Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHvorfor tillater Gud ondskap?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av problem »

zungam skrev:At noen forskere har klart å konstruere RNA molikyler i et labratorium beviser bare EN ting, at man trenger inteligent design for å skape en RNA molikyl!
Det beviser ikke at man må han en designer, det beviser at man kan få det til også ved design.
zungam skrev:-Hvordan kan evuolsjon(altså en mutasjon/error) skape mer informasjon i DNA når alle studier viser at vi bare mister informasjon?
Denne påstanden må du backe opp fra en troverdig kilde.
zungam skrev:-Hvorfor ser vi ikke endringer i evulosjon idag? Hvis ja, nevn EN endring!
Nevn EN mutasjon som har vært positiv!
Svineinfluensaen. Ikke positivt for oss, men viruset er helt nytt og veldig smittsomt, som følge av en tilfeldig mutasjonen som øker dens overlevelsesevne. Ellers kan jeg nevne sars og svartedauden og influensa generelt. Mange virus og bakterier som muteres rast bruker dette til å lure imunnforsvaret vårt. Fordi de har forandret seg kjenner ikke imunnforsvaret vårt igjen det lenger.
zungam skrev:-Forklar hvordan et dyr gikk over fra å være et dyr til å bli en plante!
Hvis livet oppstå i vann må den ha krypet opp på land for å å så "sotte seg fast" i bakken og begynt å gro røtter! Eventuelt kunne en flygefisk tatt ett frø fra havet og mistet den på land! Problemet er at uten organisk materie(altså jord), kunne ikke en plante overleve i et slikt klima. Spesielt ikke hvis planten var "sjøtang" og skulle plutselig overleve på land....
En mulighet er at de utviklet seg som sjøplanter først, så vannkant planter, og så planter som kan leve på land. En gradvis overgang, med andre ord. Ellers har jeg allerede påpekt i forrige innlegg at dyr aldri har vært planter, og omvendt. Det skyldes at én organisme har utvilket seg i to forskjellige retninger, der en etterhvert utviklet seg til å bli plante, den andre til dyr. Med tusenvis av mellomledd, så klart. Og tusenvis av veiskiller som dette også.
zungam skrev:-Forklar hvordan flere mutasjoner kan samarbeide på å bygge en aerodynamisk vinge på en bille?[/b] Hvis dette regnestykke skal være riktig trenger vær eneste bille å "hjelpe til" på mutasjonen om en vinge. Hvordan kan mutasjoner kommunisere med hverandre? Spesielt når de ikke lever på samme tid? Hvorfor vokste det vinger på ryggen og ikke ut av neseborene?

Mutasjonene kom ikke samtidig. De kom én og én ved en tilfeldighet. Det ville ikke vært nyttig for en bille å ha vinger i nesen, derfor ville en slik mutant dødd ut. Angående utviklingen av vinger så var det ikke sånn at de plutselig var der, de startet antagelivis slik som ekort, deretter flygeekorn, deretter noen som var enda bedre til å gli i luften, og etterhvert noen som fant ut at de kunne fly bedre vha flaksing.
zungam skrev:-Forklar hvordan man går fra å være en kopierende celle til en "befrutkende øgledyr" til et pattedyr med penis og vagina? Hvordan formerte de seg "imellom" disse stadiene?

Jeg vet ikke personlig, men det er en god sjans for at en haug med biologer har oversikt over akkurat denne utvilkingen. At akkurat denne utvilkingen eventuelt ikke har blitt forklart av noen enda er dessuten ikke et bevis på at evolusjonsteorien ikke stemmer. DNA i seg selv er et bevis på at evolusjonsteorien stemmer; vi har arvematerie som noen ganger kopierer seg selv feil. Vi har ganske mange andre eksempler også, for eksempel at det går an å drive med avl.
Ingen av dere kom med bilder! Jeg har sedd mange eksempler på "utdødte dyr", og ingen av disse så ut som en halvt elefant og en halv maursluker! Det eksisterer ikke noe slikt dyr, og har aldri gjort det!

