Sephet skrev:Hei.
Jeg driver mye med kampsport osv, og for å forbedre meg så holder det ikke bare med å styrke det fysiske, men også det mentale. Hvertfall etter mine erfaringer. Det som er er at jeg er ganske hyper av meg, så jeg lurte på om meditasjon kunne hjelpe meg til å roe meg litt ned, og også få bedre konsentrasjon, osv.
Kan man høre på musikk mens man mediterer? Tror jeg har fortstått det sånn at man kan bruke lyd f.eks som en 'mantra', men at man skal ha hodet helt klart for tanker, osv når man mediterer ? Er ganske vanskelig synes jeg å holde hodet klart

Noen tips?
Heisann.
Nå er vel ikke jeg den som kan mest om meditasjon, men jeg kan da komme med mine erfaringer om ikke annet :mozilla_smile:
Meditasjon hjelper mot utrolig mye, så ja, det forbedrer konsentrasjonen, og jeg tror nok også det vil hjelpe deg til å roe deg ned.
Det hender jeg hører musikk-rolig, avslappende musikk, men jeg er såpass ny innen meditasjon, at jeg syns det er enklere med CD med veiledning på....
Her kan du laste ned gratis meditasjons CD...
http://morten-eriksen.com/gratis_meditasjons_cd.htm
Det er kanskje ikke den beste CDn, men den hjelper iallefall meg til å tømme hodet :mozilla_smile: Jeg pleier å sitte mellom 20-30 minutt hver gang-tiden går så fort, så det er ingen problem, men det er jo evt bare å begynne med 10 minutt eller noe, også øke etterhvert.
Den største utfordringen er vel å holde holdet klart-men om du ikke greier det med en gang, så ikke gi opp! Det krever trening, så om det skulle dukke opp tanker underveis, så fortsett likevel. Forøvrig vil DC`n fortelle deg underveis hva du skal gjøre!
Hm, drev med kampsport for mange år siden jeg også-Taekwondo....var igjennom det jeg fikk mine første meditasjonsopplevelser.... :mozilla_smile: