Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvorfor tillater Gud ondskap?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

Hvorfor er det ondskap i verden? Mange velger å ikke tro på noen gud pga dette! Men noen må ha skapt alt! Men hvordan kan Han tillate ondskap og hvilken Gud er den riktige?
Jeg vil ikke legge sjul på at den kristne Gud er den riktige, og Han forklarer fint hvorfor det er ondskap i verden! Spørsmålet er om du er villig til å godta det...

Dette er hvordan jeg kjenner Gud:

Hvem er Gud?
Gud er skaperen av alt. Han er ikke en person, og ikke 10 personer, men er EN Gud, og et evig antall med personer samtidig. Han er ikke bundet til tid, slik som oss, men er i evigheten. ”Nå” og ”da” er samtidig for Ham. Gud vet alt, er allmektig, og alt Gud gjør, er med hensikt. Gud er god, og ikke ond.

Men hvis Gud skapte alt, skapte ikke Gud ondskap også?
Nei. Gud ga mennesker og englene fri vilje. Ondskap er simpelt et ord vi selv bruker. Ondskap er heller ”valg, konsekvenser og rettferdighet”. Noen valg er for å skade andre eller deg selv, og dette er noe Gud ikke liker. Gud kunne aldri tenkt seg å skade/såre andre, fordi dette er for Han meningsløst og umoralsk. Gud trenger heller ikke meningsløst å skade andre, fordi Gud er perfekt. Alt han gjør er med en god grunn!

Hvis Gud er god, hvorfor lar Han ondskap og lidelse være i verden?
All ondskap i verden kommer fra mennesker. Lidelsen kommer som følge av ondskap. Gud skapte mennesket med fri vilje. Han ga oss et valg: ”Elsk meg og ta del med meg, eller elsk meg ikke og ikke ta del i meg”. Mennesket valgte å ikke elske Gud, noe som resulterte i en fallen verden som gikk på hodet. Alt godt kommer fra Gud, og alt det vonde kommer fra våre egne gjerninger. Vi lever i en fallen skapelse, og hver dag vi lever, er fordi Gud tillater det. Hans tålmodighet er stor, og Han ønsker å gjøre slutt på verden og ende all synd og lidelse, men fordi Han elsker oss lar Han verden forsette. Død er et resultat av synd, og alle vil dø fordi alle har syndet. Gud er lei seg for all lidelse i verden, og siden Gud vet alt og kjenner alt, kjenner Han også vår lidelse. Men Han rettferdiggjøre de onde handlingene våre! Ellers ville Han vært korrupt.

Hvorfor skapte Gud verden når han visste at menneskene ville snu seg mot Ham?
Det hadde vært kynisk av Gud og ikke å skape mennesket av den grunn. Gud skapte mennesket med fri vilje, der vi kan velge å elske Gud eller ikke elske Gud. Gud elsker oss så mye at han ikke vil tvinge oss til å elske Ham. Han vil gi oss et valg. Hvis ikke, ville det vært voldtekt.
Hvis Gud ikke skapte oss fordi Han visste vi skulle bli onde, ville dette vært det samme som å ikke gi oss fri vilje. Det ville vært kjipt og aldri gi oss en sjanse.

Er ikke Gud litt ”selvgod”?
Gud har all rett til å være selvgod. Gud er alfa omega. Alt kommer fra Han, og alt er fra han. Alt æren fortjener Gud, fordi alt kommer fra Gud. Mennesket kan ta æra for å skape praktfulle bygg og vakker kunst, men Gud har æren for å skape mennesket igjen.
Alt godt kommer fra Gud. Velger mennesket og takke ja til Guds kjærlighet, er vi hjertelig velkommen, men velger mennesket og takke nei, kan ikke Gud heller tvinge hans kjærlighet på oss.
Men selv om Gud er selvgod, er han også barmhjertig og nådig.

Hvorfor er Gud barmhjertig og nådig?
Størst av alt er kjærlighet. Dette er hva meningen med livet er. Kjærligheten! Den kan ikke defineres med annet enn å være glad i noen, og den overgår alle prinsipper.

