Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisMayakalenderen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
DatteraTeHappe...
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 41
Startet: 24 Okt 2008 21:18
15
Kjønn (valgfri): JintungaTePaps
Lokalisering: Modum

Mayakalenderen

Innlegg av DatteraTeHappe... »

Mayakalenderen er en kalender basert på de gamle mayernes måter å måle og forstå tid på.

De gamle mayaene hadde en astronomisk innsikt som var forbløffende. De visste det meste om Venus sine sykluser og bevegelser og hadde faktisk flere forskjellige måter å regne tid og dager på. Hver eneste dag hadde sin egen betydning.

De hadde en kalender som hadde 365 dager som vår egen. Den bestod av 18 måneder på 20 dager hver pluss 5 dager ekstra som ble sett på som spesielt vannsklige.

De hadde også en kalender som var på 260 dager, som var den hellige sakrale kalenderen. Når disse to kalenderene blir sett på som to tannhjul som veveger seg i hverandre skaper de en syklus på 52år. Deres mytologiiske verdensbilde bsto av et system hvor det var 9 underverdner og 13 himler. Den store syklusen gikk blant annet ut på at vi hadde 22 perioder hver på 52år som etterfulgte hverandre. Etter første himmel, kommer andre himmel OSV. Hvert 52. år starter med andre ord en ny periode.

Den perioden vi er inne i nå begynte da i 1960 og varer til 2012. Det hevdes av flere eksperter at den perioden som begynte i 1960 var den niende og den siste av underverdnens perioder. Hvis tidsregningen hadde fortsatt, vil det si at den perioden som begynner i 2012 er en første av de 13 himmelske 52års perioder, men perioden vi er inne i er i følge ekspertene den siste i hele mayaens system for tidsmåling. Dette er creepy. Det blir uansett spennende å se hva som skjer.

Så mange undergangsprofeter har som vi vet tatt grundig feil tidligere, men det har også mange av de som lovet at paradiset var rett tundt hjørnet.

Bilde
Antall ord: 301
Bilde
Jag hör och övervägaer deras åsikter!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Mayakalenderen

Innlegg av Moonstone »

Ja, det er intressant ;)

Det er lett å se hvorfor dette med Maya-kalenderen og 2012 har tatt av.
Noe av grunnen er den Nyreligiøse bølgen/New Age'ere og at folk ønsker forandring.
Andre som ønsker dette sant er vel de Kristne som ønsker at endetiden skal komme.
Disse gruppene vil allid lete etter grunner/tegn på at det trossystemet dems sier, er sant.

Det er mange teorier rundt hvordan Mayaene klarte å lage en slik kalender, og hva formålet med den er.
Noen sier at den ble gitt til dem av Aliens.
Noen sier at Mayaene og de gamle sivilisasjoner var mer "opplyst" og spirituelle enn vi er nå, og at de hadd mere oversikt og kontakt med den "andre siden", og fikk kanalisert hele Universets "plan."
Eller at det bare er en del av Mayaenes mytologi og religion, basert på dems tro/tanker om livet, og dems fasinasjon av stjernene.

Om livet på Jorda blir bedre etter 2012 gjenstår og se ;)
Antall ord: 166
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Mayakalenderen

Innlegg av ludoburgero »

Det jeg tror gir mest liv til dette "ryktet" videre om verdens undergang, skyldes det at noen finner det fascinerende. De har sett at det passer sammen i et mønster med andre ting, relatert disse tingene til hverandre - og så har noen andre sett enda flere ting som passer sammen, så har snøballen rullet. I utgangspunktet er det ikke sagt noe om verdens undergang, såvidt jeg forstår. Det er vel det at vi alle henfaller til frykt, rent instinktivt - og så er det som du, Moonstone, sier - at det er mange folk som ønsker en forandring.

Vi går liksom i ventemodus alle sammen.

Jeg vil sitere John Lennon:
"Life is what happens when you are busy making other plans."


Ellers er det veldig spennende, og selv tror jeg at alt har sin start og sin ende.
Alt forandrer seg over tid, men vi menneskene har formet livet på jorda i en retning vi ikke selv hadde anelse om at vi hadde mulighetene til - så en dag vil det kreves balanse. Enten vil det gå rett til Helvete med oss, eller så vil det gå til det bedre. Alt etter hva vi ønsker selv.
Det kommer ihvertfall et veiskille i alles liv - også historisk sett.
Jeg tror det som vil skje, vil være omveltende forandringer. La oss håpe at det ikke innebærer for mange tapte menneskeliv. Slik jeg har sett av logiske argumenter, så virker det ikke helt usannsynlig at en del jordskjelv vil skje i år 2012. Mye aktivitet på sola, endring av polenes posisjon - både på sola og jorda - sånn sett vil dette forårsake en del naturkatastrofer, og elektronikken - slik vi kjenner den den dag idag - vil kanskje slutte å fungere?

