Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHvorfor den sannheten vi har?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av zind »

Er det forresten tilfeldig at Mental helse har valgt å reklamere på paranormal.no, av alle steder? hehe
Antall ord: 17
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fribryteren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 26 Jan 2010 21:27
14
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 2 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Fribryteren »

zind skrev:Er det forresten tilfeldig at Mental helse har valgt å reklamere på paranormal.no, av alle steder? hehe
Virker jo som ett fornuftig nok sted for meg :D
Antall ord: 28
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Jeg har alltid kjent motstand mot system.
Jeg liker ikke system, føler meg uvel bare av tanken på å passe inn i rekken, bli ledet dit andre vil lede meg, og mener at ALLE bør gå.

Noen trives med dette, noen er ikke observante nok til å se det, andre kan ikke fordra det når de først har innsett det.

Kan det være sånn at vi er motpoler av grunnleggende krefter/bevegelser, som styrer oss?
Den første Yin/Yang, som stammer helt fra tidens begynnelse, den første dualismen?
Hvem er "riktig" og hvem er "feil"?
Hvis de er motpoler, er i så fall begge riktige og ingen feil.
De bare ER, enkelt og greit, og utfyller hverandre.

I Tarot sammenheng blir jeg alltid dratt mot "The fool" og "The Hermitt"
Disse representerer krefter jeg vet og KJENNER/FØLER styrer meg.
Det som er intressant med Tarot, er at det er et kartleggingssystem av stereotypiske situasjoner, mennesketyper, årsaker, virkninger, følelser, tanker, valg, og kan hjelpe en å sette ting i perspektiv.

Mennesker som er intressert i å få kartlagt seg selv litt, selvinnsikt og selvforståelse, anbefaler jeg å sette seg inn i Tarot eller liknende kort/systemer.

Er det noen som LIKER system her inne, å bli presset inn i noe, bli ledet av samfunnet?
Hadde vært intressat å diskutert dette, og mulige årsaker/mekanismer rundt hvorfor osv.
En kan lære mye med objektiv gransking og refleksjon ;)
Antall ord: 242
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av zind »

Jeg har vel først etter at jeg ble voksen begynt å kjenne voldsom motstand mot system, som ung hadde jeg en enormt naiv tillit til mennesker og vårt samfunns regler. Når jeg fant ut hvordan verden egentlig fungerer var jeg mildt sagt sjokkert

Dette med at alt har en motpol betyr jo også at vi kan lære oss å bevege oss fra den ene enden av skalaen til en mer balansert opplevelse sånn ca midt på skalaen. Slik jeg ser det er ingen av delene feil, bare forskjellige opplevelser og forskjellig bakgrunn som gjør at vi opplever å befinne oss i ytterpunktene av noe. Så langt er vi nok ganske enig :)

Jeg må nok bare krype til korset og si at jeg egentlig liker å sette ting litt i system også, kategorisere, skrive lister og analysere. Ikke fordi jeg mener noe absolutt passer inn her og ikke der, men fordi det gjør det en smule lettere å prossesere informasjon og lage et slags mentalt kart over hvordan ting er. Eh, does that make any sense what so ever?

Hvordan går det med universets nøkkel forresten moonstone?
Jeg fikk til slutt tak i kortene og ELSKER de! Litt skremmende hvor godt de faktisk treffer, aldri vært borti et alternativt verktøy som krever så mye selvgranskning! Men det er vel akkurat det jeg liker ved de ;)
Antall ord: 230
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