Hvis Gud er barmhjertig, hvordan kan det da eksistere et helvette?
Mennesker er onde. Ingen mennesker er skyldfrie. Ifølge ”valg, konsekvens og rettferdighets” prinsippet til Gud, er alle onde handlinger nødt til å rettferdiggjøres. Onde handlinger må straffes. Dessverre er alle mennesker skyldig i onde handlinger, og vi kan ikke belønnes for noen gode handlinger når vi har en straff og sone. En tiltalt kriminell kan ikke unnslippe fengsel bare fordi han følger eldre over gata. Gud ser på oss med stor forakt og dyp skuffelse. Han blir såret når vi gjør vonde ting mot hverandre og mot Ham.
Gud er dessverre nødt til å straffe alle mennesker for deres onde handlinger, men Han elsker oss så høyt, at Han ser bortefra regelen. Kjærligheten overgår alle prinsipper! Han tar på seg straffen selv (Gud ble en mann for 2000 år siden, og sonet straffen på et kors), og lar oss gå fri.

Gud kan ikke tvinge oss til himmelen. Du er nødt til å gå inn selv! Men da må du også være rein, og gjennom Jesus Kristus ser Gud på deg som rein. Alt du trenger å gjøre er å be om tilgivelse, vende om, og ønske, og stole på at Jesus Kristus vil gjøre deg rein. Du vil da få evig liv i himmelen med Gud, og ditt liv på jorden vil få en vakker slutt.
Hvis ikke du velger å godta Jesus, kan ikke Gud tvinge Han på deg. Du må velge selv. Men uten Han er det ingen andre veier til evig liv. Fornekter du Jesus, fornekter du livet, fordi du har nektet Gud selv.
Vær klok og ta på Jesus Kristus! Valget burde være lett.
Antall ord: 955
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Timetravel_0 »

Så ondskap er kun menneskelige handlinger som bygger på dårlige hensikter?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Asbjørn »

Det du forteller der er DITT syn / DIN tro...

Men du kan ikke legge regler for hva andre mennesker skal tro på,
ei heller fortelle at andre ikke kan det ene eller andre, bare fordi DU tror på at det er slik.

Det finnes mange religioner her i verden, såvidt meg bekjent er alle menneskeskapt.

Noen tror som deg , at man lever en gang, og så blir man lagt i en slags koma inntil en dag når Hr Jesus dukker opp og vekker deg...

Andre tror på f.ex reinkarnasjon, at man ikke lever ett liv men mange.

Videre er det noen som tror på at mennesket er en spillebrikke for sjelen, slik at sjelen kan lære.

Og da kommer jeg med motpåstand om ondskap :

GUD er lys, Gud er REN, GUD er feilfri.
Sjelen er en del av Gud, og er derfor også ren, og "hvit".

Gud og alle sjeler er perfekte, de har all kunnskap, og all viten.
Men sjelene mangler EN ting ; nemlig erfaring.

For å få erfaring trenger man valg. For å kunne ta valg, må man ha valgmuligheter.
i et kritthvitt lys, er det ingen kontraster, ingen valg... og derfor ingen erfaringsmulighet.

Gud skapte himmel og jord ; Big Bang...
satt på spissen ; her ble millionvis av "spillebrett" laget - planeter - hvor det er mulighet for liv.
ikke en , ikke 1000, men millioner om ikke milliarder av planeter, som er egnet som "spillebrett".

Spillebrettet har det himmelen / lyset ikke har - nemlig mørke.
Dermed har man også mulighet for å få kontraster. og DA- DA begynner det å vrimle med valgmuligheter.
Uten mørke, ingen kontrast, ingen valgmuligheter.

Reinkaranasjon ; sjelen lever ikke ett eller to liv, men mange.
For å ikke ødelegge valgmulighetene med erfaring fra tildigere spill, vil ikke spillebrikken huske mer enn dette ene spillet- dette livet.
Sjelen, derimot, husker alle tidligere liv som spillebrikke, og samler på den måten erfaring.

På samme måte som når man spiller monopol ; noen spillebrikker stikker av med alle penga, og vinner, fordi valgene den spilleren som styrte denne brikken gav gode resultater.

Etter endel spill i monopol, vil man selv vite at enkelte trekk er dumme valg... - nettopp fordi kontrastene er tilstedet - lys og mørke...

Ondskap er de mørke valg, men en nødvendighet for å få spillet til å fungere.

Uten ondskapen, ingen kontraster, ingen valg, ingen erfaring.