Når du sier dette viser du bare enda mer hvor lite du har forstått av evolusjonen. Jeg viser til min tidligere forklaring om at én organisme kan bli til to forskjellige arter. Det er noen ganger vanskelig å finne virkelig gode kilder på internett, men det betyr ikke at det ikke finnes. Jeg synes du skal ta deg en tur på et par museum, og ikke minst sette deg litt bedre inn i hvordan hele dette med evolusjon fungerer. "The selfish gene" kan du lese, og så foreslår jeg at du også leser "the god illusion". Begge av Dawkins. Jeg har også tenkt å lese dem.
Antall ord: 737

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Kimbara »

zungam skrev: Evulosjon:
-Hvis evulosjon er sant, hvordan dannet den første cellen seg? Gi en nøye forklaring fra hvordan det gikk fra en "biologisk suppe" til 250 sjølkopierende biologiske fabrikkkomponenter. (Hvis du svarer "romvesen" lagde de, hvor kom romvesene fra?)
Har du ikke lest det jeg har skrevet til deg? Livets opprinnelse er kun grunnlaget for at evolusjonen finner sted - ikke evolusjon i seg selv.
På dette spørsmålet var Kimbara mer ærlig. Han svarte at man ikke vet. Problemet er at man VET at noen måtte designe de!
Nei, det "vet" man ikke. Du og dine meningsfeller -tror- dere vet.
At noen forskere har klart å konstruere RNA molikyler i et labratorium beviser bare EN ting, at man trenger inteligent design for å skape en RNA molikyl!
Nei, det beviser det overhodet ikke. Det at forskere klarer å replikere visse deler av naturen tilsier ikke at de "må" være designet.
Ikke bare det, man må tilogmed sette disse RNA molikylene sammen, og få de til bli 250 selvkopierende biologiske fabrikkomponenter!
Selv Richard Dawkins inrømmer at en celle MÅ ha vært designet. (Han tror faktisk på at romvesner skapte oss)
Der beviste -du- ihvertfall det jeg skrev om i forrige innlegg - at du ikke evner å sjekke kildene grundig. Argumentet med Dawkins har du fått fra kreasjonistiske kilder som jeg forklarte overfor deg at lyver.
Dawkins har -aldri- noensinne trodd eller påstått at romvesener skapte oss. Der har kreasjonistene funnet en humoristisk formulering (som han bruker ganske ofte på en ironisk måte) og fjernet den helt fra sin kontekst. Akkurat som de har gjort med blant annet Einstein.
-Hvordan kan evuolsjon(altså en mutasjon/error) skape mer informasjon i DNA når alle studier viser at vi bare mister informasjon?
Det de fleste tror(inkludert den tidligere meg), er at evulosjon former seg etter omgivelsene fordi "DNA bestemmer seg for å utvikle seg". Alle evulosjons"forskere" er enig om at dette ikke stemmer, men at heller "tilfeldige mutasjoner(error)" skaper en fordel. Arten med denne erroren har flaks, og overlever med større sjanse og bringer mutasjonsgenet videre. Evulosjons"forskere" tror at alt informasjonen i vårt DNA kommer fra "heldige errror" som blir positivt satt sammen av millioner av år med "survival of the fitest".
ET av mange huller i denne teorien er spørsmålet: "Hvor kommer DNA informasjonen fra?". En mutasjon kan bare ødelegge DNA som allerede eksisterer, ELLER legge til informasjon som allerede eksisterer. Det som skjer da er som regel dette:

(bildene kan virke støtende)
http://img.metro.co.uk/i/pix/2007/11/gr ... 50x594.jpg
http://images.usefulzero.com/d/221
Itilleg må disse parre for å bringe genet sitt videre!
Renspikket vås. Du har ikke forstått et kvidder av hvordan evolusjonen fungerer når du trekker frem slike eksempler.
Det er klart at uheldige mutasjoner kan forekomme (grunnet mange faktorer). Jeg orker ikke forklare deg dette i sin helhet - det krever altfor mange timer. Les heller om evolusjon. Begynn med å søke på wikipedia, og arbeid deg videre derfra slik at du i det minste får en grunnleggende forståelse for mekanismen.
Jeg antar dog at du bare leser og forstår det du -vil- lese og forstå, men det får så være.
Nevn EN mutasjon som har vært positiv! Saken er at det har gått 150 år snart, og vi har ikke sett en eneste bittliten mutasjon!
Jo, det har vi. I undergrunnsbanene i London oppdaget man en nylig oppstått insektsrase. Jeg husker dessverre ikke hva denne heter, men skal komme tilbake til det om jeg snubler over det.

