Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinNår en healer tar fullstendig feil...

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Kimbara »

Svartepus skrev: Så hvis en rørlegger gjør én bra jobb, kåres h*n til Norges beste?
Jeg tror kanskje du forstod at jeg satte ting på spissen for å illustrere poenget.
Ikke ta det som en selvfølge at alle med tro på healing lar én fungerende healing være bevis for at healeren er virkelig god. Det går an å være skeptisk og undersøke rundt før man kårer noen til Norges beste, uansett hva de driver med.
Du forbigår poenget mitt. Poenget var at det gjerne er tilfeldigheter som avgjør hvorvidt en healer anses som "genuin" kontra svindler. Dersom en healer tilfeldigvis får en del klienter som er mottakelige for suggestiv påvirkning, vil det virke som han er dyktig.

De "dyktigste" healerene har tilegnet seg, enten bevisst eller ubevist, en god evne til suggestiv påvirkning. I tillegg er de nok også flinke på det magikere kaller "showmanship" (hvilket også er en viktig ingrediens i suggestiv påvirkning).
Kriteriene for min del er at en healer har hjulpet opptil alle h*n har healet. Det er menneskelig å feile, men ikke halvparten av gangene.
Da lurer jeg på hvordan i all verden du mener å kunne sjekke om disse kriteriene er oppfylt? Det er ikke ofte man hører om alle de tilfellene hvor healeren regelrett dret på draget. Folk flest - kanskje spesielt den typen mennesker som oppsøker healere - har vanskelig for å innrømme dårlige valg. Nært opp mot de fleste vil søke selvrettferdigende argumenter for å opprettholde illusjonen om at de traff riktig valg. Dette gjelder selvsagt ikke bare i forbindelse med healere og liknende, men det er et representativt felt for denne typen irrasjonalitet.
Antall ord: 288
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Svartepus »

Jeg er ikke enig, Kimbara. Uansett hvor entusiastisk folk er i forhold til healere og andre "åndelige hjelpere", forteller de like gjerne om negative erfaringer som positive. Bare se på omtalen av en viss person her inne (vi kan jo kalle ham Bollestad for anonymitetens skyld).

At det finnes noen som er så oppslukt av alt som ligner åndelig veiledning at de sluker alt rått og tar alt for god fisk, er jeg sikker på. Men folk flest har gangsyn nok til å innrømme det ovenfor seg selv og andre hvis de føler seg lurt eller ikke får noe hjelp. Det ser man ofte her på paranormalen også.
Antall ord: 111
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meridian

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Meridian »

nå har ikke jeg lest så mye av de andre kommentarene her , men lest det trådstarter skriver.
Jeg vil bare tilføye at det er ingen healere som har lov til og komme med noen som helst form for diagnose på de som kommer for healing,det er det kun Legen som kan og som er kvalifisert for.Det er rett og slett ulovelig etter norsk lov! og man har heller ikke lov til bare for og ta det med be folk slutte med medisiner osv om vedkommende går på dette.Man har heller ikke lov til anbefale helsekost tilskudd.Slike ting som dette skal alle som driver med healing vite enten man har det som leve brød eller ikke.Man har heller ikke lov til og love eller si at man blir frisk etter en healingen.De jeg sender healing til sier jeg følgende : jeg kan ikke love noe, men det jeg kan si er at enten blir du bra,bedre eller det vil være slik det alltid har vært etter healingen.

Dette er lov for og gi et eksempel : Jeg sendte fjernhealing til en venn av en venn for leddgikt og soriassis og fikke opp beskjed om svakt hjerte og burde undersøke hjerte under healingen av de guidene jeg jobber med.Da jeg snakket med vedkommende etter healingen spurte jeg ham om han hadde hatt noen form for problemer med hjerte.Det viste seg at det hadde han hatt samtidig fortale han meg at legen nevnte noe om hjerte hans for endel år tilbake sist han var der som kunne ha vært for 3 år siden.Han lurte på hvorfor jeg spurte om nettop dette og da fortale jeg hva slags beskjed jeg hadde fått.Da tilføyde han at i familien hans var det mange som hadde dødd av hjerte infarkt så det var helt vanelig i den slekta sa han.Etter han forklarte dette til meg ba jeg han ta kontakt med sin fast lege for en undersøkelse.Nå går han på medisiner for hjerte sitt slik som hans far gjorde da han levde.
Antall ord: 360

