Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvorfor tillater Gud ondskap?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Metodisten »

zungam skrev:
Timetravel_0 skrev:Er det da intensjonen eller handlingen som er ondskap?
Tester du meg timetravel_0, eller er du nyskjerrig? :mozilla_smile:

Jeg tror intensjon går under kategorien "valg". Du kan "velge" å ha en intensjon! Men ja, intensjonen er ond også. Men dette er altså et valg. "Personen velger å ha dårlige intensjoner!"
Skjønner att du er nybegynner her zungam siden du tør å komme med så enkle og misjonerende synspunkt. Snakk om att du risikerer å få hodet slitt av. :lol:
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av kaja43 »

Du vil ALLTID finne en god intensjon
bak enhver handling.


Selv om du eller jeg opplever det som en dårlig handling
så vil intensjonen bak være å oppnå noe bra for den som
utfører handlingen.
Antall ord: 37
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
M...
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 228
Startet: 02 Sep 2007 16:29
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestlandet

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av M... »

Ondskapen kom inn i verden ved syndefallet; da Eva åt av eplet i Edens hage. All ondskap kommer
av all synden som er i verden, som også kom ved syndefallet. Gud mener at det går an å ikke å synde, men å leve et liv uten bevisst synd... Vi kan seire over den, og dermed PRØVE å seire over
ondskapet også, men det er ikke lett, for vi er jo bare mennesker... :mozilla_smile:
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Timetravel_0 »

zungam skrev:Omformulering: En vond handling er en handling som bevist resulterer i en negativ konsekvens!
En god handling er en handling som bevist resulterer i en positiv konsekvens!

Nei! En vond handling er gjort med en vond intensjon(bevist). En god handling er gjort med en god intensjon!(bevist) Men den gode handlingen kan likevel resultere i en dårlig konsekvens. Det er da et resultat av rein uvitenhet(ubevist). Men da er det heller ikke en vond handling!
Barn kan gjøre vonde ting de ikke er bevist på er vonde. Dette er ikke ondskap, men uvitenhet!

Hva er dine tanker om dette?
Jeg tenker sånn: Hvorfor lagde gud mennesker så jævlig dumme? Av uvitenhet gjør vi hele tiden ting som får uheldige konsekvenser.
Har gud skapt oss sånn med viten og vilje?
Antall ord: 140

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

Det som er sikkert og visst er at Gud ikke er vår skaper.
Gud skapte ikke mannen i sitt bilde, da Gud er en udefinerbar kraft.

Han skapte ondskap fordi han ville at menneskene skulle lide.
Han ga dem fattigdom å pusle med, lemlestede barn og plantet miner rundt i utviklingsland. Han ga dem penger og makt til å styre verden med, fra Vatikanet, og utover verden.
Han ville at den hvite mann skulle eie de svarte, og sørget for at konsentrasjonsleirer ble opprettet. Gud vil ha en ren, pur verden, uten forstyrrelse eller forkludring av det perfekte.

Det som skjer når et barn blir født, er at Han ikke fikk viljen sin. Gud ønsker ikke flere mennesker på jorden. Det er allerede nok av dem, og dette vet Gud. Han ønsker kaos og krig med de mennesker som allerede er der. Han unner dem ingen framtid.

Bak hver ondskapens handling som begås, har Gud en finger med i spillet.
Gud er den kraften som får en mann til å ta livet av sin kone.

Gud er allmektig, Gud er overalt.
Antall ord: 184
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Timetravel_0 »

Det blir ikke skarpt nok. Du burde prøvd deg på en dyptgående skildring et eller annet sted i innlegget.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

Takk for et særskilt konstruktivt tips, Timetravel.
Jeg skal forsøke å ta det til etterretning.
Antall ord: 16
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

Det jeg forsøker å si er kort og greit at hvis Gud er såkalt allmektig,
så kunne Han lett med sin vilje gjort hele verden om til et perfekt og bra sted.

Å si at ondskapen ikke er en gave fra Gud er derfor grunnleggende feil.

Hvis så skulle være at Gud IKKE var allmektig, så kan det også innebære at Gud heller ikke står for ondskapen som begås i verden idag. Da kan vi også utelukke Guds viktighet som noe suverent, siden det da vil være nødvendig å både ha godt og vondt, for å vite forskjellen på disse to motsetningene.

Sett fra et mer realistisk syn kan vi heller si at ingen "skaperkraft" gjør noe godt eller ondt, heller ikke riktig eller galt. Men at det er vi mennesker som har skapt disse definisjonene gjennom tradisjoner, ritualer og daglige gjøremål - som igjen har gitt oss erfaring, som så i sin tur har ledet til skikker og normer. Dette er det vi den dag idag kaller riktig og galt, godt og ondt.

