Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFår man dårlig karma av å ta selvmord?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
green eyes
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 467
Startet: 18 Okt 2006 23:09
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Follo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av green eyes »

Jeg har vanskeligheter med å tro at man blir straffet for å ta sitt eget liv, men jeg tror så absolutt at man stopper sin egen sjelelige utviklig. En ting er at det er enkelt å ta sitt eget liv om man vil, men det er ikke naturlig.
Jeg mener at man selv velger prøvelsene sine, og at etterhvert som man mester sine utfordringer blir livene lettere og forholde seg til.
Jeg tror nok at man får dårligere karma av å begå selvmord, i den forstand at man får enda en lekse å lære, og at veien mot å bli komplett blir lengre.
Antall ord: 102
Når leken nærmer seg slutten vil fanden være med

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Asbjørn »

Tenk dere følgende :
- Bilde : -
DU skal ta sertifikat, og har tatt masser av læretimer.
Så kommer oppkjøringa, men sensoren ser så skummel ut at du dropper hele greia.
Dersom du "må" ha sertifika, må du da rett og slett gjøre et nytt forsøk, og er det da samme sensor, så har du sirkelen gående inntildu endeleig tar "spranget" og får oppkjøringa.
Når du da er ferdig, og har fått lappen, så vil du tenke tilbake på dette med at den sensoren så aldeles ..... ut, men likevel, - du kom igjennom det...
- slutt på bilde-

Selvmord er ikke noe friske mennesker gjør fordi de fikk lyst der og da.
Det er fordi det er noe i oss som kalles selvoppholdelsesdrift.

Når man derimot møter motstand som gjør at selvoppholdelsesdriften får en knekk, da kan det hende man gjør noe drastisk - på en eller annen måte, og mister livet.

Personlig tror jeg som jeg ser flere gjør, at det blir som med bilsensoren, man må prøve igjen og igjen inntill man "tar spranget" og kommer seg ingjennom situasjonen.

Tøfft ? ja, nederlag og slikt er alltid tøfft å akseptere.

Jeg tror nok at den som tar sitt eget liv, må igjennom - om ikke identisk så tilsvarende - situasjon i neste liv, for å fullføre læreprosessen.

Det kan nok hende at noen skal erfare det å ta eget liv, men det tror jeg er i ekstremt sjeldne tilfelle. Disse vil da sannsynligvis også bli utstyrt med "sykdom / psykisk lidelse" - som gjør at en slik "løsning" blir aktuelt. Men OM dette faktisk er tilfelle, så skjer det ekstremt sjeldent.
Vi lever millioner og millioner av liv, og en slik situasjon vil oppstå kun en gang, om i det heletatt.

Karma - det er noe sjelen vår bestemmer seg for.
Dvs at sjelen bestemmer at nå vil jeg lære følgende saker : og legger en plan for livet.
Og når sjelen har lært den ene siden av en sak, skal den etterpå lære den motsatte siden av en sak.
For å få lære hvordan det er å være i de forskjellige situasjoner.

Når sjela har opplevet å drepe noen, skal den i et annet liv oppleve / lære hvordan det er å bli drept.

Dette gjør den somregel i samarbeid med andre sjeler, slik at det blir et slags rollespill, hvor man sålenge man er menneske er som en brikke i et spill.
Denne "brikken" skal oppleve visse ting i løpet av livet, og resten av livet blir et sammesurium av "tilfeldigheter" - fordi vi har frie valg .
Kun visse ting vil skje uansett, fordi vi skal lære utav de, resten er mer som et dataspill, slik at man kan oppleve både det ene og det andre...

Så konklusjonen min vil være ; selvmord er en dårlig løsning!
Du vil ende opp i samme situasjon igjen og igjen inntildu gjennomfører det slik det skal.
Og da er ikke selvmord et alternativ.

A
Antall ord: 516

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Gjest »

Akkurat det der tror jeg og. At du aldri unslipper det du skal lære. Tar man selvmord vil man ikke bestå testen og da oppleve det på nytt igjen i neste liv.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Metodisten »

Rent prinsippielt så har vel ingen av oss bedt om å bli født. Går en så og henger seg, er det ikke noe etisk betenkelig over det slik jeg ser det.

Derimot er det masse praktiske haker. Man lager ett elende uten like for de som er igjen å må ordne opp rundt deg+ alle tanker å traumer man slenger i folk nære seg.

Jeg ville bare nevne, att i allt jeg har lest om reinkarnasjon, så virker det som om de som begår selvmord ikke får gjort det de var tiltenkte her, og straffes beinhardt.
De blir ( som det ofte virker iflg. de kilder som finnes), sendt tilbake til ett nytt liv her på jorden nesten med en gang.
Og hvem vil vel det ?
Antall ord: 127

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av TheMartine »

NightHawk skrev:
klafdeR skrev:
NightHawk skrev:Hva har dette med universet å gjøre? Dessuten er selvmord jævlig feigt. Da har jeg sagt det også :mozilla_wink: .