Moralen er ; gjør ditt beste i dette livet, vær snill, vær grei med andre, men ta de valg du MÅ ta, etter hvor din posisjon er.
ER du kristen, er det din vei i dette livet.
ER du muslim, er det din vei i dette livet...
er du . . .. osv.

Karma ; som enkelte snakker om ( ref reinkarnasjon) ; er å skulle erfare begge sider av samme sak.
ER du konge i ett liv, skal du være kongens tjener ( slave ) i neste.
lever du som rik i ett liv, skal du være fattig i neste...
spiser du deg ihjel i ett liv, skal du sulte ihjel i neste.
dreper du noen i dette livet, skal du drepes i neste,
osv.
Skal man ha erfaringene, må man og oppleve begge sider av samme sak.
da først blir man vis...

i min tro er helvete ikke et sted under jorden, hvor det brenner en evig ild.
helvete er her på jord, se på sult, nød, krig, naturkatastrofer, slaveri, misbruk, stoffavhengighet/ rusproblemer, osv. dette er bare de første trinn på lista... og den er lang...

Så lever du som kongen på haugen i dette livet, er du kansje den som opplever hungersnøden i afrika i neste...

Nettopp fordi du skal ha kontraster - uten kontraster - ingen erfaring.

Ingen mennesker er bedre eller dårligere enn andre. Vi har bare forskjellige roller i dette livet...
Alt etter hva vi skal erfare...

Når sirkelen er sluttet, ender vi deretter alle igjen i lyset / himmelen, men nå noen erfaringer rikere.

DET er hva jeg tror på... ;)

A
Antall ord: 659

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: reinkarnasjon

Innlegg av zungam »

Jeg setter pris på at du svarer og deler din tro! :)
Men desverre er jeg ikke enig i det du tror på. Men alle skal få tro på det de vil! Så er det sagt.

Reinkarnasjon er en fin og vakker tanke. Og om det var slik at det ikke eksisterte et helvette så ville dette også vært en fin tanke for oss.

Men si meg. Skal jorda fortsette for altid? Ingenting materie kan vare evig. Og jeg er ganske sikker på at jorda kommer en gang til å ta slutt. Hvor havner vi da? Skal vi reinkarneres på en annen planet?
Du kan velge å tro på det, men du har ingen backup i hva du tror på.
Om jeg ønsker å tro på at det ikke eksisterer et helvette endrer ikke dette realiteten. Bibelen sier klart ifra hva synd gjør med verden. Og jeg kan ikke endre på bibelen! Selvom jeg kunne endret på bibelen, ville ikke realliteten bli endret.

Men jeg advarer alle. Hvis du har rett, trenger jeg ikke noe å bekymre meg over. Da lever jeg videre uansett. Men hvis jeg har rett ender livet for deg etter døden. Så jeg ber deg! Se inn i hva du tror på, og undersøk alternativene. Det står skrevet i bibelen at Jesus er den eneste veien til livet!
Antall ord: 222
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

"Timetravel_0
Så ondskap er kun menneskelige handlinger som bygger på dårlige hensikter?"


Ja! Ondskap er egentlig et valg som resulterer i negative konskvenser.
Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det sto skrevet i en bok: "There's no evil, only bad choices and conseqences"
Antall ord: 48
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Kimbara »

zungam skrev:Hvorfor er det ondskap i verden? Mange velger å ikke tro på noen gud pga dette! Men noen må ha skapt alt! Men hvordan kan Han tillate ondskap og hvilken Gud er den riktige?
Jeg vil ikke legge sjul på at den kristne Gud er den riktige, og Han forklarer fint hvorfor det er ondskap i verden! Spørsmålet er om du er villig til å godta det...
Spørsmålet er om du har gode nok argumenter. Det skal vi se på nå...
Hvem er Gud?
Gud er skaperen av alt. Han er ikke en person, og ikke 10 personer, men er EN Gud, og et evig antall med personer samtidig. Han er ikke bundet til tid, slik som oss, men er i evigheten. ”Nå” og ”da” er samtidig for Ham. Gud vet alt, er allmektig, og alt Gud gjør, er med hensikt. Gud er god, og ikke ond.
Hvis Gud er perfekt betyr det at han ikke eksisterer, for bare en ikke-eksisterende skapende kraft kan være perfekt. En eksisterende kraft må i sin tid ha blitt skapt av en annen kraft som er mer "perfekt".

