Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderMeditation for dummies!??

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Meditation for dummies!??

Innlegg av Charlie-O »

heisann=)

Jeg har en stund nå hatt lyst til å forsøke meg på meditasjon.
for eks. lære å:
finne mitt lys
oppleve 10 dimensjoner
osv

rett og slett få sinnet mitt i harmoni.
det er en brennende følelse inne i meg om at jeg må prøve dette, på en måte oppgradere meg selv, det er nesten som om at en bit av meg mangler, eller ikke er 100%

problemet er da desverre at jeg vet svært, svært lite om dette.. er det noen her som kan hjelpe meg med hvor jeg burde begynne.. og etterhvert hvilke veier innenfor meditasjon, og alt som forgreiner seg ut fra det temaet, jeg burde velge
Antall ord: 116
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Jeg kan ikke mye om meditasjon men fant litt om det for deg på google ;)

Kilde:
http://64.233.183.104/search?q=cache:hF ... =firefox-a

Hvordan meditere:

Det finnes mange måter å meditere på. Det virker som om alle leder til den samme plassen, så finn en som passer deg. Jeg vil nedenfor beskrive en klassisk meditasjonsmetode som er meget enkel å utføre. Samtidig vil jeg forsøke å belyse en rekke spørsmål.

Mantraer: En mantra er en lyd, et ord eller en setning som du gjentar for deg selv. Den kan sies høyt, som en enkel melodi, eller den kan tenkes, slik tilfellet er under meditasjon. Mange mennesker mener at de beste mantraene er lyder som ikke har noen klart definert betydning, ord som benyttes for å undertrykke dine dagligdagse tanker for så å konsentrere din oppmerksomhet innover. Det finnes mange mantraer - ord og setninger er tatt fra såvel Hinduistiske sanskriter som kristne tekster (som f.eks. den katolske rosenkransbønnen, der et Ave Maria eller et Fadervår leses for hvert "rosenblad"). Dersom du ikke allerede vet om en god mantra, vil jeg foreslå ordet"hamsa". Dette er en naturlig mantra, og representerer lyden vi genererer når vi puster - "ham" (h-ah-m) for innhalering, og "sa" (s-ah) for ekshalering

Instruksjoner for hamsa meditasjon:

* Sitt komfortabelt. Et stille sted er å foretrekke, men ikke absolutt nødvendig.
* Lukk øynene. Pust naturlig. Sitt slik i ca. ett minutt før du begynner å samle tankene om mantraen, slik at hjertet og pusten kan få tid til å roe seg ned.
* Begynn så forsiktig å rette din oppmerksomhet mot din pust, og begynn å tenke mantraen, pent og forsiktig. Bare la den komme naturlig til deg, ikke tving den frem. Tenk "ham" når du puster inn og "sa" når du puster ut.
* Ikke prøv å kontrollere dine tanker på noen som helst måte, la de komme og gå som de selv vil. Bare legg merke til de, og når du oppdager at du ikke lenger repeterer mantraen, returnerer du forsiktig til denne. Ikke tving deg selv til å stenge alle andre tanker ute på bekostning av mantraen. Det kan nå hende at du opplever en dyptgående, avslappet tilstand, men dersom du ikke gjør det, er dette OK.
* Meditèr slik i 20 minutter (kortere tid for barn).
* Når du er ferdig, vier du ett minutt til sakte å returnere til normal tilstand. Vær snill mot deg selv i det du åpner øynene eller reiser deg etter en meditasjon - det er ikke godt for hjertet å reise seg raskt etter den slags dype hvile som ofte oppstår under meditasjon. Merk: Det er OK å titte på klokken for å ta tiden på meditasjonen. **IKKE bruk alarmklokke!**

Følgende teknikker bør kunne forsterke opplevelsen. Etter hvert vil du også finne dine egne. Teknikkene er sekundære, og du kan derfor utelate de helt og holdent, eller du kan legge de til etter hvert.

* Sitt med rett rygg, og la hodet hvile godt på nakke og skuldre.
* Mange mennesker liker å be eller visualisere straks etter meditasjonen, mens de fortsatt er i en meditativ tilstand. Noen lærere i meditasjon er motstandere av en slik praksis, mens andre igjen anbefaler det. Jeg vil foreslå at du gjør dette dersom du føler at det er riktig for deg.
* Som en "pre-meditasjons"forberedelse bør du konsentrere deg om den rent fyiske delen av pustingen din. Pust naturlig, og la samtidig din oppmerksomhet sentreres rundt stadig nye deler av kroppen. Legg merke til forandringer som en reaksjon på pustingen - brystets hevelse og senking, mageregionens bevegelse, luften som trekkes inn og pustes ut gjennom neseborene. Kan du føle bevegelser ved eller rundt nyrene? Hva med hoftebladene - føler du noe der? Hva gjør du mellom ut,- og innpustingene? Er det en pause? Dersom du ikke føler disse tingene, er dette helt greit. Fokuser allikevel på de, en etter en, og gå så videre. (Dette kan også fungere som en kort "sentrerende" meditasjon som kan utføres dersom man f.eks. sitter i bilen og venter på grønt lys, eller som en kort pause fra jobben eller studiene).

