Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderArtig hjemmetest, ang orber osv.

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av BA. »

Divine Spirit skrev:Hva er en ressurs? Og hvordan bør den brukes?
Ressurser er f.eks de pengene som er satt av til forskning. Jeg mener vi bør bruke pengene på grunnforskning og utvikling innen de etablerte forskningsfeltene, som f.eks. psykologi, medisin, paleontologi, arkeologi, astronomi, matematikk, statsvitenskap, fysikk, m.m.m.

Ressursene kan også være tiden og kreftene vi bruker på å finne forklaringer.
Divine Spirit skrev:Joda, den beviste det jeg ville, nemlig at digitalkamera kan vise lys den ikke er designet for! :)
Ja, akkurat ja. :roll:
Antall ord: 90
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

BA. skrev: Ressurser er f.eks de pengene som er satt av til forskning. Jeg mener vi bør bruke pengene på grunnforskning og utvikling innen de etablerte forskningsfeltene, som f.eks. psykologi, medisin, paleontologi, arkeologi, astronomi, matematikk, statsvitenskap, fysikk, m.m.m.
Jeg er jo grunnleggende enig med deg!
Men hvis du kjenner noen som hatt kreft for eksempel, så er det et faktum at det ikke bare er medisinene som gjør pasienten frisk, men opptill 50% hva pasienten selv har for instilling.
Jeg synes det er interessant at instillingen til en pasient kan ha så mye å si!?
Med instillingen: -Jeg har kreft, livet er over... Så skjer ofte det...
Med med instilling: -Dette skal jeg overvinne! Så skjer ofte det! Merkelig!?

Dette gjelder jo ikke alle pasienter, men forbausende mange!

Jeg har ei venninne som begynt på psykologi studier. Hu forklarte at hu måtte kjøpe 4stk bøker av en gjitt forfatter. (jeg husker desverre ikke forfatterens navn, men han sees på som "far" til en stor del av moderne psykologi, det er IKKE Freud) Hu interesserte seg for forfatteren, og søkte en del på nettet rundt han, om han hadde fler bøker osv. Hu fant en 5e bok, som han personlig mente var den viktigste boken! Men denne boken er ikke tatt med i undervisningen, merkelig nok!? Denne boken handlet om Åndelighet!

Så det ER ting vi ikke bruker resurser på, som vi faktisk burde gjøre! Mener jeg.
Ressursene kan også være tiden og kreftene vi bruker på å finne forklaringer.
Du bruker MYE krefter på å argumentere imot folk, uten skikkelig grunnlag, mener jeg.
Det virker som du ikke har tro på noe som ikke kan bevises vitenskapelig? Men jeg antar at siden du er med i et slikt forum, og argumenterer så mye som du gjør, så er det noe du i det minste ØNSKER å tro på, eller ønsker å finne svar på?
Divine Spirit skrev:Joda, den beviste det jeg ville, nemlig at digitalkamera kan vise lys den ikke er designet for! :)
Ja, akkurat ja. :roll:
Det var du som sa at digitalkamera var designet for "vanlig" lys, men at noe av annet lys allikevel kan være synlig. Min påstand er at vi ikke vet hva mer den kan vise? Av lys alltså...
Antall ord: 385
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av rhonersen »

Det var du som sa at digitalkamera var designet for "vanlig" lys, men at noe av annet lys allikevel kan være synlig. Min påstand er at vi ikke vet hva mer den kan vise? Av lys alltså...
Digitalkameraer er designet for vanlig lys, men filtre er ikke perfekte. De blokkerer ikke for fullt etter en bestemt bølgelengde. Designerne har et valg mellom å begrense følsomheten for synlig rødt lys imens mye av det infrarøde blokkeres, og å ha god følsomhet for rødt lys samtidig som man tillater noe infrarødt lys.Det betyr ikke at vi ikke vet hvordan filtre oppfører seg, eller hva de slipper gjennom.
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av BA. »

Divine Spirit skrev:
BA. skrev: Ressurser er f.eks de pengene som er satt av til forskning. Jeg mener vi bør bruke pengene på grunnforskning og utvikling innen de etablerte forskningsfeltene, som f.eks. psykologi, medisin, paleontologi, arkeologi, astronomi, matematikk, statsvitenskap, fysikk, m.m.m.
Jeg er jo grunnleggende enig med deg!
Men hvis du kjenner noen som hatt kreft for eksempel, så er det et faktum at det ikke bare er medisinene som gjør pasienten frisk, men opptill 50% hva pasienten selv har for instilling.
Jeg synes det er interessant at instillingen til en pasient kan ha så mye å si!?
Med instillingen: -Jeg har kreft, livet er over... Så skjer ofte det...
Med med instilling: -Dette skal jeg overvinne! Så skjer ofte det! Merkelig!?
At ens innstilling har en del å si synes jeg ikke er merkelig, men 50%? Hvor har du det fra?
Dette gjelder jo ikke alle pasienter, men forbausende mange!

