Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvorfor tillater Gud ondskap?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
GraverMark
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 31
Startet: 23 Jun 2009 00:56
14
Kjønn (valgfri): Hufsitufsen
Lokalisering: Skauen
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 5 ganger
Kjønn:

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av GraverMark »

Moonstone skrev:
GraverMark skrev:
Jeg har studert dualisme i over 10 år, så jeg vet hva det dualistiske prinsippet handler om.
I Jødedommen er Lucifer helt klart en slags dualistisk motpart til Jahve.
Etter min oppfatning kan ikke vi mennesker eksistere som vi er uten det dualistiske prinsippet, men da mener jeg IKKE "Gud/satan" doktrinen. Da mener jeg hele den fysiske verden og indre mentale verden, med et maaaangfold av forskjellige dualismer.


jeg sier jo ikke nødvendighvis at det er Gus/Satan, men jeg sier at siden det er godt i verden eksisterer også ondskapen. jeg bare sa det på en måte som kunne svare til spørresmålet som ble stillt. men ble sikkert ikke helt rett.
:salute:
Jeg ville heller kalle de grunnleggende ytterpungtene "negativt" og "positivt", sett utfra et samfunns mentale etikk og verdensbilde. Altså en mental-dualisme som kun har mental eksistens, og som IKKE er statisk og står fast, men som er skiftende avhengig av sted og tid.

That's kinda what I just said.
Antall ord: 174
Barbēlō

I suffered, I learned, I changed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

Vel, dere snakker om kaldt og varmt... godt og ondt...
Dere har helt rett i det. Historien gjentar seg også.

Det vil komme en tid der fjell vil reise seg, der det ikke lengre er fjell.
Det vil komme en tid der de svake blir sterke, de rike blir fattige.
Det har ikke noe med nødvendigvis penger i seg selv å gjøre, det har kanskje med det tvert motsatte - at penger ikke lengre får noen verdi. Alt vil bli snudd på hodet,
en tid vil komme... for slik som det er... med det minimalistiske på moten; "less is more",
mens det pompøse og overflødiske er på moten; "bigger and better",
så vil alt ha en regjerende epoke med små nyanser som skiller seg ut, og blir nyansene en
storslagen seier for den kollektive bevisstheten vil det slå an som "GODT" - enten det kan
kalles "godt" eller "ondt" i forhold til dagens prinsipper.

For sannheten er at vi ikke kan hjelpe for den tiden vi lever i.
Selv om vi er med på å forme den, så er det ubevisste prosesser i oss som styres av
disse "driftene" som vi ser på som "gode" og "onde". Kaldt og varmt. Svart og hvitt.

Ingen liker seg i gråsonen, selv om det er mest grått her.
Finn balansen - lev i ytterpunktene, og gjør det med... eh... god intensjon!
Antall ord: 231
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av problem »

Ha god intensjon, vi kan ikke for noe av det vi gjør, det ene er det andre og alt er omvendt. Fjell og skyer, dere.
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Borte.. »

Gud er god mot oss alle
Det er bare å se seg rundt folkens :lol:
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

problem skrev:1)Ha god intensjon,
2) vi kan ikke for noe av det vi gjør,
3) det ene er det andre og alt er omvendt.
4) Fjell og skyer, dere.
1) Riktig.
2) Feil, vi har fri vilje - ihvertfall føles det slik personlig, og da bør vi benytte oss av det.
3) Dualismen eksisterer og historien gjentar seg, alt har en invertert side.
4) Ost og løk.
Antall ord: 72
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Astarte »

Jeg tror at ingenting er så galt at det ikke er godt for NOE. Selv om livet er brutalt på mange vis, og katastrofer rammer. Noe lærdom kan vi trekke ut av det.
Antall ord: 34
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Metodisten »

Astarte skrev:Jeg tror at ingenting er så galt at det ikke er godt for NOE. Selv om livet er brutalt på mange vis, og katastrofer rammer. Noe lærdom kan vi trekke ut av det.
Ja tante.
Man kan snu det helt, hva om det ikke var noe ondskap eller noe pyton i det hele. Allt var alltid lett og helt greit.
Hva ville det gjore med oss og hvordan vi tenker ?