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
d-set

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av d-set »

Noen ganger er alternativ medisin siste utvei. Som for eksempel når man vil bli lege, men ikke kommer inn på medisinstudiet.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Kimbara »

Svartepus skrev:Jeg er ikke enig, Kimbara. Uansett hvor entusiastisk folk er i forhold til healere og andre "åndelige hjelpere", forteller de like gjerne om negative erfaringer som positive. Bare se på omtalen av en viss person her inne (vi kan jo kalle ham Bollestad for anonymitetens skyld).
Det ser jeg på på samme måte som når en kjendis sier noe dumt som fører til at vedkommende henges ut i mediene. Personen vil da tape ansikt nærmest uavhengig av hva som ble sagt.
Det har seg også slik at vedkommende du snakker om selv var aktiv i nettopp dette forumet, som representerer et eget miljø. Jeg vet at han er aktiv i andre fora og andre miljøer, hvor han ikke nyter den samme forrakten. Der er han snarere ansett som en dyktig healer.
At det finnes noen som er så oppslukt av alt som ligner åndelig veiledning at de sluker alt rått og tar alt for god fisk, er jeg sikker på. Men folk flest har gangsyn nok til å innrømme det ovenfor seg selv og andre hvis de føler seg lurt eller ikke får noe hjelp. Det ser man ofte her på paranormalen også.
Nei, jeg tror du overvurderer menneskers evne til selvinnsikt og vilje til å innrømme feil. Men det som kan skje, og sikkert også skjer ganske ofte, er at folk gjerne hiver seg på dersom én person sier noe henholdsvis positivt eller negativt.

Det som dog er viktig å understreke er at du snakker om aktiviteten i forholdsvis små fora. Det dreier seg om hva vi må kunne kalle "lokale" saker.

Hvor mange troende på dette forumet så du kritisere Snåsamannen for noe? Hva med Colin Fry?
Dette er snakk om nasjonale og sågar internasjonale navn. Vil du benekte at deres status som kjendiser ikke påvirker lekmannens dømmekraft? Hvor mange hyller ikke Colin Fry's show som genuine oppvisninger av klarsynthet? Show som for en profesjonell tryllekunstner eller mentalist er å anse som nærmest patetiske etterlikninger?

Eller for å dra den enda litt lenger; hvor mange tar ikke Derren Brown for å være en genuin psykologisk manipulator selv om han selv understreker at han driver med "showmanship"? Her begynner selvsagt grensene å bli mer uklare, selv for de som har trening i kritisk tenking - men poenget er at status gjør en i stand til å "slippe unna med drap".
Antall ord: 402
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av camillah »

Kimbara skrev:men poenget er at status gjør en i stand til å "slippe unna med drap".
Det der er jeg litt enig med deg Kimbara.
jeg tror at hvis man skulle valgt en healer eller lege for den saks skyld, så ville man jo kanskje valgt den som har stått fram og viser til sine fantastiske evner fremfor mannen borte på legekontoret som man aldri har hørt om før.
vi tilitrekkes jo de som sier de kan noe, og er veldig dømmende når de ikke tilfredstilte våre krav, eller veldig entuiastiske når de klarer det.

hvis colin fry bommer fullstendig på si 3-4 personer, så vil jo ikke folk slutte å se han eller dra til han? de tilfellene der ser de heller bort fra og tenker kanskje, men det har jo fungert på så mange andre?!!
men hvis f.eks en annen helt ukjent klarsynt hadde gjort det, så hadde nok kundene gått til andre igjen og droppet hele personen...
det er jo sånn vi er, vi tiltrekkes av de ¨store og fantastiske¨....
Antall ord: 184
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 415
Startet: 13 Aug 2010 10:43
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Atmi »

Jeg syns dette er en kjempetrist historie og skulle ønske det hele ikke hadde blitt som det ble. Men i forhold til sykdom så overrasker det meg ikke så mye om healerene ikke så det. En healer jobber med energi og vil ofte arbeide med om det er noe galt i energien. En person som har et syndrom er ikke syk. Så jeg kan tenke meg at det er grunnen - vel og merke hvis det var seriøse healere.