Forøvrig har du ennå ikke skjønt det jeg forsøkte å forklare deg - evolusjonen fungerer veldig tregt. 150 år er ingenting.
Og ingen av disse imutasjonene(som ikke har tatt sted) har vært til fordel heller! Hvis det tar 151 år mellom vær "småe" mutasjoner, så burde vi se en til neste år da! Kom til meg DA og fortell meg at vi muterer! Men hvis EN mutasjon skjer vært 151 år, hva er sjansen for at dette er en positiv en?
Små mutasjoner forekommer mellom hver generasjon. Disse vil merkes over -lang- tid.
Hvis livet oppstå i vann må den ha krypet opp på land for å å så "sotte seg fast" i bakken og begynt å gro røtter!
Hvem sier at det må ha vært et dyr? Kanskje det kan ha vært en plante som vokste opp fra grunnvannet over mange millioner år?
Eventuelt kunne en flygefisk tatt ett frø fra havet og mistet den på land! Problemet er at uten organisk materie(altså jord), kunne ikke en plante overleve i et slikt klima. Spesielt ikke hvis planten var "sjøtang" og skulle plutselig overleve på land....
(EVENTUELT KUNNE SELVE PLANTEN UTVIKLE FØTTER OG LØPE OPP PÅ LAND)
Når vi vet at dette skjer over enorme tidsperioder blir argumentet og spørsmålet ditt bare latterlig.
Hvis dette regnestykke skal være riktig trenger vær eneste bille å "hjelpe til" på mutasjonen om en vinge. Hvordan kan mutasjoner kommunisere med hverandre? Spesielt når de ikke lever på samme tid? Hvorfor vokste det vinger på ryggen og ikke ut av neseborene?
Mutasjoner "kommuniserer" med hverandre ved at ett eksemplar bringer det videre til neste generasjon, dennes avkom bringer så denne modifiserte mutasjonen igjen videre til flere generasjoner, osv. Mutasjonene forekommer ikke i arten som en helhet, men i hvert individ for seg. Noen mutasjoner overlever ikke, mens andre er fordelaktige og overlever grunnet individets lille fordel i omgivelsene.
-Forklar hvordan man går fra å være en kopierende celle til en "befrutkende øgledyr" til et pattedyr med penis og vagina? Hvordan formerte de seg "imellom" disse stadiene?
Svarene dere kom med var at det tar millioner av år!(ikke overaskende)
Problemet er at hvis du var en øgle som legger egg, hvor kommer penisen inn i bildet? Hvis et uheldig dyr begynner å utvikle det vi kaller "penis", hva er oddsen for at ett annet dyr begynner å utvikle en "vagina"? Hvorfor bestemmer disse to seg å parre når ingen ingstinkter tilsier det?
Du har ennå ikke skjønt det. Det er ikke slik at de plutselig "bestemmer" seg for å parre med splitter nye organer. Organene og de tilhørende innstinktene utvikler seg gradvis over millioner av år. For hvert individ med en liten modifikasjon vil dens tilværelse være helt naturlig.
Først når man sammenlikner to arter som slekter på hverandre med flere millioner års forskjell ser man drastiske forskjeller (som med hvalen og pakicetiden).
-Hvorfor finner vi ingen stegfosiler? Vis meg et fosil av en fiskeøgle eller en Øglekatt eller en kattehund eller en Hundehest, eller en hestelefant? Skal det ikke være millioner av de?
".........................."