Min gamle krigs seiler onkel sa att jern maa herdes i ild og bankes for det blir brukendes staal.
Antall ord: 92

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Astarte »

Godt sagt, Metodisten. Din onkel var en klok mann. :notworthy:

Ja, hva hvis det ikke finnes godt eller ondt? Hva skal vi da skylde på?

Jeg mener fremdeles det er mye lærdom i smerte. Selv om smerten av og til gjør uutholdelig vondt, og virker meningsløs.
Antall ord: 48
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Lilja »

Astarte skrev:Godt sagt, Metodisten. Din onkel var en klok mann. :notworthy:

Ja, hva hvis det ikke finnes godt eller ondt? Hva skal vi da skylde på?

Jeg mener fremdeles det er mye lærdom i smerte. Selv om smerten av og til gjør uutholdelig vondt, og virker meningsløs.
Hendelsen kan være meningsløs, men smerten som følger er alltid lærerik!
Jeg tror det er viktig å skille mellom disse to!

Ikke noe er mer provoserende enn å måtte høre "det er sikkert en mening med det" når man går igjennom noe tungt. Noen ting ER meningsløst, og det synes jeg man skal få lov til å føle.
Forståelsen av at man lærte noe underveis, den kommer først etterpå...
Noen ser det kanskje aldri.

Dessuten - det er utrolige forskjeller på hvordan ulike mennesker håndterer det de erfarer, så jeg klarer ikke å tro på at alt er forutbestemt fordi man skal lære. Det er ingen fasit på hvordan man takler vonde ting i livet sitt, og jeg tror ikke det finnes "rette" eller "gale" måter å reagere på.
Jeg heller mer mot at man får styrke til å klare de utfordringene man får, og at man kan ta denne styrken med seg videre, dersom man er villig til å ta imot!


Lilja
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Astarte »

I store trekk er jeg enig med deg. Og frasen "det er en mening med det" er utrolig provoserende. Selv om man tenker det, så behøver man ikke si det. Som forøvrig gjelder flere ting, men det er nå så.

Jeg tror at man skal lære. Og jeg tror at man lærer i smerte. Av personlige grunner er det viktig for meg å føle en mening med det meningsløse akkurat nå. Og det får meg til å tenke om vi kanskje tilpaaser vårt syn etter hva vi føler vi trenger i øyeblikket? Eller er vi slaviske i vår tro uansett?
Antall ord: 108
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Deep Space »

De aller fleste mennesker er frie idag.
I den forstand at vi kan tenke fritt. Bortsett fra de som er religiøse. De som er religiøse har ofte "sperrer" som hindrer dem i å tenke helt fritt. Fordi det står i deres bøker som de skal forholde seg til. Det å kunne tenke fritt og ta dine helt egne valg i livet er det viktigste for mennesket.

DU må følge ditt hjerte og dine tanker. Vær god mot deg selv, og dine medmennesker. Hjelp til der du kan, og gi litt av deg selv. Det er viktig. Det er derimot ikke viktig at du leser i en bok om religion. Du trenger ikke den for å være en del av samfunnet lenger. For lenge siden måtte du lese den ja, men ikke nå lenger.

så...for lenge siden så regjerte altså de store religionene og det var de som bestemte hva du skulle tenke, og gjøre.
Jeg tror vi tilpasser vårt syn på livet, og også religion etterhvert som vi nå finner ut at det ikke eksisterer noe slikt som gud, eller i det hele tatt: religion.
Mange trenger desverre religion fordi man kanskje finner noe trøst i dette. Det står mye fint der. Og kanskje man ikke har det så bra i livet. Da er sikkert dette fint for noen. Det tragiske er jo at mye av det som står der, ikke er sant. ville det ikke vært bedre om du fant trøst hos et annet menneske? Dine foreldre, dine venner, din kjære, eller kanskje din katt eller hund?