Sannynligvis er alt litt av begge deler. Noen vil *** hardt, og dette innebærer en liten mengde smerte, selv om det helhetlig sett er helt fantastisk godt. Klyp meg i nippelen, og jeg vil ikke si du er en av Satans utsendte, liksom. Men de kristne vil nok gjerne være litt konservative ovenfor sin tro, og de finner trygghet i den. Ikke noe galt med det, men de må for Guds skyld også være åpne for at de kan ta totalt feil, og kanskje innse at de lever på illusjoner eller falsk trygghet.

Igjen betyr det ikke noe om den er falsk så lenge den føles ekte.
Men å prakke på noen denne troen eller føle seg bedre enn andre pga. den blir ren ondskap.
Antall ord: 309
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

Metodisten skrev:Skjønner att du er nybegynner her zungam siden du tør å komme med så enkle og misjonerende synspunkt. Snakk om att du risikerer å få hodet slitt av. :lol:
Det at jeg er nybegynner har ikke mye å si! Synspunktene er enkle ja, men realistiske. Og nei, jeg er ikke redd for å få hodet slitt av!
Antall ord: 56
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

kaja43 skrev:Du vil ALLTID finne en god intensjon
bak enhver handling.


Selv om du eller jeg opplever det som en dårlig handling
så vil intensjonen bak være å oppnå noe bra for den som
utfører handlingen.
Det ligger noe i det du sier! Men jeg tror mange er klar over sine onde handlinger, men prøver å rettferdigjøre de med å si at det er godt!
Men ja! Jeg er kanskje enig i det at mange tror det de gjør er bra! Derfor trenger di å få moralen sin fra en konkret kilde!
Mee-Ran skrev:Ondskapen kom inn i verden ved syndefallet; da Eva åt av eplet i Edens hage. All ondskap kommer
av all synden som er i verden, som også kom ved syndefallet. Gud mener at det går an å ikke å synde, men å leve et liv uten bevisst synd... Vi kan seire over den, og dermed PRØVE å seire over
ondskapet også, men det er ikke lett, for vi er jo bare mennesker... :mozilla_smile:
Ja en mer forståelig beskrivelse av det som virkelig skjedde! ;)

Timetravel_0 skrev:Jeg tenker sånn: Hvorfor lagde gud mennesker så jævlig dumme? Av uvitenhet gjør vi hele tiden ting som får uheldige konsekvenser.
Har gud skapt oss sånn med viten og vilje?
Gud skapte oss perfekt med fri vilje! Han er ikke skyldig at vi valgte å bli så jævlig domme! Men selvom vi alle gjør vonde ting, har vi full mulighet til å vende om fra våre onde tanker og gjerninger! Vi kan aldri stoppe å synde, men Jesus har skjønt dette og tar på seg straffen for det! Men han ønsker at våre hjerte vender om, og går inn for å stoppe å synde! OG DET er fult mulig. Det ville vært domt å takke nei til noe slikt hvis man er klar over at synd er galt!
ludoburgero skrev:Bak hver ondskapens handling som begås, har Gud en finger med i spillet.
Gud er den kraften som får en mann til å ta livet av sin kone.
Dette er en trangsynt og elendig måte å rettferdigjøre sine handlinger! Hvis en mann dreper sin kone er det bare å skylde på Gud!? Gud har ikke kontroll over fri vilje! På samme måte som stortinget ikke endrer på grunnloven, selvom det var stortinget(Norske stat) som skapte låvene. Gud endrer ikke på frivilje, fordi det er med fri vilje vi er skapt!
Antall ord: 414
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Timetravel_0 »

zungam skrev:
Timetravel_0 skrev:Jeg tenker sånn: Hvorfor lagde gud mennesker så jævlig dumme? Av uvitenhet gjør vi hele tiden ting som får uheldige konsekvenser.
Har gud skapt oss sånn med viten og vilje?
Gud skapte oss perfekt med fri vilje! Han er ikke skyldig at vi valgte å bli så jævlig domme! Men selvom vi alle gjør vonde ting, har vi full mulighet til å vende om fra våre onde tanker og gjerninger! Vi kan aldri stoppe å synde, men Jesus har skjønt dette og tar på seg straffen for det! Men han ønsker at våre hjerte vender om, og går inn for å stoppe å synde! OG DET er fult mulig. Det ville vært domt å takke nei til noe slikt hvis man er klar over at synd er galt!
Sier du nå at vi har valgt selv å være uvitende og dumme?
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Kimbara »

zungam skrev: Gud skapte oss perfekt med fri vilje!
Hva er "perfekt"?
Han er ikke skyldig at vi valgte å bli så jævlig domme!
Er vi perfekte hvis vi kan velge å være dumme?
Men selvom vi alle gjør vonde ting, har vi full mulighet til å vende om fra våre onde tanker og gjerninger! Vi kan aldri stoppe å synde, men Jesus har skjønt dette og tar på seg straffen for det! Men han ønsker at våre hjerte vender om, og går inn for å stoppe å synde! OG DET er fult mulig. Det ville vært domt å takke nei til noe slikt hvis man er klar over at synd er galt!
Du har ikke svart meg på hva "synd" er (eller noe av det andre jeg skrev).