Din oppgave under meditasjonen er å samle tankene om mantraen og din egen kropp og sjel, ikke noe annet. Målet er å få kontakt med din indre Kilde og å gi slipp på ting som ellers opptar oss: arbeid, ekteskap, bekymringer og ansvarsoppgaver. Din meditasjon kan være fredfull og harmonisk, eller den kan være fylt av urolige tanker. Uansett; daglig meditasjon vil utvilsomt ha en positiv innvirkning på ditt liv.

Fordeler ved å meditere: Fordelene ved meditasjon er unike for hver enkelt person, men god psykisk såvel som fysisk balanse er et vanlig resultat. Noen av fordelene oppdages nesten umiddelbart, mens andre kommer etter flere måneder, så ikke gi opp.

Når bør man meditere? Jeg foreslår at en person mediterer to ganger om dagen. Før frokost og etter middag er ideelle tidspunkter. (Fordøyningssystemet faller ofte til ro under meditasjon, og en full mage vil derfor kunne føre til fordøyelsesbesvær.) Det er viktig å huske på at enhver reaksjon er OK. Det er OK dersom du faller i søvn, likeså er det OK dersom du ikke føler noen form for hvile i det hele tatt. Det er OK å gråte eller le, OK dersom mantraen ikke følger pustingen jeg har foreslått, eller dersom den faller helt bort. Det som imidlertid er viktig, er at du har en intensjon om å tenke mantraen gjennom hele meditasjonen. Kort fortalt; ikke prøv å få kontroll over den! I 20 minutter, to ganger om dagen; BARE VÆR!

Spørsmål og kommentarer: Det vanligste spørsmålet jeg blir stilt ovenfor under mine leksjoner, er "Hva mener du med å "tenke mantraen stille og rolig"?" Mitt beste svar er en analogi. Når du leser, konsentrerer du deg om sidene og om hva som står skrevet på de. Din intensjon er å forstå betydningen av ordene og setningsoppbygningene. Betydningen kommer vanligvis naturlig og uten store anstrengelser, men det er allikevel et snev av anstrengelse med. Måten en tenker mantraen bør kunne sammenliknes med dette i den forstand at du direkterer samme mengde konsentrasjon (som er meget liten) mot det å tenke mantraen. Du skal ikke *tvinge* deg selv til å tenke den på bekostning av alt annet. Bare la den komme, og dersom ikke det er nok, så fokusèr en liten mengde konsentrasjon mot den.

Dersom du er trøtt mens du mediterer, kan det hende at du faller i søvn. Dette betyr imidlertid ikke at du skal bruke meditasjon som hjelp til å sovne. Dersom du lider av søvnproblemer, kan du meditere om dagen, og du vil ganske sikkert oppleve at du sover bedre om natten.

"Å sitte komfortabelt" under meditasjonen betyr ikke nødvendigvis å sitte med bena i kors. Dersom du finner stillingen komfortabel, sitter du slik. Det er imidlertid likeså behagelig å sitte på gulvet med bena flatt, eller rett opp og ned i en god stol. Ikke ligg på ryggen.

Det er en fordel om du leser gjennom det du hittil har lest med jevne mellomrom, da det inneholder mye informasjon.
--------------------------------------------------------
Håper dette er til litt hjelp hvert fall :)

Lykke til ;)[/url]
Antall ord: 1225
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av jon blund »

Charlie-O skrev:heisann=)

Jeg har en stund nå hatt lyst til å forsøke meg på meditasjon.
for eks. lære å:
finne mitt lys
oppleve 10 dimensjoner
osv

rett og slett få sinnet mitt i harmoni.
det er en brennende følelse inne i meg om at jeg må prøve dette, på en måte oppgradere meg selv, det er nesten som om at en bit av meg mangler, eller ikke er 100%

problemet er da desverre at jeg vet svært, svært lite om dette.. er det noen her som kan hjelpe meg med hvor jeg burde begynne.. og etterhvert hvilke veier innenfor meditasjon, og alt som forgreiner seg ut fra det temaet, jeg burde velge
Bloggen min har masse info rundt meditasjon. Jeg er ikke så opptatt av dimensjoner og slikt i den bloggen, men det meste annet kan du finne der. Linken er under her:
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

