Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHjelp til å finne en moderne, alternativ tekst.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

SigMar32
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 30 Sep 2009 00:11
14
Kjønn (valgfri): Unggutt

Hjelp til å finne en moderne, alternativ tekst.

Innlegg av SigMar32 »

Igjen søker jeg hjelp fra dere flotte folk her på Paranormal.no! :mozilla_innocent:

Jeg arbeider for tiden med et skoleprosjekt der jeg planlegger å sammenlikne eldre religiøse tekster med noen mer moderne. Ideen bak dette er å vise hvordan samfunnet påvirker både tankene, fokuset og språket i tekster fra forskjellige tider.

Til nå har jeg funnet ut at jeg skal bruke en før-kristen tekst (Norrøn), En Kristen tekst fra ca 1500, men her kommer problemet mitt: Hvilken moderne religion kan jeg sammenlikne kristendommen med?
Jeg kom frem til at det alternative er en retning som kan være verdt å nevne. Har de gode brukere på Paranormal.no noen gode tips til ny religiøse/ alternative tekster som jeg kan bruke til dette?

Kom igjen folkens, nå trenger vi virkelig å vinne frem! Alternativet er nemlig å gå til et annet utbredt syn i samfunnet vårt: Ateismen.

Takker på forhånd.
Antall ord: 154
Edelt er mennesket, jorden er rik!
Finnes her nød og sult skyldes det svik. - Nordahl Grieg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hjelp til å finne en moderne, alternativ tekst.

Innlegg av Moonstone »

Høres ut som er artig prosjekt :)
Synes slikt er veldig intressant jeg også, så stå på!

Moderne livssyn er det vel egentlig ikke veldig flust av, men nesten bare tro/filosofi som bygger på de store gamle.

Du kan jo bruke New Age å sammenlikne med?
Det er vel en nyere filosofi, selvom begrepet inneholder mye forskjellig gamle ideer fra mange kulturer.
Det som idag kalles det alternative er jo egentlig bare en liten forlengelse av de ideene, men mye av det samme.
Det finnes nok av bøker å velge innenfor dette.

Men hvorfor bare sammenlikne med moderne trosretninger, hvorfor ikke også alternative gamle livssyn og trossystemer som har hatt innvirkning på samfunnet?
Antall ord: 113
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SigMar32
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 30 Sep 2009 00:11
14
Kjønn (valgfri): Unggutt

Re: Hjelp til å finne en moderne, alternativ tekst.

Innlegg av SigMar32 »

Jeg tror kanskje jeg var litt uklar når jeg skrev sist. Oppgaven min er ikke å sammenlikne religionene i seg selv, men å bruke tekster som er sentrale i troen for å vise forskjellene og likhetene fra f. eks. Norrøn tro til Kristendommen.

"I norrøn tro gav gjerne gudene tegn til alle mennesker gjennom drømmene og dette kunne skje når som helst, gjerne med symbolikk. Man måtte derfor være på vakt for å se etter budskap fra gudene. (Tekst: Balders Daude.)
Forandringen som skjedde da kristendommen tok over var at Gud ikke lenger tok kontakt med alle mennesker, men holdt seg til en liten elite, blant annet Moses.

Guddommelige budskap kom ikke lenger fra drømmene og ut til alle mennesker, men Gud tok kontakt med de han ønsket, gjennom blant annet drømmer, men også gjennom fysiske hendelser som Moses sin brennende busk. (Historien om Moses og busken.)

Grunnen til dette (Kan være) at kristendommen hadde en mer sentralisert makt med kirken og prestene og derfor hadde ikke mulighet til å la folket tro at Gud var i kontakt med dem alle. Samfunns resultatet av dette var at man måtte lese bibelen for å komme i kontakt med Gud, istedenfor at han tok kontakt med deg mellom f. eks. drømmer slik som de norrøne gudene gjorde. slutt resultatet: Folk glemmer at Gudene har vært i kontakt med enkeltmenneske og starter å tro at man kun finner gud gjennom kirken."

