Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinNår en healer tar fullstendig feil...

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Rusket
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 02 Aug 2007 00:04
16

Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Rusket »

Hei alle sammen :)

Dette er et spørsmål som blir stilt med undring, ikke med kritikk! Jeg må bare ha det på det rene før jeg begynner. Jeg er 110% åpen for at det fins masse mellom himmel og jord vi ikke kan se, og synes på ingen måte det er "galskap" å tro på disse tingene - heller tvert imot :) Jeg har selv et "englebrett" jeg bruker når jeg trenger veiledning i vanskelige valg, og opplever igjen og igjen at jeg tar de rette valgene takket være englene.

For lenge siden la jeg inn et innlegg der jeg etterlyste en healer eller en klarsynt. Jeg var desperat, som mor til et sykt barn, og ønsket å kommunisere med hjelperne hennes for å forstå hva som var galt med henne. Ingen i helsevesenet kunne fortelle meg det ihvertfall, de var iferd med å gi helt opp, og jeg ble stemplet som både en hysterisk og krevende pårørende. Takket være god hjelp fra medlemmer på paranormal kom jeg etterhvert i kontakt med en healer som også kunne kanalisere. Vi kjørte flere sessions, og healeren fikk igjen og igjen tilbakemeldinger fra hjelperne til datteren min om at hun var helt frisk, og det kom jeg til å få beviser for den dagen hun begynner på skolen - for da skulle jeg kunne se at hun var helt som alle andre. Det ble også sagt en hel del andre ting som healeren ikke hadde forutsetninger for å kunne vite, og jeg var forbløffet! Det gikk en tid, datteren min ble ikke bedre, heller tvert imot. Jeg kontaktet enda en healer. Og det er vel bare å legge kortene på bordet: Iløpet av de neste månedene var jeg innom ikke mindre enn fem forskjellige healere. Alle kunne fortelle meg nogenlunde det samme: Datteren min feilte ingenting, men jeg kanaliserte negativ energi til henne som gjorde at hun ble tynget ned. Det var JEG som trengte healing, ikke henne. Som sagt så gjort, jeg var gjennom flere healingrunder, og jobbet hardt med meg selv. Jeg satt jo så klart med skyldfølelse for at jeg hadde overført mine tunge tanker og energier til henne, og ville for alt i verden ut av den sirkelen slik at vi kunne se den utviklingen vi ønsket oss. Men uansett hvor mye jeg enn prøvde, så ble det ingen bedring...sykdomstegnene ble derimot mer og mer klare, og til slutt kunne ikke engang helsevesenet bortforklare symptomene hennes. Jeg satte igang med et siste krampaktig forsøk på å få en diagnose på datteren min, og fikk kranglet meg til noen svært kostbare undersøkelser som sykehuset egentlig ville si nei til - bl.a. en avansert mikroanalyse av kromosomene som avdekker mikroskopiske forandringer på arvestoffet.

Og der ble det treff....datteren min har et ekstremt sjeldent avvik på det ene x-kromosomet, hun er en av tre i verden med denne tilstanden, og hun har hele TRE syndromer! Så magefølelsen min var korrekt hele tiden - det var noe som var veldig rart med dette barnet. Jeg har fire friske barn fra før, så jeg oppfattet veldig raskt at her var det noe som ikke stemte. Likevel skulle det altså gå 3 1/2 år før vi fikk diagnose - det var nå i oktober. Datteren min blir fire år i mai, og er ei skjønn lita solstråle, men hun har mange og sammensatte problemer. Nå som hun blir større blir de mer og mer tydelige, og vi ser at hun på ingen måte kommer til å bli som andre jevnaldrende. Jeg er overlykkelig for at vi vet hva som feiler henne, så jeg slipper å bruke så mye krefter på å bekymre meg, gruble og tenke. Uvissheten er et rent helvete! I perioder har problemene hennes vært så store at det har vært tvil om vi kom til å få beholde henne, fordi vi ikke visste hva symptomene bunnet i. Men nå vet vi. Og vi kommer til å få beholde henne.

