allerede kommet med mye bra som jeg syntes er interessant. Men, nå må jeg ut å lufte bikkja her, før det går galt. Kommer tilbake med mer, her eller i den andre tråden du startet :)
Det var da hyggelig. Jeg ser etter et sted for å få utspill og bryning på det jeg sitter inne med. Håper dette er stedet.

Når det gjelder at en lærerrolle gir mer lærdom, så kan jeg grunngi det slik:

Når man følger sin egen sti og erfarer det livet serverer, så tar man lærdom fra det man møter. Etter mye lærdom så "stagnerer" man på sett og vis i eget liv. Helt til det dukker opp et helt annet menneske med sin egen sti som krysser din. Og det er her mulighetene åpner seg for ny lærdom.

Utenom å gå for mye inn på dette, så henviser jeg til synkroniserte tilfeldigheter som det så fint blir kalt i boken The Secret. Men med egne ord så vil jeg kalle det for skjebnens tilhørighet. Du er enten en del av det, eller ikke. Det er ditt valg. Skjebnen vil uavhengig av deg nå sitt mål, du kan bare velge om du skal være med å spille en rolle eller ikke. Og med skjebne snakker jeg om alpha omega. Det altet som vi er en del av.
Antall ord: 411
Knowing is not enough,
we must apply.

Willing is not enough,
we must do.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

En mester er en som har erfart en del mer enn deg og er rede til å dele denne erfaring med andre. Gjerne studert en god del det faget som du søker også.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 26 Apr 2006 18:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

læren sa at jeg var for kritisk til lærerplanen som vi hadde det året. 2007
Antall ord: 17
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links