Jeg har ei venninne som begynt på psykologi studier. Hu forklarte at hu måtte kjøpe 4stk bøker av en gjitt forfatter. (jeg husker desverre ikke forfatterens navn, men han sees på som "far" til en stor del av moderne psykologi, det er IKKE Freud) Hu interesserte seg for forfatteren, og søkte en del på nettet rundt han, om han hadde fler bøker osv. Hu fant en 5e bok, som han personlig mente var den viktigste boken! Men denne boken er ikke tatt med i undervisningen, merkelig nok!? Denne boken handlet om Åndelighet!
Hva så? En forfatter kan skrive mange bøker og at en eller flere av dem handler om andre ting enn det en skal lære er vel ikke noe problem?
Selv psykologer kan ha irrasjonelle tanker, og skrive irrasjonelle bøker.
Så det ER ting vi ikke bruker resurser på, som vi faktisk burde gjøre! Mener jeg.
Tja, jeg kommer ikke på noen, men jeg mener det brukes for lite ressurser på mange ting, bl.a. forskning og utdannelse.
Ressursene kan også være tiden og kreftene vi bruker på å finne forklaringer.
Du bruker MYE krefter på å argumentere imot folk, uten skikkelig grunnlag, mener jeg.
Hvis du mener jeg har for lite grunnlag, bør du peke på bristen i argumentet, ikke bare sutre over at jeg belærer deg i forskjellige ting.
Det virker som du ikke har tro på noe som ikke kan bevises vitenskapelig? Men jeg antar at siden du er med i et slikt forum, og argumenterer så mye som du gjør, så er det noe du i det minste ØNSKER å tro på, eller ønsker å finne svar på?
Det er mye jeg ønsker å finne svar på, men jeg har ikke noe ønske om å tro. Derimot ønsker jeg å vite mer, og på forumet her får jeg en del kunnskap, samt at jeg selv drives til å søke opp mer kunnskap selv. :)
Divine Spirit skrev:Joda, den beviste det jeg ville, nemlig at digitalkamera kan vise lys den ikke er designet for! :)
Ja, akkurat ja. :roll:
Det var du som sa at digitalkamera var designet for "vanlig" lys, men at noe av annet lys allikevel kan være synlig. Min påstand er at vi ikke vet hva mer den kan vise? Av lys alltså...
Ja, ja, du har "glemt" dette også. :roll:

Hvis jeg husker rett sa du noe slikt som at "Digitale bildebrikker fanger opp ting vi ikke kan se med det blotte øyet, så muligheten at de greier å fange opp åndelige energier er etter min mening absolutt til stede."
Antall ord: 588
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Kimbara »

Divine Spirit:

Jeg kikket på bildene dine og kan ikke finne noe unormalt ved dem. Det første bildet viser noe som kan se ut som enten fuktighet eller et lite hår på linsa. Det ser ut som det beveger seg, men jeg tror heller det er snakk om en "sammensmelting" av flere partikler eller en delvis "oppdeling" av et større objekt.

Det andre bildet viser lys eller refleksjoner et sted i bakgrunnen. Nøyaktig hva det kommer av er umulig å si pga. manglende lys.

Det tredje bildet er enkelt og greit støv. Det er vanskelig å si akkurat hvorfor den største "orben" er avkuttet, men sannsynligvis har det med den interne mekanikken i kameraet å gjøre.
Antall ord: 120
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

rhonersen skrev:
Det var du som sa at digitalkamera var designet for "vanlig" lys, men at noe av annet lys allikevel kan være synlig. Min påstand er at vi ikke vet hva mer den kan vise? Av lys alltså...
Digitalkameraer er designet for vanlig lys, men filtre er ikke perfekte. De blokkerer ikke for fullt etter en bestemt bølgelengde. Designerne har et valg mellom å begrense følsomheten for synlig rødt lys imens mye av det infrarøde blokkeres, og å ha god følsomhet for rødt lys samtidig som man tillater noe infrarødt lys.Det betyr ikke at vi ikke vet hvordan filtre oppfører seg, eller hva de slipper gjennom.

