Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Engler, Guider, Hjelpere, SkytsenglerHva er GUD?

Forum dedikert til åndevesener som mange hevder å kunne se og/eller kommunisere med.

Moderatorer: Asbjørn, mod engler

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Hva er GUD?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Ja, hva er GUD?

Jeg opplever Gud som min talende veileder.
Men... Jeg opplver GUD som noe ubestemmende veileder..
Da, Min GUD forteller meg 1 ting, kan han samtidig fortelle min neste rake motsettningen?

Mine tanker er hentet i fra BIBELEN, og da mener jeg selvfølgelig betolkiningen av diverse sitater, og vitnebyrd skrevet i den hellige bok....
Allah, Gud, osv... "Jeg har mange navn".. står det skrevet..

Men, slik jeg har med kritiske øyne har latt meg drive med, så spør jeg dere der ute..:

Er Gud noe STORT der ute?

Eller er GUD noe STORT inne hos oss selv?

HVIS GUD er arkitekten for det O'STORE, hvorfor skjer det så veldig mange motforestillinger/tanker, men ALLE innvolverte peker på GUD, å sier...: HAN SA DET????

Jeg er IKKE kristen, men har et HÅP, og er TROENDE på en GUD , som arkitekt, for den store sammenheng, (enn, jeg skulle så veldig inderlig vist hva den store sammenheng kunne være forrno')

De som har opplevd en NDO (NærDødenOpplevelse) forteller mer enn gjerne at vi mennesker tar ALT så forbanna alvorlig... GUD, ønsker IKKE at vi skal ta livet så veldig alvorlig..., MEN..... Bibelen sier noe HEEEEEEEEEEEEELT annet...???
WTF..
OKEY, men.. De som er skribenter for BIBELEN, er skrivere, som er underståtter av høyesteprester, som mer enn gjerne skrev sine egen visdom, og noe forkrøplede tanker inn i den O'Store Sannhet? eller?
Jeg skribler dette ned nå i den litt uforstående tilstand, da verdens "TROENDE" står opp mot hverandre, og peker på den samme GUD, og roper høyt at det var HAN. som sa det????



Hva tror/mener du?





Happe....
Antall ord: 282
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Kimbara »

"Gud" er et samlebegrep som som oftest refereres til som en skapende/styrende "kraft". Skal vi følge logikken, er det et oppkonstruert begrep som blir brukt blant annet til å få en følelse av kontroll. For mange er det vanskelig eller uønskelig å innse at man ikke kan vite alt - at det faktisk ikke er noen som vet hva som skjer når vi dør, o.l. For disse er det trygt å ha dogmatiske prinsipper som en eller flere gud(er) å forholde seg til. Det er et ankringspunkt.

Det er nå min mening.
Antall ord: 95
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Ja, det høres greit ut det Kim. Men, de som har opplevd en NDO, forteller i ettertid at det faktisk var en form for Gud på den andre siden... De følte alt dreide seg om kjerlighet, og lys... Hva om de tidligste former for NDO , er den faktiske grunnlag for den utbredte Gude troen man har i dag?Jeg pusler litt med starten på troen nå, og hvordan betolkninger av diverse sitater er med å skape splid i befolkningen? (jeg taster dette fra min I-phone, so pliz have mercy,. med min skrive-leifer) happe....
Antall ord: 96
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev:Ja, det høres greit ut det Kim. Men, de som har opplevd en NDO, forteller i ettertid at det faktisk var en form for Gud på den andre siden...


Ja, og mennesker har sagt liknende ting når de f.eks. ble utsatt for elektromagnetisk stimuli av spesifike områder i hjernen, utsatt for infralyd, eller konfrontert med spesielle situasjoner i virtuell virkelighet.

Det at noen tolker en opplevelse eller følelse dit hen at det dreier seg om en gud, dreier seg om (tror jeg) at gudebegrepet er en allment kjent stereotypi - en knagg man kan henge opplevelsene sine på.
Hva om de tidligste former for NDO , er den faktiske grunnlag for den utbredte Gude troen man har i dag?
Det kan jo tenkes, men det blir bare spekulasjoner. Logisk er det ihvertfall å tenke seg at en eller flere liknende opplevelser kunne føre til misforståelser som endte opp i gudebegrepet. Antakeligvis er det snakk om mange ulike ting (hvilket må antas å være grunnen til at gudetro ikke er lik over hele kloden - noen tror/trodde på én gud, andre på flere guder med forskjellige oppgaver (faktisk er monoteisme, troen på én gud, historisk sett lite utbredt hvis man ser det i forhold til antall religioner)).
Jeg pusler litt med starten på troen nå, og hvordan betolkninger av diverse sitater er med å skape splid i befolkningen?
Ja, det er et meget interessant emne - men forferdelig omfattende og uoversiktelig.
Antall ord: 244
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av 30cm »