Tør du begå selvmord? Synes de som begår selvmord er modige jeg. At det er jævlig dårlig gjort ovenfor de etterlatte, er en annen sak.
Tør eller ikke er ikke saken. Jeg vil ikke. Jeg er modig nok til å møte livet. Ikke så feig at jeg vil avlutte det. Ærlig talt.
Ah, jeg har virkelig sansen for folk som viser slik en enorm forståelse for andres situasjoner og valg.

Jeg tenker sånn at det heller burde føles som en lettelse når noen man vet har slitt tungt, båret enormt mye smerte, ikke har følt hverken glede eller håp på mange år, tar livet sitt. Det er ikke mer enn to år siden fetteren min begikk selvmord, og jeg er helt ærlig når jeg sier jeg følte lettelse på hans vegne. Grunnen til at det var så trist, var fordi han var et godt menneske og familien og verden har mistet en bra mann.

Men da igjen, er det vel like egoistisk å være lei seg for noe man har mistet, som det er egoistisk å forlate livet.

Ikke misforstå, det er mange selvmord som virker helt meningsløse også. Og det er vel de som er vanskeligst å takle i ettertid. Jeg tror man må ha erfart en del indre smerte, før man kan begynne å forstå hva som ligger bak et selvmord.
Antall ord: 263

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Redfalk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 185
Startet: 14 Okt 2008 14:46
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Redfalk »

NightHawk skrev:
klafdeR skrev:
NightHawk skrev:Hva har dette med universet å gjøre? Dessuten er selvmord jævlig feigt. Da har jeg sagt det også :mozilla_wink: .


Tør du begå selvmord? Synes de som begår selvmord er modige jeg. At det er jævlig dårlig gjort ovenfor de etterlatte, er en annen sak.
Tør eller ikke er ikke saken. Jeg vil ikke. Jeg er modig nok til å møte livet. Ikke så feig at jeg vil avlutte det. Ærlig talt.

Nå handlet ikke saken om DU vil eller ikke ta ditt liv heller. Good for U at du er modig nok til å møte livet. Nå vet ikke jeg hvor lett eller vanskelig livet ditt har vært, og må ærlig talt si jeg tviler på at du vet hvordan livet til de som begår selvmord har vært. Ærlig talt.
Akasha memoria skrev:Jeg tviler på at de fleste lenger har noe frykt for døden. Men absolutt, det kan godt vere de som fortsatt har det og. Det er vel kansje ikke frykt for døden de mister mange av dem. Men onsket om å dø overskrider frykten... :mozilla_undecided:

Har du møtt noen som har fått beskjed om at de kun har kort tid igjen å leve? Sett og følt dødsangsten deres? klart man kan si at man ikke frykter døden, men når døden står å banker på døra di, vil nok enhver føle frykten. Det ligger i alle å føle en frykt for noe som er ukjent. Og uansett hvor "alternativ" du er, og hvor stor tro du har på at det er noe etter døden, så vet INGEN hva som skjer. Der kommer det inn det jeg mener med "modighet". At noen velger å gå ut den døra, ut i det ukjente, er modig gjort.
Antall ord: 311
Redfalk aka Jan-Olav

"Forstørrer min scrotum noen og mine baller nå henger borte fra min kropp som ser og føler seg god"
(http://img.nrk.no/img/464406.gif)

Dagene som kom og gikk, ikke visste jeg de var livet......:(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
d-natt - sluttet

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av d-natt - sluttet »

Det som skjer er at du får antagelivis er nytt liv etterpå der du må løse de samme problemene..
som i livet før fikk deg til å ta selvmord.. vi er her for å lære og for å utvikle vår bevisthet og smerte er desverre vår største læremester! men jeg er ganske sikker på at en dag er vår tid på jorden over og vi reinkaneres ikke lengre.. Og i våre siste liv har vi nokk ganske fredfulle og innsiktsfulle sinn.. og vi har det nokk godt med oss selv.. vi er sikkert oppgitt over andre mennesker da.. men vi vet at de også er på vei mot en fullkommen forståelse.. og vil gjenneom reikarnasjon også kunne stige et sted høyt i himmelen og bli der i all evighet..
puh... dette ble litt mye!!!
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
sandalfon