Så undres jeg da, hvordan seks healere kan ta feil? Noen som har lyst til å spekulere litt sammen med meg? Jeg må bare gjenta at dette ikke er ment som noen form for kritikk eller sverting - for jeg er takknemlig for den hjelpen vi fikk den gangen! Lenge levde jeg i troen på det som ble sagt, og det ga meg et kjærkomment avbrekk, og et litt annet fokus på ting. Men jeg undres jo da...
Antall ord: 748

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fribryteren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 26 Jan 2010 21:27
14
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 2 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Fribryteren »

Jeg vil bare utrykke min skuffelse over at legevesenet brukte så lang tid som 3 år på å finne denne diagnosen, men jeg forstår jo at det var komplisert.

Det er ett par ting som ryster meg med historien din. Alle 6 tar feil, ikke så rart, ettersom dette nok er en sykdom de har 0 kunnskap om. Dette hindrer ingen av de i å behandle, eller merke noe utenom det vanlige i det hele tatt.

Det blir påstått at det ikke var datteren din som var syk, men dine "energier" som var skyld. Du sier at du har flere barn. Hvis denne energien din var skyld i din ene datters problemer så burde det jo også påvirket de andre.

Som du sier selv. Du var desperat. I slike situasjoner blir vi alle ekstremt utsatt for både å bli lurt og ikke tenke rasjonellt gjennom ting. Det er vanskelig å utelukke muligheten for at alle disse 6 "healerene" rett og slett driver med svindel. Det at beskyldningen om at dette er din feil kommer, er i mine øyne en skandale. Ikke nok med at du sliter med ett sykt barn, nå skal du jaggu gitt ha skylda også! Slik oppførsel er kynisk og jeg vil personlig si den også er ondskapsfull.

Jeg må likevel si at jeg er glad for at du sier healerene ikke ble til en ekstra belastning. Skrekkscenarioet er jo dog at en tror så mye på healeren at en ikke bruker vanlig legehjelp, i ditt tilfelle ville jo dette endt opp med at du ikke hadde funnet ut hva som var galt. Du kunne blitt sittende med inntrykket at "det er jo min feil alt dette".

Takk for en ærlig historie, jeg ønsker deg og dine alt vel.
Antall ord: 294
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Astarte »

Som mor selv, så kjenner jeg hjertet mitt blør for dere. Samtidig er jeg takknemlig på deres vegne at dere har et navn på sykdommen.

Jeg har en hellig overbevisning om at mor og far kjenner sitt barn best, og at magefølelsen der sjelden er feil. Dette syns jeg er godt for dere å få bekreftet, selv om det desverre innebar at deres barn er sykt.

Din historie er vond, men ikke uvanlig tror jeg. Det som gjør meg utrolig provosert er at du som mor blir stemplet som "problemet", både av den tradisjonelle medisinen og av "healere". Jeg regner med at du selv har dengt deg tilstrekkelig opp psykisk over dette, om du ikke i tillegg skulle utsettes for slike holdninger.

Jeg tenker umiddelbart at både helsepersonell og "healere" burde hatt en mer ydmyk instilling til deg og ditt barn, og ikke avfeie dette på denne måten.

Jeg føler med dere, og sender alle gode tanker til dere på veien dere har gått, og skal gå.

Vær velsignet :D :klemme
Antall ord: 177
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Paranomia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 663
Startet: 09 Jan 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Paranomia »

Fribryteren skrev:Jeg vil bare utrykke min skuffelse over at legevesenet brukte så lang tid som 3 år på å finne denne diagnosen, men jeg forstår jo at det var komplisert.
Lillesøsteren min blir 9 denne måneden, og de har fortsatt ikke funnet ut hva som er galt. Etter 8 år forskning på det.
Hvordan 6 healere kan ta feil, er veldig rart, men det sier jo bare noe om hvor useriøse folk er.
Antall ord: 77
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."

I'm a member of CSI: Can't stand idiots

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Kimbara »

Dette er et strålende eksempel på hvordan overtro kan føre til direkte farlige situasjoner.

Alle de seks "healerene" tok feil fordi de fortalte deg det de trodde du ville høre og håpet den eventuelle sykdommen skulle gå over av seg selv. Nå vet ikke jeg nøyaktig hva som feiler datteren din, men sett at det var en potensielt dødelig sykdom...Hva hadde skjedd om du hadde tatt "healeren" på ordet og bare ventet?

