Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynMoral.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Moral.

Innlegg av Moonstone »

Moral ja..et ganske innviklet, intressant og ømfintlig emne for mange.

Gamle mennesker i dag sier ofte at "de unge eier ikke moral lenger", men er det sant?
Eller har det seg heller sånn at moralen kun har ENDRET SEG fra den gang de gamle var unge, og fikk sin moral fra sine foreldre igjen?
Når steg blir tatt, og samfunnet forrandrer seg, så forrandrer også ideene og moralen til de nyere generasjonene seg.
Om moralen i dag er "bedre" eller "dårligere" enn for skal vi si 50 år siden er opp til hver og enkelt å bedømme. Det eneste som er sikkert er at den er annerledes nå enn før.
Og det er vel egentlig bare naturen gang?

Det er kanskje ikke så rart at de eldre ikke kjenner seg igjen i samfunnet lenger når en tenker på hvor fort utviklingen har gått de 100 siste åra.
Det sies jo at verden har forrandret seg fortere og mer på de siste 100 år enn alle de andre århundrene til sammen, så før i tiden gikk det nok litt glattere i overgangene ;)

Hva er moral egentlig, anet enn menneskers mentale overbevisninger og verdikonsepter?
En ting er værtfall sikkert: Den er IKKE fast, og det KAN DEN IKKE HELLER, om et samfunn skal være i sosial utvikling, og utvikling er som vi ser et grunnprinsipp i naturen/livet.
Utviklingen i livet er ikke bare fysisk, men også store deler psykisk. Noen sier faktisk også at utviklingen skjer mentalt først, og fysikken følger etter. Om det stemmer kan man ikke stadfeste, men kun filosofere og undres over..

Bare noen tanker på en fredag..
Moon
Antall ord: 283
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moral.

Innlegg av ludoburgero »

Ikke tenk så mye, Moonstone!
Det er helg! ;)
Moonstone skrev:Gamle mennesker i dag sier ofte at "de unge eier ikke moral lenger", men er det sant?
Sett ut ifra et gammelt menneskes perspektiv er det nok sånn, men det er neppe bare fordi det er en gamling som sier det. Moralen har i tillegg endret seg med tiden.
Og om unge "ikke eier moral lengre", så er nok det også til en viss grad sant.
Spør de unge selv, og de vil nok si at de ikke bryr seg særlig. Da er det jo fakta, og ikke bare en perspektivsak fra folk som "levde i en annen tid".
Det er kanskje ikke så rart at de eldre ikke kjenner seg igjen i samfunnet lenger når en tenker på hvor fort utviklingen har gått de 100 siste åra.
Det sies jo at verden har forrandret seg fortere og mer på de siste 100 år enn alle de andre århundrene til sammen, så før i tiden gikk det nok litt glattere i overgangene ;)
Alt eskalerer med tiden. Snøballen ruller.
Det er ikke mindre fantastisk av den grunn... :)
Hva er moral egentlig, anet enn mennesker mentale overbevisninger og verdikonsepter?
Vel, er den ikke noe annet? Med første betenkningsmulighet er den nok ikke det.
Men hvis det finnes en høyere kraft enn mennesket selv, som noen mennesker evner å se og lytte til - så kanskje det finnes en universell mening. Hvis ikke kan man ganske greit bare si at moral skal gagne de fleste menneskers beste, og at den skal være der som en beskyttelse for Fellesskapet.
En ting er værtfall sikkert: Den er IKKE fast, og det KAN DEN IKKE HELLER, om et samfunn skal være i sosial utvikling, og utvikling er som vi ser et grunnprinsipp i naturen/livet.
Men prinsippet med en moral er nettopp det at noen ønsker å holde fast ved den.
Ironisk nok... ;)
Utviklingen i livet er ikke bare fysisk, men også store deler psykisk. Noen sier faktisk også at utviklingen skjer mentalt først, og fysikken følger etter. Om det stemmer kan man ikke stadfeste, men kun filosofere og undres over..