En healer leter på en måte etter noe som er feil - et syndrom er ikke feil på den måten og jeg vil tro det heller ikke er noe som ville kunne heles. En herlig, skjønn, jente - hva skulle de ha funnet? MEN - at noen har uttalt at der er mor det er noe galt med - det syns jeg var virkelig ille. Det provoserer meg at folk sier sånn - mulig det bare er tankeløst tanketomhetsprat - men det hjelper ikke. Kan ikke si slike ting. Selvfølgelig er det ikke slik at en bekymret mor er årsak til barnets "annerledes" funksjonsevne - uansett - da måtte det vært omsorgssvikt da. Det er lov å være mor og bekymret uten å skulle tenke over om energien gjør barnet sykt - alvorlig talt. Fyy

Men er glad for å høre at dere har fått svar og ønsker dere lykke til .
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av zind »

Rusket, jeg vil så gjerne si til deg at jeg syntes du har vært kjempeflink og gjort ting riktig, for uansett hva andre har fortalt deg så har du fulgt din egen intuisjon og ikke gitt deg!! Det er jaggu ikke lett alltid, jeg har selv vært "offer" for leger og alternativbehandlere som enten gir feil diagnose eller har påstått at jeg er frisk. Jeg vet hvor mye det tar på, og de som påstår at man kun skal holde seg til legestanden har nok ikke opplevd frustrasjonen av å ikke vite hva som er galt. Man leter jo i desperasjon etter en løsning, det å ikke vite er nesten det verste av alt!

I mitt tilfelle har det faktisk ikke vært noen som har klart å hjelpe meg så mye som healeren min, hun er fantastisk og har hjulpet meg til å finne en sammenheng i ting. Har aldri følt meg så frisk de siste ti årene som etter besøk hos henne. Likevel, hun har også hintet litt om at jeg bare er "midlertidig syk" og at jeg vil bli frisk, noe jeg syntes er et friskt pust selv om jeg velger å ta sykdomsbiten hos legen og energibiten hos healeren. Det er, når alt kommer til alt, ofte vi selv som sitter med svarene. Jeg visste nøyaktig hva som var galt med meg mange år før legene forstod det. Kanskje vi noen ganger opplever slike ting også fordi det lærer oss å stole på oss selv, ikke gi opp? Sånn hvis man skal se det i et åndelig perspektiv. Jeg syntes innlegget til Atmi er veldig fint og tror det absolutt er noe i det hun sier. Det finnes de som er medisinsk intuitive, men jeg har aldri vært borti en healer eller synsk i norge som er det, jeg tror rett og slett det er få av de... og godt er det, for om de har en stor feilprosent så bør de for all del holde seg for god for å stille diagnoser. Trist at du ikke opplevde å få den hjelpen du ønsket hos alternativbehandlere, men fint at du endelig fikk det hos legen! Masse lykke til med den lille jenta deres, måtte hun leve et fantastisk liv uansett hva slags diagnoser som blir påprakket henne. Husk at det å smile og le er verdens beste medisin, som hjelper mot alt :mozilla_wink:
Antall ord: 407
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av ? »

en healer tar ikke feil, men mobbestad eller andre krøsuser som forsøker å overleve av å snyte andre, på grunn av naivitet, tar feil hele tiden.
arbeidssky mennesker gjør hva som helst for å tjene penger utenom å arbeide.
Antall ord: 38
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Nephandi »

En healer er et menneske som alle andre, av og til så tar man feil slik er det bare, en healer kan ikke garantere at han eller hun kan hjelpe deg, man kan ha en dårlig dag, man kan føle ting feil det er mye som rett og slett kan la være å klaffe. Imidlertid, hvorfor er det slikt at hvis en healer tar feil en gang i bladt så er det grunn til å tvile på alle hans evner, men hvis en lege tar feil stadig vekk så trekker folk bare på skuldrene?
Antall ord: 95
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Asbjørn »

Mine tanker om dette er som følger :
En som driver med healing, kan ikke annet enn å forsøke å formidle kraften som brukes til healingen.
Det er kraften bak som healer, - noen kaller det Guds Kjærlighet, - andre kaller det universell energi, noen sier Jesus, osv, det er mange navn på denne energien.

Noen typer krever masse forarbeid, med ritualer etc, - andre har det som "Innlagt vann" - bare å åpne krana.

Og der er litt av poenget, - healingenergien er ikke noe en person har - men personen kan fungere som en "formidler" av energien.

Et bilde : Ei takrenne med nedløpsrør samler vannet fra taket, - og sender vannet ned i nedløpsrøret. under betingelse av at det faktisk regner.

