Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNå er det snart Youle igjen

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Moonstone »

Jaja, snart beveger vi oss snart atter en gang inn i det som kaller Jule-striden dere, en tid stappet med stress, pengepress, gavejag og religiøs propaganda.

Men er det ikke snart på tide med litt nytenkning og moderasjon?
Trenger vi egentlig alt det tjafset vi får i den store gavehaugen?
Trenger vi å meske oss i mat, godterier og blakke oss, bare fordi det heter "Jula", og fordi "det bare er sånn"?

Trenger vi alt det naive som TV og radio bombanderer oss med, alle de naive religiøse sangene og symbolene, fra en religion som er unaturlig presset på oss?
Vi VET jo for eksempel at Jesus IKKE var født på Julaften, og at det "ble sånn" fordi Presteskapet fant det opp for å overskygge den egentlige feiringen i de landene Kristendommen gjorde det jeg kaller "kulturmord"
Er det ikke snart på tide at den egentlige "Jul", som opprinnelig het "Youle", blir annerkjent og kommer ut i lyset igjen, i disse opplysningstider?
Youle som feirer vintersolverv, den mørkeste dagen i året, da lysere tider endelig vender tilbake, har vært glemt lenge nok nå synes jeg, på grunn av bevisst overskyggelse av religiøse årsaker.

Jeg synes at det er på tide, at Youle blir annerkjent igjen, og alt det andre gamle propaganda tullet må forgå.
Såppass fortjener vår egentlige kulturarv.
Vær stolte av den.

God Youle
Antall ord: 236
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av ludoburgero »

Glad for at du tok det opp og minte meg på det åpenlyse, Moonstone.

Men faen så du alltid maser om dette "religiøse som holder oss nede".
Du er klar over at du selv ved å gjenta det opprettholder liv i den ufortjente ærefrykten?

Du gir den mer funksjon enn det den allerede har. For du skjønner, kjære vene, at det er noe som heter å tie ihjel noe. Ikke at ting forsvinner av seg selv, men det blir som å fortelle spøkelseshistorier... uansett om folk er vel vitende om at det bare er historier, så klarer man å hause opp og skremme folk likevel.

Vel, Moonstone... DU forteller spøkelseshistorier.
Drit i julen, og julen vil forsvinne. På samme måte som at religioner IKKE holder oss nede.
Det er mennesker SELV som holder seg nede fordi de ikke tør annet.
Og hvem kan klandre dem i en verden som dette...
Antall ord: 153
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Astarte »

Ah, jeg er så glad for at du skriver dette, Moonstone! :D

Selv feirer jeg noenlunde tradisjonell jul med familien. Men jeg og min mann har en litt utradisjonell versjon av julegaver. Vi gir penger på vegne av alle, til vern av dyr. Det pleier å bli en anseelig sum hvert år, og alle får et personlig takkekort for det. Vi opplever at alle syns det er veldig fint, og ser at andre også begynner å gi til sine "flammesaker" på samme måte.

Ellers er jeg opptatt av at julen er en tid med ettertanke, omsorg og det å ha TID sammen. Det er jo klisjeer, men for oss er det utrolig viktig.

Jeg syns man kan være gjestfri, med alt det medfører. Gjestfrihet er et stort ord når man smaker på det.

Jeg sporer muligens av litt her, men da er du fri til å moderere meg ;)

Julen er for meg og mine en påminnelse om å ta vare på hverandre, og en gyllen mulighet til å være sammen. Ethvert "kristent" budskap er underordnet.

Men, jeg skal jo ikke stikke under en stol at Youle ligger mitt hjerte nær. Men det blir nok en litt annen tråd :roll: :lol:


Et lite tankespinn til slutt: Hvor mange feirer EGENTLIG jul pga Jesus? :bandit
Antall ord: 212
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av ludoburgero »

Kan også legge til at julen ikke trenger å være kjøpepress.
For meg er den omtrent slik Astarte beskriver, og det går helt fint.