Jeg må også stille det følgende spørsmål; hvordan kan du vite det du påstår?
Men hvis Gud skapte alt, skapte ikke Gud ondskap også?
Nei. Gud ga mennesker og englene fri vilje. Ondskap er simpelt et ord vi selv bruker. Ondskap er heller ”valg, konsekvenser og rettferdighet”. Noen valg er for å skade andre eller deg selv, og dette er noe Gud ikke liker.
Men likevel skaper han mennesket med denne "forferdelige" egenskapen? Hvis ondskap er et produkt av fritt valg og Gud skapte oss med fri vilje - da har han også skapt ondskap.

Jeg skulle også like å få en definisjon fra deg på hva ondskap er og hvorfor det er ondskap.
Gud kunne aldri tenkt seg å skade/såre andre, fordi dette er for Han meningsløst og umoralsk. Gud trenger heller ikke meningsløst å skade andre, fordi Gud er perfekt. Alt han gjør er med en god grunn!
Men likevel straffer han alle dem som i sin frekkhet velger å ikke tro på ham?
Jeg kan jo også nevne en "endeløs" rekke med sadistiske handlinger fra det Gamle Testamentet, men som en god kristen velger vel du å anse denne samlingen med tekster som "ikke representabel for kristendommen"?
Hvis Gud er god, hvorfor lar Han ondskap og lidelse være i verden?
All ondskap i verden kommer fra mennesker.
...som Gud skapte.
Lidelsen kommer som følge av ondskap. Gud skapte mennesket med fri vilje. Han ga oss et valg: ”Elsk meg og ta del med meg, eller elsk meg ikke og ikke ta del i meg”. Mennesket valgte å ikke elske Gud, noe som resulterte i en fallen verden som gikk på hodet.
Ah, så det er DET som er ondskap - å ikke elske Gud? Han har altså så latterlig lite forståelse for sitt eget skaperverk at han tror man kan velge å elske?
Alt godt kommer fra Gud
Så som narsissistiske krav om å skulle bli elsket...
, og alt det vonde kommer fra våre egne gjerninger.
Så som å bruke fornuft...
Vi lever i en fallen skapelse, og hver dag vi lever, er fordi Gud tillater det. Hans tålmodighet er stor, og Han ønsker å gjøre slutt på verden og ende all synd og lidelse, men fordi Han elsker oss lar Han verden forsette. Død er et resultat av synd, og alle vil dø fordi alle har syndet.
Eller pga. alderdom, sykdom eller skade. Har Gud innført disse elementene i livet vårt for å straffe oss for å oppføre oss etter vår egen natur (som han selv skapte)? Tegner det på en god Gud, syns du?
Gud er lei seg for all lidelse i verden, og siden Gud vet alt og kjenner alt, kjenner Han også vår lidelse. Men Han rettferdiggjøre de onde handlingene våre! Ellers ville Han vært korrupt.
Haha, ja. Det blir som om jeg skulle laget en robot med fri vilje. Roboten benytter seg av den frie viljen, og jeg blir sint på grunn av dette. Jeg ville jo ikke at den skulle gjøre det, må vite! Jeg anser dette som ondskap, og setter opp et innfløkt system for å straffe den.

Vet du hva det minner om? Rasisme.

