Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderSpøker det i båten?

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Comicguy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 24 Okt 2009 22:36
14

Spøker det i båten?

Innlegg av Comicguy »

Kort info:
I båten har jeg i tillegg til alarm montert et GSM overvåkingskamera som kan
ta bilder i mørket med IR og sende det til min mobil dersom det registrerer såkallt PIR (temperaturendringer). Kameraet slår ikke ut på bevegelse. Ei heller ting utenfor kalesjen.

Så til saken: Natt til tirsdag for 3-4 uker siden fikk jeg alarm-melding fra kameraet. Etter dette fikk jeg ingen flere meldinger. Jeg holdt kontakt med kameraet ila ca en time uten at jeg så noe som helst på bildene. Når jeg senere overfører bildene til min PC ser jeg at det er en merkelig skikkelse på bildene som blir tydeligere og tydeligere. Det kan ikke være noen på utsiden av båten siden det er et lys montert på brygga og dette da ville blitt skygget for.
Hva tror dere? Jeg har vist bildene til flere og de fleste får grøssninger.

Bilde fra alarm-melding. Den lille sirkelen er lyset på brygga. Her er bildet noe utydelig.
http://s931.photobucket.com/albums/ad15 ... 22_2ny.jpg

Etterhvert blir bildet tydeligere.
http://s931.photobucket.com/albums/ad15 ... 11_2ny.jpg
Antall ord: 197

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Eaglespirit »

Er dette en gammel tresnekke?
Antall ord: 5
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Asbjørn »

Først og fremst , det ser ut til at det er en presenning som er "tak" i båten.
Det er en kilde til mange falske alarmer....

Jeg tok en rask titt på bildene ( og fiksa linkene slik at de virka ), men så ikke noe jeg kunne identifisere som noe mystisk.

At bilder i mørke kan vise rare figurer, er et velkjent fenomen, og kommer av at mørket øker forsterkningen i kamera, og dermed egenstøy.

Dersom det blåser på en pressenning, vil den bevege på seg, og om dette ikke er tatt hensyn til da alarmen ble innstalert, er det en kilde til falske alarmer.


A
Antall ord: 110

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Eaglespirit »

Har ikke sett bildene av båten, men er det en tresnekke?
Antall ord: 12
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Eaglespirit »

Plastbåt så det nå. Men kan følge med mye rart i gamle trebåter, blant annet at onkelen min kjøpte en , så når han la seg å sove ombord så banket det på skroget, så han våknet. han ble jo redd. Så da de trakk båten på land, fant de en underarm under motoren. Så det kan jo være noen som savnet den. hvem vet. Men det ble vist rolig ombord etter det
Antall ord: 79
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Comicguy
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 24 Okt 2009 22:36
14

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Comicguy »

Kalesjen er relativt tight og beveger seg lite. Har aldri fått falsk alarm hverken før eller etter denne gangen. Jeg må påpeke at bevegelsesensor er deaktivert, kun PIR som er aktivert.

På det siste bildet, ser dere ikke det tydelige ansiktet av en mann med bart?
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Diablesse »

Comicguy skrev:Kalesjen er relativt tight og beveger seg lite. Har aldri fått falsk alarm hverken før eller etter denne gangen. Jeg må påpeke at bevegelsesensor er deaktivert, kun PIR som er aktivert.

På det siste bildet, ser dere ikke det tydelige ansiktet av en mann med bart?
Er faktisk et av de bildene der jeg faktisk har oppdaget noe tydelig. Det virker jo ikke så hyggelig, men selv har jeg lite peiling. Svarte bare fordi jeg ser ansiktet, ja, og syntes jo dette hørtes interessant ut (skjønt det er vel også litt skremmende). No more help from me, I'm afraid.

Eaglespirit; er det sant?? Huff, så groteskt!

Og Asbjørn: en kalesje på en båt (som ja, er "taket", kan du si) er veldig lite lik en presenning. Det er laget av solid, uelastisk stoff som ikke lager lyd med mindre du skraper noe bortetter den eller rører seg med mindre du klasker håndflaten i den. :p
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Kimbara »

"Ansiktet" ser vi fordi vi nærmest automatisk forsøker å identifisere kaos som kjente former. En god analogi er når vi ser på skyene og forestiller oss at de likner på forskjellige ting.
Hvis man ser på det første bildet ser man grunnen til at "ansiktet" vises. Hvis man senker lysnivået og øker kontrasten litt i et bildebehandlingsprogram kommer "ansiktet" til syne. Det har vært der hele tiden pga. folder i kalesjen, men kommer sterkere til syne på det andre bildet fordi det er mørkere.