Ingen av dere kom med bilder! Jeg har sedd mange eksempler på "utdødte dyr", og ingen av disse så ut som en halvt elefant og en halv maursluker! Det eksisterer ikke noe slikt dyr, og har aldri gjort det!
Jeg viste deg pakicetiden. Jeg fortalte deg om befjærede dinosaurer.
Bildene du viste meg Kimbara var HESTER. Ikke hestehund! Men hester!! (vet ikke hva den siste der var) Sikkert en hund!
Bildene viste hvordan en art har utviklet seg til en annen over tid. Jeg vet ikke hvor du har det fra at hunder skal utvikle seg til hester...
Desuten er alle "bilder" vi har av evulosjon tegnet for hånd og ikke bevis.
Som regel finner forskerne en tann eller en knokkel. PLUTSELIG har de tegnet hele gilettet og strukturen til dyret!
Skaff deg litt mer kunnskap om arkeologi og forskning tilknyttet dette før du uttaler deg så blatant.
Dinosaurfuglen som Problem fortalte om ble trukket tilbake av National Geographic fordi det viste seg å være en forfalskning!
http://www.nwcreation.net/evolutionfraud.html
Det var én fossil. Dessverre for deg er det funnet rikelig med andre liknende fossiler over stort sett hele verden.
Her har du en grei oversikt over dinosaurer man vet hadde fjær:
http://en.wikipedia.org/wiki/Feathered_ ... f_feathers
DER gikk jeg lei av å skrive! Jeg gir opp. Det viser seg at jeg bare debatterer mot 3 bittre ignorante ateister som ikke er åpen for noen ting! Ser ingen vits å fortsette når man ikke blir tatt seriøst.Man skal ikke messe med verdensoppfatningen til mennesker vetu ;)
Fra no av tar jeg det roligere!
Du blir tatt seriøst. Vi møter spørsmålene dine.

Jeg finner dog fremdeles ikke noen argumenter fra deg som skal bevise at troen din er sannhet. Kanskje du kunne komme med bevisene snart?
Antall ord: 1453
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Undra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 29
Startet: 17 Jun 2008 12:54
15
Kjønn (valgfri): Hokjønn :)

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Undra »

Tror dere alle glemmer en ting :

Balanse!

Uten ondskap eksisterer ikke godhet! Denne balansen finnes i alt.

Og bibelen ble skrevet av mennesker, ikke Gud.

Jeg respekterer at mennesker har sin religon uansett hvordan. Prakk den bare ikke på andre!

Evigheten er vanskelig å forstå. Den er ufattelig for de fleste.

Noen som har hørt om evolusjon? Historiebøker kan ikke bli skrevet før noen lærer seg å skrive bøker...

Der forholdene ligger til rette er det liv, og vil alltid være liv.

Det er egoistisk å tro at det bare er i vårt solsystem det eksisterer liv.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av zind »

Cursus_Boreae skrev:Ok, hør nå folkens. Beklager for å måtte bryte boblen deres. Eller isen.
Men Gud er sånn som dette:

I oss alle, med oss alle. Ingen kraft alene. Vi er alle Gud, vi utgjør det sammen.
Hva da "er her for å lære"? Hvorfor maser dere om dette?
Hvor mange generasjoner skal gå tapt før man da "lærer"?
Er det bare den siste generasjonen (vår) som skal "lære"?
Hva er det vi "lærer", og hva bruker vi denne "lærdommen" til?

Innse at vi alle er bundet av en illusjon om fri vilje, at vi alle utgjør en Gud via vår kollektive og felles bevissthet, at denne skaperkraften er naturen selv, og at jorda skapte seg selv, på lik linje som Universet oppsto ved et stort smell ut av intet. Spørsmålet er vel heller rettere sagt om VILJE i seg selv eksisterer, eller om alt er tilfeldig?

Vel, alt er vilje. Viljen er loven, og tilfeldigheter er bare tilsynelatende. Også illusjoner for at vi skal få følelsen av fri vilje og det å kunne styre hva vi vil. Vi gjør dette til en viss grad, men alt er allerede forutbestemt. Hvorfor? Fordi det bare er slik. Spør Gud selv - spør deg selv!

Så enkelt er det bare. Og dere mennesker strever med å komme nærmere sannheten, men fakta er at desto mer dere prøver desto fjernere kommer dere. For dere har en tendens til å ta for gitt disse metodiske resultatene som fører til logikk fra A til Å, mens det faktisk finnes uendelig mange uoppdagde bokstaver i mellom her som dere aldri har sett. Ja, selv mellom A og B.