Tusen takk for svar=) denne fredagen er en fin dag å prøve dette på også=)

håper på fler svar som gir meg en enda dypere innsikt som jeg kanskje kan forsøke meg på etter jeg har fått teken på det grunnleggende som Pearldrop89 og jon blund var så snille å dele med meg:)
Antall ord: 55
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Charlie-O skrev:Tusen takk for svar=) denne fredagen er en fin dag å prøve dette på også=)

håper på fler svar som gir meg en enda dypere innsikt som jeg kanskje kan forsøke meg på etter jeg har fått teken på det grunnleggende som Pearldrop89 og jon blund var så snille å dele med meg:)
Når du kan stillhetsmeditasjon og blir kjent med den meditative tilstanden, da blir alle teknikker tilgjengelige og du tar dem lett som bare det. Med et solid fundament er det ingen ting som kan stoppe deg uansett hvilken dimensjon det kommer fra ;)

Det eneste det kommer an på er din evne til å trenetrenetrene :-({|= og ikke gi opp selv om inspirasjonen går opp og ned...
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Maina
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 53
Startet: 22 Feb 2008 21:54
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Great Britain

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av Maina »

jon blund skrev:
Charlie-O skrev:heisann=)

Jeg har en stund nå hatt lyst til å forsøke meg på meditasjon.
for eks. lære å:
finne mitt lys
oppleve 10 dimensjoner
osv

rett og slett få sinnet mitt i harmoni.
det er en brennende følelse inne i meg om at jeg må prøve dette, på en måte oppgradere meg selv, det er nesten som om at en bit av meg mangler, eller ikke er 100%

problemet er da desverre at jeg vet svært, svært lite om dette.. er det noen her som kan hjelpe meg med hvor jeg burde begynne.. og etterhvert hvilke veier innenfor meditasjon, og alt som forgreiner seg ut fra det temaet, jeg burde velge
Bloggen min har masse info rundt meditasjon. Jeg er ikke så opptatt av dimensjoner og slikt i den bloggen, men det meste annet kan du finne der. Linken er under her:
heihei

Ville egentlig bare si takk til deg Jon Blund for at du la ut bloggen din :mozilla_wink: Tok en titt og hjalp paa min egen motivasjon.Har ogsaa litt problemer med aa konsentrere meg avogtil naar jeg prover a meditere og det kan jo vere litt frustrerende!For deltok jeg en gang i uka i ei meditasjons gruppe og det funka bra, men naa har jeg flytta og er litt vanskeligere alene.Bloggen din gav meg mer motivasjon og en liten kick up the backside kan en si.
Og Lykke til med meditasjonen din,Charlie-O :)
Antall ord: 251
A rich person is not the one who has the most, but the one who needs the least

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

Oj, ehm.. jeg måtte avbryte 'seansen'.. det ble for intenst for en som ikke vet hva han driver med, kanskje hvis jeg får litt innsikt av dere så blir jeg litt tryggere på å fortsette og fullføre seansen..

her er det som skjedde..

jeg satt meg godt til rette, lukket øynene fokuserte på pustingen min gjennom nesen ca 1. min eller no før jeg begynte med mantra..
etter bare noen få minutter føltes det ut som at jeg var dypt inn i det, det skal sies at det har vært en tung uke, det kan hende jeg holdt på å sovne der..
men uansett.. mens jeg satt der kom jeg plutselig på CE-5 protokollen. jeg har lest kjapt gjennom det en gang, men av en eller annen grunn husket jeg hele den ene metoden..
så jeg bestemte meg for å prøve det


Alternativ 1:
a. Først komme inn i en "non-Local" tilstand.
b. Deretter bruke remote viewing for å Lokalisere deg selv.

**Non local**: Det første en gjør er å slappe godt av. Deretter tenker en på:

TID: Fortid, Nåtid og fremtid er alt ET punkt. Men vi opplever dette linært.
STED Norge eller Usa. Jorden eller Pluto alt er ET. Uavhengig avstand har alt kontakt.
FOLK: Per eller Kari.Vi er alle laget av det samme. Vi er alle ett. Alle har bevissthet.
DU: Hva er du? Kropp/sjel/tanke/følelse? Kanskje alt på en gang. Alle disse er ET.

Nå. - Når du er kommet inn i "non local" tilstanden så kan du remote- viewe hvor du er.

