Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHvorfor den sannheten vi har?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Nå som kirken ikke lenger styrer vår sannhet med jærnhånd, så ser vi at det florerer mange forskjellige livssyn og tanker/filosofier her i Europa.
Det er en helt ny frihet på gang ved at man kan bestemme selv hva slags kultur man vil tilhøre, og hvilke impulser og grunnpillarer man vil ha i livet sitt.
Men hva slags faktorer spiller inn på hva vi da velger?

Hvorfor velger vi akuratt den sannheten/verdenssynet som vi har?

Er det åraker utenfor vår forståelse og påvirkning?

Velger vi bevisst eller ubevisst sannhet utifra hva slags behov egoet vårt har?

Lar du det konvensjonelle samfunnet bestemme sannheten for deg, slik at du slipper å tenke selv?
Isåfall, hvorfor?

Har du arvet din sannhet fra andre?

Setter du spørsmål ved din sannhet for å hele tiden ha progresjon i livet ditt, eller våger du ikke å sette spørsmålstegn ved det, tilfelle du finner ut at du har levd en løgn?

Vil du utvikle deg, vokse åndelig og mentalt, utvide din horrisont, eller ønsker du at alt skal fortsette slik det alltid har vært?
Isåfall, hvorfor?

Hvorfor?

Dette er tråden hvor vi diskuterer hvorfor vi velger sannhetene vi velger, hvorfor vi er den vi er, og hva vi tror driver oss til valgene.

Ordet er deres, om dere tør ;)
Antall ord: 231
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Deep Space »

Jeg er vel den på forumet som iallefall skal holde kjeft nå. Jeg tar ikke opp dine gode spørsmål i tråden Moonstone. Beklager det..

Men shit la gå...jeg vil la denne websiden få tale for meg.
Welcome to your brave new religious world:

http://undhimmi.com/2009/08/09/the-isla ... time-bomb/

Dette er realiteten, og den er nærmere dørterskelen din enn du tror. Dette er en svært aggresiv religion, som våre politikere desverre ser bort fra. Islam.

Dette BØR være en oppvekker for de religiøse. Er det virkelig dette vi vil ha i dagens samfunn. Trenger vi virkelig dette våset?
Ta deg en tur til Malmø i Sverige så tror jeg du får sjokk...
Antall ord: 129
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Deep Space skrev:Jeg er vel den på forumet som iallefall skal holde kjeft nå. Jeg tar ikke opp dine gode spørsmål i tråden Moonstone. Beklager det..
Men shit la gå...jeg vil la denne websiden få tale for meg.
Welcome to your brave new religious world:

http://undhimmi.com/2009/08/09/the-isla ... time-bomb/

Dette er realiteten, og den er nærmere dørterskelen din enn du tror. Dette er en svært aggresiv religion, som våre politikere desverre ser bort fra. Islam.
Dette BØR være en oppvekker for de religiøse. Er det virkelig dette vi vil ha i dagens samfunn. Trenger vi virkelig dette våset?
Ta deg en tur til Malmø i Sverige så tror jeg du får sjokk...
Så med dette mener du at selve årsaken til at du er en fritenker og ikke-religiøs, er alt det stygge religionene gjør?
At denne psykologiske underliggende tanken, din irritasjon over religiøst vissvass, som får deg til å søke mot det alternative, hvor du står mere fritt til å tenke selv?

Represtenterer Islam det ukjente, som får deg usikker over fremtidsutsiktene?
Er en usikker fremtid noe å frykte?
Hvorfor?
Eller er det heller det, at du er skråsikker på at resultatet blir negativt, om innvandringen får fortsette, og at de fører med seg et strengt religiøst system?
Antall ord: 237
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Deep Space »

Moonstone skrev:
Deep Space skrev:Jeg er vel den på forumet som iallefall skal holde kjeft nå. Jeg tar ikke opp dine gode spørsmål i tråden Moonstone. Beklager det..
Men shit la gå...jeg vil la denne websiden få tale for meg.
Welcome to your brave new religious world:

http://undhimmi.com/2009/08/09/the-isla ... time-bomb/

Dette er realiteten, og den er nærmere dørterskelen din enn du tror. Dette er en svært aggresiv religion, som våre politikere desverre ser bort fra. Islam.
Dette BØR være en oppvekker for de religiøse. Er det virkelig dette vi vil ha i dagens samfunn. Trenger vi virkelig dette våset?
Ta deg en tur til Malmø i Sverige så tror jeg du får sjokk...
Så med dette mener du at selve årsaken til at du er en fritenker og ikke-religiøs, er alt det stygge religionene gjør?
At denne psykologiske underliggende tanken, din irritasjon over religiøst vissvass, som får deg til å søke mot det alternative, hvor du står mere fritt til å tenke selv?