Hvorfor skulle mennesker velge å "vende vår hjerter om" bare fordi en selvproklamert profet ved navn Jesus ble henrettet av romerne? Hvis Jesus var Gud, og Gud er udødelig, hvorfor skulle vi i det hele tatt berøres av dette skuespillet?

Hvorfor valgte Gud å kun la sine handlinger utspille seg i Midtøsten og Afrika? Hadde han glemt menneskene andre steder i verden?
Antall ord: 194
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zungam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 24 Mai 2009 20:37
14

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zungam »

Kimbara skrev:Nei, beklager. Den forklarer hvordan et menneske er skyldig, og at faren til dette mennesket (som også er menneske, og ikke allmektig) ikke direkte kan klandres. Det å sette et barn til verden er ikke det samme som å finne opp og skape.
Det å sette barn til verden kan sammenlignes med å skape en menneske!
Hvis du kunne skape deg selv et eget barn fra scratch, så ville du gitt barnet fri vilje! Du ville ikke tvingt barnet å elske deg, fordi dette ville vært voldekt! Selvfølgelig! Hvis jeg får meg barn ønsker jeg ikke at barnet skal være en dumm robot som får rundt og "elsker meg". Dette ville vært falsk kjærlighet!
Kimbara skrev:Det er det ikke. Hvis man ikke kan bruke den frie vilje for hva den er, så er det heller ingen fri vilje. Dessuten; hvordan måler man "ondskap"?
Ondskap er et valg som er tatt bevist, som resulterer i en bevist moderat lidelse for deg eller din neste! Velger du et slikt valg viser det hvordan type person du er, slik kan du måle en person! Men ondskap er en handling eller en intensjon!
Den frie viljen kan du bruke akkurat slik du vil! Det er dermed ikke sagt at det ikke finnes konsekvenser for de valgene du tar!

Kimbara skrev:Var Hitler en ond mann? Er en seriemorder et ondt menneske? Er mennesker som driver med gjengvoldtekt onde?

Eller kan det være at disse kan være produkter av mentale forstyrrelser pga. diverse (f.eks. opplevelser gjennom livet) aspekter? Skal vi avfeie slikt som "ondskap"?
Hitler var en ond mann ja! Sammens med alle andre voksne mennesker i verden! En seriemorder er et ondt menneske ja! Det som definerer et ondt menneske er: Et menneske som tar beviste valg som resuterer i negative konsekvenser! Uansett størrelse på konsekvenser, er mange konsekvenser negative!
Folk som driver med gjengvodltekt er onde mennesker, ja! Men det er alle andre også!

Hvis våre onde handlinger var produkter av mentale forstyrrelser hadde vi vært uskyldige. En rettsal dømmer ikke en schisofren person av en eller annen grunn!
Men påstår du at alle i verden er mentalt forstyrret? Nei jeg tror ikke det! Vi alle er fult klar over våre handlinger, og de som er mentalt forstyrret er kanskje ikke klar over alle sine handlinger, men forstår fortsatt begrepet "godt" "ondt" og er ansvarlig for sine fleste handlinger!
Kimbara skrev:Men du sier selv at jeg er ond om jeg ikke elsker Gud. Dette er noe av det verste, om ikke det verste, man kan gjøre overfor Gud. Han straffer oss jo for dette. Hvorfor er det ondt å velge å ikke elske? Er det dermed sagt at man hater?
Jesus sier "Elsk din neste som deg selv!"
Du tenker på elske som noe man ikke kan velge selv, slik som mann og kone! Men der tar du feil! Du kan fortsatt elske kona selvom kona ikke elsker deg! Gud elsker deg selvom du ikke elsker han, og jeg tror han hadde benådet deg hvis du ikke eksker Han, men var skyldfri!
Problemet er at du ikke er skyldfri, og har ingen ønsker en gang om å bli det. Du ønsker ikke å angre heller! AV DETTE blir Gud sint, og som din dommer er han pliktig til å gjøre sin plikt som dommer!
Hvis en ektemann lar sin kone bo hos seg er dette en selvfølge. Men hvis kona er stadig utro, er det ikke en selvfølge at mannen lar kona bo hos han. Men Gud er så barmhjertig at han lar oss bo hos han uansett hvor ofte vi er utro mot han! Vi trenger bare å angre! (virkelig angre). Hvis han lot oss bare fortsette med våre onde handlinger uten å gjøre noe med det, ville han vært dommsnill!