Du nevnte tidligere det å fjerne filteret for å få et "fullspekter kamera".
Jeg har hørt om dette, og har lyst å prøve det selv. Har du prøvd det?
Antall ord: 145
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

Kimbara skrev:Divine Spirit:

Jeg kikket på bildene dine og kan ikke finne noe unormalt ved dem. Det første bildet viser noe som kan se ut som enten fuktighet eller et lite hår på linsa. Det ser ut som det beveger seg, men jeg tror heller det er snakk om en "sammensmelting" av flere partikler eller en delvis "oppdeling" av et større objekt.
Ok, skal ikke argumentere imot. Kan sikkert finne fler bilder, med samme bevegelse, men med en mer markant "hale" som blev beskrevet som fallende regn.
Det andre bildet viser lys eller refleksjoner et sted i bakgrunnen. Nøyaktig hva det kommer av er umulig å si pga. manglende lys.
Er enig, jeg fant desverre ikke bedre bilde på fargede orber. Jeg får tilsendt så mye, og har tatt en del selv, at det var ikke lett å finne i farten. Dessuten er det 2 fargede orber, noe som kan se ut som dyreøyne eller hva som helst. Jeg har sett oransje, røde, blå, grønne, rosa, lilla orber. Men fant desverre bare det ene bildet...
Det jeg ville vise var at orber ikke bare er "grå" men kan ha farger.
Det tredje bildet er enkelt og greit støv. Det er vanskelig å si akkurat hvorfor den største "orben" er avkuttet, men sannsynligvis har det med den interne mekanikken i kameraet å gjøre.
Fra denne begivelsen har jeg en haug med bilder. Det ble tatt i forbindelse med en borddans i sommer. Og på så og si alle bilder er det slike avkappede orber, men også "vanlige" runde. På de fleste av bildene er orbene konsentrert rundt meg, spesielt de avkappede. Så de andre deltakerne kallte meg for "orbe mannen" :P

Men støv? Javel, ok...

Jeg har observert at forekomsten av orber er ENORM under åndelige begivenheter spesielt ved borddans. Mange skeptikere vil naturlig nok hevde at når folk løper rundt og danser med et bord, så vil det bli MYE støv som virvler opp. Og det er jeg enig i. Men det vil virvle opp tilsvarende med støv på en fest eller et utested der folk danser også. Men jeg har aldrig sett så mye orber på "fest-bilder" som på bilder med åndelig arbeid.
Antall ord: 377
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

BA. skrev:At ens innstilling har en del å si synes jeg ikke er merkelig, men 50%? Hvor har du det fra?
Jeg har ikke kildehenvisning, men mener å ha sett det i en dokumetar fra radiumhospitalet. Det er fritt fra hukommelsen, men greit, vi kan justere det ned til 20% så har jeg ikke tatt i for mye? Det jeg VET med sikkerhet er at leger innen kreft medisin tar dette på alvor!

Hva så? En forfatter kan skrive mange bøker og at en eller flere av dem handler om andre ting enn det en skal lære er vel ikke noe problem?
Selv psykologer kan ha irrasjonelle tanker, og skrive irrasjonelle bøker.
Poenget er jo at den 5e boken er en del av kompendiet. Alltså bøkene hører sammen!
Tja, jeg kommer ikke på noen, men jeg mener det brukes for lite ressurser på mange ting, bl.a. forskning og utdannelse.
Jeg er helt enig!
Hvis du mener jeg har for lite grunnlag, bør du peke på bristen i argumentet, ikke bare sutre over at jeg belærer deg i forskjellige ting.
Jeg trenger ikke peke på noe spesielt. Føler heller ikke at jeg suttrer?
Men konstaterer at du og har en del å lære.
Hvis du vil forstå mer om åndelige energier, må du lære deg å "lytte" med hjertet.
Det er mye jeg ønsker å finne svar på, men jeg har ikke noe ønske om å tro. Derimot ønsker jeg å vite mer, og på forumet her får jeg en del kunnskap, samt at jeg selv drives til å søke opp mer kunnskap selv. :)
Og det er jo bare supert! :D
Hvis jeg husker rett sa du noe slikt som at "Digitale bildebrikker fanger opp ting vi ikke kan se med det blotte øyet, så muligheten at de greier å fange opp åndelige energier er etter min mening absolutt til stede."
Ja, det er jo det jeg prøver å si hele tiden!?
Lys ER energi i sin helhet! Og slik jeg ser det, lys kan være åndelig!