Julen er en hyggestund med familien, og ingen skal få ta det ifra meg.
Har levd sammen med ei jente som ikke feirer jul, men ikke hatt noen jul med henne,
har en kompis som ikke feirer jul pga. at mora er i Jehovas Vitner og at han selv er prinsippfast på at den er "feil å feire slik vi gjør det". For min del - og for alle deres andres - går det an å feire den nøyaktig som dere vil, og det oppfordrer jeg dere til å gjøre. Om dere ikke ønsker å feire den, greit det også... men ingen skal tre det nedover halsen på meg hvor "feil" det er å hygges sammen med familien og spise ribbe til vi spyr.
Antall ord: 147
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Astarte »

Ja, enig der. JA til å velge sine egne tradisjoner, og gå egne veier :D
Antall ord: 13
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Svartepus »

I år har jeg kjøpt masse julegaver fra Flyktningehjelpen og kirkens Nødhjelp, og gleder meg til å se ansiktet på mormor når hun får kyllinger i julegave! :mozilla_smile: Flere av julegavene er allerede unnagjort, så jeg kommer nok ikke til å stresse særlig mye med det fremover.

Ellers gleder jeg meg til å pynte til jul i min nye leilighet og bake valnøttbrød, småkaker og lage litt julegodter. Jeg skal kose meg masse med venner og familie og bare nyte juletiden. I romjula skal jeg lage middag til kjæresten og familien og servere den i min nye spisestue (har jo aldri før hatt spisestue!). Og så skal jeg høre på masse fin julemusikk! :)

Jeg elsker julen, fordi de fleste har tid til hverandre og kan kose seg sammen i juletida. Kjøpepresset og julestresset gidder jeg ikke være med på. For det er faktisk valgfritt om man vil delta på det... ;)
Antall ord: 161
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av ludoburgero »

Vi skal ikke ha dårlig samvittighet dersom vi lider av kjøpepress heller.
Det er tross alt en fin ting å gi hverandre noe fint.

F.eks. en klem. Den koster ubetalelig mye penger. Ja, faktisk så mye at den ikke kan kjøpes.
Ingen har råd til det lengre, skjønner dere.
Det er dyrt med kjærlighet.

Så jeg skjønner godt at folk slutter å hygge seg med familien i julen.
Det er tross alt hyklerisk det også. Bedre å ha dårlig samvitighet.
Hvis man ikke gir ei geit til flyktninger eller støtter Redd Barna i julen, skal man alltid ha i bakhodet at noen hundre døde nettopp pga. deg. Så kan man jo se hvor mye man koser seg når bestefar finner mandelen i grøten og vinner marsipangrisen. Haha, hyklerisk, må jeg bare si.

Nei, vet dere hva... takke meg til at vi har det bra og lever trygt og godt!
Vi kan ikke klandres med all urett i verden, men vi kan spytte på oss selv foran speilet og tenke
"hvor faen ble moralen av?" - men det er en helt annen sak.
Det går fint an å kombinere litt;

altså å hygge seg og verne om sine nærmeste. Kjøpe noe fint, men ikke ruinere seg.
Men fremfor alt sette kjærligheten som førsteprioritet.

Enkelte ting lar seg ikke kjøpes. Og dersom vi innser det og ikke er så sabla grådige,
ja så vil de i u-land også automatisk få det bedre. For om krydder og bomull ikke
brukes like overflødig som det gjøres i dagens bruk-og-kast-samfunn styrt av kapitalismen,
så vil det "utrolig nok" bli slik at prisene på det HEVES også, og da blir plutselig de små
negerungene som jobber for Hennes & Mauritz-klærne dine sørger for en LITT bedre inntekt
til disse barnearbeiderne også.

Så enkelt kan problemet berøres og dissekeres, men hvor enkelt kan det løses?
Det vet bare du og din hang til luksus og overflødig komfort.

Tenk bare etter litt... det er det eneste det krever. Så kan vi alle feire jul.
Alltid gi det som ikke lar seg kjøpes først. Gi mest av hjertet ditt.
Gi mest av deg selv - del det med alle andre - og sammen vil vi få en god jul!
Antall ord: 395
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Bearchild »

For meg er vintersolverv "jul".
Alt annet er bare stress,- dårlig samvittighet og gaver som egentlig ikke betyr noe.