Kimbara skrev:Vårt rettssystem søker å verne borgere mot urett - sant som du sier. Men er det rettferdig? Kan vi med hånden på hjertet konkludere med at vårt lands lover er rettferdige? Kan du med hånden på hjertet konkludere med at en (ukjent) entitet kalt "Gud" er den ultimate rettferdighet? Er det rettferdig å straffe mennesker som ikke velger å elske en religiøs figur?
Landets låver er ikke helt rettferdig! Mange feil og veldig liberal! Gud er ikke liberal i det hele tatt. I hannes låv er ALT tatt i betraktning!
Hvis der eksisterer en Gud, ja! Da kan jeg med hånden på hjertet si at løyn, drap, hor, bespottelse, missunelse, sjalusi, frotsing, grådighet osv osv osv osv. er galt! Hvis der er en Gud, så er Han og Hans prinsipper perfekt! Ellers ville ikke Han vært Gud.

Kimbara skrev:Men dere er pokker meg flinke til å "minne" oss på det hele tiden.
Joda vi minner på hva som er galt! Men de fleste av oss dømmer ikke, dette er Guds jobb! Mange Kristne er dårlige på å respektere andre og driver med fordommer og utstenging av visse folkeslag! Dette er totalt motsatt av det bibelen sier! Men kristne er syndige folk som alle andre!
Kimbara skrev:Her motiser du deg selv. Du påstår at om faren til Lars hadde gjort nøyaktig det samme som Gud, hadde det ikke vært rettferdig. Spiller ingen trille om Gud ikke har sagt at stjeling er OK - han har gjort noe mye verre - sensur av fri vilje (straffe den som ikke elsker ham).
Hvis faren hadde vært rettferdig ville han gjort det Gud gjorde ja! Hvis der finnes en Gud er Han og Hans rettferdighet perfekt, og da skulle det bare mangle at vedkommende også er rettferdig.

Gud straffer ikke oss fordi vi ikke elsker Ham. Han straffer oss fordi vi er slemm!
Kimbara skrev:Syns du det hadde vært helt ok om man satte et barn med misdannelser til verden og straffet det pga. misdannelsene? Ønsker du å leve i en slik verden?

Den "perfekte" guden din minner faktisk en god del om Hitler.
Jeg vil ikke kalle at vi har mulighet til å gjøre vonde ting for en missdannelse, men heller et resultat av din egne valg! Men det kan være vanskelig å slutte å gjøre vonde ting ja! Umulig faktisk! Men derfor har Gud vært så smart at han fant en løsning! Han ga seg selv som et offer på et kors og døde for oss! Alt VI må gjøre er en change in attitude og slutte å rettferdigjøre våre fult beviste vonde handlinger!
Hitler drepte handikappede fordi han ønsket å hurtigfrembringe evoulsjon. Hitler minner meg mye mer om ateisters verdensoppfatning!
Kimbara skrev:Gud har dessuten latt folk ødelegges av lynet, jevnet byer med jorden, løyet, bedrevet rasisme og kvinnehat, osv. Kanskje han burde gitt seg selv litt av den samvittigheten også?
Gud har ødelagt folk av lynet som har fortjent det! Han har jevnet byer med jorden fordi menneskene der ikke ønsket å vende om fra ondskap! Gud har ikke løyet! Når løy Gud sist til deg? Har du lest bibelen slik at du kan si dette med stor sikkerhet? Isåfall hvor leste du at Gud har løyet?
Gud har ikke bedrevet rasisme, isåfall når? Gud elsker kvinner som alle andre skapninger! Mennesker derimot har bedrevet kvinnehat!
Kimbara skrev:Hva er "god moral"? Hvorfor opererer en allmektig og perfekt gud etter moralske prinsipper?
Valg, konsekvenser, rettferdighet! Gud liker ikke at noen valg som taes fører til konsekvenser som skader andre! Dette er for Han meningsløst, og alt Gud gjør er med mening!
Kimbara skrev:Som f.eks.? Hva er syndig?
Definasjon på synd er å gjøre onde ting eller ha onde intensjoner! Definasjon på ond er et bevist valg som fører til urettferdig lidelse!

