Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderMeditation for dummies!??

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Cosmic Ejaculator
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 276
Startet: 31 Jul 2006 20:33
17
Kjønn (valgfri): @HAN@
Lokalisering: ~ MAGONIA ~

Re: Meditation for dummies!??

Innlegg av Cosmic Ejaculator »

jon blund skrev:
Cosmic Ejaculator skrev: Takk for linken...

Jeg har hørt om denne gruppen (ACEM) før og tror du har rett når du sier at de er livssyns-nøytrale.Siden jeg har relativt stor erfaring med forskjellige former for meditasjon,er jeg egentilg ikke ute etter en ny teknikk.Heller en uformell gruppe hvor man,fordomsfritt,kan lære av hverandre...
ACEM er et utspring fra TM fordi de ville ha det uten guru-fokus. En god tanke, men basert på hva en kompis har fortalt ble det også nesten litt for religiøst for han. Og opphøyelsen av grunnleggeren av ACEM var visst også litt i meste laget.

Så lenge de proklamerer "den rette" livsstilen, og at alle som er med i gruppen burde følge den, så er det fort at det blir religiøst.

Jeg har begynt å lure på om dette er umulig å unngå, at det rett og slett bare er en del av hvordan mennesker fungerer som gruppe. For min del passer jeg på å finne grupper med en religiøsitet jeg kan takle, for å si det sånn ;)

Men si ifra hvis du finner en uformell meditasjonsgruppe!

Huff ja!

Det kan virke som om det er uungålig at slike gruppe-hierarkier oppstår...

Hadde vært interessant å høre hva Sosiologien sier om dette...

Personlig,er jeg ute etter å finne en gruppe bestående av folk som fortsatt LETER - og er IKKE interessert i de som allerede VET svaret!

Dette er forøvrig et generelt problem blant mennesker (spesielt grupper) som svømmer i "alternativ sompa" - mangel på objektivitet...
Antall ord: 270
I've always been struck by the fact that in the Encyclopaedia Britannica, the term "Unidentified Flying Object" falls between Unicorn and Unified Field Theory." Jacques Vallee, 1975

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

er det noen her som har noen teorier på hva det var som skjedde når jeg for første gang (igår) prøvde å meditere.. jeg skrev om det høyere opp på siden..
håper på svar og at noen har en forklaring =S
Antall ord: 46
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Charlie-O skrev:er det noen her som har noen teorier på hva det var som skjedde når jeg for første gang (igår) prøvde å meditere.. jeg skrev om det høyere opp på siden..
håper på svar og at noen har en forklaring =S
Dette hørtes mer ut som du har vært i transe enn i meditasjon.

Transe er en tilstand av henrykkelse eller ekstase, eller en søvn- eller dvalelignende tilstand. Begrepet benyttes særlig om den søvnlignende tilstand som sjamaner (andre bruker også dette, ikke bare sjamaner) setter seg i for å oppnå kontakt med guder eller ånder og spiritistiske medier setter seg i for å komme i forbindelse med avdøde menneskers ånder.

(kilde: wikipedi.)
Men hvorfor dette har skjedd så fort med deg kan jeg virkelig ikke forklare.
Kanskje andre kan?
Antall ord: 141
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Charlie-O skrev:er det noen her som har noen teorier på hva det var som skjedde når jeg for første gang (igår) prøvde å meditere.. jeg skrev om det høyere opp på siden..
håper på svar og at noen har en forklaring =S
Jeg tror ikke det er så mye mer enn en drøm. Ikke det at det er barebare...men du kan sikkert tolke det som en drøm.

Så her er mitt forslag til en forklaring: Før vi kommer inn i meditativ tilstand blir vi ofte mye mer sensitive og våkne for den indre støyen. Siden ytre impulser ikke stimulerer hjernen lenger, blir den stimulert av indre impulser. Da kan ubevisste ting vise seg som indre bilder og opplevelser, akkurat som i en drøm.

I tillegg er vi gjerne i alpha-nivå når vi mediterer. Det er samme nivå i hjerneaktivitet som ved drømmesøvn. Trikset er å ikke la seg rive med av sin egen støy, men å transcendere den. Det er da man kommer inn i meditativ tilstand.

ja, enig med PeralDrop.
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

Pearldrop89 skrev:
Dette hørtes mer ut som du har vært i transe enn i meditasjon.

Transe er en tilstand av henrykkelse eller ekstase, eller en søvn- eller dvalelignende tilstand. Begrepet benyttes særlig om den søvnlignende tilstand som sjamaner (andre bruker også dette, ikke bare sjamaner) setter seg i for å oppnå kontakt med guder eller ånder og spiritistiske medier setter seg i for å komme i forbindelse med avdøde menneskers ånder.