Man skal være svært kritisk til mennesker som hevder å besitte fantastiske egenskaper av typen "healing" og "kanalisering". Hver gang jeg kritiserer slike selverklærte mirakelmenn blir jeg møtt av følgende argument; "...men selv om det er mange sjarlataner finnes det likevel ekte healere".

Hvem er ekte? Hva er kriteriene? Hvilke tester har de "ekte" vært igjennom?

Selv om det finnes mennesker som driver med healing og kanalisering i god tro og ikke ønsker å føre noen inn i ulykka, kan deres virke likevel føre til farlige situasjoner. Det hjelper ikke engang å oppfordre pasienten/offeret til å oppsøke lege, da vedkommende godt kan tenkes å ha falt så dypt inn i troen på "alternativ behandling" at han/hun føler det ikke er noe vits.

Jeg skal ikke legge ut noe mer om dette nå, men jeg ønsker å rette en meget advarende pekefinger til både dere som tenker på å oppsøke healere og dere som selv driver med healing: tenk dere om!
Antall ord: 246
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Astarte »

Jeg vil bare berømme denne moren for å stå på ovenfor helsevesenet i TILLEGG til healere. Det er så utrolig viktig å gjøre det, fordi man ikke VET om healing virker!
Antall ord: 31
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Bearchild »

Så bra at legene tilslutt fant svaret, det er utrolig vondt og frustrerende når man vet at noe er galt uten å få et klart svar på hva! Nå har du i alle fall noe å forholde deg til.

Signerer forøvrig Astarte!

Det jeg kanskje stusser litt på er dette;
Jeg kontaktet enda en healer. Og det er vel bare å legge kortene på bordet: Iløpet av de neste månedene var jeg innom ikke mindre enn fem forskjellige healere. Alle kunne fortelle meg nogenlunde det samme:
Jeg ville jo umiddelbart tro at du hadde gitt alle 6 healerne en eller annen (kanskje ubevisst?) info som gjorde at de konkluderte likt?
Antall ord: 111
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Rusket
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 02 Aug 2007 00:04
16

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Rusket »

Tusen takk for alle de fine svarene deres! Konstruktive og flotte svar, takk og takk! :)

Bearchild skrev:Jeg ville jo umiddelbart tro at du hadde gitt alle 6 healerne en eller annen (kanskje ubevisst?) info som gjorde at de konkluderte likt?
Det må isåfall ha vært ubevisst...jeg var noe så helt utrolig gørrsliten på den tiden, for datteren min var et barn som krevde meg med hud og hår 24 timer i døgnet, gråt hver våkne time, og hadde enorme problemer med alt fra ernæring til fordøyelse, til motorisk utvikling til mental og kognitiv utvikling...absolutt ingenting var på plass hos henne, og jeg visste helt fra svangerskapet faktisk, at denne gangen gikk det ikke bra. Den dype, murrende magefølelsen kunne jeg ikke overse på noe tidspunkt, verken før eller etter hun ble født. Jeg forsøkte ihvertfall å stille med så åpent sinn som mulig, og jeg ga dem den infoen de spurte etter. Men for all del, i min fortvilelse kan jeg sikkert ha gitt dem en eller annen vibbe som gjorde at de trakk samme konklusjonen!
Antall ord: 191

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Asbjørn »

Dette tilfellet viser at mange ganger holder det ikke med overfladiske undersøkelser, hverken fra helsevesen eller andre. Det å virkelig forsøke å finne årsak stopper dessverre ofte opp i det offentlige systemet.
At man i dette tilfellet klarte å finne en diagnose - var bra.

Dersom man ønsker å benytte healere, så er det ALLTID i tillegg til legevitenskapen, ALDRI som erstatning.

At seriøse healere tar feil, vil helt sikkert forekomme like sikkert som at legevitenskapen tar feil.
En healer er ikke GUD, men en som gjør en innsats for de som mottar healing.
En viktig sak her er den mentale hjelp og støtte en healer kan gi, men likevel- legevitenskapen har førsteprioritet.

At en healer tar fullstendig feil er en ting, men når 6 forskjellige healere alle kommer til samme konklusjon, KAN det være "cold reading" - som har virket - mer enn selve healingen. At de på en eller annen måte har "lest" hva legene har fortalt - siden legene heller ikke finner noe galt...
( selv om du med viten og vilje ikke har sagt noe, kan likevel slik info "lekke" når man prater med folk. )

Det er også endel "falske" healere der ute, - som bare er ute etter pengene til folk, nå vet jeg ikke om du har vært utsatt for slike ...