Kimbara skrev:Nei, det har ikke samfunnet vårt gjort. De retningslinjene man finner i Bibelen er ikke noe de kristne har funnet på - det er gamle prinsipper. Tror du virkelig andre religioner/sivilisasjoner har operert helt uten lovgivning og en viss form for rettferdighet? Tror du virkelig de kristne har operert med perfekt lovgivning og rettferdighet?
I såfall er jeg meget interessert i å høre din mening om korstogene og tvangskristningen som har pågått (og fremdeles pågår). Eller hva med skremselspropaganda rettet mot barn?
Vårt samfunns låver er ikke hovedsaklig bygd på De 10 Bud, men på vår medfødte forståelse av som er galt og Ok! Men denne medfødte forståelsen kommer fra Gud, fordi han skapte oss!
Men De 10 Bud har vært en viktig faktor å veilede oss!
Hvis du tenker på noen samfunn som ikke har hatt kristendomm/jødedomm osv til å veilede dem ser du hvordan de har gått. Eks. Maya(Kappe av hodene til offer), Aztecerene(Drepe kvinner til gudene sine), Hitler og Stalin (evulosjon) osv.
Korstogene og tvangskristning er totalt det motsatte av det bibelen lærer og du kan ikke dømme selve religionen utifra noen idioter som har valgt å missbruke den til sin maktkampt! Skremselspropaganda mot barn er idiotisk og en feil måte å tilnærme barn Jesus. Fordi barn er ikke så ignorante at det er nødvendig å bruke frykt til å tilnærme dem religion! Desuten har ikke barn noe å være redd for før de blir eldre! De er uskyldige! Men å bruke frykt er en bra ting mot voksne ignorant mennesker. Frykt er bra! Den holder deg i live! Det er en grunn til at mange er redd for å dø!
Kimbara skrev:va forsøker den perfekte og allmektige (og dermed udødelige) Gud å vise oss ved å late som han dør? Hva oppnådde han?
Gud latet ikke som han døde! Jesus var dø i tre dager! Faderen Herren har altid levd. Men Jesus er menneske(Og Gud), så han kunne faktisk mulig være død i tre dager! Gud Faderen er udødelig! Men Gud Jesus var et menneske, og kunne fint dø! Med døden, oppnåde Han som uskyldig, å ta straffen på seg for alle oss skyldige(hvis vi ønsker det!)





Svar på resten:
Jeg vet at Gud eksiterer fordi av alle de 0,0000000000000000000000000001% av det jeg vet, har jeg funnet Gud i den lille prosenten!
Det er dermed vanskeligere for DEG å si at det IKKE eksiterer en Gud, fordi da må du vite 100% for å konkludere at du ikke fant Gud i de hundre prosentene!

Jeg forstår hvorfor du mener Gud er en av mange andre religiøse figurer. Fordi det er nemlig sant at det finnes mange oppdiktede Guder! Men jeg anbefaler deg å undersøke bibelns troverdighet!
Søk på Kent Hovind på Youtube og se gjennom et helt seminar!

Jeg begynner å bli sliten å skrive. Så jeg årsker fra no av å ikke å kommentere alt mere!
Og neste gang du skriver, plis skriv en resume, og ikke kommenter alle mine kommentarer! Blir litt rotete og tar for mye tid!
Antall ord: 1845
I believe in God as I believe the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Moonstone »

Det er alltid gøy å få misjonerende Religiøse inn på forumet ;)
Lenge siden sist egentlig..

Det som slår meg er at alle de misjonerende Kristne ALLTID tenker likt, og har tatt til seg "kristen-ferdigpakka" som liksom inneholder alle "riktige" tolkninger av fortidige hendelser og sitater ut av en gitt bok. Har man hørt EN, har man hørt alle.
Trådstarter sier INTET NYTT UNDER SOLEN her i det hele tatt, som vi ikke har hørt før og blitt forsøkt påtvunget av samfunnet fra før av.

Meget gode argumenter fra deg hittil Kimbara, mange jeg ville ha spurt trådstarter om selv, men du kom meg i forkjøpet ;)

Og komme inn på et Alternativt forum, hvor alle har et litt mere nyansert og individuelt livssyn enn det tråstarter prater om, er ikke det beste sted å proklamere om EN sannhet.

Men for all del: Fortsett som du vil, men regn med å få mange motargumenter og spørsmål 8)
Antall ord: 168
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Kimbara »

Jeg vet at du ønsker et resymé, men selv finner jeg det langt mer oversiktelig å svare på hvert avsnitt punktvis. Blir mer orden i rekkene både for meg og de som leser det. Dette fordi vi tar for oss en rekke forskjellige saker som ikke burde blandes.
zungam skrev: Det å sette barn til verden kan sammenlignes med å skape en menneske!
Hvis du kunne skape deg selv et eget barn fra scratch, så ville du gitt barnet fri vilje! Du ville ikke tvingt barnet å elske deg, fordi dette ville vært voldekt! Selvfølgelig! Hvis jeg får meg barn ønsker jeg ikke at barnet skal være en dumm robot som får rundt og "elsker meg". Dette ville vært falsk kjærlighet!
Men det er jo nettopp dét Gud gjør...Det har du selv sagt.
Ondskap er et valg som er tatt bevist, som resulterer i en bevist moderat lidelse for deg eller din neste! Velger du et slikt valg viser det hvordan type person du er, slik kan du måle en person! Men ondskap er en handling eller en intensjon!
Den frie viljen kan du bruke akkurat slik du vil! Det er dermed ikke sagt at det ikke finnes konsekvenser for de valgene du tar!
Du har ikke forstått det jeg har forsøkt å poengtere under her, med at en del mennesker kan være produkter av miljø/oppvekst/sykdom som gjør at disse valgene ikke virker så åpenbare, og grensene mer diffuse.