Dette vil dere ikke innse, og dette vil dere heller ikke forstå. Men en dag står det på døren for dere alle, og dere vil fylles av lyset som forteller dere nøyaktig hvor dere kommer fra og hvor dere skal hen. Når dere så forstår, så får dere aldri brukt denne kunnskapen, for da er dere ikke her mer. Da er dere ikke i denne botaniske dimensjonen lengre. Dere befinner dere et sted hvor deres silikonfylte, steroideproppede, botoxleppede, firkantkjefta, nesejobde strutterævtryner ikke lengre har noen verdi. De solbrune låra deres er liksom ikke lengre et sunnhetstegn, for de ligger og visner vekk i en eviglang prosess av energi-runddans.

Finn frem sminkesettet deres, ta på mascaraen, få litt stash i håret nå.
På tide å gjøre det du gjør hver dag og klistre på det velkjente smilet.
Hva slags hverdager lever dere egentlig i? Så forgjeves, på en måte. Men hva gjør dere for andre? Er det viktig nok? Da må noen gjerne fortelle meg hvorfor verden er som den er...

:notworthy: =D>
Illusjoner, illusjoner...
Illusjoner om at vi må gå i samme spor som alle før oss, at å lykkes er å bli den viktigste pusslespillbrikken i dette korrupte spillet der ingen tilsynelatende har noe vilje i det hele tatt. Illusjonen om at det andre sier er mer sant enn det man selv tenker. Illusjonen om at det alltid vil være motstand om man går imot strømmen. Illusjonen om at man må jobbe hardt og tjene samfunnet, tjene et "felleskap" som vil at du skal være passiv, medgjørlig og helst så lik alle andre som overhode mulig... Kunnskap øker appetitten for mer kunnskap, og kunnskap fører til visdom. Visdom kan hjelpe oss til å forstå mer av det som skjer rundt oss. Så lenge vi er passive utgjør vi ingen trussel, vi oppnår ingen kunnskap og naturlig nok vil vi heller ikke føle en større mening med livet. Det ironiske er, at man må ha tillit til noe man muligens er skeptisk til, for at man virkelig skal oppleve at det er der. (at DU er gud! at du kan skape, er medskaper i hele dette kaoset her. Det er faktisk litt av et ansvar det, jeg forstår godt ønsket om å avstå fra alt det medfører) Alle ønsker kanskje ikke en bedre verden, for det betyr at man ikke lenger kan leve av makt. Ikke alle vil oppgi noe, det er mange her på jorda som ønsker at verden skal gå i en retning som bare styres av få... et makthelvete. Og selvfølgelig vil disse maktpersonene benytte seg av religion, manipulere folks tro

Bare se hvor lite individualitet som finnes i dag.. jeg sier som deg C_B, hva slags liv lever vi egentlig?
Antall ord: 765
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Horus^ »

Exodus 20:4-5
"You shall not make for yourself an idol in the form of anything in heaven above or on the earth beneath or in the waters below.

You shall not bow down to them or worship them; for I, the LORD your God, am a jealous God, punishing the children for the sin of the fathers to the third and fourth generation of those who hate me"



Kommentarer noen?
Antall ord: 72
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av ludoburgero »

Hvorfor tillater moderatorene seg å være ondskapsfulle?
Jeg lurer på hvorfor samtlige innlegg, bortsett fra et par som har blitt besvarte,
fra Cursus_Boreae har blitt sletta.

Så, til saken:

Gud tillater ikke ondskap. Kampen mellom ondt og godt er basert på fabrikkerte definisjoner.
Hva er ondskap? Hva er godt?

Dette er ingen hendelse fra Gud selv. Vi mennesker kan ha gode hensikter og onde hensikter.
Jeg gir en sjokolade til en som ikke liker sjokolade. Er jeg god? Hvorfor det?
Hva om jeg gir en kniv til en som har ei mor som ble drept med kniv? Kanskje han liker kniven likevel? Og hva om jeg stjeler fra noen som er onde og rike? Er jeg automatisk da ond?
Hva om jeg stjeler ufattelig store mengder penger fra et menneske som ikke trenger dem og brødfør 20 barn i Afrika i 30 år frem i tid for alle disse pengene? Har jeg gjort noe godt da?