Men : Det er et annet - åndelig - aspekt her, det kan hende at "sjelene" har bestemt visse retninger for utviklingen, og at det åndelige har "styrt" prosessen. At man ikke skulle få vite årsak før - av en eller annen grunn. Dette virker rart for en som ikke har tro på det åndelige, men for en som tror på noe mer, så er det en forklaring som "henger på greip".
Om det er årsak, er en annen sak.


Akkurat som med leger ( siste saken - den fødeavdelingen som ble stengt på grunn av en overlege som ikke fyklte oppgaven sin skikkelig - ref :
Stengte fødeavdelingen på Kongsberg etter at barn døde -
http://dt.no/article/20100129/NYHET/100 ... 1/NYKULTUR )

- så er det og innenfor healing-miljøet folk som ikke er helt der de skal være.
Derfor skal man være kritisk før man øser ut med penger.


På den annen side, vil healere i mange tilfeller gi en forandring til det bedre for folk,
dels pågrunn av placebo effekt, dels pågrunn av "samtale-lindring" ( dvs noen å faktisk kunne snakke ut om saker med ) - og dels ved det lille ekstra... (den energi noen merker når det gjelder healing.)
Og av og til får man resultater hvor healingen virker på helt andre områder enn de man faktisk søker healingen for.
Hvorfor - det forklarer ikke vitenskapen, men folk opplever det likevel.

Det er godt bare det å få en diagnose på hva som er galt, få en knagg å henge det på.
Da vet man at det er iallfall IKKE ens egen feil, men naturen som har "spilt et stygt puss".

Hvilken behandling ( om noen ) som hjelper kan ikke jeg svare på , det er det helsevesenets jobb å gjøre.

Jeg ønsker dere lykke til videre med legevitenskapen, og håper for deres del at dere finner løsninger som vil fungere bra for dere !
Og at det offentlige ( legestand og trygdevesen ) gir dere den støtten og hjelpen dere har krav på .


mvh Asbjørn
Antall ord: 558

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kenny bones
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 23 Jul 2009 10:09
14

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Kenny bones »

Dette viser jo bare at healing egentlig mest sannsynligvis ikke fungerer. Dersom det er ett snev av sannhet i healing, så er det det at utstrålingen til vedkommende får pasienten til å tro så sterkt at kroppen selv reparerer sykdommen. Vi har sett flere vitenskaplige bevis for dette. Dette er faktisk de eneste bevisene vi har, dermed taler sannsynligheten i dens favør.

Ta snåsamannen som eksempel. Hvor ekstrem utstråling har ikke han? Han SER ut og FØLES som en utrolig sterk trollmann nærmest. Gandalf i det virkelige liv. Til og med jeg som ikke tror spesielt på healing ville ha følt meg berørt dersom selveste Joralf hadde lagt sine varme hender over meg. Og en skal slettes ikke se bort fra at han har kunnet hjulpet meg dersom jeg hadde hatt vondt ett sted. Selv om jeg er skeptiker.

Vi vet hvordan egen tankepåvirkning kan få kroppen til å justere smertereseptoarene. Vi kan med andre ord oppleve at en "healer" legger hånden sin på et vondt punkt på kroppen og at smertene forsvinner! Det betyr ikke at det er healeren som egentlig gjør noe, selv om det virker sånn.

Man kan gjerne si at det er mer mellom himmel og jord, men det er mer in the power of the mind enn det mange tror også..
Antall ord: 227

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Svartepus »

Kenny bones skrev:Dette viser jo bare at healing egentlig mest sannsynligvis ikke fungerer. Dersom det er ett snev av sannhet i healing, så er det det at utstrålingen til vedkommende får pasienten til å tro så sterkt at kroppen selv reparerer sykdommen. Vi har sett flere vitenskaplige bevis for dette. Dette er faktisk de eneste bevisene vi har, dermed taler sannsynligheten i dens favør.