Egentlig er det dårlig gjort at jeg skal ha dårlig samvittighet i jula, men jeg klarer ikke riste det av meg. Er det liksom min feil at hele forbanna slekta mi er skilt og gift på nytt, og at jeg fra jeg var bitteliten har måtte feire jul minst 4 plasser for at alle skal bli fornøyde? Når jeg var liten var det så sin sak, jeg ble fraktet rundt og jula ble delt opp i flere dager. Nå som jeg er voksen og har egen familie er det ikke så lett å dele seg opp og rekke alle julefeiringene for å holde på denne tradisjonen de har kreert. Å feire jul med min egen nylagde familie blir jo feil for alle de andre,- foreldre, besteforeldre, tanter og onkler. De forventer selvsagt at jeg kommer denne julen også.

Om jeg kjøper bare èn eneste gave til de "nærmeste" må jeg alikavel kjøpe 39 gaver. Dèt har vært stressende det, spesielt når jeg var under utdanning og seinere alenemor. Flåsete kommentarer fra velmenende familie som at "det er tanken som teller" var ikke mye verdt når de kjøpte stooore fine gaver til meg, og jeg kom med småting fra Nille og Europris. Forsøkte å lage litt gaver en tid, men det ble aldri noen greie på det heller.

Jeg synes jula er pyton. Jeg får vondt i magen bare av å tenke på den.

Men jeg og bestefar og senere også pappa har vår egen seremoni ved vintersolverv. Dèt er min jul.
Antall ord: 285
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Glad for at du tok det opp og minte meg på det åpenlyse, Moonstone.
Værsågod ;)
ludoburgero skrev:Men faen så du alltid maser om dette "religiøse som holder oss nede".
Du er klar over at du selv ved å gjenta det opprettholder liv i den ufortjente ærefrykten?
Du gir den mer funksjon enn det den allerede har. For du skjønner, kjære vene, at det er noe som heter å tie ihjel noe. Ikke at ting forsvinner av seg selv, men det blir som å fortelle spøkelseshistorier... uansett om folk er vel vitende om at det bare er historier, så klarer man å hause opp og skremme folk likevel.
Det å gjøre ubevisste bevisste på det, er en stor del av samfunnsutvikling.
Du ANER IKKE hvor mange som ikke vet dette, og som føler seg fengslet av kjøpepresset og det naive religiøse ved Julestriden..men mange ser ingen utvei, og borblir fanget av det.
ludoburgero skrev:Drit i julen, og julen vil forsvinne. På samme måte som at religioner IKKE holder oss nede.
Det er mennesker SELV som holder seg nede fordi de ikke tør annet.
Og hvem kan klandre dem i en verden som dette...
Jeg sier ikke "drit i Jula", men jeg sier "drit i den konvesjonelle Jula" som vi har fått tredd nedover hodet siden vi var små, og gjør det du selv ønsker, feire noe DU SELV tror på og ønsker å feire.
Og jo, religion HOLDER OSS NEDE.
Det å inkorperere religiøse symboler på TV og tekster i "Julesanger" er hjernevasking på høyt plan, og er med på å opprettholde naive illusjoner i generasjoner fremover.
De som ikke ser dette er blinde..

Uansett synes jeg at den orginale feiringen av Youle har vært stikket under en stein lenge nok.
Jeg synes den snart fortjener å bli hentet fram i dagens lys igjen med stolthet, uten at de som gjør det blir sett rart på av de som feirer nådagens "offisielle, konvensjonelle, godtatte Jul"

Uansett..do your own thing.
Antall ord: 344
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Kan'ke forstå deres frykt for den relgiøse høytiden.

Det enste relgiøse som vi forbrukere blir pumpet fulle av, er jo nissen..
Se dere om i denne tid vi nærmer oss.. Ingen Kristus på korset å se, i noen av butikkene.
Sjappene er overdådige fylt til randen av nisser.. Enten de er røde eller blå nisser..
Unga blir skremt opp, av denne kjente frasen: "Hvis du IKKE er snill, så får du ikkeno' gaver av Nissen". Nissen gir kun gaver til de som er snille... Men, snille fedre som nettop har fått tildelt Jule-gratiale er jo såå gla' i kidza sine, at han kjøper seg ut av forstand med gaver til unga, og merker flere av de med "Fra: NISSEN"... SNAKK OM DOBBELT MORAL..