Represtenterer Islam det ukjente, som får deg usikker over fremtidsutsiktene?
Er en usikker fremtid noe å frykte?
Hvorfor?
Eller er det heller det, at du er skråsikker på at resultatet blir negativt, om innvandringen får fortsette, og at de fører med seg et strengt religiøst system?

Nei, det er ikke årsaken til at jeg ikke er religiøs. Årsaken til det, er at det er en hån mot menneskets intelligens og en underkuing av mennesket. Det gjør også at mennesket ikke får leve 100% fritt. Du er kuet av religionens leve-regler.

Islam er skremmende i seg ved at det er så mye hat rundt religionen. Mye aggresivitet, og "ekstrem nasjonalisme" også faktisk.
Som sagt.. du trenger ikke å se lenger enn til malmø i swea...
Antall ord: 321
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Deep Space skrev:
Moonstone skrev:Så med dette mener du at selve årsaken til at du er en fritenker og ikke-religiøs, er alt det stygge religionene gjør?
At denne psykologiske underliggende tanken, din irritasjon over religiøst vissvass, som får deg til å søke mot det alternative, hvor du står mere fritt til å tenke selv?
Represtenterer Islam det ukjente, som får deg usikker over fremtidsutsiktene?
Er en usikker fremtid noe å frykte?
Hvorfor?
Eller er det heller det, at du er skråsikker på at resultatet blir negativt, om innvandringen får fortsette, og at de fører med seg et strengt religiøst system?
Nei, det er ikke årsaken til at jeg ikke er religiøs. Årsaken til det, er at det er en hån mot menneskets intelligens og en underkuing av mennesket. Det gjør også at mennesket ikke får leve 100% fritt. Du er kuet av religionens leve-regler.
Islam er skremmende i seg ved at det er så mye hat rundt religionen. Mye aggresivitet, og "ekstrem nasjonalisme" også faktisk.
Som sagt.. du trenger ikke å se lenger enn til malmø i swea...
Så da er du imot religion fordi det er en trussel for din personlige frihet?
Tror du for eks at Islam vil bli tvunget på deg, og oss etniske Normenn, om innvandringen øker?
Ser du på Islam som en større trussel enn fundametalistisk Kristendom?
Vil du ikke ha de samme tilstandene HER, som det er i de mange Islamske land, og de andre landene som blir styrt av religiøse dogmer?

Trenger du heller personlig frihet?
Antall ord: 269
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Jeg får prøve å være litt objektiv om meg selv, og svare på mine egne spørsmål.

Jeg trenger personlig frihet.
Hvorfor?
Fordi jeg ser på det som en menneskerett, og en helt naturlig tilstand.
100% mental og fysisk frihet vil vi mennesker ALDRI få, værtfall ikke mens vi lever i den fysiske sfære her på Jorda.
Vi vil bli begrenset av naturlover, som tyngdekraft osv, og at Jorda vi bor på faktisk har grenser.
Den er ikke større.
Og mentalt vil vi aldri kunne unngå å bli influert av andres innflytelse av tanker og verdier.
Men jeg vil værtfall ha friheten til Å VELGE
Jeg tar ALL den friheten jeg kan få.

System er på mange måter motsatsen og en fiende til frihet.
Jeg liker derfor ikke for mye system, forutsigbarhet, gjentagende situasjoner.
Men jeg bruker system bevisst noen ganger for å få avbrekk fra frihet.
Dette gjør jeg i perioder for å kunne sette pris på hva frihet har å tilby igjen.