zind skrev:Jeg har vel først etter at jeg ble voksen begynt å kjenne voldsom motstand mot system, som ung hadde jeg en enormt naiv tillit til mennesker og vårt samfunns regler. Når jeg fant ut hvordan verden egentlig fungerer var jeg mildt sagt sjokkert
Ja, jeg også bare fulgte naivt strømmen en stund, selvom jeg egentlig visste hele tiden at jeg egentlig ikke ønsket å bli med den strømmen, fordi jeg fant den uintressant.
Når man endelig finner ut av hvordan samfunnet/det sosiale fungerer, og at man ikke ønsker å bli med dit strømmen følger deg, hopper man av og skaper sin egen strøm...og da er det ingen vei tilbake ;)
zind skrev:Dette med at alt har en motpol betyr jo også at vi kan lære oss å bevege oss fra den ene enden av skalaen til en mer balansert opplevelse sånn ca midt på skalaen. Slik jeg ser det er ingen av delene feil, bare forskjellige opplevelser og forskjellig bakgrunn som gjør at vi opplever å befinne oss i ytterpunktene av noe. Så langt er vi nok ganske enig :)
Nja, hvis en hele tiden skal befinne seg i midten av dualismene, er vel egentlig livet i den fysiske verden bortkastet? Når man først innser at ytterpunktene er er verktøy, kan man bevisst kan bruke for å skape nye virkeligheter for seg selv, så får man et mer helhetlig syn på tilværelsen. Da blir livet mindre kjedelig og forrutsigbart.
zind skrev:Jeg må nok bare krype til korset og si at jeg egentlig liker å sette ting litt i system også, kategorisere, skrive lister og analysere. Ikke fordi jeg mener noe absolutt passer inn her og ikke der, men fordi det gjør det en smule lettere å prossesere informasjon og lage et slags mentalt kart over hvordan ting er. Eh, does that make any sense what so ever?
Alt til sin tid Zind ;)
Såklart bringer system også positive ting seg, som de du ramset opp.
Kaos er motpolen, og bringer med seg alt system IKKE kan. Ønsker man da å oppleve noe anet enn det vante og trutte, må man bevisst bruke kaos-kreftene.
Er man lei kaos, er system-kraft bra å oppsøke. Slik blir livet dynamisk og mer helhetlig, slik jeg ser det ;)
zind skrev:Hvordan går det med universets nøkkel forresten moonstone?
Jeg fikk til slutt tak i kortene og ELSKER de! Litt skremmende hvor godt de faktisk treffer, aldri vært borti et alternativt verktøy som krever så mye selvgranskning! Men det er vel akkurat det jeg liker ved de ;)
Går kjempebra, det er et meget treffsikkert verktøy :)
Fint at du fikk tak i de du også :)
Men blir litt lite tid til å drive med de, da jeg har en nyfødt hjemme for tida ;)
:sov gjesp
Antall ord: 478
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Metodisten »

Moonstone skrev:Jeg liker ikke system, føler meg uvel bare av tanken på å passe inn i rekken, bli ledet dit andre vil lede meg, og mener at ALLE bør gå.

;)
Nei, folk liker vel ikke å ble pushet rundt. Om det er SYSTEM. Det var vel der uviljen mot alle moderatorene kom fra når det ble innført på forumet også. Att nå ble det mindre frihet/ spontanitet og fritt ord, for nå kom systemets voktere og tok oss.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:
Moonstone skrev:Jeg liker ikke system, føler meg uvel bare av tanken på å passe inn i rekken, bli ledet dit andre vil lede meg, og mener at ALLE bør gå.

;)
Nei, folk liker vel ikke å ble pushet rundt. Om det er SYSTEM. Det var vel der uviljen mot alle moderatorene kom fra når det ble innført på forumet også. Att nå ble det mindre frihet/ spontanitet og fritt ord, for nå kom systemets voktere og tok oss.
Ikke la dette gå over til nok en debatt om Moderatorer da Meto..selvom du satte perspektiv på hva debatten dreier seg om ;)
I eksemplet ditt kan vi observere at med system, ble det ryddigere og mer proffesjonelt.
Det gikk ut over brukernes personlige frihet.
Der ser vi systemets funskjon, positive side OG skyggeside...
Antall ord: 137
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av zind »

Moonstone skrev:
Nja, hvis en hele tiden skal befinne seg i midten av dualismene, er vel egentlig livet i den fysiske verden bortkastet? Når man først innser at ytterpunktene er er verktøy, kan man bevisst kan bruke for å skape nye virkeligheter for seg selv, så får man et mer helhetlig syn på tilværelsen. Da blir livet mindre kjedelig og forrutsigbart.
Nei, jeg mener ikke at man alltid skal befinne seg i midten :) Jeg mener at når man blir bevisst det kan man etter å ha tippet mye på ytterpunktene finne en mer balansert tilværelse i en mellomting. I buddhismen brukes vel dette for nettopp å holde balansen, føre til en dypere ro og ikke la seg affektere av dualisme den ene eller andre veien. Sånn for å skape et fredfullt samfunn ville det nok være fordelaktig om vi ikke hoppet fra det ene ytterpunktet til det andre, men jeg er enig i at livet kan bli litt lite spennende om man ikke får kjenne ordentlig på dualismen innimellom. Det er likevel ikke sikkert det er kjedelig å ikke være plaget av dualismens to tunger, det kan hende det er godt å bare være.... dualismen opphører liksom i meditasjon :) Egentlig er vi vel veldig enige her?
Alt til sin tid Zind ;)
Såklart bringer system også positive ting seg, som de du ramset opp.
Kaos er motpolen, og bringer med seg alt system IKKE kan. Ønsker man da å oppleve noe anet enn det vante og trutte, må man bevisst bruke kaos-kreftene.
Er man lei kaos, er system-kraft bra å oppsøke. Slik blir livet dynamisk og mer helhetlig, slik jeg ser det ;)
Jeg tror jeg egentlig trenger litt system-kraft :oops: *tenker tanker om en leilighet som alltid er i fullstendig kaos*
Går kjempebra, det er et meget treffsikkert verktøy :)
Fint at du fikk tak i de du også :)
Men blir litt lite tid til å drive med de, da jeg har en nyfødt hjemme for tida ;)
:sov gjesp
Oioioi, gratulerer!!!!
Sovva kan du gjørra når`ru er gammal vettu :mozilla_tongue: (sa sovegrisen over alle sovegriser)
Antall ord: 356
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