Det er artig å se hvor mye man kan lære av google, og det er godt å se hvor mye man kan lære av livet.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Casandra
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 131
Startet: 25 Jan 2009 23:19
15
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Buskerud

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Casandra »

Et interessant tema, happe.
Jeg vet faktisk ikke hva jeg hverken syns eller tror om Gud, for personlig har jeg ingen gudstro mens jeg likevel respekterer og skjønner at andre har det.

Jeg er nok mer opptatt av hvordan man "bruker" sin Gud for å oppnå ting.
Da snakker jeg feks om Muhammad tegningene som ga anledning til hevn osv.
Vi mennesker tolker hvertfall Gud forskjellig, det er helt sikkert!
Antall ord: 70
Hilsen Casandra
Det er ikke hvor du starter som er viktig, men hvor du bestemmer deg for å ende opp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Moonstone »

HappeTittenTooYouNow skrev:Mine tanker er hentet i fra BIBELEN, og da mener jeg selvfølgelig betolkiningen av diverse sitater, og vitnebyrd skrevet i den hellige bok....
Allah, Gud, osv... "Jeg har mange navn".. står det skrevet..
De som har opplevd en NDO (NærDødenOpplevelse) forteller mer enn gjerne at vi mennesker tar ALT så forbanna alvorlig... GUD, ønsker IKKE at vi skal ta livet så veldig alvorlig..., MEN..... Bibelen sier noe HEEEEEEEEEEEEELT annet...???
WTF..
Et stort og omfattende tema uten kjappe og enkle svar.
Det er mange faktorer og årsaker til at noen av oss mennesker har et Guds-begrep.
Jeg har skrevet mye om dette før her inne, så jeg gidder ikke å ramse opp alt sammen nå.

Men for å gå nærmere inn på det du skrev lenger opp:
De som har opplevd en NDO (NærDødenOpplevelse) forteller mer enn gjerne at vi mennesker tar ALT så forbanna alvorlig... GUD, ønsker IKKE at vi skal ta livet så veldig alvorlig..., MEN..... Bibelen sier noe HEEEEEEEEEEEEELT annet...???
WTF..


Er ikke dette et ganske sikkert tegn på at den Bibelske guden Jahve IKKE er den "guddommen" du da opplevde i NDO?
Hvorfor MÅ de på død og liv være den samme? Fordi de IKKE er det..
Ørkenguden Jahve har aldri vært Universets utsprung/arkitekt, selvom det hevdes av prester og predikanter. De hevder dette av den simple årsak at de har blitt opplært til det. Tradisjon. Dogme.
Vedtatte sannheter fra den gamle verden da religion var et stort maktaparat.

Hva stoler du på da Happe, din egen opplevelse av "Guddommen" eller 4-5000 år gamle vedtatte sannheter servert av prester som hevder at de vet sannheten mer enn deg?
Et tips til deg:
Les om Gnostisisme. Da vil du få servert en helt anen synsvinkel på hele midtøstens religioner, kristendommens utsprung, og hvordan/hvorfor Kirkens oppbygning fant sted.
Da vil du etterhvert slippe taket på Bibelens gud Jahve, og fylle begrepet med noe anet..
Forhåpentligvis med noe mer positivt enn den negative ørkenguden.
Antall ord: 342
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Er ikke dette et ganske sikkert tegn på at den Bibelske guden Jahve IKKE er den "guddommen" du da opplevde i NDO?
Hvorfor MÅ de på død og liv være den samme? Fordi de IKKE er det..
Ps.: Jeg hat IKKE opplevd en NDO..
Men, er lutter øre til de som forteller om sine egne opplevelser.

Grunnen til jeg sparket i gang denne tråden, er nettopp fordi jeg er veldig usikker på SKAPEREN/GUD er forno'.

