Drømmer, NDO & ut av kroppenSøvnparalyse for første gang!

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Feb 2005 22:07
20
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Søvnparalyse for første gang!

Innlegg av karina »

I natt fikk jeg for første gang søvnparalyse. Det var både helt merkelig og ganske skremmende. Jeg var lammet i kanskje 20 sekunder, før jeg klarte å røre meg igjen. Heldigvis har jeg lest såpass mye om det her at jeg visste at det er bedre å holde seg rolig enn å kjempe i mot. Men så lurer jeg på, hvorfor får jeg plutselig en søvnparalyse når jeg har levd i snart 22 år uten en eneste en?
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Casandra
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 25 Jan 2009 23:19
16
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Buskerud

Re: Søvnparalyse for første gang!

Innlegg av Casandra »

Så spennende da!

Er det andre ting i livet ditt som tilsier at du skulle oppleve noe sånt akkurat nå da?
Jeg har svært lite erfaring på dette området, så bare tenker høyt ;)
Antall ord: 37
Hilsen Casandra
Det er ikke hvor du starter som er viktig, men hvor du bestemmer deg for å ende opp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Satsuki
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Okt 2005 16:49
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Satsuki »

Kan ikke uttale meg generelt, men for min del får jeg det ofte i stressende perioder. Eksamenstider pleide å være høysesong for å få det. Stresser du for tiden? Under graviditeten skjedde det også veldig ofte, men da snakker vi høygravid altså! Magen presset på en eller annen nerve (eller organer?) som kunne gi meg de rareste opplevelser og hallusinasjoner hvis jeg kom til å sove på ryggen.

Bra du klarte å forholde deg rolig da, det er det eneste som funker her :) Forresten, hallusinerte/drømte du noe også? Eller var det bare paralysen?
Antall ord: 95

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Har du sovet lite i det siste? Vært stresset eller hatt mye å tenke på? Hvis man er så trøtt og sliten at man sover litt tyngre enn vanlig, kan man lettere få søvnparalyse.
Det kan jo også bare ha vært tilfeldig. En gang må jo være den første! :mozilla_smile:
Antall ord: 56
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 09 Sep 2009 22:35
15
Har takket: 12 ganger

Innlegg av 30cm »

Er det søvnparalyse når det føles ut som at noen sitter på beina dine og man ikke får rørt dem?
For det har jeg opplevd engang.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av karina »

Jeg hadde heldigvis bare paralysen, ikke noen hallusinasjoner, takk og lov. Men var så vannvittig paralysert! Følte først at jeg ikke fikk puste ordentlig heller, men så merket jeg at jeg fremdeles klarte å puste gjennom nesen. Prøvde da å åpne munnen for å få puste bedre men til og med det gikk ikke. Hadde øynene lukket og klarte ikke engang å åpne dem. Så var det akkurat som om det blinket på innsiden av øynene og jeg klarte å røre meg igjen. Men først bare overkroppen, måtte slåss for å få beina til å virke... Helt sykt men ganske fascinerende også.

Det rare er at jeg akkurat har hatt 2 ukers ferie, ikke stresset i det hele tatt :S
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

kaulitz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 30 Des 2007 22:34
17
Lokalisering: molde

Innlegg av kaulitz »

heihei! det er lenge siden jeg har postet noe her, men jeg har jo lyst til å fortelle om en både skremmende og fascinerende episode jeg hadde i går natt:

Jeg våkner og oppdager at jeg har søvn paralyse, hele senga dirrer og jeg begynner med en gang å tenke på å få bevegd en fot eller en arm. men så lett var det ikke denne gangen, neida. det fortatte. jeg lå der stiv som en stokk, og denne ekstreme susingen begynner, akkurat som om jeg er inne i et stort fossefall. jeg ser bare så langt ned i senga som jeg greier for å ikke se noe annet. heldigvis så jeg ingenting.

det neste som skjer er at jeg hører moren min gå i gangen utenfor og rope på meg, jeg prøver å svare, men greier fortsatt ikke bevege meg. så begynner hun å krangle med lillebroren min. heller ikke da greier jeg å bevege på meg.
i et intenst forsøk på å komme ut av paralysen prøver jeg utrolig hardt. da svever jeg ca en halv meter opp fra senga og lander ned igjen. så hører jeg at det står en eller annen form for musikkspiller på nattbordet attmed senga. den spiller musikk med en svensk mann som synger.

susingen og dirringen blir etterhvert mer intens, så intens at jeg kjenner jeg får utrolig vondt i både ørene og magen. så får jeg plutselig store dotter i ørene.

da bestemmer jeg meg for å prøve å gjøre dette til noe bra, og konsentrerer meg vilt om å komme inn i en drøm. dette greier jeg på første forsøk, jeg lukker øynene alt blir helt mørkt, og jeg kan på en måte se meg selv sveve inn i en verden og ned i et hus. i det huset befinner det seg mange gutter. jeg skjønner hele tiden at dette er en drøm og at jeg skulle more meg så lenge jeg enn greide. jeg prøver jo, men jeg har ikke helt kontroll på alle i drømmen. så merker jeg at jeg forsvinner litt og våkner opp, da tenker jeg at dette kan ikke ende sånn. jeg kommer fort inn i gjen etter litt konsentrasjon.

etter litt våknet jeg, og kjente at jeg faktisk kunne bevege på meg nå. jeg så på klokka etterpå og fant ut at jeg hadde holdt på med spetakkelet i 1 hel time. da jeg våknet var jeg utrolig svett over hele kroppen, og munnen min var helt tørr, jeg hadde utrolig vondt i hodet, øynene og ikke minst ørene.

