Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNår skal DU lære?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av ludoburgero »

...joda, men uansett hva dere og andre mener om religion, så synes jeg ikke det fritar oss fra å skille hveten fra klinten. Egentlig er det ikke såpass avansert heller.
Det dreier seg om å ikke koble enhver tragedie opp mot noe så "stort" som en hel religion.

Enten det er biskoper som tukler med smågutter eller det er islamistiske selvmordsbombere.
Skjerpings, til de det angår!
Antall ord: 67
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Borte.. »

Jeg liker ikke at enkelte bruker troen sin som en eller annen høy hest som de kan sitte på, mens de vifter pekefingeren ned på oss andre [-X Spesielt når vedkommende kun kler seg som en troende, men begår samme synder, tabber og feil som det jeg gjerne gjør. Da synes jeg heller at man skal bare holde kjeft og se skarp ut!
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Hecate »

ludoburgero skrev:...joda, men uansett hva dere og andre mener om religion, så synes jeg ikke det fritar oss fra å skille hveten fra klinten. Egentlig er det ikke såpass avansert heller.
Det dreier seg om å ikke koble enhver tragedie opp mot noe så "stort" som en hel religion.

Enten det er biskoper som tukler med smågutter eller det er islamistiske selvmordsbombere.
Skjerpings, til de det angår!
Å, du vet jeg ikke klarer å skjerpe meg når gjeipen min først henger, men nok om det.
Men innlegget over meg her, beskriver noe av følelsen som lå til grunn for at jeg trakk religioner inn i bildet. Det er så mye dobbeltmoral og hykleri i verden. Å diktere andre hvordan en skal leve for så å gjøre stikk motsatt selv, og attpåtil dysse det ned eller forsvare det....jeg synes det er ganske så ugudelig. Derfor har vel fanden selv konstruert hele konseptet, for det er vel ikke så rent lite synd som begås i guds navn her på jorden. :666
Antall ord: 173
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av ludoburgero »

Hecate skrev:Men innlegget over meg her, beskriver noe av følelsen som lå til grunn for at jeg trakk religioner inn i bildet. Det er så mye dobbeltmoral og hykleri i verden. Å diktere andre hvordan en skal leve for så å gjøre stikk motsatt selv, og attpåtil dysse det ned eller forsvare det....jeg synes det er ganske så ugudelig. Derfor har vel fanden selv konstruert hele konseptet, for det er vel ikke så rent lite synd som begås i guds navn her på jorden. :666
Det er klart jeg skjønner at folk blir sinte.
Gjør meg også dritsint, ja - faktisk litt sånn at jeg sitter og fantaserer med litt drapstanker, om jeg skal driste meg til å innrømme med. Og der var det gjort. Jeg satt og diskuterte det såvidt med min mor og min søster idag, og vi var ganske enige da søstera mi dro frem dette med Lommemannen og at han får ekstra mye tyn, mens biskoper er så beskyttet og alt det der. Får bare fortsette å praktisere. Forpult korrupsjon er det - et nettverk av ondskap satt i system, kamuflert som noe purt og rent, fordi de misbruker stillingen sin... de misbruker tilliten folk har til dem...

Finnes det noe sykere og mer avskyelig enn det?

Så kommer selvfølgelig reklame for dette jævla galskap-programmet på TV også, da... mens vi snakker om sola... "Little Miss America", hvor foreldre ødelegger barndommen til de små barna sine. Det er omtrent like ille som forgripelse mot barn og pedofili i seg selv, sier jeg, og de er enige til jeg sier at det at folk ser på den dritten - uansett om de gjør det fordi de er nysgjerrige og sjokkerte og synes dette er grusomme - så er de faktisk med på å støtte driten, fordi det skaper seertall - og da vil jo i det minste produsentene at denne galskapen skal fortsette.

Slik som med mange andre "reality"-programmer og sånn søppelkultur.
Da tror jeg familien min følte seg angrepet, siden de tross alt har en tendens til å følge med på sånt, og så ble jeg upopulær for et øyeblikk, og så senket det seg en litt mindre behagelig stillhet fordi vi (les: de) fant ut at dette skulle vi ikke diskutere mer.

Jeg er så lei av dette apatiske fíttesamfunnet.
Det er ingenting som vekker folk lengre. Sjokk, skandale, sensasjon.
Finn en kjendis, fest din fokus, nyt galskapen og grusomheten. Snakk det ihjel eller ti det ihjel, det blir akkurat det samme - ingenting blir gjort - og det er det som er så ille.

Folk er for opptatt med sitt. Gi meg en fjernkontroll og en pose chips, så er jeg fornøyd.
Da kan dere gjøre hva dere vil med verden. Ødelegg den grundig. Så lenge det blir dokumentert og jeg passivt kan sitte på avstand og underholdes - så er jeg fornøyd og lever et fullverdig liv.