Vel, vel... vi klarer oss nok.
Noen ihvertfall, selv om det kan få katastrofale følger. Vi må ihvertfall ikke leve i frykt.
Antall ord: 315
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Mayakalenderen

Innlegg av BA. »

DatteraTeHappe... skrev:Så mange undergangsprofeter har som vi vet tatt grundig feil tidligere, men det har også mange av de som lovet at paradiset var rett tundt hjørnet.
Hehe, er da ikke dette to sider av samme sak? :D
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Mayakalenderen

Innlegg av ludoburgero »

Antall ord: 14
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
DatteraTeHappe...
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 41
Startet: 24 Okt 2008 21:18
15
Kjønn (valgfri): JintungaTePaps
Lokalisering: Modum

Re: Mayakalenderen

Innlegg av DatteraTeHappe... »

Altså, egentlig sier folk hele tida at verden kommer til å gå under siden det er slutt på mayakalenderen. Men teoretisk sett er det egentlig ikke det heller. Det er 9 undergangsperioder på 52år, det etterfølger 13 himmelperioder. Det høres ut som at ting kommer til å bli bedre. Det er heller ikke enden på mayakalenderen. Dette er siste undergangsperiode, nå kommer himmelperiodene.

Hva tror dere himmelperiodene sin hennsikt er?

:lol:
Antall ord: 71
Bilde
Jag hör och övervägaer deras åsikter!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Mayakalenderen

Innlegg av Moonstone »

DatteraTeHappe... skrev: Hva tror dere himmelperiodene sin hennsikt er?

:lol:
De Kristne kobler det nok sammen med endetiden og et nytt Jerusalem og himmel på Jorda.
New Agere kobler det nok til at vi og Jorda akselerer opp i en ny svingning/dimensjon, og at det blir en tid i Utopisk tilstand.
UFO fanatikere venter vel at Ashtar kommandoen skal komme å ta de med seg.
Hva hensikten til Mayaene opprinnelig var, vites vel ikke sikkert..men jeg må si at en tid med Utopiske porposjoner hadde vært litt deilig :P
Men slikt hadde ikke vart for evig uansett. Dualismen rår, og kaos hadde nok intatt arenaen igjen ettervært..
Antall ord: 109
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 380
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge
Blitt takket: 1 gang

Re: Mayakalenderen

Innlegg av jente 27 »

jeg er personlig troende og er kristen.

men jeg tror ikke at mayakalenderens avslutning er dommedag...laaaangderifra.
jeg tror det blir en ny aura, energi,kraft osv som oppstår . det vil da også si at mennesker blir mere tollerante innenfor dette felt og innen det paranormale området.genersjonen som fødes da bli generasjonen som vil forstå dette mye bedre enn vi som er her nå.

dommedag fordi mayaene ikke gadd å lage kalenderen lenger ? heh vel...
og at dem har fått det av ailiens..det kan godt være men det trenger ikke bety at aliens har rett.

jaja.. dette er noe jeg tror da. :mozilla_cool:

tror ikke det skjer dette liksom : :fis :shock:
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Allisone
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 22
Startet: 21 Mai 2011 00:24
12
Kjønn (valgfri): Guteslamp
Lokalisering: Hedmark
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 3 ganger

- Mayakalenderen

Innlegg av Allisone »

Bump* =)

De hadde såvidt jeg kan skjønne 3 kalendere.. prøver å lærer meg litt
om en som ikke har blitt nevnt her?
synes det var litt spennende hvis det er sant at de for innmari lenge
siden snakket om året vi lever i og tiden frem til 28.okt.2011 som slutten
av en laaang utvikling.. (og starten på en ny, litt anderledes en? =)

Bilde

og her er en som også viser hva som er tema i hver natt/dag:

Bilde
Antall ord: 82
For God to make love, For the divine alchemy to work, The pitcher needs a still cup.
-Hafiz

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Mayakalenderen

Innlegg av Arven »

Legger inn link til en annen tråd og en film om akkurat dette du nevner her :mozilla_smile:

https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 63&t=23108
Antall ord: 29
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links