Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderEmpat - for følsom

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Pink_heaven

Empat - for følsom

Innlegg av Pink_heaven »

Flere her som kjenner seg igjen i definisjonen av empat?

Vil selv sette meg selv under den kategorien. Får svært vondt når folk rundt meg har det vondt, lett for å suge til meg negativ energi av de rundt meg, er også altfor naiv og snill. Gråter av ingenting, og det er en fysisk (kroppslig, ikke skrivefeil:)) påkjenning å se andre ha det vondt. Til og med i filmer. Mange sier at dette er en positiv egenskap å ha, men når man blir altfor følsom for alt som skjer rundt, er det vanskelig å være rasjonell. Særlig når man til tider er i miljø med negativ energi. Skulle noen ganger bare ønske at jeg kunne stenge av litt, slik at jeg kan få gjøre mine plikter og det jeg skal gjøre uten å konsentrere meg for mye om det som skjer utenfor ;)

Noen som vet om noen gode meditasjonsmetoder eller lignende for å prøve å stenge ute dårlig energi?:) :)
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Empat - for følsom

Innlegg av Asbjørn »

Omtalt mye på forumet !
Klikk her for diverse svar:
[link2]Søk på empat,https://www.paran.no/forum/phpbb3/searc ... t=S%C3%B8k[/link2]


A
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

Re: Empat - for følsom

Innlegg av Purka »

var slik selv , for 15 år siden. men jeg VÅKNET.
På et eller annet tidspunkt skjønte jeg hvor hemmende det kan bli for ens egen selvutvikling. det er en bra egenskap å være empatisk, men alt med måte.

Prøv å snu fokuset mot deg selv og fokuser mye på hvilke behov og ønsker DU har når du mediterer. Hvis du har noe som plager deg, enten fysisk eller Psykisk /Åndelig, så fokuser på dette og ta en reise inni deg selv.
jeg selv gjorde det. jeg så for meg at jeg var en hvit blolegeme som reiste gjennom hele kroppen min ig forestilte meg at jeg reiste gjennom alle blodårene til jeg kom til den riktige kroppsdelen der jeg adde vondt. Så forestilte jeg meg en helbredelses seanse. og jammen fungerte det.

Det samme gjorde jeg når det gjaldt følelsene. men da var det hjernen og alle minnene som ble scannet , nesten som en utenom kroppslig reise, der man fungerer som sin egen psykolog. Det du vanligvis ville spurt et annet menneske om, skal du istedet spørre deg selv, og besvare selv. Se deg selv som en tredjeperson for ett øyeblikk, som skal være den gode lytter og vennen, som spesielt ufrivillige hobbypsykolger trenger å få litt av. Kjenner jeg det rett, så er nok du også en sånn person som alle betror seg til når de sliter, men ingen har tid til å lytte til eller ta hensyn til dine behov midt i dette.
Ta tilbake ditt egenverd. For hvis du lar deg fullstendig overkjøres av empati for andre,, så vil det med tiden til slutt ikke være noe rom igjen for å være deg selv og være fullstendig.
mediter, og forestill deg at du er din egen lege, Psykolog og mester. Slipp løs all innestengte følelser, som sinne, sorg, glede, iritasjon og oppgitthet. Gjennomgå hvert hjørne av deg selv. Forestill deg at du ser dine sider som forskjellige gjenstander. Hvis du liker det, såbehold. Det som hemmer deg, skader deg eller plager deg,...bli kvitt det.
Det er are et råd.
Antall ord: 360
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Empat - for følsom

Innlegg av zind »

Kjempeflott innlegg Purka!

Jeg tror det er viktig at de som er så sensitive lærer å si nei og sette seg selv først. Som empat har man kanskje et ønske om å være der for alle, og man føler så innmari med folk. Da er det viktig å ha i bakhodet at man ikke hjelper noen om man ikke selv har det bra og er i balanse. Jeg har aldri klart å finne "av-knappen" og er totalt avhengig av å være bevisst på hva jeg utsetter meg selv for. Fungerer for eksempel mye bedre når jeg dropper å høre på negativ musikk, lese aviser der det bare er elendighet og til en viss grad prøver å se filmer etc med positivt budskap. Jeg bruker også teknikker som ligner Purka sine, og har blitt flinkere til å slutte å gi til mennesker som aldri får nok og som til slutt nærmest lever av å ta,ta,ta og atter ta. Det gjelder vel i bunn og grunn å ikke gi ut mer enn en klarer å få/hente inn, så man ikke brenner seg ut.

En veldig, veldig enkelt teknikk som fungerer for meg er å ha noen sanger i bakhånd som er nesten kvalmt positive :lol: Når jeg kjenner at ting koker over litt og det blir for mye inntrykk plugger jeg høretelefonene i øra og roer meg heelt ned noen minutter. Eller noen meditative og positive kanaliseringer. Noe som hever vibrasjonene og gjør meg mindre mottakelig for lavere/nedbrytene frekvenser. Når noen sliter med å være langt nede er strengt tatt det verste man kan gjøre å automatisk justere seg ned på samme nivå, selv om det vil være naturlig for en empat for å "forstå" situasjonen. Det blir et litt tve-egget sverd dette, for det er selvfølgelig noe som kan brukes veldig positivt, men som kan ta tid å få kontroll over og bruke riktig
Antall ord: 320
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RaggSokken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 239
Startet: 09 Des 2005 14:46
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Empat - for følsom

Innlegg av RaggSokken »

Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links