Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFår man dårlig karma av å ta selvmord?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Florenthyna
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 25 Aug 2008 04:03
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Spikkestad

Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Florenthyna »

Bare lurer litt på noe. Mange tenker at selvmord er løsningen, og at alt begynner på nytt i neste liv. Sånn burde det være. Men er det sånn? Det kan vel ikke tenkes at man får dårlig karma av å ta livet sitt? Jeg personlig kan ikke skjønne det hvis det du gjorde i ditt forrige liv skal ha noe å si på det neste. Hva tror dere?
Antall ord: 73
Florenthyna

"As above, so below"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Redfalk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 185
Startet: 14 Okt 2008 14:46
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Redfalk »

Tror ikke de som tar selvmord blir straffa på noen måte, når/om de kommer på "den andre siden".
Antall ord: 21
Redfalk aka Jan-Olav

"Forstørrer min scrotum noen og mine baller nå henger borte fra min kropp som ser og føler seg god"
(http://img.nrk.no/img/464406.gif)

Dagene som kom og gikk, ikke visste jeg de var livet......:(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av TheMartine »

Bare for å pirke litt, det heter "begå selvmord" eller "ta sitt eget liv".

For det andre, tror jeg ikke selvmord straffer seg på noen måte, det ville jo vært jævlig dårlig gjort i så fall. Tar man livet sitt har man som regel lidd masse allerede.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Diffusa »

Jeg tror at det er er en mening med hvert liv, altså noe man skal lære og eller erfare for å komme fra A til Å. Jeg tror at hvis man begår selvmord så vil den lærdommen man har gått glipp av dukke opp igjen i neste liv, men ikke nødvendigvis på samme måte.
Jeg tviler på det at det er noe annen straff for selvmord enn det å se handlingen utfra ett perspektiv som involverer følelser og tanker som de nære bærer på, og det å se sin egen handling i helhet. Tanken min rundt det er det at den største straffen er vel det å ikke kunne gå videre i løypa før en har lært det en skal og å se og føle smerten en har forårsaket andre som man er glad i.
Antall ord: 144
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Redfalk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 185
Startet: 14 Okt 2008 14:46
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Redfalk »

Blankpels skrev:Bare for å pirke litt, det heter "begå selvmord" eller "ta sitt eget liv".

For det andre, tror jeg ikke selvmord straffer seg på noen måte, det ville jo vært jævlig dårlig gjort i så fall. Tar man livet sitt har man som regel lidd masse allerede.

Sorry Frøken. Skal ta det til etterretning. Tar med eple til deg imorgen :notworthy:
Antall ord: 66
Redfalk aka Jan-Olav

"Forstørrer min scrotum noen og mine baller nå henger borte fra min kropp som ser og føler seg god"
(http://img.nrk.no/img/464406.gif)

Dagene som kom og gikk, ikke visste jeg de var livet......:(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Moonstone »

Hmm, godt spørsmål.
La oss se på det i en filosofisk setting.

Mange vil si at en får Bad Karma av å avslutte livet sitt FØR en har "gått løypa fult ut",
og ikke fulgt "sporet" en skulle. I den Buddistiske tradisjon er det litt tabu.

MEN, om en tar selvmord, kan ikke det faktisk VÆRE den løypa en skulle følge, i akkurat
det spesielle livet?
Kan hende..
Antall ord: 76
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Rosalind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 681
Startet: 14 Okt 2007 17:36
16
Kjønn (valgfri): Jente :D
Lokalisering: På kirkegården
Blitt takket: 2 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Rosalind »

Jeg syns ikke folk skal få dårlig karma bare for å begå selvmord det var deres egent valg for å bli kvitt det verste her i livet.
Antall ord: 26
Time passes, people move. Like a river’s flow, it never ends. A childish mind will turn to noble ambition… Young love will become deep affection… The clear water’s surface reflects growth…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av puma/f »

Moonstone skrev:Hmm, godt spørsmål.
La oss se på det i en filosofisk setting.

Mange vil si at en får Bad Karma av å avslutte livet sitt FØR en har "gått løypa fult ut",
og ikke fulgt "sporet" en skulle. I den Buddistiske tradisjon er det litt tabu.

MEN, om en tar selvmord, kan ikke det faktisk VÆRE den løypa en skulle følge, i akkurat
det spesielle livet?
Kan hende..

Synet på sjølmord er ofte tabu belakt uansett relgion.... I den katolske tro er sjølmord omtrent det værste en kan gjøre for en "sier nei til gaven livet er fra gud" ( husker ikke helt ord rett og så godt som jeg burte det der.
Mens i andre kulturer er det og ta sitt eget liv og ikke falle i "fiendens hender" en stor ære.
Det finner du faktisk i eldre tro her i norden også. Det og dø var bare en del av livet.

men ja tilbake til det jeg tenkte på til og begynne med her....
desverre er sjølmord tabu belakt også i dag og som så mange andre steder... en spørr hvordan dette kunne skje men de glemmer og spørre hvorfor


Puma/f
Antall ord: 210

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Hmmm.
Jeg må nok desverre si at jeg er en smule uenig i deres tro på dette omeråde.

