Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenHadde Gøsta Carlsson rett ?

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Kimbara »

Divine Spirit skrev:
Kimbara skrev: Du må gjerne ta den mest kjente teorien og forklare hvordan den er logisk umulig.
Til å begynne med så hadde mennesker på den tiden ikke kjenskap til andre metaller en kobber, gull, sølv. Alltså veldig bløte metaller. Jernet var enda ikke oppdaget. Ergo var det ikke mulig å forme noe i granitt.
De hadde riktignok ikke tilgang på harde metaller, men de hadde tilgang på mineraler. De kan f.eks. ha brukt mineralet korund, som er hardere enn granitt. Med nok tid og kunnskaper om korrosjon var de i stand til å gjøre ganske spenstige ting med materialene de hadde for hånden.
Det er ca 2.300.000 steinblokk i pyramiden, med en snittvekt på ca 2.800kg/stk
Teorien er at pyramiden ble bygget på 20 år. Tallet 20 år gjør at mange mener, ok selv om det er vanskelig å tro, så er det jo lang tid.
Nå er det enkel matematikk med en kalkylator som viser det logisk umulige...

2.300.000 delt på 20år gir 115.000 steiner/år
115.000 delt på 365 dager gir 315 steiner/dag
315 delt på 24 timer gir 13,1 stein/time

Dette gir et regnstykke på en stein ca hvert 5e minutt døynet rundt i 20år!
Steinene må da selvsagt ha vært ferdig transportert, tillpasset med en nøyaktighet som vi har veldig vanskelig å etterligne idag på 1 stein! Her er det snakk om 2,3 mill stein!
Og med titusenvis av arbeidere blir plutselig ikke dette så utenkelig.
Alt dette, transport over lange strekninger FØR hjulet var oppfunnet.
Vel, nå ble strengt tatt hjulet oppfunnet rundt 1000 år tidligere, men la oss nå endelig ikke dvele ved detaljer.
Tilpassning av harde stein-matriell før det fantes metall som var hardt nok til å kunne gjøre jobben.
...ble utført med harde mineraler og steintyper sammen med vann og god tid.
Jeg har sett forskere sitte med en liten granitt stein, med hånden full av sand og "slipt" på en stein. For å vise hvordan det ble gjort. Det latterlige er at du kan sitte slik i mange år uten å få resultat i det hele tatt! De har til og med slått med granitt mot granitt for å vise hvordan det ble hogget ut, men enkel geologi, og fysikk viser at to like harde matriell ikke kan brukes på denne måten.
Jovisst kan det brukes på denne måten. Redskapet vil bli slitt, men det kan byttes ut. Med god nok tid, noe man måtte ha for å bygge slike ting før i tiden, kan det meste gjøres.
Nå er selve pyramiden laget av sandstein som selvsagt er ganske myk. Men vi har idag vansker med å lage 1 så perfekt stein, og som sagt det er snakk om 2,3 mill stein!
Nei, det har vi ikke vanskeligheter med, og som vi ser hadde de ikke det på den tiden heller. Når du ser mennesker på TV som sliter med å lage slike steinstykker må du huske på at vi i dag ikke lenger har behov for den samme konstruksjonskunnskapen de hadde i det gamle Egypt.

Alt du har pekt på i dette innlegget er helt og holdent logisk mulig. Vi har ikke fullstendig oversikt over nøyaktig hvordan det ble gjort (da det er rundt 4600 år mellom da og nå), men det er overhodet ingenting som snakker imot logikken.
Antall ord: 579
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Divine Spirit »

Kimbara skrev: De hadde riktignok ikke tilgang på harde metaller, men de hadde tilgang på mineraler. De kan f.eks. ha brukt mineralet korund, som er hardere enn granitt. Med nok tid og kunnskaper om korrosjon var de i stand til å gjøre ganske spenstige ting med materialene de hadde for hånden.
Det finnes ingentin som tyder på at det du sier er fakta. Ingen forskere har lagt frem en slik teori.
Og med titusenvis av arbeidere blir plutselig ikke dette så utenkelig.
Summen av arbeidere er igrunn ikke så interessant, siden det er plass til arbeidet som i tillegg kreves. Og all logistikk rundt tilsier at logisk sett er det ikke mulig.