Jeg har IKKE arvet eller blitt påtvunget mitt livssyn av andre.
Samfunnet prøvde det da jeg var ung, det å påtvinge meg Kristne syn og verdier.
De beste av disse har jeg beholdt, de jeg selv ønsket å beholde.
Resten har jeg sagte men sikkert bygget opp selv.
Jeg har tatt litt Buddisme, litt Gnostisisme, litt Kristendom, litt av antikkens filosofi, litt New Age, litt Okkultisme, litt naturvitenskap, egne filosofier, og laget min egen greie av det.

Religion er et system.
Det er en av grunnene til at jeg ikke liker religion.
Det blir forutsigbart, gjentagende, statisk, innholdsløst.
Derfor er jeg ikke religiøs.
Jeg får ikke vært den jeg selv ønsker å uttrykke meg som, i et religiøst system.
Derfor går jeg "Sva marga", MIN VEI.
Jeg har ingen kategori for min vei.
Den bare er min vei.
Hvor jeg ender opp er usikkert.
Sånn jeg liker det ;)

Hvorfor alt dette?
Fordi jeg hunger etter frihet.
Hvorfor hungrer jeg etter frihet?
Kanskje fordi vi alle er fra det formløse og frie, fra Platons "ideenes verden" eller det som kalles "den andre siden" eller "den metafysiske virkelighet"?

NOE er det værtfall, siden SÅ MANGE MENNESKER på planeten drives og hungrer så mye etter frihet.
Frihet er en grunnleggende drivkraft og følelse i oss alle, ser det ut som..

Kanskje det er det som er den opprinnelige dualisme og "kampen"?
Kanskje dette stammer fra begynnelsen, da universet ble skapt?
System vs kaos?
Materie vs Anti-materie?
Lys vs mørke?
Være vs ikke være?
Form vs formløs?

Men hvis vi alle hungrer mot det formløse, er det formløse da vår EGENTLIGE, vår OPPRINNELIGE tilstand?
Sist redigert av Moonstone på 28 Jan 2010 15:41, redigert 3 ganger totalt. Antall ord: 457
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Deep Space »

Moonstone skrev:
Deep Space skrev:
Moonstone skrev:Så med dette mener du at selve årsaken til at du er en fritenker og ikke-religiøs, er alt det stygge religionene gjør?
At denne psykologiske underliggende tanken, din irritasjon over religiøst vissvass, som får deg til å søke mot det alternative, hvor du står mere fritt til å tenke selv?
Represtenterer Islam det ukjente, som får deg usikker over fremtidsutsiktene?
Er en usikker fremtid noe å frykte?
Hvorfor?
Eller er det heller det, at du er skråsikker på at resultatet blir negativt, om innvandringen får fortsette, og at de fører med seg et strengt religiøst system?
Nei, det er ikke årsaken til at jeg ikke er religiøs. Årsaken til det, er at det er en hån mot menneskets intelligens og en underkuing av mennesket. Det gjør også at mennesket ikke får leve 100% fritt. Du er kuet av religionens leve-regler.
Islam er skremmende i seg ved at det er så mye hat rundt religionen. Mye aggresivitet, og "ekstrem nasjonalisme" også faktisk.
Som sagt.. du trenger ikke å se lenger enn til malmø i swea...
Så da er du imot religion fordi det er en trussel for din personlige frihet?
Tror du for eks at Islam vil bli tvunget på deg, og oss etniske Normenn, om innvandringen øker?
Ser du på Islam som en større trussel enn fundametalistisk Kristendom?
Vil du ikke ha de samme tilstandene HER, som det er i de mange Islamske land, og de andre landene som blir styrt av religiøse dogmer?

Trenger du heller personlig frihet?
Jeg er imot islam. Så.. da er jeg vel imot religion også?

I norge har vi religionsfrihet, og dette strider på en måte imot islam såvidt jeg vet.
Norge er ganske fritt og åpent. Kanskje vi mister det hvis islam får fotfeste.?

Jeg trenger min frihet ja. Jeg hadde nok blitt deprimert og forbanna hvis sharialovene skulle gjelde her i landet.
Antall ord: 335
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Deep Space skrev:
Moonstone skrev: Så da er du imot religion fordi det er en trussel for din personlige frihet?
Tror du for eks at Islam vil bli tvunget på deg, og oss etniske Normenn, om innvandringen øker?
Ser du på Islam som en større trussel enn fundametalistisk Kristendom?
Vil du ikke ha de samme tilstandene HER, som det er i de mange Islamske land, og de andre landene som blir styrt av religiøse dogmer?
Trenger du heller personlig frihet?
Jeg er imot islam. Så.. da er jeg vel imot religion også?
I norge har vi religionsfrihet, og dette strider på en måte imot islam såvidt jeg vet.
Norge er ganske fritt og åpent. Kanskje vi mister det hvis islam får fotfeste.?