Er det rart man føler seg malplassert i denne verden noen ganger... egentlig...?
Antall ord: 514
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Diablesse »

Deep Space skrev:
Vær snill å svar på denne meldingen, og FORSVAR din religion.

Nå er ikke jeg kristen, så jeg har ingen ting å forsvare, men det er jo uansett ikke religionen som skal forsvares her. Om noen, så er det enkeltmenneskene som har begått udådene og setter kristendommen i det (ytterligere? :badgrin: ) dårlig lys, som skal forsvares. Og det synes jeg ikke de fortjener.
Antall ord: 67

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Deep Space »

Diablesse skrev:
Deep Space skrev:
Vær snill å svar på denne meldingen, og FORSVAR din religion.

Nå er ikke jeg kristen, så jeg har ingen ting å forsvare, men det er jo uansett ikke religionen som skal forsvares her. Om noen, så er det enkeltmenneskene som har begått udådene og setter kristendommen i det (ytterligere? :badgrin: ) dårlig lys, som skal forsvares. Og det synes jeg ikke de fortjener.
De ruller stadig opp nye saker innenfor disse religiøses samfunn, og på bakgrunn av det som har skjedd. Om det er lederne for disse samfunnene som gjør dette, eller om det er politiet, det skal være usagt, men hvis du følger litt med i avisa så ser du jo hva som skjer.

Så jeg vil si at det er en sterk sammenheng. Men jeg drar jo ALLE religioner over 1 kamm, og vil tro at overgrep har skjedd / skjer innen ALLE "religiøse".. la oss si..sekter?
(ikke inkludert buddhisme?)

Vi skulle hatt en forandring innen religion...
Hvor man faktisk satte humanisme langt langt høyere enn både gud, koranen, bibelen, engler, og jahve.
Antall ord: 188
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Moonstone »

Det som sjokkerer meg mest er at de faktisk kan sitte på en slik liste over overgripere, uten å gå videre med det til politiet, som faktisk følger landets lover.
Prestene fortjener straff, på lik linje med andre liknende forbrytere, ikke å gjemt bort,dysset ned, og nesten beskyttet innenfor det religiøse systemet.
Det kan bare ikke tolereres, enkelt og greit.
Og med utsagn fra Katolske prester som at Guds lover står over Norsk lov osv er bare forkastelig og provoserende..
Den Katolske Kirke, med Vatikanet i spissen er pill råttent.
Håper snart at folk tør å vise dem ryggen, og ikke tro blindt på at man trenger det systemet eller den såkalte autoriteten som finnes der.
Det er folket/tilhengerne som GIR Vatikanet makt.
Når folk slutter å tro at de trenger dem, forsvinner makten Paven har på folket..
Antall ord: 144
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av zind »

Jeg tilhører ikke noen spesifikk religion, men likevel kan jeg ikke fordra uttrykket "religion er roten til alt ondt". Det er roten til mye godt også. Jeg mener nok en gang av at mye bunner i uvitenhet, og at mange religioner desverre ikke oppmuntrer at man skal teste sin læremester/kilde (buddhismen er i det minste et unntak). Vesten har beveget seg i en retning der det begynner å bli stuerent å studere flere religioner, velge sine læremestere ut ifra sin situasjon. Akkurat der tror jeg vi i vesten for en gangs skyld er inne på noe som kan gi stor vekst og større toleranse

Undertrykking av seksualitet kan føre til seksualforbrytelser, det har vi vel visst lenge?
Det er IKKE ok, men har ikke også de kristne på mange måter blitt mer frigjorte der?
Tar jeg helt feil når jeg håper at dette er en av de tingene som etterhvert vil høre fortiden til, når vi på mange måter skaper oss et samfunn der mer og mer er lov og hvor seksualitet har blitt en naturlig del av oss (og slett ikke bare forbundet "urene tanker" og "synd" i kristne trosretninger lenger) ?
ludoburgero skrev:...joda, men uansett hva dere og andre mener om religion, så synes jeg ikke det fritar oss fra å skille hveten fra klinten. Egentlig er det ikke såpass avansert heller.
Det dreier seg om å ikke koble enhver tragedie opp mot noe så "stort" som en hel religion.

Enten det er biskoper som tukler med smågutter eller det er islamistiske selvmordsbombere.
Skjerpings, til de det angår!
yes!! :notworthy:
Antall ord: 272
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Hecate »

Men religion (og kanaliseringer faktisk ;) ) er ganske likt hjernevask enten noen mener det er godt eller ondt. Dersom folk hadde holdt praksisen sin for seg selv, hadde det blitt noe annet. Men når dette tres ned over ørene på folk, eller fører til massesuggesjon og fanatisk overbevisning om det ene eller det andre, så smaker dette omtrent som jeg tror det smaker av bæsj. Jeg er mer for livssyn enn religion. Å ha et syn på hvordan livet utfolder seg, kan være noe annet enn å ha blitt fortalt hvordan dette synet skal være ut fra noen andres overbevisninger. Hvor blir det av den frie vilje? Den frie tolkning og ikke minst den frie ånd?