Dette er en av eksemplene jeg tenkte på å bruke, men som igjen jeg trenger en mer moderne tekst for å kunne fullføre linjen frem til dagens moderne tro. Hadde jeg skult gjøre dette i RLE faget (Religion, Livssyn og ettik) så ville jeg nok fulgt ditt råd å fokusert på den måten, men oppgaven er i norsk og med fokus på sammenlikning av eldre og nyere tekster.

Innlegget ditt startet også en tankeprosess som fikk meg til å tenke og jeg tror kanskje jeg kan bruke den ideen og heller bruke det læreren min sier om at vi tar fra det gamle og gjør det nytt (Som du også nevner angående de moderne livssynene.)

Takker Moonstone :D Du har reddet dagen!
Antall ord: 369
Edelt er mennesket, jorden er rik!
Finnes her nød og sult skyldes det svik. - Nordahl Grieg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hjelp til å finne en moderne, alternativ tekst.

Innlegg av Moonstone »

SigMar32 skrev:Jeg tror kanskje jeg var litt uklar når jeg skrev sist. Oppgaven min er ikke å sammenlikne religionene i seg selv, men å bruke tekster som er sentrale i troen for å vise forskjellene og likhetene fra f. eks. Norrøn tro til Kristendommen.
"I norrøn tro gav gjerne gudene tegn til alle mennesker gjennom drømmene og dette kunne skje når som helst, gjerne med symbolikk. Man måtte derfor være på vakt for å se etter budskap fra gudene. (Tekst: Balders Daude.)
Forandringen som skjedde da kristendommen tok over var at Gud ikke lenger tok kontakt med alle mennesker, men holdt seg til en liten elite, blant annet Moses.
Guddommelige budskap kom ikke lenger fra drømmene og ut til alle mennesker, men Gud tok kontakt med de han ønsket, gjennom blant annet drømmer, men også gjennom fysiske hendelser som Moses sin brennende busk. (Historien om Moses og busken.)
Grunnen til dette (Kan være) at kristendommen hadde en mer sentralisert makt med kirken og prestene og derfor hadde ikke mulighet til å la folket tro at Gud var i kontakt med dem alle. Samfunns resultatet av dette var at man måtte lese bibelen for å komme i kontakt med Gud, istedenfor at han tok kontakt med deg mellom f. eks. drømmer slik som de norrøne gudene gjorde. slutt resultatet: Folk glemmer at Gudene har vært i kontakt med enkeltmenneske og starter å tro at man kun finner gud gjennom kirken."
Dette er en av eksemplene jeg tenkte på å bruke, men som igjen jeg trenger en mer moderne tekst for å kunne fullføre linjen frem til dagens moderne tro. Hadde jeg skult gjøre dette i RLE faget (Religion, Livssyn og ettik) så ville jeg nok fulgt ditt råd å fokusert på den måten, men oppgaven er i norsk og med fokus på sammenlikning av eldre og nyere tekster.

Ok.
Gjør isåfall research innen Gresk mytologi, som ikke er veldig ulikt den Norrøne.
Sjekk ut gresk filosofi, som på mange måter er forløperen til tidlig Kristendom, spesielt da filosofene Sokrates og Platon.
Gjør også research i Gnostisisme, som var kanskje det Kristendommen kunne ha vært og kanskje til og med SKULLE ha vært.
Og selfølgelig Egyptisk mytologi, som er opphavet til de fleste av religionene nede i midtøsten.
SigMar32 skrev:Innlegget ditt startet også en tankeprosess som fikk meg til å tenke og jeg tror kanskje jeg kan bruke den ideen og heller bruke det læreren min sier om at vi tar fra det gamle og gjør det nytt (Som du også nevner angående de moderne livssynene.)
Takker Moonstone :D Du har reddet dagen!
Ingen årsak.
Det er derfor jeg er her ;)
Antall ord: 460
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links