Når noen henger ut eller utøver vold mot en person pga. hudfargen eller andre medfødte aspekter blir det -nøyaktig- det samme som din gud bedriver.
Hvorfor skapte Gud verden når han visste at menneskene ville snu seg mot Ham?
Det hadde vært kynisk av Gud og ikke å skape mennesket av den grunn.
Hvorfor? Hva bryr han seg om det? Han er allmektig. Ingen kunne kommet til ham og sagt; "du, det var skikkelig kynisk av deg å ikke skape menneskene og straffe dem!".
Gud skapte mennesket med fri vilje, der vi kan velge å elske Gud eller ikke elske Gud.
Haha, jaggu sa jeg smør! Den "frie viljen" var altså: "Enten velger du A, og får ros, eller så velger du B, og blir straffet med døden!".
Gud elsker oss så mye at han ikke vil tvinge oss til å elske Ham. Han vil gi oss et valg. Hvis ikke, ville det vært voldtekt.
Ja. Og hvis jeg retter en pistol mot deg og sier: "Du får to valg - enten gir du meg pengene, eller jeg skyter deg. Hva velger du?" så blir det også fritt valg. Du kan velge å miste pengene dine eller å dø. Jeg anser ikke det som å "ikke tvinge".
Hvis Gud ikke skapte oss fordi Han visste vi skulle bli onde, ville dette vært det samme som å ikke gi oss fri vilje. Det ville vært kjipt og aldri gi oss en sjanse.
Eller han kunne være såpass smart at han forstod rekkevidden av skaperverket, og innrette seg etter det. Det blir rett og slett sadistisk, egoistisk og rett ut tåpelig å gjøre slikt dere kristenfolk skal ha det til at han gjorde.
Er ikke Gud litt ”selvgod”?
Gud har all rett til å være selvgod. Gud er alfa omega. Alt kommer fra Han, og alt er fra han. Alt æren fortjener Gud, fordi alt kommer fra Gud. Mennesket kan ta æra for å skape praktfulle bygg og vakker kunst, men Gud har æren for å skape mennesket igjen.
Alt godt kommer fra Gud. Velger mennesket og takke ja til Guds kjærlighet, er vi hjertelig velkommen, men velger mennesket og takke nei, kan ikke Gud heller tvinge hans kjærlighet på oss.
Men selv om Gud er selvgod, er han også barmhjertig og nådig.
Nei, det er han ikke. Man er ikke "barmhjertig" og "nådig" når man legger idiotiske premisser til grunn for å motta denne "frelsen". Da er man narsissistisk og jævlig.
Hvorfor er Gud barmhjertig og nådig?
Størst av alt er kjærlighet. Dette er hva meningen med livet er. Kjærligheten! Den kan ikke defineres med annet enn å være glad i noen, og den overgår alle prinsipper.
Kjærlighet kan heller ikke velges. Forøvrig er kjærlighet en biologisk mekanisme som skal sørge for videreføring av arten i evolusjonens "ånd".
Hvis Gud er barmhjertig, hvordan kan det da eksistere et helvette?
Mennesker er onde. Ingen mennesker er skyldfrie.
Nei, dere kristne er jo glad i å dømme folk. Alvorlig talt - hvordan har du mage til å rette fingeren din mot absolutt alle mennesker og si "du er ikke skyldfri"? Evner du å forstå at det er nettopp denne selvgode væremåten som ligger til grunn for krig? Ser du "ondskapen" i dine egne handlinger her?
Ifølge ”valg, konsekvens og rettferdighets” prinsippet til Gud, er alle onde handlinger nødt til å rettferdiggjøres. Onde handlinger må straffes. Dessverre er alle mennesker skyldig i onde handlinger, og vi kan ikke belønnes for noen gode handlinger når vi har en straff og sone.
Den "onde handlingen" det er tale om her var etter sigende å ikke velge å "elske" Gud (eller rettere sagt; velge å ikke være gudfryktig (merk deg ordet gudfryktig)). Ifølge Guds perfekte egoisme er dette altså "ondt".
En tiltalt kriminell kan ikke unnslippe fengsel bare fordi han følger eldre over gata. Gud ser på oss med stor forakt og dyp skuffelse. Han blir såret når vi gjør vonde ting mot hverandre og mot Ham.
Gud er dessverre nødt til å straffe alle mennesker for deres onde handlinger, men Han elsker oss så høyt, at Han ser bortefra regelen. Kjærligheten overgår alle prinsipper! Han tar på seg straffen selv (Gud ble en mann for 2000 år siden, og sonet straffen på et kors), og lar oss gå fri.
Du skrev innledningsvis at Gud er perfekt og allmektig - hva er da dette snakket om "regler" og "er nødt til"?
Og hva babler du om med "ta på seg straffen selv"? Du skrev jo tidligere at det er vi som blir straffet ved døden...Handlingene til Jesus for 2000 år siden har da vitterlig ikke ført til noe nytt?
Gud kan ikke tvinge oss til himmelen. Du er nødt til å gå inn selv! Men da må du også være rein, og gjennom Jesus Kristus ser Gud på deg som rein. Alt du trenger å gjøre er å be om tilgivelse, vende om, og ønske, og stole på at Jesus Kristus vil gjøre deg rein. Du vil da få evig liv i himmelen med Gud, og ditt liv på jorden vil få en vakker slutt.
Hvis ikke du velger å godta Jesus, kan ikke Gud tvinge Han på deg. Du må velge selv. Men uten Han er det ingen andre veier til evig liv. Fornekter du Jesus, fornekter du livet, fordi du har nektet Gud selv.
Vær klok og ta på Jesus Kristus! Valget burde være lett.
Som tatt rett ut av Predikantens Håndbok dette her. DU bør være meget forsiktig i svingene med hvordan du dikterer hva som er rett og galt ut fra et selvproklamert transcendalt perspektiv.