Nei, for noe tull med nyanser... vi skal ikke tenke for mye nå...
Vi kan heller bare dele opp. Godt og ondt. Sånn, ferdig med den saken.

Drap er ikke bra. Vi må ikke gå med pels. Sykle og spaser, ikke kjør bil.
Gi penger til de eldre. Støtt kampen mot narkotika. Vend det andre kinnet til.
Lev politisk korrekt, slik de andre vil du skal leve. Lev fint.
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Marius92
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 16 Mai 2008 23:08
15

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Marius92 »

Jeg mener det er nok bevis for at all religion er menneskelagd jeg.
For eksempel, Gud er vet alt og kan gjøre hva han vil ikke sant ? Han vet fremtid, fortid og nåtid så han vet alt. Så hvorfor skal man be til gud å spørre om å få noe eller noe skal bli oppfyllt også håpe på at det skjer ? For gud vet allerede om det skjer eller ikke så om du ber endrer det ingenting.
Man må til helvete hvis man er en ateist og ikke tror på gud men det er ikke min feil fordi gud visste allerede før han lagde jorda at jeg kom til å bli en ateist så da lurer jeg på hva slags idiotisk logikk er det her? Skal jeg liksom tro det som står i biblen når den snakker mot seg selv?
Jeg fornekter ikke at det kan finnes en gud men sannsynligheten for det basert på moderne kunnskap ? ikke stor... De trodde på hekser og trollmenn før i tida tror dere på det også?
Antall ord: 178
MG corperative.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av problem »

Video som beskriver hvordan liv først startet: (Edit: kan ha startet)
http://www.youtube.com/watch?v=U6QYDdgP9eg&NR=1

Video som omhandler reproduksjon av to kjønn:
http://www.youtube.com/watch?v=wxysZmNs ... 7&index=11
Sist redigert av problem på 13 Jun 2009 03:19, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av rhonersen »

zungam skrev:Jeg har altid vært en 5'er elev i naturvitenskap og dette er et tema som opptar meg veldig.
Ja, ikkesant. Hva vet vel de som har gjennomgått doktorgradstudier i biologi?

Det er ikke noe nytt fenomen at kristne desperat prøver å forkaste vitenskap fordi troen deres krasjer med virkeligheten - det har skjedd før. Før hadde de kristne (kirken) faktisk makten til å stoppe vitenskap, men nå er kreasjonistene generelt bare uærlige og gulper opp argumenter som har blitt tilbakevist gang på gang.

Bilde
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Andromeda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 28 Nov 2008 04:07
15
Lokalisering: Oslo

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Andromeda »

Nå har ikke jeg lest noe av dette som står i dette forumet.
Men hvorfor gud tillater Ondskap eller godhet tror jeg kan ha noe med at uten og kjenne ondskap vet man ikke hva godskap er. Man må ha ondskap og godskap for og kunne lære hva det er og som det sies er man her som inkarnerte ånder for og lære noe.Ondskap og godskap henger sammen med Yuin Jang.Siden man er her på jorden en kort stund for og utvikle seg og komme nermere Gud,den ultimate skapningen hva du en vil kalle den må man kunne skille mellom hva ser man på som godhet eller ondhet.uten nedgang ville man aldri lert oppgang osv.begge ting må være til for at man skal kunne utvikle seg,hadde man kun levd med at verden var en dans på roser ville man ikke lert stort.
Jeg ser på det slik at det er motgangen i livet vårt vi lærer noe , det og utvikle oss.
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av problem »

Artikkel om evolusjon på 8 år:

http://www.forskning.no/artikler/2009/juni/223102
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Dagros »

problem skrev:Artikkel om evolusjon på 8 år:

http://www.forskning.no/artikler/2009/juni/223102
Det er ikke noe problem 8)
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dragonheart
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 262
Startet: 11 Apr 2005 11:51
19
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Skiptvet

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Dragonheart »

zungam skrev:Hvorfor er det ondskap i verden? Mange velger å ikke tro på noen gud pga dette! Men noen må ha skapt alt! Men hvordan kan Han tillate ondskap og hvilken Gud er den riktige?
Jeg vil ikke legge sjul på at den kristne Gud er den riktige, og Han forklarer fint hvorfor det er ondskap i verden! Spørsmålet er om du er villig til å godta det...