Jeg trenger min frihet ja. Jeg hadde nok blitt deprimert og forbanna hvis sharialovene skulle gjelde her i landet.
Jepp, da er vi i bunnen på en av hovedgrunnene til hvorfor du ikke liker religion ;)
Men hvorfor trenger du frihet tror du?

Husk at dette er en filosofi/selvgransking-tråd, derfor er jeg litt vanskelig ;)
Antall ord: 183
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Deep Space »

Jeg blir litt "religiøs" når jeg er ute i skogen, på fjellet, eller er på fisketur. Religiøs mot jorda og naturen. Jeg har respekt for planeten vår, men ikke religion.
Å gjøre de tingene kaller jeg frihet.
Antall ord: 41
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fribryteren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 26 Jan 2010 21:27
14
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Fribryteren »

Godt innlegg Moonstone.

Jeg må først få protestere på ordvalget om og velge sin sannhet. Noe er sant enten man velger det eller ei. Det er en STOR forskjell. Man kan velge sitt verdenssyn og det er bedre ordbruk.

Jeg har vært offer for å tro på noe som ikke stemmer endel ganger i mitt liv. Det er jeg ikke redd for og inrømme. F.eks så var jeg før helt overbevist om at pyramidene var det noe veldig mystisk med, fordi jeg kunne ikke fatte hvordan så primitive folk kunne klare og lage de. Når jeg senere lærte om emnet, om arkeologi og generell ingenørkunst (jeg er i byggfaget selv) så innså jeg jo meget fort hvor tåpelig antagelsene mine var. De var bygget på prinsippet om at "dette forstår jeg ikke, ergo så må det være noe mystisk/spesielt over de". Noe som er en elendig tankegang. Dette var før jeg begynte og sette meg skikkelig inn i skepisk tankesett og ikke minst vitenskap. Jeg er tilbøyelig til og si at jeg var ung og dum. Nå er jeg litt eldre og noe mindre dum :)

Jeg har i nyere tid vært utsatt for en meget krevende situasjon som absolutt vridde min forståelse av virkeligheten. Jeg drev ett firma sammen med en person som senere viste seg og være bipolar. Han hadde meg overbevist om at alle rundt meg "hatet"/hadde problemer med meg. Alle mine venner, alle som en. Han var den eneste som turte og fortelle meg dette. Han var støtten, en skulder og lene seg på. Han var den som prøvde og fikse på forholdene etc. Alt dette var jeg helt(95%) overbevist om. Dette tok naturligvis lang tid, foregikk over flere år. Vi hadde felles krets og hadde ett vennskap før vi startet firmaet sammen. Han var i en posisjon av tillit og denne ble brukt kynisk og med hinsides hensikter. Splitt og hersk teknikk. Etter endel år med slik omgang med en av bipolar lidelse så begynte jeg selv å føle at det rablet helt for meg. Jeg syntes ikke ting stemte, det jeg ble fortalt virket ikke riktig med hvordan jeg selv følte situasjonen.
Dette ledet meg til å se rundt etter måter og forstå og tolke ting på. Jeg fikk puffet til og se på skeptisk tankesett og jeg vil si uten det så hadde jeg hatt store problemer med dette den dag i dag. Etter og ha sett på min egen situasjon med skeptiske øyne. Stemmer dette han sier til meg? Hvilke indikasjoner bortsett fra han har jeg på at dette stemmer? osv. Så begynte ting og demre, sakte. Tilslutt tok jeg kontakt med alle folkene som skulle ha sagt og gjort så mye fælt mot meg(ifølge min "venn") og da falt alt på plass. Alle, ABSOLUTT ALLE jeg snakket med fortalte samme historien. Alle hadde hørt fra samme "venn" hvor fæl jeg var mot de noe som selvfølgelig ledet til at trakk seg vekk fra meg på samme vis jeg gjorde mot de. Vi hadde alle vært offre for meningsløs manipulasjon og særlig jeg hadde blitt lurt trill rundt av det. Jeg omgikk denne personen daglig på jobb og ser i ettertid hvordan den personen som er tettest oppe i en situasjon ofte er den værste til og bedømme den.