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av sandalfon »

en som vurderer å tå sitt liv, føler det så uholbart at eneste løsning er å gjøre slutt på lidelsen, jeg har selv vært der, det jeg tenkte den gangen var faktisk tanken på at familie og venner har det bedre uten en selv ,uansett hvor irrasjonell det må hørers ut, man tenker mye,,,,
men selv om at jeg vet at dersom jeg hade gjort dette hadde de som er meg nærmest hatt det vondt. like vondt som en som velger å gjennomførere denne handlingen,. men jeg vet å det at dersom det hadde skjedd den gangen hadde jeg måtte leve dette livet en gang til og det vil jeg ikke, jeg vil bli ferdig med dette en gang for alle. og håper og tror at neste gang er jeg mer heldig.....
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Hecate »

Det er skrevet mange bøker om livet mellom livene, medium uttaler seg osv, men hvordan kan en stole på at det er slik? Kanskje de alle plagierer hverandre? Eller henter inspirasjon hos hverandre og diverse skrifter? Ikke minst sin egen oppfatning og subjektiv tolkning av
hvordan det bør være etter deres hode?

Jeg tror mennesker tolker for mye menneskelig ut av livet...og eksistensen.
Antall ord: 67
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 252
Startet: 09 Sep 2008 22:40
15
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av NightHawk »

Redfalk skrev:
NightHawk skrev:
klafdeR skrev:[/u]

Tør du begå selvmord? Synes de som begår selvmord er modige jeg. At det er jævlig dårlig gjort ovenfor de etterlatte, er en annen sak.
Tør eller ikke er ikke saken. Jeg vil ikke. Jeg er modig nok til å møte livet. Ikke så feig at jeg vil avlutte det. Ærlig talt.

Nå handlet ikke saken om DU vil eller ikke ta ditt liv heller. Good for U at du er modig nok til å møte livet. Nå vet ikke jeg hvor lett eller vanskelig livet ditt har vært, og må ærlig talt si jeg tviler på at du vet hvordan livet til de som begår selvmord har vært. Ærlig talt.
Mye å diskutere. Dette begynner å bli latterlig.
Antall ord: 132
We Weren't Born To Follow

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av kaja43 »

Hecate skrev:Det er skrevet mange bøker om livet mellom livene, medium uttaler seg osv, men hvordan kan en stole på at det er slik? Kanskje de alle plagierer hverandre? Eller henter inspirasjon hos hverandre og diverse skrifter? Ikke minst sin egen oppfatning og subjektiv tolkning av
hvordan det bør være etter deres hode?

Jeg tror mennesker tolker for mye menneskelig ut av livet...og eksistensen.
Ingen kan vite sikkert, og om en stoler på hva andre sier eller skriver uten
å lytte til hva som føles rett da vet en ingen ting.
Vi vet, hver og en av oss akkurat så mye som vi er i stand til å fatte.
Forde dette temaet er så mye større, så mye mer komplekst enn noen av oss
kan klare å forstå helheten av.
Men det du vet, som er en liten bit av sannheten det er det du umiddelbart føler
når du leser eller tenker på ett emne. Intuisjonen, det er den som har svaret.
Og den må trenes for å kunne brukes på sånne spørsmål.
Og da mener jeg ikke trene på å "se" ting, eller telepati eller hva nå folk driver
å trener. Det er en lavere form for intuisjon.
En må trene tanker og følelser til å være stille. For intuisjonen er så subtil at om
du ikke fanger den FØR tanken eller følelsen kommer da er den allerede tolket.

Og der er de fleste, som du sier, vi tolker og tenker ut fra menneskelig måte
å se livet på. Og da fanger vi ikke sannheten. Men det vi føler er jo likevel
en sannhet for oss, inntil vi utvider bevisstheten ett hakk og kan forstå en
litt større sannhet. Jeg vet ikke om du har lset noe Bailey?
Men tibetaneren sier ofte i bøkene at selv det han skriver ikke kan sees på som en
full sannhet mer enn i noen få tilfeller. Forde det finnes ikke ord som dekker
alt, og ingen menneske ville være i stand til å forstå den fulle sannhet.

Så vi må kanskje være fornøyd med de sannhetene som er ekte for oss, og glede
oss til neste sannhet dukker opp, for hver enkelt :p
Antall ord: 374
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 244
Startet: 23 Aug 2008 02:46
15
Har takket: 1 gang

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av D.A. »

Hecate skrev:Det er skrevet mange bøker om livet mellom livene, medium uttaler seg osv, men hvordan kan en stole på at det er slik? Kanskje de alle plagierer hverandre? Eller henter inspirasjon hos hverandre og diverse skrifter? Ikke minst sin egen oppfatning og subjektiv tolkning av
hvordan det bør være etter deres hode?

Jeg tror mennesker tolker for mye menneskelig ut av livet...og eksistensen.
Enig.

Man bør være forsiktig med å konkludere med at reinkarnasjon/karma er reelt. Selv om noen av bøkene stemmer overens, betyr ikke det at det de formiddler er sant.