Noen som har hatt en NDO, og har kommet tilbake etter å ha prøvd et Selvmord, fikk følelsen av at dette er galt:
"jeg fikk streng beskjed om at dette var synd", -
"Vil du ikke ha gaven, som er deg gitt?" -
"jeg møtte en herre med veldig streng stemme, som fortalte meg hvor galt det er"..

er et par eksempler på hva de overlevende kunne fortelle i etterkant, av hva de hadde opplevd mens de var "over there".

Beklager, jeg kan desverre ikke henvise dere til disse fakta, da dette stod i en bok om NDO jeg leste for en stund siden, og klarer desverre ikke å huske tittel, eller forfatter.. sorry..
Antall ord: 132
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av TheMartine »

Moonstone skrev:Hmm, godt spørsmål.
La oss se på det i en filosofisk setting.

Mange vil si at en får Bad Karma av å avslutte livet sitt FØR en har "gått løypa fult ut",
og ikke fulgt "sporet" en skulle. I den Buddistiske tradisjon er det litt tabu.

MEN, om en tar selvmord, kan ikke det faktisk VÆRE den løypa en skulle følge, i akkurat
det spesielle livet?
Kan hende..
Jo, det kan også være at et selvmord er den "veien" man er ment å gå.

Dessuten, handler karma mer om å være et godt menneske mens du lever, gjøre godt mot deg selv og andre, og på den måte få god karma som man får nyte i sitt neste liv. Det er i hvert fall slik jeg har forstått at karma fungerer. Sånn sett tviler jeg på at et selvmord har negativ påvirkning. Skjønt, tar man livet sitt, får det ofte enorme ringvirkninger for de pårørende, og hvis man tenker på den måten, er man jo litt "slem".
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Hecate »

Kanskje en skulle definere karma?
I et større perspektiv handler det vel ikke så mye om enkeltmennesker, men om en balanse i universet. Kanskje mer eksakt en konstant ubalanse, eller asymmetri....vet ikke hvordan det kan defineres selv, men jeg er ganske sikker på at religion og livssyn har en veldig "menneskelig" og dogmatisk måte å se på liv, død og moral o.s.v.

Jeg ser det som en drivkraft hvis innhold skapes ut fra hvert enkelt menneskes evne til å manifestere og påvirke sin virkelighet. Det ligger ingen dom eller straff i det å leve, bare noe som går sin gang. Kanskje et mekanisk syn, men just my five...
Antall ord: 113
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av kaja43 »

Mener du med dette hecate at du ikke opplever at vi
har personlig karma? Jeg er enig i at både ett land og en
klode har kollektiv karma. Men det utelukker ikke personlig
karma.

Jeg har ingen opplevelse av at det blir noen dårlig karma ut
av selvmord. Jeg ser det som om en hopper av en utdannelse
før den er fullført. Skal en bli ferdig må en starte opp igjen senere.
Antall ord: 76
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Hecate »

Jeg er skeptisk til hele begrepet. Jeg føler at det er så mange kokker og sannheter at det ikke er godt å vite hva karma er.
Jeg tror ikke på karma som "belønning" eller "straff". Karma er kausalitet, og derfor ser jeg på enhvers skapelse av sin virkelighet som et bidrag til helheten. Det er den personlige karma, men hensikten....er den så "personlig" når det kommer til stykket? No man is an island...
Antall ord: 76
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 244
Startet: 23 Aug 2008 02:46
15
Har takket: 1 gang

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av D.A. »

Slik jeg har forstått det, er karma det en gjør i dette livet - som vil få betydening for "det neste livet".

Siden karma er et begrep fra hinduistisk filosofi, er det vel mest nærliggende å se på hva de hinduistiske skriftene sier om dette. Men disse skriftene er også omfattende, og kan ha noe forskjellig syn på det. I gitaen står det noe som; Man skal ikke ønske liv eller død. Men jeg har hørt at i dharmashastra, boken som inneholder hinduistenes regler, finnes det et kapitel om selvmord som er tillatt. Jeg har ikke lest dem selv, men det tyder iallefall på at selvmord blir akseptert i noen tilfeller.
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av sandalfon »

hvis jeg husker riktig betyr karma å lære!!! men finner ikke den boken som beskrev mye om dette temaet,, jeg har lært at det å ta livet sitt gjør at man fortsetter det neste livet med samme utfordring for en skal lære noe av de utfordringene man først hadde bestemt seg for.. men jeg tenker høyt hva med de som utfører en slags selvmord med mål for øyet å redde en annen i nød? x brann , drukning osv, da er det jo trist at man skal oppleve dette pga en såkalt feilvurdering man har gjort. hva med de som ikke orker å leve lengre pga livets utfordringer stiller for høye krav? er det ett valg eller en lære situasjon?? vanskelig syns jeg,,, dem som lider etter ett selvmord er jo de som sitter igjen og kanskje belaster seg selv hva hvis dersom osv,,,,,
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links