Dette er hvordan jeg kjenner Gud:

Hvem er Gud?
Gud er skaperen av alt. Han er ikke en person, og ikke 10 personer, men er EN Gud, og et evig antall med personer samtidig. Han er ikke bundet til tid, slik som oss, men er i evigheten. ”Nå” og ”da” er samtidig for Ham. Gud vet alt, er allmektig, og alt Gud gjør, er med hensikt. Gud er god, og ikke ond.

Men hvis Gud skapte alt, skapte ikke Gud ondskap også?
Nei. Gud ga mennesker og englene fri vilje. Ondskap er simpelt et ord vi selv bruker. Ondskap er heller ”valg, konsekvenser og rettferdighet”. Noen valg er for å skade andre eller deg selv, og dette er noe Gud ikke liker. Gud kunne aldri tenkt seg å skade/såre andre, fordi dette er for Han meningsløst og umoralsk. Gud trenger heller ikke meningsløst å skade andre, fordi Gud er perfekt. Alt han gjør er med en god grunn!

Hvis Gud er god, hvorfor lar Han ondskap og lidelse være i verden?
All ondskap i verden kommer fra mennesker. Lidelsen kommer som følge av ondskap. Gud skapte mennesket med fri vilje. Han ga oss et valg: ”Elsk meg og ta del med meg, eller elsk meg ikke og ikke ta del i meg”. Mennesket valgte å ikke elske Gud, noe som resulterte i en fallen verden som gikk på hodet. Alt godt kommer fra Gud, og alt det vonde kommer fra våre egne gjerninger. Vi lever i en fallen skapelse, og hver dag vi lever, er fordi Gud tillater det. Hans tålmodighet er stor, og Han ønsker å gjøre slutt på verden og ende all synd og lidelse, men fordi Han elsker oss lar Han verden forsette. Død er et resultat av synd, og alle vil dø fordi alle har syndet. Gud er lei seg for all lidelse i verden, og siden Gud vet alt og kjenner alt, kjenner Han også vår lidelse. Men Han rettferdiggjøre de onde handlingene våre! Ellers ville Han vært korrupt.

Hvorfor skapte Gud verden når han visste at menneskene ville snu seg mot Ham?
Det hadde vært kynisk av Gud og ikke å skape mennesket av den grunn. Gud skapte mennesket med fri vilje, der vi kan velge å elske Gud eller ikke elske Gud. Gud elsker oss så mye at han ikke vil tvinge oss til å elske Ham. Han vil gi oss et valg. Hvis ikke, ville det vært voldtekt.
Hvis Gud ikke skapte oss fordi Han visste vi skulle bli onde, ville dette vært det samme som å ikke gi oss fri vilje. Det ville vært kjipt og aldri gi oss en sjanse.

Er ikke Gud litt ”selvgod”?
Gud har all rett til å være selvgod. Gud er alfa omega. Alt kommer fra Han, og alt er fra han. Alt æren fortjener Gud, fordi alt kommer fra Gud. Mennesket kan ta æra for å skape praktfulle bygg og vakker kunst, men Gud har æren for å skape mennesket igjen.
Alt godt kommer fra Gud. Velger mennesket og takke ja til Guds kjærlighet, er vi hjertelig velkommen, men velger mennesket og takke nei, kan ikke Gud heller tvinge hans kjærlighet på oss.
Men selv om Gud er selvgod, er han også barmhjertig og nådig.

Hvorfor er Gud barmhjertig og nådig?
Størst av alt er kjærlighet. Dette er hva meningen med livet er. Kjærligheten! Den kan ikke defineres med annet enn å være glad i noen, og den overgår alle prinsipper.