Bare noen tanker på en fredag..
Moon
Utviklingen skjer relativt i forhold til alderen vi lever i, hvor mange mennesker vi er og med tilsvarende hvor mange idéer vi har. Alt mangedobler seg, og det er derfor utviklingen går hurtigere og hurtigere. Det står skrevet i stjernene (evt. les: logikken) at det er sånn, og alt vi gjør er naturlig - alt vi er er naturlig - men moralen trenger kanskje vi mennesker, som jo er selvtenkende og selvbevisste individer med fri vilje (for den som tror på det), slik at vi alltid vil ha noe å falle tilbake på.

Og det er kjærligheten.
Antall ord: 473
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Moral.

Innlegg av Moonstone »

Ludoburgero skrev:Ikke tenk så mye, Moonstone!
Det er helg! ;)
Det kom ironisk nok fra deg :lol:
Ludoburgero skrev:Vel, er den ikke noe annet? Med første betenkningsmulighet er den nok ikke det.
Men hvis det finnes en høyere kraft enn mennesket selv, som noen mennesker evner å se og lytte til - så kanskje det finnes en universell mening. Hvis ikke kan man ganske greit bare si at moral skal gagne de fleste menneskers beste, og at den skal være der som en beskyttelse for Fellesskapet.
Moral er ikke det samme som en funksjon/mening, med mindre vi mennesker finner ut akuratt hvorfor vi er her og vår funksjon, og lager moralske retningslinjer ut fra det. Og det er vi milevis unna nå..
Ludoburgero skrev:Utviklingen skjer relativt i forhold til alderen vi lever i, hvor mange mennesker vi er og med tilsvarende hvor mange idéer vi har. Alt mangedobler seg, og det er derfor utviklingen går hurtigere og hurtigere. Det står skrevet i stjernene (evt. les: logikken) at det er sånn, og alt vi gjør er naturlig - alt vi er er naturlig - men moralen trenger kanskje vi mennesker, som jo er selvtenkende og selvbevisste individer med fri vilje (for den som tror på det), slik at vi alltid vil ha noe å falle tilbake på.
Og det er kjærligheten.
Ja, da holder jeg heller med kjærligheten som moralsk, og nesten urokkelig prinsipp enn mange andre av menneskers meningsløse ideer og konsepter, som etikette, Religiøse regler osv, for de er IKKE urokkelige, med i stadig forrandring..som noen mennesker ØNSKER var urokkelige. Historien beviser dem feil.
Antall ord: 276
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Moral.

Innlegg av camillah »

Det som irriterer med ang moral, er alle de eldre/gamle som langer ut etter de unge.¨
''ungdommen nå til dags'' osv osv osv..
men når man da prøver å hjelpe som f.eks. å reise seg for eldre på bussen, så får man slengt til seg: Syns du jeg ser så gammel ut at jeg behøver å sitte???? gjerne i en sur tone.
Var i banken for 2 dager siden, da jeg skulle trekke kølapp var den greia tom for lapper, jeg gikk å sa i fra og de skulle fikse det.. men innen hun kom tilbake med lapper løp en eldre herremann som kom 3 min etter meg foran og bort til dama i skranken. Selvom det var åpenbart at jeg sto der før han.. hva skjer med det??!!! Dette har vel kanskje mer med folkeskikk å gjøre, men syns liksom ikke man skal ta alle de unge hele tiden (selvom det er utrolig mange drittunger), og når man sier i fra til de eldre så er vi bare frekke og bør tenke på at de er eldre og har dermed da førsterett.. spesielt eldre damen i matbutikken... :evil:
Antall ord: 196
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moral.

Innlegg av ludoburgero »

Det har noe med å være bitter og sårbar å gjøre, camillah.
Noen gamle liker ikke å bli påmint om at de er gamle... man ser jo de
i rullestol som ønsker å gjøre alt selv også, og så blir de fornærmet hvis
man prøver å hjelpe dem. I noen tilfeller så oppfører man seg jo som om
de ikke klarer noen ting selv - og i noen tilfeller så er det gjerne noen
gamle som ikke har noe imot å stå på bussen heller, akkurat der og da.

