Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Paranormale / uvanlige hendelserÅ føle jordskjelv før de oppstår.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Min mor kjenner jordskjelv før de oppstår. Dette opplever hun som kraftig risting i kroppen.
Men hun aner jo ikke hvor i verden jordskjelvet vil inntreffe.
Så vidt jeg vet kjenner hun det timer og noen ganger dager i forveien.
Andre som kjenner til dette fenomenet?? Eller liknende.
Antall ord: 50
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Isåfall syns jeg synd på henne, iom. at jordskjelv skjer -veldig- ofte.
Antall ord: 13
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Ja det var da et nyttig svar...
Antall ord: 7
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Twinny skrev:Ja det var da et nyttig svar...
Svaret mitt impliserte at din mor og du kanskje burde revurdere konklusjonen deres om at hun "kjenner jordskjelv". Er det snakk om spasmiske fornemmelser i kroppen burde dette utedes av en lege - ikke troen på forvarsler.
Antall ord: 45
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Nei, ristingen hun føler er ikke "synlig". Kun følbar, for henne.
Antall ord: 13
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Poenget mitt er at din mor ikke ville gjort annet enn å føle slike skjelvinger om hun virkelig kunne "føle jordskjelv". Bare hittil i dag har man registrert 24 jordskjelv rundt om i verden.

Kilde: http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/rec ... s_all.html
Antall ord: 45
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Såpass ja.
Ja da har hun sikkert hatt en oppskaket dag så langt.
Om hun kjenner alle registrerte jordskjelv, vet ikke jeg, mulig bare de sterkeste?
Nå var det ikke sånne svar jeg var ute etter i det hele tatt da, Kimbara...regner med at du egentlig skjønte det helt ifra begynnelsen av innlegget mitt.
Jeg lurte på om andre hadde noen erfaringer av samme sort, eller noe liknende.
Anyone?
:idea:
Antall ord: 73
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Jeg forstod det. Du er ute etter svar som bekrefter at moren din føler jordskjelv.

Jeg vil anbefale deg å se på dette med litt kritiske øyne. Spørsmålet ditt har ingen hensikt om fenomenet ikke er reellt.
Det virker på meg som om dette er et mentalt foreliggende, og at dere har tolket det dit hen at det dreier seg om forvarsel om jordskjelv. Andre som opplever liknende tolker det kanskje som forvarsel om tornadoer, sykdom, ånder, osv. Det er mulig jeg tar feil, derfor vil jeg stille deg noen spørsmål.

Jeg kunne være interessert i å vite hva det er som gjør dere så sikre på at det dreier seg om forvarsel av jordskjelv. Hvordan kom dere frem til den slutningen?
Antall ord: 127
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Er ikke ute etter bekreftelse om noe som helst, kun i å høre om andres opplevelser/erfaringer.
Klart jeg tar imot andres synspunkter, selv om de ikke er lik mine.
Kritisk er jeg også, til mye, men har også min mors utsagn å "ta hensyn til". Og tror ikke det er noe hun innbiller seg. Hun har sagt i fra i forkant mange ganger, og det stemmer alltid.
Stefaren min har bekreftet dette mange ganger også...
Slutningen er det min mor som står for. Hvorfor hun forbinder det med jordskjelv har sikkert med ristingen å gjøre. Samt at det som regel kommer i nyheten like etterpå.
Hun beskriver det som risting i kroppen, noen ganger så kraftig at hun tror hun skal falle ut av sengen/stolen. Men det er ikke mulig å se det for andre. Altså ikke synlig risting.
Hun har hatt dette i mange år. Og synes i grunn det bare er ubehagelig.

"Andre som opplever liknende tolker det kanskje som forvarsel om tornadoer, sykdom, ånder, osv." Hvilke andre sikter du til?
Finner lite om det på nett.
Antall ord: 180
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Twinny skrev: "Andre som opplever liknende tolker det kanskje som forvarsel om tornadoer, sykdom, ånder, osv." Hvilke andre sikter du til?
Finner lite om det på nett.
Jeg siktet ikke til noen spesielle, bare det mentale aspektet ved å -føle- noe, for så å -tolke- det.

Det er mange som tror de kan forutse fremtiden, og typisk for mange av disse er at de hevder dette etter å ha sett noe i nyhetene eller liknende.

Men la oss nå ta for oss dette logisk og ryddig. Hva er indisiene vi har på at din mor kan forutse jordskjelv?
Slik jeg har forstått det; kun ett - nemlig at hun selv mener dette.
Hvilke indisier har hun på at hun kan forutse jordskjelv? To; disse "skjelvingene", og at hun formodentlig opplever å se jordskjelv i nyhetene en tid etterpå.