Denne opplevelsen av og bli så til de grader manipulert og lurt har gjort meg ekstremt klar over min egen begrensning og hjerners evne til og inbille seg ting som ganske enkelt ikke stemmer. Mine studier av skepisk tankesett var veien ut av det hele. Jeg kommer til og forbi en skeptiker resten av livet. Jeg forteller historien for og vise til hvor lett vi alle kan bli lurt hvis forholdene ligger til rette for det. Hjernen kan lures! Dette er noe jeg er blitt veldig fasinert av i ettertid. Også grunnen til at jeg signerte meg opp på dette forumet, hvor jeg føler det foregår en god del selvlureri.

Hva slags faktorer velger vi da for hvordan vi vil tolke verden?
Jeg søker sannhet nå. Jeg stoler ikke på mine egne inntrykk alene for og godta sannhet. Jeg jobber nå aktivt med meg selv, hva slags dogmer har jeg selv? har jeg tanker om andre kulturer/religioner/alternative ting som ikke er basert på sannhet/tilgjengelig vitenskap?

Jeg har alltid vært ikke troende. Men nå, når jeg har satt meg inn i religion, virkelig studert det. Lest bibelen og koranen så er jeg ikke lenger ikke troende. Jeg er en anti-theist. Jeg ikke bare ikke tro på disse tingene, jeg syntes det ville være forfærdelig hvis det faktisk var sant. Jeg kan utdype dette hvis det er ønskelig.

Velger jeg basert på ønsker.. har tenkt mye på dette. F.eks før pleide jeg og si at jeg skulle ønske jeg var kristen/religiøs men det bare virker så latterlig og uten bevis at jeg kan ikke tro på det. Altså ett ståsted i direkte opposisjon til mine ønsker. Dette stemmer altså ikke lenger, nå håper jeg virkelig at religion ikke har rett i sine ideer. m.a.o så kan jeg nå beskyldes for å tro det jeg ønsker.

per dags dato så skulle jeg ønske at reinkarnasjon eksisterte. Jeg finner ingen rasjonell, vitenskapelig, filosofisk grunn for å tro på dette. Samt at det ikke finnes noen bevis så derfor kan jeg ikke tro på noe slikt. Jeg tenker på samme måte om ånder etc, fordi, hvis de kan bevises så viser det til at det er noe etter døden som kan indikere mulig reinkarnasjon men igjen så viser bevisene at det er totalt usansynlig så derfor kan jeg ikke tro på ånder.

Jeg slutter her, kan heller plukke ut elementer av dette senere og diskutere i detalj hvis det er interesse rundt det :) ellers blir dette fort til en dårlig stiloppgave. ;)
Antall ord: 1015
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fribryteren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 26 Jan 2010 21:27
14
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Fribryteren »

Deep Space skrev:
Moonstone skrev:
Deep Space skrev:
Jeg er imot islam. Så.. da er jeg vel imot religion også?

I norge har vi religionsfrihet, og dette strider på en måte imot islam såvidt jeg vet.
Norge er ganske fritt og åpent. Kanskje vi mister det hvis islam får fotfeste.?

Jeg trenger min frihet ja. Jeg hadde nok blitt deprimert og forbanna hvis sharialovene skulle gjelde her i landet.

Islam vs vestelige verdier er en veldig interessant diskusjon, men kanskje vi skal starte en egen tråd på det? for orden skyld mener jeg. Det er en diskusjon jeg utvilsomt hiver meg inn i.
Antall ord: 107
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Deep Space »

Moonstone skrev:
Deep Space skrev:
Moonstone skrev: Så da er du imot religion fordi det er en trussel for din personlige frihet?
Tror du for eks at Islam vil bli tvunget på deg, og oss etniske Normenn, om innvandringen øker?
Ser du på Islam som en større trussel enn fundametalistisk Kristendom?
Vil du ikke ha de samme tilstandene HER, som det er i de mange Islamske land, og de andre landene som blir styrt av religiøse dogmer?
Trenger du heller personlig frihet?
Jeg er imot islam. Så.. da er jeg vel imot religion også?
I norge har vi religionsfrihet, og dette strider på en måte imot islam såvidt jeg vet.
Norge er ganske fritt og åpent. Kanskje vi mister det hvis islam får fotfeste.?