Ta snåsamannen som eksempel. Hvor ekstrem utstråling har ikke han? Han SER ut og FØLES som en utrolig sterk trollmann nærmest. Gandalf i det virkelige liv. Til og med jeg som ikke tror spesielt på healing ville ha følt meg berørt dersom selveste Joralf hadde lagt sine varme hender over meg. Og en skal slettes ikke se bort fra at han har kunnet hjulpet meg dersom jeg hadde hatt vondt ett sted. Selv om jeg er skeptiker.

Vi vet hvordan egen tankepåvirkning kan få kroppen til å justere smertereseptoarene. Vi kan med andre ord oppleve at en "healer" legger hånden sin på et vondt punkt på kroppen og at smertene forsvinner! Det betyr ikke at det er healeren som egentlig gjør noe, selv om det virker sånn.

Man kan gjerne si at det er mer mellom himmel og jord, men det er mer in the power of the mind enn det mange tror også..
Men hvor mye kan man få til med "the power of mind", og hvor går grensen mellom normalt og paranormalt?

Til TS: det var utrolig trist å høre historien din, og jeg kjenner at jeg blir mektig irritert over de som kaller seg healere uten å klare å vise til evnene de hevder de har. Jeg må også si jeg er imponert over alt det du har klart å få til midt oppi all frustrasjonen og sorgen, især når du står på ditt og krever den dyre kromosomtesten! Som flere har sagt før meg; bra at du ikke gikk helt bort fra helsevesenet og bare stolte på healere. Jeg tror også som Astarte sier at man skal stole på magefølelsen sin når det gjelder sine barn. Hvis du føler noe er galt, er det det uansett hva selverklærte healere sier! Lykke til videre, og håper dere får hjelp og støtte videre! Bilde
Antall ord: 390
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kenny bones
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 31
Startet: 23 Jul 2009 10:09
14

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Kenny bones »

Svartepus skrev: Men hvor mye kan man få til med "the power of mind", og hvor går grensen mellom normalt og paranormalt?
Ganske mye kan man få til med "power of the mind". Man har klare eksempler på hvordan man kan forandre følsomheten for smertereseptoarene i kroppen bare ved hjelp av psyken. Vi har eksempler på prester som får troende mennesker til å besvime bare han tar på hodet deres. Folk som taler i tunger, påvirkninger på immunforsvaret ved f. eks fjerning av vorter ved å smøre på en fleskesvor og deretter grave den ned. Jeg har også tidligere fortalt om en kampsport-lærer som trodde han klarte å samle energikuler i hendene sine for å deretter kaste disse på elevene sine. Hver enkelt av elevene besvimte ved "sammenstøtet". Men ingen av disse eksemplene var noe paranormalt.

Hva som definerer normalt og paranormalt tror jeg går på hvem sm definerer det.
En person som ikke forstår seg på sånt kan gjerne tro at det er paranormalt, selv om det ikke er noe overnaturlig over det overhodet.

Det man ikke forstår og anser som fantastisk klistrer man gjerne en "paranormal" lapp over. Og dermed tar det for gitt at det er noe overnaturlig med det. Som igjen danner grunnlaget for andre misforståelser. Vi har eksempler på folk som tror de klarer å finne vann ved å bruke såkalte vannpinner eller ønskepinner. Når disse da blir testet og forskerne konkluderer med at de treffene man får er bare tilfeldigheter så tror de ofte ikke på det. For de har selv OPPLEVD av det har fungert. Igjen, de gangene man faktisk får treff betyr langt mer enn de gangene man ikke får treff. Samme gjelder med såkalt kald-lesing også. Om en person "leser" deg og til slutt treffer på noe som du føler stemmer så betyr det ene treffet langt mer enn de gangene det ble bom.
Akkurat det samme gjelder med horoskop også. Vi føler at det passer oss og dermed konkluderer vi ganske ukritisk at det fungerte. Selv om det bare var tilfeldig.
Antall ord: 357

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Svartepus »

Kenny bones skrev:
Det man ikke forstår og anser som fantastisk klistrer man gjerne en "paranormal" lapp over. Og dermed tar det for gitt at det er noe overnaturlig med det.
Og omvendt; det man ikke forstår av andres opplevelser og anser som løgn/fantasi/overdrivelse, klistrer man gjerne en klistrelapp på som sier enten "fantasi", "tilfeldigheter", "løgn" eller "psykisk/fysisk sykdom".