(kilde: wikipedi.)
Men hvorfor dette har skjedd så fort med deg kan jeg virkelig ikke forklare.
Kanskje andre kan?
hmm.. det høres ikke så dumt ut det altså pearldrop.. men hvordan det kan ha skjedd det skulle jeg gjerne likt å visst=S takk for svar forresten=) håper også det kommer noen proffer innenfor temaet som er kjent med dette tilfellet:)
Antall ord: 137
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

jon blund skrev:
Jeg tror ikke det er så mye mer enn en drøm. Ikke det at det er barebare...men du kan sikkert tolke det som en drøm.

Så her er mitt forslag til en forklaring: Før vi kommer inn i meditativ tilstand blir vi ofte mye mer sensitive og våkne for den indre støyen. Siden ytre impulser ikke stimulerer hjernen lenger, blir den stimulert av indre impulser. Da kan ubevisste ting vise seg som indre bilder og opplevelser, akkurat som i en drøm.

I tillegg er vi gjerne i alpha-nivå når vi mediterer. Det er samme nivå i hjerneaktivitet som ved drømmesøvn. Trikset er å ikke la seg rive med av sin egen støy, men å transcendere den. Det er da man kommer inn i meditativ tilstand.

ja, enig med PeralDrop.
hmm. okey, så hvis det skjer igjen så skal jeg bare la meg rive med og bare la det skje? eller skal man prøve å blokkere det, isåfall, hva er fremgangsmåten for dette?
en ting til.. jeg vet ikke om det spiller noen rolle men jeg åpnet øynene litt på gløtt når dette skjedde, og da stoppa det, men når jeg lukka dem igjen slo det tilbake.
Antall ord: 214
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Charlie-O skrev:
Pearldrop89 skrev:
Dette hørtes mer ut som du har vært i transe enn i meditasjon.

Transe er en tilstand av henrykkelse eller ekstase, eller en søvn- eller dvalelignende tilstand. Begrepet benyttes særlig om den søvnlignende tilstand som sjamaner (andre bruker også dette, ikke bare sjamaner) setter seg i for å oppnå kontakt med guder eller ånder og spiritistiske medier setter seg i for å komme i forbindelse med avdøde menneskers ånder.

(kilde: wikipedi.)
Men hvorfor dette har skjedd så fort med deg kan jeg virkelig ikke forklare.
Kanskje andre kan?
hmm.. det høres ikke så dumt ut det altså pearldrop.. men hvordan det kan ha skjedd det skulle jeg gjerne likt å visst=S takk for svar forresten=) håper også det kommer noen proffer innenfor temaet som er kjent med dette tilfellet:)
vel du har vel gått i en mer dyp meditasjon en hva som var meningen. Siden du sa du nesten hadde sovna.
jeg tror ikke du trenge å rekne med at noen proffer kommer innom men noen som heller har litt mer peiling. men om du vil kontakte eller bare lese ;) om noen som har litt mer peiling på transe og meditasjon og lignende ting kan du gå inn på:
http://www.tonenilsen.no/
Antall ord: 214
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

takk pearldrop=)
skal sjekke det ut.

men jeg må bare nevne en ting. jeg hadde ikke sovna. for tankegangen min funka og jeg kan huske alt. men også rett før du sovner så funker jo tankegangen helt til *knips* så sover du, det er hvertfall slik jeg opplever det=)
Det kan jo ha vært det som skjedde også, at jeg bare var noen få strakser fra å sovne.. men jeg syns det var litt rart at jeg kunne åpne øynene og så lukke dem igjen så fikk jeg samme bilde og samme følelsen, slik jeg forklarte til jon blund
Antall ord: 101
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Charlie-O skrev: hmm. okey, så hvis det skjer igjen så skal jeg bare la meg rive med og bare la det skje? eller skal man prøve å blokkere det, isåfall, hva er fremgangsmåten for dette?
en ting til.. jeg vet ikke om det spiller noen rolle men jeg åpnet øynene litt på gløtt når dette skjedde, og da stoppa det, men når jeg lukka dem igjen slo det tilbake.
Ikke blokkere, men bare fortsette å gjøre mantra eller fokus på pust.

Den indre støyen roer seg når du kommer inn i meditativ tilstand, så da blir det helt andre ting å bry seg om.