Vel, nå ble strengt tatt hjulet oppfunnet rundt 1000 år tidligere, men la oss nå endelig ikke dvele ved detaljer.
Det blir sagt av forskere at de IKKE hadde kjentskap til hjulet.
En slik transport hadde idag trengt ca 500.000 lastebiler. Og da må vi tenke på at den vekta som de laste bilene hadde tatt er FERDIG tilpassede steiner!

...ble utført med harde mineraler og steintyper sammen med vann og god tid.
So sagt en påstand fra din side tatt utifra ingensteder. Ingen beviser eller teorier omtaler dette.



Jovisst kan det brukes på denne måten. Redskapet vil bli slitt, men det kan byttes ut. Med god nok tid, noe man måtte ha for å bygge slike ting før i tiden, kan det meste gjøres.
Hvor lang tid? Husk at vi har 20år å bruke.

Alt du har pekt på i dette innlegget er helt og holdent logisk mulig. Vi har ikke fullstendig oversikt over nøyaktig hvordan det ble gjort (da det er rundt 4600 år mellom da og nå), men det er overhodet ingenting som snakker imot logikken.
Alt Du har sagt er egne teorier som ingen seriøse forskere deler.
Absolutt alt ved denne bygningen strider mot logikken.
Antall ord: 321
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Kimbara »

Divine Spirit skrev: Det finnes ingentin som tyder på at det du sier er fakta. Ingen forskere har lagt frem en slik teori.
Jo, det er lagt frem mange slike teorier i arkeologiske kretser. Jeg sitter ikke her og bare finner på ting. Poenget er dog at det ikke trenger å være fakta for at det skal være en logisk mulighet. Det er hevet over enhver tvil at de gamle egypterne kunne utvinne granitt - de hadde da vitterlig store granittstenbrudd.
Og med titusenvis av arbeidere blir plutselig ikke dette så utenkelig.
Summen av arbeidere er igrunn ikke så interessant, siden det er plass til arbeidet som i tillegg kreves. Og all logistikk rundt tilsier at logisk sett er det ikke mulig.
Summen av arbeidere er da nærmest alfa/omega i denne sammenhengen. Tenk litt nå.

Arkeologen Mark Lehner anslår at arbeisstokken må ha vært på i gjennomsnitt 14 500 mann, og maks 40 000 mann. Matematikere har regnet seg frem til omtrent det samme resultatet.

Logistikken var nok ikke et så enormt problem som man kanskje tror, da mye av byggeklossene i pyramiden etter sigende var støpt på stedet. Dette kan du lese mer om her:
http://www.livescience.com/history/0705 ... amids.html

Men uansett om dette ikke var tilfelle er ikke problematisk logistikk noe argument for at det var logisk umulig å bygge pyramidene. Logistikken var nok vanskelig, men meget mulig logisk sett. I ytterste konsekvens koker det ned til mannkraft.
...ble utført med harde mineraler og steintyper sammen med vann og god tid.
So sagt en påstand fra din side tatt utifra ingensteder. Ingen beviser eller teorier omtaler dette.
Herregud, mann. Har du ikke lest noe om dette før du begynte å diskutere? For det første er det ikke mer som skal til enn et raskt søk på wikipedia, der alt står så fint forklart med kildehenvisning og greier. For det andre er det fullt mulig å bruke google.
Du kan lese litt om kutting av granitt her: http://www.pbs.org/wgbh/nova/lostempire ... tting.html
Alt Du har sagt er egne teorier som ingen seriøse forskere deler.
Absolutt alt ved denne bygningen strider mot logikken.
Haha, ja du får ta deg en tur til arkeologisk institutt ved Universitetet i Oslo eller Universitetet i Bergen og proklamere det samme.

Etter du har vært der kan du ta en tur innom fakultetet for filosofi og idéhistorie og spørre dem hva logikk er, for det har du tydeligvis ikke særlig greie på.

