Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynReinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Starchild
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 202
Startet: 15 Jul 2006 21:55
17
Kjønn (valgfri): Kanin
Lokalisering: Orkdal
Blitt takket: 3 ganger

Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Starchild »

(Var ikke helt sikker på om dette er rett plass å legge denne tråden, men jeg får bare krysse fingrene!)

Jeg tror på reinkarnasjon, at man velger liv/skjebner før man kommer til dette livet. Men så lurer jeg på om noen tror det er mulig at jeg har vært et dyr i mitt forrige liv?

Grunnen til at jeg lurer er, vel, egentlig er jeg bare litt nysgjerrig... Men jeg har også hatt "minner" fra et muligens forrige liv. Greit nok, jeg var ca. 5 år gammel da jeg begynte å tenke på det "minnet" så det kan veldig godt hende jeg bare fant det opp, og har nå glemt at jeg gjorde det. Faktisk så er nok det den mest sannsynlige muligheten. Kanskje at jeg bare så det "minnet"/klippet på TVn og så har jeg i en annen anledning hørt om reinkarnasjon, og dermed ville ha det litt morsomt å bestemte meg for å legge de to tingene sammen.

Men ja, uansett - minnet mitt(eller det jeg tror jeg husker) er at jeg er i en by. Jeg skal over et gangfelt, men så ser jeg til høyre og der kommer det en svær lastebil imot meg. Det er der ideen om at jeg kanskje har vært et dyr kommer inn - fordi jeg er nemlig en førerhund!

Noe som får meg til å tro at dette kan være sant er fordi jeg har alltid, så lenge jeg kan huske, vært veldig glad i dyr samt et sterkt bånd til de. Jeg er mye mer glad i dyr enn jeg er i mennesker, og hadde jeg hatt valget mellom å redde en katt eller et menneske ut ifra et brennende hus hadde jeg valgt katten. Og når jeg var liten brukte jeg også å leke at jeg var en hund veldig ofte - eller, kanskje mere i den retningen av å være besatt etter å være en hund. Jeg ville nemlig ikke være et menneske i det hele tatt, men bare en hund.

Så ja, til dere som tror på reinkarnasjon, tror dere det er mulig å bytte på å være dyr eller menneske? Eller en teori jeg har tenkt på før er at alle kanskje har vært dyr en gang, men når man føler man er klar går man opp et nivå til å være et mer avansert vesen - nemlig menneske? At kanskje dyr er "unge" sjeler, mens menneske er litt mer avansert? ... Ikke vet jeg hva som kommer etter menneske, da men. Bare en teori. :mozilla_tongue:
Antall ord: 430

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av puma/f »

Det tror i allefall hinduene. Er ikke sikker på hva buddhister mener men skal spørre.
Men de tror ikke du velger, du gjør deg fortjent gjennom livet du lever nå.


Puma/f
Antall ord: 34

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 479
Startet: 29 Sep 2009 00:45
14
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av DamageDone »

Jeg var billig i mitt forrige liv.
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Moonstone »

Jeg tror at all grunn/Ur-energien som bygger opp den fysiske verden går i sirkulasjon.
Energien som bygger opp hver enkelt av oss er nok dømt til engang å ha vært brukt til å bygge opp steiner, trær, dyr, dinosaurer osv

Men de fleste som er reinkarnasjons-tilhengere er nok enig i at energien hele tiden vil streve etter NYE og STØRRE bevissthetsnivåer og kompleksitet.
Så når den "porsjon" av denne energien har først blitt et menneske, er det uønsket/unaturlig å inkarneres som et dyr igjen.

Dette er hva folk TROR såklart...og ikke vitenskaplig bevist på noen måte :coffe2
Antall ord: 109
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av zind »

Tror jeg bare må støtte meg til det Moonstone sier her. Jeg hadde nok mer bestemte meninger rundt disse tingene før (f.eks det med at et menneske aldri kan bevege seg "nedover" og reinkarneres som et dyr), men nå er jeg åpen for at alt kan være mulig :)