Subjektiv tolkning har nok alltid noe å si når vi diskuterer noe som angivelig eksisterer utenfor den sansbare virkeligheten. De fleste mennesker har problemer med å forstå livet og leter derfor etter en større mening for å få svar på spørsmål. Mange leter nok der de håper å finne svar som passer dem.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Amfelia »

]
Florenthyna skrev:Bare lurer litt på noe. Mange tenker at selvmord er løsningen, og at alt begynner på nytt i neste liv. Sånn burde det være. Men er det sånn? Det kan vel ikke tenkes at man får dårlig karma av å ta livet sitt? Jeg personlig kan ikke skjønne det hvis det du gjorde i ditt forrige liv skal ha noe å si på det neste. Hva tror dere?
Jeg tror at hva man gjorde i sitt forige liv har stor betydning for neste liv....
Egentlig tror jeg at alle mennesker er født med en "bruksanvisning", og at den er mulig å finne, vi må bare lete.... Det koster tårer, angst svette og sorg, men vi må aldri slutte å lete! Dypt inni oss finnes bruksanvisningen, noen finner litt av den, noen finner enkelte sider, andre en perm.Noen finner hele og andre finner den aldri....
De som aldri føler at de aldri finner den er kanskje dem som gir opp,det blir for smertefullt å grave dypere.
Derfor tror jeg at det er viktig å i allefall finne en liten bit av vårt virkelige JEG....

Jeg har selv opplevd selvmord i min nærmeste familie, vi har alle et valg, livet er gitt oss og vi forvalter det som vi vil....., men vi bør prøve å finne vår bruksanvisning, da tror jeg livet blir enormt mye enklere og meningsfyllt.....
Antall ord: 238
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Redfalk
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 185
Startet: 14 Okt 2008 14:46
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av Redfalk »

NightHawk skrev:
Redfalk skrev:
NightHawk skrev:
Tør eller ikke er ikke saken. Jeg vil ikke. Jeg er modig nok til å møte livet. Ikke så feig at jeg vil avlutte det. Ærlig talt.

Nå handlet ikke saken om DU vil eller ikke ta ditt liv heller. Good for U at du er modig nok til å møte livet. Nå vet ikke jeg hvor lett eller vanskelig livet ditt har vært, og må ærlig talt si jeg tviler på at du vet hvordan livet til de som begår selvmord har vært. Ærlig talt.
Mye å diskutere. Dette begynner å bli latterlig.
Ja, vi har forskellig mening om denne saken, så det er jo noe å diskutere. Tror vi er ENIGE, faktisk, om alt det andre rundt et selvmord. Det at det er tragisk, både for den som begår, og de som blir sittende igjen. At dette er noe som burde vært unngått osv. Det jeg mente om at personen er modig (akkurat når personen begår selvmordet) står jeg for. Dette er en mening utifra mine egne erfaringer og frykt til døden. At du kan si at en annens persons mening som er ulik din egen, er LATTERLIG, sier mer om deg enn om min menig.
Antall ord: 213
Redfalk aka Jan-Olav

"Forstørrer min scrotum noen og mine baller nå henger borte fra min kropp som ser og føler seg god"
(http://img.nrk.no/img/464406.gif)

Dagene som kom og gikk, ikke visste jeg de var livet......:(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
NightHawk
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 252
Startet: 09 Sep 2008 22:40
15
Lokalisering: Buskerud
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Får man dårlig karma av å ta selvmord?

Innlegg av NightHawk »

Redfalk skrev:
NightHawk skrev:
Redfalk skrev:

Nå handlet ikke saken om DU vil eller ikke ta ditt liv heller. Good for U at du er modig nok til å møte livet. Nå vet ikke jeg hvor lett eller vanskelig livet ditt har vært, og må ærlig talt si jeg tviler på at du vet hvordan livet til de som begår selvmord har vært. Ærlig talt.
Mye å diskutere. Dette begynner å bli latterlig.
Ja, vi har forskellig mening om denne saken, så det er jo noe å diskutere. Tror vi er ENIGE, faktisk, om alt det andre rundt et selvmord. Det at det er tragisk, både for den som begår, og de som blir sittende igjen. At dette er noe som burde vært unngått osv. Det jeg mente om at personen er modig (akkurat når personen begår selvmordet) står jeg for. Dette er en mening utifra mine egne erfaringer og frykt til døden. At du kan si at en annens persons mening som er ulik din egen, er LATTERLIG, sier mer om deg enn om min menig.

Jeg har aldri sagt at andre sine meninger er latterlige. Kun denne meningsløse diskusjonen. Får et inntrykk av en fraværende virkelighet her inne.
Antall ord: 211
We Weren't Born To Follow

An educated population will always asks questions “The men in blue suits” never want to answear!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links