Dette forbanna gavehysteriet, HATER JEG..
Jeg HATER nissen. Snakk om avGuding a dere.
HAAATER dustete foreldre som tilogmed drar kredittkortet, med avbetalingsutsettelse i 9 mnd'er, for at drittunga sine, skal få den nye PS3, eller X-box og/eller helt nye Carving-ski til Jul... (Merket Fra: Nissen...)


For meg personlig, så vil jeg heller feire Jesu's bursdag, ved å gå i Kirken å minne han da den 19 november (tror jeg de har funnet ut at han ble født.)
Og årets siste 2 uker, vil jeg feire YOULE.. Drekke, feste, spise, og rett å slett ha det digg, med tanken om at NÅ gårre mot lysere tider....
Gaver til Kidza, kan de få til Bursdagen sin..
Antall ord: 251
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Asbjørn »

Jeg er med på noe som kalles Alternativ Jul i Florø, et opplegg hvor sponsorer skaffer tilveie det som trengs av råvarer og litt pakkesanger, og så en gjeng frivillige forbereder selve kvelden.

Det finnes mange slike "alternativ jul" i Norge , http://www.alternativjul.no/ i Oslo,
Denne siden http://www.nrk.no/kanal/nrk_p1/1.4354770 viser diverse arr i 2007,
selv er jeg med i http://www.altjul.org/ - Alternativ Jul i Florø, og
det er flere steder i Norge som har mer eller mindre kjente arrangementer.

Noen steder vil det være gratis arr, andre steder må man ta en mindre sum for å dekke kostnader.


Noen - har en religiøs tilknytning, andre arr er tverr-religiøse / ikke religiøse, hvor fokus settes på god mat, eg fellesskap uten begrensninger til tro, hudfarge, språk, eller sosial "anseelse".
Derimot kreves det gjerne at man ikke kan være tydelig ruset, og at rusmidler ikke er tillatt på arrangementet.
Noen steder kreves det ikke at man skal være 100% nøktern, da mange i rusmiljø ikke kan fungere i lag med andre når man er helt rusfri. ( pågrunn av abstinenser etc ), men seff, synlig rus tillates ikke.

Tross alt disse arrangementene er der for å gi folk et tilbud de ellers ikke ville hatt på alvestein julaften.

Så om dette kan være noe for deg, så sjekk om hvor det finnes slike ting i ditt nærområde!
( og finnes det ikke, kan det kansje være en ide å få startet opp ? )
Det er mindre enn 6 uker igjen til julaften, men mye kan man klare få få til på den tiden, om man ønsker....


Asbjørn
Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Heksepusen »

Fin tråd moon den trengte vi.
Jeg il si at jeg feirer litt merkelig jeg også.
Jeg har feiring på vintersolverv da bloter jeg er lliksom det som er julaften for meg, i år skal jeg ha med meg min eldstedatter etter ønske fra henne selv.
Ellers feirer vi nesten som alle andre her. huset blir litt pyntet og ja jeg har juletre og julematen men det er fordi gubben er vant til det og som ast sier julen er en tid man skal gi omtanke på så jeg kan ikke ta fra han det.
Eller så laget jeg ny tradisjon i familen når gubben og jeg ble sammen.
Alle barna i familen får en til to gaver være fra alle ( familen blir enige føre jul om antalle) hvis de voksen vil gi noe har vi blitt enige hjertesak som det skal gi penger til.
Så hos oss blir det litt lett blanding.
Jeg glemte og si at juletre vårt blir det kun hengt hjemmelaget pynt på og kurvene som blir fylt med natulige godsaker og som det ikke er lov og ta fra før julaften har hvert et høydepunkt for barna.

Jeg bruker helle julen slik som Ast jeg prøver å ta vare på de jeg er glad i og hvere sammen med dem.

Men kjøpehysterie har jeg for lengst meldt meg ut av og ikke orkerjeg å stå flere timer i kø med masete unger og stressa med kunder.

Nei jeg tror jeg har funnet den enkleste utveien for julen.