Jeg mener det er svært viktig at man forklarer de som vokser opp idag at religion er historie. Ikke noe mer enn det. Mennesket har definitivt ikke behov for religion idag.
Det vi trenger er antageligvis demokratiske regjeringer verden over. Disse burde da bannlyse all religion. Akkurat som nazismen er bannlyst verden over.
Dette vil føre til et mer nøkternt, intelligent, og sivilisert folk som utvikler sin teknologi og seg selv som menneske. Vi mennesker HAR faktisk ingen grenser. Vi får til uansett hva det måtte være. Vi er ekstremt nysgjerrige, og vi knekker gåter som har vært uløst i tusenvis av år, hver dag. Jeg tror ikke det er så altfor lenge igjen før vi kan bli med opp i verdensrommet i et romskip og se denne blåe planeten vår fra verdensrommet allesammen. Bare fordi vi KAN og VIL :mozilla_smile:
Religion vil derimot bare holde oss igjen. Det er bare å se på afrika, og store deler av den muslimske verden. Her står ting i stampe, og allah er alt som betyr noe. Dette er mennesker som lever i frykt hver dag, og de er svært underkuet og begrenset som mennesker. Tragisk...

Det vil ikke være harmoni i verden før religion er avskaffet.
Antall ord: 492
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

"Av motgang blir man sterkere", sa damen som var lammet fra livet ned og fikk dødelig kreft.

Det er klart at man kan se en mening med alt. Og så kan man si at det er det.
Men meningen trenger ikke bestandig være rettferdig.

Når sant skal sies, så er ikke livet alltid rettferdig. For noen skal ha det bedre enn deg,
og du skal ha det bedre enn noen. Det finnes forskjellige vilkår og omgivelser som definerer dette.
Situasjoner som kan virkelig skikkelig bunn råtne - og som faktisk er det - for at noen andre
skal ha det bedre enn dette. For livet er ingen dans på roser. Vi opplever alle medgang og motgang. Noen opplever nesten utelukkende bare medgang - andre opplever nesten utelukkende motgang. Det er jo sånn at man opplever det svært subjektivt og i forhold til hvordan andre har det... derfor er det viktig å kunne se det slik at "Jeg er glad for at jeg bor i Norge", og fortelle seg selv at noen har det verre. Ikke godte seg over det - nei, nei - men å se hvor godt man relativt sett har det... tenke positivt!

Hva er det som holder et menneske nede?
Motgangen kan faktisk knuse et menneske og frata en mann alt hans håp...
Velger denne mannen nederlaget fremfor å kjempe? Hva om han har kjempet hele sitt liv?
Det finnes de mennesker som ikke har gjort noe annet enn å være snille mot andre for så å bli utnyttet og kanskje havne i ei helvetes fæl ulykke som ødelegger dem for resten av livet...
Ja, tro det eller ei, liksom?

Det blir veldig lett å si "stakkars, stakkars". Mens noen andre vil si "han må bare stå på".
"Du må kjempe!", er det nok noen som sier til ham.

Hva hjelper egentlig? Kanskje vi burde lytte mer til hverandre.
For jeg tror at med hverandres hjelp, og det å kunne gi omsorg betingelsesløst,
ville hjelpe mange mennesker. Men for mange tenker at det må være noe i det for dem også...

Kanskje det er en mening bak egoismen også... jeg vet da faen.
Uansett, så er det for dumt å skylde det på Gud og Skjebnen.
Vi må ta ansvar for våre egne liv, og vi må kjempe! Det jeg sier nå er ikke ensbetydende med at vi må ha det vanskeligere enn nødvendig - NEI, det er langt ifra poenget mitt.
Det som er poenget mitt er at vi må gjøre ting så bra for oss selv og for hverandre at livet virker å gi mening og være bra for oss. Det er fort gjort å glemme alt det fine vi har rundt oss hvis vi begynner å ta det for gitt - og hvis vi ikke merker noen forbedring.

Desto høyere man sitter på sin hest, desto lengre faller man.
Og så er det i motbakke det går oppover, var det ikke sånn?
Eller var det at det i oppoverbakke går alt mot deg? ;)

Smil og vær glad! Tragikomedier er også en suksess!
Antall ord: 511
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Moonstone »

Jeg ser at vi deler mange av de samme tankene Deep space.

Jeg er også opptatt av å til slutt fjerne organisert religion, og anser det som et kapittel i historien som nærmer seg slutten.
Den har ingen funksjon lenger, helt enkelt.
Mange av instutisjonene og tradisjonene bygget på dem burde også for mitt vedkommende forsvinne, som dåp og konfirmasjon, som ikke tjener noen reel funksjon lenger.