Så det er vel en salig blanding av misforståelse og antagelser på feil
grunnlag som gjør dette også. Menneskene idag mangler en god dose ydmykhet.

Enig med deg forsåvidt.
Ingen grunn til å bli sur fordi om man reiser seg for noen gamle på bussen.
"Ser jeg så gammel ut?" fortjener egentlig bare tilbake "JA, det gjør du faktisk..."

For hvis man prøver å være snill, forventer man at folk skal forstå det.
Det var jo fint ment. Hva faen, liksom?
Antall ord: 175
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Moral.

Innlegg av camillah »

det skal jeg søren meg si neste gang.. hehe 8)
skjønner jo at det er en del misforståelser, men er mange ganger at det blir feil uansett..
godt jeg ikke er et langsurt menneske.. hehe..
Antall ord: 37
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Moral.

Innlegg av Moonstone »

camillah skrev:det skal jeg søren meg si neste gang.. hehe 8)
skjønner jo at det er en del misforståelser, men er mange ganger at det blir feil uansett..
godt jeg ikke er et langsurt menneske.. hehe..
Ja, det kan lett bli misforståelser når folk av ulik bakgrunn, generasjon, livssyn og moral møtes i forskjellige sammenhenger.
Det intressante med det er at alle de nevnte faktorene "bare er sånn" for hvert enkelt menneske, og settes skjelden spørsmålstegn ved.
Folk har alltid godt av litt kultursjokk for å få tankene i sving ;)
Antall ord: 98
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moral.

Innlegg av ludoburgero »

Sett spørsmål ved alt, så blir du helt gjennomsiktig og tom og forvirret! ;)

En kan spørre seg selv om moral...

Sånn rent hypotetisk eksempel:

Hva skjer, lurer jeg på, i hodet til en person som er så brutalt dobbeltmoralsk
at h*n snakker så store ord om hvor lite respekt alle andre har for hverandre
i forhold, ekteskap og annet at de er utro - når vedkommende går og møter
sin eks-kjæreste fordi h*n "tror forholdet er slutt", og dette innrømmer h*n
etter å ha presset h*n h*n er i forhold med til å møte sin ekskjæreste også.
Når så forholdet deres går skeis, så sørger h*n for å rote rundt med så
mange som mulig på kortest mulig tid.
Dette etter å i lange tider ha snakket så varmt om hvor mye respekt det
er av å være prektig og ta forholdet seriøst.

Er det ofte de dobbeltmoralske som vet mest, do the walk, but don't do the walk?
Jeg er rimelig sikker på at en dobbeltmoralsk mann vet godt hva han snakker om,
men bør man ta råd fra en person som ikke klarer å overholde sin egne prinsipper?
Bør man ha tillit til en slik person?

Og hvor møtes grensen mellom tillit og moral?
(et litt vanskeligere spørsmål for de "viderekomne"...? JEG vet ikke...)
Antall ord: 239
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Moral.

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Sett spørsmål ved alt, så blir du helt gjennomsiktig og tom og forvirret! ;)
En kan spørre seg selv om moral...
Sånn rent hypotetisk eksempel:
Hva skjer, lurer jeg på, i hodet til en person som er så brutalt dobbeltmoralsk
at h*n snakker så store ord om hvor lite respekt alle andre har for hverandre
i forhold, ekteskap og annet at de er utro - når vedkommende går og møter
sin eks-kjæreste fordi h*n "tror forholdet er slutt", og dette innrømmer h*n
etter å ha presset h*n h*n er i forhold med til å møte sin ekskjæreste også.
Når så forholdet deres går skeis, så sørger h*n for å rote rundt med så
mange som mulig på kortest mulig tid.
Dette etter å i lange tider ha snakket så varmt om hvor mye respekt det
er av å være prektig og ta forholdet seriøst.
Er det ofte de dobbeltmoralske som vet mest, do the walk, but don't do the walk?
Jeg er rimelig sikker på at en dobbeltmoralsk mann vet godt hva han snakker om,
men bør man ta råd fra en person som ikke klarer å overholde sin egne prinsipper?
Bør man ha tillit til en slik person?
Og hvor møtes grensen mellom tillit og moral?
(et litt vanskeligere spørsmål for de "viderekomne"...? JEG vet ikke...)
Jepp det finnes mange av de dobbeltmoralske Ludo.
Hvordan har det seg egentlig at noen prater om moral og ikke lever etter det?