Jeg trenger min frihet ja. Jeg hadde nok blitt deprimert og forbanna hvis sharialovene skulle gjelde her i landet.
Jepp, da er vi i bunnen på en av hovedgrunnene til hvorfor du ikke liker religion ;)
Men hvorfor trenger du frihet tror du?

Husk at dette er en filosofi/selvgransking-tråd, derfor er jeg litt vanskelig ;)
Hmm ;-)
Hva betyr det egentlig å leve?
Betyr det at du skal ha gud ved din side? At du skal be? At du skal ha gud i tankene hele tiden? At du skal være tro mot allah, jesus, eller muhammed?

Eller kan det bety at du kan slenge deg i sofaen hjemme etter en hard økt på jobb og ta deg en pils og sette på yndlings skiva di? Eller å hive på seg skoa og komme seg på fjell?
Eller ha vill og hemningsløs sex med din kjære? At faktisk du bestemmer helt selv hva du vil gjøre?

Friheten, sannheten og , livet, er muligens inni DEG? :mozilla_wink:
Antall ord: 296
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Deep Space »

Fribryteren: Gla du kom deg ut av ditt lille helvete. Velkommen tilbake inn i varmen får man vel si. Desverre finnes det mange slike. Gjelder bare å se varsel lampene i tide. Ikke enkelt, men det går an ;)
Antall ord: 39
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Fribryteren skrev:Jeg må først få protestere på ordvalget om og velge sin sannhet. Noe er sant enten man velger det eller ei. Det er en STOR forskjell. Man kan velge sitt verdenssyn og det er bedre ordbruk..
Jada, jeg er helt enig med deg.
Det finnes egentlig kun EN sannhet om livet, vi er bare uenige om hva sannheten er.
Derfor har folk sin egen subjektive lille verden og hva de tror er sant om verden og livet.
MEN det er ikke sikkert at NOEN AV OSS i det hele tatt er i NÆRHETEN av hva som faktisk er sant..
Fribryteren skrev:Jeg har alltid vært ikke troende. Men nå, når jeg har satt meg inn i religion, virkelig studert det. Lest bibelen og koranen så er jeg ikke lenger ikke troende. Jeg er en anti-theist. Jeg ikke bare ikke tro på disse tingene, jeg syntes det ville være forfærdelig hvis det faktisk var sant. Jeg kan utdype dette hvis det er ønskelig.
Utdyp gjærne, om du vil ;)
Antall ord: 177
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Deep Space skrev:
Moonstone skrev:
Jepp, da er vi i bunnen på en av hovedgrunnene til hvorfor du ikke liker religion ;)
Men hvorfor trenger du frihet tror du?

Husk at dette er en filosofi/selvgransking-tråd, derfor er jeg litt vanskelig ;)
Hmm ;-)
Hva betyr det egentlig å leve?
Betyr det at du skal ha gud ved din side? At du skal be? At du skal ha gud i tankene hele tiden? At du skal være tro mot allah, jesus, eller muhammed?

Eller kan det bety at du kan slenge deg i sofaen hjemme etter en hard økt på jobb og ta deg en pils og sette på yndlings skiva di? Eller å hive på seg skoa og komme seg på fjell?
Eller ha vill og hemningsløs sex med din kjære? At faktisk du bestemmer helt selv hva du vil gjøre?

Friheten, sannheten og , livet, er muligens inni DEG? :mozilla_wink:
Det å leve rent biologisk sett kan i og for seg forklares.
Men hva som gjør livet VÆRDT å leve er en anen sak.
Det er kanskje opp til oss å bestemme selv, mens vi går gjennom vår ferd som levende skapninger på Jorda?
Hva gjør livet værdt å leve?

Et sterkt spørsmål med like mange svar som det finnes mennesker..
Sist redigert av Moonstone på 29 Jan 2010 07:55, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 218
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links