Fotnot:

Einstein var religiøs. Det er ikke jeg...
Antall ord: 350
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Kimbara »

Divine Spirit skrev: Men støv? Javel, ok...
"Orben" viser alle tegn på å være støv. Jeg ser overhodet ingen grunn til å tro eller spekulere i om det kan være noe annet. Det er den erketypiske anomalien som sier alle fotografer at kamerautstyret er dårlig.
Jeg har observert at forekomsten av orber er ENORM under åndelige begivenheter spesielt ved borddans. Mange skeptikere vil naturlig nok hevde at når folk løper rundt og danser med et bord, så vil det bli MYE støv som virvler opp. Og det er jeg enig i. Men det vil virvle opp tilsvarende med støv på en fest eller et utested der folk danser også. Men jeg har aldrig sett så mye orber på "fest-bilder" som på bilder med åndelig arbeid.
Det vet jeg ikke noe om, da dette er noe du påstår. Men det bildet du la frem som eksempel viser nå ihvertfall støv. Hvis det er den samme type "orb" som dukker opp til stadighet trenger du ikke gruble noe mer over det ;)
Antall ord: 180
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

Kimbara skrev:
Det vet jeg ikke noe om, da dette er noe du påstår. Men det bildet du la frem som eksempel viser nå ihvertfall støv. Hvis det er den samme type "orb" som dukker opp til stadighet trenger du ikke gruble noe mer over det ;)

Det som er interessant er at det alltid er fler orber en "Normalt" under åndelig arbeid. De fleste orber som dykker opp er de "vanlige" grå-hvite. Men også lyssterke orber, og jeg har sett en del blå-aktige.

Hele denne diskusjonen er smått komisk (for min del) fordi jeg er ikke så veldig opptatt av orber egentlig, jeg registerer at de oppstår, og spesielt under åndelig arbeid. Men jeg har bare slått meg til ro med at: -Slik er det bare! :)

Hadde tanken vært logisk at det oppstår mer støv i luften når man mediterer, har en trommereise, øver seg på psykometri, øver seg på sitting/reading, osv. Så hadde det vært en ting. Men greia er den at det ikke er slik. Og derfor synes jeg det er interessant at det oppstår mer orber (støv ifølge deg) når man driver med den slags arbeid.

Jeg skal legge ut et spennende orbebilde til, jeg har ikke tatt det selv.
Men det er spesielt! :)
Antall ord: 225
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

Bilde

Har noen sett slike orber før?

Med et hull i midten? Og dere støv-eksperter, hvordan kan det komme seg? Microskopisk hull i støvet?
Antall ord: 27
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av rhonersen »

Det som er interessant er at det alltid er fler orber en "Normalt" under åndelig arbeid.
I dette eksperimentet http://www.theorbzone.com/FullOrbArticle.pdf som jeg tidligere linket til, eksisterte det ingen sammenheng mellom antall orber og om stedet bildene ble tatt var regnet som "hjemsøkt".
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

rhonersen skrev: I dette eksperimentet http://www.theorbzone.com/FullOrbArticle.pdf som jeg tidligere linket til, eksisterte det ingen sammenheng mellom antall orber og om stedet bildene ble tatt var regnet som "hjemsøkt".

Jeg har heller ikke snakket om hjemsøkte plasser. Men på kurs å lignende der man driver aktivt med åndelig arbeid. Åndelig arbeid har ikke noe med hjemsøkte plasser å gjøre...
Antall ord: 65
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av Divine Spirit »

Hadde vært artig å lese hva dere andre mener om denne "donut"-orben?

Jeg har ikke sett noe lignende før, men det betyr jo ikke at det er uvanlig av den grunn.
Antall ord: 33
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Artig hjemmetest, ang orber osv.

Innlegg av rhonersen »

Divine Spirit skrev:Jeg har heller ikke snakket om hjemsøkte plasser. Men på kurs å lignende der man driver aktivt med åndelig arbeid. Åndelig arbeid har ikke noe med hjemsøkte plasser å gjøre...
Bortsett fra den lille sammenhengen at åndelig arbeid (selvsagt), og hjemsøkte plasser begge har med det "åndelige" å gjøre. Du har jo selv skrevet at du tror det åndelige kan forårsake orber!

Linken jeg gav er et godt eksempel på hvordan paranormale fenomener kan forsøkes å påvises, og viser at det ikke er noen link mellom antall orber og et sted med påstått åndelig aktivitet.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links