Hvis Gud er barmhjertig, hvordan kan det da eksistere et helvette?
Mennesker er onde. Ingen mennesker er skyldfrie. Ifølge ”valg, konsekvens og rettferdighets” prinsippet til Gud, er alle onde handlinger nødt til å rettferdiggjøres. Onde handlinger må straffes. Dessverre er alle mennesker skyldig i onde handlinger, og vi kan ikke belønnes for noen gode handlinger når vi har en straff og sone. En tiltalt kriminell kan ikke unnslippe fengsel bare fordi han følger eldre over gata. Gud ser på oss med stor forakt og dyp skuffelse. Han blir såret når vi gjør vonde ting mot hverandre og mot Ham.
Gud er dessverre nødt til å straffe alle mennesker for deres onde handlinger, men Han elsker oss så høyt, at Han ser bortefra regelen. Kjærligheten overgår alle prinsipper! Han tar på seg straffen selv (Gud ble en mann for 2000 år siden, og sonet straffen på et kors), og lar oss gå fri.

Gud kan ikke tvinge oss til himmelen. Du er nødt til å gå inn selv! Men da må du også være rein, og gjennom Jesus Kristus ser Gud på deg som rein. Alt du trenger å gjøre er å be om tilgivelse, vende om, og ønske, og stole på at Jesus Kristus vil gjøre deg rein. Du vil da få evig liv i himmelen med Gud, og ditt liv på jorden vil få en vakker slutt.
Hvis ikke du velger å godta Jesus, kan ikke Gud tvinge Han på deg. Du må velge selv. Men uten Han er det ingen andre veier til evig liv. Fornekter du Jesus, fornekter du livet, fordi du har nektet Gud selv.
Vær klok og ta på Jesus Kristus! Valget burde være lett.
Det står i bibelen at vi mennesker ba gud om og ikke gripe inn i det som skjer her på jorden pakten er vist gjennom regnbuen onskapen kan da vandre fritt om det er mennesker eller noe annet som står bak, jeg vet at vist gud hadde hatt muligheten til og stoppe all ondskap hadde han gjort det, han gjør jo det du ber han om men kan ikke forandre verdenen slik vi mennesker gjør pga pakten
Antall ord: 1038

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Deep Space »

Gud og jesus & co var en gjeng med skikkelig onde jævler. Mennesket skulle underlegge seg dems ord, og de som sa dem i mot ( i god hitler-ånd ) ble enten torturert, drept, eller voldtatt.
Bibelen har blitt skrevet om og om og om igjen, for å få den til å tilpasses oss mennesker. Den startet som svært skremmende, og veldig skummel. ( ref det gamle testamentet )
Idag er den en fin og koselig bok med hyggelige fortellinger for det meste.

Religion er den største løgnen av alle, og det største, mest omfattende, hånet mot menneskeheten. Hitler's slakting er forøvrig bare barnemat ifht de som har slaktet mennesker i "guds navn" gjennom tidene.


Hverken bibelen, eller koranen, de to største verdensreligionene, kan på noen måte forsvares. Ikke de andre av-artene av dette heller. Slik som smiths venner, eller jehovas vitne osv osv.. Alt som står der er for å underkue DEG som menneske. Husk det !!

Til deg som er religiøs: Slipp disse idiotiske tøylene som denne boken din har på deg, og det som står der. Åpne dine øyne og innse at det er du selv som er din egen gud, om du så vil.

Den som, uansett, idag tror på religion, dvs tror at der finnes en gud, som har sagt hvordan mennesket skal oppføre seg, er etter min mening, svært naiv og dum. Dette burde ha vært en tid med fornuft og fritt tenkende mennesker som har det bra sammen, men neida.. Religionen holder mange i sine tøyler, og det blir drept i dets navn. Stadig vekk..Være seg som hellig kriger, eller fordi gud har kommandert deg om å drepe.
Hvordan er det mulig idag? Etter 2000 år? Samme mølja, bare pakka inn på en ny måte? Religion er en gigantisk pengeslukende, menneskeslukende maskin, hvor folk hopper inn i det som blinde sauer... uff.. det er veldig tragiskt å tenke på.... :(

Avslutter med å linke til en video:
The god delusion. The root of all evil.

Del 1:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5310561251
Del 2:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2220036050
Sist redigert av Deep Space på 27 Jul 2009 15:16, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 361
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor tillater Gud ondskap?

Innlegg av Moonstone »

Fint å se at du er oppegående og våken Deep space :)
Linkene fungerer dog ikke..
Antall ord: 16
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links