**Remote viewing** : Først tenker en på Melekveien, solsystemet, jorden, Europa, Norge, hjembyen, tunet du er på... En begynner altså utenfra med det store bildet for så å Zooome inn til mindre og mindre deler helt til du kan lokalisere hvor du er. - Hvor du vil ha observasjon.
Det er flere folk innenfor meditering som driver med dette. Det er også folk som er nære venner som kan gjøre dette sammen. Meditere i små sirkler for å få observasjon


jeg gikk gjennom hele del en (der du skal tenke at alt er et) før jeg så skulle begynne med remote viewing.. jeg startet å danne meg et bilde i hodet av universet hvor jeg hadde muligheten til å se 360grader..
men så skjedde det noe rart no en avlang 6kantet figur som jeg såvidt kunne skimte kom mot meg og da den, ja la oss si 'gikk gjennom meg' fikk jeg en aldeles merkelig følelse i hele meg, det var akkurat som om hele kroppen min var i press, og prikket og 'vibrerte' samtidig som jeg hadde en svevende følelse.. jeg fikk litt noia siden denne følelse var så sjukt intense og fordi den bare hadde kommet ut av intet så jeg tenke på å prøve å gjøre meg klar til å 'våkne'
rett før jeg måtte avbryte fra 'verdensrommet' og tilbake til kun å fokusere på pustinga, så jeg et stort kattehode, eller mer et jaguarhode, eller tigerhode eller noe, gjennomsiktig, men med svake opptegnede linjer som ga den sine karaktiserende trekk..

finnes det noen forklaring på dette?
Antall ord: 533
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Charlie-O skrev:Tusen takk for svar=) denne fredagen er en fin dag å prøve dette på også=)

håper på fler svar som gir meg en enda dypere innsikt som jeg kanskje kan forsøke meg på etter jeg har fått teken på det grunnleggende som Pearldrop89 og jon blund var så snille å dele med meg:)
Bare hyggelig du ;)
Antall ord: 61
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Charlie-O skrev: jeg gikk gjennom hele del en (der du skal tenke at alt er et) før jeg så skulle begynne med remote viewing.. jeg startet å danne meg et bilde i hodet av universet hvor jeg hadde muligheten til å se 360grader..
men så skjedde det noe rart no en avlang 6kantet figur som jeg såvidt kunne skimte kom mot meg og da den, ja la oss si 'gikk gjennom meg' fikk jeg en aldeles merkelig følelse i hele meg, det var akkurat som om hele kroppen min var i press, og prikket og 'vibrerte' samtidig som jeg hadde en svevende følelse.. jeg fikk litt noia siden denne følelse var så sjukt intense og fordi den bare hadde kommet ut av intet så jeg tenke på å prøve å gjøre meg klar til å 'våkne'
rett før jeg måtte avbryte fra 'verdensrommet' og tilbake til kun å fokusere på pustinga, så jeg et stort kattehode, eller mer et jaguarhode, eller tigerhode eller noe, gjennomsiktig, men med svake opptegnede linjer som ga den sine karaktiserende trekk..

finnes det noen forklaring på dette?
Dette hørtes mer ut som du har vært i transe enn i meditasjon.

Transe er en tilstand av henrykkelse eller ekstase, eller en søvn- eller dvalelignende tilstand. Begrepet benyttes særlig om den søvnlignende tilstand som sjamaner (andre bruker også dette, ikke bare sjamaner) setter seg i for å oppnå kontakt med guder eller ånder og spiritistiske medier setter seg i for å komme i forbindelse med avdøde menneskers ånder.

(kilde: wikipedi.)
Men hvorfor dette har skjedd så fort med deg kan jeg virkelig ikke forklare.
Kanskje andre kan?
Antall ord: 279
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

hmm. godt gjort å gjøre feil når man egentlig bare skal slappe av=P jaja. får vel teken på det før eller siden;)
men jeg tror ikke jeg skal prøve mer i kveld hvertfall, når jeg tenker på den intense følelsen jeg fikk så får jeg gåsehud ove hele meg=P hehe

håper noen har en forklaring på hva som skjedde hvertfall:)
Antall ord: 71
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av jon blund »

Maina skrev: heihei

Ville egentlig bare si takk til deg Jon Blund for at du la ut bloggen din :mozilla_wink: Tok en titt og hjalp paa min egen motivasjon.Har ogsaa litt problemer med aa konsentrere meg avogtil naar jeg prover a meditere og det kan jo vere litt frustrerende!For deltok jeg en gang i uka i ei meditasjons gruppe og det funka bra, men naa har jeg flytta og er litt vanskeligere alene.Bloggen din gav meg mer motivasjon og en liten kick up the backside kan en si.
Og Lykke til med meditasjonen din,Charlie-O :)
Så hyggelig å høre!