Jeg håper du kan delta i en saklig diskusjon rundt dette fremfor å bedrive reklamevirksomhet for Kirken. Er du villig til det?
Antall ord: 1719
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Timetravel_0 »

zungam skrev:
Timetravel_0 skrev:
Så ondskap er kun menneskelige handlinger som bygger på dårlige hensikter?"


Ja! Ondskap er egentlig et valg som resulterer i negative konskvenser.
Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det sto skrevet i en bok: "There's no evil, only bad choices and conseqences"
Mener du det samme som boktittelen - at det ikke finnes ondskap?
Sist redigert av Timetravel_0 på 24 Mai 2009 23:28, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Charlie-O »

Ønsker ikke å blande meg for mye inn i denne diskusjonen, men vil bare si at jeg likte det du skrev Asbjørn, vi deler mye av den samme troen=)

Kimbara

Vær litt forsiktig med å skjære alle under én kam. Det er fler forskjellige nivåer å være kristen/religiøs på.. Selv er jeg troende, men ikke på samme måte som Zungam.
(siktet til "dere kristenfolk" komentaren)

Men ellers likte jeg innlegget ditt=)
spesielt denne setningen :mozilla_innocent:
Handlingene til Jesus for 2000 år siden har da vitterlig ikke ført til noe nytt
Nei jesus' handlinger har nesten ikke hatt noen innvirkninger på menneskeheten de siste 2000 årene, hehe..
Antall ord: 111
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av problem »

Charlie-O skrev:Vær litt forsiktig med å skjære alle under én kam. Det er fler forskjellige nivåer å være kristen/religiøs på..
Det er litt av problemet med forskjellig tro og tolkninger også; hvem har rett?

INGEN, hæhæ
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Charlie-O
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 200
Startet: 21 Sep 2008 23:00
15
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 6 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Charlie-O »

Det er litt av problemet med forskjellig tro og tolkninger også; hvem har rett?

INGEN, hæhæ
"hvem har rett - ingen" ... så det du skriver der er heller ikke rett? :bandit
Antall ord: 30
There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live and too rare to die.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av problem »

Jeg tror ikke, jeg vet
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Kimbara »

Charlie-O skrev:
Handlingene til Jesus for 2000 år siden har da vitterlig ikke ført til noe nytt
Nei jesus' handlinger har nesten ikke hatt noen innvirkninger på menneskeheten de siste 2000 årene, hehe..
Innenfor den konteksten vi diskuterer har ikke de påståtte handlingene for 2000 år siden ført til noe nytt. Vi har selvsagt fått en enorm og standhaftig religion som har ført med seg en masse faenskap ('scuse me french), men at Jesus ble henrettet har ikke ført til noen "frelse" (snarere tvert om gitt).

Verden er fremdeles like full av maktsyke menn som slår rundt seg med religiøse symboler i håp om å kunne tappe blodet fra lettlurte mennesker - enten i gods og gull eller i næring til et allerede stort ego.

Det var forresten ikke meningen å greie alle under én kam. Når jeg tiltalte trådstarter med "dere kristne" mente jeg selvsagt den type kristne som denne personen tydelig hører til. Fordi det ikke finnes noe klart skille blir det vanskelig å si det på noen annen måte.
Antall ord: 184
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Konto avsluttet »

Tror gud er klinkokos i møkka si, som jeg hørte noen barn så fint sa det for noen dager siden.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Borte.. »

Sol@ngelica skrev:Tror gud er klinkokos i møkka si, som jeg hørte noen barn så fint sa det for noen dager siden.
Vel hvem enn de var så var, så var de jævlig kloke til å være barn :lol:
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

Svar til Kimbara:

Jeg driver ikke reklame for kirken! Men derimot deler min egen tro som jeg og millioner andre deler.
Men ja jeg er villig til å debattere i en saklig diskusjon og setter pris på at du ikke er usaklig selv.