Om en person har en sterk moral for eks angående at man ikke skal ha sex før ekteskap, men IKKE klarer å styre seg selvom, er denne personen dobbeltmoralsk eller var driften til sex bare litt sterkere enn de moralske prinsippene?
Er dette en svak person selvom?

Mange har det sikkert slik, og har en fasade ellers, ovenfor andre folk.
Mange lever "to liv", hvor det ene er et "offisielt ansikt utad", og det andre er meget privat og noen ganger stikk motsatt..

Uansett grunn, så finner jeg det intressant å observere, psykologisk sett ;)
Antall ord: 358
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moral.

Innlegg av ludoburgero »

Absolutt interessant, det er det!

Dette ansiktet utad versus det virkelige jeg,
hvordan kan det ha seg at så mange lever sånn?

Er det fordi folk føler å måtte teste ut sine grenser egentlig,
og er det isåfall ubevisst (mer eller mindre) atferd?
Eller er det kanskje fordi det å leve i et dobbeltliv gir dem
"innsikt i begge sider" og at det gir dem mening?

For når alt kommer til alt vil jo en dobbeltmoralist ikke akkurat
være til å stole på, og relasjoner med en slik person hvis du kjenner dem personlig
og ser dem opptre offentlig på en helt annen måte vil jo på alle måter knuse alt
du har av tillit for dem...
Antall ord: 122
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Moral.

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Absolutt interessant, det er det!

Dette ansiktet utad versus det virkelige jeg,
hvordan kan det ha seg at så mange lever sånn?
Er det fordi folk føler å måtte teste ut sine grenser egentlig,
og er det isåfall ubevisst (mer eller mindre) atferd?
Eller er det kanskje fordi det å leve i et dobbeltliv gir dem
"innsikt i begge sider" og at det gir dem mening?
Jeg tror dette har flere årsaker.
Den største grunnen tror jeg er at noen moralske prinsipper er godtatt og andre ikke.
Om en berømt person for eks, skal opprettholde popularitet og intekt så må fasaden være "riktig" utad, og passe fansen, samfunnet og sosiotetens etikette, selvom personen selv kanskje egentlig er stikk motsatt privat. Frykt for skandale og finansielle tap gjør nok så denne personen ikke viser sitt sanne jeg og prinsipper åpenlyst. Slik blir et dobbelt liv opprettholdt. Slik har det alltid vært i sosiotenens og kjendis-kretser, og dette er de meget klar over.
Frykten for ikke å bli godtatt som den man er, er nok sterk hos de fleste.
Derfor "forkler" man seg lett som resten av "flokken" for å bli godtatt.
Det er noe homofile har fått oppleve..helt til det plutselig ble godtatt og være homofil. Da kunne de endelig være frie til å være seg selv og vise det.
ludoburgero skrev:For når alt kommer til alt vil jo en dobbeltmoralist ikke akkurat
være til å stole på, og relasjoner med en slik person hvis du kjenner dem personlig
og ser dem opptre offentlig på en helt annen måte vil jo på alle måter knuse alt
du har av tillit for dem...
Ja, absolutt.
Men i Amerika for eks tror jeg de er mye mer vant til sånt enn her, både i politikk og Hollywood, og er nok godtatt for at det "bare er sånn"
Antall ord: 323
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Moral.