Når det gjelder Gud har han selv valgt å skape mennesker som er kapable til å gjøre "onde" gjerninger, så at han blir "skuffet" og søker å straffe oss for et valg han selv har gjort tilgjengelig er bare sadistisk. Jeg kan heller ikke se at han har gjort noe for at det ikke skal finnes tvil om at han eksisterer. Skjønner ikke Gud at kritisk tenkende mennesker ikke finner det plausibelt at han eksisterer?
Nok et aspekt som gjør ham til sadist.
Hitler var en ond mann ja! Sammens med alle andre voksne mennesker i verden! En seriemorder er et ondt menneske ja! Det som definerer et ondt menneske er: Et menneske som tar beviste valg som resuterer i negative konsekvenser! Uansett størrelse på konsekvenser, er mange konsekvenser negative!
Folk som driver med gjengvodltekt er onde mennesker, ja! Men det er alle andre også!

Hvis våre onde handlinger var produkter av mentale forstyrrelser hadde vi vært uskyldige. En rettsal dømmer ikke en schisofren person av en eller annen grunn!
Men påstår du at alle i verden er mentalt forstyrret? Nei jeg tror ikke det! Vi alle er fult klar over våre handlinger, og de som er mentalt forstyrret er kanskje ikke klar over alle sine handlinger, men forstår fortsatt begrepet "godt" "ondt" og er ansvarlig for sine fleste handlinger!
Men du påstår at alle i hele verden er "onde"? Hvordan har du mage til å være så blatant i dine uttalelser? Hva har jeg gjort som er ondt f.eks.?

De som er mentalt forstyrret kan, avhengig av hva som feiler dem, ikke ha et normalt forhold til "rett" og "galt". Du kan rett og slett ikke nok om dette til å uttale deg er jeg redd.
Jesus sier "Elsk din neste som deg selv!"
Du tenker på elske som noe man ikke kan velge selv, slik som mann og kone! Men der tar du feil! Du kan fortsatt elske kona selvom kona ikke elsker deg! Gud elsker deg selvom du ikke elsker han, og jeg tror han hadde benådet deg hvis du ikke eksker Han, men var skyldfri!
Problemet er at du ikke er skyldfri, og har ingen ønsker en gang om å bli det. Du ønsker ikke å angre heller! AV DETTE blir Gud sint, og som din dommer er han pliktig til å gjøre sin plikt som dommer!
HVA skal jeg angre på? At jeg ikke elsker en fantasifigur? At jeg har brutt religiøse regler?

Hvorfor skulle jeg angre på noe av dette når jeg som voksen, kritisk tenkende person ikke finner fnugg av grunnlag for å tro på dette? Hvis denne guden din elsker meg så høyt som du påstår så burde han kanskje gjort det klart en gang for alle hvor landet ligger i stedet for å la sitt ord gå igjennom skribenter på et nettforum?
Hvis en ektemann lar sin kone bo hos seg er dette en selvfølge. Men hvis kona er stadig utro, er det ikke en selvfølge at mannen lar kona bo hos han. Men Gud er så barmhjertig at han lar oss bo hos han uansett hvor ofte vi er utro mot han! Vi trenger bare å angre! (virkelig angre). Hvis han lot oss bare fortsette med våre onde handlinger uten å gjøre noe med det, ville han vært dommsnill!
Forskjellen er at i et ekteskap vet man at kona/mannen eksisterer, og er fullt klar over hva man gjør galt overfor denne personen.
Landets låver er ikke helt rettferdig! Mange feil og veldig liberal! Gud er ikke liberal i det hele tatt. I hannes låv er ALT tatt i betraktning!
Hvis der eksisterer en Gud, ja! Da kan jeg med hånden på hjertet si at løyn, drap, hor, bespottelse, missunelse, sjalusi, frotsing, grådighet osv osv osv osv. er galt! Hvis der er en Gud, så er Han og Hans prinsipper perfekt! Ellers ville ikke Han vært Gud.
Igjen; hva er "perfekt"?

Hvorfor er løgn, drap, hor, bespottelse, misunnelse, sjalusi, fråtsing og grådighet galt?