Over og ut.
Antall ord: 431
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Divine Spirit »

Hahaha :badgrin:

Det du viser til her nå er jo de samme tingene du alltid ellers argumenterer imot! :)

Du kommer med påstander som noen klekt ur seg og "Lager" en sannhet av, uten noen som helst vitenskapelige belegg for. Det du beskriver og henviser til er jo en tro på lik linje med en religion.
Det blir det samme som at jeg skal påstå at det er Aliens som laget pyramidene og så legge ut linker til en masse mennesker som påstår det, og så kan jeg påstå at det er sant siden det finnes kilder på internett som bekrefter dette. :geek:

Du påstår til og med at steinen i pyramidene er støpt!?
Er kanskje Sfinxen også støpt da eller? Kanskje de har støpt sarkofagen i Cheops i granitt?
Du finner sikkert linker om slike påsatnder også! :)

La oss leke med tanken at steinen faktisk er støpt. Hvor lang tid tar herdeprosessen? Og hvor mange støpeformer må de ha hatt for å legge 1 ferdig stein på plass hvert 5e minutt døgnet rundt i 20år? Mest sannsynlig så var det ikke mulig å jobbe med pyramiden nattestid. Så hvis vi antar at 8 timer i døgnet er det for mørkt å jobbe på, så har de lagt en ferdig 2,8 tonn stein på plass ca hvert 3e minutt. Ferdig "støpt" og herdet, i 20år HVER dag! :)

Jaja, din tro er klen, men det er da en slags tro! :P
Gratulerer Kimbara! Du har endelig funnet din tro! :notworthy:

Hvis folk hadde kunnet jobbe på den måten for noen tusen år siden, med en slik fart og presision, hvorfor benytter seg ikke land som Kina av slike metoder da de bygger ting? Der er det nok av folk, og arbeidskraft er billig og finnes i en enorm overflod...
Antall ord: 311
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Divine Spirit »

Når det gjelder det umulige ved å bare tilføye mennesker for å få et arbeid gjort, så har jeg lyst å vise dette bildet av en stein fra Baalbek i Libanon. For å hantere denne steinen må det rundt 30.000 til 40.000 personer. Tror du at du kan få klemt sammen 30.000 pers rundt denne?

-Fint gutter, kom nermere, ta tag allesammen og.... LØFT! :beg

Nå ligger denne steinen riktig nok igjen. Og man regner med at grunnen til det er at man ikke fått transportert den vekk. Men det er steiner på nesten samme størrelse som er transportert vekk.



Bilde
Antall ord: 103
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Kimbara »

Divine Spirit skrev:Hahaha :badgrin:

Det du viser til her nå er jo de samme tingene du alltid ellers argumenterer imot! :)

Du kommer med påstander som noen klekt ur seg og "Lager" en sannhet av, uten noen som helst vitenskapelige belegg for. Det du beskriver og henviser til er jo en tro på lik linje med en religion.
Det blir det samme som at jeg skal påstå at det er Aliens som laget pyramidene og så legge ut linker til en masse mennesker som påstår det, og så kan jeg påstå at det er sant siden det finnes kilder på internett som bekrefter dette. :geek:
...og derfor burde du lære deg om logikk, for nå bruker ikke du din logiske tankegang.