Det virker uansett ikke som at trådstarter opplevde noe som helst bedring eller fikk noen hjelp av healerne, og da faller uansett både power of the mind og placeboeffekten utenfor. Jeg synes ikke det beviser at healing er juks og fanteri, men at det finnes mange som kaller seg fancye titler uten å kunne levere en dritt. Jeg vil tørre å påstå at de fleste som hevder å ha evner har lite eller ingenting å vise til, annet enn lureri de har tjent penger på. Men jeg tror det finnes noen få som faktisk kan mer enn andre. Jeg kaller det ikke paranormalt da jeg anser sånne evner som like naturlige for dem som andre evner er for andre (f.eks. absolutt gehør, fargesans, økonomisk sans, osv). Jeg tror også disse ytterst få bruker så mye av sin energi på å hjelpe andre at de ikke har ønske om å stikke seg frem og tiltrekke seg en haug med folk fra fjern og nær. Det er også ofte sånn at de virkelig flinke innen sitt felt ikke oppsøker kunder, men tar imot de som trenger hjelp og har hørt om vedkommende via jungeltelegrafen. De har jo ønske om både fritid og et privatliv de også. Jeg tror de fleste rørleggere, malere osv er enige i at det ikke er stas å bli nedringt av folk som vil ha hjelp i tide og utide, men at det kan være fint å hjelpe en venn i nød av og til.

Jeg tror trådstarter har fått elendige anbefalinger og møtt noen virkelig dårlige "healere".
Antall ord: 337
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Kimbara »

Svartepus skrev: Og omvendt; det man ikke forstår av andres opplevelser og anser som løgn/fantasi/overdrivelse, klistrer man gjerne en klistrelapp på som sier enten "fantasi", "tilfeldigheter", "løgn" eller "psykisk/fysisk sykdom".
Og hvorfor skulle man ikke dét? Det er da som regel snakk om hva jeg vil karakterisere som ville påstander - altså påstander som, hvis de var sanne, ville bety en fundamental omveltning av selv grunnleggende forståelse for vår verden.

Utrolig mange mennesker er forferdelig korttenkte når det kommer til evaluering av egne opplevelser. De aller fleste historiene jeg har hørt har mange andre mulige forklaringer enn akkurat noe paranormalt. Likevel velger mange å lande på den paranormale forklaringen.

Dog, jeg må si at jeg er enig i at amatørmessig diagnostisering av disse menneskene er noe man bør styre unna.
Det virker uansett ikke som at trådstarter opplevde noe som helst bedring eller fikk noen hjelp av healerne, og da faller uansett både power of the mind og placeboeffekten utenfor.
Nå var det ikke trådstarter som var syk, men barnet til vedkommende. Det er nok derfor placeboeffekten uteble helt.
Jeg synes ikke det beviser at healing er juks og fanteri, men at det finnes mange som kaller seg fancye titler uten å kunne levere en dritt.
Som jeg nevnte tidligere i tråden; hva i all verden er kriteriene? Det er lett å sitte i retrospekt og si at "jamen, han var jo ikke en ekte healer" dersom healeren ikke utførte noe som kunne tolkes som magi.
Den samme "healeren" kunne like gjerne vært heldig og "behandlet" en person som var mer åpen for suggestiv påvirkning. I såtilfelle kunne han, i retrospekt, blitt norges beste healer.
Antall ord: 294
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Svartepus »

Kimbara skrev:
Som jeg nevnte tidligere i tråden; hva i all verden er kriteriene? Det er lett å sitte i retrospekt og si at "jamen, han var jo ikke en ekte healer" dersom healeren ikke utførte noe som kunne tolkes som magi.
Den samme "healeren" kunne like gjerne vært heldig og "behandlet" en person som var mer åpen for suggestiv påvirkning. I såtilfelle kunne han, i retrospekt, blitt norges beste healer.
Så hvis en rørlegger gjør én bra jobb, kåres h*n til Norges beste? Ikke ta det som en selvfølge at alle med tro på healing lar én fungerende healing være bevis for at healeren er virkelig god. Det går an å være skeptisk og undersøke rundt før man kårer noen til Norges beste, uansett hva de driver med.

Kriteriene for min del er at en healer har hjulpet opptil alle h*n har healet. Det er menneskelig å feile, men ikke halvparten av gangene.
Antall ord: 168
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links