etter det var jeg utrolig trørr men gamblet ikke på å legge meg ned for å sove. jeg satt oppe å prøvde å få tankene på andre ting, men til slutt i 6 tiden sovnet jeg uten at jeg viste det, og drømte en helt ny drøm, med kun ett element av litt bevisthet i noen minutter. så ble jeg vekt kl 8, fordi jeg skulle på skolen. da sluknet jeg og greide rett å slett ikke å gå på skolen den dagen.

det er litt teit at sånne ting skal gå utover skolehverdagen..
Antall ord: 536
-Karoline-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av karina »

Haha ja som vi tullet med i går, litt av en unnskyldning hvis man kommer for sent på skolen liksom, sorry, jeg var lam da jeg våknet...
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

lysglimt
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jul 2010 15:08
14
Kjønn (valgfri): mann

Innlegg av lysglimt »

Jeg også hadde søvnparalyse for første gang for en stund tilbake. Jeg ante ikke hva som skjedde, trodde der og da at det var noe som holdt meg fast, siden jeg ikke kunne bevege kroppen. Varte vel i 15 -20 sekunder tror jeg selv om det føltes mye lenger. Utrolig snodig følelse for selv om jeg prøvde å bevege meg så var det ingen reaksjon i kroppen. Etpar uker etter den første skjedde det igjen..

Har opplevd en litt annen variant av det også. Jeg våkner av at armene mine er i ferd med å legge seg rundt overkroppen, akkurat som om jeg omfavner meg selv. Jeg våkner midt i den bevegelsen og prøver å stoppe den men det eneste jeg klarer er å holde litt igjen og så må jeg bare la bevegelsen fortsette. Når armene er "lagt på plass" så kan jeg bevege meg igjen og snur meg rundt og sovner igjen. Det skjedde 7-10 ganger i løpet av en 1 års periode. Siste gangen det skjedde så klarte jeg å holde igjen så det ble avbrutt og siden har det ikke skjedd..
Antall ord: 192

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Sep 2010 17:42
14
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Me1991 »

Har selv opplevd søvnparalyse to ganger. Første gangen var dette en utrolig skremmende opplevelse. Det var midt på dagen og jeg hadde bare lagt meg nedpå for å hvile litt. Når jeg våkner, eller det virket som om jeg var våken, tenkte jeg at nå måtte jeg komme meg opp, hadde en avtale jeg skulle rekke. I det jeg skal til å reise meg, skjer det ingen ting. Jeg prøver videre å bevege bena og armene, men ingen ting rører seg. Reddselen tok virkelig tak i meg og jeg tenkte at nei nå må jeg ha blitt lam, dette er ikke normalt. Prøver så å rope om hjelp, men ikke en lyd kommer ut. Rett utenfor (altså i hagen) var det flere barn som var ute og lekte, jeg kunne høre stemmene deres tydelig, akkurat som om de var i rommet. Var noen utrolig irriterende lyder. Etterhvert sovnet jeg igjen og våknet så på vanlig måte.

Andre gangen jeg opplevde dette hadde jeg litt mer informasjon om temaet og skjønte selv hva som skjedde. Det var fortsatt litt ekkelt, ettersom jeg tydelig kunne se forelderene mine komme inn i rommet et par ganger. Men husker jeg tenkte at jeg må bare lukke øynene og sovne igjen.
Antall ord: 215

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
FandenTa
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 12 Mar 2008 05:09
17
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av FandenTa »

Har du flyttet til ny plass ?

Hvor lenge har du bodd der du fikk søvnparalysen ?

Lå du uten dyne over deg ? ( Om du husker )

Jeg har drevet litt selvforskning på dette, og jeg har fått det til flere ganger nå.

Jeg får det til når jeg blir kald, altså uten dyne over meg, og ligger med hodet ned mot madrassen/puta.
Antall ord: 65
FandenTa de som nekter for alt det ukjente, mystiske!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av karina »

Jeg sov hos kjæresten min, men har jo sovet der tusen ganger før så kan ikke skjønne at det har noe å si. Han insisterer alltid til min store fortvilelse å ha det kjempevarmt, så kulde var det nok heller ikke :mozilla_undecided:
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Me1991
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 20 Sep 2010 17:42
14
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Me1991 »

FandenTa skrev:Har du flyttet til ny plass ?

Hvor lenge har du bodd der du fikk søvnparalysen ?

Lå du uten dyne over deg ? ( Om du husker )

Jeg har drevet litt selvforskning på dette, og jeg har fått det til flere ganger nå.

Jeg får det til når jeg blir kald, altså uten dyne over meg, og ligger med hodet ned mot madrassen/puta.
FandenTa skrev:Har du flyttet til ny plass ?

Hvem var dette ment til? Kan jo svare for meg selv, fikk begge søvparalysen på ulike steder. Jeg tror egentlig ikke stedet har noe særlig å si. Men begge gangen jeg har fått det har vært midt på dagen. En gang lå jeg på siden hvis jeg husker riktig, uten dyne over meg. Den andre gangen satt jeg halveis oppreist i sengen, da også uten dyne over meg. Sønvparalyse er vel ikke noe mer enn en slags mellomtilstand mellom våken og søvn? Har hørt at søvnparalyse er for å hindre i at man skal gå i søvne, vet ikke om dette stemmer er som sagt kun noe jeg har hørt.
Antall ord: 194

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links