Jeg ønsker at et mer holistisk livssyn skal overta, for jeg ønsker ikke å ta bort det spirituelle,
KUN statisk Religion, som jeg også ser på som et hinder for utvikling.

Vi som føler dette, føler vel at vi går rundt i en litt gammel og utdatert verden, som vi ikke forstår oss på..og det blir flere av oss.

Jeg lærer værtfall mine barn at Kirker og religion tilhører et tilbakelagt kapittel.
Hva andre gjør er opp til dem.
Det er det vi lærer de nye generasjoner som er viktig, for DE kan forrandre verden.
Synd det ikke går fort nok..men forrandring tar alltid tid, for de fleste mennesker frykter forrandring, mens andre omfavner det.
Antall ord: 194
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Deep Space »

Moonstone skrev:Jeg ser at vi deler mange av de samme tankene Deep space.

Jeg er også opptatt av å til slutt fjerne organisert religion, og anser det som et kapittel i historien som nærmer seg slutten.
Den har ingen funksjon lenger, helt enkelt.
Mange av instutisjonene og tradisjonene bygget på dem burde også for mitt vedkommende forsvinne, som dåp og konfirmasjon, som ikke tjener noen reel funksjon lenger.

Jeg ønsker at et mer holistisk livssyn skal overta, for jeg ønsker ikke å ta bort det spirituelle,
KUN statisk Religion, som jeg også ser på som et hinder for utvikling.

Vi som føler dette, føler vel at vi går rundt i en litt gammel og utdatert verden, som vi ikke forstår oss på..og det blir flere av oss.

Jeg lærer værtfall mine barn at Kirker og religion tilhører et tilbakelagt kapittel.
Hva andre gjør er opp til dem.
Det er det vi lærer de nye generasjoner som er viktig, for DE kan forrandre verden.
Synd det ikke går fort nok..men forrandring tar alltid tid, for de fleste mennesker frykter forrandring, mens andre omfavner det.
Jepp, det hadde vært supert med en bro mellom spiritualitet og vitenskap. Hvor man forsker mer på det paranormale også. Ofte gir man opp pga egen overbevisning om at det umulig kan være noe der. Ofte fordi man ikke kan "SE" noe...Jeg tror man bør bli mer åpen for det paranormale. De fleste har et svært innsnevret syn, og er svært kritiske til at det kan være noe der. Men det har difinitivt ingenting med religion å gjøre.
Antall ord: 281
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av problem »

Deep Space skrev:Jepp, det hadde vært supert med en bro mellom spiritualitet og vitenskap. Hvor man forsker mer på det paranormale også. Ofte gir man opp pga egen overbevisning om at det umulig kan være noe der. Ofte fordi man ikke kan "SE" noe...Jeg tror man bør bli mer åpen for det paranormale. De fleste har et svært innsnevret syn, og er svært kritiske til at det kan være noe der. Men det har difinitivt ingenting med religion å gjøre.
Det hadde sikkert vært fint med en slik bro, men greia er at det ikke finnes hold for det. Man har forsket på det paranormale, men hittill har ingen funnet noen bevis for at paranormalitet eksisterer. Det er ganske typisk for folk som tror på overnaturlige ting å mene at vitenskapen er ganske lite åpen for muligheter, men i virkeligheten er det vitenskapen som stiller seg åpen for det meste, så lenge det kan bevises, ellers blir det bare en hypotese.

Folk som tror på paranormalitet lager seg kun én slik hypotese og misstolker dette for sannhet, mens den egenlige sannheten er at vi ikke alltid vet hvordan noen fenomener fungerer, og at det kan ha en helt rekke med potensielle årsaker. Skjønt noen mer sannsynlige enn andre. Det er overtroen som er bastant, ikke vitenskapen, vitenskapen stiller bare en del logiske krav. Vitenskapen utelukker ikke at "paranormalitet" finnes, men hvis det finnes så må det ha en naturlig forklaring, i og med at paranormalitet i så fall også ville vært en del av naturen.
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links