Et lite tankespinn her.: Jeg er far til 3 barn... Gud er vår alles far... Jeg har ingen som helst intresse av å spille mine barn opp mot hverandre.. Jeg elsker mine barn, lik det GUD gjør med oss oxo (ifølge Bibelen, så elsker han oss mennesker så høyt, at han tok fra oss våre skyldner, med å ofre sin egen sønn) Jeg, tror ondskapen i denne gude-troen er menneskers verk... Mennesker, som opphøyer seg selv til overmennesker, og ved skremselspropoganda samler til seg grupperinger, og tilhørere, med grunnlag av BIBELEN, og GUD's ord??
Jeg tror IKKE den sanne GUD vil oss noe vondt... H*N gav oss livet og den frie vilje til oss mennesker som en gave....
Hvorfo i all verden vil GUD da bruke gaven på å teste oss ut på diverse merkverdige tester? Som å splitte menneskesinnet? Oppfordre til hellig krig? Altså, skal min skaper oppfordre min "bror" som er født og oppvokst under trange kår i Afganistand, se meg som noe skittent, bare fordi det står skrevet i en eller annen hellig skrift??

Derfor, mener jeg vår SKAPER/GUD ikke kan være den samme som historiefortellerne skriver om, i en eller annen betolkning..
Det er menneskers betolkning som er roten til all RELGIONs hysteri, og dens virke, og mangel på respekt av andre grupperingers tro.....

Altså, de som forteller om sin opplevde NDO, forteller omtrent den samme historie, gitt av GUD, (den de møtte der på den andre siden)....
Man skal ikke ta livet så alvorlig... Lær å leve ut drømmer.. Utforsk.. Finn kjerligheten, om gjerne til Dyr, mennesker, planter følelser, osv. osv...

Så, tilbake til Ørken Guden, IAHVE...

En FAR til ALT, vil IKKE noe onskap til noe/noen....
Derfor tror jeg ikke at ØRKEN-GUDEN og den NDO'ere forteller om er den samme..!!

Men, hva om noen NDO'ere fra den tidlige historie, brukte det h*n hadde sett i en NDO, som starten på GUDE troen, og samlet sammen til de aller tidligste relgions-samlinger, og forkynte om den "SANNE GUD"... Og, noen i denne flokken, så sitt snitt i å male om den fortalte historien om til noe h*n kunne bruke, til sitt foremål..... Nettop, f.eks..: Hvis du IKKE gjør som jeg sier, så vil ikke du "komme til GUD"... ? ELLER?

Zzzorry, mange rare tanker som spinner i mitt noe rotete hode om dagen..

Happe....
Antall ord: 491
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1693 ganger
Kjønn:

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Asbjørn »

Gud er ikke en person slik vi ser på det, mener jeg.
Derimot en intelligent form for energi - en energi som "går utenpå" det vi kaller energi.
At man må ned på stringteori - og også forbi det novået for i det heletatt å få begrep om hva "Gud" er.

På samme måte som et atom består av elektroner, protoner, osv, så mener jeg at den energien vi snakker om her, er en energi som går dypere enn noe vi idag er istand til å måle.
Vi har teoretiske indikasjoner, men ingen forklaring.

Vi er slik sett der elektrisk energi var for mange mange år siden.
Vi kunne se og høre lynet, så det var der, men vi var ikke istand til å måle hvor mye energi det var i lynet.
Eller ha instrumenter som kunne registrere antall lyn siste time...
( http://www.lynradar.no/index.php )

OM vi noengang kommer så dypt at vi faktisk kan måle "Gud" - vil vi etter min mening få et annet problem :
"Gud" er så altomfattende, at vi kun kan måle mikroskopiske deler av "Gud" på en gang, vi vil ikke være istand til å kunne se helheten, da vi rett og slett er for "grovkornet" i vår teknologi.
Ja, vi kan endre på atomer, men vi kan ikke benytte "byggestenene" til byggestenene til et elektron, - noe vi må kunne før vi kan komme i nærheten av å forstå Gud.

Vi vil kansje klare å forstå en "spiker" , og se gjentagelser av den, men å forstå resten av byggverket ( som gjerne er en skyskraper) blir umulig...
Vi vil aldri kunne se helheten , da vi er bundet i vår verden.
Vi er som lekebilen bygget av byggeklosser...
Når byggeklossene taes fra hverandre eksisterer ikke lekebilen lenger.