Men å være i den meditative tilstanden i mer enn noen nanosekund er en kunst. Fordi straks du begynner å gripe tak i et bilde eller begynner å analysere noe, straks du GJØR noe, så mister du tilstanden. Å være i den meditative tilstanden er fult av paradokser og vanskelig å forstå uten å ha opplevd det. Straks du PRØVER å være i den så mister du den.

Så du må bare løst og ledig holde fokus på pusten, la alle bilder bare være, gi slipp på alt, være oppmerksom og våken, og bare falle inn i den meditative tilstanden naturlig. Man kan på poetisk vis si at meditasjon er "kunsten å gripe det ugripelige".

Å få til dette er veldig individuelt, så det handler ikke om en spesiell avansert teknikk eller noe slikt. Hva som helst kan brukes. Fokus på pust eller et mantra holder i massevis. Det eneste det er snakk om er treningtreningtrening.
Antall ord: 267

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Charlie-O skrev:takk pearldrop=)
skal sjekke det ut.

men jeg må bare nevne en ting. jeg hadde ikke sovna. for tankegangen min funka og jeg kan huske alt. men også rett før du sovner så funker jo tankegangen helt til *knips* så sover du, det er hvertfall slik jeg opplever det=)
Det kan jo ha vært det som skjedde også, at jeg bare var noen få strakser fra å sovne.. men jeg syns det var litt rart at jeg kunne åpne øynene og så lukke dem igjen så fikk jeg samme bilde og samme følelsen, slik jeg forklarte til jon blund
Nesten sa jeg da ;)
For meg som har vært i transe flere ganger så må jeg bare si at det virker som om det er det du har vært i. Mer kan ikke jeg si for jeg vet ikke mer :)
Antall ord: 146
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Jeg fant en kanskje litt enklere versjon om hvordan meditere :)

GUIDET MEDITASJON

Forestill deg at du vandrer gjennom en eng med påskeliljer. Det er en deilig vår
ettermiddag og solen varmer huden din, men det blåser også en mild bris som gjør at
du har det perfekt. Du trekker inn den lette, søte blomsterduften, som får deg til å føle
deg helt rolig. Det er ingen andre i nærheten.

I det fjerne ser du en rad med vakre trær og et vakkert fjell. Du går mot fjellet og du får
øye på en trapp som er meislett inn i fjellet. Du kjenner at du trekkes mot trinnene og
oppover. Du går langsomt opp trappen mens du kjenner den glatte steinoverflaten under
føttene. Ta et dyptåndedrag, du blir mer og mer avslappet mens du går oppover, du føler
deg rolig og pusten blir dypere og langsommere.

Når du har nådd toppen ser du et tempel med en dør. Når du kommer frem til døren,
åpner den seg som på kommando. Innenfor er det et dekorert mottakelse rom. Du ser deg omkring og oppdager en vindeltrapp med et preget rekkverk. Gulvet er belagt med skinnende steinfliser som reflekterer lyset. Så ser du på veggene i bygningen. Du lurer på hva de er dekorert med, og mens du går nærmere forå få sett ordentlig etter, forstår du at de er prydet med alle slags edelsteiner, alt fra rubiner og safirer til smaragder. Her og der er det bitte små krystaller. Du er forundret over de regnbue skimrende fargene.

Når du går videre innover får du øye på en glitrende heis som bare kan gå oppover og du
legger merke til at den er laget av krystaller som er så polerte at de skinner og du kan se
gjennom dem. Når du går inn i heisen, vingler den litt før du kjenner at du stiger. Du føler
at heisen beveger seg forsiktig og du føler at du blir lettere og lettere. Når heisen har nådd toppen går du ut i lyset og inn i en vakker hage. Der er det noen som venter på ta imot deg.
Legg merke til hvem det er og hvilken følelse som dukker opp hos deg i forhold til vedkommende.
Denne personen er din guide, så la han eller henne lede deg rundt i hagen. Konsentrer deg om hagen og kjenn den nydelige blomsterduften som ligger i luften. Det er blomster og trær overalt i de mest utrolige farger. Følg guiden din og be han eller henne om å følge deg tett resten av kvelden.
Antall ord: 463
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av Charlie-O »

Jon Blund skrev:
Ikke blokkere, men bare fortsette å gjøre mantra eller fokus på pust.

Den indre støyen roer seg når du kommer inn i meditativ tilstand, så da blir det helt andre ting å bry seg om.
hmm. hva skjer om man velger å ikke overse det, og bare følger med og lar det skje?
hva er denne indre støyen? hva betyr/er det?
Pearldrop89 Skrev:
For meg som har vært i transe flere ganger så må jeg bare si at det virker som om det er det du har vært i. Mer kan ikke jeg si for jeg vet ikke mer
spennende=) hadde du hatt lyst til å fortelle mer om dette, er det frivillig, hva går det ut på, hva opplever du. osv hvis du vil dele det da såklart(evt. pm!?)
skriv gjerne hele historien hvis du har tid/lyst til å prate om det=)
Antall ord: 153
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Charlie-O skrev:
Jon Blund skrev:
Ikke blokkere, men bare fortsette å gjøre mantra eller fokus på pust.