Vi må huske at julen kommer om vi vil eller ikke og det blir jul samme søren hvordan vi gjør det.
Så hva er det og stresse for da?
Antall ord: 291
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av BA. »

Moonstone skrev:Jaja, snart beveger vi oss snart atter en gang inn i det som kaller Jule-striden dere, en tid stappet med stress, pengepress, gavejag og religiøs propaganda.

Men er det ikke snart på tide med litt nytenkning og moderasjon?
Trenger vi egentlig alt det tjafset vi får i den store gavehaugen?
Trenger vi å meske oss i mat, godterier og blakke oss, bare fordi det heter "Jula", og fordi "det bare er sånn"?
Jeg mener vi har godt av en lysfest midt i den verste mørketida. At markedskrefter også har hengt seg på og vil ha sin del av kaka må vi bare ta med på kjøpet. Du trenger ikke henge med i alt dette.
Trenger vi alt det naive som TV og radio bombanderer oss med, alle de naive religiøse sangene og symbolene, fra en religion som er unaturlig presset på oss?
Vi VET jo for eksempel at Jesus IKKE var født på Julaften, og at det "ble sånn" fordi Presteskapet fant det opp for å overskygge den egentlige feiringen i de landene Kristendommen gjorde det jeg kaller "kulturmord"
Er man nødt til å feire Jesu fødsel på nøyaktig den dagen han faktisk ble født? Ville det spilt noen rolle for deg, hvis det skulle vise seg at Jesus faktisk ble født på julaften? Ikke for meg.

Kan ikke du feire det du vil, når du vil, så kan andre få feire det de vil?
Er det ikke snart på tide at den egentlige "Jul", som opprinnelig het "Youle", blir annerkjent og kommer ut i lyset igjen, i disse opplysningstider?
Hvor har du dette fra? Slik jeg har forstått det het det jól fra gammelt av.
Youle som feirer vintersolverv, den mørkeste dagen i året, da lysere tider endelig vender tilbake, har vært glemt lenge nok nå synes jeg, på grunn av bevisst overskyggelse av religiøse årsaker.
Jeg feirer lysfesten i den mørkeste tiden på året. Du kan feire hva du vil for min del.
Antall ord: 345
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av Metodisten »

Om dagen viser seg å være off litegrann etter 2000 år syns jeg ikke er av stor betydning.
Dette er en dag som er dypt religiøst og etter hvert kulrurelt befestet i vår kultur.
Vi flytter vel selv feiring av egen bursdag av og til til en helg f.eks, om det passer bedre. Dagen mister ikke poenget av den grunn.
Det er intensjonen som er viktig.

Samme att det er hedenske elementer i måten en feirer det på spiller liten rolle. Det er naturligt.
Som sagt, det er intensjonen man legger i det som betyr noe. Her feirer man en manns inntreden i den fysiske verden, en som forklarte folk att det viktige er det spirituelle. Veien er kjærlighet og antimaterialisme.

Er spesielt glad for å se at det med antimaterialisme står i sentrum for julefeiringen.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Nå er det snart Youle igjen

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Om dagen viser seg å være off litegrann etter 2000 år syns jeg ikke er av stor betydning.
Dette er en dag som er dypt religiøst og etter hvert kulrurelt befestet i vår kultur.
Er dagen religiøs, eller din holdning til datoen?
Vi flytter vel selv feiring av egen bursdag av og til til en helg f.eks, om det passer bedre. Dagen mister ikke poenget av den grunn.
Det er intensjonen som er viktig.
Hvilken intensjon?
Samme att det er hedenske elementer i måten en feirer det på spiller liten rolle. Det er naturligt.
Som sagt, det er intensjonen man legger i det som betyr noe. Her feirer man en manns inntreden i den fysiske verden, en som forklarte folk att det viktige er det spirituelle. Veien er kjærlighet og antimaterialisme.
De færreste nordmenn tror jeg bryr seg filla om jesusbarnet. De tar vare på tradisjonene. For noen er kirkebesøket tradisjon, for andre er middagen en viktigere tradisjon.
Er spesielt glad for å se at det med antimaterialisme står i sentrum for julefeiringen.
Gjør den? Hva er antimaterialisme? En slags materialisme med antimaterie i fokus? Et slags fokus på å unngå alt som er materie?

;)
Antall ord: 205
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links