Er du klar over innstinktene som styrer oss, min gode mann? Du vet at vi ikke kan styre mange av disse følelsene?
Kimbara skrev:Men dere er pokker meg flinke til å "minne" oss på det hele tiden.
Joda vi minner på hva som er galt! Men de fleste av oss dømmer ikke, dette er Guds jobb! Mange Kristne er dårlige på å respektere andre og driver med fordommer og utstenging av visse folkeslag! Dette er totalt motsatt av det bibelen sier! Men kristne er syndige folk som alle andre!
Jeg må le, for du har nettopp kalt meg og alle andre for onde. Du dømmer, men skjønner det ikke selv engang. Hvordan ellers kan du være så frekk at du, uten å kjenne meg, kaller meg for ond?
Syns du selv det er å respektere andre?
Gud straffer ikke oss fordi vi ikke elsker Ham. Han straffer oss fordi vi er slemm!
Guden din straffer oss fordi vi har brutt noen predefinerte regler han selv har satt opp. Det er ikke rettferdig, det er sadisme.
Hadde det fantes ekte rettferdighet, hadde også de "onde" fått belønning, siden de kanskje utførte en "ond" handling fordi det var begrunnet i et behov de selv har. Hvorfor er "onde" behov mindre verdt enn "gode" behov? Hvor er rettferdigheten i dét?
Jeg vil ikke kalle at vi har mulighet til å gjøre vonde ting for en missdannelse, men heller et resultat av din egne valg! Men det kan være vanskelig å slutte å gjøre vonde ting ja! Umulig faktisk! Men derfor har Gud vært så smart at han fant en løsning! Han ga seg selv som et offer på et kors og døde for oss!
Dette henger ikke på greip for fem flate øre. Du motsier deg selv igjen.

Du sier nesten i samme setning at "ondskap" er et valg vi gjør, men at det samtidig er umulig å ikke gjøre slike valg. Tenk litt over den.

Gud har ikke ofret seg selv i det hele tatt, for Gud er allmektig og perfekt (og derfor udødelig). Det er ikke mer verdt enn et teaterstykke hvor skuespilleren spiller at han dør.
Alt VI må gjøre er en change in attitude og slutte å rettferdigjøre våre fult beviste vonde handlinger!
Hvorfor? Fordi vi har dårlig samvittighet over at den allmektige Gud så seg nødt til å fare ned til jorden og sette opp et skuespill?
Hitler drepte handikappede fordi han ønsket å hurtigfrembringe evoulsjon. Hitler minner meg mye mer om ateisters verdensoppfatning!
Hitler tok livet av dem han ikke likte, og så på som uperfekte - akkurat som Gud gjør.
Kimbara skrev:Gud har dessuten latt folk ødelegges av lynet, jevnet byer med jorden, løyet, bedrevet rasisme og kvinnehat, osv. Kanskje han burde gitt seg selv litt av den samvittigheten også?
Gud har ødelagt folk av lynet som har fortjent det! Han har jevnet byer med jorden fordi menneskene der ikke ønsket å vende om fra ondskap!
Akkurat ja. Dette var vel gjerne bare mennesker som valgte å ikke tro på ham. Er det ondt å ikke tro på Gud? Isåfall; hvorfor?
Gud har ikke løyet! Når løy Gud sist til deg? Har du lest bibelen slik at du kan si dette med stor sikkerhet? Isåfall hvor leste du at Gud har løyet?
Bibelen er Guds ord, ikke sant? Vel, Bibelen er stappfull av selvmotsigelser. Hvis Gud er allmektig vet han utmerket godt at disse selvmotsigelsene eksisterer - derfor lyver han.
Han lyver også ved å påstå at han elsker alle, mens han ødelegger de som velger å ikke tro på ham. Det er ikke kjærlighet der jeg kommer fra.
Gud har ikke bedrevet rasisme, isåfall når? Gud elsker kvinner som alle andre skapninger! Mennesker derimot har bedrevet kvinnehat!
Jeg minnes en historie hvor Gud lot alle mennene i en landsby gjengvoldta og drepe en ung jente for å ivareta interessene til en godt voksen mann som var gjest i byen.
Jeg minnes også en historie hvor en kvinne på flukt ble oppfordret til ikke å snu seg og se tilbake (hun måtte forlate familie og venner), og når hun likevel gjorde dette ble hun drept.
Kimbara skrev:Hva er "god moral"? Hvorfor opererer en allmektig og perfekt gud etter moralske prinsipper?
Valg, konsekvenser, rettferdighet! Gud liker ikke at noen valg som taes fører til konsekvenser som skader andre! Dette er for Han meningsløst, og alt Gud gjør er med mening!
Men det gir masse mening å ødelegge de som velger å ikke tro på Gud? Dette valget skader ingen.
Kimbara skrev:Som f.eks.? Hva er syndig?
Definasjon på synd er å gjøre onde ting eller ha onde intensjoner! Definasjon på ond er et bevist valg som fører til urettferdig lidelse!
Hva er ekte rettferdighet? Hvorfor er det noe som heter "rettferdig lidelse"? Fortjener de som utfører onde gjerninger å brenne i helvete? Er dette jevnbyrdig med den eller de lidelsene denne personen eventuelt har påført andre?
Vårt samfunns låver er ikke hovedsaklig bygd på De 10 Bud, men på vår medfødte forståelse av som er galt og Ok! Men denne medfødte forståelsen kommer fra Gud, fordi han skapte oss!
Det er et ugyldig argument. Du må bevise at Gud faktisk har skapt oss for å kunne tenke på å dra den slutningen.
Men De 10 Bud har vært en viktig faktor å veilede oss!
Det har vært en viktig faktor for å veilede de kristne (selv om de selvsagt sjelden har etterfulgt disse).
Hvis du tenker på noen samfunn som ikke har hatt kristendomm/jødedomm osv til å veilede dem ser du hvordan de har gått. Eks. Maya(Kappe av hodene til offer), Aztecerene(Drepe kvinner til gudene sine), Hitler og Stalin (evulosjon) osv.
Og kristendommen; drepe de som ikke vil vedkjenne seg religionen, bedrive hjernevask på barn, osv.