Det første spørsmålet blir; hvor ofte har dette hendt?

Det andre spørsmålet blir; kan det være en god sjanse for at det hele beror på frie tolkninger basert på enten enkelte sammentreff eller selektiv hukommelse?
Et tilleggsspørsmål der blir; kan det være ønsketenkning inne i bildet?

De to siste spørsmålene får vi antakelig ikke svar på, men de belyser et problem som er typisk for slike fenomen, nemlig at det hele er fryktelig diffust og mangler grunnlag for å konkludere. Det beror på hva et menneske påstår å vite - men hvor har dette mennesket denne kunnskapen fra?

Også spør man om andre kjenner til fenomenet, og håper sikkert innerst inne at flere gjør nettopp dét. Men fenomenet har flere sider enn kun "det paranormale", og det er det jeg forsøker å belyse her nå.
Det viktigste aspektet i så måte er -det mentale-.

Og bare for å få det klart; jeg kaller hverken deg eller din mor for løgnere eller liknende ved å påpeke dette. Jeg ønsker bare å få på banen nyanser som gjerne ikke tas i betraktning i slike saker.
Antall ord: 333
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Skal komme tilbake til temaet, skal først prate litt med min mor.
Imens kan du jo titte litt på denne karen, sanndrømt og kan forutsi bl.a jordskjelv...og kan også ofte si når og hvor og hvor kraftig.

http://www.briansprediction.com/
Antall ord: 46
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Twinny skrev:Skal komme tilbake til temaet, skal først prate litt med min mor.
Imens kan du jo titte litt på denne karen, sanndrømt og kan forutsi bl.a jordskjelv...og kan også ofte si når og hvor og hvor kraftig.

http://www.briansprediction.com/
Jeg har sett slikt mange ganger før; en person som påstår det ene mer fantastisk enn det andre. Det er kanskje litt vesentlig å få med at han tar 299 dollar for tjenesten sin (hvilket forteller meg at han selvsagt ønsker å markedsføre seg og virke pålitelig).

I alt som har med "spådom" å gjøre snakker vi om påstander som lett kan tolkes til å bli "korrekt" om man selv ønsker det. Om ikke "spådommen" går i oppfyllelse kan man alltids skylde på at man har forandret fremtiden. På denne måten kan hvem som helst selge sine tjenester helt trygt - de spiller på det faktum at det ikke finnes skikkelige beviser hverken for eller imot.
Antall ord: 170
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Oj...her tar vi alle under samme kam.
(Lurer på om du skremmer bort mange fra å ytre meninger og tro på disse sidene....?)
Hmm...du får sette deg inn i hva han faktisk har spådd, samt at han har hatt mye rett i sine "drømmer", spesielt hva savnete mennesker angår. Mulig han tar seg betalt for private seanser, men alt du kan lese deg til på sidene hans er gratis. Og alt om savnete mennesker gjør han gratis, og av sin egen fritid...og han har MANGE saker han bruker tid på
Har fulgt han i flere år, og han har mye rett. .
Og selvsagt mye feil også.
Jeg synes du er litt for kjapp i vendingene dine.
Antall ord: 123
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Kimbara »

Twinny skrev:Oj...her tar vi alle under samme kam.
(Lurer på om du skremmer bort mange fra å ytre meninger og tro på disse sidene....?)
Hmm...du får sette deg inn i hva han faktisk har spådd, samt at han har hatt mye rett i sine "drømmer", spesielt hva savnete mennesker angår. Mulig han tar seg betalt for private seanser, men alt du kan lese deg til på sidene hans er gratis. Og alt om savnete mennesker gjør han gratis, og av sin egen fritid...og han har MANGE saker han bruker tid på
Har fulgt han i flere år, og han har mye rett. .
Og selvsagt mye feil også.
Jeg synes du er litt for kjapp i vendingene dine.
Grunnen til at jeg er "kjapp i vendingene" er at dette er gammelt nytt for meg. Til alle tider har vi hatt mennesker som påstå å ha drømt profetisk om alt mulig rart.