zind skrev:
Moonstone skrev:
Nja, hvis en hele tiden skal befinne seg i midten av dualismene, er vel egentlig livet i den fysiske verden bortkastet? Når man først innser at ytterpunktene er er verktøy, kan man bevisst kan bruke for å skape nye virkeligheter for seg selv, så får man et mer helhetlig syn på tilværelsen. Da blir livet mindre kjedelig og forrutsigbart.
Nei, jeg mener ikke at man alltid skal befinne seg i midten :) Jeg mener at når man blir bevisst det kan man etter å ha tippet mye på ytterpunktene finne en mer balansert tilværelse i en mellomting. I buddhismen brukes vel dette for nettopp å holde balansen, føre til en dypere ro og ikke la seg affektere av dualisme den ene eller andre veien. Sånn for å skape et fredfullt samfunn ville det nok være fordelaktig om vi ikke hoppet fra det ene ytterpunktet til det andre, men jeg er enig i at livet kan bli litt lite spennende om man ikke får kjenne ordentlig på dualismen innimellom. Det er likevel ikke sikkert det er kjedelig å ikke være plaget av dualismens to tunger, det kan hende det er godt å bare være.... dualismen opphører liksom i meditasjon :) Egentlig er vi vel veldig enige her?
Joda, vi er nok enige her ;)
Å kjenne dualismens storm er også slitsomt, og da kan det være deilig å trekke seg mot midten slik Buddistmunkene gjør, med meditasjon og tanke-disiplin.
Men det dumme er å BLI I MIDTEN HELE TIDEN.
Akuratt der er jeg uenig med Buddistene, som gjærne vil befinne seg i midten hele tiden, og mer eller mindre forsake dualismen og den fysiske verden.
Om alt er nøytralt hele tiden, så vil man til slutt ønske å oppleve motsatsen, nemlig IKKE NØYTRALT.
zind skrev:Oioioi, gratulerer!!!!
Sovva kan du gjørra når`ru er gammal vettu :mozilla_tongue: (sa sovegrisen over alle sovegriser)
Takker og bukker :ooom
Antall ord: 326
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av ludoburgero »

Gratulerer, Moonstone! :)
Hadde ikke fått med meg at du var blitt far.

:coffe2
Antall ord: 13
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Metodisten »

ludoburgero skrev:Gratulerer, Moonstone! :)
Hadde ikke fått med meg at du var blitt far.

:coffe2
Gratulerer moonstone, det var hyggelig å høre att du har bidratt litt til landets fremtid. ;)
Begynte å lure på om du giddet sånt jeg, basert på ett par ting du har sagt tidligere. Men det er bra du fikk det til da. :mozilla_smile:
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av ludoburgero »

Ja, fortell meg gjerne hvordan produksjonen gikk til! :coffe2
Antall ord: 8
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av Moonstone »

Selvom det blir en avsporing, så takker og bukker jeg til gutta :salute:
Sant det Meto, men en må bare bite tenna sammen noen ganger, å bare få det gjort.
Man må legge sine egne behov på hylla et par år, til stormen legger seg ;)

Det å gjøre det, er vanskelig for noen.
Værtfall for de som trenger personlig frihet til enhver tid...som meg :?
Antall ord: 64
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av 30cm »

Jeg har den sannheten jeg har pga discovery channal :oops:
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hvorfor den sannheten vi har?

Innlegg av ludoburgero »

Apropos.
Jeg vil gjerne connecte offtopic og topic her;

Sannheten... meningen med livet... er å reprodusere.
Slik får våre etterkommere også anledningen til å gruble seg ihjel på hva i helsikke de gjør her.
Det er liksom verdt det. For, som jeg selv ble fortalt en gang:

Du ble født for å dø. Finn ut hva du vil gjøre i mellomtiden.
Antall ord: 63
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links