En tanke som slo meg var i allefall at du kanskje kan ha vært den som gikk ved siden av førerhunden, og at forholdet ditt til dyr i nå kan være preget av det nære forholdet ditt til denne hunden. Dette blir jo bare synsing og egentlig litt tullete, men jeg slenger nå ut det som dukker opp her... det kan også være at du rett og slett har plukket opp noe i den kollektive bevisstheten, eller at du som du sier kan ha sett en førerhund eller lignende som liten som gjorde inntrykk..
.. jeg pleier alltid å snakke fælt med dyra mine, og titt og ofte sier jeg "sånn gjør du ditt og datt, vettu det må du vite hvis du skal bli menneske i ditt neste liv" hehe :P Men, helt ærlig kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan inkarneres som et dyr... eller at man kan være inkarnert både som dyr og menneske på en gang. Jeg hørte en teori en gang som jeg falt veldig for. Den gikk ut på at alle dyr og raser har sin egen kollektive sjel. Slik at alle elefanter f.eks er koblet til en slags kollektiv bevissthet, linket til hverandre og har en arketypisk energi... . Uansett hvordan det måtte henge sammen tror jeg som Moonstone, at all energien som bygger opp den fysiske verden på en måte går i sirkulasjon. Vi vet jo at energi ikke kan opphøre, men at den skifter form :)

fritt for å være huskatt i et godt hjem neste liv!
Antall ord: 321
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Mentalist. »

Etter døden er det et liv, men ikke rekanasjon.
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Asbjørn »

Jeg tror ikke det er avgjørende hva man har vært tidligere, jeg tror det heller er et spørsmål om hva man skal lære.

Omtrent som at man bruker båt når man skal på sjøen, og bil inne i byen eller på landet...

Reinkarnasjon er på en måte å leve mange liv - tenk på skolen.
Der er "klassetrinn" en viktig ting, men av og til må man ta ting "omigjen" - og da kan det jo hende at . . ?

A
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev:Etter døden er det et liv, men ikke rekanasjon.
Og dette VET du med SIKKERHET?
Antall ord: 18
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Mentalist. »

Ja, men kommunikasjon med gud må du ha mest sansynelig opplevd for og vite, men det jeg sier er at jeg for meg selv vet, Men det er det som teller mest. Om dere tror, tror ikke på meg for det være opp til dere. for jeg vet :)
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev:Ja, men kommunikasjon med gud må du ha mest sansynelig opplevd for og vite, men det jeg sier er at jeg for meg selv vet, Men det er det som teller mest. Om dere tror, tror ikke på meg for det være opp til dere. for jeg vet :)
Det å svare at du helt sikkert vet, synes jeg er naivt..
Jeg VET at det finnes bananer som kan gå.
Tro på meg eller ikke. for jeg vet.
Antall ord: 79
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Kimbara »

Mentalist. skrev:Etter døden er det et liv, men ikke rekanasjon.
Hvis jeg var deg hadde jeg også sagt det der. Men kan det ikke tenkes at du tar feil? Kan det være faktorer du ikke har tenkt over fordi du har bestemt deg for å tro på Gud?

Jeg tror ikke på hverken Gud eller reinkarnasjon, men jeg kan ikke avvise noe av det med 100% sikkerhet - akkurat på samme måte som at de som tror på disse tingene ikke kan si med 100% sikkerhet at de vet.

Det oppstår et problem på fundamentalt nivå når to mennesker som tror på totalt ulike ting påstår de vet. Hvem av dem har rett og hvem tar feil? Kanskje begge tar feil? Kanskje er den egentlige sannheten helt totalt utenfor vår fatteevne?
Antall ord: 138
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Mentalist. »

Jeg sier jeg vet for meg selv. Og det er det som betyr noe
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Kimbara »

Mentalist. skrev:Jeg sier jeg vet for meg selv. Og det er det som betyr noe
Det skjønner jeg, men det blir litt håpløst å gå inn i en debatt og begynne å argumentere, bare for å proklamere at du "vet for deg selv" og dermed avfeie alle som kommer med motargumenter.
Antall ord: 52
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av 30cm »

Reinkarnere nedover, det må bety at vi mennesker er på nederste trinn det da?
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fribryteren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 26 Jan 2010 21:27
14
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 2 ganger

Re: Reinkarnasjon - dyr i forrige liv?

Innlegg av Fribryteren »

jeg syntes reinkarnasjon høres fint ut på mange måter og skulle gjerne sett at det faktisk stemte med det finnes ikke ett fnugg av bevis som skulle tilsi at det stemmer. Derfor kan jeg ganske enkelt ikke tro på det. Alt annet ville kun være ønsketenkning fra min side.
Antall ord: 52
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links