Et kjent psykisk fenomen er selektiv hukommelse. Alle er offer for dette ganske ofte. Det går ut på at hukommelsen slettes ikke er perfekt (spesielt ikke korttidshukommelsen), og de hullene som oppstår i den fylles med annen informasjon. Man husker kanskje nøkkelinformasjon, men denne blir farget av annen informasjon som finnes i hjernen. Derfor vil en slik "sanndrøm" fortone seg skremmende lik virkeligheten for de som er tilbøyelige til å tro på slikt. Man drømmer noe (og glemmer det meste, fordi hukommelsen fungerer slik), og får dette til å passe med ting som skjer i virkeligheten i etterkant fordi det kan minne om drømmen slik den fortonet seg generelt sett.

Mennesker er "programmert" til å finne mønstre og mening i alt vi sanser. Dette er en overlevelsesmekanisme, men gir i vårt siviliserte samfunn for det meste utslag i nettopp slike tolkninger i forbindelse med "det overnaturlige".
Kort fortalt vil denne overlevelsesmekanismen gjerne sørge for at vi tar snarveier når vi analyserer og tolker virkeligheten rundt og i oss. Den korteste veien for oss er den vi antar er den korrekte. Dette gjør vi selv om vi innerst inne skjønner at vi ofte mangler den nødvendige faktuelle kunnskapen som er nødvendig om man skal dra nettopp en slik konklusjon.

Jeg vil igjen minne om at det jeg skriver her er mine meninger, og er basert på den kunnskapen jeg har opparbeidet meg. Jeg skriver det fordi jeg ønsker en god motvekt til det diffuse, men konkluderende, overtroaspektet som er så "in" for tiden.

Om dette skremmer vekk folk tar jeg mer som et tegn på at de kanskje ikke ønsker å innse at det finnes andre muligheter enn "det overnaturlige" når det dreier seg om deres hjertesaker og personlige trossystem. Det er helt ok, men det betyr ikke at de skal skånes for alt av andre meninger.

Jeg er av den mening at det må kunne gå an å diskutere slike saker som voksne mennesker uten å la følelsene/fordommene løpe av med en.

Så før du svarer meg igjen vil jeg understreke at selv om jeg ikke nødvendigvis er enig med deg i alt du sier, så er jeg interessert i å lese din side av saken. Om du selv ikke ønsker dette skal jeg trekke meg ut av tråden.
Antall ord: 555
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Twinny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 28 Jun 2005 20:01
18

Re: Å føle jordskjelv før de oppstår.

Innlegg av Twinny »

Det jeg mente med at du skremmer vekk folk: du er ikke direkte negativ men du er kanskje litt svart/hvitt, og det virker på meg som du er her inne for å plukke fra hverandre det andre sier.
Lite romslig for det paranormale...hm, hva gjør du her inne da? :?:
Jeg har ingenting imot at andre er av en annen oppfatning, men du virker så "ferdig-spikra" i dine meninger... Er du? Har du bare bestemt deg for at det ikke finnes mer mellom himmel og jord enn det ditt øye oppfanger?

Åja, det er mange som påstår de har synske evner, kan helbrede osv. Flesteparten av disse han nok sikkert ikke det...men at noen faktisk har evner som du og jeg ikke har, jah...det er jeg ganske sikker på. Skal ikke påstå at jeg har sett med egne øyne, men jeg kan tro for det.

Ang linken jeg ga deg, har selv fulgt denne mannen i mange år, har sett han har åpnet nye saker med savnete, har lest hva han har skrevet av hva han får opp i løpet av sine "remote viewing" hvor han går aktivt inn for å få informasjon, og veldig mye viser seg å stemme helt ned til minste detalj.
Et godt eks er Shawn Hornbeck og Ben Ownby saken.
Nok om det, har skjønt det slik at du ikke engang er interessert i slike ting. At du er skeptisk.
Men det er helt greit, så får man litt balense...hadde gjort seg om alle kasta seg på det paranormale med åpne armer og åpent sinn :lol:

Hva mente du med " den kunnskap du har opparbeidet deg"?
Betyr det at du undersøker alle disse overnaturlige sakene du diskuterer?
Har du bevis for det motsatte?


"Jeg er av den mening at det må kunne gå an å diskutere slike saker som voksne mennesker uten å la følelsene/fordommene løpe av med en." ....var den myntet på meg?


Hehe...nei jeg tar hjerteligst til takke med deg som diskusjonspartner, det er jo ingen andre her.
Om de ikke våger eller ikke har interessen for emnet...tja hvem vet.

Jeg, som den nysgjerrige personen jeg er, skal nå lage meg en kopp te også skal jeg titte på DINE tidligere innlegg i debattene her....så får jeg helt sikkert et bedre bilde av deg.

;) I´ll be back.
Antall ord: 402
-Just Let Me Be... Me!-
:wx

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links