A
Antall ord: 300

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: Et lite tankespinn her.: Jeg er far til 3 barn... Gud er vår alles far... Jeg har ingen som helst intresse av å spille mine barn opp mot hverandre.. Jeg elsker mine barn, lik det GUD gjør med oss oxo (ifølge Bibelen, så elsker han oss mennesker så høyt, at han tok fra oss våre skyldner, med å ofre sin egen sønn)
Det gjorde han jo ikke. Han sendte seg selv ned på jorden, og lot som han ofret seg selv (Jesus stod jo, som vi får høre i disse tider, opp igjen). Det er ikke et offer. Det er som om jeg skulle sende monopolpenger til sultrammede i Afrika, for så å dra ned dit og hente dem tilbake igjen.

Og må jeg få minne om at denne guden er den samme som lot plage hele Egypts befolkning (samt drepte alle guttebarn) fordi han selv "gjorde Farao hard"?

Det eneste du viser med analogien din, er at du er kapabel til langt bedre moral enn den kristne Gud har, og det skal du være meget fornøyd med.
Jeg, tror ondskapen i denne gude-troen er menneskers verk... Mennesker, som opphøyer seg selv til overmennesker, og ved skremselspropoganda samler til seg grupperinger, og tilhørere, med grunnlag av BIBELEN, og GUD's ord??
Hva da med alle de mennesker som leser Bibelen bokstavelig og lever etter den - uavhengig av noen stor maktkirke?
Jeg tror IKKE den sanne GUD vil oss noe vondt... H*N gav oss livet og den frie vilje til oss mennesker som en gave....
Men da må du nesten bestemme deg; tror du på den Gud vi leser om i Bibelen - eller tror du på en helt annen gud som du har funnet opp selv?
Hvorfo i all verden vil GUD da bruke gaven på å teste oss ut på diverse merkverdige tester? Som å splitte menneskesinnet? Oppfordre til hellig krig? Altså, skal min skaper oppfordre min "bror" som er født og oppvokst under trange kår i Afganistand, se meg som noe skittent, bare fordi det står skrevet i en eller annen hellig skrift??
Ifølge disse menneskene så gjør han jo det. Tar de mer feil enn deg i sin tro? Isåfall; hvorfor?
En FAR til ALT, vil IKKE noe onskap til noe/noen....
Derfor tror jeg ikke at ØRKEN-GUDEN og den NDO'ere forteller om er den samme..!!


Det er jeg enig i. Det er derfor jeg beskrev denne "guden" som en knagg man kan henge opplevelsene sine på. Jeg tror nok disse menneskene har opplevd noe de ikke selv kan forklare, og bruker det mest tilgjengelige begrepet de vet om - altså "gud".
Antall ord: 452
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Moonstone »

Det første en må gjøre er å ikke låse seg fast i EN BESTEMT RETNING ELLER RELIGION.
Da blir man fastkjørt i et mønster det er vanskelig å komme ut av, og det gjør at man kan bli blind for anen informasjon enn den man har bestemt seg for er den eneste rette.
Det å studere MANGE retninger for å finne MULIGE SVAR er det beste synes jeg.
Sunn fornuft og filosofi når en langt med.

For vanemennesker er nok dette en forferdlig tanke, da det er de som har anlegg for å bli religiøse, som trenger faste trygge rammer rundt seg, og en større innbildt farsskikkelse/foreldreskikkelse som passer på dem, straffer dem eller gir dem belønning..
Antall ord: 123
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg opplever at Gud er det som veksler mellom å etterlate meg til meg selv, slik at jeg må ta mine egne avgjørelser - og det som gjør at alt virker som å klaffe så bra, symmetrisk, synkronisert, koordinert, så sammenfallende at det virker som om alt er forutbestemt.

For meg er Gud denne kraften, ALT, mørke og lys. Kontrastene.
Det som gjør at jeg stadig settes på prøve, og at mine tanker og meninger og følelser må prøves.
Alt dette som gjør at jeg kjenner at jeg lever. Smert og sorg og lidelse og lengsel, men på den annen side også frihet, glede, inspirasjon og lykke...

For meg er Gud dette som binder oss sammen...
Som gjør at vi finner hverandre... som gjør at vi klarer å samarbeide og sameksistere...
Hvorfor vi lever, og forteller oss hva kjærlighet er, og hvordan vi føler behovet for å dele den ut og motta den - endeløst - i alle retninger! Fordi Gud er for meg den evnen vi har til å leve livene våre sammen med hverandre og finne mening. Lete etter svar og felles løsninger. Løse problemer og utfordringer. Glede hverandre med kunst og kultur, musikk, god mat og glede.