Eh healer er da som nedløpsrøret, som formidler energien ( leder vannet fra taket).

og ; HVIS energien ikke er tilstede, - vil det heller ikke komme noe energi til healingen.

Jeg tror at ikke alt skal heales, - ikke alt skal fikses, - noen ting er som de er av en grunn.
Selv legene kommer av og til til kort, - det var ikke "Ment" , osv.

Litt "skjebne-tankegang" dette, - men det er nå min tro på det.

Så jeg mener at healeren kun er en formidler av kraft, en som kan formidle energi som påvirker mottakeren på en eller annen måte.
Men ; healeren kan IKKE garantere at "dette gjør deg frisk".
En lege kan heller ikke garantere 100% sikkert at noen kan bli frisk.

Men tilslutt ; husk at vi har en viktig prioritering her :
En lege skal ALLTID kontaktes dersom man har mistanke om litt mer alvorlig sykdom.
( influensa er for mange bare en "forkjølelse" . .og ikke alvorlig. Men for visse grupper mennesker er det likevel det. )
Bruk derfor alltid lege, og så eventuelt en healer I TILLEGG, - aldri som erstatning !

En healer trenger ikke være "synsk" - men det kan være en fordel.
En healer er heller ikke nødvendigvis en som kan mer enn legevitenskapen, - heller tvert om.
Legevitenskapen idag kan MYE MER enn de aller fleste healere....

Men - leger kan også ta feil, leger har kansje ikke tatt akkurat den avslørende prøven, - fordi legen ikke har sett sammenhengen.

Når det gjelder healerene som sier at barnet er friskt, blir det litt værre å spekulere i hva de bygger kommentaren sin på.
Kansje er ikke sykdommen synlig i den forstand at man kan se det på et menneske at det feiler den og den diagnose.

Kansje får healeren beskjed om at "her er ikke noe å heale - det er som det skal være" ?
( dette betinger litt tro på "skjebne" - at visse ting er forutbestemt).
Og har feiltolket det til at ; ingenting feil = frisk... - men at realiteten var ; hun har et syndrom, - som idag må leves med....

Uansett er det ikke morro å oppleve en slik situasjon for noen, men å finne ut hva det egentlig er som feiler, er en lettelse i seg selv, men også en byrde, - fordi da vet man mer om hvordan livet vil bli videre...

Desverre får man ikke tatt alle tester - fordi testene koster penger. Og helsevesenet er pålagt å spare , dermed går det mange der ute - uten en egentlig diagnose. Ikke fordi prøven kansje ikke finnes, - men fordi å diagnostisere koster for masse....

Healere som lover gull og grønne skoger, osv, skal man være skeptisk til.
Sjekk heller hva andre mener om den eller den healeren, det kan gi en litt bedre pekepinn, - men spør folk som faktisk har hatt kontakt med healeren.
Nettopp fordi mange har mange meninger, men ikke egne erfaringer...

A
Antall ord: 601

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Når en healer tar fullstendig feil...

Innlegg av Nephandi »

Veldig bra post Asbjørn, jeg er ikke enig i skjebene tankegangen din, jeg mener vi lager vår egen skjebene og at folk får ikke sykdommer fordi det var ment at man skulle få dem. Imidlertid så tror jeg at vi ofte gjør oss selv syke, la oss si en person har tatt på seg for mye, ikke greier å si nei og er helt utslitt, og så blir vedkommende syk fordi ens sinn vet at det er eneste måten å få personen til å slappe av, da kjemper man kansje i mot healing energien. Og jeg mener at av og til å gjør healere rett og slett blundere også, det finnes ikke et menneske som ikke gjør feil nå og da. Men stort sett så er jeg enig i posten din.

Jeg er helt enig at man må gå til legen hvis det er noe alvorlig, men for eksempel med influensa så er det ikke mye en lege egentlig kan gjøre annet enn å skrive ut pencillin, og det skal man helst ikke ha for mye av. Selvfølgelig hvis noen blir veldig syke av en influensa, eller de er gamle, små barn eller på andre måter svekket så må man gå til lege med en gang, men jeg synes ikke det er grunn for et voksent, sterkt menneske å gå til legen for en influensa, på det ville jeg heller brukt alternativ behandling. Men ja for alvorlige sykdommer så må man gå til lege og dette kan ikke sies ofte nok.
Antall ord: 255
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links