Innlegg av Metodisten »

camillah skrev:Det som irriterer med ang moral, er alle de eldre/gamle som langer ut etter de unge.¨
''ungdommen nå til dags'' osv osv osv..
men når man da prøver å hjelpe som f.eks. å reise seg for eldre på bussen, så får man slengt til seg: Syns du jeg ser så gammel ut at jeg behøver å sitte???? gjerne i en sur tone.
Var i banken for 2 dager siden, da jeg skulle trekke kølapp var den greia tom for lapper, jeg gikk å sa i fra og de skulle fikse det.. men innen hun kom tilbake med lapper løp en eldre herremann som kom 3 min etter meg foran og bort til dama i skranken. Selvom det var åpenbart at jeg sto der før han.. hva skjer med det??!!! Dette har vel kanskje mer med folkeskikk å gjøre, men syns liksom ikke man skal ta alle de unge hele tiden (selvom det er utrolig mange drittunger), og når man sier i fra til de eldre så er vi bare frekke og bør tenke på at de er eldre og har dermed da førsterett.. spesielt eldre damen i matbutikken... :evil:

Uffda camillah.
Nei gamlinger har ikke førsteretten til noe som helst.
Men om du vil være snill å la noen med verkende gamle ben sette seg på bussen og reiser deg for dem, så er det opp til deg. Du er jo veldig omsorgsfull og snill gjør du det da syns jeg.
Det der med folkeskikk kan man ta mange på uansett alder. Jeg har selv gjort det ett par ganger. Jeg har nevnt det her inne før og, en dame i 50 årene smatt frem i bank køen fremfor meg. Det var feil dag. Jeg skjelte henne og hele gjengen som jobbet i banken sånn ut att kontorsjefen måtte komme.
En ungdom hostet en dame opp i ansiktet så gørra sprutet på bussen. Da sa jeg og ifra.

Jeg mistenker jo att det er en del ikke så gode foreldre rundt om som ikke kan lære krapyla sine folkeskikk og det og ta hensyn til andre.
Men neste gang det skjer noe sånt camillah, syns jeg du kan si ifra, om ikke annet på en rolig å saklig måte.
Dette landet er ikke hva det en gang var kansje ?
Men vi må vel 150 år tilbake om det skal være noen forskjell? Jeg vet ikke, men det er mye pyton her, som jeg slipper å oppleve i det fra folk vi kaller u-land. Der forekommer ikke sånne drittsekkfakter som vi snakker om her nå.
Kansje når de er blitt like utvikklede, materialistiske ,egoistiske og fått ett sosialdemokrati de og ,som tar ansvaret som familie og venner egentlig skulle hatt ( det ekkle trygdekontoret),- så blir de like ufordragelige de og ?
Antall ord: 481

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moral.

Innlegg av ludoburgero »

Metodisten skrev:Kansje når de er blitt like utvikklede, materialistiske ,egoistiske og fått ett sosialdemokrati de og ,som tar ansvaret som familie og venner egentlig skulle hatt ( det ekkle trygdekontoret),- så blir de like ufordragelige de og ?
Til dels enig, men det er jo jævlig greit for de som faller utenfor samfunnet her til lands da?
Antall ord: 59
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Moral.

Innlegg av Metodisten »

ludoburgero skrev:
Metodisten skrev:Kansje når de er blitt like utvikklede, materialistiske ,egoistiske og fått ett sosialdemokrati de og ,som tar ansvaret som familie og venner egentlig skulle hatt ( det ekkle trygdekontoret),- så blir de like ufordragelige de og ?
Til dels enig, men det er jo jævlig greit for de som faller utenfor samfunnet her til lands da?
:badgrin: joda, kunne bare ikke dy meg med å spre litt edder å galle :666
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kevenandre
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 131
Startet: 20 Mar 2007 10:51
17
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Fogn

Re: Moral.

Innlegg av kevenandre »

Hvorfor skal vi hørre på noen gamlinger som alltid syter og klager på "dårlig" moral.
De skal jo ikke glemme at de selv var unge en gang. Jeg er 100% sikker på at det fantes grupper for 90- 80 år siden som også manglet god moral. Det er egentlig feil syns jeg, når de eldre sier at moralen var bedre før. Jeg tror også mange av de gamle faktisk er litt misunnelige på de unge, pga den moderne tiden vi lever i. Jeg sier ikke at alle gjør det, det er derfor dette blir et så vanskelig tema. her er det ingen rett eller galt svar mener jeg, her er det opp til hvær enkel person og bestemme selv.
Antall ord: 125
Åndene eksisterer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links