Den indre støyen roer seg når du kommer inn i meditativ tilstand, så da blir det helt andre ting å bry seg om.
hmm. hva skjer om man velger å ikke overse det, og bare følger med og lar det skje?
hva er denne indre støyen? hva betyr/er det?
Jeg mener ikke at man skal overse det, men som du sier, bare følge med å la det skje. Ikke legge for my vekt i det, men ikke prøve å få det bort heller.

Den indre støyen er en del av hjernen som aktiveres når vi ikke har noe annet å gjøre. Forskerne kaller det "default network". Det er en salig blanding av minner, ubevisste impulser og spontanitet. Jeg mener dette kan tolkes og jobbes med i selvutvikling på samme måte som drømmer, som dagdrømmer, så det er ikke noe i veien å jobbe med det gjennom visualisering og slikt. Men det er ikke en del av den meditative tilstanden. Og det er someregel ikke noen høye spirituelle vesner eller opplevelser i det heller. Bare det å bli bedre kjent med seg selv gjennom sin indre symbolikk.

Men hvis det er meditasjon du vil gjøre, så er dette støy. Du kan se på det som en kaotisk elv du må over for å komme til den meditative tilstanden.

Her er en studie som viser at de som gjør meditasjon har mindre aktivitet i "default network" enn ikke-mediterende. Altså at de dagdrømmer mindre og er mer tilstede. Link til studien her: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... d=18769538
Antall ord: 286

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
PearlDrop89
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 472
Startet: 18 Nov 2006 22:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i mitt lille rike

Innlegg av PearlDrop89 »

Jeg skal prøve å skrive ned det jeg husker av denne transen ;)
Jeg var på kurs med Tone Nilsen. Det var andre dagen vi var der at vi fikk prøve å gå i transe. Vi startet med å gjøre meditasjon, altså være avslappet og rolige. Tone satt da å leste en slags guide for oss.
Denne heter Guidet Meditasjon fra http://www.tonenilsen.no . Hun leste noe mer etter den men den finner jeg ikke.

Vi skulle hvertfall gå inn i transen ved å gå dypere inn i meditasjonen. Vi skulle da gå tilbake i tid for å kanskje komme i kontakt med våre tildligere liv.

Jeg husker jeg/ en jente sprang blant hester og bort fra flammer. Jenta var i ca 13-14 års alderen og hadde en kvit nattkjole på seg. Håret hennes var langt og brunt. Jeg tipper hun var en indianer jente som sprang bort fra landsbyen sin som hadde blitt brent opp av soldater fra byen. Jeg fikk ikke se så mye for jeg ble forstyrret av lyder fra de andre som var på kurset.

Var litt skummelt, men veldig spennende :D
Antall ord: 186
<3

*****Love*****

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
sillymehe
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 46
Startet: 09 Mai 2008 20:02
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så
Lokalisering: Oslo

Innlegg av sillymehe »

Jeg hadde også lyst til å "klare" å meditere, men jo hardere du prøver jo mer ukonsentrert er du. Da jeg flyttet til England ble jeg treningsavhengig. Jeg løp opptil 3 ganger om dagen, og når jeg var ferdig ville jeg gå på rommet, tenne noen fine duftlys eller brenne olje og sette på musikk. Trance, alternativt, klassisk, whatever suits you, men helst noe uten vokal og ord.

Ta en løpetur eller sit-ups, push-ups whatever som gjør deg sliten i kroppen og får hjertet til å pumpe.

Så er det bare å sette seg ned og slappe av. Selv pleier jeg å sitte ute et sted du ikke hører trafikk og bråk og lukke øynene og se for meg en himmel med en sterk stjerne eller en sølvtråd eller et eller annet jeg syntes er pent og enkelt.

Bare slapp helt av når du gjør det, de ganger jeg "prøver" blir jeg bare deppa når det ikke går. Når du kommer "dit" så merker du det. Er som å sveve- Man skal kunne se for seg at man er hos andre og så se hva som skjer rundt der. Det handler mye om å ikke tenke selv, men å lytte på hva som kommer til deg


Løp en tur og sett deg ned ute. :) Worth a try. :D
Antall ord: 228

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links