Så tresnekke eller ei; dette er overhodet ikke noe mystisk.
Antall ord: 100
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Diablesse »

Kimbara skrev:"Ansiktet" ser vi fordi vi nærmest automatisk forsøker å identifisere kaos som kjente former. En god analogi er når vi ser på skyene og forestiller oss at de likner på forskjellige ting.
Hvis man ser på det første bildet ser man grunnen til at "ansiktet" vises. Hvis man senker lysnivået og øker kontrasten litt i et bildebehandlingsprogram kommer "ansiktet" til syne. Det har vært der hele tiden pga. folder i kalesjen, men kommer sterkere til syne på det andre bildet fordi det er mørkere.

Så tresnekke eller ei; dette er overhodet ikke noe mystisk.
Det som var litt funny er jo at alarmen tydeligvis har reagert på det også.
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Asbjørn »

Diablesse skrev:Det som var litt funny er jo at alarmen tydeligvis har reagert på det også.
Akkurat DET vet du faktisk ikke.

Det du VET er at alarmen har vært utløst,
og du "ser" noe som kan se ut som et ansikt.

Å si at det er dette "ansiktet" som har utløst alarmen er som å si at bussen som passerer borti veien har laget bremsesporet på grusgangen din. . . Fordi de er på samme bilde...

En PIR eller Bevegelsesdetektor som registerer bevegelse av noe med annen temperatur ( InfraRød Detektor på Norsk ), krever at noe beveger seg i "sitt område".
Bevegelsen KAN være selve kalesjen som blafrer, enten på grunn av vind, eller at f.ex en måkefugl lander oppe på kalesjen. En måkefugl vil også vises på et "infrarødt kamera" , som jobber etter samme prinsipp som en PIR.

Selv om kalesjen er vanntett, vil muligens varmestråling fra gjenstander i nærheten kunne trenge igjennom. ( har dog ikke prøvet ).
Tanken er at kansje en nærgående båt sin eksos har gitt så mye varmestråling ( IR-stråling ) at det har satt igang alarm fra detektoren ?

Glass derimot, stopper det frekvensspekteret som IR reagerer på. Det samme gjør trevegger, metall osv.

En annen kilde til falske alarmer fra en PIR er sollys, regner dog med at det IKKE var årsaken her .

Å tro at det MÅ være noe overnaturlig fordi man har fått en "falsk alarm", er å være litt rask på avtrekkeren...
Jeg ville først undersøkt alle andre tenkelige muligheter for at alarmen ble trigget, FØR jeg begynner å vurdere noe slikt.

Hvordan var været denne kvelden ? Var det passerende trafikk ? Kan det ha vært noen som forsøkte seg på et innbrudd i båten, men oppdaget alarmen og stakk ?
Er det fugl i området, som kan ha landet på kalesjen ?
Kan dyr ( katt, mår, oter, rotter, osv ) kansje ha vært på dekk / oppe på kalesjen ?

Jeg tror på at overnaturlige ting finnes, men forsøk først å eliminere alle jordiske muligheter først.
Siden dette er en engangs-hendelse ville jeg heller tro det har en naturlig forklaring.
Om det skjer natt etter natt, til samme tidspunkt, og alle andre mulige forklaringer er godt utelukket, DA FØRST vil jeg begynne å vurdere om det er noe "annet".

A
Antall ord: 401

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Spøker det i båten?

Innlegg av Diablesse »

Asbjørn skrev:
Diablesse skrev:Det som var litt funny er jo at alarmen tydeligvis har reagert på det også.
Akkurat DET vet du faktisk ikke.
[...]
A
Var litt for presis med det forrige innlegget. Burde skrevet at alarmen har reagert på noe. Og det er selvfølgelig sant at det sannsynligvis er noe helt annet enn et eventuelt "spøkelse" alarmen har reagert på.

Men dersom det var disse bildene som ble tatt i det alarmen utløstes, ser vi jo at det ikke finnes noen måker utenfor eller oppå båten, jeg oppdager heller ingen andre synlige faktorer. Skjønt du har selvfølgelig rett i at en skal vurdere alle mulige naturlige årsaker først.

Syns nå det er litt spennende allikevel. ; )
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
KWG
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 107
Startet: 29 Jul 2008 17:17
15
Kjønn (valgfri): grei mann :-)
Lokalisering: Saltrød

tror du har bildet av en katt

Innlegg av KWG »

for meg så ser det ut som du har på et merkelig vis greid å ta bilde av en katt. Der du har markert at du tror det er " spøkelse" ser det ut som en katt, du ser både ører, hals og poter.
Men det kan jo også være at det er bildet som lurer meg litt.

Er nok ikke noe mystisk der
Antall ord: 65
MANU og AC /DC FAN

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links