Gud er alt dette og mye mer, for hvis Gud eksisterer - så er vi alle Gud!
Vi er alle en del av denne sammen kraften som vi alle har sprunget ut ifra.
Og det er der vi atter en gang forenes etter livet tar slutt.

Til glede for fremtidige generasjoner. I dette eneste livet vi har. For alt jeg vet...
Antall ord: 268
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Moonstone »

Som Kimbara har nevnt i tråden, så ser vi godt her at begrepet "Gud" er en knagg som folk kan henge opp alle sine egne tolkninger av Universets utgangspunkt/Utsprung.

Jeg liker ikke begrepet "Gud" i det hele tatt, og bruker det ikke.
Det kan misforståes til det uendelige.
Begrepet "Gud" og Jødenes Gud Jahve er egentlig det samme, slik det var ment som fra de som startet den tidlige Kirken, og for alle vanlige Kristne er det denne guden "Gud" er.

Denne guden Jahve LIKER JEG IKKE, og derfor ikke begrepet "Gud"
Jeg bruker heller begreper som "Første årsak", "Singulariteten", "Universets utsprung", "Urkraften" osv.
De blir ikke automatisk forbundet med guden Jahve.
Antall ord: 117
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SigMar32
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 30 Sep 2009 00:11
14
Kjønn (valgfri): Unggutt

Re: Hva er GUD?

Innlegg av SigMar32 »

" Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss!" - 1. Mosebok, 1:26

I lokalavisen var det en kvinne som påstod at bibelen var ufeilbarlig og den største og viktigste historieboken vi mennesker noensinne vil finne. Etter min mening så er bibelen en stor samle bok for folkeeventyr fra alle verdens kanter. De inneholder spennende historier om kampen mellom godt og vondt som har fenget folk fra alle tider, men hvis vi ser på sitatet over så er det nok omvendt.

"Menneskene sa la oss lage gud i vårt bilde, så han ligner oss!"

Jeg er helt enig med hele gjengen over her; Det finnes ingen mann med hvit skjegg som våker over oss, men en kraft som holder hus i hvert eneste levende vesen.

Man har alltid trodd at det fantes en skaper, men da denne ideen slo rot og ble til religioner for rundt 1500-2000 år siden hadde man ikke en forståelse for mer en det synlig. Man fordummet det slik at mannen i gaten skulle kunne relatere til det. Sammen med dette og folkeeventyrene så har nok denne ideen skapt en stor vrangforestilling om Gud og himmelen.
ludoburgero skrev:For meg er Gud dette som binder oss sammen...
Som gjør at vi finner hverandre... som gjør at vi klarer å samarbeide og sameksistere...
Hvorfor vi lever, og forteller oss hva kjærlighet er, og hvordan vi føler behovet for å dele den ut og motta den - endeløst - i alle retninger! Fordi Gud er for meg den evnen vi har til å leve livene våre sammen med hverandre og finne mening. Lete etter svar og felles løsninger. Løse problemer og utfordringer. Glede hverandre med kunst og kultur, musikk, god mat og glede.
Ja, det virker som om det er lagt inn noen små "Bakdører" i form av kjærlighet og medfølelse. Jeg tror vi alle kan være enige om at Gud som en kraft virker mer sannsynlig den dag i dag, enn Gud i menneskeform.

Det vil nok ta lang tid før vi forstår skaperkraften, men vi er jo på god vei med en forståelse av universet slik det er i dag, men allikevel er det nok mange år til vi får et godt bilde av dette. Det er et vanskelig emne, men jo mer vi leter, jo mer finner og forstår vi. Svaret ligger ikke i en religion, men i viljen til å tenke utenfor boksen

_________
| Religion |
|________|

Stor fornøyd med at religions skeptikerne og en Kristen kan bevege seg inn på samme teorier (Selv om mine trolig er litt forenklet i forhold til folk med et vitenskapelig synspunkt.)
Antall ord: 454
Edelt er mennesket, jorden er rik!
Finnes her nød og sult skyldes det svik. - Nordahl Grieg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Hva er GUD?

Innlegg av Kimbara »

SigMar32 skrev: Jeg tror vi alle kan være enige om at Gud som en kraft virker mer sannsynlig den dag i dag, enn Gud i menneskeform.
Hvordan i all verden er det mer sannsynlig?
Antall ord: 35
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links