Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderEgen test for å produsere orber

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Ankh

Egen test for å produsere orber

Innlegg av Ankh »

Testet ut igår hvor lett det er å skape en orbe og hvorvidt det er så enkelt at det kan skapes enten ubevisst eller bevisst med enkle midler.
Brukte en 50W halogen leselampe som stod på nattbordet ved senga og lot lyset fra den lyse opp rommet mens jeg vrei litt på kameraet og umiddelbart dukket det opp en orbe som jeg kunne styre rundt i rommet ved å vri på kameraet.
Den fremsto som glassaktig, og sånn sett ikke samme farge som de grå/hvite orbene man ser på bilder men det er ihvertfall tydelig at hvis man knipser ved sterke lyskilder kan man skape sine egne orber med eller uten vilje.
Nå har ikke jeg prøvd med mer enn de kamra jeg har, så jeg vet ikke om f.eks alle orber som dukker opp som glassaktige i fargen skyldes at det er en sterk lyskilde i nærheten.
Jeg har heller ikke forsøkt om f.eks lyset fra en bil, et gatelys eller lignende er nok til å få samme effekt.
Klarte ikke å få frem orber kun med blits, men i den grad det skyldes naturlige forstyrrelser som støv og vanndråper så var det forhåpentligvis for lite av det på soverommet.
Uansett en grei erfaring som bør være lett for andre å teste ut også.
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Egen test for å produsere orber

Innlegg av kristiane »

vet det er enkelt å framskaffe slike orber ;)
Har orber på flere bilder som vi har tatt. alt fra en til flere på samme bilde,og de kommer ofte med på bilder man tar. ;)
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Egen test for å produsere orber

Innlegg av Asbjørn »

En veldig enkel test :

Ta litt melis , eventuelt oboy, mel, eller lignende.
Ta med kamera ( med blitz) , ut, når det er mørkt...


Blås så melet / pulveret fra deg fra den ene handa og med den andre handa tar du en serie med bilder med blitz...

Evt kan man og bruke en spraybox, og spraye bittelitt før man tar bilder....

Regner med å se endel orber da... Kansje også "spøkelsesrøyk" . . ;)

Lett å gjøre selv...

A
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Re: Egen test for å produsere orber

Innlegg av paraunormal »

Effekten du har framkalt er vel kanskje mer i retning av "lens flare", enn de velkjente orbene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare
Antall ord: 24

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Egen test for å produsere orber

Innlegg av Ankh »

Testen var hovedsakelig for å sjekke om orber oppstår så lett at man ikke trenger noen særlig innsats for å se dem, og det kunne det.
Igjen en forklaring hvis man knipser bilder i nærheten av kraftig lys...
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
19
Blitt takket: 2 ganger

Re: Egen test for å produsere orber

Innlegg av paraunormal »

Ankh skrev:Testen var hovedsakelig for å sjekke om orber oppstår så lett at man ikke trenger noen særlig innsats for å se dem, og det kunne det.
Igjen en forklaring hvis man knipser bilder i nærheten av kraftig lys...
Greit nok, men orber framkalles gjerne som et resultat av at støv, vann eller andre partikler som eksponeres av kameraets blits. En annen sterk lyskilde trenger ikke være i nærheten, og om "orben" dannes som et resultat av en ekstern lyskilde kalles det gjerne en "flare".

Men ja, som du sier er det ikke vanskelig å framprovosere slike effekter med vilje.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Egen test for å produsere orber

Innlegg av Ankh »

Selvsagt, men en blits er i seg selv en sterk lyskilde og som det tidligere har vært påpekt så oppsto orbene med introduksjonen av blits.

Når det er sagt så er jeg enig i at det er rart at som jeg som har tatt tusenvis av bilder utelukkende har fått en orbe på ett eneste bilde, og det var et bilde som ble tatt på et hjemsøkt sted.
Jeg så også gjennom flere fotoalbum fra en person som hadde vært på skoletur til en konsentrasjonsleir.
Av tre stappfulle fotoalbum med ca 2-300 bilder så var det kun de bildene som var tatt ved ovnene som viste orber.

Jeg er enig i at det er svært lett å bevisst eller ubevisst lage orber, av tusen grunner, samtidig så er det rart at mange som meg tar tusenvis av bilder uten orber, og så tar man to-tre bilder på et hjemsøkt sted og får orber.
Selvsagt kan kameraet ha sviktet akkurat der, selvsagt kan det ha vært nok støv akkurat der, selvsagt kan et insekt ha flydd forbi akkurat der....det er bare rart hvis det er ren tilfeldighet.
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links