Jeg har gitt deg en masse informasjon som burde være enkel å motbevise dersom den ikke er logisk. Poenget her var ikke at jeg skulle gi deg fasiten på hvordan pyramidene ble bygget, men at jeg skulle vise at det er logisk mulig. Som vi ser er det logisk mulig. Hvis du ønsker å utfordre dette faktum må du vise meg hvorfor det ikke er logisk istedetfor å bare si "dette er ikke logisk".
Du påstår til og med at steinen i pyramidene er støpt!?
Er kanskje Sfinxen også støpt da eller? Kanskje de har støpt sarkofagen i Cheops i granitt?
Du finner sikkert linker om slike påsatnder også! :)
Har du i det hele tatt lest informasjonen jeg har lenket til? Jeg tviler på at du har det. Du er bare ute etter å ha rett, og bryr deg heller lite om å ta hensyn til argumentasjonen.
Din evne til å bare trekke frem myter uten å gå dem etter i sømmene (humler og ender) avslører at research ikke er din sterke side.
La oss leke med tanken at steinen faktisk er støpt. Hvor lang tid tar herdeprosessen? Og hvor mange støpeformer må de ha hatt for å legge 1 ferdig stein på plass hvert 5e minutt døgnet rundt i 20år? Mest sannsynlig så var det ikke mulig å jobbe med pyramiden nattestid. Så hvis vi antar at 8 timer i døgnet er det for mørkt å jobbe på, så har de lagt en ferdig 2,8 tonn stein på plass ca hvert 3e minutt. Ferdig "støpt" og herdet, i 20år HVER dag! :)
Og igjen glemmer du å ta med arbeidsstokken. Skal du sette opp likninger slik du gjør nå er det dårlig praksis å ikke ta med slike viktige faktorer. Resultatet har det med å bli feil ser du.
Jaja, din tro er klen, men det er da en slags tro! :P
Gratulerer Kimbara! Du har endelig funnet din tro! :notworthy:
Du glemmer hele tiden poenget med dette. Jeg skulle vise at det var logisk mulig å bygge pyramidene, og det har jeg gjort. Hvilken teori jeg tror er den riktige i denne saken er uinteressant, da det ikke er dét denne diskusjonen dreier seg om. Hvis du er interessert i arkeologi foreslår jeg å starte en egen tråd hvor dette kan diskuteres. Her snakker vi altså om logikk.
Hvis folk hadde kunnet jobbe på den måten for noen tusen år siden, med en slik fart og presision, hvorfor benytter seg ikke land som Kina av slike metoder da de bygger ting? Der er det nok av folk, og arbeidskraft er billig og finnes i en enorm overflod...
De følte vel ikke at de hadde behov for det da. De hadde en litt annen kultur, vet du.
Men igjen er dette et uinteressant poeng i denne debatten.
Antall ord: 600
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Divine Spirit »

Siden det er teknisk umulig, er det vel også logisk umulig?
Antall ord: 11
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Kimbara »

Divine Spirit skrev:Siden det er teknisk umulig, er det vel også logisk umulig?
Men det har seg nå engang slik at det ikke var teknisk umulig. Det er pyramidene et bevis på i seg selv, i tillegg til all forskningen som er gjort rundt.
Antall ord: 45
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Divine Spirit »

Forskningen rundt er bare gjetting. Ingen vet hvordan de ble laget.

Jeg har mine teorier rundt dette, men de er nok ikke egnet i en debatt om Gösta Carlsson! :vismann

Men jeg regner med at vitenskapen har fler svar en det som blir sagt. Jeg mener at det er enkel geologi som viser ihvertfall når de ble laget. Og det tror jeg er samtidlig som Sfinxen ble laget. Den oprinnelige vel og merke. Alltså kroppen til Sfinxen...
Antall ord: 78
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Tyrell »

\
Sist redigert av Tyrell på 01 Feb 2013 07:15, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

Re: Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av Tyrell »

\
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HokusPokusFilliokus
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 20 Jan 2012 11:13
12
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- Hadde Gøsta Carlsson rett ?

Innlegg av HokusPokusFilliokus »

Det er spennende å lese slike historier! Vet aldri helt hva jeg skal tro :mozilla_wink:

Jeg må jo bare nevne at dette høres ut som besøk fra Lysets Rike! :sunny
Så artig! Margit Sandemo må ha hørt om disse episodene, eller kanskje hun har sett dem selv? :D
Lysets Rike er en fortelling om et rike i jordens indre, der grunnleggerne er et folkeslag fra en annen planet. De er ubeskrivelig vakre, smarte og oser av kjærlighet :flirt De må hjelpe innbyggerne på jorden til å bli gode mennesker, fulle av kjærlighet til mennesker, dyr og moder jord :kosepus
De blir kalt "Fremmede" og er høye, veldig vakre og vennlige. De er smarte og har en høyere bevissthet en oss, de har helt svarte, store øyne.
Jeg tenkte på disse bøkene med en gang jeg leste dette og måtte bare kommentere det :)
Antall ord: 146
Nei til pels!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links