Jeg forstår din skepsis til kristendommen og hva slags argumenter du bruker. Du mener vi er født inni et skjokkoladehus og har ikke låv å spise av skjokkoladen, fordi da skal vi dø!
Eller du kan bruke utrykket at Gud er kynisk, og gir oss valget ”å elske Han eller dø”!

Ja der har du et godt poeng. Men du har ikke tenkt igjennom situasjonen.

Hvis Lars er en sønn av en dommer som også er deltids butikkeier i en godteributikk.
En dag bestemmer Lars seg for å nappe godteri fra godteributikken, råkjøre litt og slå til noen folk. Lars blir uheldigvis tatt på fersken, og blir ført fram til dommeren som viser seg å være hans far. Han forteller Lars at låven sier at Lars har gjort noe galt og at han må betale 1000000kr eller sone hans straff på 12 måneder!
Lars sier i sitt forsvar at det er HANS FARS skyld, fordi det var HAN og mamma som lagde Lars, og at han er en idiot som ikke forstår at barn gjør slike domme ting.
Lars fortsetter med å prøve å rettferdiggjøre seg selv:
Han sier at det er HANS FARS skyld at han stjal godteri av godteributikken, fordi HAN er jo tross alt den som plasserte godteriet ut i butikken slik at den sto der til fristelse.
Lars forteller sin far at han er kynisk som ikke lar han slippe fri; fordi: tross alt, dommeren er jo Lars’s far og Lars fortjener spesialbehandling!
Dommeren/Faren sier at han er veldig glad i Lars, men kan ikke være korrupt og spesialbehandle han.
Lars fortsetter å prøve å rettferdiggjøre seg selv og sier at han er ellers ganske snill og fortjener ikke noe straff.
Dommeren/faren sier at låven ikke er en personevaluering, men rettferdighet.
Lars gir til slutt opp og prøver i et siste desperat øyeblikk å rettferdiggjøre sine missgjerninger. Han roper til dommeren/faren: ”JEG TROR IKKE PÅ AT DU EKISTERER!”
Dommeren sier at det ikke endrer virkeligheten om Lars tror på det.


I denne lignelsen forklarer jeg hvor domt det er å skylde på Gud for dine EGNE gjerninger. Selv om Gud skapte godteributikken, og selv om Gud skapte deg, er han IKKE ansvarlig for DINE gjerninger!

Dette er hvordan historien KUNNE gått:

…Rett før Lars blir tiltalt utbryter han:
”Jeg angrer på det jeg gjorde og skal ikke gjøre det igjen! Vær så snill og ikke send meg til fengsel!”
Dommeren/Faren visker Lars i øret:
”Vi kan gjøre en avtale. Jeg kan betale boten for deg! Du er tross alt min sønn og jeg er glad i deg!”

Lars blir benådet av faren sin. Retten er fornøyd og tillater at boten blir betalt!
Lars får gå fri!

Dette er det Jesus(Gud selv) gjorde. Ganske logisk egentlig!
Hvorfor skal du benekte dommeren, når du får gå fri uansett, bare du sier unnskyld og angrer?? Kanskje fordi du er for stolt?



Du tilsier at noen må ha skapt GUD?
Nei! Vår fysiske verden har naturregler som tilsier at alt må komme fra noe. Energi kan ikke bare bli til, men komme fra en annen form. Men uansett hvor langt tilbake du drar, vil du komme til et punkt der noe må ha blitt skapt av ingenting.

”Elten ble alt til av ingenting, eller så har noe alltid eksistert!”

Da sier du kanskje: ”Universet har alltid eksistert!”

Nei, dette går ikke! Tid kan ikke gå evig bakover. Det kan ikke være evig mange hendelser før nå, fordi da ville aldri historiebøkene bli komplett! Historiebøkene kan ikke være evig lang!

Dessuten. Gud skapte naturlåvene, og tid. Så han er ikke en del av naturlåvene.
Sist redigert av zungam på 24 Mai 2009 23:59, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 681
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links