Hitler og Stalin hadde ingenting med evolusjon å gjøre.
Korstogene og tvangskristning er totalt det motsatte av det bibelen lærer og du kan ikke dømme selve religionen utifra noen idioter som har valgt å missbruke den til sin maktkampt!
Jo, det kan jeg og det gjør jeg. Religionen kan tolkes akkurat slik man ønsker, og den er grunnprinsippet bak slike forkastelige handlinger.
Skremselspropaganda mot barn er idiotisk og en feil måte å tilnærme barn Jesus. Fordi barn er ikke så ignorante at det er nødvendig å bruke frykt til å tilnærme dem religion! Desuten har ikke barn noe å være redd for før de blir eldre! De er uskyldige! Men å bruke frykt er en bra ting mot voksne ignorant mennesker. Frykt er bra! Den holder deg i live! Det er en grunn til at mange er redd for å dø!
Så å skremme folk til å tro man kommer til helvete for å være homofil er bra?
Kimbara skrev:va forsøker den perfekte og allmektige (og dermed udødelige) Gud å vise oss ved å late som han dør? Hva oppnådde han?
Gud latet ikke som han døde! Jesus var dø i tre dager!
Oioioi! I TRE dager? Ja, da skjønner jeg at det må ha gitt inntrykk!
Faderen Herren har altid levd. Men Jesus er menneske(Og Gud), så han kunne faktisk mulig være død i tre dager! Gud Faderen er udødelig! Men Gud Jesus var et menneske, og kunne fint dø! Med døden, oppnåde Han som uskyldig, å ta straffen på seg for alle oss skyldige(hvis vi ønsker det!)
Men etter disse laaange tre dagene så mener jeg å huske at han våknet opp igjen. Altså nullifiserte det hele opptredenen, da han ikke var død likevel.
Jeg vet at Gud eksiterer fordi av alle de 0,0000000000000000000000000001% av det jeg vet, har jeg funnet Gud i den lille prosenten!
Det er dermed vanskeligere for DEG å si at det IKKE eksiterer en Gud, fordi da må du vite 100% for å konkludere at du ikke fant Gud i de hundre prosentene!
Hva snakker du om? For å kunne konkludere med noe som helst må man være 100% sikker. Det er derfor jeg ikke konkluderer med at Gud ikke finnes. Det jeg kan gjøre er å peke på alle de faktorene som usannsynliggjør hans eksistens. Hvis du vil kan jeg godt formulere en artikkel til deg som viser dette. Det kan dog ta litt tid, siden det er veldig, veldig mye å skrive.

Jeg er mer interessert i å høre dine argumenter for Guds eksistens (siden det er du som konkluderer her), så skal jeg forsøke å møte dem.
Jeg forstår hvorfor du mener Gud er en av mange andre religiøse figurer. Fordi det er nemlig sant at det finnes mange oppdiktede Guder! Men jeg anbefaler deg å undersøke bibelns troverdighet!
Søk på Kent Hovind på Youtube og se gjennom et helt seminar!
Kent Hovind er en sjarlatan som jeg ikke tror på om det så gjaldt livet.
Hvordan kan du med så stor sikkerhet bare avfeie eksistensen til alle de andre gudene? Hvorfor er det MER sannsynlig at DIN gud eksisterer enn at andre gjør det? Jeg vil gjerne høre dine argumenter, ikke Hovinds.
Jeg begynner å bli sliten å skrive. Så jeg årsker fra no av å ikke å kommentere alt mere!
Og neste gang du skriver, plis skriv en resume, og ikke kommenter alle mine kommentarer! Blir litt rotete og tar for mye tid!
Diskusjoner om religion skal og bør ta mye tid. Hvis man ikke er villig eller har ork til å bevege seg inn i en bør man la vær ;)
Antall ord: 2555
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links