Legger ved denne lille wikiartikkelen:
http://no.wikipedia.org/wiki/Religion#D ... v_religion

Dette var egentlig ment @ zinds quoting av Ludde...
Antall ord: 140
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av zind »

Jo, men vi klarer jo ikke å holde noe for oss selv virker det som - enten det er på godt eller vondt så vil vi så gjerne dele :) Avskaffelse av religion er vel praktisk talt umulig, og når det finnes så mange forskjellige grader av tro i hver religion er man nødt til å feildømme mange ved å ta alle under en kam. Det var liksom det jeg så på som hovedpoenget i deg siterte. Akkurat det med at vi blir så lett påvirket tenker jeg mye på om dagen, skremmende saker, men innsikter er jo desverre en av de tingene man ikke klarer å tvinge på andre. Hvis det var tilfelle skulle jeg gjerne hatt et par-tre-hundre-tusen innsikter prakka på meg....lett!

Fint sagt dette med livssyn og religion. Kunne ønske fler tenkte som deg der Hecate
Antall ord: 141
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Moonstone »

Antall ord: 9
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Moonstone »

Antall ord: 14
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bate
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 03 Apr 2007 07:46
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør trøndelag

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Bate »

Seksuelle overgrep, mobbing, trakkasering og annet ufyselig som mennesker begår av en eller annen grunn og i ly av religion eller en sprø lov, er like ille for den det går utover. For den som blir plaget, har det vondt. Å plage andre fordi du selv har det vondt, er ingen unnskyldning.
Jeg liker å gå i kirken, befinner meg vel i kirkerommet. Men jeg ser ikke opp til prester eller andre annsatt av kirken. Jeg kommer faktisk ikke særlig godt ut av det med prester! :mozilla_cool:
Men jeg ber til min Gud... på min måte..
Ondskap og perversitet finne i alle lag over hele verden.
Hva med å stille spørsmålet: Hvor kommer ondskapen fra? :666
Antall ord: 119
Bate er her

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av ludoburgero »

Godt poeng, Bate!

Hva med å kjenne på ondskapens natur i deg selv? Alle har det inni seg.
Det betyr ikke at man trenger å utøve den, men man kan bli kjent med sine mørkere sider. Da kanskje man lærer noe om seg selv, og kanskje man unngår å gjøre gale handlinger mot andre mennesker og dyr. For jeg tror iallefall ikke vi lærer noe ved å gå med blindfold.

Jeg likte filmen Antichrist til Lars von Trier.
Den er syk og på mange måter grusom. Det kan virke, dersom man ikke tenker dypere over det, at filmen sentrerer seg rundt en slags suspekt måte å si at kvinnen er ondskapen og at det er her den stammer fra, men jeg tror ikke det er så enkelt. :lol: Saken er at ondskapen her finnes i kvinnen, men at det er noe hun klandrer naturen for å være. "Naturen er Satans kirke", raller hun... og så kan man spørre seg selv om det ikke er hun selv og hennes handlinger hun ikke klarer å akseptere. Siden hun fortrenger handlingene sine, så kobler hun dem til frykten sin. Og det er mørkeredselen og frykten hun har for skogen.

Ikke langt ifra slik ekstremister gjør ved å drive terror i Allahs navn.
Frykt er en farlig ting og fører til mange onde handlinger.
Slik vi igjen gjør med vårt motsvar: statsfinansiert terror og krig i Afghanistan.

Forsiktig med å statuere eksempler og koble dem opp mot religioner. Frykt er din fiende.
Antall ord: 253
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Når skal DU lære?

Innlegg av Gaute »

ludoburgero skrev:Jeg kjenner også flere mennesker som har valgt å leve et kristent liv i bytte mot
elendighet med rusmidler og annet. Det at noen finner en trøst i å tro på dette,
skal man ikke være for bråkjekk med å avvise.
Ja, fra en avhengighet til den andre. Det er jo det dette er, man klamrer seg til noe "trygt" utenfor seg selv fordi man ikke har funnet tryggheten I seg selv. I beste fall har man gjennom kristendommen funnet tilbake til brøkdeler av styrken som ligger i sjelen. Det leie er at det er så mange begrensninger og undertrykkelse av følelser i denne religionen, fordommer, synd og skam osv. Alle overgrepsskandalene er jo et resultat av dette...

Med selvinnsikt har man ikke disse usunne begrensningene, man verdsetter ALLE aspekter av seg selv og mangfoldet vi alle er en del av. Man underkaster seg ikke en gretten og streng personifisert overmakt kalt "Gud". Gud er alt og ingenting det. Kjærlighet og livsenergi.
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links