Det er alltid bedre å gjøre meditasjon i en gruppe. Blir sterkere og lettere for alle da. Og det er vanlig å bli veldig skuffet når man kommer hjem og ikke får det til alene. Det er frustrerende, men helt normalt ;)

Det eneste som hjelper er å ikke gi opp. Trentrentren OG tren litt mer, da får du det til garantert \:D/
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Cosmic Ejaculator
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 276
Startet: 31 Jul 2006 20:33
17
Kjønn (valgfri): @HAN@
Lokalisering: ~ MAGONIA ~

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av Cosmic Ejaculator »

jon blund skrev:
Det er alltid bedre å gjøre meditasjon i en gruppe. Blir sterkere og lettere for alle da.

Jon,vet du om noen bra meditasjons-grupper i Oslo,som styrer unna det sekteriske aspektet?

Det virker som flesteparten av de som driver med dette enten har en sterk "religiøs" overbevisning,eller en personlig agenda ($).

Har du noen tips?
Sist redigert av Cosmic Ejaculator på 27 Sep 2008 13:51, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 61
I've always been struck by the fact that in the Encyclopaedia Britannica, the term "Unidentified Flying Object" falls between Unicorn and Unified Field Theory." Jacques Vallee, 1975

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av jon blund »

Cosmic Ejaculator skrev:
jon blund skrev:
Det er alltid bedre å gjøre meditasjon i en gruppe. Blir sterkere og lettere for alle da.

Jon,vet du om noen bra meditasjons-grupper i Oslo,som styrer unna det sekteriske aspektet?

Det virker som flesteparten av de som driver med dette enten har en sterk "relgiøs" overbevisning,eller en personlig agenda ($).

Har du noen tips?
Ja, det er trist at det er så mange med religiøs agenda...

Jeg kjenner ikke disse personlig, men ut ifra hva de skriver på nettsiden sin, og den lille kommunikasjonen jeg har hatt med dem, tror jeg de er religions-fri ;): http://www.meditasjon.info/

Ellers så finnes det vel også noen yoga-skoler og slikt som har meditasjonsgrupper.
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Cosmic Ejaculator
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 276
Startet: 31 Jul 2006 20:33
17
Kjønn (valgfri): @HAN@
Lokalisering: ~ MAGONIA ~

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av Cosmic Ejaculator »

jon blund skrev: Ja, det er trist at det er så mange med religiøs agenda...

Jeg kjenner ikke disse personlig, men ut ifra hva de skriver på nettsiden sin, og den lille kommunikasjonen jeg har hatt med dem, tror jeg de er religions-fri ;): http://www.meditasjon.info/

Ellers så finnes det vel også noen yoga-skoler og slikt som har meditasjonsgrupper.

Takk for linken...

Jeg har hørt om denne gruppen (ACEM) før og tror du har rett når du sier at de er livssyns-nøytrale.Siden jeg har relativt stor erfaring med forskjellige former for meditasjon,er jeg egentilg ikke ute etter en ny teknikk.Heller en uformell gruppe hvor man,fordomsfritt,kan lære av hverandre...
Antall ord: 123
I've always been struck by the fact that in the Encyclopaedia Britannica, the term "Unidentified Flying Object" falls between Unicorn and Unified Field Theory." Jacques Vallee, 1975

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av jon blund »

Cosmic Ejaculator skrev: Takk for linken...

Jeg har hørt om denne gruppen (ACEM) før og tror du har rett når du sier at de er livssyns-nøytrale.Siden jeg har relativt stor erfaring med forskjellige former for meditasjon,er jeg egentilg ikke ute etter en ny teknikk.Heller en uformell gruppe hvor man,fordomsfritt,kan lære av hverandre...
ACEM er et utspring fra TM fordi de ville ha det uten guru-fokus. En god tanke, men basert på hva en kompis har fortalt ble det også nesten litt for religiøst for han. Og opphøyelsen av grunnleggeren av ACEM var visst også litt i meste laget.

Så lenge de proklamerer "den rette" livsstilen, og at alle som er med i gruppen burde følge den, så er det fort at det blir religiøst.

Jeg har begynt å lure på om dette er umulig å unngå, at det rett og slett bare er en del av hvordan mennesker fungerer som gruppe. For min del passer jeg på å finne grupper med en religiøsitet jeg kan takle, for å si det sånn ;)

Men si ifra hvis du finner en uformell meditasjonsgruppe!
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links